Auteur Topic: Zomaar wat statistieken  (gelezen 28429 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #100 Gepost op: maart 03, 2009, 01:07:24 am »

quote:

okidoki schreef op 01 maart 2009 om 16:44:
Met enig rekenwerk kom ik in mijn gemeente uit op een kerkgang van ongeveer 85% (kinderen tot 3 jaar niet meegerekend en een aantal ouderen leven mee via de audioserver).
dat is wat anders dan de 9 % die ik lees bij de pkn.

Wat ik mij afvraag is hoe bv de RKK en de PKN het qau lasten vol kunnen houden.
Met name de kosten van gebouwen etc, dat kost kapitalen en als er steeds minder actief zijn lijkt het mij dat ook de bijdragen gaan achterlopen.

Dat is inderdaad een groter wordende probleem. Van Enschede stond vandaag in de krant dat 4 van de 6 PKN-kerkgebouwen gaan sluiten voor uiterlijk 2015. Wat me opviel is dat de gemeente daar al niet zoveel leden telt voor de stad. Zo'n 11 duizend leden op toch een paar honderd duizend inwoners. Ik kan me herinderen dat of Enschede of Hengelo voor enkele jaren terug alle leden hebben opgezocht met het verzoek om de genen die niet meer aangesloten hoeven te zijn te laten uitschrijven. Dat heeft geholpen, aan de andere kant bleken toen ook heel bewust een redelijke groep randkerkelijken lid van de kerk.

Bij ons heeft de gereformeerde kerk ook in het verleden  (ongeveer 10 jaar terug) hun tweede kerkgebouw verkocht aan de gereformeerd vrijgemaakten en de hervormden stonden ook om de zelfde finantiële redenen voor de keuze één van hun twee kerkgebouwen te sluiten, maar kreeg als reactie daarop via actie kerkbelans toch nog zoveel geld opeens binnen dat het voorstel voorlopig van tafel geveegt kon worden. de toekomst zal spannend worden, tot nu toe betalen er nog genoeg randkerkelijken en kerkelijk betrokkenen bij ons genoeg aan de kerk om de gebouwen open te houden. en de kerken zijn nog rijk ook als ik zie met welke bedragen ze nog over de balk komen zetten.

Maar in feite is het een varende Titanic. Gelukkig heeft onze gemeente nog redelijk wat sloepen aan boord.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #101 Gepost op: maart 03, 2009, 01:22:06 am »

quote:

rkdiak schreef op 02 maart 2009 om 00:36:
[...]

Volgens het CBS lijk je gelijk te hebben, maar volgens Zwever, Fotogravinnetje, Okidoki, en als ik het goed versta Pooh, KAN je geen gelijk hebben.

Hoe, eh, kan dat?
Ze hebben een groot vertrouwen in hun broeders en zusters. Ik hoop dat hun vertrouwen in hun broeders en zusters niet beschaamd wordt in de toekomst.  Want als er één schaap over de dam is, dan volgen er meer. Onze plaatselijke gereformeerde kerk is opgericht door een christenlijk gereformeerde zendeling als zendings gemeente aan het begin van de vorige eeuw. Het bloeide enorm op tot ongeveer 20 jaar terug nog een groeiende bezoekersaantallen in de diensten. Nu hebben we ook last van de landelijke vergrijzingsgolf zoals de vrijgemaakte kerken in Assen het kennen. Zo´n beweging is als het eenmaal over je heen komt niet tegen te houden. Het is denk ik ook ergens wel goed. Het wordt daardoor duidelijk wie nu echt vruchtdragend christelijk zijn en wie meer van het zaad dat stikt in de dorens en de distels of verschroeit in de zon.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2009, 03:05:26 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #102 Gepost op: maart 03, 2009, 01:55:45 am »

quote:

okidoki schreef op 02 maart 2009 om 00:48:
[...]
 Probleem kan zijn dat gereformeerd algemeen wordt gezien.
Dat zou inderdaad betekenen dat in de gereformeerde PKN kern niemand meer actief kerkt ( en nee, dat verbaast mij niet: hier komen 50 (!) mensen in een dienst waar er 1250 lid zijn )

Moet wel bijgezegt worden dat bij jullie de Babtisten voor het grootste deel bestaat uit ex hervormden en gereformeerden. Hoeveel leden heeft deze gemeente? Iets van 4000 leden meen ik?

Dat is wel even leuk ter vergelijking met onze plaatselijke statistiek. Van de (pkn) gereformeerden bij ons is van de 4000 leden ongeveer 1100 betrokken lid. Betrokken lid zijn is trouwens een breder begrip dan de groep kerkgangers, ook de mensen die bijvoorbeeld een contactblad aan huizen bezorgt wordt bijvoorbeeld als betrokken lid meegerekend.  bij de Hervormden blijkt uit de laatste pijlingen bij ons 4400 leden te zijn, maar hoeveel daarvan de kerk bezoeken weten ze niet (sprijding over diensten en zondagen). We hebben samen met de hervormden een startzondag gehad waarin in het huis van cultuur en bestuur bij ons een dienst werd gehouden in de zeer ruime gaderobe van het gebouw (waarin de bibliotheek, theater en het gemeentehuis onder andere zit) ter opening van het kerkenlijk jaar. Het was een speciale dienst met een groot koor. Er kwamen meer dan duizend bezoekers op af met een recordhoogte aan kinderen die de kindernevendienst bezochten sinds de oprichting van de kindernevendiensten bij ons, namenlijk 110 kinderen.

Op de één of andere manier is er nog een gevoel van saamhorigheid onder de PKN te vinden, als er maar voldoende in gelooft wordt.

Ter vergelijking ken ik ook de cijfers van de gereformeerd vrijgemaakten en nederlands gereformeerden bij ons. Het zijn twee ongeveer even grote regiokerken met beide ongeveer 250 leden, waarvan 85 procent van de jeugd naar de kerk gaat en 15 procent dus randkerkelijke jongeren zijn.

Als je Rijssen bekijkt. Daar zit de (pkn) gereformeerde kerk zondags zowel ´s avonds als ´s ochtends afgeladen vol, dat tot tegenstelling van hun middenorthodox hervormde broedergemeente de Open hof die wel last heeft van de vergrijzing net als de plaatselijke RK parochie. Hoewel de RK parochie van Nijverdal nog een relatief jonge gemeente is als je kijkt naar de leeftijd van de bezoekers. Ook de (pkn) gereformeerde kerk van Enter en Den Ham zit zit nog iedere zondag afgeladen vol.  In Den Ham geld dat ook voor de hervormde kerk (bonders) en de gereformeerd vrijgemaakte kerk.  De drie kerken daar gaan trouwens gebroederlijk goed met elkaar om. Ze hebben in het verleden ook gezamenlijke jeugdvieringen gehouden. Hoewel het één van de christenlijkste woonplaatsen van Overijssel is heeft het de bijnaam `Het goddeloze Den Ham´ omdat het in het verleden een vrijzinnig hervormde plaats was tot er een gereformeerde bondsdominee zijn vrijzinnige voorlopers op volgde, die het dorp bekeerde.

De gereformeerde bondskerk  de Schildkerk van Rijssen kent iedere zondagmorgen ruim 2000 bezoekers. De gemeente bestaat voor slechts een kwart uit randkerkenlijken. De gemeente groeit mede dankzij tientallen mensen die zich over laten schrijven van de gereformeerde gemeente naar de gereformeerde bond per jaar.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2009, 10:26:44 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #103 Gepost op: maart 03, 2009, 02:42:41 am »
Aantal leden binnen de pkn is inderdaad rond de 2 miljoen, waarvan meer dan een miljoen hervormd.

landelijk gezien is alleen al het deel van de pkn dat ervoor synodaal gereformeerd was een groep met 600.000 leden. Op hun hoogtepunt had het tussen de  900.000  en de 1000.000 leden.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #104 Gepost op: maart 03, 2009, 03:55:07 pm »
Modbreak:
Topic opgeruimd. Niet op de man spelen, vragen duidelijk stellen, tot tien tellen en on-topic blijven a.u.b.

Hieronder nog de inhoudelijk interessante links met informatie en schriftverwijzingen vanuit de NGB:

Nederlandse Geloofsbelijdenis

Boek van Venema

Verhaal over ds. Hoorn
(artikel 131, p.144ev)
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2009, 03:55:37 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #105 Gepost op: maart 03, 2009, 04:05:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 maart 2009 om 01:55:
[...]

Moet wel bijgezegt worden dat bij jullie de Babtisten voor het grootste deel bestaat uit ex hervormden en gereformeerden. Hoeveel leden heeft deze gemeente? Iets van 4000 leden meen ik?

Die gemeente heeft ongeveer 4000 bezoekers per zondag verdeeld over meerdere diensten.
Het exacte ledental laten ze zich niet over uit. Cijfers online geven aan dat er ongeveer 2300 betrokken volwassen leden zijn.
Die leden komen uit heel Nederland overigens, slechts een deel woont in Drachten en directe omgeving.
Qua ledenaantal dus niet bijzonder groot gezien hun grondgebied (heel Nederland)
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2009, 06:11:09 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #106 Gepost op: maart 04, 2009, 12:48:10 am »

quote:

okidoki schreef op 03 maart 2009 om 23:54:
* okidoki blijft zich verwonderen over de wijze waarop we offtopic kunnen raken....
Kunnen we weer gewoon ontopic verder gaan?
Procentueel lijkt het dat leden van de RK en de PKN minder ten kerke gaan dan de leden van de kleine orthodoxie?

Ja. Dat lijkt niet alleen zo, dat is ook zo. al verschild dat dus van plaats op plaatst. De gereformeerd vrijgemaakte kerken van de stad Groningen lopen dus sterk terug, terwijl de gereformeerde pkn- kerk van Rijssen zowel 's ochtends als 's avonds vol zit. Daarin blijkt omgeving dus ook mee te spelen. In Rijssen is het normaal om te geloven, terwijl dat in stad-Groningen dus niet meer zo vanzelfsprekend is. De beproeving van je geloof is daar dus sterker.

Wat de bezoekers bij ons betreft: in een ochtenddienst zie ik er nog wel zo rond de 500 mensen zitten schat ik. In onze kerk is er plaats voor maximaal 900 mensen in de banken en de stoelen. Dan heb je daarnaast nog de maandelijkse bezoekers tijdens bijzondere diensten. Deze mensen komen niet met een dood geloof, maar ook met hun geloofsbeleving.

Daarnaast hebben we te maken met inport vanuit de rest van Nederland wat automatisch pluriformiteit opleverd. Dat heeft wel eens voor spannende situaties geleid.  Zoals een stemming over of de kinderen aan het avondmaal mogen. De helft was voor, de andere helft was tegen. Dat zie je in heel veel dingen.

Er zijn ook nog wel meer midden-orthodoxe pkn gemeentes die in bezoekersaantallen nog steeds groeien hier en daar of na krimp weer opnieuw zijn gaan groeien! Dat komt vaak zeer sterk door een gemeenschap waar de leden ervan gedreven actief is en waar een oprecht geloof opvallend te vinden is. Je zit nu echter wel met generaties waarvan de ouders gewoon doorgaans passiever geloven dan de eerdere generaties. Die passievere houding nemen hun kinderen ook weer over. Dan kan een dominee springen en doen wat die wil, maar het land dan niet meer zo bij hen.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2009, 01:11:33 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #107 Gepost op: maart 04, 2009, 01:13:58 am »

quote:

okidoki schreef op 03 maart 2009 om 16:05:
[...]

Die gemeente heeft ongeveer 4000 bezoekers per zondag verdeeld over meerdere diensten.
Het exacte ledental laten ze zich niet over uit. Cijfers online geven aan dat er ongeveer 2300 betrokken volwassen leden zijn.
Die leden komen uit heel Nederland overigens, slechts een deel woont in Drachten en directe omgeving.
Qua ledenaantal dus niet bijzonder groot gezien hun grondgebied (heel Nederland)
Typisch. Jammere er van is dat alle nuttige mensen met talent zo uit de oude kerken weg gaan. Waardoor die oude kerken automatisch er slechter aan toe is.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #108 Gepost op: maart 04, 2009, 07:58:57 am »
Volgens mij loopt Groningen leeg omdat de plaatsen eromheen groeien, maar ik kan me natuurlijk vergissen. Dan zou het meer te maken hebben met ontstedelijking van de GKv'ers aldaar
computerfout: een vreemde een in de byte

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #109 Gepost op: maart 04, 2009, 09:47:02 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 04 maart 2009 om 07:58:
Volgens mij loopt Groningen leeg omdat de plaatsen eromheen groeien, maar ik kan me natuurlijk vergissen. Dan zou het meer te maken hebben met ontstedelijking van de GKv'ers aldaar
Dat zou kunnen. Volgens de gereformeerd vrijgemaakte dominee van Nijverdal komt de ontkerkelijking in de gereformeerd vrijgemaakte kerken er ook wel, maar wat later dan in de andere kerken.  Hoe denken jullie daar over? Het zou mij niet verbazen als ik kijk naar wat gereformeerd vrijgemaakte jongeren in Nijverdal beleven, dan vraag ik me af of Jezus nog op de eerste plaatst staat of een bijzaak wordt.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #110 Gepost op: maart 04, 2009, 10:56:02 am »

quote:

gaitema schreef op 04 maart 2009 om 01:13:
[...]

Typisch. Jammere er van is dat alle nuttige mensen met talent zo uit de oude kerken weg gaan. Waardoor die oude kerken automatisch er slechter aan toe is.
Fout.
Je kunt net zo goed stellen dat de blijvers die bewust blijven (en dat is bv. in veel GKv kerken het geval) er energie in steken.
(tip voor het CBS: onderzoek dat eens  :) )

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #111 Gepost op: maart 04, 2009, 11:04:57 am »

quote:

gaitema schreef op 04 maart 2009 om 09:47:
[...]

Dat zou kunnen. Volgens de gereformeerd vrijgemaakte dominee van Nijverdal komt de ontkerkelijking in de gereformeerd vrijgemaakte kerken er ook wel, maar wat later dan in de andere kerken.  Hoe denken jullie daar over?
Als hij dat dan weet dan zou hij daar iets mee moeten lijkt mij.
Neerzitten bij een statistisch gegeven is dom lijkt mij.

quote:

Het zou mij niet verbazen als ik kijk naar wat gereformeerd vrijgemaakte jongeren in Nijverdal beleven, dan vraag ik me af of Jezus nog op de eerste plaatst staat of een bijzaak wordt.

Ik ken weinig GKv-ers in Nijverdal en wil daar geen uitspraak over doen.
Daarnaast zou ik zo'n opmerking niet durven doen op basis van wat ik zie als mens.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #112 Gepost op: maart 04, 2009, 11:13:50 am »

quote:

okidoki schreef op 04 maart 2009 om 11:04:
[...]
En wat zou hij moeten doen dan? Ik ga ervan uit dat hij al doet wat hij als bevestigd predikant hoort te doen, namelijk het Woord preken en de Sacramenten bedienen.
Laat uw ja een ja zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #113 Gepost op: maart 04, 2009, 11:20:39 am »

quote:

okidoki schreef op 04 maart 2009 om 10:56:
[...]
Fout.
Je kunt net zo goed stellen dat de blijvers die bewust blijven (en dat is bv. in veel GKv kerken het geval) er energie in steken.
(tip voor het CBS: onderzoek dat eens  :) )
Dat is bij ons ook zo, maar die gemeentes waar jij het over hebt met haar 50/60 bezoekers? Zaten er in het verleden niet meer mensen die nu elders kerken met talenten door God gegeven?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #114 Gepost op: maart 04, 2009, 11:25:25 am »

quote:

okidoki schreef op 04 maart 2009 om 11:04:
[...]

Hij zit er ook niet bij neer hoor, hij zegt juist dat we niet de hoop moeten opgeven. Of zoals een dominee bij ons eens zei: "ik ben er niet voor de mensen die er niet zijn, maar voor de mensen die er wel zijn."

quote:

Ik ken weinig GKv-ers in Nijverdal en wil daar geen uitspraak over doen.
Daarnaast zou ik zo'n opmerking niet durven doen op basis van wat ik zie als mens.
Het is bovenal een algeme indruk en geld ook niet voor ieder mens. Ik hoorde van een vrijgezelle jongen van rond de 25 die in de nederlands gereformeerde kerk vijf taken in de kerk op zich heeft genomen en er een hele week druk mee is. Daar krijg ik een positieve indruk van. Maar het blijven indrukken. Ik kan niet in de harten van de mensen kijken. en zelfs als geloof op een laag pitje brand, dan nog kan die gene via zijn hart nog zoveel mee werken aan Gods bedoelingen met deze wereld dat die het wel red. Uiteindelijk leven we allemaal uit genade, omdat we allemaal onze tekortkomingen hebben.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2009, 11:26:05 am door gaitema »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #115 Gepost op: maart 04, 2009, 11:29:35 am »

quote:

gaitema schreef op 04 maart 2009 om 11:20:
[...]

Dat is bij ons ook zo, maar die gemeentes waar jij het over hebt met haar 50/60 bezoekers? Zaten er in het verleden niet meer mensen die nu elders kerken met talenten door God gegeven?

Wellicht. Is dat relevant? Een Kerk bestaat niet om de wensen van de mensen te vervullen of iedereen tot hun recht te laten komen. Dat kan beter met een Make-A-Wish-foundation of een zelfontplooingscursus.
Het Woord prediken en de Sacramenten bedienen. Dat is de eerste prioriteit en de hoogste. En dat zal sommigen roepen en velen zullen het irrelevant, ouderwets, dogmatisch, dor en doods vinden en het de rug toekeren. Dat is geen enkele reden om de Kerk tot een snoepautomaat te maken waar iedereen kan uithalen waar hij of zij behoefte toe meent te hebben.
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #116 Gepost op: maart 04, 2009, 03:23:39 pm »
Ach al die cijfertjes, mijn hoofd zal er haast van duizelen. Maar goed om nog even met wat cijfertjes te komen:

De GKV telde op 27 februari 2009 een 124.710 leden aldus Wikipedia.

Het aantal vrijwilligers in de PKN is 244.300 (schatting KASKI 2007) We kunnen dus met feitelijke cijfers bijzonder goed zien dat de PKN een veel en veel actievere kerkgemeenschap is dan de GKV. Zelfs als we alle leden van de GKV tegenover enkel de vrijwilligers van de PKN zetten.
Daarnaast is de PKN veel breder aanwezig in de samenleving en laat veel meer van zich horen. Wie plast er nou eigenlijk concreet het verst?
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2009, 03:24:04 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #117 Gepost op: maart 04, 2009, 04:59:32 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 15:23:
Ach al die cijfertjes, mijn hoofd zal er haast van duizelen. Maar goed om nog even met wat cijfertjes te komen:

De GKV telde op 27 februari 2009 een 124.710 leden aldus Wikipedia.

Het aantal vrijwilligers in de PKN is 244.300 (schatting KASKI 2007) We kunnen dus met feitelijke cijfers bijzonder goed zien dat de PKN een veel en veel actievere kerkgemeenschap is dan de GKV. Zelfs als we alle leden van de GKV tegenover enkel de vrijwilligers van de PKN zetten.
Daarnaast is de PKN veel breder aanwezig in de samenleving en laat veel meer van zich horen. Wie plast er nou eigenlijk concreet het verst?
Zoals jij het stelt klopt het behalve dan dat je appels (vrijwilligers) met olifanten (leden GKV) vergelijkt.
Omgerekend zou je met een ledental van 1.847.000 en 244300 te berekenen dat er een percentage van 13.22 % vrijwillig actief is binnen de pkn. Geen idee hoe dat bij de GKv ligt overigens.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #118 Gepost op: maart 04, 2009, 05:56:38 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 maart 2009 om 16:59:
[...]
Zoals jij het stelt klopt het behalve dan dat je appels (vrijwilligers) met olifanten (leden GKV) vergelijkt.
Een vergelijking waar een ieder die het er niet mee eens is dat de GKV o zovelen malen beter is dan de PKN toe gedwongen wordt in dit topic, daar het leden aantal niet serieus genomen wordt door enkele GKV'ers. Ik vergelijk nu in der daad vrijwilligers met een absoluut ledenaantal en zie dat zelfs de kleinere groep vrijwilligers (PKN)(die altijd kleiner is dan leden) boven de leden (GKV) uitsteekt.

quote:

Omgerekend zou je met een ledental van 1.847.000 en 244300 te berekenen dat er een percentage van 13.22 % vrijwillig actief is binnen de pkn.
Dat lijkt me een mooie score.

quote:

Geen idee hoe dat bij de GKv ligt overigens.
Ik ook niet, qua absolute aantallen kan het de PKN echter immer overtreffen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #119 Gepost op: maart 04, 2009, 05:59:26 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 17:56:
[...]

Een vergelijking waar een ieder die het er niet mee eens is dat de GKV o zovelen malen beter is dan de PKN toe gedwongen wordt in dit topic, daar het leden aantal niet serieus genomen wordt door enkele GKV'ers. Ik vergelijk nu in der daad vrijwilligers met een absoluut ledenaantal en zie dat zelfs de kleinere groep vrijwilligers (PKN)(die altijd kleiner is dan leden) boven de leden (GKV) uitsteekt.

[...]

Dat lijkt me een mooie score.

[...]

Ik ook niet, qua absolute aantallen kan het de PKN echter immer overtreffen.
De enige opmerking die dat zou kunnen stellen is dat er geschreven is dat ongeveer 85% van de GKv leden actief in de samenkomsten komt.
Dat jij daar moeite mee hebt maakt mij niet uit eerlijk gezegd.
Feit is dat de opkomst onder de wat "orthodoxere" gereformeerden in diensten gewoon hoger is dan bij de PKN.
blijft het staan dat je vergelijking mank loopt...

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #120 Gepost op: maart 04, 2009, 06:08:38 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 maart 2009 om 17:59:
[...]
De enige opmerking die dat zou kunnen stellen is dat er geschreven is dat ongeveer 85% van de GKv leden actief in de samenkomsten komt.
Aanwezig in een samenkomst wil nog niet zeggen dat je vrijwilliger bent.

quote:

Dat jij daar moeite mee hebt maakt mij niet uit eerlijk gezegd.
Ik heb nergens moeite mee. Rkdiak komt met wat droge feitjes en ik zie mensen massaal ontkennen en hun uiterste best doen om het goed te praten zodat de GKV er als een betere kerkgemeenschap als de PKN uitkomt. Dat terwijl alle absolute aantallen aangeven dat de GKV in alles zijn meerdere moet erkennen in de PKN.

quote:

Feit is dat de opkomst onder de wat "orthodoxere" gereformeerden in diensten gewoon hoger is dan bij de PKN.
Ook onder de PKN zitten orthodoxe gereformeerden, ook in de PKN zijn orthodoxe gereformeerde gemeenten. Feit is dat we van de PKN geen cijfers hebben toegespitst op gemeente en identiteit.

quote:

blijft het staan dat je vergelijking mank loopt...
Grappig dat plots nu de vergelijking mank loopt en dat men hiervoor moeiteloos manke vergelijkingen hanteerde om vol te blijven houden dat de GKV toch echt 'beter' is dan de PKN. Daarin ging men vrij ver wat mij betreft, en die opmerking heb ik al gemaakt wat mij vervolgens niet in dank afgenomen werd. De enige reden dat ik deze vergelijking laat zien is opdat de GKV zijn plaats weer weet in protestants Nederland iets waarvan ik niet de indruk heb in dit topic.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #121 Gepost op: maart 04, 2009, 06:18:36 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:08:
Ik heb nergens moeite mee. Rkdiak komt met wat droge feitjes en ik zie mensen massaal ontkennen en hun uiterste best doen om het goed te praten zodat de GKV er als een betere kerkgemeenschap als de PKN uitkomt. Dat terwijl alle absolute aantallen aangeven dat de GKV in alles zijn meerdere moet erkennen in de PKN.

Dat lijkt me een nogal gekleurde weergave. Volgens mij wordt er in dit topic vooral de nadruk op gelegd dat de GKv veel actiever is, verhoudingsgewijs minder papieren leden heeft. In absolute aantallen is de PKN groter, dat lijkt me vrij duideljk. 'In alles zijn meerdere erkennen' is natuurlijk nogal lomp: de PKN laat theologisch teveel steken vallen, anders had de GKv niet bestaan. Uiteindelijk draait het daarom, niet om aantallen.

quote:

Grappig dat plots nu de vergelijking mank loopt en dat men hiervoor moeiteloos manke vergelijkingen hanteerde om vol te blijven houden dat de GKV toch echt 'beter' is dan de PKN.
Als de GKv 'beter' is, en het over getallen gaat, dan is het in het percentage actieve leden. Niet in aantallen.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2009, 06:34:16 pm door Pooh »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #122 Gepost op: maart 04, 2009, 06:38:19 pm »

quote:

Pooh schreef op 04 maart 2009 om 18:18:
[...]

Dat lijkt me een nogal gekleurde weergave. Volgens mij wordt er in dit topic vooral de nadruk op gelegd dat de GKv veel actiever is, verhoudingsgewijs minder papieren leden heeft. In absolute aantallen is de PKN groter, dat lijkt me vrij duideljk. 'In alles zijn meerdere erkennen' is natuurlijk nogal lomp: de PKN laat theologisch teveel steken vallen, anders had de GKv niet bestaan. Uiteindelijk draait het daarom, niet om aantallen.
Vrijwel alles is een gekleurde weergave, zelfs wetenschap wordt vaak met een kleur bekeken. Stellen dat jezelf objectief en neutraal in deze zaak bent lijkt me niet juist. Dat de PKN theologische meer steken laat vallen is nog maar de vraag. Ook de GKV kent in haar zeer korte bestaan al 2 afsplitsingen waarvan de laatste in het nog veel recentere 2003. Volgens je eigen logica laat die afscheidingen dus de minste theologische steken vallen.

quote:

[...]

Als de GKv 'beter' is, en het over aantallen gaat, dan is het in het percentage actieve leden. Niet in aantallen.
Niet absolute aantallen actieve leden (waarvan ik een heldere definitie van actief overigens nog steeds mis), want dat wordt te confronterend begrijp ik.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #123 Gepost op: maart 04, 2009, 06:41:51 pm »
Jouw logica volg ik ook niet helemaal  :?

Pooh beweert toch nergens dat de afsplitsing per definitie gelijk heeft? Alleen dat de PKN ongelijk had, want de GKV voelde zich genoodzaakt af te splitsen - Pooh is GKV-er dus lijkt me nogal wiedes dat hij 't zo ziet.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #124 Gepost op: maart 04, 2009, 06:44:52 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:38:
[...]
Vrijwel alles is een gekleurde weergave, zelfs wetenschap wordt vaak met een kleur bekeken. Stellen dat jezelf objectief en neutraal in deze zaak bent lijkt me niet juist.

Dat stelt ze toch niet?

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:38:Dat de PKN theologische meer steken laat vallen is nog maar de vraag.

Voor de meeste christenen in Nederland niet.

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:38:Niet absolute aantallen actieve leden (waarvan ik een heldere definitie van actief overigens nog steeds mis), want dat wordt te confronterend begrijp ik.
Nee hoor, dat de PKN in absolute aantallen de meeste andere kerkgenootschappen verslaat ontkent en verbaast niemand. Niemand doet daar ook moeilijk over.
Laat uw ja een ja zijn.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #125 Gepost op: maart 04, 2009, 06:47:12 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:38:
[...]
Vrijwel alles is een gekleurde weergave, zelfs wetenschap wordt vaak met een kleur bekeken. Stellen dat jezelf objectief en neutraal in deze zaak bent lijkt me niet juist. Dat de PKN theologische meer steken laat vallen is nog maar de vraag. Ook de GKV kent in haar zeer korte bestaan al 2 afsplitsingen waarvan de laatste in het nog veel recentere 2003. Volgens je eigen logica laat die afscheidingen dus de minste theologische steken vallen.
Ik ben GKv'er, en met een reden. Als ik dacht dat de laatste afscheiding gelijk had, was ik er wel in meegegaan. 'Objectief' hebben ze allemaal evenveel recht om gelijk te hebben, maar mijn uitspraak is logischerwijs niet objectief. Dat heb ik ook nooit beweerd.

quote:

Niet absolute aantallen actieve leden (waarvan ik een heldere definitie van actief overigens nog steeds mis), want dat wordt te confronterend begrijp ik.

Hoezo te confronterend? De GKv is een heel klein kerkgenootschapje in een heel klein landje. Simpel toch? De PKN is een vrij groot kerkgenootschap, de RKK is een wereldomvattend kerkgenootschap met ongeveer 10.000 keer zoveel leden als de GKv. So what? Mij boeien zulke getallen echt helemaal niks. Confronterend vind ik ze ook niet.

Wat mij boeit is mijn gemeente. Veel verder kijk ik niet. En ook daar gaat het niet om aantallen, maar vooral om de samenhang, de gemeenschap.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2009, 06:47:46 pm door Pooh »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #126 Gepost op: maart 04, 2009, 07:15:06 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:08:
De droge feitjes die RKDIAK noemde waren dezelfde getallen waarvan hij moest erkennen dat de kleine gereformeerde kerken daar niet in opgenomen waren volgens de gegevens die het CBS zelf aangeeft.
http://forum.gkv.nl/forum/view_message/301445
Er is hier niemand die beweert dat de GKv beter is dan de andere alleen geven de cijfers niets aan over de GKv (ook niet over alle andere kleine gereformeerde kerken overigens....)
En verder: het ging over de inhoud van de cijfers en daarnaast over opkomsten in samenkomsten bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2009, 07:31:53 pm door Riemer Lap »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #127 Gepost op: maart 04, 2009, 07:39:50 pm »

quote:

Pooh schreef op 04 maart 2009 om 18:47:
[...]

Ik ben GKv'er, en met een reden. Als ik dacht dat de laatste afscheiding gelijk had, was ik er wel in meegegaan. 'Objectief' hebben ze allemaal evenveel recht om gelijk te hebben, maar mijn uitspraak is logischerwijs niet objectief. Dat heb ik ook nooit beweerd.
Goed. Het ging mij er slechts om dat je zei dat de PKN theologisch steken liet vallen aangezien anders de GKV niet bestond. Nu hebben in het verleden de Nederlands gereformeerde kerken en de gereformeerde kerken in Nederland hersteld zich afgeschreid van de GKV. Volgens de logica die jij hanteert laat de GKV dus ook theologisch steken vallen anders waren er geen afscheidingen geweest. Dat jij achter de GKV staat lijkt me duidelijk en logisch. :)

quote:

[...]

Hoezo te confronterend? De GKv is een heel klein kerkgenootschapje in een heel klein landje. Simpel toch? De PKN is een vrij groot kerkgenootschap, de RKK is een wereldomvattend kerkgenootschap met ongeveer 10.000 keer zoveel leden als de GKv. So what? Mij boeien zulke getallen echt helemaal niks. Confronterend vind ik ze ook niet.
Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over het aantal leden wat de zondagse dienst bezoekt? Waarom wordt er constant vergeleken met de PKN, maar als de vergelijking er in absolute aantallen er negatief voor de GKV uitkomt dan past het niet. Meer of minder wou ik niet aangeven.

quote:

Wat mij boeit is mijn gemeente. Veel verder kijk ik niet. En ook daar gaat het niet om aantallen, maar vooral om de samenhang, de gemeenschap.

Dat lijkt me een mooi uitgangspunt.

En verder zal ik ook hier over ophouden, het lijkt me constructiever om over andere aspecten te praten. Zoals hoe de toekomst in te gaan.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #128 Gepost op: maart 04, 2009, 07:40:48 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 maart 2009 om 19:15:
[...]
De droge feitjes die RKDIAK noemde waren dezelfde getallen waarvan hij moest erkennen dat de kleine gereformeerde kerken daar niet in opgenomen waren volgens de gegevens die het CBS zelf aangeeft.
http://forum.gkv.nl/forum/view_message/301445
Er is hier niemand die beweert dat de GKv beter is dan de andere alleen geven de cijfers niets aan over de GKv (ook niet over alle andere kleine gereformeerde kerken overigens....)
En verder: het ging over de inhoud van de cijfers en daarnaast over opkomsten in samenkomsten bijvoorbeeld.
Heb jij dan misschien voor mij een site of een link waarin de statistieken van elk kerkgenootschap staan? Ik vind het namelijk wel interessant om te bekijken.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #129 Gepost op: maart 04, 2009, 07:44:16 pm »

quote:

Nee, maar ik wou het even duidelijk hebben.

quote:

[...]

Voor de meeste christenen in Nederland niet.
In een ander topic heb je nog geen uur geleden aangegeven compleet lak te hebben aan de meeste christenen en wat zij denken. Maar onder protestants Nederland is de PKN veruit het grootste kerkgenootschap. Sterker nog, ik denk wel dat de PKN groter is dan alle andere protestantse stromingen in Nederland bij elkaar.

quote:

[...]

Nee hoor, dat de PKN in absolute aantallen de meeste andere kerkgenootschappen verslaat ontkent en verbaast niemand. Niemand doet daar ook moeilijk over.
Ik volg dit topic vanaf het begin en op mij kwam het wel over dat enkele mensen daar bijzonder veel moeite mee hadden. Ik proef het aan de sfeer in het topic, dat terwijl ik niet echt bekend sta als een gevoelsmens.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #130 Gepost op: maart 04, 2009, 07:47:01 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 19:40:
[...]

Heb jij dan misschien voor mij een site of een link waarin de statistieken van elk kerkgenootschap staan? Ik vind het namelijk wel interessant om te bekijken.
Die site is er niet. (was die er maar ik ben ook wel benieuwd op dat gebied)
De cijfers van het CBS zijn vergaarbak cijfers (gkv valt onder overige kerken oid) en niet uitgesplitst verder.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #131 Gepost op: maart 04, 2009, 07:55:20 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 19:39:
Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over het aantal leden wat de zondagse dienst bezoekt?
Omdat de erediensten een kern van het gemeente zijn vormen.

quote:

Waarom wordt er constant vergeleken met de PKN
omdat de PKN er zelf niet over zwijgt dat er veel papieren leden zijn mischien.
Maar ook omdat het zichtbaar is?

quote:

, maar als de vergelijking er in absolute aantallen er negatief voor de GKV uitkomt dan past het niet. Meer of minder wou ik niet aangeven.
als je de absolute factoren dan ook absoluut houdt (bijvoorbeeld % vrijwilligers in de PKN : % vrijwilligers in de GKV) dan kun je een vergelijk maken, dat deed je niet.
je vergeleek het aantal vrijwilligers PKN met het aantal leden van de GKv.
Geen gelijkwaardige factoren...
Als ik tijd heb zal ik eens uitrekenen hoeveel van de leden in onze gemeente als vrijwilliger bezig zijn in de GKv alhier.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #132 Gepost op: maart 04, 2009, 07:57:54 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 19:44:
[...]
In een ander topic heb je nog geen uur geleden aangegeven compleet lak te hebben aan de meeste christenen en wat zij denken.

Niet in dit geval, dit gaat namelijk niet over definities die wij intern hanteren.

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 19:44:Maar onder protestants Nederland is de PKN veruit het grootste kerkgenootschap. Sterker nog, ik denk wel dat de PKN groter is dan alle andere protestantse stromingen in Nederland bij elkaar.

Dat weet ik. Eveneens weet ik dat er binnen de PKN veel overeenstemming is over het punt dat men theologische en tuchtelijke steken laat vallen. Die mening is men toegedaan bij zowel de GB, CV als EWB. Ik begeef mij regelmatig in hervormde kringen, ga er bijna elke zondag naar de kerk, en hoewel ik dit niet met cijfers kan onderbouwen, wordt dit sentiment breed gedeeld.

[...]

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 19:44:Ik volg dit topic vanaf het begin en op mij kwam het wel over dat enkele mensen daar bijzonder veel moeite mee hadden. Ik proef het aan de sfeer in het topic, dat terwijl ik niet echt bekend sta als een gevoelsmens.
Kun je dat wat concreter maken? Posts aanwijzen?
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #133 Gepost op: maart 04, 2009, 07:59:21 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 maart 2009 om 19:55:
 als je de absolute factoren dan ook absoluut houdt (bijvoorbeeld % vrijwilligers in de PKN : % vrijwilligers in de GKV) dan kun je een vergelijk maken, dat deed je niet.
je vergeleek het aantal vrijwilligers PKN met het aantal leden van de GKv.
Geen gelijkwaardige factoren...
Prima, doe mij het aantal vrijwilligers in de gehele GKV (mag geschat zijn) dan steek ik het hele riedeltje opnieuw af en komen we op exact dezelfde uitkomt, sterker nog dan zal in absolute aantallen het nog meer in het voordeel van de PKN werken. Lijkt mij een beetje overbodig en zinloos daar mijn punt al duidelijk gemaakt en ontvangen is, maar als je dat graag wil wil ik je daar best in tegemoet komen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #134 Gepost op: maart 04, 2009, 10:48:19 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 19:39:
[...]

Goed. Het ging mij er slechts om dat je zei dat de PKN theologisch steken liet vallen aangezien anders de GKV niet bestond. Nu hebben in het verleden de Nederlands gereformeerde kerken en de gereformeerde kerken in Nederland hersteld zich afgeschreid van de GKV. Volgens de logica die jij hanteert laat de GKV dus ook theologisch steken vallen anders waren er geen afscheidingen geweest. Dat jij achter de GKV staat lijkt me duidelijk en logisch. :)
Nee, volgens de logica die ik hanteer hebben de NGK en de Herstelden ook steken laten vallen, anders hadden ze zich niet afgescheiden :+

quote:

Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over het aantal leden wat de zondagse dienst bezoekt? Waarom wordt er constant vergeleken met de PKN, maar als de vergelijking er in absolute aantallen er negatief voor de GKV uitkomt dan past het niet. Meer of minder wou ik niet aangeven.

Waar het denk ik over gaat is: Als je alleen naar het aantal leden kijkt, lijkt de PKN ongeveer 15 keer zo groot als de GKv. In de praktijk (aantal mensen in diensten, aantal 'actieve' leden, whatever) is dat verschil veel kleiner (PKN 5 keer zo groot ofzo?), doordat er heel andere benaderingen van het idee 'lidmaatschap' zijn. In de PKN lijkt dat redelijk op dat van de RKK (zolang je je niet uitschijft tel je mee als lid), terwijl de GKv een andere benadering heeft, en (niet perse samenhangend daarmee), een veel groter percentage actieve leden. Dat wil niet zeggen dat er 'moeilijk gedaan wordt', of dat mensen vinden dat de GKv dus 'beter' is, maar dat is gewoon een kanttekening bij zulke getallen. Verder moet je daar vooral niet teveel conclusies uit trekken.

quote:

En verder zal ik ook hier over ophouden, het lijkt me constructiever om over andere aspecten te praten. Zoals hoe de toekomst in te gaan.
Lijkt mij ook.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #135 Gepost op: maart 04, 2009, 10:57:59 pm »

quote:

Pooh schreef op 04 maart 2009 om 22:48:

... terwijl de GKv een andere benadering heeft: (...) een veel groter percentage actieve leden. Dat wil niet zeggen dat er 'moeilijk gedaan wordt', of dat mensen vinden dat de GKv dus 'beter' is, maar dat is gewoon een kanttekening bij zulke getallen. Verder moet je daar vooral niet teveel conclusies uit trekken.
't Is wel een benadering die erg relevant is voor GKv. Wanneer de GKV haar leden zou behandelen zoals de PKN of de RKK, zou het de GKv niet meer zijn. 't Is erg gereformeerd (iig vrijgemaakt) om de leden ontzettend actief te benaderen wanneer zij de zondagse eredienst 'verzuimen' (hebr 10:5). De houding van PKN en ook RKK in deze (tenzij het een capaciteitsprobleem is) is bijzonder ongereformeerd, imho...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #136 Gepost op: maart 04, 2009, 11:01:25 pm »

quote:

elle schreef op 04 maart 2009 om 22:57:
[...]

't Is wel een benadering die erg relevant is voor GKv. Wanneer de GKV haar leden zou behandelen zoals de PKN of de RKK, zou het de GKv niet meer zijn. 't Is erg gereformeerd (iig vrijgemaakt) om de leden ontzettend actief te benaderen wanneer zij de zondagse eredienst 'verzuimen' (hebr 10:5). De houding van PKN en ook RKK in deze (tenzij het een capaciteitsprobleem is) is bijzonder ongereformeerd, imho...

Dat de houding van de RKK op jou ongereformeerd overkomt kan ik me voorstellen, ze heeft haar wortels namelijk niet in de reformatie. ;)
Dat de PKN niet de GKV visie heeft kan ik me ook voorstellen, maar om te zeggen dat het ene ongereformeerd overkomt vind ik wel een leuke uitspraak. Ik ben benieuwd waar dat op gebaseerd is. Enkel het kerkbeeld van de GKV?
Persoonlijk kwam de houding van de GKV in deze mij in eerste instantie ietsje sektarisch over.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2009, 11:02:22 pm door Thorgrem »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #137 Gepost op: maart 04, 2009, 11:03:46 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 23:01:
[...]

Dat de houding van de RKK op jou ongereformeerd overkomt kan ik me voorstellen, ze heeft haar wortels namelijk niet in de reformatie. ;)
Dat de PKN niet de GKV visie heeft kan ik me ook voorstellen, maar om te zeggen dat het ene ongereformeerd overkomt vind ik wel een leuke uitspraak. Ik ben benieuwd waar dat op gebaseerd is. Enkel het kerkbeeld van de GKV?
Persoonlijk kwam de houding van de GKV in deze mij in eerste instantie ietsje sektarisch over.
Ik denk dat de houding van de PKN veel meer Hervormd is dan Gereformeerd. Maar grefo's zijn altijd al wat sektarisch...

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #138 Gepost op: maart 04, 2009, 11:06:04 pm »

quote:

Pooh schreef op 04 maart 2009 om 23:03:
[...]

Ik denk dat de houding van de PKN veel meer Hervormd is dan Gereformeerd.
Ok. En wat is precies het verschil tussen gereformeerd en hervormd?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #139 Gepost op: maart 04, 2009, 11:07:02 pm »

quote:

Pooh schreef op 04 maart 2009 om 23:03:
[...]

Ik denk dat de houding van de PKN veel meer Hervormd is dan Gereformeerd. Maar grefo's zijn altijd al wat sektarisch...
Ssssst!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #140 Gepost op: maart 04, 2009, 11:09:37 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 23:06:
[...]

Ok. En wat is precies het verschil tussen gereformeerd en hervormd?
Heel kort door de bocht: RKK->Luther & Calvijn & co->Hervormd (soort staatskerk)->De Cock & co (1834) over met name lauwheid en verwatering->Gereformeerd.

rkdiak

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #141 Gepost op: maart 05, 2009, 11:23:39 am »

quote:

[...]
De houding van PKN en ook RKK in deze (tenzij het een capaciteitsprobleem is) is bijzonder ongereformeerd, imho...

de RKK is dan ook niet gereformeerd :+

Met capaciteitsproblemen heeft het overigens wel te maken hoor. Tot pakweg medio vorige eeuw, kwam de pastoor of de kapelaan, regelmatig bij de mensen thuis, een beetje zoals de ouderling nu bij gereformeerden denk ik. Maar het aantal priesters daalde, het aantal katholieken dat zat te wachten op dat soort bezoeken ook.
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #142 Gepost op: maart 05, 2009, 11:42:06 am »
Modbreak:
Nog meer off-topic gedoe opgeruimd. Het lijkt me verstandig als mensen eerst lezen, en vooral, bovenal, veel nauwkeuriger formuleren als ze beschuldigingen uiten, of als ze dingen uiten die als beschuldiging kunnen worden opgevat. Elkaar woorden in de mond leggen is dodeljik voor zinvolle discussie. Denk na voordat je post, en lees je tekst minstens 2 keer over.

Feedback op moderatie mag in Feedback, niet hier
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2009, 11:58:04 am door Pooh »

drentenaar

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #143 Gepost op: maart 05, 2009, 02:50:34 pm »

quote:

In menige PKN-gemeente worden gemeenteleden
(door predikanten, ouderlingen, andere gemeenteleden)
wel terdege aangesproken op hun kerkbezoek en participatie;
op verjaarspartijtjes en buurtfeestjes
(in mijn buurt wonen aardig wat vrijgemaakten én PKN (v.h syn. geref.)-leden
hoor je zo nog wel eens wat!

Overigens zijn er onder de actieve PKN-ers opvallend veel ex-vrijgemaakten!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #144 Gepost op: maart 05, 2009, 03:46:20 pm »

quote:

drentenaar schreef op 05 maart 2009 om 14:50:
[...]
Overigens zijn er onder de actieve PKN-ers opvallend veel ex-vrijgemaakten!

Een vriendin van mij is ex ds Hoorner, en nu PKN. Die promoot daar nu ideeen als uitverkiezing, laatste oordeel, 'ware kerk', scheppingsorde en andere grefo dogma's. Is toch wel fundamentalistisch voor sommige andere PKNers bij haar in de gemeente, vertelde ze. Gemeente zit daar op zondag overigens redelijk vol (als een doopdienst van 3 koters maatgevend is) ;)

In onze GKv gemeente is er wel een beetje een capaciteitsprobleem. 't Is in verhouding makkelijk om 'kwijt' te raken: wel met een attest binnenkomen vanuit een andere GKv (waar je daarna uitgeschreven bent) en vervolgens verhuizen en niet je nieuwe adres doorgeven. Ook al doet een ouderling zijn best, een jaar later blijkt zo'n persoon dikwijls niet meer te traceren. Wat doorgaans uitstekend overeenkomt met de wens van zo'n persoon, die niet zit te wachten op veel bezoek van ouderlingen etc.
Aan de andere kant hebben we een chronisch jonge en onderbezette kerkenraad, wat ook niet helpt. In dit soort problemen is het -vermoed ik- handiger wanneer je er al 40 jaren levenservaring op hebt zitten. Aan de andere kant zit niet iedereen te wachten op zo'n zestiger die het allemaal wel weet.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #145 Gepost op: maart 05, 2009, 07:34:46 pm »
Modbreak:
Aantal berichten afgesplitst naar 'Openbaring en empirie' in Christelijk leven

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #146 Gepost op: maart 05, 2009, 10:59:14 pm »
Hierin verschilt het denk ik binnen de PKN ook heel sterk. Zo is er bij ons in de gemeente een stel lid geworden omdat ze hun kind niet mocht dopen in de vorige PKN-gemeente waar ze uit kwam (geref. Bond), omdat ze niet genoeg in de kerk kwam. Bij ons wordt daar inderdaad niet naar gevraagt. Wel wordt er bij ons de nadruk erop gelegt dat we wel actief moeten zijn in de gemeente. Vooral bij ons in de gereformeerde kerk. Daar is zelfs zo veel aandacht aan gegeven dat sommigen het een beetje zat begonnen te worden. In die tijd werd er bijvoorbeeld een dienst gehouden met als thema "iemand anders is dood." Omdat mensen nogal makkelijk zeggen: "laat iemand anders dat maar doen."
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2009, 11:00:09 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #147 Gepost op: maart 05, 2009, 11:55:07 pm »

quote:

elle schreef op 05 maart 2009 om 15:46:
wel met een attest binnenkomen vanuit een andere GKv (waar je daarna uitgeschreven bent) en vervolgens verhuizen en niet je nieuwe adres doorgeven. Ook al doet een ouderling zijn best, een jaar later blijkt zo'n persoon dikwijls niet meer te traceren. Wat doorgaans uitstekend overeenkomt met de wens van zo'n persoon, die niet zit te wachten op veel bezoek van ouderlingen etc.
zoals het dan in kerkenraadstermen heet: met de daad onttrokken.

quote:

Aan de andere kant hebben we een chronisch jonge en onderbezette kerkenraad, wat ook niet helpt. In dit soort problemen is het -vermoed ik- handiger wanneer je er al 40 jaren levenservaring op hebt zitten. Aan de andere kant zit niet iedereen te wachten op zo'n zestiger die het allemaal wel weet.

Ik weet niet of leeftijd en leefervaring in dat soort gevallen helpt.
Wat wel opvalt is dat in veel GKvkerken het lastiger wordt om mensen te vinden voor de kerkenraad.  Je merkt dat mensen het steeds moeilijker kunnen volhouden of combineren met werk / gezin.
Een jonge kerkenraad heeft overigens ook zijn charme?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #148 Gepost op: maart 08, 2009, 01:21:03 pm »
Zou het toch niet zo zijn dat veel jongeren naar de kerk gaan vanwege hun ouders? Bij de grijzere kerken merk je dat ik vaak hoor dat de jongeren die nog gaan dat heel bewust doen vanwege een heel bewuste keuze voor Jezus. Je hoort ook onder de oudere mensen dat in hun tijd geloven meer vanzelfsprekend was wat erbij hoorde, maar tegenwoordig steeds meer een heel bewuste keuze.
Ik ben benieuwd naar jullie denkbeelden.

ps. kiezen voor Jezus kan enkel als Jezus eerst voor ons koos volgens de uitleg van de gereformeerde leer op de bijbel. Daar ben ik me bewust van en geloof ik zeker.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 01:22:45 pm door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #149 Gepost op: maart 08, 2009, 01:30:45 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 maart 2009 om 13:21:
Zou het toch niet zo zijn dat veel jongeren naar de kerk gaan vanwege hun ouders?
Dat zou zo maar kunnen. Dat ligt een beetje aan de persoon zelf, de ouders en de sociale druk.

quote:

Bij de grijzere kerken merk je dat ik vaak hoor dat de jongeren die nog gaan dat heel bewust doen vanwege een heel bewuste keuze voor Jezus.
Dat klopt. Vaak zijn het jongere waarvan de ouders al lang niet meer naar de kerk gaan (zoals in mijn eigen situatie) deze jongeren hebben geen druk van buitenaf en gaan uit eigen vrije wil.

quote:

Je hoort ook onder de oudere mensen dat in hun tijd geloven meer vanzelfsprekend was wat erbij hoorde, maar tegenwoordig steeds meer een heel bewuste keuze.
Ik ben benieuwd naar jullie denkbeelden.

Ik kan me wel vinden in wat jij schrijft. In de RKK en in de PKN (en wellicht andere kerkgenootschappen) in de steden zie je dat idd. Jongeren die vroeger wel iets meegekregen hebben en weer geroepen worden, of jongeren die niets hebben meegekregen en interesse tonen. Deze gaan uit eigen vrije wil zonder enige druk van buitenaf. In de wat meer gesloten gemeenschappen (bijvoorbeeld in dorpen) denk ik dat die sociale druk nog wel heel groot is en dat jongeren vaak niet uit vrije wil naar de kerk gaan.

Dit hoeft overigens niet zo'n probleem te zijn bij jonge kinderen of tieners. Kinderen zullen een bepaalde basis mee moeten krijgen voordat ze er waardering voor op kunnen brengen. Het wordt pas problematisch als je je als jong volwassene door de sociale druk nog gedwongen voelt om naar de kerk te gaan.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 01:31:22 pm door Thorgrem »