Auteur Topic: Klein dagboekje van ons allemaal  (gelezen 28884 keer)

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
Klein dagboekje van ons allemaal
« Gepost op: april 14, 2009, 03:58:45 pm »
Ik dacht dat het misschien wel een leuk idee zou zijn om een draadje te openen om dingen te delen waar we allemaal wat aan kunnen hebben zonder erover in discussie te gaan. Kleine gedachten, notities, misschien een afbeelding of een linkje naar mooie muziek; alles is welkom als je het wilt delen.
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 14, 2009, 04:03:06 pm »
(Ik zal wel beginnen. Vandaag las ik wat in de Talmoed en sloeg er enkele Rabbijnse commentaren op na).

De Talmoed zegt "Velen deden zoals Rabbi Sjim'on bar Jochai, maar ze waren niet succesvol" (Berachot 35b)

De Baalsjem Tov becommentarieert op deze passage: Dit betekent dat men wilde zijn zoals Rabbi Sjim'on bar Jochai. Dat is waarom men niet slaagde (Tzava'at Harivasj 47).
Rabbi Ja'acov Immanoe'el Schochet geeft commentaar op de woorden van de Baalsjem Tov: De nadruk ligt op een veroordeling van de verkeerde motivatie: het niveau bereiken van de ander. Je zult dan niet alleen het unieke van de ander niet bereiken, maar daarbij zelfs je eigen unieke capaciteit/niveau mislopen. Ieder individu heeft een uniek niveau/capaciteit dat alleen dat ene individu kan bereiken (Keter Sjem Tov, sectie 4, commentaar Ben Porat Josef en parallel passages in Toldot Ja'acov Josef).

Toen Rabbi Susha op sterven lag zaten zijn leerlingen rondom zijn bed en vroegen hem "Bent u bang als u in de Komende Wereld gevraagd wordt 'waarom hebt u niet zoals onze voorvader Avraham geleefd'?" Rabbi Susha antwoordde: "ik ben niet bang als me in de andere wereld gevraagd wordt 'waarom hebt u niet zoals Avraham geleefd?', maar ik zou bang zijn als me gevraagd zou worden 'waarom hebt u niet zoals Rabbi Susha geleefd?'"
« Laatst bewerkt op: april 14, 2009, 07:53:41 pm door Esther.bat.Mordechai »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2009, 08:45:07 pm »
Leuk idee zo'n dagboekje.

Deze dagen kunnen we zo heerlijk van de lente genieten.
Ons nestkastje wordt weer druk bezocht door koolmeesjes.
Dat is ieder jaar weer een prachtige belevenis.
Wat zijn die vogeltjes altijd druk in de weer om hun kleintjes te voeren.
Zouden ze dit jaar weer komen?

Zijn de koolmeesjes die ik zie woningzoekenden? Vermoedelijk is het aanbod van nestkastjes kleiner dan de huizen die overal te koop zijn.

Spannend, maar bovenal heel vertederend.......

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:7MQ8Ya8MZu4aRM:http://www.vogelbescherming.be/content/images/stories/artikels/koolmees%2520in%2520nestkast%2520(web).jpg
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2009, 09:33:13 pm »
Zoontje van twee zag koeien. Maar het waren geen koeien, het waren geiten. Ik vertelde dat met als onderbouwing: koeien zijn groter. Kleine koe zei hij toen. Toen heb ik het opgegeven.

En dit plaatje vind ik leuk:

http://images.volkskrant.com/weblog/www/pub/mm/tempest/53360/Image/ouderen/ouderen%20aan%20de%20computer.jpg

En er hoort nog een gedichtje bij:

http://images.volkskrant.com/weblog/www/pub/mm/tempest/53360/Image/ouderen/gedicht%20internet.jpg
« Laatst bewerkt op: april 15, 2009, 10:15:57 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2009, 01:06:44 am »
Vandaag.
De dag begint met mist.
mijn hoofd slaapt en ik kan de dag niet vatten.
Het wordt warrige dag van afspraken en zorg voor mijn moeder.
Moeder is ziek, ten dode toe ziek.
Ondanks dat draait de wereld haar ronde en gaan agenda's hun gang.
Werken en stervend zijn liggen in elkaars armen.

De dag begint met mist
rond1000 een bleke zon in mijn hoofd, sterker nog: de bloemen in de tuin gloeien op.

Een tekst van Huub Oosterhuis komt in mijn gedachten: "Dat een nieuwe wereld komen zal".
Ik zie aan de tuin dat het er is en merk aan mijn moeder dat het komt.

Mijn dagboek van 15-04:
Mist trekt op en maakt banen in mijn hoofd
zonnige gestalte verreist over de einder
leven komt en gaat
met trage tred zijn gang
de krokus ontwaakt
maar de orchidee die jij bent sterft langzaam aan het leven
de dood is geen einde meer
maar een begin
Mail me maar als je wat wilt weten

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2009, 11:46:01 pm »
Vanmorgen de ogen opengedaan en niet de oogkleppen op.
Vanavond als GKv-er meegedaan met een bijbelstudie bij een
Vrije Evangelische Gemeente. En dat nog wel over Openbaring.
Maar ik vind dat we elkaar in ons waarde moeten laten, geen
messen op tafel maar van elkaar proberen te leren. Dus is het
goed om geen oogkleppen op te hebben.

http://www.psychiater.nu/wp-content/uploads/2008/08/psychiater-oogkleppen.jpg

met dank aan degenen die me hielpen het plaatje geplaatst te krijgen.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2009, 11:17:51 pm door meems »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2009, 11:49:10 pm »
Vanmorgen een wisseldienst bij mijn moeder, daarna het inwerken van een stagiair die via reclassering komt. Een jongen die een kans nodig heeft en die bied ik hem graag.
De hele dag genoten van hoe een jongere in aanleg wantrouwend kan zijn :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2009, 01:28:27 am »

quote:

meems schreef op 20 april 2009 om 23:46:
( ik poogde hier een plaatje te plakken maar dat lukt me niet.
Hoe gaat dat?)
offtopic:Daar kun je [img]-tags voor gebruiken, met tussen de tags de http-locatie van het bestand.

Voorbeeldje:

http://home.deds.nl/~maison/rita/plaatje_rita.jpg
[ img]http://home.deds.nl/~maison/rita/plaatje_rita.jpg[ /img]
(gegoogled op 'plaatje', eerste hit: is het geen plaatje?)
« Laatst bewerkt op: april 21, 2009, 01:33:21 am door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2009, 09:54:26 am »

quote:

Adinomis schreef op 15 april 2009 om 20:45:
Leuk idee zo'n dagboekje.

Deze dagen kunnen we zo heerlijk van de lente genieten.
Ons nestkastje wordt weer druk bezocht door koolmeesjes.
Dat is ieder jaar weer een prachtige belevenis.
Wat zijn die vogeltjes altijd druk in de weer om hun kleintjes te voeren.
Zouden ze dit jaar weer komen?

Zijn de koolmeesjes die ik zie woningzoekenden? Vermoedelijk is het aanbod van nestkastjes kleiner dan de huizen die overal te koop zijn.

Spannend, maar bovenal heel vertederend.......

Leuk! Hier in ons hutje hebben we een dagelijkse vogeltjesparade: koolmeesjes, pimpelmeesjes, een paar hondsbrutale merels en andere vogeltjes waarvan ik de naam niet weet. In de schoorsteen van ons nieuwe huis is een kauwenfamilie neergestreken. Het is een loze schoorsteen, dus we laten ze maar zitten. We halen het nest wel weg als de kauwenkinderen zijn uitgevlogen.

Verder hebben we in onze tuin bijna elk jaar een uilenfamilie! Als de uiltjes groot genoeg zijn, krijgen ze 's avonds vliegles van de ouderuilen, van boomtop naar boomtop onze de tuin en de aangrenzende tuinen.

Echt genieten.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 22, 2009, 12:38:45 pm »
Schilderij 'De roeping van Mattheüs' door H. Ter Brugghen geschilderd in 1621:
http://grefoline.files.wordpress.com/2009/04/roepingmattheusterbrugghen1621.jpg

jordi

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2009, 12:14:15 pm »
Toen ik vanmorgen met de hond wandelde over een pad tussen de weilanden heb ik een bosje paardebloemen geplukt. Ze staan nu als een biedemeier boeketje te stralen in en leuk kannetje als vaasje. Daar kan ik van genieten.
Het pad is een dierbaar pad, ik kan daar in gesprek zijn met mijn hemelse Vader en liederen zingen. Het maakt me dankbaar dat ik dat in alle vrijheid kan doen..... Jordi
Jordi

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 24, 2009, 08:53:01 am »
Ik bekeek gisterende zingende huisvrouw, ik had er namelijk wel iets over gehoord, maar haar nog niet gezien. Prachtig!

M'n dochtertje stond er ook bij te kijken en een vriendinnetje. Dat vriendinnetje zei toen: ze is best wel lelijk. Ik ben natuurlijk wel een beetje een juf en zei: maar eigenlijk moeten wij ook niet altijd kijken naar hoe iemand er uit ziet, maar wat iemand kan. (Is ook eigenlijk niet helemaal waar... ) Ja, zei het kind. Ik twijfelde of ze me wel begreep, maar toen zei ze plotseling: kijk maar! En deed me de spagaat voor.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 25, 2009, 12:54:42 pm »

quote:

jordi schreef op 23 april 2009 om 12:14:
Toen ik vanmorgen met de hond wandelde over een pad tussen de weilanden heb ik een bosje paardebloemen geplukt. Ze staan nu als een biedemeier boeketje te stralen in en leuk kannetje als vaasje. Daar kan ik van genieten.
Het pad is een dierbaar pad, ik kan daar in gesprek zijn met mijn hemelse Vader en liederen zingen. Het maakt me dankbaar dat ik dat in alle vrijheid kan doen..... Jordi

Dag Jordi. :)
Ik ben juist heel druk met de paardebloemen uit de tuin te halen en kwamen mijn kinderen met een mooi bosje paardebloemen wat ze in de tuin in een potje op tafel zetten.
Staat idd heel leuk.

Verder hadden we een egel in ons tuinhuisje die ziek bleek te zijn, hij is nu dood (snik)  Hij/zij was natuurlijk direct als huisdier geadopteerd en heette klara. Ze ligt nu dus begraven achter in de tuin.
Daar ligt ook ergens onze cavia. Grotere dochter moest aan jongere zus laten zien waar die dan precies lag....
« Laatst bewerkt op: april 25, 2009, 01:00:48 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 25, 2009, 06:42:10 pm »
http://www.youtube.com/watch?v=dipFMJckZOM
ik word altijd diep geraakt bij deze muziek over vincent van Gogh en houd ook erg van zijn schilderijen

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 25, 2009, 11:49:05 pm »
Het verhaal is Christelijk, de boodschap is universeel. Ik las over Sint Franciscus van Assisi: Jezus gaf hem de opdracht Zijn Kerk te herstellen aangezien deze tot een ruïne was vervallen. Hoewel Jezus doelde op mensen, vermoedde Sint Franciscus een letterlijke betekenis, zocht naar stenen, en ving aan met het herstellen van een kapel. Pas later, nadat ook anderen zich bij hem hadden gevoegd, begreep hij de werkelijke bedoeling.
Wat het mij, als Joodse, zegt, is dat God zoveel om mensen geeft dat Hij ze ziet als altaren die roepen om heling en ontmoeting.

Terwijl het de gevolgen van de plaag van de duisternis beschrijft, zegt Exodus 10 in vers 23:

quote:

"... geen mens zag zijn broeder ..."

De midrasj laat in de uitleg op dit vers de letterlijke betekenis abrupt los en vertelt hier over de ergste soort duisternis: dat we onze broeders niet meer zien, dat we het lijden van onze naaste niet meer willen waarnemen, dat we de schreeuw van andere mensen niet meer willen begrijpen en we ons voornamelijk bekommeren om onszelf; diepe duisternis.

Binnen de grote verhaallijnen van Chaim Potok's boek "de uitverkorenen" over twee jongens, Re'oeven en Dani'el, komt een klein verhaaltje voor over een koning die veel van zijn zoon hield. Naarmate de jaren verstreken verslechterde de relatie tussen beiden en uiteindelijk besloot de zoon te vertrekken. De koning smeekte om zijn terugkeer, maar hoewel de zoon diep in zijn hart veel om zijn vader gaf, zond hij het bericht terug dat de kloof tussen beiden te groot was om nog terug te kunnen keren. De vader, die aanvoelde wat er in het hart van zijn zoon omging, schreef "kom dan terug tot zover je kunt, dan zal ik je tegemoetkomen en de rest van de afstand afleggen."

Dit alles vertelt mij iets over hoe God ons ziet, over hoe wij elkaar soms niet meer willen zien, en over hoe we kunnen terugkeren; terug naar God en terug naar elkaar.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2009, 11:27:23 am door Esther.bat.Mordechai »

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 27, 2009, 02:43:21 pm »
Ik zat zojuist dit filmpje te bekijken dat 30 jaar geleden is opgenomen en waar Barbara Streisand het HaTikwah ("de hoop") zingt en praat over vrede met Golda Me'ir:

http://www.youtube.com/watch?v=8uPHaioopKM

Vorig jaar was ik bij de viering van het 60 jarig jubileum van de moderne staat Israel en er is nog steeds geen vrede.

jordi

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 27, 2009, 03:31:13 pm »
Dag Priscilla en Aquila.
Wat leuk dat je dezelfde ervaring had met een boeketje paardebloemen. Als bij ons in de tuin paardebloemen staan worden ze ook verwijderd hoor. Ik vond het leuk dat je reageerde op mijn berichtje, het was n.l. de eerste keer voor mij op het forum, eigenlijk voor het eerst ooit. Ik had al wel eens gekeken, maar nog niet gereageerd
Wat jammer van het egeltje, maar ook weer mooi dat het gebeuren zo'n plaats krijgt ook in de beleving van de kinderen.
Een hartelijke groet. Jordi
Jordi

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 27, 2009, 03:41:09 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 25 april 2009 om 18:42:
http://www.youtube.com/watch?v=dipFMJckZOM
ik word altijd diep geraakt bij deze muziek over vincent van Gogh en houd ook erg van zijn schilderijen

Ik ook, ik vind ze allemaal mooi. Er is er één van twee wandelaars op de rug gezien die op een pad om een enorme blauwe spar lopen, zo'n schilderij had ik graag geschilderd. Ik vind het ook mooi dat je kunt zien hoe het geschilderd is, in zo'n filmpje valt dat weg, maar ik merk dat het ook gemist kan worden.

quote:

jordi schreef op 27 april 2009 om 15:31:Als bij ons in de tuin paardebloemen staan worden ze ook verwijderd hoor.
Op een vaasje zijn ze mooi en in de tuin vervelend... Ik ga nog eens een close up schilderen van een bloeiende paardebloem die ergens tussen stoeptegels groeit. Dat heeft zo iets vrolijks vind ik. Zo iets van: hallo,  ik hoor hier niet te zijn, maar ik trek me er niets van aan. Een beetje rebels en ook zo onschuldig...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 27, 2009, 04:34:10 pm »

quote:

jordi schreef op 27 april 2009 om 15:31:
Dag Priscilla en Aquila.
Wat leuk dat je dezelfde ervaring had met een boeketje paardebloemen. Als bij ons in de tuin paardebloemen staan worden ze ook verwijderd hoor. Ik vond het leuk dat je reageerde op mijn berichtje, het was n.l. de eerste keer voor mij op het forum, eigenlijk voor het eerst ooit. Ik had al wel eens gekeken, maar nog niet gereageerd
Wat jammer van het egeltje, maar ook weer mooi dat het gebeuren zo'n plaats krijgt ook in de beleving van de kinderen.
Een hartelijke groet. Jordi

Eergisteren waren het kikkervisjes: gevangen in de sloot in de buurt. Die moesten we toch echt allemaal houden. Nou, we hebben geen vijver en ik had dan ook afgesproken: OK, je mag ze vangen maar over een paar dagen gooien jullie alles weer terug in de sloot...
Netzo iets als vissen vangen en dan weer teruggooien.

offtopic:
Welkom Jordi, ik zou zeggen: kijk eens verder rond op het forum... :)
We zijn ook net een bijbelstudie gestart over het evangelie van Johannes. Ieder kan daar meedoen (met inachtneming van de polcy/richtlijnen die daar gelden natuurlijk. :P )
Zie: samen bezig met het evangelie naar Johannes
« Laatst bewerkt op: april 27, 2009, 04:35:50 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

jordi

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 27, 2009, 09:53:38 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 april 2009 om 16:34:
[...]

Eergisteren waren het kikkervisjes: .

offtopic:
Welkom Jordi, ik zou zeggen: kijk eens verder rond op het forum... :)
We zijn ook net een bijbelstudie gestart over het evangelie van Johannes. Ieder kan daar meedoen (met inachtneming van de polcy/richtlijnen die daar gelden natuurlijk. :P )
Zie: samen bezig met het evangelie naar Johannes

Wat leuk, ik heb ook kikkervisjes in een weckfles. Ik heb het voor m'n kleinzoon gedaan, hoewel ik dus oma ben kan ik er nog als een kind van genieten. :-)
Bedankt voor de uitnodiging om mee te doen met de bijbelstudie.
Ik heb het inmiddels gelezen, er zijn al veel reacties. Ik denk er over na.
Jordi

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 28, 2009, 10:53:40 am »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 25 april 2009 om 23:49:
"kom dan terug tot zover je kunt, dan zal ik je tegemoetkomen en de rest van de afstand afleggen."

Dit alles vertelt mij iets over hoe God ons ziet, over hoe wij elkaar soms niet meer willen zien, en over hoe we kunnen terugkeren; terug naar God en terug naar elkaar.
Mooi.....
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

jordi

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 28, 2009, 02:31:33 pm »
Dit bericht is alleen een test. Ik heb n.l. een icoontje geplaatst. Ik ben benieuwd of het gelukt is. Erbij stond een tekst uit Nehemia 8:11b:
de vreugde in de HERE die is uw toevlucht
Jordi

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 01, 2009, 11:52:43 am »
Rabbi professor Nechamah Leibowitz zegt dat de eerste voedselwet het verbod betrof op het eten van "ets haDa'at tov waRa", in de meeste Bijbels vertaald als "de boom van de kennis van goed en kwaad."

Rabbi Menachem ben Ja'ir komt dan met de volgende interpretatie: "de boom die al in Genesis 2:9 werd aangekondigd als 'ets haDa'at tov waRa', werd pas zo genoemd nadat Adam ervan had gegeten en besefte dat het onheil hem zou overkomen. Voordien werd deze gewoon 'boom' genoemd als alle andere bomen."

Het is inderdaad interessant dat Eva de slang antwoordde: "maar van het fruit van de boom die in het midden van het hof is ..." Ze verwijst niet naar de boom als "ets haDa'at tov waRa."
Dan, toen God vroeg waar Adam zich verborg, zei Hij: "heb je gegeten van de boom van welke Ik je had bevolen niet te eten?", weer wordt deze boom niet "ets haDa'at tov waRa" genoemd.
Waarom wordt deze boom dan desondanks aangekondigd als "ets haDa'at tov waRa"? Rabbi Menachem ben Ja'ir vertelt dat dit komt omdat Adam onheil ("Ra" betekent "[het] kwade", maar ook "[het] onheil") leerde kennen door het eten van deze boom. "Ets haDa'at tov waRa" kan evengoed vertaald worden als "boom van kennis van het aangename en het onheil" ("Tov" heeft naast "goed" ook andere betekenissen als "aangenaam", "plezierig", en zo meer).

Maar waarom verbood God Adam dan van deze boom te eten? Rabbi Menachem ben Ja'ir antwoordt: "zodat hij zich zijn Schepper zou herinneren telkens als hij naar deze boom zou kijken en zich zou beseffen dat ook hij maar een schepsel is van de Ene Almachtige."

Rabbi professor Nechamah Leibowitz voegt dan toe: "noch deze boom, noch ander verboden voedsel is wezenlijk spiritueel schadelijk. Het verbod dient ervoor ons te herinneren dat we schepsels zijn en afhankelijk zijn van onze Schepper, Wiens permissie we nodig hebben; dat we ons niet zondermeer naar hartelust tegoed mogen doen aan Zijn schepping."
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2009, 12:06:39 pm door Esther.bat.Mordechai »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 03, 2009, 01:32:29 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 27 april 2009 om 14:43:
Ik zat zojuist dit filmpje te bekijken dat 30 jaar geleden is opgenomen en waar Barbara Streisand het HaTikwah ("de hoop") zingt en praat over vrede met Golda Me'ir:

http://www.youtube.com/watch?v=8uPHaioopKM

Vorig jaar was ik bij de viering van het 60 jarig jubileum van de moderne staat Israel en er is nog steeds geen vrede.
Maar we blijven dromen van Vrede, al kent de wereld slechts strijd. Om ons heen wordt er veel geleden, maar de Vrede komt dat ons bevrijd.
Een nieuwe start is een nieuw begin

jordi

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 04, 2009, 01:20:53 pm »
Citaat
Esther.bat.Mordechai schreef op 01 mei 2009 om 11:52:
Rabbi professor Nechamah Leibowitz zegt dat de eerste voedselwet het verbod betrof op het eten van "ets haDa'at tov waRa", in de meeste Bijbels vertaald als "de boom van de kennis van goed en kwaad."

Dag Esther
Zojuist las ik jouw bericht met de uitleg waarom Adam niet van de ene boom in de hof mocht eten en ik was er blij mee. Ik vind het een mooie uitleg. Ik denk er ook zo over, maar soms is het moeilijk om de juiste woorden te vinden om uitdrukking aan je gedachten te geven.
Vorige week dinsdag op de tweewekelijkse kring was er juist deze vraag waarom dat nu zo was. We zouden er over nadenken en er de volgende keer op terug komen. Nu kan ik deze uitleg mooi doorgeven.
Een hartelijke groet
Jordi
Jordi

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 08, 2009, 09:52:53 pm »
Een midrasj wijkt vaak van de letterlijke betekenis af om een gedachte neer te zetten. Deze kleine koosjere midrasj kreeg ik vanochtend van mijn Rebbe in de mail (ik heb hem een beetje veranderd qua opmaak en wat onvertaalde Hebreeuwse termen plus wat jargon naar begrijpelijk Nederlands vertaald en er nog een kleine verduidelijking aan toegevoegd onderaan de midrasj corresponderend met de sterretjes, mocht het nodig zijn):

quote:

"Elke ochtend zijn zij nieuw, groot is uw trouw" (Klaagliederen 3:23). Het feit dat we God's zegeningen iedere ochtend zien en de wereld iedere morgen nieuw voor onze ogen is, dat is onze trouw (*). Om onszelf te vervolmaken moeten we onszelf iedere dag vernieuwen, want was het niet Mozes die na 40 jaar nog tegen God zei: "U bent begonnen te tonen (**) Uw grootheid en Uw sterke hand aan Uw knecht"? (Deuteronomium 3:24). Als een begin (***) schiep God de hemel en de aarde (Genesis 1:1); Hij schiep de hemel en aarde als een begin van de dienst aan Hem door Zijn schepselen. En dit is de dienst die de mens iedere dag moet voltrekken: het vlees zodaning te verfijnen dat het licht in de duisternis kan dringen, totdat de duisternis zelf schijnt en de twee niet langer zijn gescheiden, want er staat: "en het was een avond en het was een ochtend: één dag" (****) (Genesis 1:5).

* Het Hebreeuws laat in het midden van wie "emoenecha" ("jouw trouw") is. Deze midrasj maakt daarvan gebruik door van de letterlijke betekenis af te wijken en het woord op jou (ieder van ons) van toepassing te laten zijn.

** Hachilot lehar'ot betekent "U bent begonnen te tonen..." en niet "U toont ..."

*** "Als een begin" is geen letterlijke vertaling, maar is gebaseerd op exegese: de scheppingsdaad zelf vergde tijd; God startte de schepping en Hemel en aarde werden geschapen als een begin daarvan.

**** De meeste Bijbels vertalen Genesis 1:5b als "en het was avond en het was ochtend: de eerste dag." Deze vertaling is fout, omdat er staat "jom echad" ("1 dag", of "dag één") en niet "jom risjon" ("de eerste dag").
De Hebreeuwse termen "erev" en "boker" zijn onbepaald en kunnen hier als "een avond" en "een ochtend" worden vertaald.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2009, 10:10:25 pm door Esther.bat.Mordechai »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 09, 2009, 11:56:40 am »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 08 mei 2009 om 21:52:
Deze kleine koosjere midrasj kreeg ik vanochtend van mijn Rebbe in de mail

Is een Rebbe een Rabbi? In het topic farizeeën was nogal wat verwarring over wat een Rabbi eigenlijk is. Misschien kun jij er wat over zeggen.

quote:

En dit is de dienst die de mens iedere dag moet voltrekken: het vlees zodanig te verfijnen dat het licht in de duisternis kan dringen, totdat de duisternis zelf schijnt en de twee niet langer zijn gescheiden, want er staat: "en het was een avond en het was een ochtend: één dag" (****) (Genesis 1:5).

Hoe kan men het vlees verfijnen?
Een dag in de bijbel begon ’s avonds. Betekent dat dan dat de duisternis moet veranderen in licht?
Opmerkelijk die vertaling van Gen.1:5. Het klopt met ISA en ook de Naardense Bijbelvertaling heeft een goede vertaling.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 09, 2009, 01:07:22 pm »
Verhip ja. "Er komt een avond en er komt een ochtend. Eén dag. (Naardense B.V.)
Wat de boom van de kennis van goed en kwaad betreft. Kent het jodendom daar saamhorig deze uitleg voor? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar, omdat ik ergens anders in de bijbel ook eens las met verwondering dat Egypte werd omschreven als een boom uit het hof van Eden. Zou dit verhaal een dubbele betekenis kunnen hebben?

Zoals je voorstelde een boom en met de boodschap dat de mens zelf geschapen door God en niet zelf het hoogste wezen is.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2009, 01:10:17 pm door gaitema »

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 10, 2009, 10:11:24 pm »
Adinomis schreef:

quote:

Is een Rebbe een Rabbi? In het topic farizeeën was nogal wat verwarring over wat een Rabbi eigenlijk is. Misschien kun jij er wat over zeggen.
Op I-net kan je toch alles opzoeken?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rabbijn

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 11, 2009, 07:41:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 09 mei 2009 om 13:07:
Verhip ja. "Er komt een avond en er komt een ochtend. Eén dag. (Naardense B.V.)
Wat de boom van de kennis van goed en kwaad betreft. Kent het jodendom daar saamhorig deze uitleg voor?
Nee. In de Mikraot G'dolot (een groot geschrift met een aantal Rabbijnse commentaren) staat een flinke hoeveelheid andere interpretaties.

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 11, 2009, 07:49:56 pm »

quote:

Adinomis schreef op 09 mei 2009 om 11:56:

Rebbe is jiddisch voor "Rabbijn." Het klinkt informeel.
De rest van de vraag is me een beetje te algemeen. Rabbi in welke tijd? Rabbi binnen welke context?
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2009, 11:08:13 pm door Esther.bat.Mordechai »

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 11, 2009, 07:53:32 pm »

quote:

Adinomis schreef op 09 mei 2009 om 11:56:
Hoe kan men het vlees verfijnen?
Een dag in de bijbel begon ’s avonds. Betekent dat dan dat de duisternis moet veranderen in licht?

Zijn antwoord:

Er staat in Beresjiet 33:12 (Genesis 33:12): "Laten we reizen en voorttrekken, en ik zal voor jou uitgaan."

Dat is ook wat de Jetser haRa (kwade aandrang) in het geheim tegen de mens zegt. Want het is een Jetser (aandrang) om stap voor stap goed te worden door de mens ertoe te bewegen hem te bedwingen. En dit is het geheime verzoek dat de Jetser haRa (kwade aandrang) doet aan de mens die hij probeert te verleiden: "laten we wegtrekken uit deze schaamteloze staat en de Schepper dienen, zodat ik ook kan gaan en samen met jou trede voor trede op zal stijgen totdat sjalom (volkomenheid) is bereikt."
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2009, 08:10:04 pm door Esther.bat.Mordechai »

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 11, 2009, 11:00:06 pm »
Martin Buber zei: "een mens kan niet tot omkeer komen als hij zijn eigen fouten niet ziet."

Toen Jacob's zonen tegen Jozef zeiden: "wij zijn oprechte mannen", antwoordde hij hen: "dat is het, wat ik tegen jullie gezegd heb: 'jullie zijn spionnen'."
Maar nadat zij de waarheid erkenden, deze opbiechtten en tegen elkaar zeiden: "werkelijk, wij zijn schuldig met betrekking tot onze broer wiens benauwdheid wij zagen toen hij ons om genade bad, maar wij hoorden niet", werd Jozef overmand door compassie, wendde zich van hen af, en huilde.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2009, 11:04:05 pm door Esther.bat.Mordechai »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 11, 2009, 11:09:37 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 11 mei 2009 om 19:53:
[...]

Zijn antwoord:

Er staat in Beresjiet 33:12 (Genesis 33:12): "Laten we reizen en voorttrekken, en ik zal voor jou uitgaan."

Dat is ook wat de Jetser haRa (kwade aandrang) in het geheim tegen de mens zegt. Want het is een Jetser (aandrang) om stap voor stap goed te worden door de mens ertoe te bewegen hem te bedwingen. En dit is het geheime verzoek dat de Jetser haRa (kwade aandrang) doet aan de mens die hij probeert te verleiden: "laten we wegtrekken uit deze schaamteloze staat en de Schepper dienen, zodat ik ook kan gaan en samen met jou trede voor trede op zal stijgen totdat sjalom (volkomenheid) is bereikt."

Bedankt voor je uitleg. Moeilijk te begrijpen. In dit verhaal (Gen.33) gaat het over de ontmoeting tussen Jacob en Esau. Het lijkt jouw opvatting te staven dat het kwade en het goede moeten samengroeien tot één licht: de dag.

Vanuit onze christelijke overtuiging zal het Licht van Christus, het duister overwinnen. Dus niet samengaan, maar overwinnen.

Maar misschien geef ik een verkeerde uitleg aan de midrasj.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 11, 2009, 11:38:59 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 11 mei 2009 om 19:49:
[...]

Rebbe is jiddisch voor "Rabbijn." Het klinkt informeel.
De rest van de vraag is me een beetje te algemeen. Rabbi in welke tijd? Rabbi binnen welke context?
Daar werd gediscuseerd over dat Jezus rabboenie genoemd werd. En over de vraag wat rabbie in die tijd betekende.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 15, 2009, 10:04:34 pm »
Mijn dochtertje vandaag (ze moet nog 8 worden) mama! ik kan het me nooit voorstellen hoe is het is om zoals jullie als volwassenen te leven he? Want je kan daar wel iets over vertellen, maar ik kan het niet weten dan hoe het is, ik heb dan wel een voorstelling, maar ik kan niet weten hoe het echt is want ik ben niet volwassen.

(Ik bedenk nu ineens, nu ik het opschrijf, dat wij ook wel zoiets zouden kunnen zeggen over het eeuwige leven dat God ons beloofd... )
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2009, 10:05:06 pm door mirt »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 16, 2009, 03:07:30 pm »
Vorige week zondag, de eerste warme lente zondag. Zag ik de eendekuikens.
at ik mijn eerste ijsje -van dit jaar- in de zon.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 16, 2009, 10:08:45 pm »
"Ik stond tussen de Heer en jou" (Deuteronomium 5:5).

De midrasj: "ik" staat tussen God en jou. In iemand die vol is van zichzelf, is er geen ruimte voor God. Maar voor iemand die God liefheeft met heel zijn wezen, bestaat er geen scheidingsmuur. Hooglied 7:11: "ik ben van mijn geliefde, en naar mij gaat zijn verlangen uit." Wanneer ik het bezit wordt van mijn Geliefde, dan gaat Zijn verlangen uit naar mij.

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 16, 2009, 10:34:37 pm »
"Heb je naaste lief zoals jezelf" (Leviticus 19:18).

Sefer haChassidiem: "Er is geen mens die jouw fouten beter kent dan jij, maar desondanks houd je van jezelf. Houd op deze manier van de ander; ongeacht welke fouten je in hem/haar ziet."

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 16, 2009, 10:35:43 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 16 mei 2009 om 22:08:

De midrasj: "ik" staat tussen God en jou. In iemand die vol is van zichzelf, is er geen ruimte voor God. Maar voor iemand die God liefheeft met heel zijn wezen, bestaat er geen scheidingsmuur. Hooglied 7:11: "ik ben van mijn geliefde, en naar mij gaat zijn verlangen uit." Wanneer ik het bezit wordt van mijn Geliefde, dan gaat Zijn verlangen uit naar mij.
Heel mooi!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 16, 2009, 11:44:20 pm »
Ooit, na het lezen van wat Chaim Potok, dacht ik: ik ga ook die midrash in mijn boekenkast zetten. Allemaal mooie wijsheden, en wie weet leer ik nog wat extra's over het OT. Tikje naief, niet? ;)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 17, 2009, 12:40:12 am »

quote:

mirt schreef op 15 mei 2009 om 22:04:
Mijn dochtertje vandaag (ze moet nog 8 worden) mama! ik kan het me nooit voorstellen hoe is het is om zoals jullie als volwassenen te leven he? Want je kan daar wel iets over vertellen, maar ik kan het niet weten dan hoe het is, ik heb dan wel een voorstelling, maar ik kan niet weten hoe het echt is want ik ben niet volwassen.

(Ik bedenk nu ineens, nu ik het opschrijf, dat wij ook wel zoiets zouden kunnen zeggen over het eeuwige leven dat God ons beloofd... )

Hoi Mirt,

Wat een wijs dochtertje heb je toch.  JUist...het eeuwig leven is onze uiteindelijke bestemming....ik heb er geen flauw idee hoe het is in de eeuwigheid...en de nieuwe hemel en aarde...tikkeltje groener dan deze...
verder reikt mijn fantasie niet ...wasnt ik wordt er stil van
-nooit meer tranen , nooit meer pijn...

ps. toppunt van verstrooidheid:  in willen loggen met naam van ander forum en andere nick onderdit bericht zetten.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 17, 2009, 12:48:54 am »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 16 mei 2009 om 22:08:

De midrasj: "ik" staat tussen God en jou. In iemand die vol is van zichzelf, is er geen ruimte voor God. Maar voor iemand die God liefheeft met heel zijn wezen, bestaat er geen scheidingsmuur. Hooglied 7:11: "ik ben van mijn geliefde, en naar mij gaat zijn verlangen uit." Wanneer ik het bezit wordt van

mijn Geliefde, dan gaat Zijn verlangen uit naar mij.
WAt is het verband tussen deut. 5:5 en lev. 19:18

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 17, 2009, 01:12:11 am »

quote:

Antonius schreef op 17 mei 2009 om 00:48:
WAt is het verband tussen deut. 5:5 en lev. 19:18
?

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 17, 2009, 01:35:44 am »
'haal de schoenen van je voeten!' (Exodus 3:5)

Rabbi Boenam: "Een mens zou God moeten ervaren zoals de grond onder zijn/haar voeten: je kunt niet staan zonder een plaats."
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2009, 01:46:11 am door Esther.bat.Mordechai »

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 17, 2009, 02:10:44 pm »
"Dien de HEER, jullie God, dan zal Hij je voedsel en je water zegenen" (Exodus 23:25)

Maimonides: "Het begin van de zin, 'dien (avadtem = "jullie dienen") de Heer', staat in het meervoud; maar het vervolg van dezelfde zin, 'dan zal Hij je voedsel (lachmecha = brood van jou) en je water (mejmejcha = water(s) van jou) zegenen', staat in het enkelvoud. Waarom?
Eten doe je alleen, ook al ben je samen. Dienen doe je samen, ook al ben je alleen."

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 17, 2009, 11:48:07 pm »
"Zoals in het water het gezicht (naar) het gezicht [weerspiegelt], zo [weerspiegelt] het mensenhart (naar) een mens" (Spreuken 27:19)

De midrasj: Waarom staat er "zoals in water" en niet "zoals in een spiegel"? Een mens kan de weerspiegeling van zijn gezicht in water niet zien tenzij hij zich naar het water toebuigt. Zo zal het mensenhart zich ook naar de ander moeten toebuigen om hem kunnen te zien.

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 18, 2009, 07:56:38 am »
http://www.bbc.co.uk/humber/content/images/2006/04/21/three_trees_470x352.jpg
Rembrandt, "De Drie Bomen." Vindt ik één van zijn mooiste etsen. Kan ik een kwartier naar kijken en aan het eind nog even verwonderd zijn als dat k aan het begin was.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 18, 2009, 03:56:16 pm »
Ik blijk met een oud-leraar Nederlands uit onze kerk een soort liefde voor geiten te delen. Daar hadden we het laatst over nav het boek 'Geiten' van Herman de Man. En vandaag kreeg ik van hem een gedicht toegestuurd over geiten.

De geit

Heer,
laat mij leven naar mijn eigen goeddunken!
Ik heb wat ongebonden vrijheid nodig,
een beetje chaos van binnen,
en de vreemde zoetheid van onbekende bloemen.
Voor wie zijn Uw bergen en de sneeuwwind
en de bronnen?
De schapen begrijpen daar niets van.
Zij grazen maar en grazen,
allen te zamen en altijd in dezelfde richting
en daarna herkauwen zij eindeloos
hun stompzinnig gedoe van elke dag...
Ik houd ervan met grote sprongen
binnen te dringen in het hart van Uw schepping,
te springen over afgronden,
en met een bek vol naamloos groen
te sidderen van vermetele vreugde
op de top van een wereld!
Amen.

http://i430.photobucket.com/albums/qq24/maartjejohanna/g.jpg

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 18, 2009, 03:59:42 pm »
Ik zal het voordragen aan de geitjes van de kinderboerderij bij ons in het park. ;)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]