quote:
v - 30jr - gereformeerd (vrijgemaakt)
quote:
1. Wanneer u een kind zou hebben die u zou vertellen dat hij/zij homoseksueel is, hoe zou u dan reageren?
d. Ik zou hem/haar accepteren, maar dat betekent niet dat ik niet mijn zorgen zou uitspreken over de moeilijkheden die dat voor zijn/haar geloof op zou leveren. Indien mijn kind ongelovig zou zijn, zou de homoseksualiteit geen extra probleem vormen. Ik zou mijn kind nog steeds accepteren. (Mogelijk is dit antwoord gelijk aan antwoord b, maar 't is me niet duidelijk of antwoord b impliceert dat je de situatie klakkeloos met een blij hoofd dient te accepteren).
quote:
2. In hoeverre denkt u dat het mogelijk is dat u God dezelfde is als de God van de andere twee religies uit ons onderzoek (Islam of Judaïsme)?
a. het is dezelfde God, de God van het Oude Testament. Alleen dienen we God op een verschillende manier, waarbij ik vind dat de Joden en de Moslims het niet goed begrepen hebben. Zodanig, dat ik vrees voor hun zieleheil. Maar 't is imho uiteindelijk dezelfde God tot wie we onze gebeden richten.
quote:
3. Hoe denkt u over moslims en joden op een schaal van 1 tot 10.( 1 = liefde en 10 = haat)
Ik denk niet over joden of moslims in termen van liefde of haat. Ik kan hierop geen antwoord geven.
quote:
4. Denkt u dat religie de oorzaak is van de meeste oorlogen?
b: nee
quote:
5. Zou u met iemand trouwen die een andere godsdienst heeft dan de uwe?
a. Ja, dat had wel gekund.
quote:
6. Hoe denkt u over mensen die niet geloven in God?
D. Onheldere vraag. Ik kan zowel antwoord a, b en c onderschrijven.
Al moet ik zeggen dat ik van antwoord a niet geheel zeker ben: God zal oordelen, en die zegt vooral dat zij die geloven behouden zullen worden. Die zegt ook dat mensen die andere mensen ernstig kwaad zullen doen naar de hel gaan. Maar het uiteindelijke oordeel over zij die niet geloven maar wel netjes proberen te leven is niet heel helder uit de bijbel.
quote:
7. Wat beschrijft God voor u het beste?
d. Liefde, rechtvaardigheid en genade. Alleen 'Liefde' is te karig.
quote:
8. Zou u uw kind naar een zogenaamde 'gemengde school' sturen, waar Joden, Moslims en Christenen allen in hetzelfde klaslokaal worden onderwezen?
c. Weet niet
Daarnaast denk ik dat dat verschillend zou zijn voor basisschool en middelbare school. Basisschool: gereformeerd. Middelbare school: openbaar. Denk ik.
quote:
9. Wanneer iemand een foute grap maakt over uw godsdienst, hoe voelt u zich dan?
c. Niet beledigd, maar vind het ook niet grappig.
En ik vind het ook dom en arrogant van die ander.
quote:
10. Kunt u beschrijven wat uw religie voor u is in 1 of 2 zinnen?
Religie is iets waar atheisten en humanisten de mond vol van hebben. God is een relatie met mij aangegaan, daar ben ik blij mee, dat is mij genoeg; daarin herken ik niet zoveel van wat anderen religie noemen.
quote:
Bedankt voor uw deelname aan ons onderzoek!!
Yo