Auteur Topic: vakantieplannen  (gelezen 14578 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #50 Gepost op: februari 16, 2009, 07:27:42 pm »

quote:

mirt schreef op 16 februari 2009 om 19:23:
Over het niet halen van mijn rijbewijs: ik zie op tegen de verantwoordelijkheid, ik haal me van te voren al van alles in m'n hoofd wat er kan gebeuren. Kan je wel zeggen: moet je niet doen, maar ik heb zelf geaccepteerd dat iedereen daarin nou eenmaal verschillend in is. Ik ben er ook te dromerig voor, ik zou het vreselijk vinden een uur niet dromerig te kunnen zijn.
Dat klinkt erg leuk.. :)

quote:

M'n man heeft het lang gewild, maar toen hij me een keer iets gevaarlijks zag doen op de fiets, snapte hij het een beetje. De kinderen vinden het tot nog toe totaal geen probleem.

OP de fiets heb je het nog steeds overleefd? Met kids op je fiets erbij heb je trouwens ook een grote verantwoordelijkheid.
Dat kan je wel behappen dan, die verantwoordelijkheid?

Het is  trouwens heel anders om zelf achter het stuur te zitten dan ernaast te zitten en je voor te stellen hoe het zou zijn als je zelf reed.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #51 Gepost op: februari 16, 2009, 07:33:26 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 februari 2009 om 19:27:OP de fiets heb je het nog steeds overleefd? Met kids op je fiets erbij heb je trouwens ook een grote verantwoordelijkheid.
Dat kan je wel behappen dan, die verantwoordelijkheid?

Ik rij met kinderen wel anders dan zonder.

quote:

Het is  trouwens heel anders om zelf achter het stuur te zitten dan ernaast te zitten en je voor te stellen hoe het zou zijn als je zelf reed.

Ja, dat geloof ik wel, maar kijk: dat argument van fietsen en verantwoordelijkheid, het is voor mij zoals het voor jou zou zijn als een piloot je probeert over te halen ook te gaan vliegen en zegt dat je als autorijder toch ook verantwoordelijkheid draagt.

Ik heb ondertussen heel veel leuke ideeën om de kinderen in de auto bezig te gaan houden, kijk, daar ben ik dan weer goed in. He he...
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Mellon

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #52 Gepost op: februari 17, 2009, 10:12:46 am »
Het is een respectabel besluit van je, Mirt, om je rijbewijs niet te halen.

Zelf vind ik autorijden een groot plezier en motorrijden een nog veel groter plezier. Een ritje met de motor verandert depressieve gevoelens zelfs in een goed humeur bij mij en daar ben ik zeker niet de enige in.

Ook ben ik het wel met Fotogravinnetje eens, het kan leuk zijn om te rijden om het rijden met de auto. Het hangt af van het gebied waar je doorheen rijdt en van de auto die je bestuurt  (8>   :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #53 Gepost op: februari 17, 2009, 10:35:52 am »

quote:

Mellon schreef op 17 februari 2009 om 10:12:
Het is een respectabel besluit van je, Mirt, om je rijbewijs niet te halen.

Zelf vind ik autorijden een groot plezier en motorrijden een nog veel groter plezier. Een ritje met de motor verandert depressieve gevoelens zelfs in een goed humeur bij mij en daar ben ik zeker niet de enige in.
Klopt. Besluiten nooit achter het stuur van een auto te kruipen is best verstandig, maar haal tenminste je motorrijbewijs. Ik rijd ook geen auto (al moet ik dat papiertje toch wel een keer gaan halen), maar motorrijden is te leuk om niet te doen. En in slaap vallen op de motor is veel moeilijker...

Mellon

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #54 Gepost op: februari 17, 2009, 10:57:13 am »

quote:

Pooh schreef op 17 februari 2009 om 10:35:
[...]

Klopt. Besluiten nooit achter het stuur van een auto te kruipen is best verstandig, maar haal tenminste je motorrijbewijs. Ik rijd ook geen auto (al moet ik dat papiertje toch wel een keer gaan halen), maar motorrijden is te leuk om niet te doen. En in slaap vallen op de motor is veel moeilijker...
Dat is waar: ik heb op de motor nooit tijd om aan iets anders te denken dan het rijden zelf. Dat is misschien wel wat ontspant, want het houdt in dat ik al het andere moet loslaten. En ik ben het roerend met je eens natuurlijk, als mede-motorrijder, maar ieder moet doen wat bij hem of haar past, mijns inziens  :)

GSM

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #55 Gepost op: februari 17, 2009, 11:40:48 am »
Wat ik van een collega weet die volgens mij elk jaar naar Turkeye gaat reist hij meestal via Italië en vandaar gaan ze met de auto op de boot.
Wat het kost en hoe lang zo'n reis duurt  en vanaf welke havenstad ze reizen weet ik ook niet maar je kunt even op google gaan kijken.
Wat wij altijd prettig vinden is om 's nachts te gaan rijden dan kunnen de kinderen lekker slapen in de auto en kun je lekker opschieten.
Maar we wisselen steeds om de twee uur van chauffeur en dan kun je het goed volhouden.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #56 Gepost op: februari 17, 2009, 12:55:34 pm »

quote:

GSM schreef op 17 februari 2009 om 11:40:
Wat ik van een collega weet die volgens mij elk jaar naar Turkeye gaat reist hij meestal via Italië en vandaar gaan ze met de auto op de boot.
Wat het kost en hoe lang zo'n reis duurt  en vanaf welke havenstad ze reizen weet ik ook niet maar je kunt even op google gaan kijken.
Geeft niet hoor, maar:

quote:

mirt schreef op 14 februari 2009 om 13:06:We hebben eerder wel gedacht aan: naar Zuid-Italië rijden en dan met de boot naar Syrië. Maar je zit dan heel lang op de boot en het gaat ook nog best wel wat kosten. Dat doen we misschien een keer als we 65 zijn.

quote:

Wat wij altijd prettig vinden is om 's nachts te gaan rijden dan kunnen de kinderen lekker slapen in de auto en kun je lekker opschieten.

M'n man rijdt niet graag in het donker op een onbekende weg. Ik reken er wel op dat de kinderen wat later naar bed gaan dan normaal en dan overdag nog wat bijslapen in de auto.

quote:

Pooh schreef op 17 februari 2009 om 10:35:
[...]

Ik denk dat een paard nog het beste bij me zou passen, ik ben gewoon in de verkeerde tijd geboren.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #57 Gepost op: februari 19, 2009, 01:33:07 am »

quote:

mirt schreef op 17 februari 2009 om 12:55:
M'n man rijdt niet graag in het donker op een onbekende weg. Ik reken er wel op dat de kinderen wat later naar bed gaan dan normaal en dan overdag nog wat bijslapen in de auto.
Hij rijdt niet graag in het donker en je dagplan staat vast?
Lijkt me wonderbaarlijk dat je het redt in de gestelde dagen.
Ben zeer benieuwd :)

quote:

Ik denk dat een paard nog het beste bij me zou passen, ik ben gewoon in de verkeerde tijd geboren.

Op een paard is mogelijk er beter.
Kun je beiden sturen namelijk :)  Om en Om ;)
Mail me maar als je wat wilt weten

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #58 Gepost op: februari 19, 2009, 08:50:49 pm »

quote:

mirt schreef op 17 februari 2009 om 12:55:Ik denk dat een paard nog het beste bij me zou passen, ik ben gewoon in de verkeerde tijd geboren.

Op een paard naar het Midden Oosten... ja... leuk!

Beetje doorjakkeren dan ben je er wel met een maand of 6 d:)b
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #59 Gepost op: februari 19, 2009, 09:43:25 pm »
Nee het wordt toch maar een Opel omega (is dat stoer om een merk te noemen, het zegt mij helemaal niks... ik kijk nooit naar auto's )

quote:

okidoki schreef op 19 februari 2009 om 01:33:
[...]
 Hij rijdt niet graag in het donker en je dagplan staat vast?
Lijkt me wonderbaarlijk dat je het redt in de gestelde dagen.
Alleen de eerste dag gaan we in de nacht weg, omdat dat bekende weg is en omdat we dan tot een eind Hongarije in willen komen. Dan de tweede dag naar Sofia. Als m'n man dan heel moe is, blijven we daar een dag om uit te rusten. We willen elke avond op tijd naar bed en dan om 6 uur s'morgens in de auto zitten. Ik denk dat het om een uur of 9 donker wordt. We zoeken voor de rest (behalve in Sofia) campings uit waar we een tent, caravan of kamer kunnen huren. Die zijn er in centraal Turkije niet veel, dus dat wordt nog wel spannend. Als we de laatste dag niet halen, kunnen we waarschijnlijk wel bij familie in het Noorden van Syrië overnachten.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #60 Gepost op: februari 19, 2009, 10:30:19 pm »

quote:

mirt schreef op 19 februari 2009 om 21:43:
Alleen de eerste dag gaan we in de nacht weg, omdat dat bekende weg is en omdat we dan tot een eind Hongarije in willen komen. Dan de tweede dag naar Sofia. Als m'n man dan heel moe is, blijven we daar een dag om uit te rusten. We willen elke avond op tijd naar bed en dan om 6 uur s'morgens in de auto zitten. Ik denk dat het om een uur of 9 donker wordt. We zoeken voor de rest (behalve in Sofia) campings uit waar we een tent, caravan of kamer kunnen huren. Die zijn er in centraal Turkije niet veel, dus dat wordt nog wel spannend. Als we de laatste dag niet halen, kunnen we waarschijnlijk wel bij familie in het Noorden van Syrië overnachten.
Laten we maar hopen dat dit hele reisavontuur niet onder 'vertel je blunders' hoeft te vallen... :)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #61 Gepost op: februari 19, 2009, 10:39:29 pm »
Tjonge, doe ik nog zo m'n best om te laten merken hoe serieus we het allemaal nemen...  :+ Ik zal als we weggaan, iemand van hier (dat wordt p&a het telefoonnummer geven van m'n zusje. Als ik me dan eind augustus hier niet weer gemeld heb, mag ze even bellen om te vragen waar we gestrand zijn. Jullie leven allemaal zo mee...

Maar echt, als ik serieus ben, ben ik heel serieus. Weet je waarom ik ooit eens in m'n eentje naar Egypte ben gegaan? We zouden eigenlijk met 5 vriendinnen gaan. Maar de een na de ander zei af. Ik vond dat zo erg, ik voelde me een beetje voor de gek gehouden. Toen ben ik maar alleen gegaan. En het ging heel goed (op een paar kleine blunders na) en ik ben bijna niet zenuwachtig geweest.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #62 Gepost op: februari 19, 2009, 11:53:24 pm »

quote:

mirt schreef op 19 februari 2009 om 22:39:
Maar echt, als ik serieus ben, ben ik heel serieus. Weet je waarom ik ooit eens in m'n eentje naar Egypte ben gegaan? We zouden eigenlijk met 5 vriendinnen gaan. Maar de een na de ander zei af. Ik vond dat zo erg, ik voelde me een beetje voor de gek gehouden. Toen ben ik maar alleen gegaan. En het ging heel goed (op een paar kleine blunders na) en ik ben bijna niet zenuwachtig geweest.

Ha, geweldig! Lekker eigenwijs, dat mag ik wel.

Egypte en blunders... dat doet me denken aan de dag waarop ik terugvloog uit Egypte, en erachter kwam dat ik mijn ticket gewoon had weggegooid zonder er goed bij na te denken (vóór de tijd van de e-tickets). Niet zo handig, vliegen zonder ticket  8)7  Dat was nog even een spannend uurtje in een kantoortje op het vliegveld, maar ik kon met een geschreven verklaring toch nog gewoon aan boord :). Niet eens fooi betaald, ha!
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2009, 11:54:21 pm door Zwever »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #63 Gepost op: juli 13, 2009, 02:00:35 pm »
Enorme schop.

Mirt, vertel! Zijn je plannen nog steeeds dezelfde? Of ben je al geweest? Heb je je rondje Luxemburg van 900 km al een keer gedaan? Hoe ging dat?
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 02:00:58 pm door Pooh »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #64 Gepost op: juli 13, 2009, 03:55:40 pm »
Ja.... de plannen zijn nog hetzelfde.
Vanuit Sofia werden we al gevraagd wat we wilden eten op onze tweede tussenstop daar. Ik ben een hele map aan het maken voor de kinderen met per land wat informatie en een simpel kaartje met onze route.
Ik moet zometeen nog een gasflesje en een jerrycan voor water en nog wat dingetjes kopen.
Maar eh.. (even rustig ademhalen nu, want ik ga een standje krijgen van Pooh) we hebben ons proefritje niet gemaakt.

Komende zaterdag gaan we om 3 uur in de nacht weg. Dan willen we Hongarije halen. Er zijn er die zeggen dat dat makkelijk moet kunnen.
Ik moet nog wat adressen zoeken voor overnachtingen in Hongarije en in Turkije in de buurt van Ankara. Na Ankara moeten we niet s'nachts zijn (dat is het enige aan waarschuwing wat we gehoord hebben van mensen die die reis zelf gemaakt hebben). Als we van Ankara naar Sadad in Syrië (ligt dicht bij Libanon, we zien het hermongebergte vanuit onze tuin in de verte) niet gelijk halen, kunnen we in Aleppo nog makkelijk een keer overnachten. Daar hoef ik niets voor te regelen, dat gaat dan met de tam tam, bij wijze van...

Nou, kom maar op met je standje, ik log me gelijk uit. O ja, ik zal later nog een kaartje plaatsen. Ik heb het een beetje in Dick Bruno stijl gemaakt en de kinderen kunnen er dan van alles bijschrijven en tekenen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #65 Gepost op: juli 13, 2009, 04:18:36 pm »
foei.

Naar Hongarije in 1 dag is te doen, maar houdt niet over. 1400 km, 12 uur rijden naar Budapest, dus dan ben je wel goed kapot daarna. Wel prima wegen. Als dat je vakantiedoel is,is dat prima te doen, als het comfortabel moet zijn zou ik er niet voor kiezen, maar op zich snap ik dat wel.

Budapest-Ankara in 1 dag? De volgende dag? Ik herhaal het nog maar een keer dan: knettergek en levensgevaarlijk! Datis 1700 km, over slechte wegen. Map24 plant er 22 uur rijtijd (zonder stops) voor in, en die zijn vrij nauwkeurig. (ter vergelijking: die doen A'dam-Budapest in 12 uur).

Vermoeid rijden is even gevaarlijk als rijden met alcohol op, en na een dag 12 uur te hebben gereden (reken wat meer, jullie hebben koters bij je) ben je moe, erg moe. De volgende dag dat kunstje nog een keer doen, maar dan langer en op slechtere wegen? Niet doen, alsjeblieft niet. Ik hoop van harte dat je daar minstens nog 1 overnachting tussen plant, het liefst 2.

edit: Excuus, ik lees fout. Budapest-Sofia, Sofia-Ankara. Dan kom je dus op 12, 11, 11 uur rijden in de eerste 3 dagen. Nog steeds belachelijk zwaar, maar niet helemaal krankzinnig. Ik blijf het onverantwoord vinden, zeker met kids. Maar blijkbaar kan ik je niet overtuigen.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 04:27:34 pm door Pooh »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #66 Gepost op: juli 13, 2009, 04:59:13 pm »
Weinig op Pooh aan te vullen. Mirt, doe het alsjeblieft niet.

Ik heb net een reis van 1200 km achter de rug (naar de Ardeche). We hebben er (schrik niet) op de heenweg 3 dagen over gedaan. Ik geef toe, dat was echt rustig want we waren allebei gewoon al doodop van de werkweek ervoor dus we vertrokken pas 11.00 na lekker slapen en koffie en we hielden om 18.30 al weer op, (één dag nog na het avondeten een uurtje of twee rijden) en op de terugweg, lekker uitgerust van de vakantie, met één overnachting. En dat waren prachtige wegen, geen pech, schitterend weer.

Ik kan je vertellen dat ik geradbraakt was na al die uren rijden en/of kinderen vermaken (4, 2 en bijna 1 jaar oud) en de kinderen konden het laatste uur van de laatste dag alleen nog maar huilen of ruziemaken. Het is dat we er toen bijna waren, anders was ik nog weer op een camping gaan staan. Vakantie moet voor hen toch ook leuk zijn?
Bombus terrestris Reginae

rkdiak

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #67 Gepost op: juli 13, 2009, 05:05:00 pm »

quote:

mirt schreef op 13 juli 2009 om 15:55:
Nou, kom maar op met je standje

Ik heb er een gewoonte van gemaakt jouw waarschuwingen serieus te nemen, en daar heb ik nog geen spijt van. Misschien wil je het omgekeerde ook doen?

Kijk, ik ben een erkende idioot die je niet serieus moet nemen, maar als Pooh en BBB je dringend afraden om dit te doen, sterker, je gewoon onverantwoordelijk gedrag verwijten, dan is het mogelijk verstandig daar toch wel naar te luisteren.
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #68 Gepost op: juli 13, 2009, 05:07:15 pm »
Met 2 chauffeurs zou het me zwaar lijken, maar is het misschien wel te doen. Als je kids zichzelf kunnen vermaken en de bijrijder dus echt rust krijgt, moet er wel 12 uur rijtijd in een dag te proppen zijn (mits je goede slaapplek hebt en niet voor eigen eten hoeft te zorgen). Leuk is het niet, comfortabel ook niet, maar als je dat graag wilt: ga je gang. Niet mijn idee van vakantie.

Maar met 1 chauffeur is het ronduit gevaarlijk. Beroepschauffeurs moeten zich aan verplichte rusttijden houden (max 9 uur rijden op een dag), omdat het anders te gevaarlijk wordt. En dat zijn mensen die het dagelijks doen, en geen onrust van kinderen om zich heen hebben. 12 uur rijden is echt heel lang, en dat wil je 3 dagen achter elkaar doen! En dan ben je pas in Ankara, heb niet uitgerekend hoeveel je daarna nog rijdt.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 05:08:25 pm door Pooh »

Thorgrem

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #69 Gepost op: juli 13, 2009, 05:14:12 pm »
Vorig jaar ben ik van Italië naar huis gereden. In 1 keer, met zo nu en dan pauze, hapje warm eten enz enz. Ik vond 1 zo'n dag eigenlijk wel leuk genoeg, maar als het echt nodig zou zijn dan lukt mij een tweede dag ook nog wel verantwoord, maar ik ben nog jong en wij wisselen elkaar af met rijden. De heenweg hadden we bewust in twee dagen gedaan aangezien we op de bestemming ook nog onze tent moesten opzetten. Over het algemeen vreet het rijden in het buitenland wel energie vind ik.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 05:14:34 pm door Thorgrem »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #70 Gepost op: juli 13, 2009, 05:15:39 pm »
Ik zou op z'n minst voor een tweede chauffeur zorgen als je zo'n eind gaat rijden. Voor 1 persoon is het echt veel te veel in te korte tijd
computerfout: een vreemde een in de byte

Els

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #71 Gepost op: juli 13, 2009, 05:42:36 pm »
Mirt, niet doen please....

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #72 Gepost op: juli 13, 2009, 05:55:10 pm »
Ik wordt er helemaal benauwd van. Ik durf niet eens al jullie berichten te lezen. Want ik weet gewoon dat we gaan, maar hoe moet ik jullie dat vertellen... Ik had dit niet verwacht eigenlijk. Jullie kennen me toch? Dacht ik.

Alvast één geruststelling dan: als we in Sofia kapot zijn, blijven we daar gewoon net zo lang tot we er weer tegen kunnen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #73 Gepost op: juli 13, 2009, 06:03:18 pm »

quote:

mirt schreef op 13 juli 2009 om 17:55:
Ik wordt er helemaal benauwd van. Ik durf niet eens al jullie berichten te lezen. Want ik weet gewoon dat we gaan, maar hoe moet ik jullie dat vertellen... Ik had dit niet verwacht eigenlijk. Jullie kennen me toch? Dacht ik.

Dus omdat we weten dat je eigenwijs bent, mogen we je niet meer waarschuwen? Ik ben inderdaad bang dat ik net zo goed tegen m'n koffiemok kan praten, maar dat ontslaat me toch niet van de verantwoordelijkheid om te zeggen wat ik denk, zeker als ik denk dat je jezelf en je kinderen nodeloos in gevaar brengt? Ik ben absoluut geen risicomijdend figuur, rijd motor, ben vaak liftend op vakantie geweest, en raad iedereen aan dat ook te doen, heb ook wel echt domme dingen gedaan, maar sommige dingen kun je maar beter voor gewaarschuwd worden. Vermoeidheid achter het stuur in een vreemd land is vragen om problemen. Of je nu wel of niet te overtuigen bent, ik wil niet achteraf het verwijt kunnen krijgen 'dat je het niet wist'.

Daarnaast geldt nog een ander, minder belangrijk argument, waar je misschien wel meer gevoelig voor bent: plezier in je vakantie. Wil je dit echt je kinderen aandoen? Zelf vind ik het het prettigst als m'n vakantie bij de voordeur begint, in plaats van op de plaats van bestemming. Je komt door een prachtig deel van Europa, en je gaat er heel weinig van zien/merken, omdat je hele dagen alleen maar op de snelweg doorbrengt. Natuulijk heb je een doel, maar mag de weg erheen niet ook prettig zijn?

quote:

Alvast één geruststelling dan: als we in Sofia kapot zijn, blijven we daar gewoon net zo lang tot we er weer tegen kunnen.
Dat is fijn. Ik hoop dat je daar veilig aankomt.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 06:03:57 pm door Pooh »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #74 Gepost op: juli 13, 2009, 06:11:11 pm »
Drie jaar geleden waren we in Oostenrijk op vakantie. Na drie dagen zei ons oudste zoontje: het is hier best leuk, maar vanaf nu wil ik alleen nog maar naar Syrië. We zullen plezier hebben onderweg. En we zullen het lang en ver en vermoeiend vinden. Dat hoeft elkaar niet altijd uit te sluiten.

Ik denk dat ik nu de hele weg aan jullie zit te denken, in wat voor bezorgdheid ik jullie heb gebracht. Ik zal proberen vanuit daar een keer in te loggen.

Rkdiak, dan zijn we vanaf nu samen erkende idioten, het is niet anders...
Als ik nu nog kaartjes plaats, valt dat een beetje uit de toon hier. Dick Bruno achtige plaatjes... Hmm misschien kan iemand anders eens wat over zijn of haar vakantie vertellen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #75 Gepost op: juli 13, 2009, 06:13:34 pm »
Nee, plaatjes! Goed plan! 't Is niet de bedoeling dat dit een depressief topic wordt... :+

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #76 Gepost op: juli 13, 2009, 10:09:20 pm »
http://i430.photobucket.com/albums/qq24/maartjejohanna/landenpunten.jpg

de route

http://i430.photobucket.com/albums/qq24/maartjejohanna/donau.jpg

de donau gaat een eind met ons mee

http://i430.photobucket.com/albums/qq24/maartjejohanna/oostenrijkenhongarije.jpg

op deze manier alle landen en daarbij:

http://i430.photobucket.com/albums/qq24/maartjejohanna/gegevensduitsland.jpg
en als puzzelstukjes:
http://i430.photobucket.com/albums/qq24/maartjejohanna/stukjes.jpg

Ze hebben ook zo'n schermpje acher onze hoofdsteunen, maar ik wil niet dat ze de hele dag filmpjes kijken en spelletjes doen. Ik heb ook een lading moppen gekopieerd en ik heb nog een heleboel plannen voor leuke dingen, dat moet ik nog even uitwerken. Ik wilde ook bloemen laten drogen per land. We gaan netjes om de twee uur rusten, dus genoeg tijd om bloemen te plukken. Voor de jongste zijn er filmpjes van bob de bouwer. En de oudste twee hebben vandaag allerlei ingewikkelde constructies gemaakt van karton en draadjes en knoopjes (ik zal nog even kijken of het veilig is) en daar vermaakt hij zich denk ik super mee.

Ik zat nog te denken. Het zit misschien ook een beetje in de familie. (Hoewel het plan van m'n man komt) Ik heb twee neven die uit Nepal naar Nederland zijn komen fietsen. Ik weet alleen niet of ze het gehaald hebben. Ik bedoel, ze zijn wel aangekomen, maar ik weet niet of ze alles gefietst hebben. Dan is het nog zo dat we twee keer een autoongeluk hebben gehad, waarvan de fout in een klein hoekje zat en niet onze schuld was waar we vrijwel niets aan overgehouden hebben. Terwijl toch bij één autoongeluk er een kind uit de auto is geslingerd. Hij had alleen een wond op zijn wang. Ik bedoel niet dat we nu dus maar van alles wagen. Ik bedoel dat je als je bang bent voor gevaar, je ook zou kunnen kiezen niet meer uit huis te komen in ons geval. M'n man zou trouwens niet verder rijden als hij zou merken dat hij te moe is. En hij snapt weer niet dat mensen motorrijden want hij heeft een vriend gehad die daar aan verongelukt is.

Marloes

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #77 Gepost op: juli 14, 2009, 02:13:11 am »
Wij zijn in mei naar Ounans (Frankrijk) geweest, 865 km hier vandaan en volgens Google Maps 7,5 uur rijden. Zowel de heenreis als de terugreis kostte een dag, oa doordat er in Luxemburg een hoofdsnelweg was afgesloten en daardoor lange files waren ontstaan. Op de heenweg bleek de oudste wagenziek te worden.. merkten we in België. Nooit eerder last van gehad dus we hadden ook geen medicijnen ervoor bij ons, maar in Frankrijk verkocht de apotheek dat eindelijk wel. Dus ik zou je ieg aanraden daar iets voor mee te nemen. Verder ging het goed, ze houden allebei wel van autorijden. Maar als wij naar Syrië zouden gaan zou ik waarschijnlijk een week uittrekken voor de reis. Ik hoop voor jullie dat het je niet tegenvalt. Misschien kun je nog een voetbal oid meenemen voor de tussenstops.
Wij hebben overigens wel beide keren overdag gereden, 's nachts kun je natuurlijk wat makkelijker doorrijden.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2009, 02:17:22 am door Marloes »
[Prediker 7:29]

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #78 Gepost op: juli 15, 2009, 05:30:42 am »
Hoewel wij met ons gezin in een caravan in onze woonplaats vakantie kunnen houden (de kinderen zijn daarbij niet gehouden aan mijn snipperdagen), Kunnen wij er dankzij een goede oppas, er een weekje op uit trekken.

Wij gaan naar Kroatie, en rijden in 1 keer door. (1600 km).
Van vorig jaar heb ik de ervaring, dat je wanneer je 's avonds 10 uur vertrekt, je er de volgende dag om 17.00 uur kunt zijn.

Omdat ik de afgelopen 12 jaren als beroepschauffeur heb gewerkt, heb ik geen moeite met afstanden. (veel tijdsbepalingen zijn vooral uit concurentieoverwegingen ontstaan) (sleepbedrijven hebben een vergunning, door te rijden tot zolang zij willen!!)

Ik heb geleerd te stoppen wanneer dit nodig zou zijn, en dat hoeft niet per definitie 2 uur rijden te zijn, het kan soms zelfs eerder zijn.

Wij nemen het hoognodige mee, (tentje, eten, drinken voor onderweg) de rest kopen wij aldaar.  
Wanneer je met kinderen zou reizen bepalen juist zij, het tempo. (dan is 1000 km. ver), wanneer je 's nachts reist, schiet het lekker op.

Maar voor verdere reizen gaat dit niet helemaal op, dan zou je rekening moeten houden met vermoeidheid, juist wanneer je niet direct een eindpunt in het zicht hebt, moet je jezelf goed kunnen aanvoelen om het rijden geen gevaar te laten zijn
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #79 Gepost op: juli 17, 2009, 06:56:50 pm »
Vanwaar al dit commentaar op de reis van Mirt? Oooit heb ik Mirts's verteld aan een turkse man , ik moest toch iets vertellen terwijl ik op mijn patat wachtte. zijn enige commentaar was dat de reis ongeveer 4 tot 5 dagen zou duren.
Is dit een typisch hollands trekje?

Mirt, mooie kaartjes, leuke plannen voor de kinderen! En eh goed idee van dat telefonnummer!  Goede reis, veel plezier in Syrië, en tot ziens.

Groeten, Antonius
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Marloes

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #80 Gepost op: juli 17, 2009, 07:27:40 pm »

quote:

Antonius schreef op 17 juli 2009 om 18:56:
Is dit een typisch hollands trekje?
Groeten, Antonius
Misschien wel. Er zijn ook veel NLers die vinden dat je met (kleine) kinderen niet naar het buitenland kunt: te ver rijden. Misschien doordat NL zo klein is? We zijn niet zo gewend aan lange afstanden rijden.
[Prediker 7:29]

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #81 Gepost op: juli 17, 2009, 07:29:32 pm »
Geeft niet hoor Antonius. Ik zal door al dat commentaar nog beter opletten dat mijn man niet te vermoeid raakt. Voor de kinderen heb ik echt heel veel voorbereid, het wordt gewoon een aandachtsbombardement voor ze, de reis. En ik hoef ook niet tegen ze te zeggen als ze me iets vragen: even wachten hoor, er is ruzie op het forum.  :)  :)
Als ik niet op tijd terug bent, zorg ik dat jullie bericht krijgen als er iets is.
Ook allemaal een fijne vakantie gewenst.

Mellon

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #82 Gepost op: juli 17, 2009, 07:45:34 pm »
Ik wil jou en je familie ook een leuke vakantie wensen.

En iedereen trouwens, die weggaat.

Geniet ervan! En kom veilig terug.

:)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #83 Gepost op: augustus 16, 2009, 03:46:38 pm »
We zijn veilig teruggekomen.

Op de heen en terugreis hebben we 4 dagen gereden. Op de heenweg zat daar een dag rust tussen. De auto moest nagekeken worden (bleek overbodig, maar het was voor de zekerheid), maar het was voor ons ook heel goed om voor de laatste dag die best zwaar was een dag uit te rusten.

Meestal vonden we zo rond zonsondergang een slaapplek. En de laatste dag hebben we bij de heen en de terugreis tot half 2 gereden. Dat is eigenlijk niet zo handig natuurlijk. Maar het is wat raar om een slaapplek te vinden als je de stal ruikt. Dan maar heel veel korte pauzes tussendoor.

De kinderen hebben zich heel goed gedragen. Op de laatste dag bedacht ik mijn laatste trucs om de jongste bezig te houden. Een lepel pindakaas waar je als een lolly aan mag likken en een rol wcpapier helemaal afrollen in de auto bijvoorbeeld. Eén keer toen we heel laat een hotel vonden viel me wel op hoe verschillend kinderen kunnen reageren. M'n zoon was als enige van de kinderen nog wakker toen we met de auto ergens gestopt waren. Ik vroeg hem of hij het erg vond dat het zo lang duurde. Hij zei: nee hoor, ik doe een spelletje met de regendruppels die op het raam zitten. En toen we eindelijk in de hotelkamer lekker op bed lagen, vroeg ik mijn dochtertje hoe ze zich voelde. Niet zo lekker, zei ze, ik lust het water hier niet.

En de reis was mooi. Als je met het vliegtuig gaat ben je in één keer in een heel andere wereld. Nu zie je de overgangen. In landschap (ik hou heel veel van naar het landschap kijken) en in mensen en cultuur. En je hebt zelf een keer gevoeld hoe ver het is... Vooral het laatste gedeelte van Turkije wat ze volgens mijn man ingepikt hebben van hun land is heel erg mooi. Olijvenvelden en wijnvelden tussen de bergen in de zon. De mensen die er werken. Ook de vele schaapherder en koeiherders die we zagen zijn altijd mooi. En nog veel meer.

Bulgarije vond ik een donker land. Op de terugreis viel dat het meest op. Het lijkt of de velden niet zo goed zijn onderhouden als de andere landen. De mensen schijnen veel te drinken. Wegreclame gaan ook bijna alleen over drank en wat moet het de turken en andere oosterlingen bevestigen in hun idee dat hier in West europa alles kan: je ziet heel veel borsten en billen ineens op die grote reclameborden aan de weg.

Van Servië zagen we eigenlijk niks meer van de oorlog. Of het moet zijn dat er veel gebouwd wordt.

Op de heenreis heeft m'n man wel getwijfeld of hij het nog een keer wilde doen. Maar nu ziet hij dat helemaal zitten. We hebben best wel wat geleerd van deze reis. Op sommige plekken vind je niet makkelijk een motel of hotel. De navigator (die ons tot in Turkije de weg heeft gewezen!) kan ze zoeken, maar dan vind je vaak de duurdere. Maar we hebben gemerkt dat je dan vaak goedkopere daarbij in de buurt vind, wel logisch, maar we hadden er in het begin niet aan gedacht. En we willen de volgende keer de grens tussen Servië en Hongarije niet over de hoofdweg passeren. We hebben drie en een half uur in de rij gestaan.

Op het stuk Wenen - Budapest - Belgrado - Sofia - Istanboel zie je trouwens heel veel auto's met Nederlandse kentekens, bijna altijd zijn dat Turken en een kleinere groep Irakezen en Syriërs. Op parkeerplaatsen wordt vaak even wat dingen uitgewisseld. Er heerst dan zelfs een beetje een feestelijke stemming.

Dat was het zo'n beetje. En ik ben natuurlijk heel dankbaar dat we voor ongelukken zijn gespaard. Het hoeft niet altijd aan jezelf te liggen. Vrachtwagens zijn enge dingen en ons werd verteld door een Turkse man onderweg dat Turken er in hen mercedessen ook vaak een spelletje van maken om elkaar in te halen met onverantwoorde snelheden. M'n man heeft vaak gemopperd in de auto. Ook wel om de slechte wegen in sommige landen (hulde trouwens aan Turkije, de snelwegen zijn prachtig) en in Duitsland weer om de vele plekken waar wel wegonderhoud was maar je juist daardoor maar 60 mag. Ik vertelde hem dan dat al dat mopperen maar energie kost. Moet ik dan zoals Nederlanders worden die eerst alles opkroppen en dan ineens ontploffen. Nee, dat moet je niet doen, zei ik.

Het heeft trouwens wel indruk op mij gemaakt dat elk land zichzelf zo belangrijk vindt. Ook wel logisch natuurlijk. Maar het komt raar over als je eerst van een nichtje van je man hoort dat ze eigenlijk denken dat hij niet meer van Syrië houdt omdat hij wel eens kritiek heeft, onze familie houdt verder allemaal heel heel veel van Syrië zei ze en je dan in Turkije overal heel veel vlaggen ziet, bijvoorbeeld zo groot als een flatgebouw op een berghelling en dan Servië weer door komt waarvan je dan iets van de geschiedenis weet (ik weet trouwens erg weinig besefte ik, ook van Hongerije en Bulgarije niet, alleen maar erdoor heen reizen bewerkt bij mij een verlangen om er veel meer van te weten.. ) dan wordt het idee ineens zo raar dat elk land zichzelf als middelpunt van de wereld ziet.

In Duitsland zag ik ineens weer blonde mensen en viel er een kind in de hondepoep, glimlachten de mannen vaker dan de vrouwen, werd er openlijk geflirt en zaten er vrouwen met hun blote voeten op het dashboard en zag je mensen die verveeld keken. Het overviel me, ik bedoel, ik merkte ineens dat dat soort dingen opvallen als je lang voorbij Oostenrijk geweest bent.

Thuis bleken de goudvissen dood te zijn gegaan bij het oppasadres, de voordeur prachtig begroeid te zijn met klimmende winde zodat we er bijna niet door konden en er een reuzepompoen in de volkstuin te zijn gegroeid. Het is warm hier, maar dat valt niet zo op als je voortdurend moest wachten op een uur of 6 om weer naar buiten te kunnen vanwege de zon. Over Syrië zelf begin ik maar niet meer, dan zou ik een weblog voor mezelf moeten nemen. Leuk dat jullie allemaal hier nog zijn, ik heb jullie gemist.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #84 Gepost op: augustus 16, 2009, 03:31:51 pm »
Mooi verhaal Mirt. En fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #85 Gepost op: augustus 16, 2009, 03:50:54 pm »
Mirt, Welkom thuis weer. Wat een mooi verhaal. Ik heb je soms gemist.
Wat interessant dat mopperen energie kost, ook een les voor mij. Ik bedenk me nu inees dat er een verschil is tussen mopperen en respectvol uiten van wat mij dwarszit.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Adinomis

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #86 Gepost op: augustus 16, 2009, 06:14:56 pm »
Een boeiend relaas. Een hele ervaring. Nu begint het gewone leven weer. Welkom terug in de forum-kring!
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2009, 05:49:47 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Aslanning

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #87 Gepost op: augustus 17, 2009, 03:11:28 pm »
Ja, echt kennen doe ik je niet, maar door het lezen van je verhaal natuurlijk wel meer natuurlijk! Zit ik er ver naast als ik schat dat jullie minstens 10.000 km achter de rug hebben?
Eigenlijk ben ik nog meer nieuwsgierig hoe een Nederlandse het leven bij Syrische familie ervaart... Voor zover je dat een niet al te private vraag vindt, ben ik daar dus wel benieuwd naar.... (Mijn eigen schoonzus woont samen met een Irakees in Stockholm maar zou voor geen goud in Irak willen wonen. Niet zo vreemd natuurlijk als je bedenkt wat daar de afgelopen 30 jaar gebeurd is ...)
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Mellon

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #88 Gepost op: augustus 18, 2009, 09:59:52 am »
Welkom terug Mirt. Fijn dat jullie een mooie reis hebben gehad.

Dit zinnetje trof me:
"Moet ik dan zoals Nederlanders worden die eerst alles opkroppen en dan ineens ontploffen. Nee, dat moet je niet doen, zei ik."

Mijn man kan erg mopperen, maar hij is ook veel vaker in een goed humeur dan ik. Dat is hij eigenlijk meestal. En dat vind ik heerlijk, haha!

:)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #89 Gepost op: augustus 18, 2009, 01:36:44 pm »

quote:

Aslanning schreef op 17 augustus 2009 om 15:11:
Ja, echt kennen doe ik je niet, maar door het lezen van je verhaal natuurlijk wel meer natuurlijk! Zit ik er ver naast als ik schat dat jullie minstens 10.000 km achter de rug hebben?
Eigenlijk ben ik nog meer nieuwsgierig hoe een Nederlandse het leven bij Syrische familie ervaart... Voor zover je dat een niet al te private vraag vindt, ben ik daar dus wel benieuwd naar.... (Mijn eigen schoonzus woont samen met een Irakees in Stockholm maar zou voor geen goud in Irak willen wonen. Niet zo vreemd natuurlijk als je bedenkt wat daar de afgelopen 30 jaar gebeurd is ...)

Het moet iets zijn van bijna 9000 km, als je dat 4 en een half keer doet ben je volgens mij de wereld rond. Ik had nog niet gezegd dat ik tot nu toe ergens het gevoel had dat Syrië (waar ik al 4 keer geweest was) op een andere planeet lag. Door er nu zelf over de weg en de afstand te voelen en ook de overgangen te zien besef ik beter dat het toch echt op dezelfde planeet ligt.

Ik zou er niet willen wonen. Maar zo'n bezoek (en ik ben er ook een keer een paar maanden geweest) vind ik prima. Het scheelt natuurlijk veel hoe je schoonfamilie is. Ik zou niet bij bepaalde andere families in het dorp daar kunnen leven. Maar dat zou ik ook niet bij veel Nederlandse families kunnen denk ik. Het is heel leerzaam een tijdje in de cultuur van je man te leven. Je kunt er dan achter komen wat van hem echt van hemzelf is en wat van zijn cultuur. En je kunt er dan samen over praten. Bovendien krijg je dan meer respect voor het feit dat hij het zelf volhoudt om in zo'n heel andere cultuur, de onze dus, te leven. Dat ik daar niet zou willen leven zegt nog niet dat ik onze cultuur beter vind. Sommige dingen van ons vind ik beter, maar minstens net zoveel andere dingen vind ik daar beter.

Even een foto van het huis:
http://i430.photobucket.com/albums/qq24/maartjejohanna/104_0464.jpg

en de bergen van Libanon als je net buiten het dorp bent:
http://i430.photobucket.com/albums/qq24/maartjejohanna/104_0500.jpg