Auteur Topic: Calvijndebat 1: 'De katholieke Calvijn'  (gelezen 20101 keer)

rkdiak

• Bekijk profiel
Calvijndebat 1: 'De katholieke Calvijn'
« Reactie #50 Gepost op: maart 08, 2009, 10:11:32 pm »
:+ ach, niet zo vijandig!
So sue me!

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 08, 2009, 10:13:15 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 21:54:
[...]

Spijtig dan dat ze het zo verkeerd hebben begrepen dan.
Nee, ze hebben het juist vrij goed begrepen.
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 08, 2009, 10:13:33 pm »

quote:

Pooh schreef op 08 maart 2009 om 22:09:
[...]

Dat denk ik niet. De afgelopen honderd jaar is er in het algemeen spraakgebruik misschien iets veranderd in de betekenis van het woord katholiek, in de afgelopen honderd jaar is er niets veranderd aan het gereformeerde belijden hieromtrent. Wij belijden een katholieke kerk, en die is zeker niet rooms.
Dat is dan wel weer jammer. Maar goed met de praxis zit het dan wel snor. Net zoals met de heidelbergse catechismus zondag 30 vraag 80. Ik ken geen protestant die daar nog helemaal in gelooft.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 10:16:21 pm door Thorgrem »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 08, 2009, 10:20:31 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 22:13:
[...]

Dat is dan wel weer jammer. Maar goed met de praxis zit het dan wel snor. Net zoals met de heidelbergse catechismus zondag 30 vraag 80. Ik ken geen protestant die daar nog helemaal in gelooft.

Dan ken je weinig protestanten.

Overigens ben ik van mening dat die zondag hooguit een spook bestrijdt. Als de beschrijving van de mis daar niet klopt (ik kan nog steeds niet beoordelen of die toen klopte, en als niet, of de schrijvers van de catechismus niet beter wisten of bewust een foute weergave gaven), dan is de veroordeling ervan niet relevant. Als de beschrijving wel klopt (of klopte), ben ik het eens met de veroordeling.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 10:20:48 pm door Pooh »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 08, 2009, 10:32:11 pm »

quote:

Pooh schreef op 08 maart 2009 om 22:20:
[...]

Dan ken je weinig protestanten.
Dat valt reuze mee, bijvoorbeeld mijn hele schoonfamilie is protestants waarvan de meeste ook nog eens belijdend.

quote:

Overigens ben ik van mening dat die zondag hooguit een spook bestrijdt. Als de beschrijving van de mis daar niet klopt (ik kan nog steeds niet beoordelen of die toen klopte, en als niet, of de schrijvers van de catechismus niet beter wisten of bewust een foute weergave gaven), dan is de veroordeling ervan niet relevant. Als de beschrijving wel klopt (of klopte), ben ik het eens met de veroordeling.

De beschrijving van de Mis klopt niet. Toen niet, nu niet. Aangezien het aspect wat beschreven is hetzelfde is gebleven.
Overigens wist men toen in protestantse kring ook al dat de beschrijving niet klopte, maar onder politieke druk moest deze vraag later nog toegevoegd worden in de heidelbergse catechismus. Aan het eind van de vorige eeuw zijn hier overigens leuke vorderingen over gemaakt met de lutherse kerk. Maar uit sentimenteel oogpunt wordt de vraag niet geschrapt. :)
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 10:32:37 pm door Thorgrem »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 08, 2009, 10:47:06 pm »

quote:

rkdiak schreef op 08 maart 2009 om 20:09:
[...]

Wie zijn verstand gebruikt, wéét dat in Nederland met "katholiek" bedoeld wordt wat we ook wel kennen als "Rooms katholiek". Wie dan toch de term wil gebruiken voor niet-katholieke geloofsgemeenschappen doet dat met de bewuste bedoeling te sarren imho.

Ik geloof dat ik de discussie niet helemaal goed heb ingeschat, helaas.

Sarren: kan, maar hoeft niet noodzakelijkerwijs. Het is niet ongewoon dat binnen bepaalde groepen, organisatie of zelfs gezinnen een bepaald jargon wordt gebruikt. Binnen bijvoorbeeld de GKv is wordt het woord 'katholiek' inderdaad gebruikt in de zin van art. 27

Niet alle betekenissen van alle woorden in alle situaties staan in Van Dale vermeld.

Persoonlijk zou ik het woord 'katholiek' niet in de betekenis van het geciteerde artikel gebruiken als er verwarring kan ontstaan met het woord Katholiek. Dat is geen taalverarming, m. i., maar gewoon een kwestie van je vocabulaire aanpassen bij de context.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 10:49:02 pm door Mellon »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 08, 2009, 11:26:35 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 22:32:

De beschrijving van de Mis klopt niet. Toen niet, nu niet. Aangezien het aspect wat beschreven is hetzelfde is gebleven.
Overigens wist men toen in protestantse kring ook al dat de beschrijving niet klopte, maar onder politieke druk moest deze vraag later nog toegevoegd worden in de heidelbergse catechismus.

De betreffende vraag over de mis is toegevoegd aan de Heildelbergse cathechismus als reactie op de 22e zitting van Trente in 1562. Daar heeft de R-K kerk gezegd dat de mis een echt verzoeningsoffer is.
Daarop werd door de synode van Heidelberg vraag 80 bij de Cathechismus gevoegd met de uitspraak dat de mis een vervloekte afgoderij is.
De reden voor dit artikel 80 was dus niet zozeer de transsubstantiatieleer mbt de mis, (in 1551 al door Trente aangegeven) maar het feit dat de mis werd gezien als een waar verzoeningsoffer.

De reden van de latere toevoeging ligt m.i. daarom op het theologische vlak en niet op het politieke vlak.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 08, 2009, 11:35:12 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 maart 2009 om 23:22:
[...]

De betreffende vraag over de mis is toegevoegd aan de Heildelbergse cathechismus als reactie op de 22e zitting van Trente in 1562.
Dat zeg ik, (kerk)politieke motieven.

quote:

Daar heeft de R-K kerk gezegd dat de mis een echt verzoeningsoffer is.
Ongetwijfeld. Toch zou ik een verwijzing naar de exacte tekst wel waarderen.

quote:

Daarop werd vraag 80 bij de Cathechismus gevoegd met de uitspraak dat de mis een vervloekte afgoderij is.
Nee hoor. En ik zal het even voor je citeren: Maar de Mis leert dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden. En alzo is de Mis in den grond anders niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij.

Het vetgedrukte is gewoon simpelweg pertinent onwaar (Christus wordt namelijk niet opnieuw geofferd, het offer wordt tegenwoordig gesteld), en ja, dat wisten ze toen ook al wel.

quote:

De reden voor dit artikel 80 was dus niet zozeer de transsubstantiatieleer mbt de mis, (in 1551 al door Trente aangegeven) maar het feit dat de mis werd gezien als een waar verzoeningsoffer.
Als de schrijver van de HC dat denkt te moeten aantonen met een grove leugen moet hij dat zelf weten. Echt veel indruk maakt het niet op me (maar goed, het werd onder politieke druk toegevoegd, dus de schrijver kunnen we het niet echt kwalijk nemen).

quote:

De reden van de latere toevoeging ligt m.i. daarom op het theologische vlak en niet op het politieke vlak.
Dat mag jij zo zien, maar de droge feiten spreken dat tegen. En dat is ook al lang en breed toegegeven, ik snap niet dat we de discussie die al op hoog niveau gevoerd en beslecht is hier nog eens dunnetjes over moeten doen. Ik heb daar weinig zin in. Al zeker omdat mijn opmerking slechts was om een vergelijking te trekken.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 11:52:59 pm door Thorgrem »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 08, 2009, 11:45:34 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 maart 2009 om 23:26:
[...]

De betreffende vraag over de mis is toegevoegd aan de Heildelbergse cathechismus als reactie op de 22e zitting van Trente in 1562. Daar heeft de R-K kerk gezegd dat de mis een echt verzoeningsoffer is.
Daarop werd door de synode van Heidelberg vraag 80 bij de Cathechismus gevoegd met de uitspraak dat de mis een vervloekte afgoderij is.

neu, sorry :) het was een politieke keuze.

maar wat is je bron die dit vermeld?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 08, 2009, 11:53:43 pm »

quote:

cyber schreef op 08 maart 2009 om 23:45:
[...]

neu, sorry :) het was een politieke keuze.
Ach ja, we kunnen het natuurlijk niet altijd eens zijn. :)

quote:

maar wat is je bron die dit vermeld?
Ik heb het wrs ergens gelezen (zoals de meeste dingen nietwaar) maar zou moeten gaan nazoeken waar precies.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 09, 2009, 12:03:43 am »

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 23:35:

Dan moet ik gaan zoeken... Verder kun je natuurlijk wel checken of het klopt met die zittingen en jaartallen van Trente dat die uitspraken zijn gedaan.

quote:

Nee hoor. En ik zal het even voor je citeren: Maar de Mis leert dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden. En alzo is de Mis in den grond anders niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij.

Het vetgedrukte is gewoon simpelweg pertinent onwaar (Christus wordt namelijk niet opnieuw geofferd, het offer wordt tegenwoordig gesteld), en ja, dat wisten ze toen ook al wel.

Dat is de katholieke benadering. :)
Theologisch gezien vind ik een offer dat tegenwoordig wordt gesteld (terwijl in de bijbel staat dat het eenmalig en volbracht is in de tijd - ong het jaar 33) niet juist. Letterlijk bloed drinken is nu ook juist iets wat hoort bij de noachitische verboden voor de heidenen.
Daarom is het in de ogen van protestanten niet 'pertinent onwaar'.
Als we het eens waren op dit punt en ook met andere verschillen van inzicht die er zijn, was er idd ook zichtbaar 1 kerk. Helaas is dit nu niet zo.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: maart 09, 2009, 12:12:15 am »

quote:

Het lijkt me nogal ontzettend logisch dat als je iets neer wil zetten als vervloekte afgoderij je geen valse afspiegeling van die leer neerzet. Maar schijnbaar vind jij het dus geoorloofd om simpelweg leugens over de ander te verkondigen.

quote:

Theologisch gezien vind ik een offer dat tegenwoordig wordt gesteld (terwijl in de bijbel staat dat het eenmalig en volbracht is in de tijd - ong het jaar 33) niet juist.
Je reactie gezien denk ik dat jij niet weet wat tegenwoordig stelling betekend. Geeft niet, maar volgens mij is het al wel enkele keren uitgelegd.

quote:

Letterlijk bloed drinken is nu ook juist iets wat hoort bij de noachitische verboden voor de heidenen.
Ja, ach, wij doen ook maar enkel wat Jezus ons opgedragen heeft.

quote:

Nee goed, jezelf een vals beeld voorhouden werkt voor sommigen misschien heel bevredigend om tegenaan te schoppen. Serieus nemen kan ik het echter niet. Maar goed, ik val in herhaling geloof ik.

quote:

Als we het eens waren op dit punt en ook met andere verschillen van inzicht die er zijn, was er idd ook zichtbaar 1 kerk. Helaas is dit nu niet zo.
Het gaat er niet om of we het eens zijn. Het gaat er om dat er een vals beeld van het katholieke geloof wordt neergezet wat vervolgens afgebrand wordt. Als je dat nog niet in kunt zien dan heeft het vrij weinig zin om er verder over te praten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: maart 09, 2009, 12:20:39 am »

quote:

Thorgrem schreef op 09 maart 2009 om 00:12:
[...]

Het lijkt me nogal ontzettend logisch dat als je iets neer wil zetten als vervloekte afgoderij je geen valse afspiegeling van die leer neerzet. Maar schijnbaar vind jij het dus geoorloofd om simpelweg leugens over de ander te verkondigen.

[...]

Je reactie gezien denk ik dat jij niet weet wat tegenwoordig stelling betekend. Geeft niet, maar volgens mij is het al wel enkele keren uitgelegd.
Ik begrijp heel goed hoe katholieken dat zien en bedoelen, het is idd al verscheidenen keren uitgelegd en dat heb ik goed begrepen.
Maar dat is wat anders dan dat ik het met die uitleg en zienswijze eens ben. Dat ben ik niet.
Het gaat me verder ook niet erom deze discussie nog eens te voeren, er werd een opmerking geplaatst door jou over dat artikel 80 en daar wilde ik wat van zeggen en verder niet.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 12:21:10 am door Priscilla en Aquila »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: maart 09, 2009, 12:24:07 am »
@ Thorgem: het kan goed zijn om dan te vertellen wat jullie wel geloven en actief doen in de mis.
Mogelijk dat dat iets verheldert???
(Ik twijfel maar toch....)
Mail me maar als je wat wilt weten

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: maart 09, 2009, 08:32:23 am »

quote:

okidoki schreef op 09 maart 2009 om 00:24:
@ Thorgem: het kan goed zijn om dan te vertellen wat jullie wel geloven en actief doen in de mis.
Mogelijk dat dat iets verheldert???
(Ik twijfel maar toch....)

Welnee. P&A geeft expliciet aan dat het haar geen donder boeit wat de werkelijkheid is, ze heeft haar eigen visie en die is dus waar. Zegt ze letterlijk. Zoals Thorgrem al vaststelt, ze heeft liever de leugen lief, dan dat ze reageert op de waarheid. Dat zijn de simpele feiten, daar mag je zelf je conclusies aan verbinden.

Als contrast: de reactie van Pooh brengt een duidelijke scheiding aan tussen feiten en interpretatie. Hij laat de mogelijkheid open dat de feiten niet zijn zoals de HC leert, en geeft de voorwaardelijke interpretatie dat ALS de HC de feiten juist geeft, dat hij DAN ook de conclusie van de HC deelt. P&A meent dat haar eigen interpretatie de feiten verandert. Niet zo vreemd natuurlijk, voor iemand die aan de lopende band eigen interpretaties voor feiten aan blijkt te zien.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 08:41:58 am door rkdiak »
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: maart 09, 2009, 08:37:46 am »

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 23:35:
[...]
Er is vrij veel leerstellige tekst, maar de korte samenvatting:

Als iemand zegt:

het heilig Misoffer is alleen maar een lof- en dankoffer
of een simpele gedachtenis van het aan het kruis voltrokken offer: geen verzoeningsoffer,
[...]
hij zij verdoemd.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: maart 09, 2009, 08:43:10 am »
Overigens, vergeef me dat dit soort flauwe ruziezoekerij mij niet enorm kan boeien. Met Thorgrem zou ik het boeiend vinden als dit topic nog eens on-topic zou belanden.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: maart 09, 2009, 09:49:58 am »

quote:

rkdiak schreef op 09 maart 2009 om 08:43:
Overigens, vergeef me dat dit soort flauwe ruziezoekerij mij niet enorm kan boeien. Met Thorgrem zou ik het boeiend vinden als dit topic nog eens on-topic zou belanden.

Nou wil het toeval dat de speech van Antoine Bodar vandaag online is gekomen op zijn website. :)

quote:

Antoine Bodar

Radboud Universiteit Nijmegen 3 III 2009
‘DE KATHOLIEKE CALVIJN’: DEBAT

(samenvatting van deze inleiding in Nederlands Dagblad van 4 III 2009)

Op 2 maart (gisteren) hebben we in Rome bij het graf van paus Adriaan VI in Santa Maria dell’Anima zijn vijfhonderdvijftigste geboortedag gevierd. Adriaan is geboren in Utrecht. Ik woon in Rome bij zijn graf.
Adriaan kardinaal Simonis is naar ons overgekomen om de Heilige Mis op te dragen in concelebratie met alle priesters die hier in de Eeuwige Stad (naar een woord van Augustinus) wonen. In de opening van de viering dankte Adriaan Simonis voor het Petrusambt in de Kerk dat garantie beduidt voor de eenheid in geloof, aldus tevens eer betuigend aan Adriaan VI. Aan het einde van zijn preek verwees de kardinaal naar zijn naamgenoot Adriaan als de eerste paus in de moderne tijd die de hervorming van de Kerk heeft gevorderd en zo het fundament wellicht mede heeft gelegd voor het Concilie van Trente.

Wij vieren paus Adriaan maar doen dat slechts een week, hoewel met name in Utrecht, geboorteplaats van Adriaan, nog meer festiviteiten op stapel staan. Het is immers niet juist mensen te veel in het middelpunt te plaatsen, zo beleren onafgebroken protestanten katholieken. Zulks zou kunnen afleiden van Christus Zelf naar Wie Maria, de Moeder Gods, slechts verwijst. Per Mariam ad Jesum. (Door Maria tot Jesus.) Maria vestigt nimmer de aandacht op zichzelf maar alleen op haar Zoon. Vooral Lucas verhaalt over haar. Staat daar niet: ‘Vanaf nu prijzen mij alle geslachten zalig’? Waar blijven in dezen de protestanten? Zelfs diegenen die het sola Scriptura in engste zin onderhouden kunnen niet heen om de moeder van onze Zaligmaker. Maar dit terzijde.

Ik vestig de aandacht op de korte memorie omtrent Adriaan – niet zo maar oecumenicus avant la lettre genoemd – en op de lange rond de hier in Nederland gevierde Joannes Calvijn die vijftig later dan Adriaan geboren is, maar om wie een heel jaar in calvinistisch Nederland herdenkingen worden gehouden. Met Calvijn gaat een jaar heen. En hoe staat het met de hervormer bij uitnemendheid – Maarten Luther? Om in 2017 zijn opstaan tegen de Moederkerk te kunnen vieren hebben zijn landgenoten tien jaren uitgetrokken om Luther’s opstanding tegen de ene Kerk van het westen passend te kunnen vieren. Een heel jaar voor Calvijn en tien jaren voor Luther. Zijn met name protestanten niet hogelijk gekant tegen wat zij al snel noemen ‘persoonverheerlijking’?
Laten we samen even hierover nader denken.Om die overweging te bevorderen vraag ik aandacht voor de wereldwijde herdenking van de universele Kerk voor het jubeljaar 2000 – ter herdenking van de geboorte van onze Heer Jesus Christus. Joannes Paulus II kondigde drie jaren van voorbereiding af – het eerste jaar voor God de vader, het tweede jaar voor God de Zoon, het derde jaar voor God de Heilige Geest. Drie jaren om het mysterie van de Drievuldigheid te overwegen, alvorens het jaar van ons aller Verlosser te vieren. Onderwijl hebben lutheranen tien jaren nodig hun hervormer te herdenken en calvinisten een heel jaar hun held onder de aandacht te brengen. Maar zouden de beide hervormers niet eminent van Christus kunnen afleiden, terwijl hun volgelingen, de protestanten – zij die hevig getuigen maar daarin niet minder hevig protesteren (het begrip ‘protestant’ geeft het al aan) jegens de Moederkerk – aldoor maar weer gelijk willen krijgen omdat zij naar eigen inzicht immers altijd al gelijk hebben? Waarom hebben de calvinisten hier ten lande – eindeloos verdeeld in allerlei kerken en kerkjes onder elkander – niet een apart jaar voor Jesus Christus uitgeroepen? Ik vraag zulks mij slechts af; want ik besef elke dag naar eigen beleving hoeveel méér katholieken en protestanten met elkaar delen dan verdelen.

Maar wat valt te lezen omtrent dit zo genoemde Calvijnjaar in kringen van organisatoren daarvan? Zij noemen dit jaar een ‘Calvijn – jubeljaar’ – mijn lieve Heer, hoe kunnen medechristenen bestendiging van splijting van de ene Kerk van het westen als jubeljaar vieren? De organisatoren laten ook nog weten dat het in dit jaar van jubelen (alleen door protesterende protestanten volgens mij) vooral draait om het imago van Calvijn. Maar wat kan het ons Christenen werkelijk schelen wat ons imago in de wereld is? Wij richten ons toch op Christus Die Zich geenszins om imago heeft bekommerd. Getobd over Calvijn in calvinistische kringen (want calvinisten hebben nooit eens één enkele kring) wordt vooral over drie naar hun zeggen bekende karikaturen:
Genève zou toen een theokratie zijn geweest . Geen probleem voor heden derhalve; want Genève is nu een stad waarin Kerk en staat zijn gescheiden en de wereldlijkheid eerder prettig katholiek is dan afwijzend protestant. Maar dat is slechts mijn persoonlijke indruk. Calvijn zou – een andere, tweede caricatuur – verantwoordelijkheid dragen voor de moord op de Spaanse arts Michael Servet . Calvinisten beroepen zich erop dat in de tijd van toen de macht ten aanzien van de dood opleggen alleen lag bij de burgerlijke overheid. Goed dat nog eens uit protestante, altijd beter wetende kringen te vernemen. Zulks brengt de Inquisitie tot de preciese proporties terug. Heeft ook niet de Inquisitie altijd alleen geadviseerd, terwijl de wereldlijke overheid voorts het oordeel velde en het vonnis wees? En dan de mijns inziens belangrijkste karikatuur, ten aanzien waarvan zich calvinisten een ander beeld om hun grote voorganger zouden willen zien – de predestinatieleer. De hooggeleerde Selderhuis, professor en president van deze avond aan de voorheen echt katholieke universiteit Nijmegen, doet die leer in de zo genoemde Calvijn-glossy tamelijk af met beroep erop dat Calvijn slechts verder leert wat voordien al daarover is onderwezen. Dr William den Boer, assistent van Selderhuis (hierarchie is in protestante verhouding hoogst aanwezig, nog meer dan wellicht in de ene Moederkerk) geeft op de website van het jubelen aan de Calvijnse predestinatieleer zo’n prettige en aangename uitleg dat niemand nog kan begrijpen dat protestanten eindelijk niet eens terugkeren naar de Moederkerk. Het moet hun gelijkhebberij zijn en hun gebrek aan nederigheid.

Calvijn, de held van deze avond in dit voorheen Roomse maar niettemin eens echt katholieke (Roomskatholieke) bolwerk, de universiteit, waar nu wel lafheid heerst en aangepastheid gepast heet maar waar evengoed een katholieke held als Titus Brandsma in meer katholieke tijden rector magnificus is geweest. Dierbare Titus, spreekt u – ik bedoel op uw voorspraak – met de lieve Heer en vraagt u Hem alstublieft of niet ook protestanten eindelijk eens zouden kunnen en willen inzien dat onze Heer Jesus Christus zonder enige terughoudendheid de ene Kerk voorstaat. Heeft Hij, de Zoon Gods, niet gezegd: Mogen zij allen een zijn zoals Gij, Vader het zijt in Mij en Ik in U. Mogen zij ook een zijn opdat de wereld gelove dat Gij Mij hebt gezonden. De tekst in mijn jeugd vervolgt zo: ‘Want gij zijt Petrus en op deze steenrots zal Ik mijn Kerk bouwen.’ Wat lees ik bij Calvijn daarover bij een geleerde theoloog in een ongekend dik boek , door calvinisten
onlangs bekostigd? Vanaf het einde van de jaren veertig van de zestiende eeuw geraakte Calvijn ervan overtuigd dat het ‘conflict’ met Rome niet meer op te lossen zou zijn. De breuk zou haar diepste oorzaak hebben gevonden in het primaat van de paus. Calvijn was ervan overtuigd dat de breuk met de Moederkerk als diepste oorzaak het primaat van de paus zou zijn. Want zo zou geen echte hervorming mogelijk kunnen zijn. Welk een onzinnigheid van denken. Christus vraagt dat wij als Christenen één zijn. Niets is treuriger in Nederland dan rondgaan in streken her en der. Ik herinner me diepe triestheid in een periode van mijn leven toen ik regelmatig in de provincie Zeeland kwam. In menig dorp waren daar toen allerlei kerken – van ongekend gereformeerd tot nog beter wetend hervormend of omgekeerd – waar elke protestant in eigen gebouw (meesttijds afgepakt van ons, gewone katholieken) dan wel in meer moderne maar altijd lelijke en afschrikwekkende onderkomens, het eigen gelijk beleed jegens God, onze Heer. Dat hele gedoe omtrent drie protestanten en weldra twee kerken, zou zo iets niets eens eindelijk protestanten werkelijk dienstbaar kunnen maken jegens de ene Christus, Die geen behoefte heeft aan tien jaren Luther of een heel jaar Calvijn. In tegendeel. Zou Christus
als Zoon van God niet voldoende mogen zijn, zoals de Moederkerk leert, maar waartoe protestanten – behept met hun helden die Christus in de weg staan (Luther en Calvijn) kennelijk niet in staat kunnen zijn. Nederlandse calvinisten zijn naar mijn mening minder uit op het gelijk van God dan op hun eigen gelijk.

Stellig – Calvijn hecht allergrootst belang toe aan de Schrift, het Woord van God. Zo katholieken iets werkelijk van protestanten hebben geleerd, dan is het dit. Katholieken staan niet minder dan protestanten onder het gezag van de Bijbel. En zij stonden daaronder altijd al. Maar laten we daaraan – aan die protestante wijsheid – dit toevoegen: De Bijbel is in traditie ontstaan van de ene en als zodanig bedoelde Kerk, de gemeenschap van Christus, Zijn communio, Zijn bruid, zo voortreffelijk in beeld gegeven door Maria, de moeder Gods, meesttijds door de beter wetenden – ik bedoel de protestanten – afgewezen. Jesus wil dat nu de Kerk één is – derhalve niet later. Komt op, protestanten, weest niet langer zo balsturig en keert terug naar de ene Kerk van Christus – of liever: Laten wij samen de ene Kerk van Christus nu zoeken en meteen gestalte geven, Natuurlijk kan dat. Want de Ecclesia is semper reformanda. Komt op, protestanten, weest niet langer zo gelijkhebberig en keert gewoon terug in de schoot van de Kerk. Is Calvijn niet een zondig schepsel? Verwijt u ons, de Moederkerk, niet steeds dat wij menen dat buiten de Kerk geen heil mogelijk is (extra Ecclesiam nulla salus)? Wij zijn in dezen hogelijk nederig geworden, maar u hebt uwerzijds wel een heel jaar nodig om de splijting, die Calvijn heeft bevorderd, verder aan te prijzen. Hoe verenigt zich dat met de eenheid die Christus zonder meer wil? Het is werkelijk de allerhoogste tijd dat orthodoxe protestanten – de liberale zijn nagenoeg allemaal al naar eigen bevinden humanist of buddhist in prettig eigen bevinden – terugkeren naar daar waar Christus Zijn Kerk – de gemeenschap met God – heeft gebouwd. ‘Gij zijt Petrus en op deze steenrots zal Ik Mijn Kerk bouwen.’ Hoe kunnen allerlei lieden dat niet opvatten als door God Zelf bedoeld? Keert dus, protestanten, eindelijk eens terug naar de Kerk en daarmee naar de opvolger van Petrus, de paus. Laten toch de calvinisten eindelijk eens echt de enige en door God voorziene en bedoelde Kerk aanvaarden.

Dit nog als afsluiting:
In dat zelfde, eerder genoemde dikke boek over Calvijn lees ik dat Calvijn zich eniger mate verwant voelde met ons, Nederlanders. ‘Ik ben zelf een Nederlander’, zou hij zelf eens hebben geschreven. Mijn God, wat is dit toch een begiftigd en rijk land – mijnentwege al calvinistisch nog vóór Calvijn en even eigen-wijs als hij. Ik belijd het zonder terughoudendheid: Protestanten van nu vooral hebben het Christelijke geloof hier levend gehouden in de openbaarheid – dank zij onder meer Nedrlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad en Evangelische Omroep. Maar nu is de tijd gekomen de Bruid van de Bruidegom Christus opnieuw te vinden opdat zij ten minste niet nog voor haar tijd verwelkt. Protestanten en in het bijzonder calvinisten onder u, leert u eindelijk weer eens echt de traditie van Christus’ Kerk van twintig eeuwen kennen in plaats van alleen uw eigen traditie van vijf eeuwen: want u beroept zich wel altijd hevig op sola Scriptura, maar ofschoon u minder traditie hebt dan wij, de Moederkerk, niettemin kent ook u ook traditie. Katholiek in de mond van de westerling betekent algemeen en universeel naar de Kerk van Rome onder leiding van de opvolger van Petrus. Amen.

Het kan zijn dat de opmaak niet goed is aangezien het knippen en plakken niet zonder complicaties verliep. Het origineel is hier te vinden: http://www.antoinebodar.n...pdf/artikelen/Calvijn.pdf
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 09:50:29 am door Thorgrem »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: maart 09, 2009, 09:54:39 am »
Protestanten gebruiken het woord 'katholiek' inderdaad in de betekenis van 'algemeen christelijk', maar volgens mij in het overgrote deel van de gevallen níet om te sarren  :)

Toen ik de Alpha-cursus deed waar ik christen ben geworden, is het me exact zo uitgelegd: heilige, algemene, christelijke kerk was eerst heilige katholieke kerk omdat er toen nog maar één was - de katholieke kerk. Die ene kerk is inmiddels helaas gesplitst en verdeeld geraakt daarom gebruiken we nu niet meer het woord katholiek omdat dat teveel associaties oproept met één van de takken, maar het woord algemeen. Katholiek betekent echter niets meer en niets minder dan 'algemeen'.

Dat mag foutief zijn, het is geen pesterij, daar ben ik van overtuigd.

quote:

Het is op zich niet raar dat je de katholieke benadering van een katholieke zaak gebruikt als je die zaak wilt beoordelen. Doe je dat niet, dan zit je onherroepelijk je eigen interpretatie van een ritueel te beoordelen, maar niet dat, wat de ander doet.

quote:

Theologisch gezien vind ik een offer dat tegenwoordig wordt gesteld (terwijl in de bijbel staat dat het eenmalig en volbracht is in de tijd - ong het jaar 33) niet juist.

De katholieke Mis doet daar niets aan af, het stelt namelijk exact dát offer tegenwoordig, dát, éne offer, precies zoals het in de Bijbel staat.

quote:

Letterlijk bloed drinken is nu ook juist iets wat hoort bij de noachitische verboden voor de heidenen.

Tsk, die Jezus toch, dat Hij Zijn volgelingen oproept Zijn bloed te drinken.

quote:

Niet in de ogen van alle protestanten, er zijn zat protestanten die zeggen: áls katholieken dit doen, is het inderdaad vervloekte afgoderij, en die er van uitgaan dat de HC het bij het rechte eind heeft, maar beseffen dat als de HC het mis heeft, het dús ook geen vervloekte afgoderij is wat katholieken doen.

Stel je voor dat ik jou vertel: ik doe A.
Jij antwoordt: volgens mij doe jij B, en B is fout.
Ik zeg: B is inderdaad fout, ik doe echter A.

Dan kun jij niet zeggen: maar in mijn ogen doe jij B, dat slaat namelijk nergens op, ik doe wat ik doe en het minste dat je kunt doen is mij het voordeel van de twijfel geven dat ik in ieder geval zélf weet waar ik mee bezig ben.
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: maart 09, 2009, 09:55:24 am »
Excuus voor nog verder offtopic gaan. Jullie hebben gelijk. Ik zal die lezing van Bodar eens gaan lezen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: maart 09, 2009, 10:05:18 am »
Als we toch offtopic bezig zijn, ben ik toch wel benieuwd wat nu precies het verschil is tussen:

quote:

1.Als iemand zegt:

het heilig Misoffer is … geen verzoeningsoffer,
[...]
hij zij verdoemd.
en

quote:

1.tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de mispriesters geofferd worde,

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: maart 09, 2009, 10:07:08 am »
Het is het verschil tussen steeds een nieuw offer brengen (omdat het oude niet voldoet) en hetzelfde offer de gelovigen toebedelen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: maart 09, 2009, 10:08:40 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 maart 2009 om 10:05:
Als we toch offtopic bezig zijn, ben ik toch wel benieuwd wat nu precies het verschil is tussen:

[...]

en

[...]
De HC gaat uit van een herhaling van het offer. De katholieke Kerk leert een tegenwoordigstelling.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: maart 09, 2009, 10:29:26 am »

quote:

Bumblebee schreef op 09 maart 2009 om 09:54:

Niet in de ogen van alle protestanten, er zijn zat protestanten die zeggen: áls katholieken dit doen, is het inderdaad vervloekte afgoderij, en die er van uitgaan dat de HC het bij het rechte eind heeft, maar beseffen dat als de HC het mis heeft, het dús ook geen vervloekte afgoderij is wat katholieken doen.

Dan kun jij niet zeggen: maar in mijn ogen doe jij B, dat slaat namelijk nergens op, ik doe wat ik doe en het minste dat je kunt doen is mij het voordeel van de twijfel geven dat ik in ieder geval zélf weet waar ik mee bezig ben.

offtopic:

Deze protestant vindt het al lange tijd vrij apart dat de HC beweert dat de RK iets doet, terwijl de RK aangeeft dat ze dit niet doet. Het werkt onbegrip alleen maar in de hand bij protestanten, volgens mij.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 10:30:28 am door Mellon »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: maart 09, 2009, 10:57:45 am »

quote:

Thorgrem schreef op 09 maart 2009 om 10:08:
[...]
De HC gaat uit van een herhaling van het offer. De katholieke Kerk leert een tegenwoordigstelling.
Maar als het misoffer het verzoeningsoffer is, dan is het lijden en sterven aan het kruis van Jezus op zichzelf, op dat moment, dus níet voldoende voor verzoening? Blijkbaar moet dat kruisoffer volgens de RK telkens weer tegenwoordig gesteld worden (in de Mis).

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: maart 09, 2009, 11:09:08 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 maart 2009 om 10:57:
[...]
Maar als het misoffer het verzoeningsoffer is, dan is het lijden en sterven aan het kruis van Jezus op zichzelf, op dat moment, dus níet voldoende voor verzoening?
Dat is een vreemde conclusie? Waarop baseer je dat?

quote:

Blijkbaar moet dat kruisoffer volgens de RK telkens weer tegenwoordig gesteld worden (in de Mis).
Ja, dus? Kort door de bocht vinden protestanten dat dat offer 'herdacht en gevierd' moet worden in het avondmaal, maar dat wil toch ook niet zeggen dat het lijden en sterven niet genoeg was?
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 11:09:19 am door Pooh »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: maart 09, 2009, 11:22:14 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 maart 2009 om 10:57:
[...]

Maar als het misoffer het verzoeningsoffer is, dan is het lijden en sterven aan het kruis van Jezus op zichzelf, op dat moment, dus níet voldoende voor verzoening? Blijkbaar moet dat kruisoffer volgens de RK telkens weer tegenwoordig gesteld worden (in de Mis).

Blijkbaar is het voor veel/enkele protestanten maar moeilijk te begrijpen wat het begrip tegenwoordig stelling inhoud. Dan kunnen we heel lang over het niet verstaan van het begrip doorpraten, het heeft echter geen zin. Zoek het op zou ik zeggen en geef er geen eigen invulling aan.

(laat ik een tipje van de sluier oplichten om het zoeken wat makkelijker te maken, het heeft te maken met:
1. Jezus = God
2. God staat buiten tijd en ruimte)
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 11:24:39 am door Thorgrem »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: maart 09, 2009, 12:05:39 pm »

quote:

Mellon schreef op 09 maart 2009 om 10:29:
[...]

offtopic:

Deze protestant vindt het al lange tijd vrij apart dat de HC beweert dat de RK iets doet, terwijl de RK aangeeft dat ze dit niet doet. Het werkt onbegrip alleen maar in de hand bij protestanten, volgens mij.
Ach, iedereen heeft recht op een vijandsbeeld.
So sue me!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: maart 09, 2009, 12:30:21 pm »

quote:

rkdiak schreef op 09 maart 2009 om 12:05:
[...]
Ach, iedereen heeft recht op een vijandsbeeld.

Hmmmm.

Ik heb nog wel een vraag. Is de leer van de RK op dit punt ooit zodanig geweest als in de HC wordt beweerd?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: maart 09, 2009, 01:07:01 pm »

quote:

Mellon schreef op 09 maart 2009 om 12:30:
[...]

Hmmmm.

Ik heb nog wel een vraag. Is de leer van de RK op dit punt ooit zodanig geweest als in de HC wordt beweerd?
Nee.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: maart 09, 2009, 01:27:49 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 maart 2009 om 11:22:
[...]

Blijkbaar is het voor veel/enkele protestanten maar moeilijk te begrijpen wat het begrip tegenwoordig stelling inhoud.

Inderdaad. Daar zit em wel het punt denk ik. Mogelijk dat de HC-opstellers het dus ook niet goed begrepen hebben en dat ze in die zin geen kwade opzet te verwijten valt.

quote:

Dan kunnen we heel lang over het niet verstaan van het begrip doorpraten, het heeft echter geen zin. Zoek het op zou ik zeggen en geef er geen eigen invulling aan.

(laat ik een tipje van de sluier oplichten om het zoeken wat makkelijker te maken, het heeft te maken met:
1. Jezus = God
2. God staat buiten tijd en ruimte)
Ik zal eens zoeken. Heb je geen linkje ofzo, waarin het helder en duidelijk verwoord staat?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: maart 09, 2009, 01:31:31 pm »

quote:

Pooh schreef op 09 maart 2009 om 11:09:
[...]
Dat is een vreemde conclusie? Waarop baseer je dat?

Op de conclusie die ik daarna trek.

quote:

Ja, dus? Kort door de bocht vinden protestanten dat dat offer 'herdacht en gevierd' moet worden in het avondmaal, maar dat wil toch ook niet zeggen dat het lijden en sterven niet genoeg was?

'Herdenken en vieren' doe je een gebeurtenis uit het verleden dat daartoe aanleiding geeft.
Bij 'tegenwoordig stellen' gebeurt er of doe je meer lijkt me. Maar wát precies is me nog niet helemaal duidelijk.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: maart 09, 2009, 01:37:14 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 maart 2009 om 13:31:
'Herdenken en vieren' doe je een gebeurtenis uit het verleden dat daartoe aanleiding geeft.
Bij 'tegenwoordig stellen' gebeurt er of doe je meer lijkt me. Maar wát precies is me nog niet helemaal duidelijk.
En zodra je er 'iets meer' mee doet, is het ineens 'niet voldoende' geweest? De logica ontgaat me nog steeds. De een viert z'n 25-jarig huwelijk met een glaasje wijn, de ander nodigt al z'n familie en vrienden uit, en de derde belegt een dankdienst in de kerk, maar was daarom bij 1 van drieen het huwelijk zelf 'niet voldoende'?

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: maart 09, 2009, 01:37:26 pm »

quote:

Mellon schreef op 09 maart 2009 om 12:30:
[...]

Hmmmm.

Nee hoor, maar wie een vijand nodig heeft doet niet moeilijk over de waarheid
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: maart 09, 2009, 01:39:53 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 maart 2009 om 13:27:
[...]

Inderdaad. Daar zit em wel het punt denk ik. Mogelijk dat de HC-opstellers het dus ook niet goed begrepen hebben en dat ze in die zin geen kwade opzet te verwijten valt.

Zoals al gezegd zit het er puur om politieke motieven in. De opstellers is dus wel degelijk wat te verwijten (tenzij het onder dwang gebeurde).
Daarnaast kun je verwachten dat er op dat niveau wel even wordt nagegaan of een en ander wel klopt met de werkelijkheid. En indien ze het al niet wisten kunnen de kerkgemeenschappen het nu nog maar moeilijk volhouden om dergelijke vraag te belijden. Dat deze vraag niet geschrapt wordt is puur uit sentimenteel oogpunt. Het is dan ook zo dat een groot deel van de dominees moeite hebben met vraag 80 om dat in een preek te verwerken.
In hoeverre overigens de HC nog als schema voor de preken wordt aangehouden weet ik niet.

quote:

[...]

Ik zal eens zoeken. Heb je geen linkje ofzo, waarin het helder en duidelijk verwoord staat?
Ik heb zo snel geen linkje voor je. Wellicht dat Rkdiak die heeft.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: maart 09, 2009, 01:56:08 pm »
Bedankt voor jullie reacties, Thorgrem en rkdiak  :)

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: maart 09, 2009, 01:57:29 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 maart 2009 om 13:39:
[...]
Wellicht dat Rkdiak die heeft.

Het is niet voor niets dat we kinderen pas vanaf een jaar of 6, 7 toelaten tot de H. Communie. Zonder behoorlijke geloofsontwikkeling kan je niet verwachten dat iemand het begrijpt. Ik neem zomaar aan dat Mezza oprecht interesse heeft, en dat hij denkt dat het een kwestie is van goed uitleggen. Ik denk alleen niet dat het zo werkt. De grote heilsfeiten zijn openbaringskennis, dat is geen kwestie van een logisch verhaal houden en dan begrijp je het.

Op dit forum is al eerder, uitgebreid, aandacht aan deze kwestie besteed. Mezza heeft dat toen, als ik me niet heel erg vergis, allemaal gelezen. Als hij het nu nog niet begrijpt, dan vrees ik dat "een linkje" ook geen verlichting zal schenken.
So sue me!

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: maart 09, 2009, 02:02:06 pm »
Het Misoffer.
De priester vraagt toch wel aan God of Hij het offer wil aanvaarden?
Wat betekent dat dan eigenlijk?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: maart 09, 2009, 02:02:07 pm »
rkdiak: Dat valt toch wel mee? Ik geloof er niks van, maar ik snap 't volgens mij prima.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 02:02:19 pm door Pooh »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: maart 09, 2009, 02:06:10 pm »

quote:

Pooh schreef op 09 maart 2009 om 14:02:
rkdiak: Dat valt toch wel mee? Ik geloof er niks van, maar ik snap 't volgens mij prima.

Maar jij vraagt dan ook niet, nadat het al zo verregaand is uitgelegd, om een linkje.

Ik sluit zeker niet uit dat mensen het kunnen begijpen, ik sluit alleen praktisch uit dat iemand die zich zo er voor afsluit (onbewust wellicht) het zal begrijpen.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: maart 09, 2009, 02:09:57 pm »

quote:

Els schreef op 09 maart 2009 om 14:02:
Het Misoffer.
De priester vraagt toch wel aan God of Hij het offer wil aanvaarden?
Wat betekent dat dan eigenlijk?
Welke tekst bedoel je precies?
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: maart 09, 2009, 02:11:19 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 09 maart 2009 om 09:54:
Protestanten gebruiken het woord 'katholiek' inderdaad in de betekenis van 'algemeen christelijk', maar volgens mij in het overgrote deel van de gevallen níet om te sarren  :)

Toen ik de Alpha-cursus deed waar ik christen ben geworden, is het me exact zo uitgelegd: heilige, algemene, christelijke kerk was eerst heilige katholieke kerk omdat er toen nog maar één was - de katholieke kerk. Die ene kerk is inmiddels helaas gesplitst en verdeeld geraakt daarom gebruiken we nu niet meer het woord katholiek omdat dat teveel associaties oproept met één van de takken, maar het woord algemeen. Katholiek betekent echter niets meer en niets minder dan 'algemeen'.

Dat mag foutief zijn, het is geen pesterij, daar ben ik van overtuigd.

Mee eens. :)

quote:

Het is op zich niet raar dat je de katholieke benadering van een katholieke zaak gebruikt als je die zaak wilt beoordelen. Doe je dat niet, dan zit je onherroepelijk je eigen interpretatie van een ritueel te beoordelen, maar niet dat, wat de ander doet.

Ik kan toch echt hier de logica niet zo volgen.
Misschien kan ik  het duidelijk maken met een paar voorbeeldjes.

Je hebt op andere onderwerpen ook wel verschillen van inzicht en dat kan misschien duidelijk maken wat ik eigenlijk bedoel.

Bv kinderdoop <-> geloofsdoop
Ben ik ervan overtuigd dat kinderdoop juist is, met de hieraan verbonden verbondsgedachte en de overtuiging dat de doop in de plaats is gekomen van de besnijdenis, dan zie ik de geloofsdoop als onbijbels, een verkeerde uitleg van verschillende teksten etc.
Voor ' aanhangers' van de geloofsdoop geldt het tegenovergestelde.

Als een verbondsgedachte-aanhanger mij uitgebreid uitlegt hoe en waarom de kinderdoop juist is, kan ik begrijpen hoe hij/zij hierop komt en kan ik het logische van de redenatie inzien. Het hangt af van bepaalde interpretaties van bijbelsteksten en de lijnen die je in de bijbel ziet.
Voor geloofdopers is het andersom ook zo. Zij kunnen uitleggen waarom en hoe ze de doop zien en dat presenteren aan een aanhanger van de kinderdoop.

Is het hiermee logisch dat daarmee de geloofsdoop ' waar' is omdat je het goed en logisch kunt uitleggen?
Of is de kinderdoop waar omdat je het goed en logisch kunt uitleggen?
De topics zijn al vaak langsgekomen en iedereen weet welke verschillen van inzicht hieraan ten grondslag liggen.

Dus kunnen katholkieken uitleggen wat ' tegenwoordig stellen'  betekent en de conclusies die eraan worden verbonden zijn daardoor logischer dan wanneer je helemaal niet begrijpt wat daarmee wordt bedoeld.
Toch hoeft die uitleg er niet automatisch ertoe te leiden dat ik ook accepteer dat dit klopt: dat het offer van Jezus tegenwoordig wordt gesteld bij de mis.

Hetzelfde bij de kinderdoop/grootdoop: ik zal als kinderdoper niet accepteren dat de grootdoop ' waar' is, omdat ik vasthoud aan de verbondsgedachte die eraan ten grondlag ligt, tenzij ik de argumenten valide vind.
De grootdoper zal vasthouden aan de grootdoop, tenzij hij overtuigd wordt van het tegendeel, al is in de verbondsgedachtelijn het redelijk logisch dat kinderen worden gedoopt.
In een discussie zal het zo zijn dat je wordt overtuigd door de argumenten van de andere partij om je standpunt te wijzigen.
Zo zijn er wel mensen die de kinderdoopgedachte vaarwel zeggen en geloofsdoop aan gaan hangen.
Andersom gebeurt het ook wel, dat iemand tot de overtuiging komt dat de kinderdoop juist is. (Voor mijn gevoel gebeurt dit minder dan andersom, maar het gebeurt wel)

quote:

De katholieke Mis doet daar niets aan af, het stelt namelijk exact dát offer tegenwoordig, dát, éne offer, precies zoals het in de Bijbel staat.
Dat offer tegenwoordig stellen, dat Jezus daar is in de gedaante van brood en wijn gaat in tegen het feit dat het offer een afgesloten handeling is, en dat het niet kan dat Jezus steeds lijdt op het moment dat de priester dit aangeeft.

Zijn lijden is volbracht.

quote:

Tsk, die Jezus toch, dat Hij Zijn volgelingen oproept Zijn bloed te drinken.

Tja, Johannes 6 is m.i. wat dat betreft niet letterlijk op te vatten.
Er staat duidelijk dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. (vers 41)

Hij is het levende brood (zoals in het OT het manna) als metafoor voor het het feit dat Hij leven geeft en voor ons uit de hemel is neergedaald. Zo is Hij ook de goede Herder. (Joh. 10) Verander ik daardoor in een schaap? Nee, dit is een beeld om het e.e.a. duidelijk te maken.
Ik ben de ware wijnstok, (Joh. 15) wordt ik daardoor een rank en heb ik de sappen letterlijk nodig? Nee, ook dit is een beeld om duidelijk te maken dat je Jezus' leven, het eeuwige leven, nodig hebt.
Jezus is ook het levende water en je zult niet meer dorsten.... Daarmee wordt de Heilige Geest bedoeld, die de gelovigen zouden ontvangen, ook niet letterlijk ' water'... (Joh. 4)

En de woorden die ik tot u spreek zijn Geest en leven (Joh 6: 63)
Wij hebben zijn woord nodig dat ons Leven geven.
Niet letterlijk een herder, een deur, een wijnstok, levend water.  zijn vlees, zijn bloed om te eten en te drinken.

Het eten van bloed is ook nog een van de enige verboden die we hebben als christen. Erg tegenstrijdig als dit bij het Avondmaal wel zou mogen.

quote:

Ik formuleer bewust ' protestanten' zonder een lidwoord ' de' of: ' alle'....

quote:

Of A is netzogoed fout. Herhalen van het offer kan niet, ( B ) maar tegenwoordigstellen is netzo onmogelijk. (A )
Maar ik begrijp wat je wil zeggen.

Je zou het dan zo kunnen vergelijken:
Op grond van bepaalde uitleggingen kom je tot A, en als ik andere uitleggingen volg kom ik tot B.

Door de verschillende uitleggingen van Johannes 6 bv, kom je tot verschillende conclusies. Zelfs met de term tegenwoordig stellen, kom je echter niet eruit.
In die tijd vond men het nodig om duidelijkheid te hebben over het e.e.a. omdat het toen nogal speelde.
Het feit dat het verzoenend is in RK-overtuiging, was dus blijkbaar het item waarop protestanten zich geroepen voelden dit te bestrijden.
Dan zou nl iets anders dan geloof in Jezus Christus en Zijn werk aan het kruis en Zijn opstanding, verzoenend zijn, nl het eten van het brood bij de Eucharistie.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 02:22:19 pm door Priscilla en Aquila »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: maart 09, 2009, 02:12:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 maart 2009 om 14:11:
[...]
Ik kan toch echt hier de logica niet zo volgen.

[...]

Maar ik begrijp wat je wil zeggen.
:X
So sue me!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: maart 09, 2009, 02:29:33 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 maart 2009 om 14:11:
[...]
Is het hiermee logisch dat daarmee de geloofsdoop ' waar' is omdat je het goed en logisch kunt uitleggen?
Of is de kinderdoop waar omdat je het goed en logisch kunt uitleggen?

Maar daar gaat het toch niet om?

Er wordt hier aangegeven dat er in de HC iets staat over de mis wat niet in overeenstemming is met de leer die de RK daar zelf over heeft.

Je kunt iemand niet beschuldigen van het zeggen van iets wat diegene niet heeft gezegd.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: maart 09, 2009, 02:33:23 pm »

quote:

rkdiak schreef op 09 maart 2009 om 14:09:

Welke tekst bedoel je precies?
Als de priester iets doet op het altaar, ik denk de consecratie (?), dan bidt hij zoiets als: wilt u deze gaven aanvaarden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: maart 09, 2009, 02:34:44 pm »

quote:

Pooh schreef op 09 maart 2009 om 13:37:
[...]

En zodra je er 'iets meer' mee doet, is het ineens 'niet voldoende' geweest? De logica ontgaat me nog steeds. De een viert z'n 25-jarig huwelijk met een glaasje wijn, de ander nodigt al z'n familie en vrienden uit, en de derde belegt een dankdienst in de kerk, maar was daarom bij 1 van drieen het huwelijk zelf 'niet voldoende'?

Elke keer als je het viert vindt de voltrekking van het huwelijk plaats. Dat is wat tegenwoordig stellen denk ik betekent.
Elke keer bij de Eucharistie als je het lijden herdenkt, vind de dood van Jezus op dat moment ook plaats.

Dat is wel wat anders dan de vergelijking van de mate van vieren: een glaasje drinken, of: wat vrienden uitnodigen etc

Met het lijden en sterven van Jezus is het echter zo dat we niet leven bij de gratie van iets wat nog steeds plaatsvindt bij de Eucharistie, maar wat geeft plaatsgevonden en waar een opstanding uit de dood achteraan is gekomen.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 02:35:44 pm door Priscilla en Aquila »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: maart 09, 2009, 02:37:55 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 maart 2009 om 14:34:
[...]

Elke keer als je het viert vindt de voltrekking van het huwelijk plaats. Dat is wat tegenwoordig stellen denk ik betekent.
En dat je dat volkomen fout denkt is niet relevant natuurlijk. Want jij denkt het, en dan is het zo, toch?
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: maart 09, 2009, 02:38:13 pm »

quote:

Schijnbaar is het voor sommigen niet echt moeilijk om de wetten van de logica zoals Bumblebee het neerlegt, herhaaldelijk uitleggen van katholieken, en zelfs protestanten die je erop wijzen dat je verkeerd beredeneerd, naast je neer te leggen. En dit alles om je eigen visie maar vast te houden. Dat kan hoor, maar op mij komt het over als zeuren om het zeuren zelf.
Ik heb het je al gezegd (maar goed, dat stuk negeerde je vakkundig in je quote op mij) dat je het er niet mee eens hoeft te zijn, het is gewoon een zaak van simpele logica (zoals Bumblebee ook al uitgelegd heeft).
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 02:39:40 pm door Thorgrem »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: maart 09, 2009, 02:41:09 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 maart 2009 om 14:34:
[...]

Elke keer bij de Eucharistie als je het lijden herdenkt, vind de dood van Jezus op dat moment ook plaats.

Mooi gevonden he? Geniale oplossing. Geen 'offer opnieuw', maar een buiten-de-tijd-en-daardoor-op-vele-momenten-en-plaatsen-gelijk'tijdig'. Als ik rooms zou zijn zou ik trots zijn op het genie dat dit verzonnen heeft.

quote:

Dat is wel wat anders dan de vergelijking van de mate van vieren: een glaasje drinken, of: wat vrienden uitnodigen etc

Klopt. Vergelijkingen gaan altijd mank.

quote:

Met het lijden en sterven van Jezus is het echter zo dat we niet leven bij de gratie van iets wat nog steeds plaatsvindt bij de Eucharistie, maar wat geeft plaatsgevonden en waar een opstanding uit de dood achteraan is gekomen.

Maar dat zeggen ze toch ook niet? De 'gratie' zit hem niet in de eucharistie, het lijden van Christus was echt wel genoeg. Alleen kun je er achteraf-en-toch-tegelijk aan deelnemen. Ongeveer zoals je op dat 25-jarig-huwelijksfeest kunt meedelen in de vreugde van 25 jaar terug via een video, maar dan echt.

Nogmaals: geloven doe ik 't niet, maar technisch zit 't prima in elkaar.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 02:42:08 pm door Pooh »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: maart 09, 2009, 02:46:47 pm »

quote:

Els schreef op 09 maart 2009 om 14:33:
[...]

Als de priester iets doet op het altaar, ik denk de consecratie (?), dan bidt hij zoiets als: wilt u deze gaven aanvaarden.

:) al een tijdje geleden dat je in een katholieke kerk was?

Ik heb even het missaal er bij gepakt, kan je aangeven welke tekst het meeste lijkt op wat je bedoelt?

1. In het besef van onze onmacht en onze schuld vragen wij dat onze offerande voor U aanvaardbaar wordt en wij genade vinden in uw ogen. (vóór bewieroking offergaven)

2. Bidt, broeders en zusters, dat mijn en uw offer aanvaard kan worden door God, de almachtige Vader. (na handwassing)

3. Moge de Heer het offer uit uw handen aannemen, tot lof en eer van zijn Naam, tot welzijn van ons en van heel zijn heilige Kerk. (antwoord volk)

4. Wij vragen U, Heer: zie welwillend neer op het offer van uw Kerk, en wil er uw Zoon in herkennen, door wiens dood Gij ons met U verzoend hebt. (Eucharistisch gebed IIIb)
So sue me!