Auteur Topic: Zomaar wat statistieken  (gelezen 28426 keer)

rkdiak

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Gepost op: maart 01, 2009, 11:56:20 am »
Toevallig komen twee kerkelijke gemeenschappen dezer dagen met hun leden-statistieken naar buiten.

quote:

LEEUWARDEN (RKnieuws.net) - De ledendaling in Nederland bij de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) houdt aan. Vorig jaar verloor het kerkgenootschap 492 leden. Er zijn nu 79.921 belijdende leden en 44.780 doopleden. In totaal 124.710 leden. Daarmee zitten de vrijgemaakten voor het eerst sinds 1999 weer onder de 125.000 leden. Dat blijkt uit het nieuwe Jaarboek van de GKV.

--

VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - In 2007 waren er 1,147 miljard mensen of ongeveer 17,3 procent van de wereldbevolking rooms-katholiek. Dat deelde het Vaticaan zaterdag mee in zijn jongste rapport met kerkelijke statistieken.

[...] Gedurende dezelfde periode bleef het aantal priesters in Noord- en Zuid-Amerika ongeveer status quo terwijl Europa en Oceanië respectievelijk 6,8 en 5,5 procent moesten inleveren.

Het CBS ligt helaas wat achter, en is ook niet erg sterk in de details, maar geeft verder wel een vergelijkbaar beeld. Al jaren daalt zowel de kerkelijke gezindheid als percentage van de bevolking, als de kerksheid (minimaal 1 keer per maand naar de kerk). En los van daling: de percentages zijn zacht gezegd best laag.

In 2007 (het meest recente jaar in de statistiek) noemde:

43% zich niet kerkelijk
28% zich RK
19% zich gereformeerd, hervormd of PKN-lid
10% zich iets uit de groep "overig"

In 2007 bezocht van alle Nederlanders minimaal maandelijks een kerk:

7% (RK)
9% (gereformeerd, hervormd of PKN-lid)
4% (overig)

Het is wat he?
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2009, 11:57:46 am door rkdiak »
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2009, 12:10:22 pm »
Ja, kwalitatief uitermate teleurstellend oftwel zwaar ...
Maar goed, wat kunnen we er nog aan doen in Europa. Stand houden en doorgaan met waar we mee bezig zijn en met vertrouwen naar betere tijden uitkijken.

rkdiak

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2009, 12:12:53 pm »
Ja, dat roept bij mij meteen een andere vraag op:

als katholieken hebben we enerzijds een vrij "natuurlijke" interesse in de levensduur van de Kerk, anderzijds hebben we de zekerheid dat we een zekere kritieke massa ruimschoots hebben om de boel in stand te houden.

Hoe zit dat voor GKv-ers? Als de club te klein wordt om voort te bestaan, zeg je dan "boeiuh!", of heeft dat betekenis? En hoe klein kan de GKv nog worden voor het onhoudbaar is?
So sue me!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2009, 12:38:26 pm »
Bij mij roept het meer de vraag op: hoeveel procent van de GKv-ers is actief lid? Als de statistieken uitgaan van 1x per maand = actief, dan schat ik dat in de GKV dat toch zeker op meer dan 80% ligt, zelfs als je ouderen/zieken als inactief meetelt.

Bij de RK is dat dus 25%, bij de Protestanten gemiddeld iets van 45%.

Ik weet nog van mijn hervormde tijd dat een kerstdienst heel vreemd was: ineens 2x zo veel mensen. Is dat nou mooi, of is dat nou triest?

Overigens vind ik een afname van 500 leden op een ledental van 125.000 nou niet direct reden om te zeggen: "wanneer worden we te klein om door te gaan?"
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

rkdiak

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #4 Gepost op: maart 01, 2009, 12:50:00 pm »

quote:

Zwever schreef op 01 maart 2009 om 12:38:
Bij mij roept het meer de vraag op: hoeveel procent van de GKv-ers is actief lid? Als de statistieken uitgaan van 1x per maand = actief, dan schat ik dat in de GKV dat toch zeker op meer dan 80% ligt, zelfs als je ouderen/zieken als inactief meetelt.
Ik heb geen idee, maar het zou zomaar kunnen. Als je weet dat ik de cijfers van PKN, gereformeerd en hervormd bij elkaar heb geteld, en je weet dat de cijfers voor "gereformeerd" (dat is dus ZONDER de PKN!) vrijwel net zo liggen als voor de hele groep, dan is ofwel de GKv een extreem bijzondere uitzondering onder de niet-PKN gereformeerde kerken, ofwel jouw inschatting is volstrekt onjuist. Of ik kan niet rekenen natuurlijk :+

quote:

Bij de RK is dat dus 25%, bij de Protestanten gemiddeld iets van 45%.
Ja, maar bij PKN, Gereformeerd (niet PKN) en hervormd (niet PKN) ligt het dus niet zo heel anders.

quote:

Ik weet nog van mijn hervormde tijd dat een kerstdienst heel vreemd was: ineens 2x zo veel mensen. Is dat nou mooi, of is dat nou triest?
Ik weet niet, wat denk jij?

quote:

Overigens vind ik een afname van 500 leden op een ledental van 125.000 nou niet direct reden om te zeggen: "wanneer worden we te klein om door te gaan?"
Ik ook niet. Ik vind een ledental van minder dan 125.000 wel reden om te vragen wanneer je te klein wordt om door te gaan. Ik zeg daarmee niet dat 125.000 een kritische grens is, ik vráág daar naar.
So sue me!

Chaveriem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #5 Gepost op: maart 01, 2009, 01:57:23 pm »
Nederland - evangelisatieland...
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

socrates

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #6 Gepost op: maart 01, 2009, 01:59:10 pm »

quote:

rkdiak schreef op 01 maart 2009 om 12:50:
Ik ook niet. Ik vind een ledental van minder dan 125.000 wel reden om te vragen wanneer je te klein wordt om door te gaan. Ik zeg daarmee niet dat 125.000 een kritische grens is, ik vráág daar naar.

Ik ben niet zo zeer benieuwd naar de levensvatbaarheid van de club als het gaat om de hoeveelheid leden. Waar mijn nieuwsgierigheid naar uit gaat is het waarom? Zijn we scherp genoeg naar onszelf toe als het gaat om die vraag. Wat doen we eraan om leden aan ons te binden, en hoever moet je daar in gaan. Wat mij wel van het hart moet is dat bijvoorbeeld onderwijs een wereld is waarin het telkens kritisch bekeken wordt en waar vernieuwingen aan de orde van de dag zijn -of die allemaal van waarde zijn is maar zeer de vraag, maar centraal staat wel het appel dat er aan de leerlingen wordt gedaan.
Dat zou binnen de GKV ook moeten gebeuren mijn inziens.

We hebben een boodschap van waarde! Een boodschap die gehoord mag, nee gehoord moet worden. We hebben daarin ook een grote verantwoordelijkheid die we moeten delen met de toehoorders. En dat is wel iets wat zorgen kan baren  :nee:
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Chaveriem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #7 Gepost op: maart 01, 2009, 02:09:53 pm »

quote:

socrates schreef op 01 maart 2009 om 13:59:
Ik ben niet zo zeer benieuwd naar de levensvatbaarheid van de club als het gaat om de hoeveelheid leden. Waar mijn nieuwsgierigheid naar uit gaat is het waarom? Zijn we scherp genoeg naar onszelf toe als het gaat om die vraag. Wat doen we eraan om leden aan ons te binden, en hoever moet je daar in gaan. Wat mij wel van het hart moet is dat bijvoorbeeld onderwijs een wereld is waarin het telkens kritisch bekeken wordt en waar vernieuwingen aan de orde van de dag zijn -of die allemaal van waarde zijn is maar zeer de vraag, maar centraal staat wel het appel dat er aan de leerlingen wordt gedaan.
Dat zou binnen de GKV ook moeten gebeuren mijn inziens.

We hebben een boodschap van waarde! Een boodschap die gehoord mag, nee gehoord moet worden. We hebben daarin ook een grote verantwoordelijkheid die we moeten delen met de toehoorders. En dat is wel iets wat zorgen kan baren  :nee:

Tja, ik denk dat iedere kerkelijke organisatie dit probleem heeft, evangelischen incluis...
De kerk zou een opendeur moeten zijn naar een ieder, echter, christen spreken een "eigen" taal, die voor een niet gelovige moeilijk begrepen wordt. (Vooral in de evangelische wereld kunnen ze er wat van). Dus eh, naast de Bijbel lezen moet de aspirant gelovige een cursus "gereformeerd zijn" krijgen. klinkt wat lollig, maar ik neem aan dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Verder zou het kunnen helpen als christenen doen wat ze geloven ze zeggen.
Paulus is volstrekt duidelijk wat te doen indien men zich niet voegt naar het Woord, toch wordt dit in de praktijk maar weinig (en dit is denk ik een understatement) gedaan.
Van moslims kun je zeggen wat je wil, maar als ze zeggen dat ze je keel doorsnijden wegens ongeloof, dan doen ze het... En dan zeggen we dat ze fundamentalist zijn. Dat is denk het probleem van christenen en de kerk, niet fundamentalistisch genoeg, te veel gepolderd... te veel compromis..  te veel water

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #8 Gepost op: maart 01, 2009, 03:29:21 pm »
of te weinig water:

Er staat geschreven dat stromen van levend water uit uw binnenste zullen komen als u in Mij gelooft." (Joh. 7:38,39)
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Chaveriem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #9 Gepost op: maart 01, 2009, 03:32:27 pm »

quote:

mirt schreef op 01 maart 2009 om 15:29:
of te weinig water:

Er staat geschreven dat stromen van levend water uit uw binnenste zullen komen als u in Mij gelooft." (Joh. 7:38,39)
Dat is anders water, dat is levend water

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #10 Gepost op: maart 01, 2009, 03:46:30 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 01 maart 2009 om 15:32:
[...]

Dat is anders water, dat is levend water
Ja, precies: dat is anders pas water!
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Chaveriem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #11 Gepost op: maart 01, 2009, 03:51:44 pm »

quote:

mirt schreef op 01 maart 2009 om 15:46:
[...]

Ja, precies: dat is anders pas water!
Amen, maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik probeerde te zeggen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #12 Gepost op: maart 01, 2009, 04:11:10 pm »
Over hoeveel kerken (de daadwerkelijke gebouwen) zijn die GKV leden eigenlijk verdeeld? Dat lijkt me namelijk ook wel belangrijk voor de levensvatbaarheid. Zo zijn er ook kerkgenootschappen van rond de 5000 leden alleen hebben die maar een  zeer beperkte dekking waardoor ze het kunnen bolwerken. Acuter lijken mij de problemen in bijvoorbeeld de OKK die een dramatische vrije val maakt op toch al heel weinig leden.

En wat voor optie heeft de GKV eigenlijk als het ledenaantal een punt nadert dat het aantal gebouwen niet gehandhaafd kan worden. Het lijkt mij dat de kerken te ver van elkaar af staan om te kunnen fuseren (zoals dat momenteel bij veel parochies in Nederland wel gebeurd). Tevens toont men van hogerhand niet de bereidwilligheid met andere kerken met hetzelfde gedachtegoed verregaand samen te werken. Dat wordt dus doorgaan tot het bittere einde?

Ik maak mij voornamelijk zorgen om de ontwikkeling van de katholieke Kerk in Nederland (en Europa) maar anderzijds zie ik de toekomst hoopvol tegemoet ondanks de afname van het aantal leden en de fusie processen die mijn parochie te wachten staan. Ik denk zelfs dat wij er als parochie, maar zeker ook als katholieke Kerk in deze regio sterker uitkomen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #13 Gepost op: maart 01, 2009, 04:16:59 pm »
Een kleine bijdrage mijnerzijds. Het gaat niet om de kracht van getallen, maar of jij als christen de kracht van Gods Geest hebt ontvangen om zoutend zout te zijn.
Het gaat God niet om de kwantiteit, maar om de mate waarin je als christen kwaliteit wil geven aan je levensheiliging naar de ander.
Vrucht is het bewijs. Een kerkzaal kan zeer goed gevuld zijn, de ledenlijsten lang maar dit zegt niets over het feit of die allen inderdaad al het Koninkrijk zijn binnen gegaan.
Die laatste zin kun je negatief duiden maar ook positief. Het gaat hier niet om de vraag of men behouden is voor de eeuwigheid, maar om het gegeven of men nu al wil ontvangen van de voorsmaak van de eeuwigheid. Hoe ontvankelijker, des te rijker het geestelijk leven. Het leven in de overwinning en de daarbij horende nieuwe mens. Het evenwicht tussen geloof en werken.
Lange ledenlijsten en volle kerkzalen staan niet automatisch gelijk aan een kerk of gemeente in de Kracht van Gods Geest.
Er zijn kerken en gemeenten waar nog wel wat licht bij kan. Dit laatste is een metafoor omdat de leden de gemeente zijn. Hoe grotere en meerdere lichtdragers, hoe meer kracht. Dat mogen we allemaal ontvangen.
Beter met de praktijk van ons geloof bezig te zijn, meer licht te willen uitstralen m.b.v. Gods Geest dan leden te tellen.

Waar twee of drie in zijn naam bijeen zijn is Hij met Zijn Geest aanwezig.

Fijne week

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #14 Gepost op: maart 01, 2009, 04:44:06 pm »
Met enig rekenwerk kom ik in mijn gemeente uit op een kerkgang van ongeveer 85% (kinderen tot 3 jaar niet meegerekend en een aantal ouderen leven mee via de audioserver).
dat is wat anders dan de 9 % die ik lees bij de pkn.

Wat ik mij afvraag is hoe bv de RKK en de PKN het qau lasten vol kunnen houden.
Met name de kosten van gebouwen etc, dat kost kapitalen en als er steeds minder actief zijn lijkt het mij dat ook de bijdragen gaan achterlopen.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2009, 04:45:48 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #15 Gepost op: maart 01, 2009, 04:55:36 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 01 maart 2009 om 16:11:
Over hoeveel kerken (de daadwerkelijke gebouwen) zijn die GKV leden eigenlijk verdeeld?
De Gereformeerde Kerken vrijgemaakt worden gevormd door zo’n 270 gemeentes.
Het gros van de gemeenten heeft een eigen gebouw.

quote:

En wat voor optie heeft de GKV eigenlijk als het ledenaantal een punt nadert dat het aantal gebouwen niet gehandhaafd kan worden. Het lijkt mij dat de kerken te ver van elkaar af staan om te kunnen fuseren (zoals dat momenteel bij veel parochies in Nederland wel gebeurd). Tevens toont men van hogerhand niet de bereidwilligheid met andere kerken met hetzelfde gedachtegoed verregaand samen te werken. Dat wordt dus doorgaan tot het bittere einde?

Tot op heden regent het geen opheffingen van gemeenten in de GKv.
{Gemeenten die opgeheven worden vallen daarna onder de dichtsbijzijnde gemeente.
Stel ik woon in Bakkeveen (=resortplaats) dan kerk ik in Wijnjewoude.}

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #16 Gepost op: maart 01, 2009, 05:15:29 pm »
Ik weet toevallig dat van de zomer Groningen Noord en Groningen West naar 1 gebouw gegaan zijn ipv 2. In dat gebouw vinden nu dus dubbele diensten plaats. Dubbele diensten kom je in heel wat meer plaatsen tegen. Dat kan twee redenen hebben: of de gemeente is zo hard gegroeid dat het niet meer goed in 1 keer paste, of het in stand houden van 2 gebouwen werd te duur en het past goed in 1 van beide gebouwen en het andere gebouw kan verkocht worden (of moet worden afgebroken of wat voor reden dan ook).
computerfout: een vreemde een in de byte

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #17 Gepost op: maart 01, 2009, 06:36:21 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 01 maart 2009 om 17:15:
Ik weet toevallig dat van de zomer Groningen Noord en Groningen West naar 1 gebouw gegaan zijn ipv 2. In dat gebouw vinden nu dus dubbele diensten plaats. Dubbele diensten kom je in heel wat meer plaatsen tegen. Dat kan twee redenen hebben: of de gemeente is zo hard gegroeid dat het niet meer goed in 1 keer paste, of het in stand houden van 2 gebouwen werd te duur en het past goed in 1 van beide gebouwen en het andere gebouw kan verkocht worden (of moet worden afgebroken of wat voor reden dan ook).

Begrijp ik hieruit goed dat indien er twee GKV gemeenten samengevoegd worden er nog steeds een verdeeldheid in stand wordt gehouden? Dat zou ik zeer opmerkelijk vinden.

Verder is het natuurlijk wel een leuke ontwikkeling dat als een gemeente zo snel gegroeid is dat er dubbele diensten gehouden moeten worden, maar hoe zorg je er dan organisatorisch voor dat niet iedereen alsnog naar de eerste dienst gaat?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #18 Gepost op: maart 01, 2009, 06:40:04 pm »

quote:

okidoki schreef op 01 maart 2009 om 16:55:
[...]
De Gereformeerde Kerken vrijgemaakt worden gevormd door zo’n 270 gemeentes.
Het gros van de gemeenten heeft een eigen gebouw.

[...]

Tot op heden regent het geen opheffingen van gemeenten in de GKv.
{Gemeenten die opgeheven worden vallen daarna onder de dichtsbijzijnde gemeente.
Stel ik woon in Bakkeveen (=resortplaats) dan kerk ik in Wijnjewoude.}

Nou ken ik beide plaatsen niet en weet dus niet de onderlinge afstand maar ik kan me met zo'n 270 gemeenten voorstellen dat de afstand te groot wordt voor veel mensen. Hoe wordt dat dan opgelost?
En indien een kleine gemeente op het punt staat om opgeheven te worden ivm afnemende leden en ver verwijderd is van andere gemeenten. Zou zo'n gemeente dan financiële hulp krijgen van andere daadkrachtigere gemeenten om in stand gehouden te worden? Of is het allemaal vrij individualistisch per gemeente in de GKV.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #19 Gepost op: maart 01, 2009, 07:23:30 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 01 maart 2009 om 18:36:
[...]

Begrijp ik hieruit goed dat indien er twee GKV gemeenten samengevoegd worden er nog steeds een verdeeldheid in stand wordt gehouden? Dat zou ik zeer opmerkelijk vinden.

In mijn stad kerken twee gemeenten in één gebouw.
dat heeft niets met verdeeldheid te maken maar praktische zaken spelen dan een rol.

quote:

Verder is het natuurlijk wel een leuke ontwikkeling dat als een gemeente zo snel gegroeid is dat er dubbele diensten gehouden moeten worden, maar hoe zorg je er dan organisatorisch voor dat niet iedereen alsnog naar de eerste dienst gaat?
Dat regelt men dan door de gemeente te splitsen in twee delen bv. noord en zuid.
dan krijg je twee subgemeenten (secties) met elk een eigen wijkraad bijvoorbeeld en een gezamelijke kerkenraad die dan weer bestaat uit de twee wijkraden.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #20 Gepost op: maart 01, 2009, 07:25:45 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 01 maart 2009 om 18:40:
[...]

Nou ken ik beide plaatsen niet en weet dus niet de onderlinge afstand maar ik kan me met zo'n 270 gemeenten voorstellen dat de afstand te groot wordt voor veel mensen. Hoe wordt dat dan opgelost?
dat zal allicht in Limburg spelen denk ik, of in Brabant.
Ik heb er geen ervaring mee, mogelijk dat anderen dat weten?

quote:

En indien een kleine gemeente op het punt staat om opgeheven te worden ivm afnemende leden en ver verwijderd is van andere gemeenten. Zou zo'n gemeente dan financiële hulp krijgen van andere daadkrachtigere gemeenten om in stand gehouden te worden?
Yep, er is een landelijke pot geld voor hulpbehoevende kerken (ofwel: te klein om zonder hulp te leven)

quote:

Of is het allemaal vrij individualistisch per gemeente in de GKV.
Nee dus :)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #21 Gepost op: maart 01, 2009, 07:39:24 pm »
In heel Limburg heb je momenteel 3 zelfstandige gemeentes (Brunssum-Treebeek is de grootste, Venlo is daarna de grootste en Maastricht is sinds 2004, als ik het goed heb, zelfstandig) en ik meen dat er in Roermond een kleine gemeente in opbouw is. Daar zijn de onderlinge afstanden inderdaad behoorlijk groot. Maastricht heeft in ieder geval nog financiële steun vanuit andere GKv's, Venlo dacht ik ook.  Aan andere kant: in bijvoorbeeld Amersfoort heb je door de hele stad verspreid 9 gemeentes in ik geloof 6 kerkgebouwen (en een van die gemeentes zit momenteel nog in een schoolgebouw bij gebrek aan een eigen kerkgebouw)...

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #22 Gepost op: maart 01, 2009, 07:41:10 pm »
O ja, hoe de mensen het oplossen? Meeste mensen zoeken gewoon een huis ergens in de buurt van het kerkgebouw :) Of ze rijden een half uur a drie kwartier met de auto om in de kerk te komen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #23 Gepost op: maart 01, 2009, 09:02:03 pm »

quote:

Ik heb geen idee, maar het zou zomaar kunnen. Als je weet dat ik de cijfers van PKN, gereformeerd en hervormd bij elkaar heb geteld, en je weet dat de cijfers voor "gereformeerd" (dat is dus ZONDER de PKN!) vrijwel net zo liggen als voor de hele groep, dan is ofwel de GKv een extreem bijzondere uitzondering onder de niet-PKN gereformeerde kerken, ofwel jouw inschatting is volstrekt onjuist. Of ik kan niet rekenen natuurlijk :+

De GKv is denk ik wel een uitzondering, tezamen met nog wat andere meer 'behoudende' kerken. Vooral de PKN is een hele grote papieren leden kerk, die zal het gemiddelde van actieve leden wel behoorlijk naar beneden trekken.

In de GKv telt denk ik wel: je bent lid dus je bent actief, of je bent geen lid. We hebben wel wat randleden bij ons in de gemeente bijvoorbeeld, maar dat blijft geen jaren voortbestaan in het algemeen. Vaak onttrekken die zich dan wel, of bekeren zich :)

quote:

Ik weet niet, wat denk jij?

Weet je het echt niet? ;)

Ik vind dat een gemeente zo niet zou moeten zijn: een lichaam van Christus waar meer dan de helft niet mee doet lijkt me eigenlijk heel ziek. Tegelijk heb ik ook de kansen mogen proeven om mensen in de hervormde kerk te bereiken met het evangelie: dat was schitterend. Toch heft dat mijn punt over een ziek lichaam niet op, denk ik.

Het echte evangelisatie-werk zou búiten de kerk moeten zijn, niet erbinnen.

quote:

Ligt eraan hoe je dit benaderd. Vanuit RK perspectief kan ik me voorstellen dat het een hele belangrijke en zinnige vraag is, vanuit evangelisch perspectief (vaak minimale kerkverbanden) is de vraag volkomen irrelevant. Protestants zit er een beetje tussenin: plaatselijk gemeente zijn is het belangrijkst, maar er is toch ook zeker een 'landelijk' gevoel. Als de GKv 10.000 leden zou zijn, maar zou bestaan uit pak-m-beet 20 gezonde gemeenten, dan zou denk ik nog niemand wakker liggen.

Conclusie: het gaat in de GKv m.i. meer om de gezondheid van de plaatselijke gemeenten, dan om een kritieke massa op landelijk niveau o.i.d.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #24 Gepost op: maart 01, 2009, 09:28:54 pm »

quote:

[...]

Hoe weet je dat de cijfers voor 'gereformeerd-niet-PKN' gelijk liggen aan die voor de hele groep? Dat lijkt me heel vreemd. De PKN heeft meer dan een miljoen leden, maar nauwelijks 100.000 kerkgangers per zondag. De GKv heeft 125.000 leden, maar ook 100.000 kerkgangers. Als je kerkleden grofweg indeelt in stromingen, en je alleen actieve leden telt, is de groep gkv-ngk-cgk-geref bond (minus bevindelijken) verreweg de grootste, gevolgd door gergem en andere bevindelijken, en pas daarna de pkn. Papieren leden zijn leuk op papier, maar nou niet echt iets waar ik van onder de indruk raak.

quote:

Vanuit vrijgemaakt perspectief zou ik de vraag precies omdraaien: vanaf welk percentage actieve leden neem je jezelf nog serieus? Als minder dan 50% van je leden nog je kerk bezoekt, waar ben je dan nog mee bezig? En wat als het minder dan 25% is?
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2009, 09:34:00 pm door Pooh »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #25 Gepost op: maart 01, 2009, 09:40:03 pm »
Bijzonder ontwikkeling dat alle niet actieve leden (om van een heldere definitie van 'actief' nog maar te zwijgen) zomaar afgeschreven worden. Als niet meetellend, als niet christen. Althans, zo klinkt het me nu in de oren.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #26 Gepost op: maart 01, 2009, 09:40:56 pm »
Dat vind ik een uitermate nare uitspraak. Dat heb je mij niet horen zeggen.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2009, 09:41:09 pm door Pooh »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #27 Gepost op: maart 01, 2009, 09:46:12 pm »

quote:

Pooh schreef op 01 maart 2009 om 21:40:
Dat vind ik een uitermate nare uitspraak. Dat heb je mij niet horen zeggen.
Het spijt me zeer, maar dat is de sfeer die ik proef in het topic. Met de laatste zin geef ik ook aan dat het niet zo bedoeld hoeft te zijn, of wellicht helemaal niet zo bedoeld is, maar dat de sfeer in het topic zo op mij overkomt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #28 Gepost op: maart 01, 2009, 09:49:40 pm »
Ik heb nu een aantal mogelijke kriteria voor bestaansrecht voorbij zien komen.
1 aantal papieren leden
2 aantal actieve leden (hecht ik meer waarde aan)
3 financiele draagkracht (is uiteindelijk betrekkelijk)

Ik zie nog een mogelijke: aantallen ambtsdragers. Een 'gezond' kerkverband heeft voldoende herders/predikanten/priesters om haar leden te onderwijzen/te bemoedigen enz. Een gezonde gemeente heeft voldoende oudsten om een gemeente te leiden, te bemoedigen enz. Binnen de GKv is dit voor zover ik weet redelijk op orde, zijn er altijd een paar gemeenten vacant (we hebben geloof ik zo'n 300 predikanten, sommige gemeenten hebben er meerdere).

Verder haalt rkdiak de wereld erbij:

quote:

VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - In 2007 waren er 1,147 miljard mensen of ongeveer 17,3 procent van de wereldbevolking rooms-katholiek. Dat deelde het Vaticaan zaterdag mee in zijn jongste rapport met kerkelijke statistieken.
De GKv herkent in allerlei andere kerkgenootschappen elders in de wereld ook het Lichaam van Christus. Een lijst (die niet beperkend is, mogelijk zijn er nog veel meer 'ware' kerken waarvan wij het bestaan niet kennen) staat op de GKv site.
Overigens erkent het kerkverband de CGK en is i.p. vrij verkeer van predikanten ea mogelijk. Het staat GKv gemeenten en CGK gemeenten vrij om te fuseren. Dat er niet tot een feitelijke fusie wordt over gegaan is omdat dat op landelijk niveau niet fijn te regelen is. Het wordt aan lokale gemeenten over gelaten. In Amsterdam zien wij geen reden tot samengaan: elke gemeente heeft zijn handen vol aan zijn/haar eigen wijk qua evangelisatie, en energie steken in samen gaan en vertrek uit een wijk is niet nuttig. Waar nodig is samenwerken echt geen probleem.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #29 Gepost op: maart 01, 2009, 09:52:59 pm »
Misschien verduidelijkt het wat als je weet dat een kerkenraad bij mensen die niet of weinig actief zijn steeds een vinger aan de pols blijft houden? Of de kerkenraad blijft zich met je bemoeien, of je moet je lidmaatschap opzeggen. Zeg je je lidmaatschap niet op, dan blijft een afvaardiging van de kerkenraad regelmatig langskomen. Je valt dan namelijk nog steeds onder hun verantwoordelijkheid.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #30 Gepost op: maart 01, 2009, 10:01:42 pm »
Het volledige artikel betreffende de katholieke Kerk is:

Jongste rapport statistieken Vaticaan
Zeventien procent van de wereldbevolking katholiek

Het aantal, dat gebaseerd is op het aantal, is met 1,4 procent gegroeid tegen het jaar daarvoor en stemt overeen met de groei van de wereldbevolking met 1,1 procent tijdens die periode, aldus het Vaticaan. Het jaarrapport werd voorgesteld door paus Benedictus XVI tijdens een plechtigheid in het Vaticaan zaterdagmorgen.

Er was ook sprake van een lichte toename van het aantal priesters in de wereld. Die groei begon in 2000 na twee decennia van tegenvallende cijfers. Met op kop Afrika en Azië, die respectievelijk een groei met 27,6 en 21,2 procent kennen, is het aantal priesters in de wereld gegroeid van 405.178 in 2000 tot 408.024 in 2007. Gedurende dezelfde periode bleef het aantal priesters in Noord- en Zuid-Amerika ongeveer status quo terwijl Europa en Oceanië respectievelijk 6,8 en 5,5 procent moesten inleveren. (tb)
------
Een stijging van het ledental die de stijging van de wereldbevolking overtreft en een stijging van het aantal priesters. Op zich hoopgevende berichten dat men elders in de wereld de boodschap beter kan verspreiden. Er schijnen ook enkele buitenlandse priesters naar Nederland te komen om hier hun werk voort te zetten. Een mooie ontwikkeling en ik hoop dat het uiteindelijk vruchten af gaat werpen alhoewel het begin moeizaam is.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #31 Gepost op: maart 01, 2009, 10:53:15 pm »

quote:

Pooh schreef op 01 maart 2009 om 21:28:
De PKN heeft meer dan een miljoen leden, maar nauwelijks 100.000 kerkgangers per zondag. De GKv heeft 125.000 leden, maar ook 100.000 kerkgangers.

Weet je dat van de PKN zeker? De PKN heeft trouwens 2 miljoen leden op papier (dacht ik), als ik een schatting zou moeten doen zou ik zeggen dat er 200.000 actief lid zijn. Je ziet toch bijna overal wel dat de PKN een veelvoud heeft aan kerken t.o.v. de GKv. (behalve in Groningen misschien).

quote:

Vanuit vrijgemaakt perspectief zou ik de vraag precies omdraaien: vanaf welk percentage actieve leden neem je jezelf nog serieus? Als minder dan 50% van je leden nog je kerk bezoekt, waar ben je dan nog mee bezig? En wat als het minder dan 25% is?
Goede vraag. Je belandt dan bij een heel ander soort idee van gemeente zijn. Voor mij was het een verademing dat er ook protestantse (niet-evangelische) gemeenten konden bestaan die meer dan 75% actieve leden hebben, toen ik eenmaal met de GKv in aanraking kwam.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2009, 10:54:46 pm door Zwever »

drentenaar

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #32 Gepost op: maart 01, 2009, 11:20:29 pm »

quote:

De PKN heeft meer dan een miljoen leden, maar nauwelijks 100.000 kerkgangers per zondag. De GKv heeft 125.000 leden, maar ook 100.000 kerkgangers. Als je kerkleden grofweg indeelt in stromingen, en je alleen actieve leden telt, is de groep gkv-ngk-cgk-geref bond (minus bevindelijken) verreweg de grootste, gevolgd door gergem en andere bevindelijken, en pas daarna de pkn.
Een denkfoutje is om de Geref. Bond los te koppelen van de PKN (zo'n 2 miljoen leden).
Mogelijk maakt de GB er zelfs de harde kern van uit: een achterban van ca. 400.000, waarvan veruit de meesten minstens één maal per zondag ter kerke gaan. Dan zijn er ook nog eens honderden confessionele PKN-gemeenten met een trouwe kerkgang benevens een groeiend aantal evangelisch-geörienteerde gemeenten.
(vgl. de samenstelling van het PKN-synode-moderamen: preses: Bonder; Secretaris: confessioneel; vice-preses: evangelisch).

Persoonlijk schat ik het aantal PKN-kerkgangers op het zesvoudige van dat van de GKv! Overigens is bv. het kerkbezoek van de volkskerk-GKv in Bunschoten-Spakenburg bepaald niet indrukwekkend! (relatief gezien!) En vermoedelijk telt de (kleinere) GerGem méér kerkgangers dan de GKv!  

Tenslotte: er wordt hier maar steeds gemekkerd over ds. Hendrikse. Bedenk: deze man kon in wijlen de NHK decennia lang ongehinderd zijn gang gaan!  Pas sinds de vorming van de PKN (2004) ligt hij onder vuur!

drentenaar

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #33 Gepost op: maart 01, 2009, 11:33:56 pm »
Wat betreft een vergelijking van het aantal 'actieve' kerkleden van de GKv, vergeleken met dat van de PKN, lijkt het me goed te bedenken dat de GKv in menige regio van ons land zeer zwak vertegenwoordigd is vgl. met de PKN.  

Denk aan Friesland (incl. de Waddeneilanden), de Drentse veenkoloniën, de Achterhoek, de Veluwe, de Utrechtse Heuvelrug (Veenendaal!), de Bommelerwaard, de Krimpenerwaard, de Alblasserwaard, Goeree-Overflakkee, Zeeland (behalve dan Oostelijk Zeeuws-Vlaanderen), het land van Heusden & Altena, de grote steden, enz.
Overigens is het aantal GKv-leden in een vm. GKv-bolwerk als de stad-Groningen al jaren lang zeer fors aan het dalen!
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2009, 11:34:48 pm door drentenaar »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #34 Gepost op: maart 01, 2009, 11:46:56 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 01 maart 2009 om 21:40:
Bijzonder ontwikkeling dat alle niet actieve leden (om van een heldere definitie van 'actief' nog maar te zwijgen) zomaar afgeschreven worden. Als niet meetellend, als niet christen. Althans, zo klinkt het me nu in de oren.

Is toch niet gezegd hier?
Persoonlijk denk ik dat als je lid bent van een gemeenschap je daar ook een gezicht toont en je inzet voor de gemeenschap (en daarbuiten natuurlijk!).
Binnen de PKN is het een bekend verschijnsel dat mensen op papier lid zijn maar praktisch nergens (meer) aan doen.
Dat geeft een vertekend beeld in het geheel.
De opmerking hierboven klopt wel denk ik dat in de behoudener gereformeerde activiteit van leden is.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #35 Gepost op: maart 01, 2009, 11:55:31 pm »

quote:

drentenaar schreef op 01 maart 2009 om 23:33:
Wat betreft een vergelijking van het aantal 'actieve' kerkleden van de GKv, vergeleken met dat van de PKN, lijkt het me goed te bedenken dat de GKv in menige regio van ons land zeer zwak vertegenwoordigd is vgl. met de PKN.  
OP de site gkv.nl kun je alle gemeenten vinden.
De Veluwe is aardig bedeeld overigen :)

quote:

Overigens is het aantal GKv-leden in een vm. GKv-bolwerk als de stad-Groningen al jaren lang zeer fors aan het dalen!

Staat tegenover dat bv Amersfoort weer fors aan het groeien is en dat ook een aantal andere gemeenten groeien.
Soms denk ik dat het ook te maken heeft met het onderwijsaanbod.
Zo trokken in onze poldertijd meer en meer mensen naar Zwolle of Amersfoort omdat daar gereformeerd vervolgonderwijs aanwezig is.
Zal allicht meespelen in het geheel?
Groningen heeft wel alles maar is voor noordelijke begrippen ook duur wonen lijkt mij?
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2009, 11:56:05 pm door Riemer Lap »

drentenaar

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #36 Gepost op: maart 02, 2009, 12:09:38 am »

quote:

elle schreef op 01 maart 2009 om 21:49:
De GKv herkent in allerlei andere kerkgenootschappen elders in de wereld ook het Lichaam van Christus. Een lijst (die niet beperkend is, mogelijk zijn er nog veel meer 'ware' kerken waarvan wij het bestaan niet kennen) staat op de [url=http://gkv.nl/main.asp?intTreeviewID=212]GKv site

Veruit de meeste hier genoemde 'ware' kerken zijn mini-kerkjes, vaak met slechts enkele honderden of een paar duizend leden.
Mogelijk is de GKv (met - nog - ca. 125.000 leden) veruit de grootste van deze veelvoud aan versplinteringen, misschien met Zuid-Korea als uitzondering. Hierbij vergeleken is 'Rome' pas écht een wereldkerk!

P.S. : zelf ben ik GKv-lid, al vanaf de 3e dag van m'n geboorte; bij 'ons thuis' werd je nl. meteen op de eerste zondag na je geboorte al gedoopt (moe lag nog in het kraambed!)
Ik geld vermoedelijk als 'actief' lid, maar heb veel begrip voor de passieve GKv-leden, wier ledental zich in rap tempo vermenigvuldigt!

drentenaar

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #37 Gepost op: maart 02, 2009, 12:18:03 am »

quote:

okidoki schreef op 01 maart 2009 om 23:55:
[...]De Veluwe is aardig bedeeld overigen :)

Vrijgemaakten op de Veluwe zijn grotendeels import, behalve dan in de Noord-Oosthoek (Hattem e.o.).
In echt-kerkse-Veluwse dorpen als Doornspijk, Elspeet, Ederveen, Garderen, Lunteren, Kootwijker(-broek), Scherpenzeel, Uddel, enz. tref je amper vrijgemaakten aan!

En wat de vrijgemaakten in Amersfoort betreft:
bijkans alle richtingen zijn de laatste jaren fors gegroeid in deze groeikern, net als overigens in Houten.

(Overigens zitten in Amersfoort de vrijgemaakte 'Martuskerk' en de 'Kandelaar' op geen stukken na vol, en de 'Lichtkring zou in plaats van 4 diensten per zondag ook wel kunnen volstaan met 2 diensten!)
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2009, 12:26:01 am door drentenaar »

drentenaar

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #38 Gepost op: maart 02, 2009, 12:18:41 am »
x
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2009, 12:20:08 am door drentenaar »

rkdiak

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #39 Gepost op: maart 02, 2009, 12:24:29 am »

quote:

Zwever schreef op 01 maart 2009 om 21:02:
[...]
De GKv is denk ik wel een uitzondering, tezamen met nog wat andere meer 'behoudende' kerken. Vooral de PKN is een hele grote papieren leden kerk, die zal het gemiddelde van actieve leden wel behoorlijk naar beneden trekken.
Zoals ik al zei: de cijfers voor "gereformeerd" en "hervormd" zijn niet zo heel anders dan voor "PKN". Uit je stelling volgt dan dat er buiten de PKN nog gereformeerde en hervormde kerken moeten zijn waar de kerkgang vrijwel nihil is, en die niet behoudend zijn. Welke zijn dat?

quote:

In de GKv telt denk ik wel: je bent lid dus je bent actief, of je bent geen lid. We hebben wel wat randleden bij ons in de gemeente bijvoorbeeld, maar dat blijft geen jaren voortbestaan in het algemeen. Vaak onttrekken die zich dan wel, of bekeren zich :)
Ja denk je dat, of weet je dat? Ik vind het zo opvallend dat jij en Okidoki vol zekerheid melden dat vrijwel iedere GKv-er regelmatig in de kerk zit, en het CBS toch iets anders lijkt te suggereren. Kan het niet zijn dat er heel wat meer GKv-ers zijn dan je denkt?

quote:

Weet je het echt niet? ;)
Waarom zou ik het dan zeggen?

quote:

Ik vind dat een gemeente zo niet zou moeten zijn: een lichaam van Christus waar meer dan de helft niet mee doet lijkt me eigenlijk heel ziek. Tegelijk heb ik ook de kansen mogen proeven om mensen in de hervormde kerk te bereiken met het evangelie: dat was schitterend. Toch heft dat mijn punt over een ziek lichaam niet op, denk ik.
Als mensen niet op zondag in de kerk zitten zijn ze een ziektekiem?

quote:

Ligt eraan hoe je dit benaderd. Vanuit RK perspectief kan ik me voorstellen dat het een hele belangrijke en zinnige vraag is,
:) Nee, vanuit RK perspectief is 125.000 leden zo extreem ver van de werkelijkheid, dat mijn achterkleinkinderen die vraag nog niet zullen stellen.

quote:

vanuit evangelisch perspectief (vaak minimale kerkverbanden) is de vraag volkomen irrelevant. Protestants zit er een beetje tussenin: plaatselijk gemeente zijn is het belangrijkst, maar er is toch ook zeker een 'landelijk' gevoel. Als de GKv 10.000 leden zou zijn, maar zou bestaan uit pak-m-beet 20 gezonde gemeenten, dan zou denk ik nog niemand wakker liggen.
Is er een ondergrens?

quote:

Conclusie: het gaat in de GKv m.i. meer om de gezondheid van de plaatselijke gemeenten, dan om een kritieke massa op landelijk niveau o.i.d.
Hoe gezond kan een plaatselijke gemeente zijn, als ze de enige is?
So sue me!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #40 Gepost op: maart 02, 2009, 12:26:00 am »

quote:

drentenaar schreef op 02 maart 2009 om 00:18:
[...]

Vrijgemaakten op de Veluwe zijn grotendeels import, behalve dan in de Noord-Oosthoek (Hattem e.o.).
In echt-kerkse-Veluwse dorpen als Doornspijk, Elspeet, Ederveen, Garderen, Lunteren, Kootwijker(-broek), Scherpenzeel, Uddel, enz. tref je amper vrijgemaakten aan!
Tja, wat is je norm voor gereformeerd of veluwsch...
De veluwezoom is aardig artikel 31 in ieder geval ...
De rest is gergem of behoudend CGK weet ik uit ervaring :)

quote:

En wat de vrijgemaakten in Amersfoort betreft:
bijkans alle richtingen zijn de laatste jaren fors gegroeid in deze groeikern, net als overigens in Houten.
geen idee, ik weet dat de GKV groeit daar, van andere kerken heb ik geen cijfers.

quote:

(Overigens zitten in Amersfoort de vrijgemaakte 'Martuskerk' en de 'Kandelaar' op geen stukken na vol!)

een volle kerk zegt niet dat er geen groei is maar wel dat er mensen wegblijven om diverse redenen.
Ik meen dat de Kandelaar vergrijsd? Kerken doe ik daar niet dus ik weet niet hoe of wat (een enkele begrafenis daargelaten, bij begrafenissen zit het vol met senioren).
De nieuwbouw groeit in ieder geval fors daar.

rkdiak

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #41 Gepost op: maart 02, 2009, 12:27:52 am »

quote:

[...]

Hoe weet je dat de cijfers voor 'gereformeerd-niet-PKN' gelijk liggen aan die voor de hele groep?
Omdat de CBS-cijfers gedetailleerder zijn dan de mijne. Niet voor de eerste keer gezegd: ik heb PKN, gereformeerd en hervormd bij elkaar opgeteld, om de hoeveelheid cijfers wat beperkter te houden.

quote:

Dat lijkt me heel vreemd. De PKN heeft meer dan een miljoen leden, maar nauwelijks 100.000 kerkgangers per zondag. De GKv heeft 125.000 leden, maar ook 100.000 kerkgangers. Als je kerkleden grofweg indeelt in stromingen, en je alleen actieve leden telt, is de groep gkv-ngk-cgk-geref bond (minus bevindelijken) verreweg de grootste, gevolgd door gergem en andere bevindelijken, en pas daarna de pkn. Papieren leden zijn leuk op papier, maar nou niet echt iets waar ik van onder de indruk raak.
Dus ofwel het CBS kletst maar wat, ofwel er bestaat nog een soort niet-kerkgaande groep gereformeerden en hervormden buiten de gkv/ngk/cgk. Waar dan?

quote:

Dus er is geen ondergrens aan de absolute aantallen? En waar ligt de grens bij de percentages?
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #42 Gepost op: maart 02, 2009, 12:30:44 am »

quote:

elle schreef op 01 maart 2009 om 21:49:
Ik heb nu een aantal mogelijke kriteria voor bestaansrecht voorbij zien komen.
Nee hoor, ik geloof niet dat ik naar bestaansrecht vroeg. Ik was gewoon benieuwd wat dit soort ontwikkelingen jullie zeggen.

quote:

Verder haalt rkdiak de wereld erbij:
:+ nou, nou, ik zag gewoon twee berichtjes vrijwel naast elkaar staan, waardoor ik op dit topic kwam. Ik haal er niets bij hoor. Nou ja, ik haalde het CBS er bij, en dat is toch echt alleen Nederland.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #43 Gepost op: maart 02, 2009, 12:31:28 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 01 maart 2009 om 21:52:
Misschien verduidelijkt het wat als je weet dat een kerkenraad bij mensen die niet of weinig actief zijn steeds een vinger aan de pols blijft houden? Of de kerkenraad blijft zich met je bemoeien, of je moet je lidmaatschap opzeggen. Zeg je je lidmaatschap niet op, dan blijft een afvaardiging van de kerkenraad regelmatig langskomen. Je valt dan namelijk nog steeds onder hun verantwoordelijkheid.
Dat verduidelijkt zeker veel. Werkt dat ook echt zo in alle gemeenten?
So sue me!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #44 Gepost op: maart 02, 2009, 12:32:27 am »

quote:

rkdiak schreef op 02 maart 2009 om 00:24:
[...]
Zoals ik al zei: de cijfers voor "gereformeerd" en "hervormd" zijn niet zo heel anders dan voor "PKN".

Kan het zijn dat in de cijfers de delen gereformeerd en hervormd binnen de PKN bedoeld wordt?
De cijfers die jij noemt zijn niet representatief voor de GKv kennelijk...
Citaat

quote:

Ja denk je dat, of weet je dat? Ik vind het zo opvallend dat jij en Okidoki vol zekerheid melden dat vrijwel iedere GKv-er regelmatig in de kerk zit, en het CBS toch iets anders lijkt te suggereren. Kan het niet zijn dat er heel wat meer GKv-ers zijn dan je denkt?
mijn familie is verspreid over dit kikkerlandje, mijn schoonfamilie idem dito/
alles met elkaar heb je dan al een gemeente of 30 te pakken.
Overal is de opkomst goed te noemen.
Ik vrees dat het CBS gekeken heeft naar gereformeerd in de zin van "gereformeerd PKN" en niet naar de GKv of de CGk.

quote:

:) Nee, vanuit RK perspectief is 125.000 leden zo extreem ver van de werkelijkheid, dat mijn achterkleinkinderen die vraag nog niet zullen stellen.
Maar hoe zie jij dan in de RKK de uitloop in de praktijk?
Hoeveel leden komen er nog in de samenkomsten? Procentueel?

drentenaar

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #45 Gepost op: maart 02, 2009, 12:33:17 am »

quote:

okidoki schreef op 02 maart 2009 om 00:26:
[...]De nieuwbouw groeit in ieder geval fors daar.

Nieuwbouwwijken groeien altijd, daar zijn het nieuwbouwwijken voor!
Bij 'ons' in Assen zijn vijf GKv-gemeenten.
De huidige 'nieuwbouwgemeente' Kloosterveen groeit fors, maar de andere vier lopen snel leeg!
Zelfs de 'vorige' nieuwbouwwijk, Marsdijk, is nu al fiks aan het dalen!

rkdiak

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #46 Gepost op: maart 02, 2009, 12:34:25 am »

quote:

drentenaar schreef op 01 maart 2009 om 23:33:

Denk aan Friesland (incl. de Waddeneilanden), de Drentse veenkoloniën, de Achterhoek, de Veluwe, de Utrechtse Heuvelrug (Veenendaal!), de Bommelerwaard, de Krimpenerwaard, de Alblasserwaard, Goeree-Overflakkee, Zeeland (behalve dan Oostelijk Zeeuws-Vlaanderen), het land van Heusden & Altena, de grote steden, enz.
Mijn beeld is altijd dat GKv = Amersfoort/Zeist, en dan nog wat plukjes her en der in Nederland. Maar dat klopt niet?
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #47 Gepost op: maart 02, 2009, 12:36:19 am »

quote:

drentenaar schreef op 02 maart 2009 om 00:09:
[...]
  Ik geld vermoedelijk als 'actief' lid, maar heb veel begrip voor de passieve GKv-leden, wier ledental zich in rap tempo vermenigvuldigt!

Volgens het CBS lijk je gelijk te hebben, maar volgens Zwever, Fotogravinnetje, Okidoki, en als ik het goed versta Pooh, KAN je geen gelijk hebben.

Hoe, eh, kan dat?
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #48 Gepost op: maart 02, 2009, 12:42:37 am »
Citaat
okidoki schreef op 02 maart 2009 om 00:32:
[...]

Kan het zijn dat in de cijfers de delen gereformeerd en hervormd binnen de PKN bedoeld wordt?
Citaat
Kennelijk zijn enkelen hier daar van overtuigd. Kennelijk zijn Drentenaar (en het CBS :+ ) daar minder van overtuigd.

quote:

Ik vrees dat het CBS gekeken heeft naar gereformeerd in de zin van "gereformeerd PKN" en niet naar de GKv of de CGk.
Dat zou dan betekenen dat de sectie "religie" bij het CBS gerund wordt door schoolverlaters met een onvoldoende voor statistiek. Zou kunnen natuurlijk.

quote:

Maar hoe zie jij dan in de RKK de uitloop in de praktijk?
Hoeveel leden komen er nog in de samenkomsten? Procentueel?

:+ ik zie de zondagse eredienst (wat jij samenkomsten noemt, vermoed ik) nogal sterk varieren. In sommige parochies zijn we aardig terug op middeleeuws niveau: ongeveer één keer per jaar naar de kerk, en verder vooral bij bijzondere gelegenheden. In andere parochies is het wat drukker. Maar procentueel is het nooit veel. Voorzover mijn kerkhistorische kennis gaat, is dat nooit heel anders geweest, behalve in periodes en op plaatsen waar een katholieke meerderheid werd onderdrukt door een protestantse minderheid. Wat wij kennen als "het rijke roomse leven" was vooral een emancipatiebeweging na eeuwen van hardhandige onderdrukking. Nu die emancipatie voltooid is, keren we terug naar normalere verhoudingen.

Anders gezegd: ik maak me over opkomstpercentages geen zorgen.
So sue me!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zomaar wat statistieken
« Reactie #49 Gepost op: maart 02, 2009, 12:48:45 am »

quote:

rkdiak schreef op 02 maart 2009 om 00:42:
Citaat
okidoki schreef op 02 maart 2009 om 00:32:
[...]

Citaat
Kennelijk zijn enkelen hier daar van overtuigd. Kennelijk zijn Drentenaar (en het CBS :+ ) daar minder van overtuigd.

[...]
Dat zou dan betekenen dat de sectie "religie" bij het CBS gerund wordt door schoolverlaters met een onvoldoende voor statistiek. Zou kunnen natuurlijk.
Probleem kan zijn dat gereformeerd algemeen wordt gezien.
Dat zou inderdaad betekenen dat in de gereformeerde PKN kern niemand meer actief kerkt ( en nee, dat verbaast mij niet: hier komen 50 (!) mensen in een dienst waar er 1250 lid zijn )

quote:

[...]

:+ ik zie de zondagse eredienst (wat jij samenkomsten noemt, vermoed ik) nogal sterk varieren. In sommige parochies zijn we aardig terug op middeleeuws niveau: ongeveer één keer per jaar naar de kerk, en verder vooral bij bijzondere gelegenheden. In andere parochies is het wat drukker. Maar procentueel is het nooit veel. Voorzover mijn kerkhistorische kennis gaat, is dat nooit heel anders geweest, behalve in periodes en op plaatsen waar een katholieke meerderheid werd onderdrukt door een protestantse minderheid. Wat wij kennen als "het rijke roomse leven" was vooral een emancipatiebeweging na eeuwen van hardhandige onderdrukking. Nu die emancipatie voltooid is, keren we terug naar normalere verhoudingen.

Anders gezegd: ik maak me over opkomstpercentages geen zorgen.

zijn de niet komers verder wel actief in de parochie?
Zo nee: hoe doen jullie dat dan? waar haal je de kracht vandaan om alles dan te draaien? Kleine kern?
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2009, 12:49:26 am door Riemer Lap »