Omdat ik het filmpje niet kan openen en ik de tekst niet kan vinden reageer ik even alleen op de uitspraken die rkdiak heeft geciteerd.

Als ik daardoor zaken uit context haal, mijn excuses.
quote:
Staat daar niet: ‘Vanaf nu prijzen mij alle geslachten zalig’? Waar blijven in dezen de protestanten? Zelfs diegenen die het sola Scriptura in engste zin onderhouden kunnen niet heen om de moeder van onze Zaligmaker. Maar dit terzijde.
Daar schieten wij inderdaad tekort, al zie ik in deze tekst op generlei wijze rechtvaardiging voor de absurd ver doorgeschoten Mariaverering zoals we die in de rooms-katholieke kerk tegenkomen.
quote:
[...]terwijl hun volgelingen, de protestanten – zij die hevig getuigen maar daarin niet minder hevig protesteren (het begrip ‘protestant’ geeft het al aan) jegens de Moederkerk – aldoor maar weer gelijk willen krijgen omdat zij naar eigen inzicht immers altijd al gelijk hebben?
Net zoals de rooms-katholieke kerk naar het inzicht van meneer Bodar altijd gelijk heeft. Een vrij loos bezwaar.
quote:
...dat niemand nog kan begrijpen dat protestanten eindelijk niet eens terugkeren naar de Moederkerk. Het moet hun gelijkhebberij zijn en hun gebrek aan nederigheid.
Nee, gelukkig is meneer Bodar wel nederig en ontbreekt het hem geheel aan gelijkhebberij. Waar wij, als gereformeerden, in principe bereid zijn om onze belijdenisgeschriften en leer aan te passen als wij na grondige Bijbelstudie tot de conclusie komen dat die geschriften ernaast zitten, zijn de rooms-katholieke dogma's in steen gespijkerd en niet voor wijziging vatbaar.
Wellicht heeft onze weigering terug te keren naar de rooms-katholieke kerk meer te maken met een diepe liefde voor de Waarheid en een evenzo diepe afkeer voor de dwaalleer die door die valse kerk wordt verkondigt.
quote:
mijn lieve Heer, hoe kunnen medechristenen bestendiging van splijting van de ene Kerk van het westen als jubeljaar vieren?
Omdat wij, middels door Luther, Calvijn en andere reformatoren, vandaag de dag verlost zijn van de afgoderij en dwaalleren van de rooms-katholieke kerk. Dat dit tegelijkertijd droefheid met zich meebrengt is overigens ook al op verschillende plekken door gereformeerde voormannen aangegeven en had wat mij betreft ook wat meer naar de voorgrond mogen treden.
quote:
Calvijn was ervan overtuigd dat de breuk met de Moederkerk als diepste oorzaak het primaat van de paus zou zijn. Want zo zou geen echte hervorming mogelijk kunnen zijn. Welk een onzinnigheid van denken.
Het is breder dan dat inderdaad, al verbeterd het primaatschap van de Paus niet bepaald de zaken.
quote:
Christus vraagt dat wij als Christenen één zijn. Niets is treuriger in Nederland dan rondgaan in streken her en der. Ik herinner me diepe triestheid in een periode van mijn leven toen ik regelmatig in de provincie Zeeland kwam. In menig dorp waren daar toen allerlei kerken – van ongekend gereformeerd tot nog beter wetend hervormend of omgekeerd – waar elke protestant in eigen gebouw (meesttijds afgepakt van ons, gewone katholieken) dan wel in meer moderne maar altijd lelijke en afschrikwekkende onderkomens, het eigen gelijk beleed jegens God, onze Heer.
Ach, die lelijkheid is een kwestie van smaak. En wat betreft het eigen gelijk belijden, daar maken de rooms-katholieken zich evenzeer schuldig aan. Weer die eenzijdigheid...
quote:
Nederlandse calvinisten zijn naar mijn mening minder uit op het gelijk van God dan op hun eigen gelijk.
Rooms-katholieken zijn naar mijn mening minder uit op het gelijk van God dan op het gelijk van hun valse kerk.