Dan zou het prettig zijn om even op het vetgedrukte te letten:
Nou Zwever, dan zal ik je het verlossende antwoord geven.
De Kerk stelt in haar catechismus dat binnen het huwelijk de onderlinge gemeenschap tussen man en vrouw bedoelt is om voortplanting te bewerkstelligen. Daartoe mag niets in de weg worden gelegd. Men mag wel reguleren, maar door onthouding of rekening houdend met de natuurlijke cyclus van de vrouw.
Seksualiteit is ook bedoelt als liefdesuiting, men staat vrij daar van te genieten, maar men moet ook trachten de kuisheid te bevorderen en er zorg voor dragen dat de grenzen van gepaste matiging niet worden overschreden.
(
Mijn interpretatie is dan dat een uitbundig liefdesleven zonder de koppeling met de voortplanting niet gelijk staat aan de grenzen van gepaste matiging, en dat het matigen er is om kennelijke excessen -what ever- te voorkomen)
Wat betreft hen die geen kinderen kunnen krijgen (de onvruchtbaren) wordt gesteld dat dit geen absoluut kwaad is. M.b.t. dergelijke huwelijken wordt vastgesteld dat onvruchtbaarheid een groot geestelijk lijden is, dat de geestelijke vruchtbaarheid wordt aanbevolen, zij kunnen hun edelmoedigheid tonen door verlaten kinderen te adopteren of door veeleisende diensten te bewijzen aan hun naaste.
(
De vraag is nu waarom dat veeleisend zou moeten zijn, is dit een soort compensatie?)
Voorts, De heilige Schrift en de traditionele praktijk van de Kerk zien in de kinderrijke gezinnen een teken van Gods zegen en van de edelmoedigheid van de ouders.
(
Daarbij kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de omvang van het gezin dus een direct of indirect ijkpunt is voor de edelmoedigheid van de ouders)
Bron...
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=1&id=1363NU vraag ik me af waar het hier verkeerd gaat in jou ogen. Ik stel vragen of geef duidelijk aan dat ik het gevoel heb over iets. Dat is gewoon in een discussie of gedachtewisseling lijkt me. Daar kan je dan op reageren, maar dat deed RKdiak niet eens, mede omdat het ook een reactie was naar zwever.
Lees de link na en je zult tot de conclusie komen dat de dingen die ik schrijf niet uit het verband zijn gerukt, maar dat ik er een aantal dingen heb uitgelicht die ter zake doende waren lopende de draad.
Bijvoorbeeld mijn in topic gestelde vraag hoe het zit met koppelling sex en voorplanting bij onvruchtbaren, waar ik geen antwoord op heb gehad.
In de discussie kwam ook aan de orde de gevolgen van bepaalde vormen van sex, dan zie ik dat de KK matigheid nastreeft in plaats van uitbundigheid.
IK bedenk dat niet, ik haal dat uit de bron.