Auteur Topic: vakantieplannen  (gelezen 14579 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Gepost op: februari 12, 2009, 10:08:22 pm »
Hebben jullie al vakantieplannen?

Wij zijn er normaal niet zo heel vroeg mee bezig. Maar dit jaar hebben we net besloten dat we het geplande familiebezoek (= ook onze vakantie) aan mijn schoonfamilie niet per vliegtuig gaan doen, maar per auto. Vanwege stijgende kosten van vliegtickets en vanwege onze onzekere financiële situatie.

Ik heb het altijd wel een keer met de auto willen doen, maar als de kinderen wat groter zouden zijn. Nu we er door omstandigheden gewoon maar voor gekozen hebben, lijkt het me ook wel weer leuk.

Het wordt een reis van 4200 km. Ergens in de bovendste helft van Nederland - Frankfurt - Wenen - Budapest - Belgrado - Sofia - Istanbul - Ankara - Kilis (op de grens met Syrië) - nog 300 km naar het Zuiden.

Ik rij zelf geen auto. En we gaan met 3 kinderen, de jongste is 2. Als iemand (die ervaring heeft met lange afstanden afleggen met de auto),  een idee heeft hoeveel dagen je hierover doet, ben ik daar benieuwd naar. Wij denken aan 4 dagen.

Als iemand nog tips heeft, graag.

En wat zijn jullie vakantieplannen?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2009, 10:34:03 pm »
Met 3 kleine kinderen zou ik echt geen 10 uur per dag (inclusief pauzes) onderweg willen zijn en al helemaal geen 4 dagen op rij. Als je tegen mij zegt: 4200 km, 3 kleine kinderen die mee gaan, dan denk ik eerder aan een dag of 10 reizen dan aan een dag of 4, helemaal als je elkaar niet kunt afwisselen achter het stuur. Maar ja, mijn grootste tocht waarbij ik zelf achter het stuur zat is tot nog toe Groningen-Rotterdam geweest, en de grootste tocht bij mn ouders in de auto zal de tocht van in de buurt van Holland Michigan naar het schiereiland van Michigan geweest zijn. Kan me ook nog goed herinneren dat ik als klein kind de tocht (met aanhanger, dus max 80 km/u over de snelweg) van Amersfoort naar de camping in Hardenberg ook al een heel eind vond. Vraag me dus af hoe je kids het gaan ervaren en zich zullen gedragen onderweg.
computerfout: een vreemde een in de byte

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2009, 10:39:51 pm »
O ja, zal ik ook even onze vakantieplannen neerzetten. Met onze bruiloft hebben we van de lokatie een drie-daags arrangement in Noord-Limburg gekregen, dus ik heb vandaag reserveerd voor begin juni. En in september hebben we een bruiloft in de bovenste helft van Nederland, dus dan gaan we twee weken in een huisje in Drenthe zitten :)
Denk dat er van de zomer ook nog wel een weekje Zuid-Limburg zal komen, maar wij hebben gelukkig geen last van volgeboekte campings of dure hotels ofzo, want in het huis van mijn ouders zijn we te allen tijde welkom. Wil ik zeker gebruik van maken, want Limburg in de zomer is toch zo mooi! (Al gaan mn ouders eind van de zomer voor een paar weken naar de VS, dus misschien zijn ze dan niet eens thuis als wij van Limburg gaan genieten.)
En aangezien Wybo en ik overmorgen een feestje te vieren hebben, gaan we dinsdag iets doen, dagje uit, maar ik heb geen idee wat :D Wordt verrassing voor mij, dus ik ga ook maar niet te hard nadenken wat het allemaal zou kunnen zijn ;)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2009, 10:42:04 pm »
help, een dag of tien... dat wordt dan meer dan de helft van onze vakantie.

De andere twee kinderen zijn dan 8 en 9. Ze zijn dus te interesseren voor de omgeving. Ik wilde een map voor hun maken met de route en per land informatie. En natuurlijk heel veel spelletjes en luisterverhalen. De jongste is inderdaad het probleem. Maar hij slaapt nog wel lekker overdag. Misschien moeten we hem dan 'snachts lang oplaten, dan slaapt hij lang in de auto. We hebben een heel lux autostoeltje. Als hij in slaapt valt, kun je het makkelijk in de slaapstand zetten.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2009, 10:43:21 pm »
Limburg, ja mooi! Net buitenland...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #5 Gepost op: februari 12, 2009, 11:05:21 pm »

quote:

mirt schreef op 12 februari 2009 om 22:08:
Hebben jullie al vakantieplannen?

Wij zijn er normaal niet zo heel vroeg mee bezig. Maar dit jaar hebben we net besloten dat we het geplande familiebezoek (= ook onze vakantie) aan mijn schoonfamilie niet per vliegtuig gaan doen, maar per auto. Vanwege stijgende kosten van vliegtickets en vanwege onze onzekere financiële situatie.

Ik heb het altijd wel een keer met de auto willen doen, maar als de kinderen wat groter zouden zijn. Nu we er door omstandigheden gewoon maar voor gekozen hebben, lijkt het me ook wel weer leuk.

Het wordt een reis van 4200 km. Ergens in de bovendste helft van Nederland - Frankfurt - Wenen - Budapest - Belgrado - Sofia - Istanbul - Ankara - Kilis (op de grens met Syrië) - nog 300 km naar het Zuiden.

Ik rij zelf geen auto. En we gaan met 3 kinderen, de jongste is 2. Als iemand (die ervaring heeft met lange afstanden afleggen met de auto),  een idee heeft hoeveel dagen je hierover doet, ben ik daar benieuwd naar. Wij denken aan 4 dagen.

Als iemand nog tips heeft, graag.

En wat zijn jullie vakantieplannen?

Je bent gek. 1 chauffeur, 4200 kilometer? En 4200 terug? Waarvan een redelijk deel over beroerde wegen? Meer dan 800 kilometer per dag is niet leuk meer. Dan praat je over 5 a 6 dagen. Maar zelfs dat is echt moordend.

Bovendien kan ik me haast niet voorstellen dat het goedkoper is. 8400 kilometer bij een verbruik van pakweg 1 op 15 is alleen al 560 liter benzine. Plus een aantal overnachtingen halverwege. En 8000 kilometer slijtage aan je auto (ben je handig?) Heb geen idee wat vliegtickets kosten, maar zeker tot in Turkije kun je toch voor belachelijk lage prijzen komen.

Zo'n reis is leuk, als de reis zelf het doel is. Dan kun je inderdaad een dag of 10 ervoor uittrekken, en dan is het goed te doen (al blijf ik het nog steeds een opgave vinden voor 1 chauffeur). Maar in een dag of 4 door heel europa crossen is echt niet te doen.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2009, 11:09:27 pm door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #6 Gepost op: februari 12, 2009, 11:10:14 pm »
Je vergeet de boetes die ze krijgt omdat ze rijke westerling is in een auto met NL-kenteken rijdt.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2009, 11:11:37 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #7 Gepost op: februari 12, 2009, 11:14:46 pm »
Ik vind Drenthe al ver genoeg met 3 kinderen achterin.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #8 Gepost op: februari 13, 2009, 12:06:48 am »

quote:

mirt schreef op 12 februari 2009 om 22:42:
help, een dag of tien... dat wordt dan meer dan de helft van onze vakantie.

De andere twee kinderen zijn dan 8 en 9. Ze zijn dus te interesseren voor de omgeving. Ik wilde een map voor hun maken met de route en per land informatie. En natuurlijk heel veel spelletjes en luisterverhalen. De jongste is inderdaad het probleem. Maar hij slaapt nog wel lekker overdag. Misschien moeten we hem dan 'snachts lang oplaten, dan slaapt hij lang in de auto. We hebben een heel lux autostoeltje. Als hij in slaapt valt, kun je het makkelijk in de slaapstand zetten.
Zelf zou ik het niet doen. ten eerste omdat vliegen mogelijk even duur wordt maar vooral omdat de rijder bek en bekaf is na de rit.
De kinderen kun je nog vermaken met een draagbare dvdspeler of zo maar zo's rit is voor de chauffeur gewoon zwaar te noemen.
Reken eens uit als je 120 km per uur rijdt en na elke 2 uur rijden een pauze van 30 minuten plant waar je dan mee bezig bent.
Rust is erg belangrijk voor de rijder namelijk.
Vliegen dus lijkt mij, of niet gaan voor een paar dagen.
Heb je ook gekeken naar de kosten van overnachtingen overigens?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #9 Gepost op: februari 13, 2009, 12:07:14 am »

quote:

Doarsie schreef op 12 februari 2009 om 23:14:
Ik vind Drenthe al ver genoeg met 3 kinderen achterin.
Drachten - Ureterp is even ver met drie kinderen :)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #10 Gepost op: februari 13, 2009, 09:34:19 am »

quote:

okidoki schreef op 13 februari 2009 om 00:06:
[...]

Vliegen dus lijkt mij, of niet gaan voor een paar dagen.

Dat is niet eerlijk  :+ Ik heb gevraagd om hoeveel dagen jij dacht dat die reis moet duren en om tips, maar niet hierom...  (Je kunt je gewoon niet voorstellen hoe graag we daar heen gaan en hoe belangrijk we dat vinden)

Dan kun je beter zoals Fotogravinnetje zeggen: 10 dagen, dan gaan we ook niet als we echt zouden denken dat het in 10 dagen zou moeten...

Misschien wordt het 5, ik ben niet heel erg eigenwijs...

Vliegen kost 2500 euro, ik denk dat rijden niet veel meer dan 1000 euro kost.

M'n man heeft een kennis nabij Sofia, dat scheelt alweer kosten voor 1 overnachting. Maar dat ligt pecies op de helft, als we het in 5 dagen doen, klopt het niet meer. Verder moeten we nog uitzoeken hoe we goedkoop maar goed en veilig kunnen overnachten.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #11 Gepost op: februari 13, 2009, 09:50:43 am »

quote:

mirt schreef op 13 februari 2009 om 09:34:
[...]

Dat is niet eerlijk  :+ Ik heb gevraagd om hoeveel dagen jij dacht dat die reis moet duren en om tips, maar niet hierom...  (Je kunt je gewoon niet voorstellen hoe graag we daar heen gaan en hoe belangrijk we dat vinden)

Dan kun je beter zoals Fotogravinnetje zeggen: 10 dagen, dan gaan we ook niet als we echt zouden denken dat het in 10 dagen zou moeten...

Misschien wordt het 5, ik ben niet heel erg eigenwijs...

Nogmaals, je bent gek. Bovendien vind ik het, eerlijk gezegd, ook nogal onverantwoord. Zelfs beroepschauffeurs mogen niet meer dan 9 uur per dag rijden; daar kom je in jouw scenario al snel aan. Vermoeid rijden is minstens zo gevaarlijk als rijden met alcohol op. Als je 2 chauffeurs had was er weinig aan de hand, maar dit door 1 persoon laten doen is echt te gek.

quote:

Vliegen kost 2500 euro, ik denk dat rijden niet veel meer dan 1000 euro kost.
Voor 5 personen? Met Pegasus vlieg je in juni, met beetje puzzelen, voor 680 euro (2 volw, 3 kids) heen en terug naar Ankara. Dat is nog geen Syrie natuurlijk, maar dat laatste stuk valt vast wel iets op te verzinnen?
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2009, 10:06:26 am door Pooh »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #12 Gepost op: februari 13, 2009, 09:55:45 am »
We kunnen alleen maar in het hoogseizoen en we vliegen niet met klm als we dat zouden doen. Het is echt 2500 euro.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #13 Gepost op: februari 13, 2009, 09:56:25 am »

quote:

mirt schreef op 13 februari 2009 om 09:55:
We kunnen alleen maar in het hoogseizoen en we vliegen niet met klm als we dat zouden doen. Het is echt 2500 euro.
Welke dagen, dan puzzel ik nog even? En zou je iets kunnen regelen vanaf Ankara? Dat is stuk goedkoper om te komen dan Damascus... :+
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2009, 09:57:08 am door Pooh »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #14 Gepost op: februari 13, 2009, 10:01:23 am »
Ja, daar zat ik ook net aan te denken. Van 20 juli tot half augustus.

Veel Syrische mensen doen het trouwens wel met de auto, we zullen niet de eersten zijn en we willen ook bij hen zoveel mogelijk gaan informeren hoe dat gaat.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #15 Gepost op: februari 13, 2009, 10:02:53 am »

quote:

mirt schreef op 13 februari 2009 om 10:01:
Ja, daar zat ik ook net aan te denken. Van 20 juli tot half augustus.

Veel Syrische mensen doen het trouwens wel met de auto, we zullen niet de eersten zijn en we willen ook bij hen zoveel mogelijk gaan informeren hoe dat gaat.
Ik weet dat er meer gekken op de wereld rondlopen (ook turken en koerden zien er doorgaans geen enkel probleem in om met hele gezin in auto die kant op te rijden), maar dat maakt het nog niet verstandig of verantwoord, laat staan leuk.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2009, 10:03:04 am door Pooh »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2009, 10:05:35 am »
Hoogseizoen is minder leuk inderdaad. 2000 euro naar Ankara, veel goedkoper lukt me niet voor 5 mensen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2009, 10:09:26 am »
Mirt, ik ben het eens met Pooh en Fotogravinnetje. Ik vrees dat 't een ramp wordt. Wij hebben ook drie kinderen en na een rit naar mijn schoonfamilie (en dat is afstand Groningen - Overijssel) heb ik er wel weer genoeg van.

Waarbij ik denk dat inderdaad de chauffeur de zwaarste baan heeft maar onderschat de oppas niet hoor...

Wij rijden allebei, wisselen dus, en ik vind 't ook altijd nogal veel vergen om volcontinu theater te spelen, verhaaltjes vertellen, spelletjes doen (wie ziet de eerste rode auto?) kinderen voor de omgeving te interesseren (kijk, paardje!) tuitbekers en krentenbollen uit te delen, toetendoeken, ruzies sussen, gevallen spulletjes weer oprapen, snottebellen afvegen, noem het maar op. Je zit de hele weg achterstevoren.

En zelfs trek je dat zelf, wat doe je kinderen aan! Da's voor hen echt niet leuk hoor! Ik zeg, óf tent/caravan mee, iets leuks van de reis maken, niet te veel uren op een dag en dan naar campings met speeltuintjes, óf vliegen.
Bombus terrestris Reginae

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #18 Gepost op: februari 13, 2009, 10:09:32 am »
Ik heb even gerekend. Als je uit gaat van gemiddeld 100 km/uur, dan moet je een afstand van 1000 km dus in 5 stukken doen als je om de 2 uur wilt rusten. Als je van de 4 keer rusten dan 1 keer een uur rust, en de andere keren bij elkaar een uur, dan rij je 12 uur. Bijvoorbeeld van 8.00 tot 20.00. Dat zou toch moeten kunnen? M'n man is een goede rijder. En ook nog automonteur, we zullen met een goed nagekeken auto op weg gaan.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #19 Gepost op: februari 13, 2009, 10:12:02 am »
@ Bumblebee, die dingen die jij noemt die zie ik juist als een uitdaging, dat achterstevoren zitten enzo. En onze ouste twee zijn een stuk ouder dan jouw oudste twee.

Ik ga voor mezelf een berekening maken van 5 dagen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #20 Gepost op: februari 13, 2009, 10:17:58 am »

quote:

mirt schreef op 13 februari 2009 om 10:09:
Ik heb even gerekend. Als je uit gaat van gemiddeld 100 km/uur, dan moet je een afstand van 1000 km dus in 5 stukken doen als je om de 2 uur wilt rusten.
Daar ga je al volledig de mist in. Voor een gemiddelde van 100 kilometer per uur moet je zelfs in Nederland als een gek rijden. En dat praat je over prachtige wegen. Zulke snelheden haal je prima tot in Duitsland, maar daarna zakt je gemiddelde als een gek. Amsterdam-Wenen (1100 km) kun je (met snelle auto en geen kids) best in 12 uur rijden doen, maar Wenen-Sofia (slechts 950 kilometer) is echt 16 uur rijden. En dan mag je nergens in de spits rijden, want files kosten helemaal veel snelheid.

quote:

Als je van de 4 keer rusten dan 1 keer een uur rust, en de andere keren bij elkaar een uur, dan rij je 12 uur. Bijvoorbeeld van 8.00 tot 20.00. Dat zou toch moeten kunnen? M'n man is een goede rijder. En ook nog automonteur, we zullen met een goed nagekeken auto op weg gaan.
Automonteur is fijn. Dat scheelt echt een hoop ellende! Maar 'goede chauffeur' is heel iets anders dan 'ervaren langeafstandsrijder'. Nog los van 't feit dat met kids rijden nog een heel andere tak van sport is. Je bent nog geen kwartier weg bij je vorige pauzepunt of er moet er weer 1 plassen ofzo. ;)
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2009, 10:19:10 am door Pooh »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #21 Gepost op: februari 13, 2009, 10:20:24 am »

quote:

mirt schreef op 13 februari 2009 om 10:12:
@ Bumblebee, die dingen die jij noemt die zie ik juist als een uitdaging, dat achterstevoren zitten enzo. En onze ouste twee zijn een stuk ouder dan jouw oudste twee.

Ik ga voor mezelf een berekening maken van 5 dagen.
Waarom open je dit topic dan? :? Alleen maar om te horen dat het wel kan?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #22 Gepost op: februari 13, 2009, 10:20:44 am »
Wij moesten op vakantiedoorreis altijd bij iedere stop verplicht plassen van mijn vader ("Maar ik hoef écht niet!" "Niks mee te maken!"), dat werkte wel, wij hoefden eigenlijk nooit tussendoor extra te stoppen.

Ja, voor mijn moeder soms  :D  die is stronteigenwijs en liet zich niet commanderen.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #23 Gepost op: februari 13, 2009, 10:21:32 am »
De jongste heeft nog een luier aan.

Als ik uitga van de tijden die routenet.nl geeft, kom ik op ruim 9 uur uit per kwart van de reis. Maar ik weet niet of daar al pauzes in zitten.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #24 Gepost op: februari 13, 2009, 10:23:03 am »
Volgens mij is twee uur rijden voor kinderen van een jaar of 8, 9 al een hele opgave, twee keer twee uur op 1 dag is echt verschrikkelijk veel, en dat dan nog eens een paar dagen achter elkaar.... Arme kids. Na twee dagen hebben ze waarschijnlijk echt een kotshekel aan de auto... Ik zou zelf nog liever 5 maanden op water en brood leven (nou ja, op zo goedkoop mogelijk maar wel gezond eten) om dan de vliegreis te kunnen betalen en met z'n allen er lol in te houden dan vanwege datzelfde bedrag de kinderen een beroerde vakantie-herinnering te geven. Maar dat is puur zoals ik het aanvoel

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #25 Gepost op: februari 13, 2009, 10:25:08 am »

quote:

mirt schreef op 13 februari 2009 om 10:21:
De jongste heeft nog een luier aan.

Als ik uitga van de tijden die routenet.nl geeft, kom ik op ruim 9 uur uit per kwart van de reis. Maar ik weet niet of daar al pauzes in zitten.
Denk het niet. Je kunt er wel van uit gaan dat het ruim 9 uur puur rijden is

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #26 Gepost op: februari 13, 2009, 10:25:14 am »
Wij gaan weer twee weken naar de evangelisch-christelijke camping de betteld in zelhem.....heerlijk

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #27 Gepost op: februari 13, 2009, 10:25:24 am »

quote:

Pooh schreef op 13 februari 2009 om 10:20:
[...]

Waarom open je dit topic dan? :? Alleen maar om te horen dat het wel kan?
Nee, bijvoorbeeld om 4 dagen te veranderen in 5. En om tips. En ik dacht: misschien is er wel iemand die een keer als chaufeur zo'n 1000 km per dag heeft gereden, ik ben benieuwd hoe dat is.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #28 Gepost op: februari 13, 2009, 10:34:21 am »

quote:

mirt schreef op 13 februari 2009 om 10:25:
[...]

Nee, bijvoorbeeld om 4 dagen te veranderen in 5. En om tips. En ik dacht: misschien is er wel iemand die een keer als chaufeur zo'n 1000 km per dag heeft gereden, ik ben benieuwd hoe dat is.
Ik heb regelmatig zulke afstanden op een dag afgelegd. Grootste afstanden die ik zelf gereden heb op een dag is zo'n 700-800 km. En ik vind 't echt slopend. Zeker niet iets wat je meerdere dagen achter elkaar wilt doen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #29 Gepost op: februari 13, 2009, 10:36:30 am »
Ik nooit alleen maar altijd om-en-om, maximaal ook ongeveer 800 km op één dag. Wel meerdere dagen achter elkaar maar niet meer dan twee. Ik heb het niet echt als slopend ervaren maar ja, ik reed dus niet alleen en wij maakten LAAANGE dagen dus vrij veel pauze, én geen kinderen achterin. Volgens mij gaat dát namelijk echt het probleem worden.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #30 Gepost op: februari 13, 2009, 10:41:06 am »
Ik vond als 18-jarige (bijna 19) ruim 500 km op 1 dag, 2 dagen achter elkaar al veel als passagier. En ik wist nog wel heel goed waarom we het deden. Ik heb er echt van genoten. Zeker van de mooie uitzichtpunten langs de highway. En dat was op goede, rustige snelwegen (voor het overgrote deel tenminste), auto had cruise control (wat het voor onze enige chauffeur toch wel iets prettiger maakte) en de jongste was 17. Ik moet er niet aan denken dat we die hele tocht op 1 dag gedaan zouden hebben en dat dan vier of vijf dagen achter elkaar. Zou onze chauffeur volgens mij ook niet volgehouden hebben, terwijl die best wat gewend is qua lange afstanden rijden.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #31 Gepost op: februari 13, 2009, 10:41:29 am »
Nou, ik ga er eens samen met m'n man een week over nadenken, als dank voor jullie opmerkingen presenteer ik dan nog een keer ons plan.

Dan nu maar andere vakanties zoals

quote:

grondig christelijk schreef op 13 februari 2009 om 10:25:
Wij gaan weer twee weken naar de evangelisch-christelijke camping de betteld in zelhem.....heerlijk

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #32 Gepost op: februari 13, 2009, 04:02:13 pm »

quote:

mirt schreef op 13 februari 2009 om 10:25:
[...]

Maar dan moet je ook nog vijf dagen terug.
Tien dagen rijden - tien dagen vakantie....
Mij niet gezien. :)
We gaan dit jaar naar Tsjechië en dat is voor mij de limiet. Een dag in de auto is meer dan genoeg.
Ik rijd dan ook niet zelf in het buitenland en zit ergens achterin de hele dag kinderen rustig te houden, af te leiden etc. en dan vind ik dat voor mijn man ook meer dan genoeg omdat we het niet afwisselen.
Vorig jaar gingen we naar de betteld - heerlijk in de buurt. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #33 Gepost op: februari 13, 2009, 04:15:37 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 februari 2009 om 16:02:
[...]

Maar dan moet je ook nog vijf dagen terug.
Tien dagen rijden - tien dagen vakantie....
Mij niet gezien. :)

Nee, kijk het zit zo: normaal zouden we 3 weken gaan. Dan gaan er 2 dagen reizen vanaf. Als we met het vliegtuig gaan, zijn we ook een hele lange dag kwijt van deur tot deur.

Nu gaan we 4 weken, als we er 5 dagen over doen, tellen 2 niet mee: dat is 8 dagen en dan is de duur van ons verblijf dus maar één dag minder.

We gaan binnenkort eens een keer uitproberen hoe op één dag ruim 900 km rijden bevalt. Dan doen we een rondje waarin we Trier, onder Luxemburg langs en via Maastricht terug. Dan weten we in ieder geval voor één dag wat het is.

Hoeveel kilometer is het naar Tjechië?
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2009, 04:16:31 pm door mirt »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #34 Gepost op: februari 13, 2009, 04:19:28 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 februari 2009 om 10:25:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 februari 2009 om 16:02:Vorig jaar gingen we naar de betteld - heerlijk in de buurt. :)
Zijn jullie elkaar nog tegengekomen?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #35 Gepost op: februari 13, 2009, 04:30:20 pm »

quote:

mirt schreef op 13 februari 2009 om 16:15:
We gaan binnenkort eens een keer uitproberen hoe op één dag ruim 900 km rijden bevalt. Dan doen we een rondje waarin we Trier, onder Luxemburg langs en via Maastricht terug. Dan weten we in ieder geval voor één dag wat het is.

Heel verstandig. Hou je ons op de hoogte? ;)

quote:

Hoeveel kilometer is het naar Tjechië?
Amsterdam-Praha is 886, waarvan 600 km duitse Autobahn.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2009, 04:30:27 pm door Pooh »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #36 Gepost op: februari 13, 2009, 05:22:23 pm »

quote:

mirt schreef op 13 februari 2009 om 16:19:
[...]

[...]

Zijn jullie elkaar nog tegengekomen?
nee, maar wel welkom voor wie dat wil

meems

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #37 Gepost op: februari 13, 2009, 07:15:53 pm »
Wij hebben al 3 jaar in het voorseizoen op een camping in Frankrijk gewerkt. Dat betekent ongeveer 4 uur voor de campingbeheerder klusjes doen en de rest ben je dan vrij. Daar staat dan tegenover dat je geen campinggeld betaalt en zelfs de warme maaltijd meegebruikt. Het gaat om lichte werkzaamheden op gebied van onderhoud van het terrein of dingen repareren en schoonmaakwerkzaamheden. Het zijn wel vaak oudere mensen (55+) die dit soort dingen doen. Het is ons goed bevallen en we gaan dit jaar weer. Het is vaak erg gezellig. We hebben nu op 2 verschillende campings gewerkt.

We hebben het reizen met onze 6 kinderen al lang achter ons en gaan nu met z'n tweeen. Maar ook met kinderen maakten we lange ritten zoals naar Denemarken en naar Zweden en de laatste tijd naar Frankrijk.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #38 Gepost op: februari 13, 2009, 08:51:11 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 februari 2009 om 17:22:
[...]

nee, maar wel welkom voor wie dat wil

wij gingen vorig jaar en gc gaat dit jaar...........
(gc het programma is altijd wel mooi, maar neem een zak extra geld mee want helaas kosten de concerten nog aardig wat als het echt iets leuks is)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #39 Gepost op: februari 13, 2009, 08:52:15 pm »

quote:

Pooh schreef op 13 februari 2009 om 16:30:

Amsterdam-Praha is 886, waarvan 600 km duitse Autobahn.
Dat klinkt positief. :)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #40 Gepost op: februari 13, 2009, 10:30:24 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 februari 2009 om 20:51:
[...]

wij gingen vorig jaar en gc gaat dit jaar...........
(gc het programma is altijd wel mooi, maar neem een zak extra geld mee want helaas kosten de concerten nog aardig wat als het echt iets leuks is)
we zijn vorig jaar daar drie weken geweest, daarom gaan we weer enne....lege zak geld....maar wel heel fijn....

Els

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #41 Gepost op: februari 14, 2009, 12:25:29 am »
Mirt, vergis je niet. Ik zou zeggen: niet doen.
In een grijs verleden, toen onze kinderen de leeftijd hadden van de jouwe, gingen we, ook met één chauffeur, niet verder dan plusminus 800 km.
Dat was net te doen. Ik zou er niet aan hebben moeten denken om de volgende dag met het span weer die auto in te moeten.
En denk eens aan de warmte...
Je zegt dat je over een kwart, dus zeg 1000 km 9 uur doet? Dat lijkt me niet te kloppen. Je zult over de hele reis gemiddeld hoogstens iets van 60 km rijden.
En stel dat een kind ziek wordt of de chauffeur? Je gaat wel door onherbergzame streken, neem ik aan(?)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #42 Gepost op: februari 14, 2009, 08:28:44 am »
We hebben airco. De snelwegen in Bulgarije schijnen niet zo goed te zijn. Maar in Turkije weer wel. In Syrië heb je goede schokdempers nodig herinner ik mij, maar daar moeten we als we gaan vliegen dezelfde afstand rijden vanuit Damascus naar het Noorden als we nu vanaf de grens met Turkije naar het Zuiden moeten.

Over ziekte: we schrijven natuurlijk van elk land telefoonnummers van ziekehuizen en alles wat van belang kan zijn op. En ik heb nog heel veel tijd om een medicijndoos samen te stellen.

Ik vertelde mijn dochtertje dat het best wel een lange en vermoeiende reis wordt en dat mensen het afrijden. Ze zei (en ik weet wel dat dat niks zegt, ze wil te graag ook, maar het is wel grappig om mee te delen) "O, maar we nemen toch niet alleen maar één ding mee (om te spelen) en als we pauzeren gaan we tikkertje doen". (Ik had gezegd dat ze dan maar flink moesten bewegen als we stopten)

Maar die dag dat we een keer 900 km gaan rijden, is ook goed om ze te laten weten wat het is. Dat ook zij niet idealistisch aan de reis beginnen. Maar ze hebben vaak heimwee naar daar, weten jullie dat... naar dat onherbergzame gebied.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #43 Gepost op: februari 14, 2009, 12:32:44 pm »
1) kun je niet zorgen dat er een 2e rijbewijs komt?
dan kun je het rijden delen. (okee, duur maar op termijn wel handig)
daarnaast kun je nooit gemiddeld 100 rijden, dat is al eerder vermeld.
Ga eens uit van gemiddeld 80 km per uur.
Dan moet er iemand 53 uren besturen.
2 uur rijden : 160 km
half uur rust
2 uur rijden 160 km
half uur rust
2 uur rijden 160 km
twee (!)uur rust
2 uur rijden 160 km
13 uur bivak
Je rijdt dan op een dag 640 km totaal.
En je zorg voor voldoende uitloop (dat halve uurtje rust loopt echt wel uit!)
Dan ben je ongeveer 6-7 dagen onder de pannen.
Zou ik met een jong gezin niet doen, zeker niet omdat er maar 1 chauffeur is. Maar dat had ik al gezegd.

Andere vraag: kan zoiets ook in de combi auto - ov of zo?
En hoe kom je uit met brandstof, olie, etc, lijkt me ook een aardig kapitaaltje (geen idee wat het over de grens kost, ook niet wat het hier kost trouwens, ik tank op rekening van het bedrijf en hoef er niet op te letten..)
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2009, 12:38:57 pm door Riemer Lap »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #44 Gepost op: februari 14, 2009, 01:06:33 pm »

quote:

okidoki schreef op 14 februari 2009 om 12:32:
1) kun je niet zorgen dat er een 2e rijbewijs komt?

Nee, ik doe het niet, ik ga m'n rijbewijs niet halen, nooit.

quote:

daarnaast kun je nooit gemiddeld 100 rijden, dat is al eerder vermeld.
Nee, okee, dat neem ik aan. Die ruim 9 uur voor 1000 km heeft routenet.nl berekend, daar had ik een vraag over: hoe zouden ze dat berekenen? Ze zullen wel rekening houden met de weg denk ik (niet met files, dat vermelden ze erbij) maar niet met pauzes.

quote:

Ga eens uit van gemiddeld 80 km per uur.
Dan moet er iemand 53 uren besturen.
2 uur rijden : 160 km
half uur rust
2 uur rijden 160 km
half uur rust
2 uur rijden 160 km
twee (!)uur rust
2 uur rijden 160 km
13 uur bivak
Je rijdt dan op een dag 640 km totaal.
Ik dacht: 20 minuten rust en één keer een uur. We gaan het zo een keer proberen.

quote:

Dan ben je ongeveer 6-7 dagen onder de pannen.
Ik denk nog steeds 4-5.

quote:

Andere vraag: kan zoiets ook in de combi auto - ov of zo?
Volgens mij is dat niet handig. We hebben eerder wel gedacht aan: naar Zuid-Italië rijden en dan met de boot naar Syrië. Maar je zit dan heel lang op de boot en het gaat ook nog best wel wat kosten. Dat doen we misschien een keer als we 65 zijn.

quote:

En hoe kom je uit met brandstof, olie, etc, lijkt me ook een aardig kapitaaltje (geen idee wat het over de grens kost, ook niet wat het hier kost trouwens, ik tank op rekening van het bedrijf en hoef er niet op te letten..)

Ik dacht brandstof: 900 euro. Overnachtingen moet ik nog onderzoeken. We hopen een beetje op voor 1 nacht te huren caravans, maar dan zit je met reserveren. Ik hoop dat ze overal een beetje engels kunnen. Dan kom ik er wel een beetje uit.

M'n man heeft die kennis in Sofia gebeld. Zij doen de afstand die wij in twee dagen willen doen (Sofia ligt precies op de helft) achter elkaar. We kunnen daar overnachten, ze willen dan gelijk achter ons aan rijden, vinden ze gezellig, ze komen uit het zelfde dorp.

Ik vind dat ik wel veel aandacht hier 'opeis', maar dat is omdat ik jullie zo graag elke keer weer geruststel.
 :+

Mellon

• Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #45 Gepost op: februari 16, 2009, 10:30:46 am »
Zal ik de aandacht een beetje afleiden?  :P

Bij onze laatste buitenlandvakantie weigerde mijn man pertinent om ook maar een kilometer te rijden. Ik kan zelf ook rijden, maar ik begreep zijn houding wel. Hij moet voor zijn werk al veel rijden, zowel vrachtwagen als personenauto en hij wilde gewoon geen weg meer zien! Dus zijn we met de trein naar Schiphol gegaan, met het vliegtuig naar Londen en vervolgens lekker met de underground door Londen gecrosst  :)  En we hebben gewoon gewandeld daar, natuurlijk.

Waar we dit jaar naartoe gaan, weten we nog niet. We beslissen altijd op het laatste moment en we zijn niet gebonden aan schoolvakanties. Meestal gaan we ook niet langer dan een week.

Wat nog wel in de pijplijn zit is een motorvakantie in de VS. Ik wil dan graag naar de westkust, heerlijk rijden! Bovendien heb ik ook vrienden in Santa Cruz en Las Vegas wonen en die zou ik dan ook wel graag willen bezoeken.

Maar dat gaat dit jaar niet lukken wegens onze bouwactiviteiten, denk ik.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #46 Gepost op: februari 16, 2009, 11:08:00 am »

quote:

mirt schreef op 14 februari 2009 om 13:06:
[...]

waar zie je tegenop dan?

quote:

Ik dacht: 20 minuten rust en één keer een uur. We gaan het zo een keer proberen.

ga je dan ook een leuke bestemming regelen?
anders is er geen lol aan, rijden om het rijden...
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2009, 11:10:48 am door Priscilla en Aquila »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #47 Gepost op: februari 16, 2009, 11:22:49 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 februari 2009 om 11:08:
ga je dan ook een leuke bestemming regelen?
anders is er geen lol aan, rijden om het rijden...
Een van mijn favoriete dagbestedingen in de zomervakantie is een dagje met mn vader mee door België, Duitsland en eventueel Luxemburg. Dan rijd je ook heel veel rond, meestal zonder vast doel, maar dan genieten we vooral van het uitzicht. En dan halverwege een paar keer eruit om ook buiten de auto van de omgeving te genieten. Maar ja, veel meer dan een kilometer of 500 doen we dan ook niet op zo'n dag. Overigens wist Wybo niet dat voor ons zo'n dagje uit heel veel autorijden en weinig erbuiten betekende, en dat viel hem best tegen. Het is dus maar met wat voor instelling je in de auto zit. Als je een bestemming hebt en het duurt nog heel lang, of je rijdt puur voor het rijden, dan valt het echt wel tegen. Zit je daarentegen in de auto om vanuit de auto van de omgeving te genieten, dan is het veel minder erg om lang in de auto te moeten zitten. Maar dan zoek je ook wel leukere wegen dan alleen Autobahn enzo...

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #48 Gepost op: februari 16, 2009, 03:41:30 pm »

quote:

mirt schreef op 14 februari 2009 om 13:06:
[...]

[...]

:+

Wat was ik blij dat m'n broer zijn rijbewijs gehaald had, net voordat we op vakantie gingen naar Tjechië.

De reis heen was 13 uur.  FILE, FILE, FILE!
Terugweg: 6 uur.

@MIRT:
- Voel jij je niet onthand zonder rijbewijs?
- Hoe staat je partner hierin?
- Gaan je kinderen je ooit nog overhalen?
- .....
Een discussie is als een boot

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vakantieplannen
« Reactie #49 Gepost op: februari 16, 2009, 07:23:05 pm »
Over het niet halen van mijn rijbewijs: ik zie op tegen de verantwoordelijkheid, ik haal me van te voren al van alles in m'n hoofd wat er kan gebeuren. Kan je wel zeggen: moet je niet doen, maar ik heb zelf geaccepteerd dat iedereen daarin nou eenmaal verschillend in is. Ik ben er ook te dromerig voor, ik zou het vreselijk vinden een uur niet dromerig te kunnen zijn. M'n man heeft het lang gewild, maar toen hij me een keer iets gevaarlijks zag doen op de fiets, snapte hij het een beetje. De kinderen vinden het tot nog toe totaal geen probleem.