quote:
Leuk dat je een relatie hebt. Het kan soms erg moeilijk zijn om je levensgezel te vinden. Prijs jezelf gelukkig dat je hem gevonden hebt. Iemand om lief en leed mee te delen is een geschenk van God.
quote:
Ik ben de laatste tijd ‘wakker’ geschut door een vriendin van me. Ik ben met haar in gesprek geweest. Ze me vertelde wat een ongelovige vriend bij een gelovig iemand kan teweegbrengen. Ze had net drie maanden met een vriend die zelf niet geloofde . Ze vertelde dat ze in mijn keuzes kon zien, dat ik niet altijd voor Gods wil koos.
Leuke vriendin heb je zeg. Ben je gelukkig met je relatie is het weer niet goed. Ik neem aan dat jezelf wel beter weet wat er in jullie relatie speelt dan een buitenstaander. Een buitenstaander die waarschijnlijk zelf net een relatie stuk heeft zien gaan.
quote:
Door dit gesprek ben ik in lichte vertwijfeling geraakt over mijn relatie. Mijn vriend heeft niks met het geloof en is niet voor en niet tegen.
Mooi neutraal uitgangspunt wat voor jullie beiden vrijheden bied om op religieus vlak zo'n beetje te doen en laten wat je wil.
quote:
Hij verdiept zich eigenlijk niet in mijn geloofleven en dit heeft ervoor gezorgd dat ik al de tijd dat ik bij hem ben niet veel over mijn geloofsleven heb gepraat. Ik droeg niet uit, wat ik wilde doen. Ik zou bijvoorbeeld zondag liever naar de kerk willen gaan, dan bij hem blijven, maar de motivatie was er niet. Ik zei het altijd wel, maar deed vervolgens niks.
Ik merk nu duidelijk dat ik consequenter moet zijn.
Ik vind het vrij zwak om dit alles op het bordje van je vriend te schuiven. Kijk eens naar jezelf, wat jouw aandeel in dit alles is. Indien de motivatie er niet was wou je ook niet liever naar de kerk, dat is nogal een tegenspraak.
Maar gelukkig zie je, gezien je laatste regel, ook in dat de bal bij jou ligt. Je hebt nu gereflecteerd op het verleden, dan is het nu tijd om te gaan bepalen hoe je het in de toekomst anders wil doen.
quote:
Ik heb het hem verteld dat ik in twijfel zit. Hij reageert vrij nonchalant en hoopt dat deze bui zal overvliegen. Ik heb God gevraagd mij een weg te wijzen. In het begin van de relatie heb ik dit ook gevraagd en ook gebeden, dat als hij de ‘ware’ niet voor mij is, het uit mag gaan. Nu 3, 5 jaar later realiseer ik me dat je verder gaat in de toekomst en dat het verschil voor struggelingen kan leiden.
Elke relatie kent strubbelingen. Ikzelf zit in een oecumenische relatie en ook dat is niet altijd even makkelijk. Ook niet altijd even moeilijk overigens. Ik zal het mijn vriendin echter niet kwalijk nemen als ik op zondag weer eens niet naar de kerk ben gegaan (ze gaat zelden mee, ik ga dus vaak alleen). De enige verantwoordelijke daarvoor ben ikzelf.
quote:
Ik realiseerde me eigenlijk niet dat het mooier is om je geloof samen te delen dan alleen. Ik merk dat ik qua geloof redelijk individualistisch ben ingesteld, terwijl ik wel merk dat ik anderen nodig heb. ( en die weet ik dan wel weer altijd te vinden)
Ik heb het thuis zelden over geloofskwesties. Dat wil niet zeggen dat ik mijn geloof niet deel met mijn vriendin. Dagelijks deel ik mijn geloof met mijn vriendin zonder daar een naamkaartje aan te hangen.
quote:
Herkennen jullie misschien deze situatie, heb je zelf verkering met een ongelovig iemand, of het je tips en advies, dan ben je van harte welkom.
Laat je niet depressief praten door anderen. Reflecteer op jezelf en doe daar wat mee. Neem je eigen verantwoordelijkheid.