Auteur Topic: Klein dagboekje van ons allemaal  (gelezen 28883 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Klein dagboekje van ons allemaal
« Reactie #50 Gepost op: mei 19, 2009, 10:53:34 am »
Vanmorgen las ik in 'verdriet, dood en geloof', een boekje dat C.S. Lewis schreef na de dood van zijn vrouw, de volgende zinnen:

Soms kost het moeite niet te zeggen "God moge God vergeven". Als ons geloof het bij het rechte eind heeft deed Hij dat niet. Hij kruisigde Hem.
Bombus terrestris Reginae

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 19, 2009, 11:48:32 am »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 17 mei 2009 om 14:10:
"Dien de HEER, jullie God, dan zal Hij je voedsel en je water zegenen" (Exodus 23:25)

Maimonides: "Het begin van de zin, 'dien (avadtem = "jullie dienen") de Heer', staat in het meervoud; maar het vervolg van dezelfde zin, 'dan zal Hij je voedsel (lachmecha = brood van jou) en je water (mejmejcha = water(s) van jou) zegenen', staat in het enkelvoud. Waarom?
Eten doe je alleen, ook al ben je samen. Dienen doe je samen, ook al ben je alleen."
Dienen doe je samen, ook al ben je alleen. Hoe doe je dat samen als je alleen bent? Met God samen?
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: mei 19, 2009, 11:56:10 am »
Ik sloeg een gebedenboekje open op bladzijde 60 en daar stond het volgende gebed:

God,
We kunnen ze niet missen,
de mensen die zich verzetten tegen kreten als: 'eigen volk eerst!'
en: 'Buitenlanders weg!'
We kunnen ze niet missen,
de mensen die opkomen
voor iedereen die gepest
of uitgelachen wordt.
De wereld zou er heel anders uitzien
als er geen mensen waren geweest,
die hun leven op het spel zetten
voor anderen in nood.

Geef dat er telkens
weer mensen opstaan
die zich verantwoordelijk voelen
voor hun medemensen.
Dat er telkens weer mensen zijn,
die onrecht aan de kaak stellen.
Geef dat wij beseffen
dat we elkaar nodig hebben
om onze aarde leefbaar te houden.

Gisteren was er in Nova het gespreksonderwerp over "hufterig gedrag" in Nederland. Veel mensen durven niet meer een andere te corrigeren. een man deed het wel en kwam met een gebroken heup in het ziekenhuis als gevolg ervan.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2009, 11:56:28 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: mei 19, 2009, 12:00:22 pm »
even wat leuks tussendoor :)

Een optreden met onze slagwerk groep tijdens een voorjaarsshow van onze muziekvereniging als zomersgekleedde roeiers. Ik ben de langste in de groep (ongeveer in het midden):
http://www.youtube.com/watch?v=1-QU1s6oPM8

nog twee leuke optredens:

met de majorettes als egyptische meiden: "Walk like een egyption"
http://www.youtube.com/watch?v=9945-3sGsYs&feature=related

En wij als chinezen: "sketches of the orient"
http://www.youtube.com/watch?v=cUf5lG-r9BU&feature=related
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2009, 12:14:44 pm door gaitema »

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: mei 19, 2009, 12:09:36 pm »
Dan ook maar eens wat luchtigs.

Voor de bouw van onze corso creatie, zijn er een bouwtent aan het bouwen.
Laatste tijd erg druk mee geweest. Het eind komt in zicht, maar dan moet de bouw van de wagen nog beginnen.

http://www.youtube.com/watch?v=-5VmC6xjY7o     deel 1

http://www.youtube.com/watch?v=sEOaZKNJnF4      deel 2
was ik weer

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: mei 19, 2009, 12:17:09 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 mei 2009 om 12:00:
even wat leuks tussendoor :)

Een optreden met onze slagwerk groep tijdens een voorjaarsshow van onze muziekvereniging als zomersgekleedde roeiers. Ik ben de langste in de groep (ongeveer in het midden):
http://www.youtube.com/watch?v=1-QU1s6oPM8

Leuk! Doen jullie veel concoursen/festivals/optredens?

Ik vind het geweldig als de malletband van onze vereniging van die drumstukken doet, zonder melodieslagwerk bedoel ik. Dat swingt altijd zo lekker  :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: mei 19, 2009, 12:33:37 pm »

quote:

Mellon schreef op 19 mei 2009 om 12:17:
[...]

Leuk! Doen jullie veel concoursen/festivals/optredens?

Ik vind het geweldig als de malletband van onze vereniging van die drumstukken doet, zonder melodieslagwerk bedoel ik. Dat swingt altijd zo lekker  :)

Het is een levendige groep bij ons:) Hoe heet jullie vereniging?
We waren een traditionele drumband dat uitgegroeid is tot slagwerkgroep. Daarin kan je variëren in verschillende stijlen. Traditioneel tot shows zoals deze. Braziliaans en Noord-amerikaanse stijl tot strak schots.

In de traditionele drumbandnummers doen we aan concoersen mee. We hebben daar vorig jaar aan mee gedaan en zijn 3de geworden van Nederland onder alle deelnemende groepen die daar dat jaar aan meededen. Dat is voor ons de topprestatie. Nummers 1 en 2 zijn erg goed en zullen we voorlopig denk ik niet kunnen verslaan.

Festifals hebben we ook geregeld wel aan meegedaan. Het afgelopen jaar hebben we 4 keer aan wedstrijden deel genomen in de IPC-wereld.

Onze dirigent (instructeur noemen we dat bij ons) is toevallen vrijgemaakt trouwens met een passie voor de muziek. Zo zit achter elk kerklid vaak nog weer een passie Dit is echt zijn passie.

Met het volgende nummer: http://www.youtube.com/watch?v=zqTTlt8mwW4&feature=related

Als je vernieuwend bezig blijft trekt dat ook jeugd. Dat waren trouwens Europesche wedstrijden in Nederland waar meen ik 8 groepen aan deelnamen. Wij werden 5de. Landen die deelnamen waren Groot Britannië, Frankrijk en Nederland.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: mei 19, 2009, 12:41:46 pm »
Een leuke voorjaarsshow optreden van een paar jaar geleden. In een restaurant met drie bezoekers en drie serveersters in het ongeduldige wachten op het eten: http://www.youtube.com/watch?v=lKHs8Cpt3nI

Het concours van 2007 waar we derdes werden:
http://www.youtube.com/watch?v=8EYT7Cxxz5Y
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2009, 02:02:57 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: mei 19, 2009, 01:04:09 pm »

quote:

smooky schreef op 19 mei 2009 om 12:09:
Dan ook maar eens wat luchtigs.

Voor de bouw van onze corso creatie, zijn er een bouwtent aan het bouwen.
Laatste tijd erg druk mee geweest. Het eind komt in zicht, maar dan moet de bouw van de wagen nog beginnen.

http://www.youtube.com/watch?v=-5VmC6xjY7o     deel 1

http://www.youtube.com/watch?v=sEOaZKNJnF4      deel 2
Dat is een beste klus. Hoelang duurt zoiets?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: mei 19, 2009, 01:57:31 pm »
Zo, gaitema, actieve groep! Leuk ook dat jullie succesvol zijn.

Mijn club is hier te vinden. Het is een openbare muziekvereniging. Ik speel zelf in het fanfare-orkest en sinds twee jaar speel ik bastuba  :)  Ik ben de enige vrouw die bas speelt. Sterker, ik denk dat ik de enige vrouwelijke bassiste ben bij deze club.. en de vereniging bestaat al meer dan 100 jaar.

We gaan wel eens naar concoursen, maar bewust niet te vaak. Het is voor ons een soort kwaliteitsmeter, maar geen doel op zich. We verzorgen veel optredens bij sociale en openbare gebeurtenissen, zoals de intocht van Sinterklaas en 30 april en dergelijke.

Verder (en daar ben ik erg trots op) is onze vereniging een opleider van jonge musici. Ten Boer valt een beetje buiten het bereik van de muziekscholen en daarom zet onze vereniging zich in voor muziekonderwijs. Momenteel hebben we zoveel leerlingen dat we nauwelijks voldoende instrumenten hebben en dat we straks failliet gaan aan ons eigen succes op dit gebied, als we niet oppassen  :+

Okay, het zal wel een beetje meevallen, maar we hebben wel een leerlingenorkest (met leerlingslagwerkers en -blazers) kunnen oprichten. Samen met enkele andere volwassen leden ondersteun ik dit orkest ook. Deze leerlingen doen het erg goed en ik ben ook heel trots op het feit dat ze op het voorjaarsconcert al hebben opgetreden. Het was een groot succes!

Genoeg verteld! Nu ga ik je verdere filmpjes bekijken  :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: mei 19, 2009, 02:09:59 pm »
Filmpjes zijn er weer :)

Jullie vereniging is ook actief zie ik. Wij doen trouwens ook niet elk jaar aan concour mee, we hebben elk jaar wat anders. Sinterklaas en bij het openen van een winkel zijn ook gelegenheden waar we voor gevraagd worden. Sommigen van ons krijgen tijdelijk les van de muziekschool, maar meestal les van onze eigen leraren. Om bij ons de kosten te kunnen bekostigen doen we eens in het jaar een grote rommelmarkt en aan papier verzamelen onder andere. 6 dagen in de week kan je bij ons oud papier kwijt.  Daarnaast verhuren we ons gebouw aan meer verenigingen, de evangelische Ezragemeente en voor EHBO-cursussen. Onze vereniging bestaat ongeveer voor 90 procent uit jeugd en kent naast de slagwerkgroep een orkest en meerdere majorette groepen en een iniminirette groep. (4 jarigen :) )

Site van onze vereniging:

http://www.advendo-nijverdal.nl/index.php?page=algemeen

alle filmpjes:

http://www.advendo-nijver...x.php?page=me_video_album

dit vindt ik daar ook geweldig van de filmpjes op vuilnisbakken en emmers onderandere:
http://www.youtube.com/wa...m&feature=player_embedded

De vereniging is inmiddels ook al meer dan honderd jaar oud en opgericht door een aantal vrienden die graag met de muziekvereniging ook in de kerk willen spelen, zoals nu nog door het orkest rond kerst en geregeld met pasen gebeurd. Zo zijn zij naast het oudere muziekvereninging KSW als een christelijke muziekvereniging ontstaat. Al is het voor iedereen die er bij wil natuurlijk :) Niet iedereen is christelijk. Het is ook koninklijk onderscheiden, omdat het tijdens de tweede wereldoorlog tijdelijk opgedoekt is om zo niet voor de nazies te hoeven spelen.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2009, 02:40:31 pm door gaitema »

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: mei 19, 2009, 02:12:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 mei 2009 om 13:04:
[...]

Dat is een beste klus. Hoelang duurt zoiets?
Dit jaar hebben we een nieuwe tent gebouwd. Voorbereidend werk, zijn we al een paar maanden mee bezig. 30 mei, moet alles klaar zijn. Dan begint de bouw van de wagen zelf. Half augustus moet deze klaar zijn.
was ik weer

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: mei 19, 2009, 02:24:03 pm »
Hebben jullie vaak een optocht? Bij ons is de laatste gehouden zo rond het 150 jarig bestaan van Nijverdal. Het lijkt me veel werk, maar ook heel mooi om te doen. Met een pilsie na de tijd met een voldaan gevoel over wat er weer gefixt is die dag :)
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2009, 02:24:20 pm door gaitema »

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: mei 19, 2009, 02:35:54 pm »
1 x per jaar.  onze inzending van vorig jaar.

http://www.corsogroepfunfun.nl/content/2008/4%20-%20het%20Corso%20(middag)/4%20-%20het%20middagcorso%20-%20031.jpg
was ik weer

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: mei 19, 2009, 02:43:13 pm »
Ongelooflijk. Dat is het echte werk :)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: mei 19, 2009, 02:45:09 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 mei 2009 om 14:09:
Al is het voor iedereen die er bij wil natuurlijk :) Niet iedereen is christelijk. Het is ook koninklijk onderscheiden, omdat het tijdens de tweede wereldoorlog tijdelijk opgedoekt is om zo niet voor de nazies te hoeven spelen.

Interessant, zeg.

Onze vereniging is zoals gezegd openbaar, maar heeft veel christelijke (gereformeerde) leden. Het is statutair vastgelegd dat er op zondag geen activiteiten ondernomen worden (dus geen concoursen of concerten op zondag), met uitzondering van het begeleiden van kerkdiensten. Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar het zou dus best kunnen dat ik op zondag in de synodale of hervormde kerk moet optreden  :)  Of in mijn eigen kerk, natuurlijk.

Mooie site hebben jullie. Bij ons ontbreken de filmpjes of muziekopnames, helaas. Op jullie eigen gebouw ben ik een beetje jaloers!  :)  

Leden mogen bij ons trouwens ook op eigen initiatief een ensemble vormen om ergens te spelen, bijvoorbeeld in een kerkdienst. Dat gebeurt best vaak. Zo speelt er al jaren een groepje in het bejaardentehuis op Eerste Kerstdag. In de praktijk werkt dat erg goed, omdat de musici al op elkaar zijn ingespeeld.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: mei 20, 2009, 01:56:53 am »

quote:

Een geschiedenispagina:
http://www.advendo-nijver....php?page=al_geschiedenis
Van mijn moeders kant is het een echte Advendofamilie. Zij is van de familie Slettenhaar die door de geschiedenis heen er heel actief in waren. Mijn overgrootvader Berent-Jan Slettenhaar heeft als oud-voorzitter van de vereniging de eerste steen gelegd van onze mooie Advendohuis in 1980. Het jaar waarin ik geboren ben. Hij was toen 80 jaar.

quote:

Onze vereniging is zoals gezegd openbaar, maar heeft veel christelijke (gereformeerde) leden. Het is statutair vastgelegd dat er op zondag geen activiteiten ondernomen worden (dus geen concoursen of concerten op zondag), met uitzondering van het begeleiden van kerkdiensten. Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar het zou dus best kunnen dat ik op zondag in de synodale of hervormde kerk moet optreden  :)  Of in mijn eigen kerk, natuurlijk.

Mooie site hebben jullie. Bij ons ontbreken de filmpjes of muziekopnames, helaas. Op jullie eigen gebouw ben ik een beetje jaloers!  :)  

Mooi hé :) Ik ben jullie foto's gaan doornemen, het lijkt me een mooie gezellige vereniging.

quote:

Leden mogen bij ons trouwens ook op eigen initiatief een ensemble vormen om ergens te spelen, bijvoorbeeld in een kerkdienst. Dat gebeurt best vaak. Zo speelt er al jaren een groepje in het bejaardentehuis op Eerste Kerstdag. In de praktijk werkt dat erg goed, omdat de musici al op elkaar zijn ingespeeld.

Soms komt zo iets bij ons ook voor, maar niet zo heel vaak eigenlijk.

Het is trouwens een hele kunst om zo'n grote vereniging draaiende te houden. Het vraagt inspanning van leden in vrijwilligerswerk voor de vereniging naast het muziek spelen. Helaas hebben sommigen niet door hoe noodzakelijk dat is, maar ondanks dat weten we tot nu toe nog genoeg mensen op de been te krijgen. Ik begrijp daardoor ook een beetje hoe het in het groot in de wereld ook zit. Wel je iets moois neerzetten, dan kan dat niet door ik-gerichtte mensen, je hebt elkaar voor elkaar nodig. Samen bouw je het op. Hoe gaat dat bij jullie af?

ADVENDO betekend trouwens:
Aangenaam Door Vriendschap En Nuttig Door Oefeningen.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: mei 20, 2009, 09:41:24 am »

quote:

gaitema schreef op 20 mei 2009 om 01:56:

Het is trouwens een hele kunst om zo'n grote vereniging draaiende te houden. Het vraagt inspanning van leden in vrijwilligerswerk voor de vereniging naast het muziek spelen. Helaas hebben sommigen niet door hoe noodzakelijk dat is, maar ondanks dat weten we tot nu toe nog genoeg mensen op de been te krijgen. Ik begrijp daardoor ook een beetje hoe het in het groot in de wereld ook zit. Wel je iets moois neerzetten, dan kan dat niet door ik-gerichtte mensen, je hebt elkaar voor elkaar nodig. Samen bouw je het op. Hoe gaat dat bij jullie af?

ADVENDO betekend trouwens:
Aangenaam Door Vriendschap En Nuttig Door Oefeningen.

Mooi hé? Die oude namen  :)

Tja, daar zeg je hele belangrijke dingen. Onze vorige voorzitter (ik zat toen ook in dat bestuur als secretaris) heeft enorm geïnvesteerd in het sociale gebeuren binnen de vereniging. Als je in zo'n bestuur zit, krijg je heel wat te horen. Mensen die klagen en zeuren over de gang van zaken, mensen die niet met elkaar of de dirigent overweg kunnen. En inderdaad de inspanningen die nodig zijn om een vereniging als deze draaiende te houden. Die voorzitter heeft ontzettend veel tijd gestoken in het persoonlijk benaderen van en praten met mensen binnen de vereniging die een probleem hadden. Zo wist hij ze weer te betrekken bij de vereniging.

Ik heb daardoor erg veel respect gekregen voor die man. Hij had echt oog voor dingen en voor mensen en hij heeft veel problemen ondervangen door gewoon goed te communiceren en te luisteren.

En niet alleen hij, maar ook anderen binnen de vereniging zijn op deze manier actief. Je moet je voorstellen: ik kwam uit een gereformeerde brassband. Daar heb ik niet bij lange na niet zo'n warm welkom gehad als hier. Binnen deze vereniging besteden mensen bewust tijd aan je, met name aan de jeugdleerlingen. Je voelt je welkom, ook als kind.

En nog iets anders: de mensen waar ik hierover praat, zijn in hoofdzaak niet kerkelijk. De manier waarop zij te werk gingen, stond in mijn ogen in opmerkelijk contrast met de manier waarop binnen mijn gemeente werd gehandeld. Het gebrek aan communicatie en oog hebben voor elkaar is en was daar wat mij betreft schrijnend.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: mei 20, 2009, 09:51:55 am »
En nu nog wat mooie koperblazersmuziek:

Danny Boy uit de film Brassed Off

Warme klanken, zo hoort het  :)
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2009, 10:15:18 am door Mellon »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: mei 21, 2009, 02:16:55 am »
Als een kerk nu zo zou kunnen lopen als een vereniging zoals bij jullie, dan kijg he ook mooie warme klanken binnen de kerk :)
Dat herken ik wel. Ik ken een gemeente waarna ze uitgebrijd gaan koffie drinken na de tijd en er ook wat gepoold kan worden, waar mensen elkaar echt als vrienden van de kerk kennen en samen nablijven na een dienst. Zo iets mis ik bij ons wel.

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: mei 21, 2009, 12:16:55 pm »
"Ik ben de Heer jullie God Die jullie uit het land van Egypte heeft gebracht" (Exodus 20:2)

Waarom niet: "Ik ben de Heer jullie God, de almachtige Schepper van het hele Universum"?
Martin Buber: "er staat 'Ik ben de Heer die jullie uit de modder heeft gehaald. Kom nu en luister'."
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: mei 21, 2009, 11:56:20 pm »
Dit vindt ik ook mooi:
Jesaja 41:10
10 Wees niet bang, want ik ben bij je,
vrees niet, want ik ben je God.
Ik zal je sterken, ik zal je helpen,
je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand.  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juni 05, 2009, 07:55:44 pm »
In Sifrej ha'Azinoe 339 staat: "blijhartig totaan de dood, zoals God  Mozes opdroeg om de grot binnen te gaan en blijhartig te sterven."

God heeft niet tegen Mozes gezegd dat hij een grot binnen moest gaan, evenmin heeft God Mozes opgedragen te sterven, evenmin heeft God tegen Mozes gezegd gelukkig de dood tegemoet te gaan. Niet letterlijk, niet in de pesjat. Maar midrasj is niet letterlijk, midrasj is geen pesjat. Midrasj probeert een idee over te brengen met behulp van passgaes uit de T'NaCh.
In Deuteronomium 32:50 zegt God tegen Mozes dat hij sterft zoals zijn broer: "Op die berg zul je sterven en met je voorouders verenigd worden, zoals je broer Aäron op de Hor stierf en met zijn voorouders werd verenigd."
Er gebeuren vier dingen in deze midrasj:

1)   "zoals Aharon je broer" is in het Hebreeuws "ka-asjer ... Aharon achiecha."
2)   Het woord "ka-asjer is eigenlijk samengesteld uit twee woorden "ka" (= zoals) en "asjer" (= dat).
3)   De wortel van het woord "zoals" is in het Hebreeuws a-sj-r en de wortel van het woord "blijhartig" is ook a-sj-r-(j).

Als het woord "ka-asjer" als "zoals blijhartig" zou worden vertaald, dan vertelt God tegen Mozes in Deuteronomium: "Op die berg zul je sterven en met je voorouders verenigd worden, blijhartig zoals je broer Aäron op de Hor stierf en met zijn voorouders werd verenigd."

Het Hebreeuwse woord "oe-met" dat in bijna alle Bijbels als "en jij zult sterven" wordt vetaald, is eigenlijk een bevel "sterf jij!."
Als deze betekenis wordt toegevoegd, zegt God tegen Mozes: "Sterf jij! Op die berg wordt je verenigd met je voorouders, blijhartig zoals je broer Aäron op de Hor stierf en met zijn voorouders werd verenigd." Grammatica lost twee problemen van deze drasj op: God heeft Mozes opgedragen te sterven en heeft God tegen Mozes gezegd gelukkig de dood tegemoet te gaan.

Maar waarom zou dat in een grot gebeuren? Interpretatie lost dit probleem op.
In Numeri 20:27 wordt verteld: "Ze gingen voor de ogen van het hele volk de berg op, zoals de HEER Mozes had opgedragen. Mozes liet Aharon zijn priesterkleding uittrekken en droeg Aharons zoon Eleazar op die aan te trekken. Daar, op de top van de berg, stierf Aäron. Daarna ging Mozes met Eleazar weer naar beneden. Toen de Israëlieten vernamen dat Aharon was gestorven, beweende heel de gemeenschap hem dertig dagen lang."
Dus Aharon ging samen met anderen de berg op in het zicht van de hele gemeenschap. Maar de gemeenschap wist niet dat Aharon was gestorven voordat Mozes en Eleazar weer naar beneden gingen. Ze hadden niet gezien dat Aharon was gestorven. Een mogelijkheid is dat het buiten het zicht van de gemeenschap gebeurde vanwege het feit dat zijn dood en begravenis binnen een grot plaatsvonden.

Dus: Blijhartigheid totaan de dood, zoals God Mozes opdroeg om de grot binnen te gaan en blijhartig te sterven. De drasj gebruikt deze twee passages om uiteindelijk naar het positieve van blijhartigheid wijzen.

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juni 07, 2009, 05:28:20 pm »
Midrasj Sjemot Rabbah 20:1 & Bamidbar 22:4 zeggen:

quote:

God: "Verander de Nijl in bloed en wreek je op de Midianieten!" Mozes [protesterend]: "gooi geen steen in een put waar je vanuit het gedronken..."

Het is duidelijk dat deze midrasj het idee over probeert te brengen dat het over het algemeen onjuist is zich te wreken op degene die je heeft geholpen. Maar om dit helder te maken lijkt de midrasj  de hele Torah aan de laars te lappen. In deze midrasj gedraagt Mozes zich schijnbaar volledig tegengesteld aan de Bijbeltekst. In Numeri 31:1-6 beveelt God Mozes Israel op de Midianieten te wreken. Dat gebeurt: 12.000 man worden opgesteld tegen de Midianieten en de Midianieten worden verslagen. Maar in de midrasj protesteert Mozes.
In Exodus 7:17-19 wordt door God opgedragen de Nijl in bloed te veranderen. Weer wordt dit zonder tegenspraak uitgevoerd. Maar in de Midrasj krijgt God alleen maar tegenspraak van Mozes; hij voert zijn bevelen niet uit maar komt met excuses. Wat gebeurt er precies?

In Exodus 7:19 geeft God Aharon de opdracht om de Nijl in bloed te veranderen, en niet Mozes die gewoonlijk de plagen startte. In Numeri 31:1-6 geeft God Mozes persoonlijk de opdracht zich op de Midianieten te wreken: nekom ("wreek"! Mannelijk enkelvoud). Maar het gevolg van dit bevel was, dat zich een heel leger op de been stelde onder leiding van Pinechas. Eigenlijk had God moeten zeggen: nikmoe ("wreken"! Meervoud).
De Midrasj gebruikt deze afwijkende details en beschrijft een tafereel: God beveelt Mozes de Nijl in bloed te veranderen, maar Mozes protesteert dat hij geen steen wil gooien in de bron waaruit hij heeft gedronken. De Nijl had hem als zuigeling gedragen en speelde een rol in zijn redding en uiteindelijk de bevrijding van Israel, en je vernietigt nou eenmaal niet degene die je geholpen heeft. Mozes weigert en dus wijst God Aharon maar aan. Ook als God hem persoonlijk ("nekom!") beveelt om Israel op de Midianieten te wreken, spreekt hij God tegen, want als jonge man mocht hij zijn toevlucht nemen in Midian, en je vernietigt nou eenmaal niet degene die je geholpen heeft. Hoe toepasselijk is de vergelijking met de put? Mozes dronk ervan in de wildernis en ontmoette zijn Midianitische vrouw Tsipporah.
Deze midrasj gebruikt beide Torah passages om duidelijk te maken dat het over het algemeen onjuist is zich te wreken op degene die je heeft geholpen.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2009, 08:10:15 pm door Esther.bat.Mordechai »

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juni 07, 2009, 11:24:08 pm »
Hoi Gaitema. Sorry dat ik per ongeluk een vraag van je over het hoofd heb gezien. Je vroeg:

quote:

Gaitema schreef:
Dienen doe je samen, ook al ben je alleen. Hoe doe je dat samen als je alleen bent? Met God samen?

Wat Maimonides bedoelt is dat geen mens zich binnen de dienst van God buiten de gemeenschap kan beschouwen. Hoe alleen je ook bent: je bent samen.
In het Jodendom wordt dit soms vergeleken met de letters van het Alef-Beth (het Hebreeuwse alfabet): de letters staan apart, vervullen hun eigen functie en mogen elkaar nooit raken. Toch vormen ze samen hun betekenis binnen woorden en zinnen.
Ook wordt het vergeleken met de verschillende ledematen: allen vervullen ze hun eigen functie en opereren als zodanig apart, maar ze vormen samen een lichaam.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2009, 11:32:43 pm door Esther.bat.Mordechai »

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juni 10, 2009, 11:19:07 pm »
Verrassend is Rabbi Akiba's commentaar op Deuteronomium 31:18.  Hij meent dat miniem (het atheisme, agnosticisme en de afgodendienst van toen) de schuld van de mens zelf is. Hij zegt dat, indien we ons van Hem afkeren, God Zich verbergt en daarna verbergt dat Hij Zich verbergt, zodat men uiteindelijk niet eens meer weet dat Hij Zich verbergt.
En inderdaad zegt Deuteronomium 31:18: "en Ik: verbergen zal Ik verbergen Mijn gezicht ..." ("we'anochie haster astier panaj ...")."

(B.t.w. vindt iemand dit soort kleine stukjes commentaar nog interessant of relevant? Zoniet dan stop ik ermee ze te posten).
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2009, 11:26:50 pm door Esther.bat.Mordechai »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juni 10, 2009, 11:27:16 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 10 juni 2009 om 23:19:
Verrassend is Rabbi Akiba's interpretatie op Deuteronomium 31:18.  Hij meent dat miniem (het atheisme, agnosticisme en de afgodendienst van toen) de schuld van de mens zelf is. Hij zegt dat, indien we ons van Hem afkeren, God Zich verbergt en daarna verbergt dat Hij Zich verbergt, zodat men uiteindelijk niet eens meer weet dat Hij Zich verbergt.
En inderdaad zegt Deuteronomium 31:18: "en Ik: verbergen zal Ik verbergen Mijn gezicht ..." ("we'anochie haster astier panaj ...")."

(B.t.w. vindt iemand dit soort kleine stukjes commentaar nog interessant of relevant? Zoniet dan stop ik ermee ze te posten).
Niet stoppen! Ik vond deze weer heel goed!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juni 11, 2009, 10:00:39 am »

quote:

Adinomis schreef op 10 juni 2009 om 23:27:
[...]

Niet stoppen! Ik vond deze weer heel goed!
Ookal reaageer ik er niet op, ik lees ze wel graag!!

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juni 11, 2009, 11:36:32 am »
Esther, ik lees met groot genoegen de stukjes die jij plaatst ik hoop dat je ze wil blijven plaatsen ook al lever ik er geen commentaar op. En natuurlijk heel erg bedankt voor de moeite die jij neemt om die wijsheden met ons te delen, want het geeft toch een kijk op de teksten die ik niet direct zelf uitgedacht zou hebben.

Maar ik kan mijn leven ook beteren natuurlijk en wat vaker van me laten horen ......

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juni 12, 2009, 11:34:43 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 07 juni 2009 om 23:24:
Hoi Gaitema. Sorry dat ik per ongeluk een vraag van je over het hoofd heb gezien. Je vroeg:

[...]

Wat Maimonides bedoelt is dat geen mens zich binnen de dienst van God buiten de gemeenschap kan beschouwen. Hoe alleen je ook bent: je bent samen.
In het Jodendom wordt dit soms vergeleken met de letters van het Alef-Beth (het Hebreeuwse alfabet): de letters staan apart, vervullen hun eigen functie en mogen elkaar nooit raken. Toch vormen ze samen hun betekenis binnen woorden en zinnen.
Ook wordt het vergeleken met de verschillende ledematen: allen vervullen ze hun eigen functie en opereren als zodanig apart, maar ze vormen samen een lichaam.

Ik snap het. Het doet me denken aan het blad Open Doors die ik lees. Ze helpen christenen die vervolgt worden vanwege hun geloof wereldwijd. Ik las daarin van christenen die in gebieden wonen waar ze de enige soms zijn. Niet eens weten hoeveel gelovigen er elders op de wereld zijn.  Sommigen worden gevangen genomen en hebben het heel zwaar. Dan onvangen ze brieven van mensen over de hele wereld met bemoedigingen. Dat geeft ze veel kracht. Te weten dat er mensen zijn die met hen meeleven en voor hen bidden. Die voor hun lot strijden.

Je bent in dat lot op elkaar aangewezen. Al kan je soms enkel bidden. Maar dat maakt die samenbindende factor. Het lichaam waarover je schrijft.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juni 12, 2009, 11:41:57 pm »
En als God het wil, helpt Hij een handje. Mijn moeder vertelde me van wonderen die ze in het verleden meemaakte waarin ze de hand van God zag. Als moeder van drie kinderen zag ze opeens dat de overheid de kinderbijslag halveerde. Al werkte mijn vader hele dagen als timmerman, ze hadden geen geld meer om nieuwe kleren te kopen. Gelukkig kreeg ze steeds dat wat ze nodig hadden van familie van ons. Op een dag zat ze met het handen in het haar. De bouwtas van mijn vader was versleten en ze had geen geld voor een nieuwe. Kreeg ze weer een tas met kleding van onze familie en wat zat daar tussen? Een bouwtas! Terwijl ze niet verteld had aan de familie dat ze er één nodig hadden. Wie geeft nu met de kleren een bouwtas weg? Ze maakte steeds van die dingen mee. Zo toevallig, dat het wel voorzienigheid moest zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juni 17, 2009, 11:58:23 pm »
De karakter van God vindt ik mooi om te lezen in het oude testament. Hij moet soms behoorlijk ingrijpen en brullen als een leeuw, maar te gelijk gaat het Hem aan het hart wat er allemaal gebeurd. Soms smeekt Hij zijn volk en daarmee ook de wereld: "probeer het toch eens te leven naar Mijn wil, je zult zien dat Ik je rijkenlijk zal zegenen."

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juni 18, 2009, 12:18:55 am »

quote:

gaitema schreef op 12 juni 2009 om 23:41:
En als God het wil, helpt Hij een handje. Mijn moeder vertelde me van wonderen die ze in het verleden meemaakte waarin ze de hand van God zag. Als moeder van drie kinderen zag ze opeens dat de overheid de kinderbijslag halveerde. Al werkte mijn vader hele dagen als timmerman, ze hadden geen geld meer om nieuwe kleren te kopen. Gelukkig kreeg ze steeds dat wat ze nodig hadden van familie van ons. Op een dag zat ze met het handen in het haar. De bouwtas van mijn vader was versleten en ze had geen geld voor een nieuwe. Kreeg ze weer een tas met kleding van onze familie en wat zat daar tussen? Een bouwtas! Terwijl ze niet verteld had aan de familie dat ze er één nodig hadden. Wie geeft nu met de kleren een bouwtas weg? Ze maakte steeds van die dingen mee. Zo toevallig, dat het wel voorzienigheid moest zijn.
Jouw moeder had vast en zeker met God gepraat over die bouwtas. Mensen die weinig geld hebben worden heel afhankelijk van God en leren zo veel meer op God te vertouwen. Ik heb zelf ook zulke voorbeelden gezien bij gelovige vluchtelingen. Geweldig zoals God kan voorzien!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juni 18, 2009, 03:00:32 pm »
Het zou kunnen. Al was het maar het "geeft ons heden ons dagenlijks brood".
Ze denkt wel overdag veel met de gedachte dat de Vader het ook hoort. Zo gaan ze de dag door vertelde ze me eens. Dan denkt ze wel eens: "wat zullen wij eens gaan doen vandaag. Zullen wij het zus of zo."

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juni 26, 2009, 08:48:44 am »
Wereldburger

Ik kom niet uit het noorden.
Ik kom niet uit het zuiden.
Ik leef niet alleen van het brood noch van woorden.
Ik kom noch uit Afrika
noch uit Azië
noch uit Amerika
noch uit Australië.
De hele wereld is mijn vaderland.
Ik ben een wereldburger.
Mijn hand
en mijn hart zijn zo groot
dat de hele wereld erin kan.

Joaquin Pinheiro, vluchteling uit Angola

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juni 26, 2009, 08:59:10 am »
Zowel bovenste als deze komen uit een boekje van Hart voor Tansania, een organisatie die is opgericht door iemand van onze kerk voor hulp aan dove kinderen in Tanzania.

Een gedicht komt van Eva Freie (12 jaar, Nijverdal):

Liefde

Liefde is links,
Liefde is rechts,
Liefde is voor,
Liefde is achter,
Liefde is onder,
Liefde is boven,

Liefde is bijna overal
Maar er is één plek waar liefde niet is,
Liefde is er niet in mijn leven.

Ik zie daar liefde,
Plots is het weg.
Ik zie weer liefde,
maar weer is het weg.
Liefde is voor mij een Fata Morgana.

Liefde is bijna overal,
Maar er is één plek waar liefde niet is,
Liefde is niet in mijn leven.

Daar is een vrouw,
Ze straalt liefde uit.
Wat komt ze doen?
Haalt ze me op?!

Liefde is echt overal,
Er is miscchien wel een plek waar geen liefde is,
Maar liefde is er wel in mijn leven.

"Ik heb het geschreven in de ogen van een wees. Ik heb geprobeerd het me voor te stellen, dat was wel moeilijk, hoor".