Auteur Topic: Abortus provocatus.  (gelezen 23810 keer)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #100 Gepost op: april 15, 2009, 12:29:52 pm »

quote:

CryHavoc schreef op 15 april 2009 om 12:26:
Pooh schreef
[...]
Wie ben jij nu om te zeggen dat dat 95% is.

Ik ben Pooh.

quote:

Het is niet domweg stooien van bijbelteksten, het zijn o a onderbouwingen uit de bijbel die abortus niet afkeuren.

Wat wil je? Wil je weten wat christenen denken, of ben je erop uit om de bijbel te laten buikspreken? Ik kan op de manier waarop je hier met teksten omgaat werkelijk alles 'uit de bijbel' halen, maar christenen doen dat doorgaans niet.
Als je enige punt is dat dat kan: ja, dat kan. De bijbel is een complex boek, en met het juiste knip en plakwerk kun je daar alles uithalen wat je wilt. Dat zal niemand ontkennen.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2009, 12:30:24 pm door Pooh »

ruben1989

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #101 Gepost op: april 15, 2009, 12:46:46 pm »

quote:

Pooh schreef op 15 april 2009 om 12:20:
[...]

Kortom: wat wil je precies?

Weten wat wel en wat niet mag, wat wel en niet letterlijk genomen dient te worden, en hoe christenen uiteindelijk de regels voor zichzelf opstellen die wat beter te bevatten zijn voor jan en alleman zoals:

Abortus=moord
homofilie is tegen de wil van god
zij die jezus christus niet accepteren als de verlosser=no heaven

al deze redeneringen gaan lang niet voor alle christenen op en elke stelling op zich is al een enorme discussie waardig, maar daar gaat het nu niet om wat ik mij afvraag is hoe komen christenen uiteindelijk tot hun waarde oordeel van wat wel en wat niet letterlijk te nemen uit de bijbel. De meeste mensen houden er hier andere ideeen op na dan de inmiddels bekende GODHATESFAGS beweging uit de Verenigde Staten, christenen hanteren echter allemaal dezelfde bijbel maar geven er hun eigen invulling/waarde oordeel aan. Ik ben groot voorstander van het aanhangen van de bijbel als een wijze levensles en niet als letterlijke bron die nageleefd dient te worden, maar het feit dat ik abortus niet per definitie afkeur leid tot veel kritische geluiden, terwijl alle forumbezoekers er hier wel verschillende visies op na houden (het verschil tussen Rkdiak en Pooh is bijvoorbeeld enorm).
Mijn vraag is dus als volgt: Waarom zijn er op andere punten zoveel discussies mogelijk terwijl het standpunt dat abortus moord is wel door eenieder wordt gedragen. Wat staat er in de bijbel dat dat als een paal boven water staat terwijl bijvoorbeeld het gebruik van anticonceptie dan weer een twistpunt is?

God of Jezus Christus heeft immers nooit gezegt, het is in ieder geval nooit opgeschreven:
-Gij zult geen condoom gebruiken (nogal logisch)
-Gij zult geen abortus plegen wanneer de draagster van het kind is verkracht of wanneer zij in levensgevaar verkeerd.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #102 Gepost op: april 15, 2009, 03:24:26 pm »
Modbreak:
Meta-discussie verwijderd. Hier gaat het over abortus provocatus. Gedrag van een mede-user dat je niet aanstaat kan per TR, mail of topic in feedback worden gemeld, niet in een draadje zelf.
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #103 Gepost op: april 15, 2009, 03:27:49 pm »
Modbreak:
En nog meer meta-discussie verwijderd. Graag ontopic blijven. Omdat inhoudelijke posts en op de man spelen door elkaar gingen lopen is er helaas ook wat van een zinnige, maar offtopic discussie gesneuveld.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #104 Gepost op: april 15, 2009, 04:39:26 pm »
Modbreak:
serie posts verplaatst naar Bijbel met/zonder Traditie

ruben1989

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #105 Gepost op: april 15, 2009, 04:56:43 pm »

quote:

rkdiak schreef op 15 april 2009 om 15:36:
[...]

Waar leg je de grens als de ene wet de andere tegenspreekt? Juist, dat doet de rechter.
In nederland staat duidelijk omschreven dat abortus onder bepaalde voorwaarden mag plaats vinden, de rechter zal hier bij een abortus die niet buiten de wet valt niet straffen. Dat andere rechtssysteem waar we aan 'moeten' voldoen heeft de regels niet erg duidelijk omschreven, daar gaat deze topic ook om, ik vraag om een verduidelijking van de wetten zodat ik weer waar aan men moet voldoen

Thorgrem

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #106 Gepost op: april 15, 2009, 05:20:03 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 15 april 2009 om 16:56:
[...]

In nederland staat duidelijk omschreven dat abortus onder bepaalde voorwaarden mag plaats vinden, de rechter zal hier bij een abortus die niet buiten de wet valt niet straffen. Dat andere rechtssysteem waar we aan 'moeten' voldoen heeft de regels niet erg duidelijk omschreven, daar gaat deze topic ook om, ik vraag om een verduidelijking van de wetten zodat ik weer waar aan men moet voldoen

Het is naar mijn mening door 'dat andere rechtssysteem' vrij duidelijk omschreven.

http://www.stvitus.nl/KKK/home_fr_kkk.asp?
Dan klikken op:
inhoud
Register van trefwoorden
a

Onder kopje "abortus" aanklikken wat je wil lezen. En vervolgens heb je een duidelijke tekst voor je met verwijzingen.

Rkdiak is thuis in het kerkrecht dus wellicht heeft hij meer/betere informatie voor je.

rkdiak

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #107 Gepost op: april 16, 2009, 09:38:07 am »

quote:

ruben1989 schreef op 15 april 2009 om 16:56:
[...]

Het enige andere rechtssysteem dat hier van toepassing is, is het katholieke. En dat is haarscherp.

Aan protestantse kant ken ik het rechtssysteem niet, maar dat zal een combinatie van "tucht" en exegese zijn, sterk gebaseerd op privé-meninen van gelovigen.
So sue me!

CryHavoc

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #108 Gepost op: april 16, 2009, 12:55:54 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 15 april 2009 om 12:46:
[...]

Weten wat wel en wat niet mag, wat wel en niet letterlijk genomen dient te worden, en hoe christenen uiteindelijk de regels voor zichzelf opstellen die wat beter te bevatten zijn voor jan en alleman zoals:

Abortus=moord

al deze redeneringen gaan lang niet voor alle christenen op en elke stelling op zich is al een enorme discussie waardig, maar daar gaat het nu niet om wat ik mij afvraag is hoe komen christenen uiteindelijk tot hun waarde oordeel van wat wel en wat niet letterlijk te nemen uit de bijbel. De meeste mensen houden er hier andere ideeën op na dan de inmiddels bekende GODHATESFAGS beweging uit de Verenigde Staten, christenen hanteren echter allemaal dezelfde bijbel maar geven er hun eigen invulling/waarde oordeel aan. Ik ben groot voorstander van het aanhangen van de bijbel als een wijze levensles en niet als letterlijke bron die nageleefd dient te worden, maar het feit dat ik abortus niet per definitie afkeur leid tot veel kritische geluiden, terwijl alle forumbezoekers er hier wel verschillende visies op na houden (het verschil tussen Rkdiak en Pooh is bijvoorbeeld enorm).
Mijn vraag is dus als volgt: Waarom zijn er op andere punten zoveel discussies mogelijk terwijl het standpunt dat abortus moord is wel door eenieder wordt gedragen. Wat staat er in de bijbel dat dat als een paal boven water staat terwijl bijvoorbeeld het gebruik van anticonceptie dan weer een twistpunt is?

God of Jezus Christus heeft immers nooit gezegd, het is in ieder geval nooit opgeschreven:
-Gij zult geen abortus plegen wanneer de draagster van het kind is verkracht of wanneer zij in levensgevaar verkeerd.

Voltreffer!!! Wat nu blijkt is dat godswoord niet meer zo heilig is als men doet voorkomen, je mag dus zelf er een eigen draai aangeven mits deze draai overeenkomt met de nu geldende normen en waarden.
Neem nu slavernij, als het aan de bijbel had gelegen was het nooit afgeschaft. Blijkbaar is er dus een moreel die buiten de bijbel om christen een andere manier van denken geeft.

Al met al, is er niets in de bijbel dat doet suggereren dat het doden van embryo’s, of zelfs menselijke foetussen gelijkgesteld is aan het doden van een mens.

Dan is zelfs te zeggen dat het voor de Nederlandse wet moeilijker is een abortus te ondergaan/beleven dan dat de bijbel dus eigenlijk doet voorkomen.

Pooh schreef

quote:

Abortus provocatus lijkt mij alleen geoorloofd wanneer dat een hoger doel dient.
Dan hebben de bijbel en jij een concensus.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2009, 01:08:15 pm door CryHavoc »
God had in zijn schepping een voorliefde voor 2 creaturen dit zijn kevers (350.000soorten) en virussen (Gemiddeld 10 virussen per dier).

rkdiak

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #109 Gepost op: april 16, 2009, 01:38:32 pm »

quote:

CryHavoc schreef op 16 april 2009 om 12:55:
[...]
Voltreffer!!! Wat nu blijkt is dat godswoord niet meer zo heilig is als men doet voorkomen, je mag dus zelf er een eigen draai aangeven mits deze draai overeenkomt met de nu geldende normen en waarden.
Oh, je hebt nu al ontdekt dat moraaltheologie bij protestanten niet zo ver ontwikkeld is? Knap hoor, maar iedere protestant die zijn eigen theologie een beetje kent, had je dat ook al kunnen vertellen. Het is nu juist één van de onderscheidende kenmerken van protestanten ten opzichte van katholieken. Maar goed, 400 jaar na dato weet jij het dus ook. Nou, applausje voor jezelf dan maar?

Zegt de term "sola fide" je misschien iets?
« Laatst bewerkt op: april 16, 2009, 01:39:12 pm door rkdiak »
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #110 Gepost op: april 18, 2009, 11:29:31 am »

quote:

ruben1989 schreef op 15 april 2009 om 12:46:
[...]

Abortus=moord

al deze redeneringen gaan lang niet voor alle christenen op en elke stelling op zich is al een enorme discussie waardig, maar daar gaat het nu niet om wat ik mij afvraag is hoe komen christenen uiteindelijk tot hun waarde oordeel van wat wel en wat niet letterlijk te nemen uit de bijbel.

Een collega van me stelde die vraag ook eens aan me. Ik heb hem toen verteld dat dat veel te maken heeft met hoe je persoonlijke geschiedenis in elkaar zit. Ieder mens zit anders in elkaar, heeft andere ervaringen opgedaan, heeft andere wijsheden meegekregen, heeft andere interesses en heeft andere dingen ontdenk.
Zelfs persoonlijk zou ik wel eens een echte bijbelstudie willen aangaan met een ieder die beweerd dat echt daadwerkelijk waar het zo zal zijn dat God zo kortzichtig is, dat Hij geen rekening gehouden heeft met mensen die Jezus niet als hun redden hebben kunnen leren kennen in hun leven. In de bijbel staat namelijk wel degelijk dat ook met hen rekening gehouden is en dat ook zij kinderen van God kunnen zijn en dus in de hemel kunnen komen.

quote:

De meeste mensen houden er hier andere ideeen op na dan de inmiddels bekende GODHATESFAGS beweging uit de Verenigde Staten, christenen hanteren echter allemaal dezelfde bijbel maar geven er hun eigen invulling/waarde oordeel aan.

Het is mij een raadsel hoe het kan dat mensen de bijbel zo lezen zoals ze dat zelf willen lezen en er in slagen dat wat ze niet willen lezen, dat ook niet lezen.

quote:

Ik ben groot voorstander van het aanhangen van de bijbel als een wijze levensles en niet als letterlijke bron die nageleefd dient te worden,

Dat heeft ook te maken met hoe je de bijbel hebt leren kennen en over wat de mensen om jou heen er over gezegt hebben, jou eigen ervaringen, opgedane wijsheden, persoonlijke interesse, persoonlijke vragen die je bezig houden. Je gaf elders aan dat je ook opzoek bent naar wat waar is, en dat is een goed teken :)

quote:

maar het feit dat ik abortus niet per definitie afkeur leid tot veel kritische geluiden, terwijl alle forumbezoekers er hier wel verschillende visies op na houden (het verschil tussen Rkdiak en Pooh is bijvoorbeeld enorm).

Die zelfde heftigheid ervaar ik ook als ik met mijn twee zussen en mijn moeder over abortus in discussie ga. Ik ben zelf nog niet zo lang tegen abortus en het geworden na het lezen van een boek. Zij zijn in bepaalde gevallen er voorstander van. Het gevoelige hangt allemaal rond het gebod "Gij zult niet doodslaan"
Ik heb een afbeeldig op internet gezien van hoe een geaborteerde foetus eruit ziet. Het is een piepklein mensje met handjes, met vingertjes, beentjes, voetjes, een hoofdje en een romp dat compleet uit elkaar gerukt is. En ook is er ontdekt dat foetussen zich hevig verzetten als ze geabotteerd worden. Daaraan te zien kan ik wel stellen dat dit moord is. een mensenleven die niet kan protesteren, die niet voor zichzelf kan opkomen. Het is iets vreselijks wat er gebeurd. God heeft dit lichaampje een ziel gegeven die werd ontzielt bij de aborus. Gelukkig dat God ook deze ziel weer zal ontvangen, maar vreselijk voor deze ziel dat het in de baarmoeder van zijn of haar moeder al ongewenst is gebleken en vermoord is. Dat is erg gevoelig ten overstaanden van de voorstanders van abortis die het niet als een menswaardig leven beschouwen en kijken naar een ander slachtoffer, namelijk de moeder. Maar hoe je het ook bekijkt, de moeder is en blijft een slachtoffer en het foetus kan zomaar medeslachtoffer worden. Het is hoe dan ook vreselijk en een gesprekstof wat automatisch emotioneel geladen is.

quote:

God of Jezus Christus heeft immers nooit gezegt, het is in ieder geval nooit opgeschreven:
Zijn Vader heeft wel gezegt: 'Gij zult niet doodslaan'. het punt is dat niet alle mensen dit uit elkaar roppen van kleine mensjes die zich daar tegen hevig verzetten als doodslaan zien.
Een nieuwe start is een nieuw begin

CryHavoc

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #111 Gepost op: april 23, 2009, 05:46:13 pm »
Is er al enige duidelijkheid van welke bijbelse teksten de actievoerders van pro life de morele ondersteuning vandaan halen om hun acties tegen abortus voort te blijven zetten?
God had in zijn schepping een voorliefde voor 2 creaturen dit zijn kevers (350.000soorten) en virussen (Gemiddeld 10 virussen per dier).

ruben1989

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #112 Gepost op: april 23, 2009, 06:38:00 pm »

quote:

CryHavoc schreef op 23 april 2009 om 17:46:
Is er al enige duidelijkheid van welke bijbelse teksten de actievoerders van pro life de morele ondersteuning vandaan halen om hun acties tegen abortus voort te blijven zetten?
dat zal recht boven je post staan he.

CryHavoc

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #113 Gepost op: april 23, 2009, 07:42:00 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 23 april 2009 om 18:38:
[...]

dat zal recht boven je post staan he.
Sorry, ik begrijp je niet.

ruben1989

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #114 Gepost op: april 23, 2009, 07:43:56 pm »
ik zeg niet dat ik het er mee eens ben hoor maar Gaitema draagt het al aan: Gij zult niet doodslaan.

CryHavoc

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #115 Gepost op: april 23, 2009, 08:29:22 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 23 april 2009 om 19:43:
ik zeg niet dat ik het er mee eens ben hoor maar Gaitema draagt het al aan: Gij zult niet doodslaan.

deze kan ook (Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

Hosea 14:1) Samaria zal woest worden, want zij is wederspannig geweest tegen haar God; zij zullen door het zwaard vallen, hun kinderkens zullen verpletterd, en hun zwangere vrouwen zullen opengesneden worden.

(Ezechiel. 9:5-6) Maar tot die anderen zeide Hij voor mijn oren: Gaat door, door de stad achter hem, en slaat, ulieder oog verschone niet, en spaart niet! Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe;
« Laatst bewerkt op: april 23, 2009, 08:31:40 pm door CryHavoc »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #116 Gepost op: april 23, 2009, 08:35:27 pm »

quote:

CryHavoc schreef op 23 april 2009 om 20:29:
[...]

deze kan ook (Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.
Ben je werkelijk zo slecht door de basisvorming heen gekomen dat je het onderdeeltje contextueel lezen niet hebt meegekregen op de basisschool (en alle herhalingen daarvan op het middelbaar onderwijs ook nog eens gemist hebt)? Bijzonder, het gebeurd namelijk niet zo vaak dat iemand zo'n belangrijk deel (wat logischerwijs erg vaak terugkomt) in het leerproces volledig mist.

CryHavoc

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #117 Gepost op: april 24, 2009, 09:41:12 am »

quote:

Thorgrem schreef op 23 april 2009 om 20:35:
[...]

Ben je werkelijk zo slecht door de basisvorming heen gekomen dat je het onderdeeltje contextueel lezen niet hebt meegekregen op de basisschool (en alle herhalingen daarvan op het middelbaar onderwijs ook nog eens gemist hebt)? Bijzonder, het gebeurd namelijk niet zo vaak dat iemand zo'n belangrijk deel (wat logischerwijs erg vaak terugkomt) in het leerproces volledig mist.

Ik denk dat je dat tegen de verkeerde zegt. Dat zou je beter tegen hun kunnen zeggen.

Fundamentalist Church of Jesus Christ of Latter Day Saints
http://topics.cnn.com/top...rist_of_latter_day_saints

De Fundamentalist Church of Jesus Christ of Latter Day Saints is een van de mormoonse kerk afgesplitste sekte die polygamie propageert.
Sekteleider Warren Jeffs werd vorig jaar tot tien jaar cel veroordeeld wegens medeplichtigheid aan verkrachting.

Als je de bijbel niet letterlijk neemt dan kies je dus zelf de bijbelgedeelten uit die je wel bevallen (verdraagzaamheid, vergeving, opoffering, het liefhebben van vijanden etc.) en op deze bijbel gedeelten baseer je dan je "geloof". Blijkbaar beschikt je dus al een over niet bijbels criterium dat bepaalt hoe teksten geinterpreteeerd dienen te worden. Met andere woorden je bent eigenlijk een humanist die de bijbel gebruikt als illustratie.
« Laatst bewerkt op: april 24, 2009, 09:54:47 am door CryHavoc »

rkdiak

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #118 Gepost op: april 24, 2009, 11:20:36 am »
nou, is dat ook weer opgelost. Verder nog vragen CryHavoc?
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #119 Gepost op: april 24, 2009, 04:25:11 pm »

quote:

CryHavoc schreef op 24 april 2009 om 09:41:
Als je de bijbel niet letterlijk neemt dan kies je dus zelf de bijbelgedeelten uit die je wel bevallen (verdraagzaamheid, vergeving, opoffering, het liefhebben van vijanden etc.) en op deze bijbel gedeelten baseer je dan je "geloof".

Toch spijtig dat je al die tijd met het zoeken naar leuke onderwerpen verspild hebt terwijl je ook die tijd had kunnen besteden om iets te leren over de katholieke Kerk (je weet wel die Kerk waar ik bij hoor als katholiek zijnde).

Maar goed, heb je verder nog wat zinnigs te melden?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #120 Gepost op: april 24, 2009, 04:27:04 pm »
Nuut, hij verdoet zijn tijd door zich niet te verdiepen in het ene Ware geloof, dat der gereformeerden (niet zijnde refo).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #121 Gepost op: april 24, 2009, 04:32:58 pm »

quote:

elle schreef op 24 april 2009 om 16:27:
Nuut, hij verdoet zijn tijd door zich niet te verdiepen in het ene Ware geloof, dat der gereformeerden (niet zijnde refo).

Welk gereformeerde geloof? Iets specifieker mag wel. :p

Maar het maakt mij eigenlijk niet zo veel uit waar hij zich in verdiept. Elke verdieping  is welkom want wat ik tot nu toe heb gezien is wel heel inhoudsloos, en als het dan enige inhoud heeft dan is het geknipt en geplakt.

ruben1989

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #122 Gepost op: april 24, 2009, 04:55:58 pm »
maar geef gewoon antwoord op de door hem gequote bijbelpassages en zeg waarom je deze niet letterlijk dient te nemen en ga niet zeggen dat hij zit te knippen en plakken dit doet namelijk niks af aan de informatie. Ik vind dat cryhavoc een punt heeft, dus ik ben geinteresseerd naar goed onderbouwde tegenargumenten die zijn punt ontkrachten, kan je deze niet geven dan heeft cryhavoc spijtig maar waar toch echt gelijk.

rkdiak

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #123 Gepost op: april 24, 2009, 05:18:25 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 24 april 2009 om 16:55:
maar geef gewoon antwoord op de door hem gequote bijbelpassages en zeg waarom je deze niet letterlijk dient te nemen en ga niet zeggen dat hij zit te knippen en plakken dit doet namelijk niks af aan de informatie. Ik vind dat cryhavoc een punt heeft, dus ik ben geinteresseerd naar goed onderbouwde tegenargumenten die zijn punt ontkrachten, kan je deze niet geven dan heeft cryhavoc spijtig maar waar toch echt gelijk.
Hij heeft alleen een punt voor sola scriptura-mensen. Thorgrem en ik hebben dus tijd over :+
So sue me!

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #124 Gepost op: april 24, 2009, 05:23:03 pm »
Sola Scriptura ad absurdum GKv-ers zijn er ook maar weinig :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #125 Gepost op: april 24, 2009, 05:33:12 pm »
Vertel dan wat de overeenkomst is tussen dood agv profetische oordelen, het uitvoeren van een oordelen/opdracht van God en van het om menselijke redenen/argumenten doden van anderen.
God heeft zeggenschap over deze wereld, niet wij mensen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rkdiak

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #126 Gepost op: april 25, 2009, 11:21:14 am »

quote:

Doarsie schreef op 24 april 2009 om 17:23:
Sola Scriptura ad absurdum GKv-ers zijn er ook maar weinig :)
Gelukkig!
So sue me!

CryHavoc

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #127 Gepost op: april 25, 2009, 12:25:36 pm »

quote:

elle schreef op 24 april 2009 om 16:27:
Nou, wat ik graag zou willen weten is met welke methodiek jij toetst dat het ene Ware geloof, dat ook werkelijk is?

CryHavoc

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #128 Gepost op: april 25, 2009, 12:31:43 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 24 april 2009 om 16:25:
[...]

Toch spijtig dat je al die tijd met het zoeken naar leuke onderwerpen verspild hebt terwijl je ook die tijd had kunnen besteden om iets te leren over de katholieke Kerk (je weet wel die Kerk waar ik bij hoor als katholiek zijnde).

Maar goed, heb je verder nog wat zinnigs te melden?

Nou, ik wil wel iets leren.
Wat voor een methodiek gebruik jij om te toetsen dat bv jouw katholieke overtuiging de juiste is?
En misschien zou jij kunnen uitleggen waar jouw kerkelijke leider de mores vandaan haalt om abortus af te keuren. In mijn overtuiging zoals ik dat al heb aangegeven doet hij dat niet vanuit de bijbel maar ergens anders vandaan zoals dat bv ook met slavernij gebeurt is.(wordt ook niet door de bijbel afgewezen tenzij het om Israëlieten gaat).

Thorgrem

• Bekijk profiel
Abortus provocatus.
« Reactie #129 Gepost op: april 25, 2009, 02:03:44 pm »

quote:

CryHavoc schreef op 25 april 2009 om 12:31:
[...]

Nou, ik wil wel iets leren.
Dat is fijn om te horen.

quote:

Wat voor een methodiek gebruik jij om te toetsen dat bv jouw katholieke overtuiging de juiste is?

Om mijn eigen meningen te toetsen (of aan te passen) gebruik ik de catechismus van de katholieke Kerk en gesprekken met katholieke geestelijken.
Ik vertrouw God en dus Zijn Kerk (op leerstellig vlak) ook.

quote:

En misschien zou jij kunnen uitleggen waar jouw kerkelijke leider de mores vandaan haalt om abortus af te keuren.

CKK;
2322
Vanaf de conceptie heeft het kind recht op leven. Rechtstreekse vruchtafdrijving, d.w.z. beoogd als doel of als middel, is een 'schandelijke praktijk', die ernstig in strijd is met de zedelijke wet.1 De kerk bestraft dit misdrijf tegen het leven met de kerkelijke strafvan excommunicatie.

1: AUDIUM ET SPES (2e Vaticaanse concilie na te lezen op; http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=575&alineas=27 )

quote:

In mijn overtuiging zoals ik dat al heb aangegeven doet hij dat niet vanuit de bijbel maar ergens anders vandaan zoals dat bv ook met slavernij gebeurt is.(wordt ook niet door de bijbel afgewezen tenzij het om Israëlieten gaat).
Ja, en? Dat maakt voor mij bijzonder weinig uit. (overigens heeft de eerbied voor het leven wel degelijk raakvlak in de Bijbel)
« Laatst bewerkt op: april 25, 2009, 02:06:22 pm door Thorgrem »