Auteur Topic: samen bezig met het evangelie naar Johannes  (gelezen 61179 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
samen bezig met het evangelie naar Johannes
« Reactie #200 Gepost op: september 20, 2009, 01:54:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 september 2009 om 15:57:
Ik vond op internet een goede uitleg, vanuit Jezus woorden. Het gaat aan de hand van misverstanden onder welvaardspredikers die weerlegd worden met de waarheid:
Ook de tekst van Joh.3:14 wordt door de welvaartspredikers verkeerd gebruikt. Er staat:  “En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet ook de Zoon des
  mensen verhoogd worden, opdat een ieder die gelooft, in Hem eeuwig leven  hebbe.” Het feit
  dat Jezus die gebeurtenis tijdens de woestijntocht aanhaalt, is niet vanwege de koperen slang.
  Het is als voorbeeld bedoeld van kijken in geloof naar een goddelijke oplossing. Het kijken
  naar de koperen slang van Mozes bracht  genezing voor hen, die door te zondigen tegen God
  door slangen gebeten waren. Het kijken naar Jezus als gekruisigde brengt redding van de straf
  van de zonde. De profeet Jesaja zegt het als volgt: “Maar om onze overtredingen werd hij
  doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt was
  op hem en door zijn striemen is ons genezing geworden” (Jes.53:5).
Met deze uitleg ben ik het wel eens. Maar ik begrijp nog niet wat dit met welvaartsprediking te maken heeft. Bedoel je misschien dat je met ziekte, door naar het kruis te kijken, genezing kunt verwachten?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: oktober 19, 2009, 09:01:08 pm »
Ik las net een tekst uit Johannes 2 en wel de laatste verzen. Soms vallen je dan ineens dingen op en het leek me goed om het in dit topic te plaatsen wat per slot van rekening gaat over het evangelie naar Johannes.

quote:

23 En terwijl Hij te Jeruzalem was, op het Paasfeest, geloofden velen in zijn naam, doordat zij zijn tekenen zagen, die Hij deed; 24 maar Jezus zelf vertrouwde Zichzelf hun niet toe, omdat Hij hen allen kende 25 en omdat het voor Hem niet nodig was, dat iemand van de mens getuigde; want Hij wist zelf, wat in de mens was.

Dit is net na de eerste tempelreiniging waar Jezus met een zweep de handelaren weg heeft gejaagd.
De Joden vroegen Hem toen welk teken Hij zou doen om hen daarmee te bewijzen dat Hij zoiets mocht doen: de verkopers van het tempelplein jagen.
En Hij gaf en het teken van de afbraak van deze tempel, die Hij in drie dagen zal doen herrrijzen. Zij begrepen Hem niet.

Hier in de laatste verzen lijkt er een contrast te staan:
velen geloofden in zijn naam <-> Jezus vertrouwde zichzelf hen niet toe.

Je zou zeggen: Prachtig dat velen in Zijn naam geloofden, waarom zou Hij zich dan niet aan hen toevertrouwen?
Het blijkt te zijn dat vanwege de tekenen die Hij deed, ze Hem wel wilden geloven.
Dat is natuurlijk ook gewoon heel menselijk, we willen allemaal wel iets 'zien', ervaren, voordat we gaan geloven in Christus, of iig helpt dat natuurlijk flink mee aan de geloofwaardigheid.
Toch is het zo dat hier in dit stukje Jezus Zich niet aan hen wil geven, Zich niet aan hen wil toevertrouwen omdat het de mensen om het 'spectakel' gaat, en blijkbaar niet om Hemzelf.
Hij kende hen allen - staat erbij -
Dat is wat. Christus kent ons hart en weet wat de diepste reden is om Hem wel of niet te geloven....
want Hij wist zelf, wat in de mens was.

Toch komt Hij om te sterven, voor ons, terwijl Hij weet wat er in ons hart is, want dat verlangen om eerst iets te willen zien, is er netzogoed bij ons. Wij vroegen niet naar Hem, desondanks is Hij gekomen.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2009, 09:06:00 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: oktober 20, 2009, 02:00:50 am »

quote:

Adinomis schreef op 20 september 2009 om 13:54:
[...]

Met deze uitleg ben ik het wel eens. Maar ik begrijp nog niet wat dit met welvaartsprediking te maken heeft. Bedoel je misschien dat je met ziekte, door naar het kruis te kijken, genezing kunt verwachten?

Nou, dat was puur om de bron aan te halen waar ik het uithaalde. Het ging in de bron om de welvaardspredikers die het volgende beweerden inplaats van de uitleg die ik citeerde:

De theologie van het kruis van o.a. E.W. Kenyon, Kenneth Hagin, Kenneth Copeland, Frederick Price en Benny Hinn.
   Het is niet mogelijk om voor de leer te verwijzen naar een bepaald boek of essay van één van hen, waarin de leer samengevat is. Wel heeft D.R. McConnell in zijn boek “A Different Gospel” aangetoond, dat theologische uitspraken van de welvaartspredikers veelal gebaseerd zijn op de bijbelstudies en boeken van E.W. Kenyon. Men doet in het algemeen deze uitspraken op het podium of voor de camera van een TV-station. In sommige gevallen worden de uitspra-ken later herroepen. Anderen spreken er gewoon niet meer over. Een aantal feiten komen echter steeds weer ter sprake en doen hun misleidend werk bij de toehoorders. Wij noemen hier nu aangaande het kruis de volgende uitspraken:
- Jezus veranderde aan het kruis in het wezen van de slang, van Satan.
   Men baseert dit o.a. op de tekst : “Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor
JEZUS
TIJDELIJK
EEN DEMON?
  ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem” (2Cor.5:21).
  Ook de gebeurtenis dat Mozes in de woestijn een koperen slang op een staak moest plaatsen,
  opdat de Israëlieten, die door slangen gebeten waren, hierdoor genezen zouden worden, wordt
  in dit verband aangehaald (Num.21:4-9, Joh.3:14). Daarom plaatste Mozes geen koperen lam
  op de staak, maar beval God een koperen slang te nemen, aldus de genoemde welvaartspredi-
  kers. Zij zeggen dus letterlijk dat Jezus aan het kruis door God in een demonisch wezen
  veranderde (*5).  

bron: www.backtothebible.nl/Ned08.doc
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2009, 02:03:16 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: oktober 20, 2009, 02:10:07 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 oktober 2009 om 21:01:
Ik las net een tekst uit Johannes 2 en wel de laatste verzen. Soms vallen je dan ineens dingen op en het leek me goed om het in dit topic te plaatsen wat per slot van rekening gaat over het evangelie naar Johannes....[lap(je) tekst]
Mooie uitleg, zo ongeveer lees ik het ook... en dan vooral in verband met de daaropvolgende tekst over Nicodemus.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2009, 02:12:24 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: oktober 20, 2009, 12:14:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2009 om 02:00:

Nou, dat was puur om de bron aan te halen waar ik het uithaalde. Het ging in de bron om de welvaartspredikers die het volgende beweerden inplaats van de uitleg die ik citeerde:

bron: www.backtothebible.nl/Ned08.doc

Nu begrijp ik het. Die welvaartspredikers hadden ook een verwrongen beeld van het kruis, n.a.v. de vergelijking met de verhoogde slang. Het heeft m.i. niet in directe zin iets met welvaart te maken.
In dit leerzame artikel waarnaar je verwijst, wordt daar tegenover ook een bijbelse visie aangegeven m.b.t. dit onderwerp uit Joh. 3:

quote:

Ook de tekst van Joh.3:14 wordt door de welvaartspredikers verkeerd gebruikt. Er staat:  “En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet ook de Zoon des  mensen verhoogd worden, opdat een ieder die gelooft, in Hem eeuwig leven  hebbe.”

Het feit  dat Jezus die gebeurtenis tijdens de woestijntocht aanhaalt, is niet vanwege de koperen slang.

Het is als voorbeeld bedoeld van kijken in geloof naar een goddelijke oplossing. Het kijken   naar de koperen slang van Mozes bracht  genezing voor hen, die door te zondigen tegen God   door slangen gebeten waren. Het kijken naar Jezus als gekruisigde brengt redding van de straf van de zonde. De profeet Jesaja zegt het als volgt: “Maar om onze overtredingen werd hij   doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt was   op hem en door zijn striemen is ons genezing geworden” (Jes.53)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: oktober 20, 2009, 12:31:03 pm »
Precies. Ik vindt het een schitterende uitleg dat er gegeven is.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: oktober 21, 2009, 10:22:33 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 oktober 2009 om 21:01:
Ik las net een tekst uit Johannes 2 en wel de laatste verzen. Soms vallen je dan ineens dingen op en het leek me goed om het in dit topic te plaatsen wat per slot van rekening gaat over het evangelie naar Johannes.

Hier in de laatste verzen lijkt er een contrast te staan:
velen geloofden in zijn naam <-> Jezus vertrouwde zichzelf hen niet toe.
Hier wordt gesproken over het zich niet toevertrouwen aan de gelovigen. Daaruit blijkt dat Jezus zich wel graag had willen toevertrouwen aan gelovigen.

Dat vind ik eigenlijk heel bijzonder, heel intiem. Hieruit blijkt ook dat Jezus ons hele hart wil hebben. Dan vertrouwt Hij zichzelf aan ons toe. Dat gebeurt niet als we slechts bepaalde aspecten in Jezus waarderen.

Het zal dan ook nodig zijn dat wij ons helemaal aan Jezus toevertrouwen.

Iets dergelijks viel me ook al op in 1 Sam. 2:30a:

quote:

Want wie Mij eren, zal Ik eren,

Maar het omgekeerde is ook waar. Dat gebeurde hier in Johannes. Ook onze toewijding kan wel eens verslappen.

St. Ignatius bracht het ook al in verband met de daarop volgende teksten m.b.t Nicodemus. Deze Farizeeër vond ook dat Jezus van God gekomen was, vanwege de "tekenen". Maar dat was voor Jezus niet voldoende.  Hij maakte Nicodemus erop attent dat er wedergeboorte nodig is om het Koninkrijk van God te zien.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: november 02, 2009, 12:44:45 am »
Ja. Jezus weerspiegels Gods liefde naar ons toe. God de Vader die ons net zo lief heeft als Jezus. Kan je dat indenken?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: november 02, 2009, 11:08:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 november 2009 om 00:44:
Ja. Jezus weerspiegels Gods liefde naar ons toe. God de Vader die ons net zo lief heeft als Jezus. Kan je dat indenken?
Nee. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: november 03, 2009, 01:41:24 am »
Ik ook niet. Het is een ontdekking dat ik dit jaar een beetje deed. Ik wist wel dat God ons lief had, maar zo lief als Jezus, dat was iets nieuws voor me. Dat is wel de complete genade.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: november 03, 2009, 01:49:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2009 om 01:41:
Ik ook niet. Het is een ontdekking dat ik dit jaar een beetje deed. Ik wist wel dat God ons lief had, maar zo lief als Jezus, dat was iets nieuws voor me. Dat is wel de complete genade.

Je zou kunnen zeggen dat het nog verder gaat: Hij gaf Zijn Zoon voor ons. Wat Hij het liefste had, gaf Hij weg voor mensen die helemaal niet op Hem zaten te wachten...
En Johannes 17 is natuurlijk het allermooiste gedeelte. Hier zie je het bijzondere dat wij als gelovigen door de Vader aan de Zoon zijn gegeven.
Kun je het voorstellen dat wij het geschenk van de Vader aan de Zoon zijn?

quote:

Joh 17
6 Ik heb uw naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij behoorden U toe en Gij hebt hen Mij gegeven en zij hebben uw woord bewaard. 7 Nu weten zij, dat al wat Gij Mij gegeven hebt, van U komt, 8 want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven en zij hebben ze aangenomen en in waarheid erkend, dat Ik van U ben uitgegaan, en zij hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt. 9 Ik bid voor hen; niet voor de wereld bid Ik U, maar voor hen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn van U,

22 En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn: 23 Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
24 Vader, hetgeen Gij Mij gegeven hebt [wij als gelovigen]– Ik wil, dat, waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, om mijn heerlijkheid te aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt, want Gij hebt Mij liefgehad vóór de grondlegging der wereld. 25 Rechtvaardige Vader, de wereld kent U niet, maar Ik ken U, en dezen weten, dat Gij Mij gezonden hebt; 26 en Ik heb hun uw naam bekend gemaakt en Ik zal hem bekend maken, opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij en Ik in hen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: november 04, 2009, 12:04:42 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 november 2009 om 13:49:
[...]

Je zou kunnen zeggen dat het nog verder gaat: Hij gaf Zijn Zoon voor ons. Wat Hij het liefste had, gaf Hij weg voor mensen die helemaal niet op Hem zaten te wachten...

Kijk dat dacht ik nu altijd, dat God Jezus het liefste had, nog meer lief dan ons. Maar ik las dus laatst in de bijbel dat God ons net zo lief heeft als Jezus, en dat vond ik heel bijzonder. Daarin stond dat er een dag komt waarop ieder mens zal belijden dat God ons net zo lief heeft, als dat Hij Jezus lief heeft. Het is die liefde die zo onvoorstelbaar volmaakt is gebleven, van waaruit Hij Zijn Zoon aan ons gaf.

quote:

En Johannes 17 is natuurlijk het allermooiste gedeelte. Hier zie je het bijzondere dat wij als gelovigen door de Vader aan de Zoon zijn gegeven.
Kun je het voorstellen dat wij het geschenk van de Vader aan de Zoon zijn?

Ik begrijp het wel, maar zo voel ik me niet nee. Het onvolmaakte maakt het dat ik altijd al moeite heb moeten doen om het aan te kunnen nemen dat God echt al onze zonden van zich afgeworpen heeft, zo ver het oosten van het westen ligt.

En het gevolg daarvan is dan ook logischerwijs dat Hij in die onvoorstelbare genade ons één heeft gemaakt in een huwlijk met Christus, en die hele eenheid die de bruid en de bruidegom vormen heeft Hij volkomen lief. Hij zegt dus dat Hij de bruid net zo lief heeft als de bruidegom, ze zijn één voor Hem.

Dat zie ik ook weer in het delen dat God de Vader doet met zijn Zoon. Samen hebben ze alles, samen zijn ze God. In de hemel is er geen sprake van: "dit is van mij, maar niet van jou." Dat verdelen onder mensen is een menselijke uitvinding. God gaf ons de hele wereld. Jezus zei zelfs: zalig zijn de zachtmoedigen, want de wereld is van hun. Maar wat doen de mensen? Ze bakenen tereinen af, en maken er hun eigendommen van dat enkel en alleen van de kostwinner is. Maar er is maar één echte eigenaar, God en Hij gaf het aan ons allemaal via Jezus Christus in wie Hij ons alles schenkt. In de hemel is alles van iedereen.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2009, 12:09:58 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: november 04, 2009, 12:26:48 am »
Ezechiël 23 is hierover zeer de moeite waard om te lezen. God trouwde met Ohola en Oholiba. Dat zijn Samaria en Jeruzalem. Zij worden omschreven als prostituées van het zeer erge ontrouwe overspelige soort, maar Hij vergaf het hen aan het einde van de rit, want Hij houdt van hen. Hij is hun man. Hij is met hen getrouwd en blijft van hen houden.

die vergeving lees je in Hosea 2 en 3. Hij heeft zijn vrouw die ontrouw is geweest nog steeds lief.

mooie tekst daaruit:

Hosea 2: 15-19

15 En het zal te dien dage geschieden, luidt het woord des HEREN, dat gij Mij noemen zult: mijn man, en niet meer: mijn Baäl. 16 Ja, Ik zal de namen der Baäls verwijderen uit haar mond; hun naam zal niet meer genoemd worden. 17 Te dien dage zal Ik voor hen een verbond sluiten met het gedierte des velds, het gevogelte des hemels en het kruipend gedierte der aarde. Dan zal Ik boog en zwaard en oorlogstuig in het land verbreken, en hen veilig doen wonen.
18 Ik zal u Mij tot bruid werven voor eeuwig: Ik zal u Mij tot bruid werven door gerechtigheid en recht, door goedertierenheid en ontferming; 19 Ik zal u Mij tot bruid werven door trouw; en gij zult de HERE kennen.  

NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap
« Laatst bewerkt op: november 04, 2009, 12:58:43 am door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: november 04, 2009, 12:44:00 pm »

quote: Gaitema

Maar er is maar één echte eigenaar, God
Amen.

quote:

Ezechiël 23 is hierover zeer de moeite waard om te lezen. God trouwde met Ohola en Oholiba. Dat zijn Samaria en Jeruzalem. Zij worden omschreven als prostituées van het zeer erge ontrouwe overspelige soort, maar Hij vergaf het hen aan het einde van de rit
Samaria stond voor huis Israël en werd wel degelijk gestraft hoor Gaitema, want God scheidde van haar en verstrooide haar onder de volken (Jer 3,8) wat inhield dat zij niet langer een verbond hadden! Dat is niet niks toch? Zou het dan rechtvaardig zijn geweest van God als Hij Jeruzalem niet zou straffen, terwijl we in Ezechiel 23 lezen dat haar zonden groter waren als die van haar zuster Samaria?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: november 04, 2009, 11:35:37 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 november 2009 om 12:44:
[...]

Amen.

[...]

Samaria stond voor huis Israël en werd wel degelijk gestraft hoor Gaitema, want God scheidde van haar en verstrooide haar onder de volken (Jer 3,8) wat inhield dat zij niet langer een verbond hadden! Dat is niet niks toch? Zou het dan rechtvaardig zijn geweest van God als Hij Jeruzalem niet zou straffen, terwijl we in Ezechiel 23 lezen dat haar zonden groter waren als die van haar zuster Samaria?

Je hebt helemaal gelijk, ik wilde hiermee de lijn verder doortrekken. Als ik naar die verhalen kijk dan zie ik niet enkel Samaria en Jeruzalem, maar ook twee noemers die samen Gods volk aanduiden. Het hele verhaal in de bijbel gaat over God de schepper die zijn kinderen kwijt is geraakt, omdat ze net als de verloren zoon van Hem weg gelopen zijn. Gods volk  wordt door God zijn bruid genoemd en Hij houdt ziels veel van haar, en daarmee reageerde ik op het feit dat God net zo veel van ieder mens houdt als van Jezus, wat ik ook letterlijk in de bijbel las. Gods bruid bestaat uit zondaars die ontrouw aan God zijn geweest, Hem de rug hebben toegekeerd en ontrouw zijn geworden aan afgoden. God had zijn huwlijk met zijn bruid terecht kunnen breken, maar dat deed Hij niet. Hij bleef ondanks haar ontrouw van haar houden, zij bleef Zijn vrouw. De straffen volgden, omdat ze daardoor zou kunnen inzien wat ze gedaan heeft en dat ze moet werken aan haar relatie met Hem. Alleen zo kan de breuk die in de relatie is ontstaan weer worden hersteld, kunnen ze weer één worden. God heeft een vooruitziende blik. Hij weet dat Zijn bruid eens weer trouw aan Hem zal zijn en heeft de echtscheiding niet aangevraagd.

Al zijn wij ontrouw aan Hem geworden, Hij blijft trouw omdat Hij het beloofd heeft. Hij heeft ons laten weten, dat de dag zal komen dat de relatie weer volledig hersteld zal zijn.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2009, 11:44:05 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: november 04, 2009, 11:37:45 pm »

quote:

Gaitema schreef
maar Hij vergaf het hen aan het einde van de rit, want Hij houdt van hen. Hij is hun man. Hij is met hen getrouwd en blijft van hen houden.

Maar dat ging niet  – om in de stijl van het Johannes evangelie te blijven – zonder wedergeboorte. Ze werd de woestijn in geleid, in het dal van Achor. (Hosea 2:13)

Het dal Achor staat symbool voor het oordeel. Het verwijst naar het oordeel dat werd voltrokken aan Achan, d.m.v. steniging. Dat wist iedereen in Israël.

Het lijkt me dat Israël, de bruid uit Hosea in de woestijn tot bezinning komt. Dan komt er heel wat op haar af. Dat lees je ook in Ez. 23:

quote:

46 Dit zegt God, de HEER: Laat een menigte tegen hen optrekken, laat angst hen overweldigen en plundering hun deel worden. 47 Die menigte zal hen stenigen, hen neerhakken met hun zwaarden, hun zonen en dochters doden en hun huizen in brand steken.

Ook hier vindt steniging plaats. Maar in die benauwdheid laat God zien dat Hij van haar houdt. Zodat ze berouw krijgt. Zo laat God ook in ons leven moeilijke omstandigheden meewerken om ons af te wenden van ons ik-gericht leven en ons gewonnen te geven aan Hem. Dat is wedergeboorte.
Dan wordt Achor het dal van het oordeel een deur van hoop.

Die deur der hoop is Jezus. Israël zal zien wie ze doorstoken hebben.
Het bloed dat gevloeid heeft om hen en ons te redden. Dan zal er een profetie uit Johannes 19 in vervulling gaan:

quote:

34 Maar een van de soldaten stak een lans in zijn zij en meteen vloeide er bloed en water uit. 35 Hiervan getuigt iemand die het zelf heeft gezien, en zijn getuigenis is betrouwbaar. Hij weet dat hij de waarheid spreekt en wil dat ook u gelooft. 36 Zo ging de Schrift in vervulling: ‘Geen van zijn beenderen zal verbrijzeld worden.’ 37 Een andere schrifttekst zegt:‘Zij zullen hun blik richten op hem die ze hebben doorstoken.’
Die andere schrifttekst is Zach. 12

quote:

10 Het huis van David en de inwoners van Jeruzalem echter zal ik vervullen met een geest van mededogen en inkeer. Ze zullen zich weer naar mij wenden, en over degene die ze hebben doorstoken,
« Laatst bewerkt op: november 04, 2009, 11:39:21 pm door Adinomis »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: november 04, 2009, 11:51:11 pm »
Adinomis, je slaat de spijker op zijn kop. Dat is ook de vooruitziende blik van God en hoe Hij ook in Israël al was. De mensen braken hun relatie met Hem en die moet hersteld worden. Dat moet van twee kanten komen, wil een relatie slagen.
God is trouw, via de bewiddelaar Jezus kan de relatie met God hersteld worden, maar daarvoor moeten we ook die uitgestoken hand aanrijken en mee gaan werken. Bekering zal er zeker moeten zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: november 06, 2009, 12:51:19 am »
Nu we toch met sprongen gaan:

Johannes 5: 24-32

24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven. 26 Zoals de Vader leven heeft in zichzelf, zo heeft ook de Zoon leven in zichzelf; dat heeft de Vader hem gegeven. 27 En omdat hij de Mensenzoon is, heeft hij hem ook gezag gegeven om het oordeel te vellen. 28 Wees hierover niet verwonderd, er komt een moment waarop alle doden zijn stem zullen horen 29 en uit hun graf zullen komen: wie het goede gedaan heeft staat op om te leven, wie het slechte gedaan heeft staat op om veroordeeld te worden.
30 Ik kan niets doen uit mijzelf: ik oordeel naar wat ik hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig omdat ik mij niet richt op wat ik zelf wil, maar op de wil van hem die mij gezonden heeft. 31 Als ik nu over mezelf zou getuigen, dan was mijn verklaring niet betrouwbaar, 32 maar iemand anders getuigt over mij, en ik weet dat zijn verklaring over mij betrouwbaar is.  

De Nieuwe Bijbelvertaling

Dus toch geloven en doen :)