Auteur Topic: samen bezig met het evangelie naar Johannes  (gelezen 61179 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
samen bezig met het evangelie naar Johannes
« Reactie #100 Gepost op: mei 01, 2009, 10:26:26 pm »

quote:

Adinomis schreef op 01 mei 2009 om 21:14:Wij mensen zitten zo vast in onze structuren. We hebben in de kerken onze dominees of geestelijken. Deze mensen hebben het vertrouwen van de gelovigen.

In die tijd waren het de geestelijken de Farizeeën en de Schriftgeleerden, die de dienst uitmaakten in de tempel en de godsdienst van die dagen. Als er dan iemand komt, en nog wel namens God, die de dingen op een andere manier benadert, zijn de rapen gaar. Dat was toen en dat is nu nog zo.
Ik wil niet vervelend zijn, maar ik ben heel blij met verschillende dominees die juist zo goed vandaag de dag kunnen waarschuwen tegen de farizeeër en schriftgeleerde ìn ons.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: mei 01, 2009, 10:49:22 pm »

quote:

mirt schreef op 01 mei 2009 om 22:26:
[...]
Ik wil niet vervelend zijn, maar ik ben heel blij met verschillende dominees die juist zo goed vandaag de dag kunnen waarschuwen tegen de farizeeër en schriftgeleerde ìn ons.

De vraag of er een farizeeër en schriftgeleerde in ons huist, zou eens onder loep genomen kunnen worden. Eventueel in een apart topic, want een verband met het Johannes evangelie zie ik niet zo 1,2,3.
 Worden we in de bijbel gewaarschuwd tegen een "schriftgeleerde in onszelf"?
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2009, 10:52:29 pm door pyro »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: mei 01, 2009, 11:41:39 pm »

quote:

mirt schreef op 01 mei 2009 om 22:26:

Je bent niet vervelend hoor! Met zulke dominees als jij bedoelt ben ik ook blij.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: mei 02, 2009, 12:00:42 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 01 mei 2009 om 00:41:
Wow, dank!  _O_

Ik heb dit even gekopieerd zodat ik het even kan nalezen. Ik heb daarna wss nog wel meer vragen. Zijn er trouwens ook betrouwbare sites met midrashes door de eeuwen heen?

Niet dat ik weet. Er bestaan natuurlijk een enorm aantal midrasjiem, maar deze zijn allemaal in het Hebreeuws (sommigen in het Aramees). Het zou mij zeer verbazen als er van een midrasj een goede vertaling is gemaakt, aangezien bij vertaling van een midrasj uit de brontaal, de betekenis ervan onvermijdelijk vrijwel volledig verloren zal gaan. Een midrasj is juist gebaseerd op hints binnen Hebreeuwse lettercombinaties en verschillende betekenissen van de Hebreeuwse woorden, de manier waarop deze binnen een zin voorkomen en met elkaar "communiceren."

Ik heb weleens Engelse boeken gezien met midrasjiem, maar dan kost het ongeveer tien pagina's Engelse tekst om twee regeltjes Hebreeuwse midrasj uit te leggen. Heel veel leeswerk om alles achter elkaar in zoveel tekst uiteengezet te zien, terwijl je het geheel onmiddelijk doorgrondt indien je de twee Hebreeuwse regeltjes begrijpt.

quote:

St. Ignatius schreef op 01 mei 2009 om 00:41:
Nee, ik denk dat je gelijk hebt. Dit is symboliek, wss ook omdat Johannes de joodse feestdagen benadrukt waar soortgelijke symboliek van toepassing is. De 7 jaarlijkse feesten uit Leviticus 23. Met name de Soekot, waar licht en water belangrijke elementen zijn.

Ik ben even een tijdje weg, maar ik zal me eens inlezen en kijken of ik nog dingen tegenkom...  :9
Je vragen zijn erg interessant en toekomstige vragen van dezelfde kwaliteit zou ik graag willen beantwoorden, maar moet ik zeggen dat ik niet erg veel weet. Mijn kennis schiet absoluut enorm tekort als je deze vergelijkt met de kennis van een gemiddelde orthodoxe religieuze Jood. Bovendien merk ik dat we eigenlijk best wel wat offtopic zijn geraakt. Indien je erin geinteresseerd bent, kun je eventuele vragen ook aan een Chassidische Rabbi voorleggen op deze site:
http://www.chabad.org/ask.../jewish/Ask-the-Rabbi.htm
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: mei 02, 2009, 02:19:52 am »

quote:

Adinomis schreef op 01 mei 2009 om 21:14:
[...]

Bijzonder hè, de éne Johannes schrijft over de andere.
Ik vraag me ook wel eens af of, als ik in die tijd geleefd had, ik de Here Jezus zou hebben herkend als de Zoon van God en ja, hoe zou ik op Johannes de Doper hebben gereageerd?
Precies. Zouden we ook eigenwijs zijn? Meegaan met de menigte? Eigenlijk raakt dat een diepere vraag: "zijn we echt Jezus' volgelingen?"

quote:

Wij mensen zitten zo vast in onze structuren. We hebben in de kerken onze dominees of geestelijken. Deze mensen hebben het vertrouwen van de gelovigen.

Herders zijn ook heel belangrijk. Al zou ik het mooi vinden als gemeenteleden ook meer betrokken raakten in het herderschap.

quote:

In die tijd waren het de geestelijken de Farizeeën en de Schriftgeleerden, die de dienst uitmaakten in de tempel en de godsdienst van die dagen. Als er dan iemand komt, en nog wel namens God, die de dingen op een andere manier benadert, zijn de rapen gaar. Dat was toen en dat is nu nog zo. Er staat niet voor niets: "geliefden, vertrouw niet iedere geest" (1 Joh. 4:1)

Dat kan, het is echter wel enorm ingewikkeld. Ik kan je zo een mooi PKN voorbeeld geven. Nog geen gek idee om daar eens een topic over te openen, aan jou de eer :)

quote:

Je legt de verbinding met Elia, volgens Math.11:11-14. Waarom zou van Johannes gezegd worden dat hij de Elia is die komen zou?
Geen idee om eerlijk te zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: mei 02, 2009, 02:29:31 am »

quote:

pyro schreef op 01 mei 2009 om 22:16:
[...]

Ik wil vers 7 eruit lichten, met name het tweede gedeelte: "7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. "

Als het Woord vlees geworden is en onder ons heeft gewoond (vs 14), dan kun je je afvragen of er dan uberhaupt nog iets te zeggen valt. Spreekt het volmaakte Woord niet beter voor zichzelf? Maar God heeft iemand gezonden die niet zelf het licht is, als getuige zodat iedereen door hem zou geloven, lezen we hier.
God vindt het getuigenis, als factor die bij alle toehoorders geloof te weeg kan brengen, zo belangrijk, dat Hij zelfs al zo'n getuige voor het Woord uit heeft gestuurd.

Voor de mensen ter plaatse een leraar. Hij leerd ze van Hem die komen zou. Zijn woorden zijn inderdaad voldoende.

quote:

[...]
Ik vind dat we vooral niet op mensen moeten zien, hoe menselijk dat ook is.
Iemand die door God gezonden is, wijst niet op zichzelf, als hem gevraagd wordt. Hij wijst alleen op zijn zender. Johannes getuigde van zichzelf dat hij slechts de stem van een roepende in de woestijn was toen hem werd gevraagd wie hij eigenlijk was.
Over het verband met Elia valt natuurlijk ook wel iets te zeggen.
Hij moet een bijzonder sterk persoon zijn geweest, met volledige overgave aan God. Zo zie je ze maar zelden. Iets om van te leren. Ik vraag me af of we dat wel zouden kunnen. Volgens mij zouden we de sprong in de diepte niet durfden te wagen om te worden zoals hij, wat denk jij?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: mei 02, 2009, 09:00:00 am »
(Ik had op 29 april 09.31 ook al iets geschreven over vers 4.)

Even weer de tekst.

quote:

Johannes 1 : 1 - 5

1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat.
4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.

-------------------------------------------------------------------------------------

5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.

Als ik vers 5 beschouw en overdenk dan hebben we het hier niet over daglicht en niet over nachtelijke duisternis.
Eerder denk ik dat hier al een strijd zichtbaar wordt en ook de uitkomst.
Het is God in de openbaring van JC die schijnt in de duisternis.
Duisternis, donkere machten, gevallen engelen, Satan en zijn trawanten.
Die gepoogd heeft zich te verhogen boven God.
Het is de duisternis die het niet in haar macht heeft gekregen.
Kennelijk heeft de duisternis dit wel geprobeerd. Is hier sprake van een bovennatuurlijk voor ons onzichtbaar gevecht. De Geest van God, tegen de geestelijke machten die tegen hem opstonden.

God van licht die door de openbaring van JC in de duisternis schijnt en sterker blijkt.

Kort uitstapje naar o.a. Genesis:

Wetenswaardig is wellicht dat er in de oerreligies iets bekend was als een god van de wateren. Niet van God, maar één van de goden van de duisternis.
Tegen deze god is de God van Israël bijvoorbeeld opgestaan ten tijde van de uittocht in Egypte. De God van Israël heeft hem overwonnen. De plagen van Egypte waren gericht tegen toenmalige Egyptische goden. God liet zijn macht zien tegenover deze duistere krachten

In dat perspectief beschouwd zijn de eerste verzen van Genesis bijzonder.
Duisternis lag op de vloed en Gods Geest zweefde daarover.
Anders gezegd. Duistere machten heersten over de vloed, maar Gods Geest zweefde over de wateren. Hij had de overhand.

Dit verklaart ook de tegenstelling tussen genesis 1 vers  3 tot 5 en genesis 1 vers 14.

In het eerste geval is er sprake van dag en nacht en in het tweede geval ook. Het eerste is geestelijk (ik kom als een dief in de nacht, is dus niet letterlijk nacht maar meer gericht op de geestelijke duisternis van de wereld). Het tweede heeft alles te maken met de scheppingcyclus van dag en nacht zoals we die kennen.

Zomaar wat gedachten...

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: mei 02, 2009, 11:58:00 am »

quote:

gaitema schreef op 02 mei 2009 om 02:29:
[...]
Voor de mensen ter plaatse een leraar. Hij leerd ze van Hem die komen zou. Zijn woorden zijn inderdaad voldoende.
[...]

In Joh.1:7 wordt gezegd dat Johannes kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem zouden geloven.
Johannes en Jezus waren beiden voor de mensen ter plaatse leraren, maar als licht en getuige van het licht, zoals het in dit tekstgedeelte voor ons geschetst wordt, gaat hun betekenis toch wel veel verder dan dat.

quote:

Hij moet een bijzonder sterk persoon zijn geweest, met volledige overgave aan God. Zo zie je ze maar zelden. Iets om van te leren. Ik vraag me af of we dat wel zouden kunnen. Volgens mij zouden we de sprong in de diepte niet durfden te wagen om te worden zoals hij, wat denk jij?

Overgave aan God is als een soort sprong in het diepe, ja. Door, zoals Jezus het formuleerde, je kruis op te nemen en Hem te volgen. Zo word je ook een getuige van het licht, net als Johannes.
Maar je kunt alleen komen zoals God je geroepen heeft, het wordt niet van iedereen gevraagd dat ze een bediening gaan doen die op die van Johannes lijkt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: mei 02, 2009, 01:57:48 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 mei 2009 om 09:00:

Kort uitstapje naar o.a. Genesis:

Wetenswaardig is wellicht dat er in de oerreligies iets bekend was als een god van de wateren. Niet van God, maar één van de goden van de duisternis.
Tegen deze god is de God van Israël bijvoorbeeld opgestaan ten tijde van de uittocht in Egypte. De God van Israël heeft hem overwonnen. De plagen van Egypte waren gericht tegen toenmalige Egyptische goden. God liet zijn macht zien tegenover deze duistere krachten

Zomaar wat gedachten...
Klopt allemaal als een bus. De geschiedenis kende ik nog niet wat je vertelt hier, zeer interessant.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: mei 02, 2009, 02:01:01 pm »

quote:

pyro schreef op 02 mei 2009 om 11:58:
[...]

In Joh.1:7 wordt gezegd dat Johannes kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem zouden geloven.
Johannes en Jezus waren beiden voor de mensen ter plaatse leraren, maar als licht en getuige van het licht, zoals het in dit tekstgedeelte voor ons geschetst wordt, gaat hun betekenis toch wel veel verder dan dat.

Jezus had meerdere noemers. Hij was rabbie, profeet, priester, Zoon van God etc.. en dus God.

quote:

[...]

Overgave aan God is als een soort sprong in het diepe, ja. Door, zoals Jezus het formuleerde, je kruis op te nemen en Hem te volgen. Zo word je ook een getuige van het licht, net als Johannes.
Maar je kunt alleen komen zoals God je geroepen heeft, het wordt niet van iedereen gevraagd dat ze een bediening gaan doen die op die van Johannes lijkt.
Dat wel. God schiep een bond gezeldschap.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: mei 02, 2009, 02:10:02 pm »
Ik pak er nog een paar versen bij:

Johannes 1:10-13

10 Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11 Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.  
De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap  

Opvallend. Je wordt Gods kind, maar bent het nog niet. Het is een voorrecht om het te worden.

Er wordt hier ook een tegenstelling neer gezet. Mensen die uit verlangen van een man geboren zijn en mensen die uit God geboren zijn. Misschien moet je dat als een openbaring lezen, dat in tegenstelling tot wat veel mensen denken je niet door een menselijk verlangen op de wereld bent gekomen, maar door Gods verlangen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: mei 02, 2009, 02:44:29 pm »

quote:

Als je wil weten hoe krachten van boven achter de geschiedenis werken raad ik je het boek de negende koning van WJ Ouweneel aan.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2009, 02:45:06 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: mei 02, 2009, 04:47:07 pm »
Dank je voor de tip.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: mei 02, 2009, 10:26:37 pm »

quote:

Wat heb je te verliezen? Wat kan er belangrijker zijn? Een sprong in het diepe.....? Moeilijk om de beslissing te nemen om Jezus aan te nemen zoals Joh. 1:12 zegt? Er staat dat allen die hem aangenomen hebben een kind van God zijn. Allen, dat betekent dus ook voor jou!!!

Of bedoel je hier alleen een bediening? Nee, we hoeven niet allemaal hetzelfde te doen als Johannes de Doper of Johannes de zoon van Zebedeus. Maar als je kind van God geworden bent, zul je op één of andere manier wel een getuige zijn het Licht.

quote:

Gaitema schreef zaterdag 2 mei 2009 14.10 uur:

Johannes 1:10-13

12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Opvallend. Je wordt Gods kind, maar bent het nog niet. Het is een voorrecht om het te worden.

Er wordt hier ook een tegenstelling neer gezet. Mensen die uit verlangen van een man geboren zijn en mensen die uit God geboren zijn. Misschien moet je dat als een openbaring lezen, dat in tegenstelling tot wat veel mensen denken je niet door een menselijk verlangen op de wereld bent gekomen, maar door Gods verlangen.
Het is allebei waar. Het is te hopen dat de meeste mensen uit een menselijk verlangen zijn geboren, d.w.z. uit liefde. Maar daarboven kun je op een geestelijke manier "wedergeboren" worden, want voor God is de natuurlijke geboorte niet voldoende. Bij wedergeboorte heb je Jezus aangenomen en komt Hij op de troon van je leven. (Weet je wel die cirkels!) Adinomis in "geloven zonder Heilige Geest?"

Dus dan heb je naast je natuurlijke geboorte ook een geestelijke geboorte. Dat is, zoals je al zei, een geboorte uit een verlangen van God. God verlangt er naar dat we ons overgeven, Jezus aannemen. Dat is zeker een geboorte uit liefde. We zijn gewild door God!!!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: mei 02, 2009, 11:10:58 pm »

quote:

[...]

Van Johannes wordt in Hst 5: 35 gezegd:

quote:

35 Hij was de brandende en schijnende lamp en gij hebt u een tijdlang in zijn licht willen verheugen.
Lamp betekent hier: kandelaar zoals bv ook in Mat.5: 15 15 Ook steekt men geen lamp aan en zet haar onder de korenmaat, maar op de standaard, en zij schijnt voor allen, die in het huis zijn.

quote:

Johannes wees vooruit naar Hij die zou komen. Wij mogen wijzen naar Hem die is gekomen.
Jezus is het Licht waar Johannes a.h.w.  als een kandelaar/lamp naartoe scheen.
Dit Licht waar hij naartoescheen, wordt omschreven als 'phoos': de oorsprong en bron van het Licht.
Wij moeten ons licht ook laten schijnen op de kandelaar en het niet onder de korenmaat zetten. Zie matt 5: 14-16

Johannes had idd een speciale roeping. Hij wordt de grootste genoemd onder hen die uit vrouwen geboren zijn. Dat staat trouwens niet in Johannes maar in Matt. en Lucas.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: mei 03, 2009, 02:12:09 am »

quote:

Adinomis schreef op 02 mei 2009 om 22:26:
[...]

Wat heb je te verliezen? Wat kan er belangrijker zijn? Een sprong in het diepe.....? Moeilijk om de beslissing te nemen om Jezus aan te nemen zoals Joh. 1:12 zegt? Er staat dat allen die hem aangenomen hebben een kind van God zijn. Allen, dat betekent dus ook voor jou!!!

Of bedoel je hier alleen een bediening? Nee, we hoeven niet allemaal hetzelfde te doen als Johannes de Doper of Johannes de zoon van Zebedeus. Maar als je kind van God geworden bent, zul je op één of andere manier wel een getuige zijn het Licht.
Hij bedoelt het laatste :) Hij is iemand die zeer zeker en vast zich overgeven wil aan de wil van God en net als andere calvanisten zoals ik ( ;) ) bewust zijn van onze eigen tekortkomingen. en wees eerlijk, daar hebben we ook allemaal last van. We moeten vaak opnieuw de uitdaging weer aangaan. Het leven met Jezus is niet altijd op de top van de berg, maar ook wel eens door diepe dalen en ravijnen.  Maar dat ben je vast met me eens :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: mei 03, 2009, 02:16:26 am »

quote:

Adinomis schreef op 02 mei 2009 om 22:26:Het is allebei waar. Het is te hopen dat de meeste mensen uit een menselijk verlangen zijn geboren, d.w.z. uit liefde. Maar daarboven kun je op een geestelijke manier "wedergeboren" worden, want voor God is de natuurlijke geboorte niet voldoende. Bij wedergeboorte heb je Jezus aangenomen en komt Hij op de troon van je leven. (Weet je wel die cirkels!) Adinomis in "geloven zonder Heilige Geest?"

Dus dan heb je naast je natuurlijke geboorte ook een geestelijke geboorte. Dat is, zoals je al zei, een geboorte uit een verlangen van God. God verlangt er naar dat we ons overgeven, Jezus aannemen. Dat is zeker een geboorte uit liefde. We zijn gewild door God!!!
Mee eens. Al moeten we eerlijk bij ons zelf zijn dat we eigenlijk ons hele leven lang daarin tekort schieten. Dikwels hebben we bijstand van God via engelen en onze naasten nodig om dat te doen wat wijzelf nalaten te doen. Toch blijft Hij geduldig ons hoeden en bewaren. Hij is immers onze Pa.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2009, 02:17:07 am door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: mei 03, 2009, 12:10:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 mei 2009 om 02:16:

Mee eens. Al moeten we eerlijk bij ons zelf zijn dat we eigenlijk ons hele leven lang daarin tekort schieten. Dikwels hebben we bijstand van God via engelen en onze naasten nodig om dat te doen wat wijzelf nalaten te doen. Toch blijft Hij geduldig ons hoeden en bewaren. Hij is immers onze Pa.

Mooi dat je zegt dat God onze Pa is. We zijn uit Hem geboren. We hebben inderdaad nog met zonden te maken. We doen elkaar pijn met woorden. Meestal onbedoeld, maar ook bedoeld. Niemand ontkomt daaraan. We vallen terug in verkeerde gewoonten. Kortom we hebben te weinig liefde voor God en voor elkaar. Maar we ondervinden wel groei als we van Christus zijn. We zijn geen slaven meer van die zonden, zodat we maar genoegen moeten nemen met een zondig leven. We hebben kracht gekregen om ons ervan af te keren. Het mooiste is dat God ons aanziet in zijn Zoon. Als we met Christus verbonden zijn in zijn kruisdood, zijn we rein in Gods ogen. Dat is de blijde boodschap.

quote:

Gal.2:20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: mei 04, 2009, 04:29:37 am »
Mee eens,
We gaan weer met frisse moed er tegen aan :)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: mei 05, 2009, 11:17:50 pm »

quote:

6 Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam.
Kan iemand mij de vetgemaakte passages uitleggen?  :)
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2009, 11:19:10 pm door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: mei 05, 2009, 11:25:55 pm »
Eens even weer verder met dit topic.

Een gedeelte waar we al wat over hebben gezegd met z'n allen en ook een stukje wat volgens mij nog niet zo aan bod is gekomen.

quote:

Johannes 1
vers 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen.

12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

Johannes schrijft in vers 11 in de voltooide tijd: de zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Dit evangelie begint als het ware als een terugblik; het is aan het eind van de eerste eeuw geschreven en de tempel was al verwoest - God heeft het Joodse volk (tijdelijk) terzijde gesteld.
Dit was m.i. het gevolg van wat we lezen in

vers 11a: Hij kwam tot het zijne
Jezus kwam in eerste instantie voor het Joodse volk, dit zie je duidelijk als je begint te lezen in het evangelie van Mattheus. Hij wordt aangekondigd als de koning der Joden, voor het Joodse volk.
Johannes bekijkt dit hier als in vogelvlucht en zegt er gelijk achteraan:

vers 11b:en de zijnen hebben Hem niet aangenomen
Het Joodse volk als geheel heeft Jezus niet aanvaard als de Messias, ze wilden niet dat Hij koning over hen werd.
En Jezus geeft dan uiteindelijk ook aan in bv

quote:

Matt 23
 37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild. 38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. 39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt:
Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!
24: 1 En Jezus ging de tempel uit en vertrok. En zijn discipelen kwamen tot Hem om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen. 2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Ziet gij dit alles niet? Voorwaar, Ik zeg u, er zal hier geen steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken.

Dat de Joden en met name de leiders van het volk, de Farizeeen en Schriftgeleerden Zijn boodschap niet zo apricieerden, zie je in het Johannesevangelie ook duidelijk naar voren komen.
In de quote uit Matt zie je eerst dat Jezus weent over Jerzualem dat ze niet wilden luisteren toen Hij hen bij zich wilde nemen zoals een hen haar kuikens. Hij zegt dat zij verblind zullen worden en hun huis (van Israel) aan hen wordt overgelaten. Dan volgt er een 'totdat' en is een belangrijk woordje waarna er een belangrijke mededeling volgt voor de toekomst.
Jezus verlaat de tempel en dit heeft een diepere betekenis als je het leest in het licht van de voorgaande verzen.
Hij vertelt zijn dicipelen dat er geen steen op de andere gelaten zal worden.

Dit alles is al achter de rug als Johannes zijn evangelie gaat schrijven. En Johannes zegt daarom in de voltooide tijd dat de zijnen hem niet hebben aangenomen.
Hij vervolgt onmiddelijk:

quote:

vers 12: Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven;
Het is niet zo dat niemand Hem heeft aangenomen, de zijnen wilden niet, maar allen die het wel hebben gedaan, hebben macht gelregen om kinderen van God te worden. Degenen die uit God geboren zijn wat in Johannes 3 uitgebreid aan de orde zal komen als we een Farizeeer naar Jezus zien gaan om Hem belangrijke vragen te stellen.
Johannes duikt wat dat betreft direct in het diepe: als je uit God geboren bent, ben je een kind van God. :)

Dit gegeven dat Israel Hem niet heeft aanvaard als Messias en anderen nu het heil ontvangen zie je m.i. op allerlei manieren in de bijbel terugkomen.
Een voorbeeldje:
De gelijkenis van de onrechtvaardige pachters in Matt 21.
De heer des huizes stuurde zijn slaven naar de pachters om de vruchten in ontvangst te nemen, maar zonder succes.
De heer des huizes stuurde uiteindelijk zijn zoon met de gedachte dat Hij wel ontzien zou worden. Maar de zoon wordt gedood. (Zoals de God van Israel zijn profeten naar het volk stuurde - en uiteindelijk stuurde Hij zijn zoon vergl Hebr. 1:1)
Jezus vraagt vervolgens wat de heer zal doen:

quote:

Matt 21
 41 Zij zeiden tot Hem: Een kwade dood zal hij die kwaden doen sterven en de wijngaard zal hij verhuren aan andere pachters, die hem de vruchten op tijd zullen afleveren. 42 Jezus zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen in de Schriften:
De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden,
deze is tot een hoeksteen geworden; van de Here is dit geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?
43 Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.
De Gemeente wordt in de brieven genoemd het geestelijke huis, waarvan Christus zelf de hoeksteen is:

quote:

1 Petr 2
 4 En komt tot Hem, de levende steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en kostbaar, 5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis, om een heilig priesterschap te vormen, tot het brengen van geestelijke offers, die Gode welgevallig zijn door Jezus Christus. 6 Daarom staat er in een schriftwoord:
Zie, Ik leg in Sion een uitverkoren en kostbare hoeksteen, en wie op hem zijn geloof bouwt zal niet beschaamd uitkomen.
7 U dan, die gelooft, geldt dit kostbare, maar voor de ongelovigen geldt: De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, die is geworden tot een hoeksteen en een steen des aanstoots en een rots der ergernis, 8 voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten

Andere schriftplaatsen waar dit naar voren komt: Handelingen 4 en Efeze 2.

Deze gelovigen, zijn de'kinderen Gods' waar Johannes het over heeft in vers 12. De mensen die hun geloof bouwen op Jezus Christus.
Door dat geloof zijn ze uit God geboren zoals het volgende vers zegt:

quote:

hun, die in zijn naam geloven;
13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

Er ligt een verband tussen geloven in de Naam van Jezus en  uit God geboren zijn.
De Naam is niet alleen een woord, maar de betekenis van die Naam is ook de kracht van die Naam.
Voor de naam Jezus zien we dat in

quote:

Matt 1
21 Zij zal een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus geven. Want Hij is het, die zijn volk zal redden van hun zonden.
[...]
men zal Hem de naam Immanuël geven, hetgeen betekent: God met ons.

quote:

Lucas 1:
en gij zult Hem de naam Jezus geven. 32 Deze zal groot zijn en Zoon des Allerhoogsten genoemd worden, en de Here God zal Hem de troon van zijn vader David geven, 33 en Hij zal als koning over het huis van Jakob heersen tot in eeuwigheid, en zijn koningschap zal geen einde nemen.
[...]
De heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden.

Dit zijn al heel wat benamingen die inhoud geven aan alles wat Jezus is.
In Handelingen lezen we daarom ook:

quote:

Hand 4
12 En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden.
Dit gedeelte van Johannes 1 vers 12-13 sluit geheel aan bij het laatste vers van dit bijbelboek wat het doel van dit evangelie beschrijft:

quote:

31 maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God, en opdat gij, gelovende, het leven hebt in zijn naam
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2009, 11:29:07 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: mei 05, 2009, 11:37:27 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 mei 2009 om 23:17:
[...]

opdat iedereen door hem zou geloven

Johannes was de wegwijzer en als het volk Israel naar hem zou luisteren en zijn oproep ter harte zou nemen: 'Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt', dan zou hij de profeet zijn (de grootste van de OT-tijd NB) waardoor het volk naar de Messias werd geleid. Hij was de wegbereider van de koning om de harten van de vaderen te neigen naar de kinderen etc.

dat ieder mens verlicht

Gods Licht beschijnt ieder mens, verlicht die mens zodat alles wat niet OK is aan het licht komt.
Zoals ook staat in:
Ef 5
13 Maar
[5:13] Joh 3:20, 21.
al deze dingen, van het licht bestraft zijnde, worden openbaar;want al wat openbaar maakt, is licht.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2009, 11:39:34 pm door Priscilla en Aquila »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: mei 06, 2009, 12:00:13 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 mei 2009 om 23:37:
[...]

opdat iedereen door hem zou geloven

Johannes was de wegwijzer en als het volk Israel naar hem zou luisteren en zijn oproep ter harte zou nemen: 'Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt', dan zou hij de profeet zijn (de grootste van de OT-tijd NB) waardoor het volk naar de Messias werd geleid. Hij was de wegbereider van de koning om de harten van de vaderen te neigen naar de kinderen etc.

dat ieder mens verlicht

Gods Licht beschijnt ieder mens, verlicht die mens zodat alles wat niet OK is aan het licht komt.
Zoals ook staat in:
Ef 5
13 Maar
[5:13] Joh 3:20, 21.
al deze dingen, van het licht bestraft zijnde, worden openbaar;want al wat openbaar maakt, is licht.

uit de kanttekeningen bij de SV haal ik dat Johannes evenals bijvoorbeeld Paulus het doorgeefluik is van de boodschap, de aankondiger. 1 Cor 3 vers 5.
Over 'ieder mens verlicht' wordt geschreven en geduid met rede en verstand. Met andere woorden: ieder mens kan met rede en verstand van het evangelie veronderstellen dat dit de waarheid is?
In vers 7 staat opdat allen door hem geloven zouden.
Johannes is dus doorgeefluik, middel om de mensen het te doen aanvaarden, wegbereider. Hier zit dus de ruimte voor de keuzevrijheid van aannemen en afwijzen?
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 12:05:28 am door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: mei 06, 2009, 12:02:45 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 mei 2009 om 00:00:
[...]

uit de kanttekeningen bij de SV haal ik dat Johannes evenals bijvoorbeeld Paulus het doorgeefluik is van de boodschap, de aankondiger. 1 Cor 3 vers 5.
Over 'ieder mens verlicht' wordt geschreven en geduid met rede en verstand. Met andere woorden: ieder mens kan met rede en verstand het geloof veronderstellen dat dit de waarheid is?

Dat kan ook heel goed denk ik. :) edit: natuurlijk moet dat verstand dan wel verlicht worden door Het Licht.
Het Licht van God is veelzijdig genoeg. :)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 12:14:42 am door Priscilla en Aquila »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: mei 06, 2009, 12:06:07 am »

quote:

[...]
Over 'ieder mens verlicht' wordt geschreven en geduid met rede en verstand. Met andere woorden: ieder mens kan met rede en verstand van het evangelie veronderstellen dat dit de waarheid is?
Die interpretatie heeft grootse theologische implicaties. Het bewijs dat "objectieve" Bijbelstudie niet mogelijk is zal blijken uit de antwoorden op je vraag.
So sue me!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: mei 06, 2009, 12:20:09 am »

quote:

rkdiak schreef op 06 mei 2009 om 00:06:
[...]

Die interpretatie heeft grootse theologische implicaties. Het bewijs dat "objectieve" Bijbelstudie niet mogelijk is zal blijken uit de antwoorden op je vraag.
Ik wacht af. Dat dit implicaties heeft verwacht ik ook, daarom stelde ik ook de vraag en met vragen ga je de diepte in. Dit eerste stukkie Johannes geeft al weer dat in de tekst veel meer diepte en lagen zitten dan de oppervlakkige lezer verondersteld. En daar wordt ik weer enthousiast en nieuwsgierig van.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: mei 06, 2009, 10:21:04 am »

quote:

Ik wacht, met jou, af of een van de gereformeerden hier ziet wat er gebeurt. De reactie van P&A voldoet al geheel aan de verwachtingen.
So sue me!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: mei 06, 2009, 12:18:14 pm »
Citaat

quote:

6 Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam.

quote:

Grondig Christelijk vraagt:

Ik zal ook een poging wagen:

Met de al eerder gegeven uitleg van het "doorgeefluik" dat ook in 1 Kor. 3:5 heb je zelf al een antwoord gegeven. Johannes de Doper mocht namens God het heil aan de de mensen bekend maken. Iedereen die het hoort krijgt de kans om de boodschap van redding, in de persoon van Jezus Christus, aan te nemen.

Johannes de Doper was zelf niet de bron van Gods licht, dat was Jezus Christus zelf. Geen enkele evangelieprediker mag zichzelf aanprijzen, we moeten net zo als Johannes naar Christus verwijzen.

Wel is het zo dat aan wie beheerst wordt door de Heilige Geest iets van dat licht te zien is. Die uitstraling is dan niet zijn eigen verdienste, maar die van de Heilige Geest. Dit moet dan ook voor alle mensen die het opmerken het "doorgeefluik" naar Christus onderstrepen.

quote:

2Kor.3:18 Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.
Het heil is beschikbaar voor alle mensen die het wordt aangeboden. Maar het heeft wel een tweeledige uitwerking.

quote:

2 Kor. 2:14 God zij gedankt dat hij ons, die één zijn met Christus, in zijn triomftocht meevoert en dat hij overal door ons de kennis over hem verspreidt als een aangename geur. 15 Wij zijn de wierook die Christus brandt voor God, zowel onder hen die worden gered als onder hen die verloren gaan. 16 Voor de laatsten is het een onaangename geur die tot de dood leidt, voor de eersten een heerlijke geur die leven schenkt. Wie is geschikt voor deze taak?

Je bent maar niet zomaar geschikt voor zo'n taak.
Johannes de Doper was door God geschikt gemaakt voor deze taak. Dat gebeurde bijv. door zijn verblijf in de woestijn. Daar in de stilte ontmoette hij God. Zo kon hij tenslotte zeggen: "Hij moet wassen en ik moet minder worden". Zo kan God ook onze "woestijn" gebruiken om een hechte relatie met Hem op te bouwen en ons geschikt te maken voor onze taak.
Er kwamen mensen tot geloof d.m.v. doorgeefluik. Er kwam ook tegenstand. Dat is het tweeledige gevolg van zo'n taak. Daar moeten we rekening mee houden. Johannes werd tenslotte onthoofd.

Ja..... wie is geschikt voor zo'n taak?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: mei 06, 2009, 05:10:44 pm »

quote:

Ja zeker. Onze God wiens gedachten niet te doorgronden zijn :)

Het eerste wat ik er bij dacht is het moment dat ieder knie zich voor Jezus zal buigen op de grote dag. Dan zal ieder zijn naam belijden en Hem eer bewijzen.  Dan zal ieder geloven in Jezus de Zoon van God, de Geest en de Vader. (al komt slechts een deel van hen dan in het paradijs)

Het licht dat ons allen zal verlichten doet me denken aan Gods liefde die God door iedereen heen werkt. Ergens staat in de bijbel dat God eens zijn liefde zal terugtrekken, waardoor ieder die niet gelovig is dan zal merken hoe het is om zonder de liefde van God te moeten leven. Daar moest ik ook aan denken.

Verder moest ik denken aan wat ik eens las, en ik heb gezocht en gezocht om hem vandaag voor je terug te vinden, maar het is èèn regeltje in dat dikke boek, dus ik kon hem zo niet terug vinden. Het is de regel dat het goede nieuws is dat "Jezus de redder is van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven." Daar heb ik toen enorm over na zitten denken.

tijdens het zoeken vond ik wel wat anders:

Romeinen 11: 30-36

30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.

33 Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. 34 ‘Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman? 35 Wie heeft hem iets gegeven dat door hem moest worden terugbetaald?’ 36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen.

De bijbel staat vol met raadsels :)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 05:12:00 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: mei 06, 2009, 05:21:59 pm »
aanknopend eraan alvast een enorme sprong even vooruit:

Johannes 11:24-26

24 ‘Ja,’ zei Marta, ‘ik weet dat hij bij de opstanding op de laatste dag zal opstaan.’ 25 Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, 26 en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?’  

en het NBG:

Johannes 11:24-26

24 Marta zeide tot Hem: Ik weet, dat hij zal opstaan bij de opstanding ten jongsten dage. 25 Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven, 26 en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?  

NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Jongens, we hebben een vertaal probleem. Volgens mij is het oudste versie hierin het betrouwbaarste met de woorden "ook al is hij gestorven."

Gods wegen gaan verder dan die van ons.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: mei 06, 2009, 09:57:39 pm »

quote:

[...]

In vers 7 staat opdat allen door hem geloven zouden.
Johannes is dus doorgeefluik, middel om de mensen het te doen aanvaarden, wegbereider. Hier zit dus de ruimte voor de keuzevrijheid van aannemen en afwijzen?
Kun je het hele citaat geven van de kanttekeningen? Het gaat natuurlijk ook te kort door de bocht om hier dan een soort alverzoening uit te halen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: mei 06, 2009, 10:33:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 mei 2009 om 21:57:
[...]

Kun je het hele citaat geven van de kanttekeningen? Het gaat natuurlijk ook te kort door de bocht om hier dan een soort alverzoening uit te halen.
meer staat er niet, heb het van internet

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: mei 06, 2009, 11:04:16 pm »
.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 11:09:44 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: mei 06, 2009, 11:05:53 pm »
Ik heb even gezocht, ook in kader van RKdiaks opmerking dat we het Johannesevangelie niet kunnen verstaan zonder het denken van die tijd te kennen. Ik heb iets gevonden over neoplatonisme:

Het Neoplatonisme

Zowel de cynici, de stoïcijnen als de epicuristen gingen voor hun ideeën terug tot de tijd van Socrates. Soms gingen ze terug naar presocratici als Democritus en Heraclitus.
De belangrijkste filosofische stroming in de late oudheid haalde de inspiratie vooral uit de ideeënleer van Plato. Daarom noemen we die stroming het neoplatonisme.
De belangrijkst neoplatonist was Plotinus (ca. 205-270), die filosofie studeerde in Alexandrië, maar die later naar Rome verhuisde. Hij kwam dus uit Alexandrië, de stad die al eeuwenlang de grote ontmoetingsplaats tussen Griekse filosofie en oosterse mystiek was. Plotinus haalde een bevrijdingsleer naar Rome, die een serieuze concurrent van het christendom zou worden, toen dat in opkomst was. Maar ook het neoplatonisme zou op de christelijke theologie een sterke invloed gaan uitoefenen.
Plotinus is van mening dat de wereld tussen twee polen is gespannen. Aan het ene uiteinde staat het goddelijke licht, wat hij het ‘Ene’ noemde. Soms noemde hij het ‘God’. Aan het andere uiteinde is de absolute duisternis, waar het licht uit het Ene niet doordringt.

Maar volgens Plotinus heeft de duisternis eigenlijk geen bestaansgrond. Het is enkel een afwezigheid van het licht – het bestaat niet.

Het enige wat bestaat is God of het Ene, maar zoals een lichtbron geleidelijk in de duisternis opgaat, zo loopt er ergens een grens tot waar de goddelijke stralen kunnen reiken.
Volgens Plotinus is de ziel door licht van het Ene bestraald, terwijl de materie de duisternis is die geen eigenlijke bestaansgrond heeft. Maar ook de vormen in de natuur bezitten een sprankje van het Ene.

Voorwaar interessant...omdat er in vers 10 staat dat de wereld door het licht is geworden geen sprankje dus, maar totaliteit.
Als Johannes dan vervolgd dat de wereld Hem niet heeft gekend is dit dus een bewering die de heersende opvatting onderuit haalt?
En dat de materie dus wel bestaangrond heeft, namelijk omdat het Licht de schepper daarvan is? Zo maar wat gedachten...

als wat ik denk al maar een sprankje waar is gaat de tekst meer voor me leven en doet dit niets af aan de boodschap, sterker nog...het krijgt voor mij meer kracht en overtuiging. Het versterkt het inzicht dat het evangelie een nieuwe boodschap was.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 11:18:13 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: mei 06, 2009, 11:20:04 pm »
Dat verklaart volgens mij wel het èèn en ander,

dat zou dit stukje kunnen verklaren.

zitten we alleen daar nog mee :) ik nijg vooral nog steeds naar het dag van het oordeel. Daarop zal ieder knie zich buigen. Gered of verloren, gelooft zal het dan wel worden.

Je kunt er ook nog van maken dat het om iedereen gaat die bij God hoort. Maar dat staat er niet letterlijk.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 11:23:06 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: mei 06, 2009, 11:30:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 mei 2009 om 23:20:

zitten we alleen daar nog mee :) ik nijg vooral nog steeds naar het dag van het oordeel. Daarop zal ieder knie zich buigen. Gered of verloren, gelooft zal het dan wel worden.

Je kunt er ook nog van maken dat het om iedereen gaat die bij God hoort. Maar dat staat er niet letterlijk.

Gait,

er staat:

om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven.

Volgens mij is het woord getuigen werktuigelijk, het middel om te bereiken dat iedereen door hem zou geloven. Er staat niet dat het getuigenis van johannes op dat moment iedereen zal overtuigen.

anders had er beter het woord waardoor kunnen staan denk ik.
Het woordje zou geeft ook een voorbehoud aan.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 11:43:09 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: mei 06, 2009, 11:51:25 pm »

quote:

het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam.
Zouden we dit kunnen duiden als tot oorsprong brengen  of van oorsprong af het licht doen schijnen?
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2009, 06:56:49 am door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: mei 07, 2009, 12:40:35 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 mei 2009 om 23:51:
[...]

Zouden we dit kunnen duiden als tot oorsprong brengen ?

Je kunt deze tekst ook aanvullen met dat gedeelte uit Johannes drie:

19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

De meeste mensen wilden het licht niet accepteren omdat hun slechte daden zichtbaar werden - doordat ze verlicht worden als je in het licht staat, of er niet voor weg loopt.
Anderen kwamen juist tot het Licht.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: mei 07, 2009, 04:01:04 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 mei 2009 om 23:30:
[...]

Gait,

er staat:

om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven.

Volgens mij is het woord getuigen werktuigelijk, het middel om te bereiken dat iedereen door hem zou geloven. Er staat niet dat het getuigenis van johannes op dat moment iedereen zal overtuigen.

anders had er beter het woord waardoor kunnen staan denk ik.
Het woordje zou geeft ook een voorbehoud aan.

Dat licht getuigt hij dus, zodat ieder die het licht ontvangt (*)daardoor zou geloven.
 * al duurt het even voor het kwartje in die mensen valt die hem gehoord hebben, en het licht moet ook ontvangen worden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: mei 07, 2009, 04:07:49 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 mei 2009 om 23:51:
[...]

Zouden we dit kunnen duiden als tot oorsprong brengen  of van oorsprong af het licht doen schijnen?

Het eerste begrijp ik, maar het laatste begrijp ik niet helemaal.
Ik zie daarin dat de mens dat Licht ontvangt wat het was kwijt geraakt. Het Licht dat Jezus geeft.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: mei 07, 2009, 04:10:05 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 mei 2009 om 00:40:
[...]

Je kunt deze tekst ook aanvullen met dat gedeelte uit Johannes drie:

19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

De meeste mensen wilden het licht niet accepteren omdat hun slechte daden zichtbaar werden - doordat ze verlicht worden als je in het licht staat, of er niet voor weg loopt.
Anderen kwamen juist tot het Licht.
Ook waar :) volgens mij.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: mei 08, 2009, 02:57:23 pm »
Citaat
gaitema schreef op 06 mei 2009 om 23:20:

quote:

quote:

Gait schreef:
zitten we alleen daar nog mee :) ik neig vooral nog steeds naar het dag van het oordeel. Daarop zal ieder knie zich buigen. Gered of verloren, geloofd zal het dan wel worden.

De dag van het oordeel heeft hier natuurlijk mee te maken. Wie wegloopt van het licht valt onder het oordeel. Maar wie het licht ontvangt wordt kind van God. Het licht van Jezus komt in hem wonen. Door het licht zien we bij onszelf wat niet goed is. Dat moeten we onder ogen durven zien. Maar dat is niet bedreigend bij God. Veel mensen voelen het wel als bedreigend, door het gedrag van medemensen die je toch veroordelen. Die je proberen te "pakken" op je fouten. Dat kan ervoor zorgen dat je ook wantrouwend naar God wordt. Daarom heeft God zoveel geduld met ons.

Maar wie ten koste van alles zichzelf wil handhaven en zijn zonden willens en wetens goedpraat, die kan het Licht van God niet verdragen. Hem wacht het oordeel. Op de dag van het oordeel komt dit aan het "Licht". Wie zal dan bestaan?
Dan zullen ook deze mensen - misschien wel knarsetandend - moeten buigen.

quote:

Wat er wel staat is "opdat iedereen door hem zou geloven". Zoals GC ook al zei betekent het, dat het wel de bedoeling ervan is dat men gaat geloven. Dan worden het mensen die bij God horen. Maar het woordje "zou" houd ook een voorbehoud in. Helaas is het zo dat er mensen zijn die het Licht niet willen aangrijpen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: mei 08, 2009, 03:41:14 pm »
Daar zijn we uit geloof ik :)

Hoe zit het nu eigenlijk met het band tussen Elia en Johannes? De joden geloofden dat Elia weer zou komen?

tekst:
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’  

« Laatst bewerkt op: mei 08, 2009, 03:43:12 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: mei 08, 2009, 11:24:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 mei 2009 om 15:41:

Hoe zit het nu eigenlijk met het band tussen Elia en Johannes? De joden geloofden dat Elia weer zou komen?

tekst:
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’  

Ik wil eerst beginnen met de teksten te vermelden die betrekking hebben op de komst van Elia.

quote:

Jes. 40:3 Hoor, een stem roept:
‘Baan voor de HEER een weg door de woestijn,
effen in de wildernis een pad voor onze God.

Mal. 3:1a Let op, ik zal mijn bode zenden; hij zal de weg voor mij effenen.

Mal. 3:23a Voordat de dag van de HEER aanbreekt, die groot is en ontzagwekkend, stuur ik jullie de profeet Elia (NGB Mal.4:5)

Math.11:10 Hij is degene over wie geschreven staat: “Let op, ik zend mijn bode voor je uit, hij zal een weg voor je banen.”

Math.11:14 En voor wie het wil aannemen: hij is Elia die komen zou.

Math.17:10 De leerlingen vroegen hem: ‘Waarom zeggen de schriftgeleerden toch dat Elia eerst moet komen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Elia zou inderdaad komen en alles herstellen. 12 Maar ik zeg jullie dat Elia al gekomen is, ze hebben hem alleen niet herkend, en ze hebben met hem gedaan wat ze wilden. Zo zal ook de Mensenzoon door hun toedoen moeten lijden.’ 13 Toen begrepen de leerlingen dat hij op Johannes de Doper doelde.

Luc. 1:13 Maar de engel zei tegen hem: ‘Wees niet bang, Zacharias, je gebed is verhoord: je vrouw Elisabet zal je een zoon baren, en je moet hem Johannes noemen.

Joh.1:19 Dit is het getuigenis van Johannes. De Joden hadden vanuit Jeruzalem priesters en Levieten naar hem toe gestuurd om hem te vragen: ‘Wie bent u?’ 20 Hij gaf zonder aarzelen antwoord en verklaarde ronduit: ‘Ik ben niet de messias.’ (1:20) de messias – Zie de noot bij Matteüs 2:4.21 Toen vroegen ze hem: ‘Wie dan? Bent u Elia?’ Hij zei: ‘Die ben ik ook niet.’ ‘Bent u de profeet?’ ‘Nee,’ antwoordde hij. 22 ‘Maar wie bent u dan?’ vroegen ze hem. ‘Wij moeten antwoord kunnen geven aan degenen die ons gestuurd hebben – wie zegt u zelf dat u bent?’ 23 Hij zei: ‘Ik ben de stem die roept in de woestijn: “Maak recht de weg van de Heer,” zoals de profeet Jesaja gezegd heeft.’ 24 De afgevaardigden die uit de kring van de farizeeën kwamen, 25 vroegen verder: ‘Waarom doopt u dan, als u niet de messias bent, en ook niet Elia of de profeet?’
Het is al laat. Daarom eerst maar de bijbelgedeelten bij elkaar gezocht die erop betrekking hebben en nu maar met elkaar ons erin verdiepen. Het is best een moeilijk onderwerp.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: mei 09, 2009, 07:24:23 am »

quote:

gaitema schreef op 08 mei 2009 om 15:41:

tekst:

Voor je opgespeurd gait,

Elia
Elia is een van de grote profeten in de Tenach en het Oude Testament. Zijn veelbewogen leven wordt beschreven in de boeken 1 en 2 Koningen. Hij trad op in de 8ste eeuw voor de gangbare jaartelling, toen het volk van Israël opnieuw de afgoden was gaan dienen.

Hij ging naar koning Achab en kondigde een grote droogte aan. Toen niemand zich bekeerde, verborg hij zich bij de beek Cherith, waar hij elke ochtend en avond door raven werd gevoed. Bekend is het verhaal van zijn ontmoeting met de weduwe van Sarfat. Hij verrichtte daar een wonder; het meel in de pot raakte niet op en de kruik met olie raakte niet leeg. Ook wekte hij de zoon van zijn gastvrouw, nadat het kind gestorven was, weer tot leven.

Op de berg Karmel komt het tot een beslissende ontmoeting met de priesters van de Kanaänitische afgod Baäl, waarbij God op Elia's gebed vuur uit de hemel laat neerschieten terwijl daarvoor de offers van de priesters van Baäl zonder vuur waren gebleven. Op bevel van Elia worden deze Baälpriesters vervolgens door de toekijkende Israëlieten gedood.

Hierna moet Elia vluchten omdat de vrouw van koning Achab, Izebel, hem dreigt te vermoorden. Aangekomen bij de berg Horeb in de Sinaï-woestijn heeft hij een diepgaande ervaring van God en krijgt hij de opdracht om een opvolger te zalven, Elisa. Omdat koning Achab op onrechtmatige wijze de wijngaard van Naboth heeft verkregen waarbij deze laatste is gestenigd moet Elia Achab en zijn vrouw Izebel van God hun dood aanzeggen wat enige tijd laten zijn beslag krijgt.

Niet lang daarna volgt het einde van Elia's leven; hij sterft niet op normale wijze maar wordt ten hemel opgenomen waarvan zijn opvolger Elisa getuige is.

Eliahoe in het jodendom
Joden verwachten op grond van de profetie van Maleachi (4: 5-6) op de terugkomst van Eliahoe (de Hebreeuwse naam van Elia) die vooraf zal gaan aan de komst van de messias. Men zet daarom bij de briet mila een stoel voor hem klaar. Ook staat er een beker wijn voor Eliahoe op de sederschotel gedurende de sederavond.

Elia in het Nieuwe Testament
Jezus maakt duidelijk dat Johannes de Doper de rol van Elia heeft vervuld (o.a. Mattheüs 11:14), maar zegt ook dat 'Elia' nog moet komen (Mattheüs 17:11).

Elia zelf komt ook nog in het Nieuwe Testament voor en wel bij de zogeheten Verheerlijking op de Berg tezamen met Mozes. Zij spreken daar met Jezus over Zijn toekomstig lijden te Jeruzalem (Zie Mattheüs 17:1-13).

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: mei 09, 2009, 12:46:45 pm »
Johannes zou komen in de geest en de kracht van Elia. Dat betekent dus dat Elia zelf niet terugkomt, maar dat Johannes dezelfde geest en kracht van Elia zal bezitten.
Het krachtige opteden van Elia is al door GC beschreven. Dat was vooral op de Karmel. Tegen alle ongeloof in verkondigde Elia de trouw en de almacht van Yahweh. Dit is te vergelijken met de prediking van Johannes. Die prediking was zo krachtig dat iedereen over hem sprak en zich zelfs afvroeg of hij de verwachte Messias was. Net zo als bij Elia kwam er tegenstand en vervolging.

Zowel van Elia als van Johannes wordt beschreven dat hun kleding bestond uit een haren manrel en een leren gordel. (2 Kon.1:8 en Math.3:4)

Elia was een voorloper van koning Achab na het hoogtepunt op de Karmel. Toen liep hij voor de koninklijke wagen uit naar Jizreël. en was a.h.w. zijn wegbereider. (1 Kon.18:46)
Zo liep Johannes uit voor de grote koning, die weliswaar in cognito, zich in die tijd openbaarde.
Ze waren dus wegbereider in de zin van Jesaja 40:3

quote:

Stem van een roepende,
in de woestijn:
bereidt de weg van de Ene,-
effent recht door de steppe
een heirbaan voor onze God!-

(Naardense bijbelvertaling)
Johannes had natuurlijk van zijn vader gehoord wat de engel namens God gezegd had:

quote:

Luk.1:17 Als bode zal hij voor God uit gaan met de geest en de kracht van Elia om ouders met hun kinderen te verzoenen en om zondaars tot rechtvaardigheid te brengen, en zo zal hij het volk gereedmaken voor de Heer.’

Door het oproepen tot bekering bereidde hij de weg van Koning Jezus. Als de Joden als volk zich toen hadden gebogen en hun zonden zouden hebben beleden, was daardoor de weg bereid. Waarschijnlijk heeft Johannes beseft dat zijn missie niet het gewenste resultaat bracht en zei hij daarom in Joh. 1:21 dat hij Elia niet was. Vandaar ook zijn vraag later of Jezus de verwachte Messias was of dat er een ander te verwachten was.
Toch zei de Here Jezus in Math.11:14

quote:

En voor wie het wil aannemen: hij is Elia die komen zou.  

Maar wat God belooft gebeurt. Elia zal alsnog komen, was het toen niet mogelijk door ongeloof, dan op een ander tijdstip. Hij zal komen als God met zijn oordeel komt.

Bij de verheerlijking op de berg waren Mozes en Elia zichtbaar. Men neemt aan dat zij ook de twee getuigen zijn waarover Openb.11:3-6 spreekt:

quote:

3 Ik zal mijn twee getuigen opdracht geven om te profeteren. Gedurende twaalfhonderdzestig dagen zullen ze dat doen, gehuld in een boetekleed. 4 Zij zijn de twee olijfbomen en de twee lampenstandaards die voor de Heer van de wereld staan. 5 Als iemand hun kwaad wil doen, komt er vuur uit hun mond, dat hun vijanden verteert; op die manier zal iedereen die hun kwaad wil doen moeten sterven. 6 Zij hebben de macht om de hemel te sluiten, zodat er geen regen valt zolang zij profeteren. Ook hebben ze de macht om water in bloed te veranderen. Verder kunnen ze de aarde treffen met alle mogelijke plagen, zo vaak ze maar willen.
Mozes was degene die water in bloed mocht veranderen en Elia was degene die de macht kreeg om de hemel te sluiten zodat er geen regen viel.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: mei 09, 2009, 01:42:22 pm »
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nog eens nagelezen en het volgende valt me op:

Matteüs 17:11-13

11 Hij antwoordde: ‘Elia zou inderdaad komen en alles herstellen. 12 Maar ik zeg jullie dat Elia al gekomen is, ze hebben hem alleen niet herkend, en ze hebben met hem gedaan wat ze wilden. Zo zal ook de Mensenzoon door hun toedoen moeten lijden.’ 13 Toen begrepen de leerlingen dat hij op Johannes de Doper doelde.

Jezus, noemt Hem in één zin de Elia even zoals hijzelf de Messias is.
Dat Johannes de doper zichzelf zo niet noemt kan wel vanwege die rol te maken hebben. Hij vervuld de rol van Elia met de kracht die Elia bezat en is daarom de Elia die komen zou. Maar hijzelf is gewoon Johannes de Doper met het ambt van Elia. Dus noemt hij gewoon zijn taak: ‘Ik ben de stem die roept in de woestijn: “Maak recht de weg van de Heer,” zoals de profeet Jesaja gezegd heeft.’
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2009, 01:49:15 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: mei 10, 2009, 08:13:35 pm »
In mijn computer zit het vertaalde boek "Volhardend geloof" van Ronals Boyd-Macmillan (Open Doors). Hierin is ook iets over Johannes 1 geschreven m.b.t. de christenvervolging. Ik wil dat gedeelte hieronder overnemen:

"Het wezenlijke karakter van de wereld is niet zijn atheïsme (het grootste deel van de wereld blijft religieus), maar het is de weigering om zich op Christus te richten. Dit wordt al door Johannes beschreven: “Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet.” (Joh. 1:10) Later in hetzelfde evangelie is Jezus zelfs nog specifieker: “Wanneer de wereld je haat, bedenk dan dat ze mij eerder haatte dan jullie.” (15:18).

Het is goed om even bij het evangelie van Johannes te blijven stilstaan om een dieper inzicht te krijgen in de vraag, waarom de wereld Christus vervolgde. In zijn proloog schrijft Johannes: “Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.” (1:5). Licht en duisternis zijn sleutelwoorden in het evangelie van Johannes.

Als hij zegt dat Jezus het licht is, dan bedoelt hij dat Jezus de Ene is die bij de Schepping de duisternis van de chaos heeft verjaagd. Maar Jezus is ook een licht in de zin dat Hij een openbaring van het licht is. Hij laat zien dat deze oorspronkelijke duisternis waarin wij onszelf verkiezen te aanbidden in plaats van Hem, de zonde is in de Tuin van Eden.

William Barcley schrijft: “Het licht dat Jezus brengt is zodanig dat het de dingen laat zien zoals ze werkelijk zijn. Het haalt de bedekkingen en de vermommingen weg, zodat het verborgene aan het licht komt; het laat de dingen zien in al hun naaktheid; hij openbaart hun werkelijke karakter en waarde.”
***2. William Barley, John, vol. 1, 3rd. ed. (Edinburgh: Saint Andrew Press 2001), 51.

Op die manier openbaart het bloedrode licht van het kruis onze diepste angsten en schaamte, en het ontmaskert onze diepste identiteit als een schepsel dat weerstand biedt aan zijn schepper. De natuurlijke reactie is om van ons af te slaan om dit schitterende licht te doven.

Volgens de apostel Johannes zijn we in onze natuurlijke staat in de duisternis. Daarom zullen degenen die de duisternis liefhebben, het licht haten. Hij zegt het als volgt: “Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht” (3:19).

Daarom tekent het begrip duisternis het natuurlijke leefklimaat van allen die het goede haten. In andere woorden: mensen vervolgen Jezus omdat zij bang zijn voor het licht.

De boodschap van Johannes is dus dat de duisternis het nooit kan winnen. Het kan nooit overwinnen. Het licht is te sterk. Precies zoals het Woord van Christus gezag had over de duistere chaos aan het begin van de tijd, zo heeft Zijn Woord in Zijn leven en dood ook gezag over onze duisternis. Een leven zonder Christus is een leven in duisternis.

Johannes beschrijft deze symboliek heel treffend als hij het heeft over Judas, die Jezus verraadt en naar buiten gaat. Hij schrijft: “en het was nacht” (13:30! De duisternis komt als wij met de rug naar Christus gaan staan. Daarom zal de duisternis altijd trachten het licht uit te doven, maar het is nooit sterk genoeg.

Dat is het drama van deze wereld. Weet u wanneer de wereld overgaat tot vervolging? Als u toelaat dat uw ogen worden geopend! Dit is ten diepste het motief."

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: mei 11, 2009, 10:02:55 am »
Volgens christenbroeder Yun uit China (evangelist van de huiskerkbeweging) is het wapen van satan hier in de westerse wereld sterker dan daar in China. In China kan je als christen niet in slaap vallen, door de actieve vervolgingen moest je in beweging blijven. Maar in het westen heeft het rijkdom de christenen in slaap gedut. Hij gaf trouwens op Opwekking aan dat hij nederland een heel mooi actief land vind. De christenen zijn volgens hem heel actief, dat vindt hij mooi.

als vervolging geeft hij aan dat het daar gebeurde door de overheid, maar hier vaak door andere christenen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: mei 11, 2009, 10:11:46 am »
Johannes 1 : 16-18

16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

Hier staat nadrukkelijk dat niemand ooit God heeft gezien, maar dat Jezus hem kent.  In het oude testament is er een profeet die God aan zich voorbij zag trekken. Ik vraag me af of dat de heerlijkheid van God was, of dat Jezus aan hem voorbijtrok. Maar hoe dan ook, Hij is de gever van de goedheid en de waarheid. Wil je het goede en de waarheid ontvangen, dan moet je bij Hem zijn.