De lichaamstaal van rijkeren is onverschilliger dan van armeren volgens
dit artikel.
De reden dat mensen met een lagere sociaaleconomische status een minder onbeleefde lichaamstaal hebben zou dan zijn dat ze zich afhankelijker weten:
ze kunnen het zich niet veroorloven om verwaand te zijn.
Ik heb hier eerder gedachten over gehad, voor ik dit artikel las, maar met de nadruk net even anders. Het lijkt nu namelijk net alsof de normale lichaamstaal van mensen 'verwaand' is, alleen als je je dat niet kan veroorloven, ga je je 'aardiger' gedragen.
Terwijl je het ook zo kan zien dat de normale houding van mensen 'aardig' is, maar dat wij dat afleren als we ons lange tijd onafhankelijk denken te weten. Pas als wij leren dat we niet onafhankelijk zijn van de rest van de mensheid (hoe rijk of slim je ook bent) kunnen wij onze onverschillige, afstandelijke houding loslaten. Dit doen we dan niet omdat we aardigheid willen 'faken' om een soort genade bij de ander te vinden, maar omdat we geïnteresseerd raken in de ander. De aanleiding is dan wel het feit dat je beseft dat je de ander nodig hebt. Maar de reden dat je aardig doet, hoeft daar niet meer alleen (en misschien helemaal niet meer) mee te maken te hebben.
Dat is wat ik mis in dat artikel.
Het lijkt een beetje abstract enzo, maar het is ook gewoon iets wat ik zelf ervaren heb.
Als we 'christen zijn' erbij betrekken kun je het natuurlijk heel simpel maken: wij horen aardig te zijn en dat is het dan. Maar wij zijn ook 'maar' mensen die net zo goed als een ander bepaald worden (mede in ieder geval) door onze sociale omstandigheden.
Om mijn 'punt' duidelijk te krijgen, misschien deze vraag: is er in oorlogtijd (naast meer wantrouwen, maar dat is dan even een ander verhaal) ook meer aandacht voor elkaar, waarbij de aanleiding dan is dat je meer op elkaar bent aangewezen, maar waarbij die aandacht wel inhoudt dat je echt aandacht voor de ander hebt en niet alleen maar 'gefakete' aandacht?
Dit gaat eigenlijk ook over individualisme, waar wij volgens mij meer aan lijden dan we zelf vaak doorhebben. (Als ik dat even zo massief mag zeggen) Daar had ik eigenlijk een topic over willen openen met een mooi voorbeeld, maar toen zag ik dit artikel.