Auteur Topic: De opstanding  (gelezen 3983 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
De opstanding
« Gepost op: maart 20, 2009, 09:25:07 pm »
Nu was ik laatst bij een uitvaart in een gereformeerde kerk (geen PKN en ook niet vrijgemaakt, wat het wel was is mij niet duidelijk).

Een ontzettend lange preek gehoord waarin bijzonder veel herhaling in verwerkt was. Wel een mooie preek overigens met enthousiasme/overtuiging gebracht door de dominee.

Hij had het over het vaderhuis (hemel) waar de ziel heengaat, dat volg ik. Vervolgens had hij het ook over de opstanding waarin de graven opengaan.

Nu vraag ik me af hoe dit in de verschillende denominaties uitgelegd wordt. Brand maar los, ik ben bijzonder benieuwd. Mij leek de letterlijke interpretatie nogal onwaarschijnlijk omdat ene graf na een jaar of 25 geruimd wordt... Maar hoe moet het dan wel gelezen/verstaan worden?
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2009, 09:26:02 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2009, 09:33:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 maart 2009 om 21:25:
Nu was ik laatst bij een uitvaart in een gereformeerde kerk (geen PKN en ook niet vrijgemaakt, wat het wel was is mij niet duidelijk).

Een ontzettend lange preek gehoord waarin bijzonder veel herhaling in verwerkt was. Wel een mooie preek overigens met enthousiasme/overtuiging gebracht door de dominee.

Hij had het over het vaderhuis (hemel) waar de ziel heengaat, dat volg ik. Vervolgens had hij het ook over de opstanding waarin de graven opengaan.

Nu vraag ik me af hoe dit in de verschillende denominaties uitgelegd wordt. Brand maar los, ik ben bijzonder benieuwd. Mij leek de letterlijke interpretatie nogal onwaarschijnlijk omdat ene graf na een jaar of 25 geruimd wordt... Maar hoe moet het dan wel gelezen/verstaan worden?

Zoals wij dat lezen in onze kerk niet letterlijk uit het graf opstaan, maar dus op een wijze dat ons dan zal duidelijk worden en we nu niet weten.
als je naar de PKN in Rijssen kijk, dan zijn er veel christenen die geloven dat het wel letterlijk zo is. Ze zijn dan ook tegen cremeren van het lichaam. Of hun dominee's dat ook zo zien betwijvel ik.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2009, 09:46:41 pm »
Heb me er nooit echt in verdiept, maar het algemene verhaal lijkt me: Als iemand sterft, gaat zijn ziel naar de hemel. Op de jongste dag (of daaromtrent) zal op de nieuwe aarde zijn ziel met zijn nieuwe lichaam verenigd worden. Dat lichaam verhoudt zich op een bepaalde manier tot zijn aardse lichaam, zoals de nieuwe aarde zich op een bepaalde manier verhoudt tot deze aarde. Maar dat heeft volgens mij weinig met de materie hier te maken. De atomen waarvan een lichaam is gemaakt worden denk ik niet hergebruikt :)

Wat betreft het bezwaar tegen crematie: ik denk dat gaitema daar te kort door de bocht gaat. Ten eerste is crematie in de beginperiode in Nederland nogal gepromoot door anti-christelijke groeperingen, die juist de volledige vernietiging van hun lichaam als provocatie gebruikten. Daarnaast vinden/vonden veel christenen in crematie de echo van nogal nare natuurgodsdiensten doorklinken, en bovenal het bijbelse beeld van het 'zaaien' van een lichaam teniet doen. Dat wil nog niet zeggen dat zij dus denken dat je dat zaaien volledig letterlijk zou moeten opvatten.

Adinomis

• Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2009, 10:18:25 pm »
Ik geloof dat we opstaan met een verheerlijkt lichaam, zoals ook Jezus dat had na zijn opstanding. Hij kon eten, communiceren en had een lichaam.

quote:

Fil.3:21 Met de kracht waarmee hij in staat is alles aan zich te onderwerpen, zal hij ons armzalig lichaam gelijkmaken aan zijn verheerlijkt lichaam.
Ook Job geloofde al dat hij in zijn lichaam God zou ontmoeten.

quote:

25 Ik weet: mijn redder leeft, en hij zal ten slotte hier op aarde ingrijpen.  26 Hoezeer mijn huid ook is geschonden, toch zal ik in dit lichaam God aanschouwen.  
27 Ik zal hem aanschouwen,
ik zal hem met eigen ogen zien, ik, geen ander,
heel mijn binnenste smacht van verlangen.

Het ruimen van graven, lichamen die verbrand zijn door crematie of anders, zeemansgraven....... Voor ons mensen is het moeilijk te begrijpen dat onze lichamen weer in ere hersteld zullen worden.

Maar als God, de Schepper van hemel en aarde bij machte is een mens uit stof te vormen.... zou dan iets voor Hem te wonderlijk zijn?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

meems

• Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #4 Gepost op: maart 22, 2009, 04:58:43 pm »
Ik weet niet op wie ik reageer of zal reageren, het onderwerp houdt me wel bezig. Al tijden heb ik een afwijkende mening (van de Gereformeerde Leer) op het punt: "Van stonde aan naar de Hemel gaan van de ziel".
Ik denk niet aan de zielenslaap zoals indertijd ds Telder. Ik denk in de lijn, zo heb ik onlangs ontdekt van ds Vonck.
Kort gezegd komt het hierop neer:
A overlijdt en heeft dan geen besef meer van tijd o.i.d. zodra hij zijn ogen weer opendoet, onbelangrijk hoeveel tijd daar tussen zit, is het de jongste dag en zal het laatste oordeel plaatsvinden. Vergelijk het met een operatie, je gaat onder narcose en na een bepaalde tijd ben je weer bij kennis. Hoelang de operatie duurde weet je niet, totdat iemand je dat zegt.
Ik praat steeds van uit de betrokkene. Voor de nabestaande mag je dus best zeggen dat de betrokkene naar de hemel is gegaan.
Ik weet dat er diverse teksten worden gebruikt om het "van stonde aan" te ondersteunen zoals o.a. bij de Heidelbergse Catechismus. Als Jezus tegen de moordenaar aan het kruis naast hem zegt dat die "heden met hem in het paradijs zal zijn". Dat "heden" kan niet die zelfde dag zijn want Jezus gaat het graf in en staat de 3e dag weer op om pas na 40 dagen echt naar de Hemel te gaan. En dan de vraag wat is bedoeld met "Paradijs"; De volgende tekst die wordt aangevoerd is die van de gelijkenis van de Rijke man en de Arme Lazarus. Men zegt dan kijk Lazarus is direct naar de hemel gebracht door de engelen en zit in Abraham's schoot. Ik  denk dat deze gelijkenis niet is bedoeld om te laten zien wat er na het sterven gebeurt. De les van Jezus is denk ik dat we in het Hier en Nu de goede keuzes moeten maken. Als je de gelijkenis wilt gebruiken voor het Van Stonde Aan, dan kun je die ook gebruiken om bijv. te zeggen dat je vanuit de hemel in de hel kunt kijken en dat er een diepe kloof tussen zit, verder dat je vanuit de hel kunt praten met iemand in de hemel. Ik denk dat  een gelijkenis daarvoor niet is bedoeld.
Dat zelfde geldt voor visioenen zoals die van Openbaringen. Als er sprake is van Zielen onder het altaar. Dat is zinnebeeldig bedoeld, is mijn mening. Als je openbaringen in alles letterlijk neemt kun je allerlei zaken krijgen van letterlijk een 1000 jarig rijk tot letterlijke vreemde wezens en een letterlijk nieuw Jeruzalem. (Dit is de omschrijving van de kerk die is gebouwd op het fundament van apostelen en profeten)
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2009, 05:09:33 pm door meems »

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #5 Gepost op: maart 22, 2009, 08:23:25 pm »
Zo niet-gereformeerd is je verhaal niet Meems  ;)
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Chaveriem

• Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2009, 07:15:17 am »

quote:

meems schreef op 22 maart 2009 om 16:58:
... Ik weet dat er diverse teksten worden gebruikt om het "van stonde aan" te ondersteunen zoals o.a. bij de Heidelbergse Catechismus. Als Jezus tegen de moordenaar aan het kruis naast hem zegt dat die "heden met hem in het paradijs zal zijn". Dat "heden" kan niet die zelfde dag zijn want Jezus gaat het graf in en staat de 3e dag weer op om pas na 40 dagen echt naar de Hemel te gaan. En dan de vraag wat is bedoeld met "Paradijs";

Eh, nu heb ik me er nooit mee bezig gehouden, dus dan nu maar :P
Anyway, Jezus zei heden, maar heefft niet gezegd dat hij er zou blijven, m.a.w. de moordenaar is met hem in het paradijs, alleen jezus keert naar 3 dagen weer terug. In  dat geval was de moordenaar daadwerkelijk met Jezus in het paradijs.

quote:

De volgende tekst die wordt aangevoerd is die van de gelijkenis van de Rijke man en de Arme Lazarus. Men zegt dan kijk Lazarus is direct naar de hemel gebracht door de engelen en zit in Abraham's schoot. Ik  denk dat deze gelijkenis niet is bedoeld om te laten zien wat er na het sterven gebeurt. De les van Jezus is denk ik dat we in het Hier en Nu de goede keuzes moeten maken. Als je de gelijkenis wilt gebruiken voor het Van Stonde Aan, dan kun je die ook gebruiken om bijv. te zeggen dat je vanuit de hemel in de hel kunt kijken en dat er een diepe kloof tussen zit, verder dat je vanuit de hel kunt praten met iemand in de hemel. Ik denk dat  een gelijkenis daarvoor niet is bedoeld.

Qua uitleg ga ik met je mee dat het doel van de gelijkenis voor het hier en nu van die tijd was zoiets als "wees op tijd voor de eeuwigheid".
Echter, de gelijkenis is wel conform de joodse leer dat men na de dood naar abraham gaat (en dus niet naar petrus, waar komt dat eigenlijk vandaan?).

Verder geeft Paulus aan dat we in de hemel noch vrouw nog man zijn, allen gelijk, wat dat precies inhoudt, geen idee, maar je zou er wel de conclusie uit kunnen trekken dat er derhalve geen letterlijke opstanding van het lichaam is.
Dat lichaam zou dan ook ge-re-genereerd dienen te worden, daar het verbrand, geruimd of vergaan is.

quote:

Dat zelfde geldt voor visioenen zoals die van Openbaringen. Als er sprake is van Zielen onder het altaar. Dat is zinnebeeldig bedoeld, is mijn mening. Als je openbaringen in alles letterlijk neemt kun je allerlei zaken krijgen van letterlijk een 1000 jarig rijk tot letterlijke vreemde wezens en een letterlijk nieuw Jeruzalem. (Dit is de omschrijving van de kerk die is gebouwd op het fundament van apostelen en profeten)
Beam me up Scotty... :P
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2009, 01:18:35 pm »

quote:

Pooh schreef op 20 maart 2009 om 21:46:
Heb me er nooit echt in verdiept, maar het algemene verhaal lijkt me: Als iemand sterft, gaat zijn ziel naar de hemel. Op de jongste dag (of daaromtrent) zal op de nieuwe aarde zijn ziel met zijn nieuwe lichaam verenigd worden. Dat lichaam verhoudt zich op een bepaalde manier tot zijn aardse lichaam, zoals de nieuwe aarde zich op een bepaalde manier verhoudt tot deze aarde. Maar dat heeft volgens mij weinig met de materie hier te maken. De atomen waarvan een lichaam is gemaakt worden denk ik niet hergebruikt :)

Wat betreft het bezwaar tegen crematie: ik denk dat gaitema daar te kort door de bocht gaat. Ten eerste is crematie in de beginperiode in Nederland nogal gepromoot door anti-christelijke groeperingen, die juist de volledige vernietiging van hun lichaam als provocatie gebruikten. Daarnaast vinden/vonden veel christenen in crematie de echo van nogal nare natuurgodsdiensten doorklinken, en bovenal het bijbelse beeld van het 'zaaien' van een lichaam teniet doen. Dat wil nog niet zeggen dat zij dus denken dat je dat zaaien volledig letterlijk zou moeten opvatten.

Dat zal ook wel de oorspronkelijke reden geweest zijn. Ik weet niet of wat er over de Rijssenaren gezegt worden precies klopt, maar volgens een Rijssenaar die niet kerkelijk is geloven veel geloofgenoten daar in de letterlijke opstanding uit het graf, maar dat kan ook bij nader inzien een misverstand zijn. Juist ook, omdat hij als een buitenstaander het zegt en ik daar weer hier mee op kom draven.

Ik las wel een artikel over een gezin met veel geld in het dagblad Tubantia voor een behoorlijk aantal jaren terug inmiddels die een graf in de tuin wilde hebben (een complete park achter het huis) als één van hen kwam te overlijden, met als reden dat de graven niet mogen opgeruimd worden na zoveel jaren, omdat op de jongste dag de graven zullen opengaan. Zij geloofden in een letterlijke opstanding uit hun graven, maar ze kregen geen vergunning om in hun eigen park begraven te worden als het eenmaal zover is.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2009, 01:19:37 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2009, 01:30:29 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 19 april 2009 om 07:15:
[...]

Anyway, Jezus zei heden, maar heefft niet gezegd dat hij er zou blijven, m.a.w. de moordenaar is met hem in het paradijs, alleen jezus keert naar 3 dagen weer terug. In  dat geval was de moordenaar daadwerkelijk met Jezus in het paradijs.
Ik kan niet vertellen wat Jezus precies gedaan heeft in die drie dagen, maar er staat geschreven in de bijbel ergens in Markus geloof ik dat Jezus neerdaalde in het dodenrijk, het evangelie bracht aan de godenzonen die omkwamen door de zonsvloed en het sleutel van het dodenrijk van satan afnam en zo satan versloeg om als eerste uit de dood op te staan. Het kan maar zo dat Hij toen ook Lazarus naar de hemel heeft gebracht, maar wat ook kan is dat Hij aan Lazerus gewoon zei: "Ik vertel het je nu, jij zal bij Mij in het paradijs zijn." Daaruit valt dan niet op te maken wanneer dat is, omdat het Jezus daar niet om te doen is. Het is de belofte aan hem dat hij in het paradijs zal zijn, en dan nog samen met Hem :) . Tijd speelt geen rol in zijn uitspraak.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2009, 01:31:52 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2009, 01:40:04 pm »
Ik moest zelf ook nog diep graven naar wat ik van mijn ouders leerde in mijn kinderjaren dat mijn opa gestorven was en toen werd me ook verteld dat je geest in het graf blijft liggen, maar je ziel naar de hemel ging. Want koning Saul liet de geest oproepen van een profeet Samuel geloof ik, en dat mochten we niet doen. Geesten moeten met rust gelaten worden en zullen daar blijven liggen tot dat Jezus terug komt en de ziel weer in de geest komt om uit de graf op te staan. Daarom moesten we hen ook begraven en de graven zo laten liggen. We geloofden het eigenlijk dus toen ook nog zo als die Rijssenaren :)

ruben1989

• Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2009, 02:43:23 pm »
Citaat
 Daarnaast vinden/vonden veel christenen in crematie de echo van nogal nare natuurgodsdiensten doorklinken, quote]

Wat zijn nare natuurgodsdiensten? Ieder geloof mag er immers zijn tradities en gebruiken op na houden ook als iemand anders deze naar vind.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2009, 03:09:51 pm »

quote:

Ik denk dat wat overblijft van een lichaam, door God tot leven wordt gewekt - ook als het betreffende graf al geruimd is.
Je leest bv in Openbaring over de doden dat zelfs waar wij ze niet meer terug kunnen vinden, ze op Gods bevel 'tevoorschijn' komen:

Op 20
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren,.i.

Wat dat betreft is het voor God geen probleem als je gecremeerd zou zijn, het is m.i. wel bijbelser om je lichaam in de grond te zaaien tot de opstanding.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2009, 04:27:44 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #12 Gepost op: april 19, 2009, 09:09:54 pm »

quote:

In de Talmoed (Sanhedrien 91b) staat een discussie tussen Keizer Antonius en Rabbi Jehoedah HaNasi. De keizer gelooft niet in een reünie van ziel en lichaam en beweert dat zowel het lichaam als de ziel zichzelf kunnen bevrijden van het oordeel door elkaar de schuld te geven. Het lichaam zal zeggen tegen zijn Schepper: "de ziel heeft gezondigd, [het bewijs is] dat vanaf de dag dat de ziel me achter heeft gelaten was ik als een lamme steen in het graf, niet in staat te zondigen." De ziel zal zeggen tegen haar Schepper: "het lichaam heeft gezondigd, [het bewijs is] dat vanaf de dag dat ik van hem scheidde was ik als een machteloze vogel in de lucht, niet in staat te zondigen."
Rabbi Jehoedah HaNasi antwoordde: "Met wat kan dit worden vergeleken? Met een landheer die een tuin had vol vijgenbomen. Ook had hij twee knechten: een blinde knecht en een knecht met verlamde benen. Deze besloten om van de situatie te profiteren. Toen de landheer terugkwam merkte hij de lege tuin op, maar geen van beide knechten erkende er iets mee te maken te hebben. De blinde zei: "ik ben blind, hoe kan ik de vruchten zien?" De lamme zei: "ik heb verlamde benen, hoe kan ik de vruchten plukken?" Wat deed de landheer? Hij zette de lamme weer op de schouders van de blinde en veroordeelde ze tezamen. Zo zal de Heilige Ene ook bevelen: "breng de ziel, plaats haar in het lichaam en beoordeel ze tezamen", zoals er geschreven staat: "Hij zal roepen tot de hemel van boven, en tot de aarde, om Zijn mensen te richten."

Maar goed, uit Talmoedische midrasj mag geen letterlijke betekenis worden afgeleid. Net zoals de meeste Joden geloof ik niet in een letterlijke reünie van ziel en lichaam.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2009, 09:22:54 pm door Esther.bat.Mordechai »
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2009, 09:50:27 pm »
Maar bestaat er dan volgens jou wel een niet letterlijke reünie van ziel en lichaam?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2009, 10:06:54 pm »

quote:

mirt schreef op 19 april 2009 om 21:50:
Maar bestaat er dan volgens jou wel een niet letterlijke reünie van ziel en lichaam?
Ik vermoed dat het oordeel is gebaseerd op hoe we tijdens dit aardse bestaan leven. Van een reünie is volgens mij geen sprake.
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2009, 11:51:42 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 19 april 2009 om 14:43:
Citaat
 Daarnaast vinden/vonden veel christenen in crematie de echo van nogal nare natuurgodsdiensten doorklinken, quote]

Wat zijn nare natuurgodsdiensten? Ieder geloof mag er immers zijn tradities en gebruiken op na houden ook als iemand anders deze naar vind.
Het christendom beschrijft het bestaan van occulte demonische machten wat er in de leugen schuil gaat. Het is dan ook de hang naar christelijke rituelen in plaats van rituelen dat mogenlijk het risico zou lopen met het occulte in aanraking te komen. Nu is daar in dit geval theologisch gezien geen sprake van, maar het deed hen wel er aan denken. Feitelijk wordt er gewoon stof verbrand en is de geest (ook ziel genoemd) volgens het christendom al uit het lichaam.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2009, 11:56:41 pm door gaitema »

ruben1989

• Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #16 Gepost op: april 20, 2009, 05:28:46 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 april 2009 om 23:51:
[...]

Het christendom beschrijft het bestaan van occulte demonische machten wat er in de leugen schuil gaat. Het is dan ook de hang naar christelijke rituelen in plaats van rituelen dat mogenlijk het risico zou lopen met het occulte in aanraking te komen. Nu is daar in dit geval theologisch gezien geen sprake van, maar het deed hen wel er aan denken. Feitelijk wordt er gewoon stof verbrand en is de geest (ook ziel genoemd) volgens het christendom al uit het lichaam.

Ik begrijp niet helemaal wat je zegt, maar volgens mij zijn natuurgodsdiensten zoals het shintoisme of zoals indianen, aboriginals en in mindere mate boedhisten het belijden niks mis. Hoe het met de oude natuurgodsdiensten staat is me niet bekend, dus als je daar op doelde: my bad.
natuurGodsdiensten is misschien niet t juiste woord.

meems

• Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #17 Gepost op: april 20, 2009, 07:06:23 pm »
Citaat
Chaveriem schreef op 19 april 2009 om 07:15:

quote:

Jezus is volgens mij naar het dodenrijk gegaan (nedergedaald ter helle)en niet naar de hemel in de tijd dat hij in het graf lag. Dus ik houd staande wat ik heb geschreven.

quote:

Qua uitleg ga ik met je mee dat het doel van de gelijkenis voor het hier en nu van die tijd was zoiets als "wees op tijd voor de eeuwigheid".
Echter, de gelijkenis is wel conform de joodse leer dat men na de dood naar abraham gaat (en dus niet naar petrus, waar komt dat eigenlijk vandaan?).

Ik vind dat niet in de bijbel over Abraham of Petrus.

quote:

Verder geeft Paulus aan dat we in de hemel noch vrouw nog man zijn, allen gelijk, wat dat precies inhoudt, geen idee, maar je zou er wel de conclusie uit kunnen trekken dat er derhalve geen letterlijke opstanding van het lichaam is.
Dat lichaam zou dan ook ge-re-genereerd dienen te worden, daar het verbrand, geruimd of vergaan is.

Lees eens 1 Kor. 15:35-38. Dat gaat over de vraag van mensen aan Pualus en zijn antwoord over met wat voor lichaam men zal opstaan. Paulus vertelt dan het verhaal van de graankorrel die dood de grond ingaat en er als prachtige halm uitkomt.  Het opstandingslichaam is ongetwijfeld mooi en zonder enig gebrek.

quote:

Beam me up Scotty... :P
Wat is niet duidelijk? Mijn uitleg inzake Openbaring? Of dat over Jeruzalem?
« Laatst bewerkt op: april 20, 2009, 07:07:22 pm door meems »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #18 Gepost op: april 21, 2009, 03:38:14 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 20 april 2009 om 17:28:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je zegt, maar volgens mij zijn natuurgodsdiensten zoals het shintoisme of zoals indianen, aboriginals en in mindere mate boedhisten het belijden niks mis. Hoe het met de oude natuurgodsdiensten staat is me niet bekend, dus als je daar op doelde: my bad.
natuurGodsdiensten is misschien niet t juiste woord.
Wat ik aangeef is dat het christendom in één waarheid geloofd en Gods tegenstander (de duivel) die de waarheid verdraaid (dat vedraaien van waarheid kan ook in de kerk, net als dat God daar buiten actief kan zijn). Andere godsdiensten dienen als christen is een vorm van afgoderij, omdat je je dan bewust inlaat met een dwaalleer van afgoderij. Zo mocht het volk Israël zich niet inlaten met andere godsdiensten en in de tien geboden staat geschreven dat God een jaloerze God is die het niet duld dat er andere goden aanbeden worden naast hem. Vandaaruit kan ik zo een link leggen naar dit onderwerp. De christenen waren dus bang zich zo in te laten met afgoderij en de duivel. Nu zien we cremeren dus niet als een afgodsdienstige ritueel meer. We dienen daar geen andere goden mee en roepen ook geen duivel op. Tijden veranderen.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2009, 03:41:04 pm door gaitema »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #19 Gepost op: april 21, 2009, 04:16:54 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 19 april 2009 om 22:06:
Ik vermoed dat het oordeel is gebaseerd op hoe we tijdens dit aardse bestaan leven. Van een reünie is volgens mij geen sprake.
Is er binnen het Jodendom wel zoiets als een 'laatste oordeel'? En zo ja, hangt dat samen met de komst de Messias? Blijft van mensen alleen de geest bewaard, zoals Samuël verscheen aan Saul te Endor of is er meer?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #20 Gepost op: april 21, 2009, 06:06:43 pm »
Er was toch een 'jongste dag' bekend bij de Joden. Dat zegt Martha tegen Jezus als Lazarus is gestorven:

Joh 11
23 Jezus zeide tot haar: Uw broeder zal opstaan. 24 Marta zeide tot Hem: Ik weet, dat hij zal opstaan bij de opstanding ten jongsten dage.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #21 Gepost op: juni 16, 2009, 08:51:10 pm »
Ik geloof dat we opstaan met een verheerlijkt lichaam, zoals ook Jezus dat had na zijn opstanding. Hij kon eten, communiceren en had een lichaam.
25 Ik weet: mijn redder leeft, en hij zal ten slotte hier op aarde ingrijpen. 26 Hoezeer mijn huid ook is geschonden, toch zal ik in dit lichaam God aanschouwen. 27 Ik zal hem aanschouwen,
Maar als God, de Schepper van hemel en aarde bij machte is een mens uit stof te vormen.... zou dan iets voor Hem te wonderlijk zijn? (Adinomis geciteerd)
Het is voor een mens moeilijk te bevatten dat de Bijbel over deze zaken gewoon letterlijk spreekt. (Ik verwijt niemand iets).
Maar er zal een tijd komen dat, ieder mens waar die ook gewoond of geleefd heeft, letterlijk en in levenden lijve voor zijn of haar Maker komt te staan. In levenden lijve en bij volle verstand. Dit is de zekere toekomst van ieder mens, zonder uitzondering, die door God op deze aarde geschapen is.
De Schepper heeft ons geen onduidelijke woorden nagelaten, maar duidelijk voor bovenstaande dingen gewaarschuwd in Zijn Woord aan de mens: De Bijbel.
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2009, 08:56:12 pm door Seacloud »
Openb. 20, vs. 11-15

Thorgrem

• Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #22 Gepost op: juni 16, 2009, 09:00:01 pm »

quote:

Seacloud schreef op 16 juni 2009 om 20:51:
25 Ik weet: mijn redder leeft, en hij zal ten slotte hier op aarde ingrijpen. 26 Hoezeer mijn huid ook is geschonden, toch zal ik in dit lichaam God aanschouwen. 27 Ik zal hem aanschouwen,
Maar als God, de Schepper van hemel en aarde bij machte is een mens uit stof te vormen.... zou dan iets voor Hem te wonderlijk zijn? (Adinomis geciteerd)
Het is voor een mens moeilijk te bevatten dat de Bijbel over deze zaken gewoon letterlijk spreekt. (Ik verwijt niemand iets).
Maar er zal een tijd komen dat, ieder mens waar die ook gewoond of geleefd heeft, letterlijk en in levenden lijve voor zijn of haar Maker komt te staan. In levenden lijve en bij volle verstand. Dit is de zekere toekomst van ieder mens, zonder uitzondering, die door God op deze aarde geschapen is.
De Schepper heeft ons geen onduidelijke woorden nagelaten, maar duidelijk voor bovenstaande dingen gewaarschuwd in Zijn Woord aan de mens: De Bijbel.

Dank voor je mening/antwoord/visie.
Even voor de duidelijkheid, ik was in een gereformeerde uitvaartdienst toen ik dit hoorde. Vanuit welke denominatie spreek jij is dat ook gereformeerd of wat anders, spreek je dan enkel namens jezelf of is jouw visie de gebruikelijke visie binnen je kerkverband?

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #23 Gepost op: juni 16, 2009, 09:12:58 pm »

quote:

Seacloud schreef op 16 juni 2009 om 20:51:
Voor het eerst dat ik het zo duidelijk hoor!  Wel over nagedacht, maar kon er moeilijk een voorstelling van maken.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
De opstanding
« Reactie #24 Gepost op: juni 16, 2009, 10:08:44 pm »
Vanuit welke denominatie spreek jij is dat ook gereformeerd of wat anders, spreek je dan enkel namens jezelf of is jouw visie de gebruikelijke visie binnen je kerkverband? (Thorgrem)

Beste Thorgrem: Ik ben geen lid van een kerk of gemeente. Bovenstaand bericht komt, zo zou je het kunnen zeggen, recht uit mijn hart, na jaren geleden een hoop strijd in gebed, en het lezen van de Bijbel. (Ik heb ooit, jaren terug, vanuit een nogal kwalijk leven een enorme omslag gehad toen ik tot geloof kwam in Jezus Christus. Ik moest daarvoor compleet niets van de Bijbel hebben, haatte de Joden en christenen, en alles wat met het ,,geloof" te maken had. Nadat ik, met veel strijd die enkele weken geduurd heeft, (Ik wilde enkele mensen om het leven brengen) tot geloof kwam en de Bijbel begon te lezen, viel ik van de ene verbazing in de andere. Met respect bedoeld: Ik las hem als een krant, als een geschiedkundig en letterlijk verslag van onze voorgeschiedenis, en van onze toekomst zoals God en Jezus hem aan ons hebben verteld. Mijn haat tegen Joden was weg, ik kreeg zelfs medelijden met die mensen die al generaties lang overal vervolgd en weggejaagd worden. Ik kwam tot het besef dat ik heel mijn leven aan de verkeerde kant van de lijn gestaan had. Ik weet nog als de dag van gister dat er enkele dingen uit de Bijbel mij zeer troffen: Dat ik straks in levenden lijve voor mijn Schepper zal komen staan. Dat, toen Jezus Christus aan het kruis stierf voor ons, dat onze naam daar bij was. God heeft alles wat ik verkeerd gedaan heb of doen zal op Hem terecht doen komen, en Hij heeft daarvoor de straf betaald in mijn plaats. Nou, ik mag wel zeggen dat dat een openbaring was. Ook dat ik op een avond zat na te denken, en mij realiseerde dat ergens diep in dit Heelal, Jezus in levenden lijve aanwezig is, en straks hier weer terug zal keren.  De mensen zullen Zijn handen kunnen pakken, ongelooflijk. Er staat ook geschreven dat als Jezus terugkeert op de Olijfberg dat die zal splijten. Bij seismische metingen is een enorme onderaardse kloof ontdekt onder die Olijfberg. Onbekend als ik was met het geloof en de Bijbel viel ik van de ene verbazing in de andere. Ik heb hem helemaal doorgelezen, en begon te beseffen dat wat daar beschreven staat, ondanks de onbekendheid en vreemde aan alles, de Bijbel waarheid is. Onze toekomst hoeft er helemaal niet somber uit te zien, want die is eeuwig straks. Het is onbedoeld een beetje een lang verhaal geworden. Gerard.
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2009, 10:13:18 pm door Seacloud »
Openb. 20, vs. 11-15