quote:
Ik begrijp dat je hier doelt op de eenheid tussen oude en nieuwe testam4ent en dat je het verbond als doorlopend ziet.
Daarin zijn Ger. en Katth. het meer met elkaar eens.
Er is echter qua omgaan met de bijbel ook wat anders te zeggen: Evangelischen geloven de bijbel (over het algemeen) van kaft tot kaft als het woord van God. Jezus is het levende woord, maar de bijbel is het geschreven woord van God aan ons mensen.
Katholieken gaan anders met de bijbel om en als je je beroept op de bijbel: Gods woord zegt zus en zo....
zeggen katholieken: Nee, Jezus is het Woord (natuurlijk waar dat Hij het is) en de bijbel is niet het woord van God.
Hierin hebben evangelischen en (hadden? )gereformeerden m.i. meer overeenkomsten dan met katholieken.
quote:
Het grote verschil tussen G en K is de visie op de kerk (en dat heeft best wel veel implicaties, maar bij een bijbelstudie heb je daar niet overdreven veel last van). Het grote verschil tussen E en G/K is de visie op de verhouding tussen Oude en Nieuwe Testament, wat veel grotere gevolgen heeft voor levenshouding, interpretatie van de bijbel, Godsbeeld en mensbeeld. Als het gaat om bijbelstudie zit ik als grefo liever met een stel katholieken om de tafel dan met 1 evangelische.
Om het even heel zwart-wit neer te zetten: evangelischen zetten een dikke streep tussen oude en nieuwe verbond, grefo's en katholieken zien een doorlopende lijn in de hele bijbel, waarbij het nieuwe verbond een betere voortzetting van het oude verbond is, maar wezenlijk niet heel veel anders. Evangelischen zien het nieuwe verbond niet als voortzetting, maar als vervanging.
Als je zegt dat evangelischen qua theologie de ware aard van de reformatie navolgen, dan vergis je je heel erg, omdat de hele visie op hoe de bijbelboeken zich onderling verhouden heel anders is bij evangelischen dan het ooit bij de reformatorische kerken geweest is.
Er is wel verschil in benadering maar om nu te zeggen dat evangelischen de verhoudingen tussen de bijbelboeken heel anders zien, kan ik niet zo volgen.
Wat wel reformatorisch is bij evangelischen is m.i. de bijbel alleen als gezaghebbend.
Katholieken hebben het leergezag etc. Daar zou een gereformeerde dan weer minder herkenning bij hebben (tenzij je de belijdenisgeschriften belangrijker vindt dan de bijbel zelf, en dat zou volgens de inhoud van die geschriften, een verkeerde zaak zijn.)
quote:
Geen sacramenten betekent ook dat je doop en avondmaal, door Jezus Zelf ingesteld, niet viert, wat ook nooit iets reformatorisch geweest is.
Doop en Avondmaal wordt bij mijn weten bij de meeste evangelischen ' gevierd'.
Bij het leger des Heils weet ik dat ze geen enkel sacrament hebben. Verder zou ik niet weten waar er geen doop en Avondmaal wordt gevierd in evangelische gemeenten.