quote:
gaitema schreef op 17 maart 2009 om 12:01:Ik geloof dat als ze er voor hadden gekozen om gescheiden van tafel en bed te leven dat het dan uiteindelijk jezelf, je partner en
God voor de gek houden is. Gewoon omdat het gewoon toch niet meer wat wordt.
Alle respect maar God voor de gek houden> Hoe zie je dat?
quote:
Hoewel je kan blijven vast houden aan dat het nog eens goed kan komen, de realiteit is dat je daar al jaren voor geknokt hebt. Ik kan me voorstellen dat je het dan op papier laat zetten wat gewoon realiteit is:
namelijk: "de liefde is gebroken, het is stuk gegaan." Gescheiden is het en dat geef je eerlijk toe aan God en je partner, zonder de schijn hoog te houden.
Oeps, de liefde is niet te breken, zij is immers ongeveinsd?
quote:
Want of je dan gescheiden bent van tafel en bed en dat ook blijft of je bent gescheiden op papier, gescheiden ben je.
Scheiden van tafel en bed is totaal iets anders dan wat jij suggereert hier.
quote:
Het papiertje voor de burgenlijk stand is volgens een andere dominee van ons die met emiraat is gegaan ook niet wettig voor God. Want in het verleden van de bijbelse tijd kenden ze niet zo'n papiertje voor de overheidsinstanties.
Ze kenden dan ook geen burgerlijke stand immers?
quote:
Wat wettig is voor God is dat wat je Hem belooft en je partner belooft. In dat geval is het papiertje bij de burgenlijke stand een schijn vertoning en kan je beter eerlijk zijn dat je niet met elkaar getrouwd had kunnen zijn of dat ze elkaar niet echt zo lief hebben gehad zoals het had moeten zijn. De duisternis lag over het huwlijk.
Wacht even: dan is het (duisternis immers) geen verbond voor God geweest volgens de mens. Waar ligt de grens en wie bepaalt?
quote:
ps. Mijn moeder is opgegroeid binnen een slecht huwlijk. Ouders hadden tientallen jaren ruzie en hun jongste zoon is er psygisch ook aan onderdoor gegaan. Compleet sysofreen (als ik het goed spel) geworden en voor de rest van zijn leven als vrijgezelle man die bij soweco werkt onder doktersbehandeling. Zijn vrouw verliet haar toen ze 60 jaar oud waren. Ze zijn op papier nooit gescheiden, maar haar man ervoer dat wel zo. Bij kwam dat bijna alle mensen met hem de contacten verbrak en hem van alles de schuld gaven. Hij ging binnen enkele maanden tijd ziende ogen achteruit en pleegde zelfmoord in de schuur achter hun huis. Volgens mijn moeder was hij van de instelling: "waar ik mee begin, daarmee eindig ik ook."
Het verhaal is sneu te noemen maar biedt geen enkel houvast verder...?
quote:
Hier gingen meer dingen mis:
1. ruzies binnen de relatie
2. kinderen werden er in meegetrokken
3. de omgeving velde een oordeel over hun relatie
4. de relatie ging naar de knoppen, in geestelijke zin werden ze gescheiden
5. de dood
Wat kan je als nabestaanden doen?
Veel.Meer dan je denkt maar dat terzijde...
quote:
Rouwen en bidden dat God genadig wil zijn en geloof hechten aan de hoop dat God hun tranen droogt. Iets anders kan je niet. Acht jaar later stierf mijn oma van verdriet. Vlak voor haar sterven waar haar kinderen bij waren veranderde haar blik in de ogen, volgens mijn moeder een buitenaardse blik en leek haar overleden man te zien en noemde dan ook zijn naam: "Henk!"
Ondanks dat het jouw ervaring is, wat moeten wij er mee? Het zegt immers niets wat iemand op een doodsbed zegt is onderhavig aan inlegkunde en beleving van de ontvanger.
quote:
We geloven dat zij hem gezien heeft en dat ze weer elkaar daar hebben ontmoet. (ik moet eerlijk wezen, dat dit ook mij moeite kost om het te typen hier. Het is nog steeds een gevecht tegen de tranen om er aan terug te denken)
Jullie geloven en dat is jullie keuze lijkt mij, zonder dollen: mijn vader zei veel op zijn sterfbed maar ik wil dat niet duiden, het is zijn sterfbed immers en zijn beleven? Niet het mijne.
quote:
Het bijzondere is dat de dominee van de kerk in tegenstelling tot de o zo velen mijn opa tot op de dag van de dood regelmatig bezocht en geestelijk zo veel mogelijk tot steun was, waar juist mijn oma moeite mee had. Hij wandelde in zijn lijden mee. We geloven dat God onze opa en oma nu geestelijk bijstand verleent. Wie kan hen beter genezen dan Hij?
Niemand kan meer genezing bieden dan God zelf.
Daarin heb je gelijk.
Maar
offtopic:wat heb je met dominees die iets zeggen?Je refereert nogal eens aan dergelijk mannen van status namelijk, wat geloof je diep in je hart zelf?