Auteur Topic: Calvijndebat 1: 'De katholieke Calvijn'  (gelezen 20100 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Calvijndebat 1: 'De katholieke Calvijn'
« Gepost op: maart 02, 2009, 08:38:01 pm »
Vast leuk, voor zowel de protestanten als de katholieken op dit forum: In het kader van het Calvijnjaar organiseren het ND, het RD, het het Instituut voor Reformatieonderzoek en de Zendtijd voor Kerken vier Calvijn-debatten. Morgenavond vind het eerste debat plaats: 'De katholieke Calvijn'. De vier sprekers zijn priester en schrijver Antoine Bodar, kenner van de vroege kerk Eginhard Meijering, de christelijk-gereformeerde hoogleraar A. Baars en protestants predikant Margriet Gosker.
Het debat is live te volgen www.nd.nl en http://www.calvijnherdenking.nl.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 02, 2009, 09:15:26 pm »
Of ik het ga kijken weet ik niet, denk niet dat ik de tijd heb voor zo'n lange zit, maar hoop het terug te kunnen zien op internet (of een samenvatting). Leuk dat Bodar aanwezig is, dat is wel een spraakmakend persoon, de rest ken ik niet.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 03, 2009, 08:11:10 pm »
Nu te zien op: http://www.calvijnherdenking.nl
Ik hoop dat de speech van Bodar terug te vinden is want hij zegt rake punten.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 03, 2009, 08:58:31 pm »
:+ leuk, die gereformeerde koppen in de zaal. Dat blijf ik toch opvallend vinden, hoe zelfs uiterlijk door geloof wordt beïnvloed.

En wat is Bodar weer heerlijk pesterig. Alleen zie ik een discussie tussen vier sprekers, en niet hun voordrachten?
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 03, 2009, 09:00:09 pm »
En wie is die protestantse mevrouw die bijna gaat huilen omdat Bodar de feiten liever noemt dan politiek correct te doen?
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 03, 2009, 09:02:15 pm »

quote:

rkdiak schreef op 03 maart 2009 om 21:00:
En wie is die protestantse mevrouw die bijna gaat huilen omdat Bodar de feiten liever noemt dan politiek correct te doen?
Denk ik even rustig Blik op de weg te kunnen kijken na de prachtige speech van Bodar blijk ik sensatie te missen.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 03, 2009, 09:03:00 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 03 maart 2009 om 21:02:
[...]

Denk ik even rustig Blik op de weg te kunnen kijken na de prachtige speech van Bodar blijk ik sensatie te missen.

:+ oh is het live wat we zitten te kijken? Vandaar.

Maar ja, dan mis je bijzonder leuke debatjes!
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 03, 2009, 09:04:22 pm »

quote:

rkdiak schreef op 03 maart 2009 om 21:03:
[...]

:+ oh is het live wat we zitten te kijken? Vandaar.

Maar ja, dan mis je bijzonder leuke debatjes!

Ik kijk nu, en hoop op een leuke samenvatting, en zeker hoop ik op een schriftelijke versie van de speech van Bodar.

Als ik het zo zie hadden ze beter niet iemand van het kaliber Bodar kunnen uitnodigen. :)
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2009, 09:08:13 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 03, 2009, 09:26:28 pm »
Yes het vragen halfuurtje is gekomen. Kijken hoe Bodar de 'vragen' incasseert.
Edit: precies zoals ik verwacht had. :)
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2009, 09:30:50 pm door Thorgrem »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 03, 2009, 09:53:35 pm »
Mooie bijeenkomst. Ben erg benieuwd naar zijn speech
So sue me!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 03, 2009, 10:06:04 pm »
Ik kon helemaal niet op die site komen, anders had ik ook wel even gekeken. Maar ik zal later nog wel eens kijken.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 03, 2009, 11:46:42 pm »
En het eerste debatverslag: 'Claim niet dat u de katholieke kerk bent'

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 04, 2009, 10:10:10 am »
Modbreak:
Wat rommel opgeruimd. Het lijkt me verstandig wanneer mensen bij voorbaat uitgaan van de goede bedoelingen van de ander.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 04, 2009, 10:19:31 am »

quote:

Thanks!

Wat vond jij van de discussie? Ik had zelf wel pret om Bodar, maar ik kreeg vanmorgen van een "SGP" vriend een reactie waaruit naast waardering ook een wat minder prettig gevoel sprak, en ik meende dat ook te zien bij de drie protestantse sprekers. Ik zou me kunnen voorstellen dat het voor protestanten niet altijd even prettig is, de aanpak van Bodar?
So sue me!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 04, 2009, 01:17:11 pm »
Nee natuurlijk niet. Ik heb het trouwens nog steeds niet gezien, dus ik moet afgaan op jullie opmerkingen en het verslag. Dat kan heel schokkend zijn. (Maar wel goed denk ik als je het vermogen hebt om het op een goede manier te verwerken) Wij zijn hier jou natuurlijk gewend en zouden dat debat dus emotioneel wat beter aan kunnen.

Zelf vind ik het mooi als niet-gereformeerden tegenover gereformeerden niet zozeer geschokt zijn dat ze licht plagerig kunnen blijven, dat zal ook niet altijd meevallen. Wat een wederzijds invoelend vermogen...

Ik kan nergens een link vinden van een filmpje waar ik het alsnog kan zien, dan zal ik er wat meer inhoudelijk op ingaan.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 04, 2009, 02:14:51 pm »
Nav het eerste deel van het calvijndevat het volgende artikel in het Nederlands dagblad:

http://www.nd.nl/artikele...-de-katholieke-kerk-bent-

‘Claim niet dat u dé Katholieke Kerk bent’

Als enige argument daarin betreffende de titel kom ik tegen:

,,U mag niet claimen dat u dé Katholieke Kerk bent’’, zei Gosker. ,,Dat zijn wij net zo goed. Door de breuk zijn we in denominaties terechtgekomen.’’

Hoe komt deze predikante erbij dat er buiten de katholieke Kerk nog meer katholieke kerken zouden zijn? Wellicht puur een sentimentele uitspraak van haar, maar die lijkt me elke ondergrond te missen, dat blijkt ook uit haar argumentatie overigens.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 04, 2009, 04:21:57 pm »
In tegendeel! Naar calvinistisch (en luthers, angelicaans, etc.) verstaan is de term "katholieke kerk" te verstaan als "alle 'echte' christenen, in welk kerkgenootschap ze ook zitten"
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 04, 2009, 06:00:43 pm »

quote:

rkdiak schreef op 04 maart 2009 om 16:21:
In tegendeel! Naar calvinistisch (en luthers, angelicaans, etc.) verstaan is de term "katholieke kerk" te verstaan als "alle 'echte' christenen, in welk kerkgenootschap ze ook zitten"

Ja, lol, dat kan. Dan kunnen we de term protestant ook voor een ieder gebruiken die ook maar ergens tegen protesteert. Ik protesteer tegen de hoge prijs en de geringe kwantiteit van een patatje met, ik protesteer en ben dus protestant. Het leuke is, vrijwel iedereen protesteert wel ergens tegen en kan zich dus protestant noemen.

"Alle 'echte' christenen in welk kerkgenootschap dan ook" is lekker vaagjes.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 04, 2009, 06:15:18 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:00:
[...]

Ja, lol, dat kan. Dan kunnen we de term protestant ook voor een ieder gebruiken die ook maar ergens tegen protesteert. Ik protesteer tegen de hoge prijs en de geringe kwantiteit van een patatje met, ik protesteer en ben dus protestant. Het leuke is, vrijwel iedereen protesteert wel ergens tegen en kan zich dus protestant noemen.

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:00:Als jij die term zo wilt gebruiken moet je dat vooral doen, maar wij hebben nu eenmaal bepaalde termen anders gedefinieerd dan jullie en ik zie niet in waarom wij ons naar jullie zouden moeten schikken en onszelf niet langer als kerk of als katholiek moeten beschouwen.

"Alle 'echte' christenen in welk kerkgenootschap dan ook" is lekker vaagjes.
Soms zijn zaken dat nu eenmaal:).
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 04, 2009, 06:24:51 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 04 maart 2009 om 18:15:
[...]
Als jij die term zo wilt gebruiken moet je dat vooral doen, maar wij hebben nu eenmaal bepaalde termen anders gedefinieerd dan jullie en ik zie niet in waarom wij ons naar jullie zouden moeten schikken en onszelf niet langer als kerk of als katholiek moeten beschouwen.

Ja, maar zo werkt het niet in een geordend land als Nederland. Je kan idd best woorden kapen en de betekenis vervangen voor iets wat jou toevallig beter uitkomt. Dat veranderd echter niets aan de betekenis voor buiten die groep. En bij mijn weten is Van Dale in Nederland het gezag op dat punt. En die zijn voor de verandering vrij helder over dit punt.
Indien de oosterse orthodoxie (of wellicht zelfs de anglicaanse kerk) aanspraak wil maken op de titel dan kan ik me dat voorstellen, maar laten we elkaar niet voor de gek houden het protestantisme (calvinisme iig) is niet schismatiek en kan dus geen enkele aanspraak maken op die titel.

quote:

[...]

Soms zijn zaken dat nu eenmaal:).
Dat klopt en ik zie niet in waarom een Kerk die de traditie en alle papieren heeft om zich de katholieke Kerk te noemen daar van af moet stappen omdat een minderheid daar problemen mee heeft. Problemen die schijnbaar zijn gestoeld op sentiment want argumenten heb ik nog niet gezien.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 04, 2009, 06:37:11 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:24:
[...]

Ja, maar zo werkt het niet in een geordend land als Nederland.

Klaarblijkelijk wel. We noemen ons al een paar honder jaar katholiek en dat zullen we nog wel een poosje doen ook.

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:24: Je kan idd best woorden kapen en de betekenis vervangen voor iets wat jou toevallig beter uitkomt. Dat veranderd echter niets aan de betekenis voor buiten die groep.

Wat de betekenis is van katholiek voor een atheist, oud-katholiek of Rooms-katholiek interesseert mij niet bijster veel.

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:24:En bij mijn weten is Van Dale in Nederland het gezag op dat punt. En die zijn voor de verandering vrij helder over dit punt.

De Van Dale is voor mij niet zo relevant als het om religieuze zaken gaat.

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:24:Indien de oosterse orthodoxie (of wellicht zelfs de anglicaanse kerk) aanspraak wil maken op de titel dan kan ik me dat voorstellen, maar laten we elkaar niet voor de gek houden het protestantisme (calvinisme iig) is niet schismatiek en kan dus geen enkele aanspraak maken op die titel.

Ik ben lid van een gereformeerde Kerk, niet van een calvinistische. En nogmaals, hoe jij en de rest van de roomschen ertegen aankijken laat mij volstrekt koud.

[...]

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:24:Dat klopt en ik zie niet in waarom een Kerk die de traditie en alle papieren heeft om zich de katholieke Kerk te noemen daar van af moet stappen omdat een minderheid daar problemen mee heeft. Problemen die schijnbaar zijn gestoeld op sentiment want argumenten heb ik nog niet gezien.

Jullie mogen best je eigen definitie van katholiek aanhouden hoor, geen enkel probleem. Niemand hier pleit daar ook voor Alleen zal ik mij daar niets van aantrekken en de term Katholiek gebruiken zoals dat in de gereformeerde traditie gebruikelijk.
En nee, argumenten waarom onze definitie correcter en juister is ga ik hier niet geven. Dat is zinloos met iemand die zich voegt naar een leergezag dat zich daar duidelijk over heeft uitgesproken.
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 04, 2009, 06:49:18 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 04 maart 2009 om 18:37:
[...]

Klaarblijkelijk wel. We noemen ons al een paar honder jaar katholiek en dat zullen we nog wel een poosje doen ook.
Ja, leuk, maar op straat buiten de kunstmatig gecreëerde discussies zoals die van gisteravond merk ik daar bitter weinig van. Maar dat jullie je nog eeuwen katholiek willen noemen is best hoor, alleen mis je daarvoor elke ondergrond.

quote:

[...]

Wat de betekenis is van katholiek voor een atheist, oud-katholiek of Rooms-katholiek interesseert mij niet bijster veel.
Prima. Kijk er dan ook niet van op dat het omgekeerde ook zal gelden op den duur.

quote:

[...]

De Van Dale is voor mij niet zo relevant als het om religieuze zaken gaat.
Dat kan ik me voorstellen. Als je al aangeeft compleet lak te hebben aan hoe de overgrote meerderheid van het christendom tegen een bepaald woord aankijkt zit dit wel in dezelfde lijn ja.

quote:

[...]

Ik ben lid van een gereformeerde Kerk, niet van een calvinistische. En nogmaals, hoe jij en de rest van de roomschen ertegen aankijken laat mij volstrekt koud.
Leuk om te zien, de gereformeerde spirit, maar van de eigen geschiedenis maar weinig kennis zo te zien. Ik zal het je maar verklappen, de gereformeerde kerken noemen ze ook wel calvinistische kerken (ontstaan uit het calvinisme), dat doen niet alleen anderen overigens, maar dat doen ze ook zelf. Ik ben overigens niet rooms daar ik niet in het territoriale gebied van het bisdom van Rome woon, maar in die van Utrecht.

quote:

[...]

[...]

Jullie mogen best je eigen definitie van katholiek aanhouden hoor, geen enkel probleem. Niemand hier pleit daar ook voor Alleen zal ik mij daar niets van aantrekken en de term Katholiek gebruiken zoals dat in de gereformeerde traditie gebruikelijk.
En nee, argumenten waarom onze definitie correcter en juister is ga ik hier niet geven. Dat is zinloos met iemand die zich voegt naar een leergezag dat zich daar duidelijk over heeft uitgesproken.
De definitie ga je niet geven en dat is spijtig. Ik voeg me zeker naar het leergezag van de Kerk, maar ik heb in mijn aanwezigheid hier wel aangetoond begrip te hebben voor visies die niet de mijne zijn. Ik hoef geen uitleg te horen die ik kan aanhangen, ik wil slechts weten waar de gereformeerde visie op gestoeld is. Maar goed, dat inzicht weiger je dus te geven.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 04, 2009, 06:52:21 pm »
De firma Van Dale verzamelt al jaren woorden en de betekenis die die woorden hebben in Nederland. Als een woord een specifieke betekenis heeft in een kleinere kring, dan wordt die als betekenis ook opgenomen.

quote:

1ka·tho·liek bn de kerk van Rome toegedaan; in overeenstemming met het r.-k. geloof
2ka·tho·liek de; m,v -en iem die tot de r.-k. kerk behoort
So sue me!

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 04, 2009, 07:02:10 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:49:
[...]
Ja, leuk, maar op straat buiten de kunstmatig gecreëerde discussies zoals die van gisteravond merk ik daar bitter weinig van. Maar dat jullie je nog eeuwen katholiek willen noemen is best hoor, alleen mis je daarvoor elke ondergrond.

Oke.

[...]

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:49:Prima. Kijk er dan ook niet van op dat het omgekeerde ook zal gelden op den duur.

Dat doet het al. Jullie trekken je ook niets aan van de wettelijke definities van kerk in de Nederlandse wetgeving en weigeren ons (geheel begrijpelijk vanuit jullie theologie) kerk te noemen. Waar wij dat, volgens de Nederlandse wetgeving, weldegelijk zijn.
[...]

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:49:Dat kan ik me voorstellen. Als je al aangeeft compleet lak te hebben aan hoe de overgrote meerderheid van het christendom tegen een bepaald woord aankijkt zit dit wel in dezelfde lijn ja.

Jij verwacht serieus dat wij ons in onze theologische opvattingen laten leiden door de Van Dale? Oh please, wij nemen onszelf daar iets te serieus voor.

[...]

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:49:Leuk om te zien, de gereformeerde spirit, maar van de eigen geschiedenis maar weinig kennis zo te zien.

Ah.

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:49:Ik zal het je maar verklappen, de gereformeerde kerken noemen ze ook wel calvinistische kerken (ontstaan uit het calvinisme),

Dat weet ik. Daar ben ik het echter niet mee eens omdat het veronderstelt dat wij ons voornamelijk op Calvijn baseren. Het negeert de inspanningen en prestaties van mensen als Beza, Ursinius, Bucer, Farel, Knox, de Bres, Bullinger en anderen

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:49:dat doen niet alleen anderen overigens, maar dat doen ze ook zelf.

Ik moet de eerste kerk die zichzelf calvinistisch noemt nog tegenkomen.

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:49: Ik ben overigens niet rooms daar ik niet in het territoriale gebied van het bisdom van Rome woon, maar in die van Utrecht.

Volgens de Van Dale is het anders weldegelijk een term voor rooms-katholieken. Je wilt toch niet zeggen dat de Van Dale ernaast zit?!

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:49:De definitie ga je niet geven en dat is spijtig. Ik voeg me zeker naar het leergezag van de Kerk, maar ik heb in mijn aanwezigheid hier wel aangetoond begrip te hebben voor visies die niet de mijne zijn. Ik hoef geen uitleg te horen die ik kan aanhangen, ik wil slechts weten waar de gereformeerde visie op gestoeld is. Maar goed, dat inzicht weiger je dus te geven.
Zoek de 3FvE er maar op na.
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 04, 2009, 07:16:37 pm »
Volgens de online Van Dale vergis je je toch wat betreft je gebruik van de term Rooms. Daarnaast is bekend dat protestanten deze term bezigen om bewust te beledigen.

En vertel me maar even waar in de 3 formulieren van eenheid ik moet zoeken. Bij voorkeur inclusief een link naar de tekst.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 04, 2009, 07:22:04 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 19:16:
En vertel me maar even waar in de 3 formulieren van eenheid ik moet zoeken. Bij voorkeur inclusief een link naar de tekst.

ARTIKEL 27
De katholieke of algemene kerk
Wij geloven en belijden één katholieke of algemene kerk. Zij is een heilige vergadering van de ware gelovigen, die al hun heil verwachten van Jezus Christus, gewassen zijn door zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest.

Deze kerk is er geweest vanaf het begin van de wereld en zal er zijn tot het einde toe. Want Christus is een eeuwig Koning, die niet zonder onderdanen kan zijn. Deze heilige kerk wordt door God staande gehouden tegen het woeden van de hele wereld, hoewel zij soms een tijdlang zeer klein en ogenschijnlijk verdwenen is. Zo heeft de Here gedurende de gevaarlijke tijd onder Achab zevenduizend mensen voor Zich bewaard, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden.

Ook is deze heilige kerk niet gevestigd in, gebonden aan, of beperkt tot een bepaalde plaats, of gebonden aan bepaalde personen, maar zij is verbreid en verstrooid over heel de wereld. Toch is zij met hart en wil samengevoegd en verenigd in eenzelfde Geest, door de kracht van het geloof.

Bron:http://members.home.nl/a.janssen/evangelie/ngb.html
of gewoon op www.gkv.nl
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2009, 07:22:43 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 04, 2009, 07:29:51 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 maart 2009 om 19:22:
[...]

ARTIKEL 27
De katholieke of algemene kerk
Wij geloven en belijden één katholieke of algemene kerk. Zij is een heilige vergadering van de ware gelovigen, die al hun heil verwachten van Jezus Christus, gewassen zijn door zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest.

Deze kerk is er geweest vanaf het begin van de wereld en zal er zijn tot het einde toe. Want Christus is een eeuwig Koning, die niet zonder onderdanen kan zijn. Deze heilige kerk wordt door God staande gehouden tegen het woeden van de hele wereld, hoewel zij soms een tijdlang zeer klein en ogenschijnlijk verdwenen is. Zo heeft de Here gedurende de gevaarlijke tijd onder Achab zevenduizend mensen voor Zich bewaard, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden.

Ook is deze heilige kerk niet gevestigd in, gebonden aan, of beperkt tot een bepaalde plaats, of gebonden aan bepaalde personen, maar zij is verbreid en verstrooid over heel de wereld. Toch is zij met hart en wil samengevoegd en verenigd in eenzelfde Geest, door de kracht van het geloof.

Bron:http://members.home.nl/a.janssen/evangelie/ngb.html
of gewoon op www.gkv.nl

Wat een mooie beschrijving voor de Katholieke Kerk, of zoals jullie het noemen de Rooms Katholieke Kerk.

Maar goed, dank voor de verheldering. Dat het ergens stond in een protestants belijdenis geschrift was mij al bekend maar waar precies was mij ontgaan. Overigens ontgaat mij nog steeds waar dit op gestoeld is en waarom men denkt nog deel uit te maken van die Katholieke Kerk, maar daar zal ik verder niet meer over doorvragen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 04, 2009, 07:45:08 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 19:29:
[...]

Wat een mooie beschrijving voor de Katholieke Kerk, of zoals jullie het noemen de Rooms Katholieke Kerk.
Of je wilt het niet begrijpen of je wilt het niet begrijpen....

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 04, 2009, 07:55:50 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 maart 2009 om 19:45:
[...]

Of je wilt het niet begrijpen of je wilt het niet begrijpen....

Ik begrijp het prima. De tekst (zo los, buiten de context van de rest van het belijdenis geschrift) laat echter aan duidelijkheid te wensen over. Deze tekst kan slaan op de rooms katholieke Kerk, maar ook op de Oosters orthodoxe Kerken, maar ook op vele andere kerkgemeenschappen. Dat wou ik slechts even aangeven op een luchtige manier.

Dat protestanten dit zo geloven snap ik prima, waar het op gestoeld is (buiten het belijdenis geschrift) ontgaat mij echter. Dat maakt mij verder nog maar weinig uit aangezien men toch niet de moeite neemt om het dan wel uit te leggen. Terwijl ik enige tijd geleden eindeloos dingen wat betreft Maria en de heiligen heb uitgelegd en dat keer op keer in andere bewoordingen om te proberen het duidelijk te maken tegenover een ronduit vijandelijk publiek wordt ik bij de eerste de beste vraag dus neergezet alsof ik het niet wil snappen. Tussen snappen en belijden zit een verschil. Maar goed, ik zal proberen geen (kritische) vragen meer te stellen over bepaalde dingen uit de protestantse wereld.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 04, 2009, 07:56:01 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 19:16:
Volgens de online Van Dale vergis je je toch wat betreft je gebruik van de term Rooms. Daarnaast is bekend dat protestanten deze term bezigen om bewust te beledigen.

Dit is al wel eens vaker langsgekomen. :)
Misschien is het beter om maar te accepteren dat massa's mensen gewoon zeggen: rooms, daar verder niet ernstigs mee bedoelen, niet willen beledigen met die term, maar een groep katholieken aanduiden en die dan daarmee onderscheiden van grieks-katholieken bv of aangeven dat het hoort bij de Paus te Rome.

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 18:24:
En bij mijn weten is Van Dale in Nederland het gezag op dat punt. En die zijn voor de verandering vrij helder over dit punt.

Van Dale schrijft bij "rooms' als eerste betekenis:

'rooms' 1. van of behorende tot de Kerk van Rome, de katholieke godsdienst (bij de katholieken zelf thans minder vaak gebruikt), syn. katholiek: dat is een rooms gebruik; de roomse kerk; het rijke roomse leven, de periode waarin talrijke gebruiken, verenigingen en instellingen van de katholieke kerk hoogtij vierden, rep. een grote bloei kenden (eerste helft van de 20e eeuw)de roomsen, de katholieken; roomse blijheid, door katholieken aan zichzelf toegeschreven levensvreugde; (uitdr) roomser dan de paus, zeer orthodox in de leer.

(De tweede, derde, en vierde betekenis zeggen mij verder niets: gluiperig, achterbaks (nooit van gehoord mbt dat woord), plantkunde betreffende en als vierde een uitdrukking: goed rooms zijn, is van veel room in de koffie houden. :? )

'rooms-katholicisme' katholicisme dat de paus te Rome als hoofd erkent.

'rooms-katholiek' (bn) 1. van, behorend tot de Kerk van Rome, syn. rooms, katholiek 2. van de katholieken: de rooms-katholieke scholen

'rooms-katholiek' (de (m) ) iemand die behoort tot de r-k kerk, die het r-k geloof belijdt, syn. katholiek
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2009, 07:59:03 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 04, 2009, 08:00:53 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 19:55:
[...]

Ik begrijp het prima. De tekst (zo los, buiten de context van de rest van het belijdenis geschrift) laat echter aan duidelijkheid te wensen over.
De context is in ieder geval deels te vinden in de link die ik plaatste?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 04, 2009, 08:01:19 pm »
Leuk P&A maar het woord waar het over ging, en waar we al over uitgepraat zijn heb je er niet tussen staan. Maar dank voor de aanvulling.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 04, 2009, 08:11:33 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 maart 2009 om 20:01:
Leuk P&A maar het woord waar het over ging, en waar we al over uitgepraat zijn heb je er niet tussen staan. Maar dank voor de aanvulling.
Duidelijk is iig dat rooms-katholiek ook een ge-eigende term is voor katholiek. Daar waren jullie het nl niet zo over eens, al had je het in eerste instantie natuurlijk over de term 'katholiek'
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 08, 2009, 10:15:27 am »

quote:

Thorgrem schreef op 03 maart 2009 om 21:04:
[...]

Ik kijk nu, en hoop op een leuke samenvatting, en zeker hoop ik op een schriftelijke versie van de speech van Bodar.

Als ik het zo zie hadden ze beter niet iemand van het kaliber Bodar kunnen uitnodigen. :)

Ik heb de schriftelijke versie gelezen in het ND (Keer terug, gelijkhebberige protestanten, 4 maart) en ik moet zeggen: chapeau! Om het met de woorden van de illustere Gerard Joling te zeggen: "Ik hou daarvan!" Ik heb het artikel met veel genoegen gelezen.  :)

Wat betreft al die Van Dale-citaten die ik hier langs zie komen, dat is wel leuk, Van Dale citeren, maar wat schiet je ermee op? Van Dale is een zogenoemd descriptief woordenboek, het bewijst niets, maar bevat alleen info over mogelijke betekenissen en grammaticale en etymologische informatie, etc. Als je een woord wilt gebruiken, ben je zelf verantwoordelijk voor eventuele connotaties die het heeft. Met andere woorden: wie een woord gebruikt, moet weten wat het betekent en kan betekenen en tegen wie je het gebruikt.

Tegen mijn Turkse landgenoten gebruik ik bij voorkeur ook geen uitdrukkingen als: "aangaan als een Turk", "aan de Turken overgeleverd zijn", "eruitzien als een Turk", "rijden als een Turk" (allemaal te vinden op blz. 3176, twaalfde druk).

Gebruik je verstand. In plaats van te zeggen: "Het staat in Van Dale dus mag ik het gebruiken", kun je beter redeneren: "Dit woord heeft ook een negatieve connotatie; laat ik maar iets neutraals gebruiken".

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 08, 2009, 08:09:42 pm »

quote:

Mellon schreef op 08 maart 2009 om 10:15:
[...]
Wat betreft al die Van Dale-citaten die ik hier langs zie komen, dat is wel leuk, Van Dale citeren, maar wat schiet je ermee op? Van Dale is een zogenoemd descriptief woordenboek, het bewijst niets, maar bevat alleen info over mogelijke betekenissen en grammaticale en etymologische informatie, etc. Als je een woord wilt gebruiken, ben je zelf verantwoordelijk voor eventuele connotaties die het heeft. Met andere woorden: wie een woord gebruikt, moet weten wat het betekent en kan betekenen en tegen wie je het gebruikt.
Wat Van Dale dus bewijst (en dat is ook alles wat ik beweerd heb volgens mij) is dat in Nederland de term "katholiek" gebruikt wordt voor "Rooms katholiek".

quote:

Gebruik je verstand. In plaats van te zeggen: "Het staat in Van Dale dus mag ik het gebruiken", kun je beter redeneren: "Dit woord heeft ook een negatieve connotatie; laat ik maar iets neutraals gebruiken".
Wie zijn verstand gebruikt, wéét dat in Nederland met "katholiek" bedoeld wordt wat we ook wel kennen als "Rooms katholiek". Wie dan toch de term wil gebruiken voor niet-katholieke geloofsgemeenschappen doet dat met de bewuste bedoeling te sarren imho.
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 08, 2009, 08:14:30 pm »

quote:

rkdiak schreef op 08 maart 2009 om 20:09:
Wie zijn verstand gebruikt, wéét dat in Nederland met "katholiek" bedoeld wordt wat we ook wel kennen als "Rooms katholiek". Wie dan toch de term wil gebruiken voor niet-katholieke geloofsgemeenschappen doet dat met de bewuste bedoeling te sarren imho.
Dat is echt te kort door de bocht. Ik ken veel christenen die gewend zijn hun kerk als 'katholiek' aan te duiden, met name zij die een klassieke vertaling van het apostolicum gebruiken, en die dat met zuivere motieven doen. Zij beschouwen de verwarring die in het algemeen bestaat (en die inderdaad zodanig 'normaal' is geworden dat de van Dale het gewoon overneemt) over dat woord en de RKK als enorme taalverarming, en voelen zich miskend als ze om die reden zich geen katholiek meer zouden mogen noemen. Terecht, naar mijn mening.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 08, 2009, 08:21:42 pm »

quote:

Pooh schreef op 08 maart 2009 om 20:14:
[...]

Dat is echt te kort door de bocht. Ik ken veel christenen die gewend zijn hun kerk als 'katholiek' aan te duiden, met name zij die een klassieke vertaling van het apostolicum gebruiken, en die dat met zuivere motieven doen. Zij beschouwen de verwarring die in het algemeen bestaat (en die inderdaad zodanig 'normaal' is geworden dat de van Dale het gewoon overneemt) over dat woord en de RKK als enorme taalverarming, en voelen zich miskend als ze om die reden zich geen katholiek meer zouden mogen noemen. Terecht, naar mijn mening.
Ik neem graag van je aan dat mensen met goede motieven hier aan mee doen. Je zal begrijpen dat ik het met je laatste zin radicaal oneens ben.
So sue me!

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 08, 2009, 08:23:12 pm »

quote:

rkdiak schreef op 08 maart 2009 om 20:09:
[...]
Wat Van Dale dus bewijst (en dat is ook alles wat ik beweerd heb volgens mij) is dat in Nederland de term "katholiek" gebruikt wordt voor "Rooms katholiek".

Door de overgrote meerderheid der mensen ja, dat ontkent ook niemand. Het punt is dat er een aantal mensen zijn die vanuit hun theologische opvattingen er een andere definitie op nahouden. Dat kunnen gereformeerden zijn, maar ook bijvoorbeeld oud-katholieken. En het aanpassen van onze opvattingen omdat de Van Dale er anders over denkt is natuurlijk kul.

[...]

quote:

rkdiak schreef op 08 maart 2009 om 20:09:Wie zijn verstand gebruikt, wéét dat in Nederland met "katholiek" bedoeld wordt wat we ook wel kennen als "Rooms katholiek".

Meestal ja, als ik echter met een oud-katholiek spreek is zijn definitie weer anders. Hangt dus af van de omstandigheden af.

quote:

rkdiak schreef op 08 maart 2009 om 20:09:Wie dan toch de term wil gebruiken voor niet-katholieke geloofsgemeenschappen doet dat met de bewuste bedoeling te sarren imho.
Of het gaat om iemand die op een gereformeerd forum graag een definitie van katholiek gebruikt die door de gereformeerde belijdenisgeschriften (3FvE, Westminster Standards) gebruikt wordt. Om daar gesar in te zien lijkt mij enigzins vergezocht
Laat uw ja een ja zijn.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 08, 2009, 08:24:24 pm »

quote:

rkdiak schreef op 08 maart 2009 om 20:21:
[...]

Ik neem graag van je aan dat mensen met goede motieven hier aan mee doen. Je zal begrijpen dat ik het met je laatste zin radicaal oneens ben.
Het punt is: tussen pakweg 1600 en 1900 hebben vrijwel alle protestanten in NL zichzelf katholiek genoemd, in ieder geval in hun geloofsbelijdenissen, en was het dus vrij duidelijk dat die term veel meer sloeg op een bepaald kerkbegrip, als op een specifieke kerk als de RKK. Ergens in de afgelopen 100 jaar is dat kwijtgeraakt, en is men in NL 'katholiek' als synoniem voor 'Rooms-Katholiek' gaan opvatten. Ik zou niet weten waarom dat gerechtvaardigd is.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 08, 2009, 08:29:37 pm »

quote:

Pooh schreef op 08 maart 2009 om 20:24:
[...]

Het punt is: tussen pakweg 1600 en 1900 hebben vrijwel alle protestanten in NL zichzelf katholiek genoemd, in ieder geval in hun geloofsbelijdenissen, en was het dus vrij duidelijk dat die term veel meer sloeg op een bepaald kerkbegrip, als op een specifieke kerk als de RKK.
Overigens is dat gebruik van het woord katholiek vrij gebruikelijk ook in buitenlandse gereformeerde belijdenissen.
Laat uw ja een ja zijn.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 08, 2009, 08:33:18 pm »

quote:

[...]

Het punt is: tussen pakweg 1600 en 1900 hebben vrijwel alle protestanten in NL zichzelf katholiek genoemd, in ieder geval in hun geloofsbelijdenissen, en was het dus vrij duidelijk dat die term veel meer sloeg op een bepaald kerkbegrip, als op een specifieke kerk als de RKK. Ergens in de afgelopen 100 jaar is dat kwijtgeraakt, en is men in NL 'katholiek' als synoniem voor 'Rooms-Katholiek' gaan opvatten. Ik zou niet weten waarom dat gerechtvaardigd is.
Ik wel, maar daar zal ik je niet mee lastig vallen.
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 08, 2009, 08:48:33 pm »

quote:

[...]

In de geloofsbelijdenis die we vroeger in de kerk zongen staat ook:

Ik geloof in een heilige algemene christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen

(volgens wikipedia is dat de protestantse versie, de katholiek geeft natuurlijk aan:  
    De heilige katholieke Kerk, de gemeenschap van de Heiligen;)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 08, 2009, 09:09:14 pm »
Ik weet dat het onderwerp 'katholiek' nog op catechesatie is langsgekomen, en dat de RKK dus niet de enige was die het predikaat katholiek claimde. Wij GKv deden dat ook, en veel terechter uiteraard.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 08, 2009, 09:22:45 pm »
Leuk en aardig allemaal. We weten door simpele observatie dat er werkelijk geen andere kerk is dan de katholieke Kerk (hooguit nog de oosters orthodoxe kerken) die het hard kan maken op welk vlak dan ook zich katholiek te noemen. Niet in theologisch opzicht, niet in historisch opzicht en zelfs niet naar de door hun zelf ingevulde betekenis van het woord katholiek, namelijk 'algemeen'.

Zo, ik heb gesproken. Dan kunnen we nu verder met het onderwerp van deze draad.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 09:23:40 pm door Thorgrem »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 08, 2009, 09:28:18 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 21:22:
Zo, ik heb gesproken. Dan kunnen we nu verder met het onderwerp van deze draad.
:+, Rome heeft gesproken, de zaak is besloten...
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 09:38:00 pm door rkdiak »
So sue me!

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 08, 2009, 09:38:51 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 21:22:
Leuk en aardig allemaal. We weten door simpele observatie dat er werkelijk geen andere kerk is dan de katholieke Kerk (hooguit nog de oosters orthodoxe kerken) die het hard kan maken op welk vlak dan ook zich katholiek te noemen.

Jij weet dat wellicht. Ik niet en met mij velen. Gereformeerden, Lutheranen, Oud-Katholieken, Oud-Rooms-Katholieken, Oud-Episcopaal Katholieken, Liberaal-Katholieken, sommige Orthodoxen enzo voort zien dat anders. Waarom wij onze kop moeten laten hangen naar roomsen en buitenkerkelijken ontgaat mij nog steeds.

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 21:22:Niet in theologisch opzicht, niet in historisch opzicht en zelfs niet naar de door hun zelf ingevulde betekenis van het woord katholiek, namelijk 'algemeen'.
Laten de meeste gereformeerden die hun geloofsbelijdenissen serieus nemen en hun theologische opvattingen niet uit de Van Dale of de laatste uitgave van de 'Catechismus van de Katholieke Kerk'.
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 08, 2009, 09:48:15 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 08 maart 2009 om 21:38:
[...]

Jij weet dat wellicht. Ik niet en met mij velen. Gereformeerden, Lutheranen, Oud-Katholieken, Oud-Rooms-Katholieken, Oud-Episcopaal Katholieken, Liberaal-Katholieken, sommige Orthodoxen enzo voort zien dat anders. Waarom wij onze kop moeten laten hangen naar roomsen en buitenkerkelijken ontgaat mij nog steeds.
Het is wat he, al die mensen die het nog niet weten. Gelukkig dat ik er dus ben om het ze te vertellen. En waarom je je kop zou moeten laten hangen? Omdat de katholieke Kerk het zegt natuurlijk, maar goed, daar hebben we het nu over.

quote:

[...]

Laten de meeste gereformeerden die hun geloofsbelijdenissen serieus nemen en hun theologische opvattingen niet uit de Van Dale of de laatste uitgave van de 'Catechismus van de Katholieke Kerk'.

Ze belijden dat ze geloven in de katholieke kerk. Niet dat ze er zelf deel van uitmaken toch?

Maar goed, we zouden toch weer teruggaan naar het onderwerp van het topic?
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 09:50:53 pm door Thorgrem »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 08, 2009, 09:52:31 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 21:48:
Ze belijden dat ze geloven in de katholieke kerk. Niet dat ze er zelf deel van uitmaken toch?
Weldegelijk, eveneens vrij expliciet dat de RKK dat niet is, o.m. dankzij haar afgoderij.
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 08, 2009, 09:54:26 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 08 maart 2009 om 21:52:
[...]

Weldegelijk, eveneens vrij expliciet dat de RKK dat niet is, o.m. dankzij haar afgoderij.
Spijtig dan dat ze het zo verkeerd hebben begrepen dan. Maar goed, de afgelopen 100 jaar zijn hoopgevend geweest lees ik net in de reactie van Pooh.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 08, 2009, 10:09:24 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 21:54:
[...]

Spijtig dan dat ze het zo verkeerd hebben begrepen dan. Maar goed, de afgelopen 100 jaar zijn hoopgevend geweest lees ik net in de reactie van Pooh.
Dat denk ik niet. De afgelopen honderd jaar is er in het algemeen spraakgebruik misschien iets veranderd in de betekenis van het woord katholiek, in de afgelopen honderd jaar is er niets veranderd aan het gereformeerde belijden hieromtrent. Wij belijden een katholieke kerk, en die is zeker niet rooms.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 10:10:13 pm door Pooh »