Auteur Topic: samen bezig met het evangelie naar Johannes  (gelezen 61180 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
samen bezig met het evangelie naar Johannes
« Reactie #150 Gepost op: mei 11, 2009, 10:12:10 am »

quote:

Adinomis schreef op 10 mei 2009 om 20:13:
In mijn computer zit het vertaalde boek "Volhardend geloof" van Ronals Boyd-Macmillan (Open Doors). Hierin is ook iets over Johannes 1 geschreven m.b.t. de christenvervolging. Ik wil dat gedeelte hieronder overnemen:

"Het wezenlijke karakter van de wereld is niet zijn atheïsme (het grootste deel van de wereld blijft religieus), maar het is de weigering om zich op Christus te richten. Dit wordt al door Johannes beschreven: “Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet.” (Joh. 1:10) Later in hetzelfde evangelie is Jezus zelfs nog specifieker: “Wanneer de wereld je haat, bedenk dan dat ze mij eerder haatte dan jullie.” (15:18).

Het is goed om even bij het evangelie van Johannes te blijven stilstaan om een dieper inzicht te krijgen in de vraag, waarom de wereld Christus vervolgde. In zijn proloog schrijft Johannes: “Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.” (1:5). Licht en duisternis zijn sleutelwoorden in het evangelie van Johannes.

Als hij zegt dat Jezus het licht is, dan bedoelt hij dat Jezus de Ene is die bij de Schepping de duisternis van de chaos heeft verjaagd. Maar Jezus is ook een licht in de zin dat Hij een openbaring van het licht is. Hij laat zien dat deze oorspronkelijke duisternis waarin wij onszelf verkiezen te aanbidden in plaats van Hem, de zonde is in de Tuin van Eden.

William Barcley schrijft: “Het licht dat Jezus brengt is zodanig dat het de dingen laat zien zoals ze werkelijk zijn. Het haalt de bedekkingen en de vermommingen weg, zodat het verborgene aan het licht komt; het laat de dingen zien in al hun naaktheid; hij openbaart hun werkelijke karakter en waarde.”
***2. William Barley, John, vol. 1, 3rd. ed. (Edinburgh: Saint Andrew Press 2001), 51.

Op die manier openbaart het bloedrode licht van het kruis onze diepste angsten en schaamte, en het ontmaskert onze diepste identiteit als een schepsel dat weerstand biedt aan zijn schepper. De natuurlijke reactie is om van ons af te slaan om dit schitterende licht te doven.

Volgens de apostel Johannes zijn we in onze natuurlijke staat in de duisternis. Daarom zullen degenen die de duisternis liefhebben, het licht haten. Hij zegt het als volgt: “Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht” (3:19).

Daarom tekent het begrip duisternis het natuurlijke leefklimaat van allen die het goede haten. In andere woorden: mensen vervolgen Jezus omdat zij bang zijn voor het licht.

De boodschap van Johannes is dus dat de duisternis het nooit kan winnen. Het kan nooit overwinnen. Het licht is te sterk. Precies zoals het Woord van Christus gezag had over de duistere chaos aan het begin van de tijd, zo heeft Zijn Woord in Zijn leven en dood ook gezag over onze duisternis. Een leven zonder Christus is een leven in duisternis.

Johannes beschrijft deze symboliek heel treffend als hij het heeft over Judas, die Jezus verraadt en naar buiten gaat. Hij schrijft: “en het was nacht” (13:30! De duisternis komt als wij met de rug naar Christus gaan staan. Daarom zal de duisternis altijd trachten het licht uit te doven, maar het is nooit sterk genoeg.

Dat is het drama van deze wereld. Weet u wanneer de wereld overgaat tot vervolging? Als u toelaat dat uw ogen worden geopend! Dit is ten diepste het motief."
Mooi...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: mei 11, 2009, 10:13:24 am »

quote:

gaitema schreef op 11 mei 2009 om 10:02:
Volgens christenbroeder Yun uit China (evangelist van de huiskerkbeweging) is het wapen van satan hier in de westerse wereld sterker dan daar in China. In China kan je als christen niet in slaap vallen, door de actieve vervolgingen moest je in beweging blijven. Maar in het westen heeft het rijkdom de christenen in slaap gedut. Hij gaf trouwens op Opwekking aan dat hij nederland een heel mooi actief land vind. De christenen zijn volgens hem heel actief, dat vindt hij mooi.

als vervolging geeft hij aan dat het daar gebeurde door de overheid, maar hier vaak door andere christenen.
Ik denk dat de kerk wakker aan het worden is doordat Gods Geest op dit moment steeds meer waait en vernieuwd.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: mei 11, 2009, 02:25:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 11 mei 2009 om 10:11:
Johannes 1 : 16-18

16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen.
Ik weet niet was de meest juiste vertaling is, maar in de NBG staat: de genade en waarheid zijn door Jezus Christus gekomen. De wet van Mozes wordt hier tegenover de genade en de waarheid gesteld.
Daarom denk ik toch dat in de grondtekst meer: 'genade' staat. De wet is nl goed. Er is niets verkeerds aan, maar tegenover die wet (wie dat doet zal daardoor leven) staat: genade: iets wat je krijgt zonder er iets voor te hebben gedaan.
Waarheid staat hier ook tegenover de 'wet van Mozes'. Het is duidelijk dat noemand de wet kan houden, alleen iemand die waarheid is in Zichzelf, is in staat die wet van Mozes te houden. Wij hebben niets in ons van onszelf dat 'waar' is, ieder mens is leugenachtig.

Ik herken bij mijzelf ook dat in mijzelf geen goeds woont.
Ik ben geheel van Gods genade afhankelijk en dat voelt menselijk bekeken helemaal niet zo goed. We willen allemaal zelf aan het werk, iets doen voor God, maar Hij geeft aan: Ik geef je genade, (je kunt er niets voor doen) en Ik geef de Waarheid.
(ik kan nu even niet bij ISA, maar zal nog wel aanvullen wat er precies in de grondteksts staat hier)

quote:

18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

Hier staat nadrukkelijk dat niemand ooit God heeft gezien, maar dat Jezus hem kent.  In het oude testament is er een profeet die God aan zich voorbij zag trekken. Ik vraag me af of dat de heerlijkheid van God was, of dat Jezus aan hem voorbijtrok. Maar hoe dan ook, Hij is de gever van de goedheid en de waarheid. Wil je het goede en de waarheid ontvangen, dan moet je bij Hem zijn.
Je schrijft: Jezus kent Hem. Het gaat zelfs nog verder: Jezus laat ons God kennen. Hij is degene bij Wie je moet zijn om te wten wie God is..

Zo zegt Jezus dat ook tegen Fillipus in Johannes 14:

quote:

7 Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien.
8 Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader? 10 Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is?

Het is niet meer nodig om naar God te zoeken als je de Here Jezus gevonden hebt. Hij is degene Die God laat zien. God is geest en voor ons met onze aardse ogen niet te zien. Daarom kwam Jezus als mens naar de aarde: Iemand net als wij (uitgenomen de zonde) maar ook bleef Hij God. Wij kunnen nu God kennen door Jezus te zien: Lees de evangelien wat Hij heeft gedaan, hoe Hij was, wat Hij zei. En lees de brieven waarin uitgelegd wordt wat de diepere inhoud is van Jezus leven en werk op aarde, Zijn lijden en sterven en Zijn taak na de opstanding.
Wie Hem gezien heeft in al deze dingen, heeft de Vader gezien. Dat is bijzonder: Jezus heeft God doen kennen, maar Hijzelf geeft aan in hst 14 dat die God dan een Vader is. (Aansluitend bij de mededeling dat we macht hebben gekregen om kinderen Gods te worden, als we in Zijn Naam geloven en uit God geboren zijn.)

Hij schenkt ons dan zijn Geest en kun je Hem met je geestelijke ogen zien.
De vergelijking met de Hebr.brief ligt hier dichtbij: Wij zien Jezus met eer en heerlijkheid gekroond is daar een belangrijke tekst die aangeeft dat Christenen Jezus zien met hun geestelijke ogen, de ogen van hun hart. Met onze aardse ogen is Hij nu niet meer te zien; Hij is gezeten aan de rechterhand van God in de hoge.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: mei 11, 2009, 11:14:59 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 11 mei 2009 om 10:13:
[...]

Ik denk dat de kerk wakker aan het worden is doordat Gods Geest op dit moment steeds meer waait en vernieuwd.
Ik hoop wel dat er wat vaart inkomt, want afgelopen zondag zag ik nog letterlijk iemand in de kerk tijdens de preek een uiltje knappen. Ingedutte mensen zijn moeilijk in beweging te krijgen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: mei 11, 2009, 11:47:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 11 mei 2009 om 23:14:
[...]

Ik hoop wel dat er wat vaart inkomt, want afgelopen zondag zag ik nog letterlijk iemand in de kerk tijdens de preek een uiltje knappen. Ingedutte mensen zijn moeilijk in beweging te krijgen.

Ook dit is waarheid:

math 24

40 Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. 41 Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten. 42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken. 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: mei 12, 2009, 11:19:29 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 mei 2009 om 14:25:
 Wij hebben niets in ons van onszelf dat 'waar' is, ieder mens is leugenachtig.

Ik herken bij mijzelf ook dat in mijzelf geen goeds woont.
Ik ben geheel van Gods genade afhankelijk en dat voelt menselijk bekeken helemaal niet zo goed.
Ik begrijp dat je het zo stelt. Ik zelf zou het persoonlijk anders verwoorden. Namelijk dat alles wat we hebben van God ontvangen hebben, want wij zijn door Hem geschapen. Elk inzicht over wat waar is, kom door dat God ons de wijsheid geschonken heeft. Aan de andere kant, je kan heel goed de waarheid vertellen over aardse zaken zonder te liegen, maar als het om geestelijke zaken gaat zijn we van Gods wijsheid afhankelijk. Zo is het ook met alles wat goed is. Iets doen zonder de liefde kan nooit helemaal goed zijn, de liefde die we nodig hebben komt van God. In al het goede wat je doet, al weet je van Gods bestaan niet af, kan enkel door de hulp van God.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2009, 11:20:42 am door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: mei 12, 2009, 11:54:45 am »

quote:

gaitema schreef op 11 mei 2009 om 10:02:
Volgens christenbroeder Yun uit China (evangelist van de huiskerkbeweging) is het wapen van satan hier in de westerse wereld sterker dan daar in China. In China kan je als christen niet in slaap vallen, door de actieve vervolgingen moest je in beweging blijven. Maar in het westen heeft het rijkdom de christenen in slaap gedut. Hij gaf trouwens op Opwekking aan dat hij nederland een heel mooi actief land vind. De christenen zijn volgens hem heel actief, dat vindt hij mooi.

als vervolging geeft hij aan dat het daar gebeurde door de overheid, maar hier vaak door andere christenen.

Heb het verhaal van broeder Yun ook gelezen in het boek "De Hemelse Man".
Volgens het boek van Open Doors wat ik hier al vaker heb geciteerd is dit de reden van vervolging:

"In de loop van een normaal mensenleven, zal een christen altijd met ten minste één van deze manieren te maken krijgen. Het maakt niet uit waar een christen woont, of wat hij of zij doet. Maar het zien van hoe dit gebeurt maakt niet altijd begrijpelijk waarom het gebeurt!
.........
Dit alles is terug te voeren op het feit dat we een nieuwe identiteit hebben gekregen, een identiteit die in Christus gelegen is. Vanaf het moment dat we één werden met Christus, vindt er een verandering plaats en deze nieuwe gehoorzaamheid maakt dat we niet langer kunnen meegaan met de gangbare opvattingen. Plotseling zijn er allerlei gevoelige zaken in onze omgeving, die er voor die tijd niet waren
. "

Het is de botsing tussen licht en duisternis, zoals beschreven in Joh. 1
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: mei 13, 2009, 11:43:58 pm »
In het eerste gedeelte hebben we het getuigenis gezien over Jezus: Het Goddelijke Woord, neergedaald naar de aarde, vleesgeworden, en niet aanvaard door Zijn eigen volk.
In vers 19 begint een ander gedeelte. Eerst lezen we hier het getuigenis van Johannes over Jezus.
In dit evangelie ligt hier het accent op de Persoon Jezus, Wie Hij is. Hier wordt niets verteld over het koninkrijk voor het volk etc.

---------------------------------------------------------------------------------
Johannes 1
Vers 19
En dit was het getuigenis van Johannes, toen de Joden uit Jeruzalem priesters en Levieten tot hem zonden om hem te vragen: Wie zijt gij? 20 En hij beleed en ontkende het niet; en hij beleed: Ik ben de Christus niet. 21 En zij vroegen hem: Wat dan? Zijt gij Elia? En hij zeide: Ik ben het niet.
--------------------------------------------------------------------------------

Johannes zegt hier dat hij niet Elia is, dat lijkt vreemd omdat Jezus aangeeft in Matt. 17: 11-13 dat Elia gekomen is en ze met hem hebben gedaan wat ze wilden.

Als je leest wat de engel aan Zacharias vertelt over Johannes, wordt er al wat duidelijker:

quote:

Luc 1,17
    En hij zal voor zijn aangezicht uitgaan in de geest en de kracht van Elia, om de harten der vaderen te keren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de gezindheid der rechtvaardigen, ten einde voor de Here een weltoegerust volk te bereiden.

Hij is dus niet letterlijk Elia.
Er is ook een verklaring die aangeeft dat Christus twee keer komt: als kind en aan het einde om te oordelen, en dat beide keren er ook de heraut zal zijn: de voorloper.
Hier is dat Johannes de Doper, in de geest en de kracht van Elia, en voor de wederkomst, zal Elia er echt zijn.

--------------------------------------------------------------------------------------
Vers 21b
Zijt gij de profeet? En hij antwoordde: Neen.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Deze vraag doelt wrs op Deut. 18: 15:

quote:

Een profeet uit uw midden, uit uw broederen, zoals ik ben, zal de HERE, uw God, u verwekken; naar hem zult gij luisteren.

Deze tekst slaat op Christus (zie ook hand. 3: 22) en dat is hij niet.

---------------------------------------------------------------------------------
Vers 22
Zij zeiden dan tot hem: Wie zijt gij? Wij moeten toch antwoord geven aan hen, die ons gezonden hebben; wat zegt gij van uzelf? 23 Hij zeide: Ik ben de stem van een die roept in de woestijn: Maakt recht de weg des Heren, gelijk de profeet Jesaja gesproken heeft.

Johannes geeft hier geen antwoord waarin hij zichzelf verheft maar haalt Jesaja aan:

quote:

Jesaja 40
3 Hoor, iemand roept: Bereidt in de woestijn de weg des HEREN, effent in de wildernis een baan voor onze God. 4 Elk dal worde verhoogd en elke berg en heuvel geslecht, en het oneffene worde tot een vlakte en de rotsbodem tot een vallei.

Hij is de stem van iemand die roept, hij is niet belangrijk maar degene voor wie hij de weg bereid: De Here, de baan is voor onze God.

Johannes wijst naar Jezus en vestigt de aandacht niet op zichzelf. Zoals hij het ook later zal zeggen: Hij moet wassen (groeien), ik moet minder worden.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2009, 11:46:49 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: mei 14, 2009, 02:50:06 am »

quote:

Adinomis schreef op 12 mei 2009 om 11:54:
[...]

Heb het verhaal van broeder Yun ook gelezen in het boek "De Hemelse Man".
Volgens het boek van Open Doors wat ik hier al vaker heb geciteerd is dit de reden van vervolging:

"In de loop van een normaal mensenleven, zal een christen altijd met ten minste één van deze manieren te maken krijgen. Het maakt niet uit waar een christen woont, of wat hij of zij doet. Maar het zien van hoe dit gebeurt maakt niet altijd begrijpelijk waarom het gebeurt!
.........
Dit alles is terug te voeren op het feit dat we een nieuwe identiteit hebben gekregen, een identiteit die in Christus gelegen is. Vanaf het moment dat we één werden met Christus, vindt er een verandering plaats en deze nieuwe gehoorzaamheid maakt dat we niet langer kunnen meegaan met de gangbare opvattingen. Plotseling zijn er allerlei gevoelige zaken in onze omgeving, die er voor die tijd niet waren
. "

Het is de botsing tussen licht en duisternis, zoals beschreven in Joh. 1
In deze tijd des te sterker, nu we met steeds minder lijken te zijn.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: mei 14, 2009, 09:05:36 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 mei 2009 om 23:43:
Johannes 1
Vers 19
En dit was het getuigenis van Johannes, toen de Joden uit Jeruzalem priesters en Levieten tot hem zonden om hem te vragen: Wie zijt gij? 20 En hij beleed en ontkende het niet; en hij beleed: Ik ben de Christus niet. 21 En zij vroegen hem: Wat dan? Zijt gij Elia? En hij zeide: Ik ben het niet.
--------------------------------------------------------------------------------

Johannes zegt hier dat hij niet Elia is, dat lijkt vreemd omdat Jezus aangeeft in Matt. 17: 11-13 dat Elia gekomen is en ze met hem hebben gedaan wat ze wilden.
Je ziet hier een optreden buiten de reguliere leiding om. Daaraan kun je vaststellen dat God niet gebonden is aan hoe mensen hun godsdienst vorm geven. Niettemin was de boodschap van de komst van Johannes wel in de tempel aan een priester bekend gemaakt. Mensen pakken dat blijkbaar niet op. Het college van Farizeeën en schriftgeleerden was wel op de hoogte van de komst van Elia. Maar als de boodschap aan Zacharias in Luk.1:17 was overgekomen, hadden ze kunnen weten dat Johannes kwam in de geest en de kracht van Elia.

En waarom dopen? Alleen heidenen ontvingen de proselietendoop. Op welke grond meent Johannes dat te kunnen doen? Niet-Joden moesten gereinigd worden van hun heidens bestaan. Maar Joden..... dat er bekering nodig was paste nog niet in de theologie van die tijd. Je kunt je die verwarring voorstellen.

Ze gaan dan ook poolshoogte nemen om te kijken wat hier gaande is. Er moet verslag worden uitgebracht aan de raad.

quote:

Johannes wijst naar Jezus en vestigt de aandacht niet op zichzelf. Zoals hij het ook later zal zeggen: Hij moet wassen (groeien), ik moet minder worden.
Een merkwaardig, maar wel mooi verschil van beoordeling. Johannes zegt dat hij niet waardig is de schoenriemen van Jezus vast  te maken. (In Math.3:11 staat :niet waardig om zijn schoenen na te dragen.) Johannes vergelijkt zich met een slaaf. Bij de grootheid van Jezus valt de status van een slaaf helemaal in het niet.
Dat betekent ook voor ons dat wij iedere trots en eigengereidheid opzij moeten zetten voor wie Jezus is. Hij mag het te zeggen hebben in ons leven. Hij Jezus, die de afstraling is van Gods heiligheid.

Maar Jezus zegt later van die nederige slaaf dat er niemand is opgestaan groter dan Johannes de Doper.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: mei 15, 2009, 12:22:03 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 mei 2009 om 23:43:
In het eerste gedeelte hebben we het getuigenis gezien over Jezus: Het Goddelijke Woord, neergedaald naar de aarde, vleesgeworden, en niet aanvaard door Zijn eigen volk.
In vers 19 begint een ander gedeelte. Eerst lezen we hier het getuigenis van Johannes over Jezus.
In dit evangelie ligt hier het accent op de Persoon Jezus, Wie Hij is. Hier wordt niets verteld over het koninkrijk voor het volk etc.

Johannes 1
Vers 19

Als je leest wat de engel aan Zacharias vertelt over Johannes, wordt er al wat duidelijker:
[...]

Hij is dus niet letterlijk Elia.
Er is ook een verklaring die aangeeft dat Christus twee keer komt: als kind en aan het einde om te oordelen, en dat beide keren er ook de heraut zal zijn: de voorloper.
Hier is dat Johannes de Doper, in de geest en de kracht van Elia, en voor de wederkomst, zal Elia er echt zijn.
Dank je, nu hebben we het antwoord :)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: mei 16, 2009, 12:17:06 pm »

quote:

Adinomis schreef op 14 mei 2009 om 09:05:
[...]

Je ziet hier een optreden buiten de reguliere leiding om. Daaraan kun je vaststellen dat God niet gebonden is aan hoe mensen hun godsdienst vorm geven. Niettemin was de boodschap van de komst van Johannes wel in de tempel aan een priester bekend gemaakt. Mensen pakken dat blijkbaar niet op. Het college van Farizeeën en schriftgeleerden was wel op de hoogte van de komst van Elia. Maar als de boodschap aan Zacharias in Luk.1:17 was overgekomen, hadden ze kunnen weten dat Johannes kwam in de geest en de kracht van Elia.

Ik wil hier nog even aan toevoegen dat het ons mensen niet vreemd is dat ons ontgaat wat God tegen ons zeggen wil. Het woord "ze" in bovenvermeld stukje kan ook wel slaan op onszelf of op mezelf. Als ik terugkijk in mijn leven realiseer ik me dat ik ook wel eens te weinig aandacht heb geschonken aan wat God me wilde duidelijk maken. Je moet ook leren Gods aanwijzingen te onderkennen.

In dit verband denk ik aan Samuel, die 's nachts door God geroepen werd. Pas na de derde keer had hij geleerd dat God hem iets duidelijk wilde maken. Gelukkig heeft God veel geduld met ons.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: mei 17, 2009, 01:38:20 pm »
Johannes 1: 29-34  

29 De volgende dag zag hij Jezus naar zich toe komen, en hij zei: ‘Daar is het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt. 30 Hij is het over wie ik zei: “Na mij komt iemand die meer is dan ik, want hij was er vóór mij.” 31 Ook ik wist niet wie hij was, maar ik kwam met water dopen opdat hij aan Israël geopenbaard zou worden.’ 32 En Johannes getuigde: ‘Ik heb de Geest als een duif uit de hemel zien neerdalen, en hij bleef op hem rusten. 33 Nog wist ik niet wie hij was, maar hij die mij gezonden heeft om met water te dopen, zei tegen mij: “Wanneer je ziet dat de Geest op iemand neerdaalt en blijft rusten, dan is dat degene die doopt met de heilige Geest.” 34 En dat heb ik gezien, en ik getuig dat hij de Zoon van God is.’  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap  

Het moet voor Johannes ook bijzonder zijn geweest. God die hem persoonlijk aansprak om de stem die roept in de woestijn te zijn en hem onthulde dat op wie de duif daalt, de Zoon van God is. Ik stel me de discussies van die tijd voor. Mensen zullen wel gedacht hebben: "die spoort niet, denkt met God gesproken te hebben. wie denkt die wel niet dat die is, met zijn vodden in de woestijn?" En dan al die mensen die blindelings op hem afkomen. Wat zijn dat toch voor mensen?

En heb je het al gehoord? Ze zeggen dat een duif op Jezus neerdaalde en een stem uit de hemel klonk? Geloof jij het?

Maar het gebeurde, Hij nam de last op zich die eigenlijk aan ons is. Hij deed dat geheel vrijwillig uit medeleven met het leed van deze wereld. Hij wist dat Hij het wel moest gaan doen, omdat wij die last niet konden dragen. Dat Hij het droeg laat zien hoeveel Hij ons liefheeft. Bloedend zweet heeft het Hem gekost. Afgeranseld en door satan het dodenrijk in gesleurd uit liefde voor ons, maar satan werd geconfronteerd met iemand op wie de Geest rust en  daardoor de grote overwinnaar is gebleken. Zo beet satan zichzelf in de vingers.

Hoe lief heeft Jezus ons wel niet gehad? Dat Hij dit geheel vrijwillig voor ons heeft over gehad? Dat Hij die beker dronk en uit liefde voor zijn vrienden zijn leven opofferde.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2009, 01:51:31 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: mei 17, 2009, 03:39:33 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 mei 2009 om 13:38:
Johannes 1: 29-34  

29 De volgende dag zag hij Jezus naar zich toe komen, en hij zei: ‘Daar is het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt. 30 Hij is het over wie ik zei: “Na mij komt iemand die meer is dan ik, want hij was er vóór mij.” 31 Ook ik wist niet wie hij was, maar ik kwam met water dopen opdat hij aan Israël geopenbaard zou worden.’ 32 En Johannes getuigde: ‘Ik heb de Geest als een duif uit de hemel zien neerdalen, en hij bleef op hem rusten. 33 Nog wist ik niet wie hij was, maar hij die mij gezonden heeft om met water te dopen, zei tegen mij: “Wanneer je ziet dat de Geest op iemand neerdaalt en blijft rusten, dan is dat degene die doopt met de heilige Geest.” 34 En dat heb ik gezien, en ik getuig dat hij de Zoon van God is.’  

Het moet voor Johannes ook bijzonder zijn geweest. God die hem persoonlijk aansprak om de stem die roept in de woestijn te zijn en hem onthulde dat op wie de duif daalt, de Zoon van God is. Ik stel me de discussies van die tijd voor. Mensen zullen wel gedacht hebben: "die spoort niet, denkt met God gesproken te hebben. wie denkt die wel niet dat die is, met zijn vodden in de woestijn?" En dan al die mensen die blindelings op hem afkomen. Wat zijn dat toch voor mensen?

En heb je het al gehoord? Ze zeggen dat een duif op Jezus neerdaalde en een stem uit de hemel klonk? Geloof jij het?

Als er nu iemand zegt dat God tot hem gesproken heeft, worden we ook argwanend. Soms is het afgunst, waarom zou God tot hem spreken en waarom niet tot mij. Wat verbeeldt hij zich wel. Dat is geen goede reactie.

Voorzichtigheid is zeker op zijn plaats. Het kan ook een vorm van manipulatie zijn. Als God het heeft gezegd kun je er niet onderuit.

Het kan ook zijn dat een gelovige heel graag een spreekbuis van God wil zijn. Dan kan het gebeuren dat zijn eigen ziel hem iets ingeeft, waarvan hij denkt dat het van God is. Het is ook niet goed om je naar zoiets uit te strekken. We hoeven ons alleen naar God uit te strekken.

Het is Zijn vrijmachtig handelen om op Zijn tijd door middel van een mens te spreken. Een toehoorder die op God gericht is, zal hij het herkennen als Gods woord.

Hij zal dat dan biddend toetsen aan Gods woord.

quote:

Maar het gebeurde, Hij nam de last op zich die eigenlijk aan ons is. Hij deed dat geheel vrijwillig uit medeleven met het leed van deze wereld. Hij wist dat Hij het wel moest gaan doen, omdat wij die last niet konden dragen. Dat Hij het droeg laat zien hoeveel Hij ons liefheeft. Bloedend zweet heeft het Hem gekost. Afgeranseld en door satan het dodenrijk in gesleurd uit liefde voor ons, maar satan werd geconfronteerd met iemand op wie de Geest rust en  daardoor de grote overwinnaar is gebleken. Zo beet satan zichzelf in de vingers.

Hoe lief heeft Jezus ons wel niet gehad? Dat Hij dit geheel vrijwillig voor ons heeft over gehad? Dat Hij die beker dronk en uit liefde voor zijn vrienden zijn leven opofferde.

Dat wat Jezus onderging was letterlijk de straf op de zonde. Anders had Satan ons kunnen afranselen (doet ie trouwens in deze bedeling als hij de kans krijgt ook) en naar de hel sleuren. Satan had er recht op vanwege onze zonden. Maar nu deed hij het bij Mens die dat niet verdiend had. Hierdoor verspeelde satan zijn rechten en kon Jezus opstaan uit de dood. Als we ons laten verbinden met die Ene die onterecht gestraft werd, mogen we delen in de overwinning over de dood.

Ja, als je het goed tot je door laat dringen dan weten we dat alles, ja alles aan Hem Yeshua te danken hebben! Hij die de hand die Hem sloeg geschapen had en alle menselijke boosheid aan zijn adres verdragen heeft, Hij is het waard om Hem ons leven helemaal toe te vertrouwen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: mei 18, 2009, 11:37:01 am »
Daar zeg je me wat. Satan verspeelde zijn rechten. Dat lijkt me de logica waarom Jezus moest sterven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: mei 19, 2009, 11:12:52 am »
Johannes 1: 35-52

35 De volgende dag stond Johannes er weer met twee van zijn leerlingen. 36 Toen hij Jezus voorbij zag komen, zei hij: ‘Daar is het lam van God.’ 37 De twee leerlingen hoorden wat hij zei en gingen met Jezus mee. 38 Jezus draaide zich om, en toen hij zag dat ze hem volgden, zei hij: ‘Wat (1:38b-51) In sommige vertalingen zijn deze verzen genummerd als 1:39-52.zoeken jullie?’ ‘Rabbi,’ zeiden zij tegen hem (dat is in onze taal ‘meester’), ‘waar logeert u?’ 39 Hij zei: ‘Kom maar mee, dan zul je het zien.’ Ze gingen met hem mee en zagen waar hij onderdak had gevonden; het was ongeveer twee uur voor zonsondergang en ze bleven die dag bij hem.
40 Een van de twee die gehoord hadden wat Johannes zei en Jezus gevolgd waren, was Andreas, de broer van Simon Petrus. 41 Vlak daarna kwam hij zijn broer Simon tegen, en hij zei tegen hem: ‘Wij hebben de messias gevonden’ (dat is Christus, ‘gezalfde’), 42 en hij nam hem mee naar Jezus. Jezus keek hem aan en zei: ‘Jij bent Simon, de zoon van Johannes, maar voortaan zul je Kefas heten’ (dat is Petrus, ‘rots’).
43 De volgende dag besloot Jezus naar Galilea te gaan en daar ontmoette hij Filippus. Hij zei tegen hem: ‘Ga met mij mee.’ 44 Filippus kwam uit Betsaïda, uit dezelfde stad als Andreas en Petrus. 45 Hij kwam Natanaël tegen en zei tegen hem: ‘We hebben de man gevonden over wie Mozes in de wet geschreven heeft en over wie ook de profeten spreken: Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazaret!’ 46 ‘Uit Nazaret?’ zei Natanaël. ‘Kan daar iets goeds vandaan komen?’ ‘Ga zelf maar kijken,’ zei Filippus. 47 Jezus zag Natanaël aankomen en zei: ‘Dat is nu een echte Israëliet, een mens zonder bedrog.’ 48 ‘Waar kent u mij van?’ vroeg Natanaël. Jezus antwoordde: ‘Ik had je al gezien voordat Filippus je riep, toen je onder de vijgenboom zat.’ 49 ‘Rabbi, u bent de Zoon van God, u bent de koning van Israël!’ zei Natanaël. 50 Jezus vroeg: ‘Geloof je omdat ik tegen je zei dat ik je onder de vijgenboom zag zitten? Je zult nog grotere dingen zien.’ 51 ‘Waarachtig, ik verzeker jullie,’ voegde hij eraan toe, ‘jullie zullen de hemel geopend zien, en de engelen van God zien omhooggaan en neerdalen naar de Mensenzoon.’  

Dat valt me in die tijd op: dat er echt tijd was op Jezus te volgen. In de 24 uurs economie van vandaag de dag moet alles gepland worden in een agenda.  Tijd vrij maken voor Jezus vraagt verantwoordelijkheid van je.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2009, 11:13:37 am door gaitema »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: mei 30, 2009, 11:21:01 pm »
Maar weer eens een stukje verder met het Johannesevangelie.
Gait heeft al de gedeeltes uit Johannes 1 gequote waar Johannes de Here Jezus benoemd als het Lam van God.

De doop van Johannes was een doop van bekering; hij was bestemd om de mensen  van het volk Israel die aan zijn oproep van berouw en boete gehoor gaven, klaar te maken voor de komst van de Messias.
Dit was ook wat de engel Gabriël tegen Zacharias zei:

Luc 1: 17 om de Heer een toegerust volk te bereiden

Ook had God, die Johannes had gezonden om te dopen met water, van tevoren tegen hem gezegd: Op Wie u de Geest zult zien neerdalen en op Hem blijven, Die is het (Joh. 1:33).
Daarom zei Johannes ook tegen zijn hoorders: deze gedoopte is meerder dan ik, die slechts ben gezonden om te dopen met water.
Johannes noemde meerdere belangrijke titels die de Heer omschrijven.
(1) Degene die Zelf doopte (niet met water, maar) met de Heilige Geest (vs. 33);
(2) Hij was de Zoon van God (vs. 34);
(3) Hij was het Lam van God (vs. 29,36).

Zodra de Heer was gedoopt en uit het water opsteeg, ging de hemel voor Hem open en daalde de Heilige Geest in lichamelijke gedaante 'als een duif' op Hem neer (Matt. 3:16-17; Luc. 3:21-22).
Toen wist Johannes zeker dat Hij de komende Christus was.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2009, 11:22:00 pm door Priscilla en Aquila »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: mei 31, 2009, 08:07:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 mei 2009 om 23:21:
ias zei:

Johannes noemde meerdere belangrijke titels die de Heer omschrijven.
(1) Degene die Zelf doopte (niet met water, maar) met de Heilige Geest (vs. 33);
(2) Hij was de Zoon van God (vs. 34);
(3) Hij was het Lam van God (vs. 29,36).

Toen wist Johannes zeker dat Hij de komende Christus was.
Zijn er voorbeelden van dat Jezus zelf doopte met de Heilige Geest?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: mei 31, 2009, 08:45:58 pm »

quote:

Adinomis schreef op 31 mei 2009 om 20:07:
[...]

Zijn er voorbeelden van dat Jezus zelf doopte met de Heilige Geest?

Er is natuurlijk de tekst dat Jezus na de opstanding op de discipelen blies en zei: ontvangt Heilige Geest.

In Johannes 16 geeft Jezus aan dat Hij de Geest zal zenden nadat Hij naar de hemel is gegaan:

quote:

7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.
Pas bij de Pinksterdag-  hoe toepasselijk - vond de doop met de Heilige Geest plaats. Het Lichaam begon daar. Volgens 1 Kor 12:12,13 is de doop met de HG hetzelfde als tot het Lichaam gevoegd worden.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2009, 09:12:18 pm door Priscilla en Aquila »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: mei 31, 2009, 09:54:27 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 31 mei 2009 om 20:45:
is natuurlijk de tekst dat Jezus na de opstanding op de discipelen blies en zei: ontvangt Heilige Geest.

In Johannes 16 geeft Jezus aan dat Hij de Geest zal zenden nadat Hij naar de hemel is gegaan:

Pas bij de Pinksterdag-  hoe toepasselijk - vond de doop met de Heilige Geest plaats. Het Lichaam begon daar. Volgens 1 Kor 12:12,13 is de doop met de HG hetzelfde als tot het Lichaam gevoegd worden.

Kunnen we in deze tijd ook spreken van "de doop met de Heilige Geest"? Dopen betekent "onderdompelen". Johannes dompelde onder in water, maar het water was alleen een afbeelding van de afwassing van zonden. Later werd de doop een afbeelding van het begraven van het oude leven en opstaan tot een nieuw leven: de éénwording met Jezus.

De doop met de Heilige Geest lijkt me geen afbeelding, maar een werkelijke gebeurtenis. Het wordt ook genoemd "dopen met vuur".

Maar dopen met de Heilige Geest betekent m.i. helemaal ondergedompeld worden met de Heilige Geest. De combinatie water en geest staat ook in de Johannes brief en hier wordt gesproken over "geboren uit de geest".

quote:

Joh.3: 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’

Het is inderdaad toepasselijk nu met Pinksteren.

Houdt het gedoopt worden in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest de "doop met de Heilige Geest" in?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: mei 31, 2009, 10:58:34 pm »

quote:

Adinomis schreef op 31 mei 2009 om 21:54:
[...]
Kunnen we in deze tijd ook spreken van "de doop met de Heilige Geest"? Dopen betekent "onderdompelen". Johannes dompelde onder in water, maar het water was alleen een afbeelding van de afwassing van zonden. Later werd de doop een afbeelding van het begraven van het oude leven en opstaan tot een nieuw leven: de éénwording met Jezus.

Het laatste wat je zegt lijkt me idd juist. :)
Eigenlijk zegt de waterdoop (beeldt die uit) dat je 'in Christus' dood gedoopt bent: mee gestorven, begraven en weer opgestaan zijn in het nieuwe leven.
Zie hiervoor Romeinen 6

quote:

3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.
Dit feit dat de dood een doop wordt genoemd, geeft Jezus zelf ook al aan in de evangelien:

quote:

Luc 12
50 Ik moet gedoopt worden met een doop, en hoe beklemt het Mij, totdat het volbracht is.

quote:

Adinomis
De doop met de Heilige Geest lijkt me geen afbeelding, maar een werkelijke gebeurtenis.

Mee eens.
M.i. is de doop met de Heilige Geest de gebeurtenis die vandaag wordt herdacht: Pinksteren: de uitstorting van de Heilige Geest. Het resultaat is dat de gelovigen gedoopt worden door de Geest tot een geheel: de Gemeente. Vanaf de pinksterdag lees je dat de gemeente er was en mensen werden toegevoegd tot deze groep gelovigen.  In handelingen was men verder nog vrij onbekend met het bestaan van de Heilige Geest, de mensen die tot geloof kwamen werden op dat moment ook door de doop met de Geest toegevoegd tot het Lichaam.

Dat de doop met de Geest betekent: de toevoeging tot het Lichaam van Christus, lees je in het volgende gedeelte.

quote:

1 kor 12
13 want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt.

Op Pinksteren werden de gelovigen door de Geest gedoopt tot één Lichaam. En m.i. kun je van de doop met de Geest zeggen, dat die
- voegt tot het Lichaam van Christus
- onmiddelijk plaatsvindt als iemand tot geloof komt, het bewijs is nl dat God als eerste gave de Geest geeft.
M.i. heeft de doop met de Geest niet te maken met een tweede ervaring waardoor we de gaven ook ontvangen en bv als bewijs ervan in tongen zouden gaan spreken. In het verdere gedeelte van 1 Kor 12 wordt nl uitdrukkelijk gesteld dat de gaven niet aan iedereen worden geschonken, maar de één ontvangt die gave en de ander een andere....

quote:

Het wordt ook genoemd "dopen met vuur"

Dat wordt idd vaak zo genoemd maar in de bijbel wordt vuur altijd in verband gebracht met oordeel. Vandaar dat de doop met vuur me niet lijkt slaan op de doop met de Heilige Geest, of het ontvangen vam de Heilige Geest.

Johannes de doper noemt het idd in die tekst:

quote:

Matt 3
10 Reeds ligt de bijl aan de wortel der bomen: iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 11 Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. 12 De wan is in zijn hand en Hij zal zijn dorsvloer geheel zuiveren en zijn graan in de schuur bijeenbrengen, maar het kaf zal Hij verbranden met onuitblusbaar vuur.

quote:

Adinomis
Maar dopen met de Heilige Geest betekent m.i. helemaal ondergedompeld worden met de Heilige Geest. De combinatie water en geest staat ook in de Johannes brief en hier wordt gesproken over "geboren uit de geest".

Het wordt aardig ingewikkeld zo. :)
Dopen met de Heilige Geest heb ik hierboven uitgelegd. Ik hoop dat het wat te volgen is, en wat men gewoonlijk eronder verstaat: helemaal ondergedompeld worden met de H. Geest, kun je m.i. beter omschrijven met de term die de bijbel daarvoor geeft: vervuld worden met de H,. Geest.
Dopen met water, daar wordt in Johannes het Woord mee bedoeld.
Ook in Efeze zie je die combi in

quote:

5:25 Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, 26 om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord,
Geloven ga je toch ook vanuit het horen van het woord, en door de Geest moet dat woord bevestigd worden.

quote:

Houdt het gedoopt worden in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest de "doop met de Heilige Geest" in?
M.i. de erkenning dat de doop, de wedergeboorte het werk is van de drieeenheid.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2009, 11:23:12 pm door Priscilla en Aquila »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: juni 01, 2009, 11:24:54 am »
Wat het vuur betreft: dat heeft een zuiverende werking. Zoals het vuur waar je door moet die tot beproeving dient in je leven. Dat is geen straft, maar een leerervaring dat je geestelijk sterker maakt.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2009, 11:25:30 am door gaitema »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: juni 01, 2009, 11:14:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2009 om 11:24:
Wat het vuur betreft: dat heeft een zuiverende werking. Zoals het vuur waar je door moet die tot beproeving dient in je leven. Dat is geen straft, maar een leerervaring dat je geestelijk sterker maakt.

Je bedoelt dat het vuur louterend werkt. Dat is idd een beeld van de ujitwerking van vuur.
Dat neemt niet weg dat het nog steeds gaat om een oordeel, bij loutering dan weer niet direct een oordeel ten dode, maar nietemin een oordeel.

Ik zocht een bepaalde tekst die het heeft over de vuurgloed van de beproevingen. En die staat in'

quote:

1 Petr. 4
12 Geliefden, laat de vuurgloed, die tot beproeving dient, u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkwame. 13 Integendeel, verblijdt u naarmate gij deel hebt aan het lijden van Christus, opdat gij u ook met vreugde zult mogen verblijden bij de openbaring zijner heerlijkheid. 14 Indien gij door de naam van Christus smaad lijdt, zijt gij zalig, daar de Geest der heerlijkheid en de Geest Gods op u rust. 15 Laat dus niemand uwer moeten lijden als moordenaar, of dief, of boosdoener, of als een bemoeial. 16 Indien hij echter als Christen lijdt, dan schame hij zich niet, maar verheerlijke God onder die naam. 17 Want het is nu de tijd, dat het oordeel begint bij het huis Gods; als het bij ons begint, wat zal het einde zijn van hen, die ongehoorzaam blijven aan het evangelie Gods?
Het blijft m.i. toch iets met betrekking tot oordeel. Hier dan een oordeel waardoor we beproefd worden als gelovigen.

Dit is ook een oordeel als je kijkt naar 1 Kor 4, maar hier gaat het ook specifiek om gelovigen en heeft het hier ook niet met de hel te maken, maar gaat het om het vuur van God wat alles verteerd wat niet goed is:

quote:

1 Kor 3
12 Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, 13 ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. 14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.

Hoe heb je als christen gebouwd op het fundament? Is dat goed werk: met kostbaar gesteente bv - dat tegen het oordeel/vuur bestand is, of heb je met waardeloze dingen gebouwd op het fundament? Dan zullen die werken verbranden in het oordeel/vuur van God.

De doop met vuur waar Johannes de doper het over heeft gaat echter toch over een ander oordeel:

quote:

matt 3
maar na mij komt iemand die meer vermag dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om zijn sandalen voor hem te dragen. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur; 12 hij houdt de wan in zijn hand, hij zal zijn dorsvloer reinigen en zijn graan in de schuur bijeenbrengen, maar het kaf zal hij verbranden in onblusbaar vuur.’

Hier gaat het verder en worden er m.i. mensen bedoeld die aan het einde bijeen worden gebracht om daarna in het vuur te worden gegooid.
Hetzelfde beeld zie je terugkomen in de gelijkenissen van het koninkrijk
bv in

quote:

Matt 13
37 Hij antwoordde en zeide: Die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen; 38 de akker is de wereld; het goede zaad, dat zijn de kinderen van het Koninkrijk; 39 het onkruid zijn de kinderen van de boze; de vijand, die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding der wereld; de maaiers zijn de engelen. 40 Zoals nu het onkruid verzameld wordt en met vuur verbrand, zo zal het gaan bij de voleinding der wereld.

of als je het evangelie van Johannes bekijkt:

quote:

Joh 15
6 Wie in Mij niet blijft, is buitengeworpen als de rank en is verdord, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur en zij worden verbrand.

en bv

2 Tess 1
8 in vlammend vuur, als Hij straf oefent over hen, die God niet kennen en het evangelie van onze Here Jezus niet gehoorzamen. 9 Dezen zullen boeten met een eeuwig verderf, ver van het aangezicht des Heren en van de heerlijkheid zijner sterkte,
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2009, 11:14:59 pm door Priscilla en Aquila »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: juni 02, 2009, 04:04:53 pm »
Dank je voor je uitleg. Zo begrijp ik wat je bedoelt. :)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: juni 02, 2009, 08:11:45 pm »
Citaat
Priscilla en Aquila schreef op 31 mei 2009 om 22:58:

quote:

Adinomis schreef: Het wordt ook genoemd "dopen met vuur"

quote:

Dat wordt idd vaak zo genoemd maar in de bijbel wordt vuur altijd in verband gebracht met oordeel. Vandaar dat de doop met vuur me niet lijkt slaan op de doop met de Heilige Geest, of het ontvangen vam de Heilige Geest.
Ik moet zeggen dat dit nieuw voor me is. Ik heb één en ander nagekeken. Ik geloof dat je hiermee een punt hebt. Ook bij ISA en de Aramese grondtekst zie ik "in water" en "to fire" vermeld staan. Het komt natuurlijk ook omdat er zich tongen "als" van vuur op de hoofden van de discipelen vertoonden. Wat zou dat dan betekenen?

Ik heb het boekje "drie woordjes maar" van Annie Berents-Karkdijk gelezen. Het gaat om de woordjes "als van vuur". Ik vond het boekje erg mooi. Ik heb het lang geleden uitgeleend en ik weet nog wel aan wie.

Ook in liederen en gezangen wordt van de Heilige Geest als vuur gesproken. Hele weblogs hebben namen die daarop betrekking hebben.

Dus ik heb weer wat geleerd van deze bijbelstudie.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: juni 02, 2009, 11:59:25 pm »

quote:

Adinomis schreef op 02 juni 2009 om 20:11:
Ik moet zeggen dat dit nieuw voor me is. Ik heb één en ander nagekeken. Ik geloof dat je hiermee een punt hebt. Ook bij ISA en de Aramese grondtekst zie ik "in water" en "to fire" vermeld staan. Het komt natuurlijk ook omdat er zich tongen "als" van vuur op de hoofden van de discipelen vertoonden. Wat zou dat dan betekenen?

Ik heb het boekje "drie woordjes maar" van Annie Berents-Karkdijk gelezen. Het gaat om de woordjes "als van vuur". Ik vond het boekje erg mooi. Ik heb het lang geleden uitgeleend en ik weet nog wel aan wie.

Ook in liederen en gezangen wordt van de Heilige Geest als vuur gesproken. Hele weblogs hebben namen die daarop betrekking hebben.

Dus ik heb weer wat geleerd van deze bijbelstudie.

Je kunt natuurlijk best vinden dat een christen vurig van geest moet zijn, maar dat kun je niet verbinden met de uitdrukking: doop met vuur en niet met doop met de Geest. :)

Over de tongen als van vuur die zich verdeelden - daar is idd wel wat over te zeggen. De tongen zijn m.i. een uiting die ook met oordeel te meken hebben. En dat kan ook niet anders als in de bijbel vuur staat voor 'oordeel'.
Alleen moet je dan ook weer even een bepaalde omslag maken in het lezen van bijbelgedeelten die daar over gaan.
Het is nu al laat dus ik beperk me even tot een citaat uit een boekje over tongentaal wat iets zegt over het oordelende aspect ervan.
Het boekje beschrijft de zoektocht van de auteur naar het spreken in talen.

quote:

Het eerste spreken in talen.

Voor we verder gaan moet ik u een klein voorval ver¬tellen, waarbij mijn kennis van de Schrift op de proef werd gesteld. Ik vertoefde in het gezelschap van toege¬wijde en in het geloof gevorderde broeders. Zij kenden hun Bijbel prima en onze gesprekken hadden steeds de Schrift tot onderwerp.
De oudste stelde de vraag: Wanneer werd er het eerst in talen gesproken? De antwoorden lieten niet op zich wachten; spontaan klonk er van alle kanten: ‘op het Pinksterfeest’. Iedereen was er zo zeker van. Wel, toch niet! Het was bij de torenbouw van Babel. Ik voelde mij een beetje gekrenkt. Dat ik daar niet aan gedacht had!

Dat bleef mij verder in het oor hangen. Nooit zal ik meer de uitleg, die daarop volgde, vergeten. De ver¬scheidenheid in talen bij de toren van Babel was een oordeel. Welnu, de Bijbel kent de ‘wet van de eerste vermelding’.
Dat wil zeggen dat een waarheid, die voor de eerste maal vermeld wordt in de Bijbel, haar oorspronkelijke betekenis houdt tot het einde toe. In de loop der tijden kan zij van zin veranderen, zich ontwikkelen, rijker aan inhoud worden, maar nooit zal zij haar aanvankelijke betekenis verliezen.
Is het mogelijk dat het spreken in talen het denkbeeld van oordeel in zich omdraagt? Dat wordt in ieder geval bevestigd door de tekst die er betrekking op heeft.

De centrale tekst over het spreken in andere talen, geci¬teerd door Paulus in 1 Kor. 14:21, vinden wij in Jesa¬ja 28:11. Paulus, gedreven door de Heilige Geest haalt vrij de profeet Jesaja aan die in hoofdstuk 28 vers 11 zegt:

quote:

‘Voorwaar, door mensen die een onverstaanbare taal spreken en in een vreemde tongval zal Hij tot dit volk spreken’.
De aanhaling van Jesaja gaat verder met een verduide¬lijking, die de gedachte van oordeel, vervat in het spre¬ken in andere talen, bevestigt:

quote:

‘... opdat zij bij hun gaan achterwaarts struikelen en te pletter vallen, ver¬strikt en gevangen worden’ (vs. 13).

Het schoot mij toen te binnen dat op het Pinksterfeest tongen als van vuur neerdaalden op allen die aanwezig waren. Tongen van vuur ... . En vuur is zonder twijfel in de Schrift een symbool van oordeel. Zelfs daar waar het resultaat zui-verend is, blijft de betekenis van oor¬deel steeds en overal aan vuur verbonden.

Even klampte ik me vast aan de gedachte dat het vuur toch niets te maken kon hebben met oordeel omdat wij zo vaak dat mooie lied zongen: ‘Doop mij met vuur, opdat ‘k mij niet meer schaam’, waarbij de woorden van Johannes de Doper gebruikt werden.

[...]

Een teken   maar voor wie?

Wat mij in de juiste richting dreef, was niet zozeer de zinsnede: ‘de tongen zijn niet een teken voor hun die geloven’ maar wel wat volgt: ‘maar voor de ongelovi¬gen’. (1 Kor. 14:22). Ik ging spijkers op laag water zoeken. Het antwoord kwam toch duidelijk voor in het voorgaande vers, waarin Paulus ons vermaande vol¬wassenen te zijn, die zich een ge-zond oordeel kunnen vormen, waarbij hij de profeet Jesaja aanhaalt:

quote:

‘Ik zal in andere talen en door andere lippen tot dit volk spre¬ken’ (vs. 21).

Van welk volk is daar sprake? Van de Joden! Er was dus kennelijk sprake van een teken voor de Joden, de ongelovige Joden. Een teken voor de Joden, die niet geloven wilden dat heidenen (talen) ook deel¬genoten van het heil zouden zijn. Die zich met alle kracht daartegen verzetten. Die ‘ons verhinderen tot de heidenen te spreken tot hun behoud’ (1 Thess. 2:16).

Wat dat punt betrof, werd alles mij in een ogenblik glashelder. Dat was dus het doel! Het teken bij uitstek! De hele Bij-bel ging plotseling voor mij borrelen van Le¬venssap en waarheid. De woedende tegenkanting van de Joden tegen alles wat niet tot het eigen volk behoor¬de speelde zich als een film voor mijn geest af.

[...]

Mozes had het voorspeld

Dit alles was de letterlijke vervulling van een vijftien¬honderd jaar eerder geschreven profetie: ‘

quote:

Daarom zal Ik hen tot naijver verwekken door wat geen natie is, door een dwaas volk zal Ik hen krenken’ (Deut. 32:21).
Zij bezaten die hard-nekkige antipathie jegens de heidenen al lang. Inderdaad waren zij, Joden, een uit¬verkoren volk, maar zij hadden wel de betekenis, die God er aan gegeven had, verwrongen. Hun hele ge¬schiedenis was die van een apart gezet volk, afgeschei¬den van andere volkeren, stammen, naties en talen. Maar het afgezonderd zijn van het kwade, van de afgo-dendienst, van de walgelijke gewoonten van deze vol¬keren moest geen aanleiding geven tot het koesteren van haat, minachting, hoogmoed en superioriteitsge¬voel ten aanzien van die volkeren. Zij waren katholie¬ker geworden dan de paus, exclusiever dan wie ook, terwijl zij hun Jahweh om zo te zeggen gevangen hiel¬den in hun kluisters in plaats van Hem te openbaren aan de rest van de wereld.

Wanneer dan God Zelf Zich kenbaar maakt aan de heidenen en zo zijn Woord vervult, knarsetanden zij van jaloersheid. Dat deed zich voor in Thessalonica, waar de Joden er toe overgingen kwaad gespuis voor hun zaak te winnen om opstootjes te veroorzaken en de hele stad op te hitsen tegen de predikers (Hand. 17:5). Hoe kwamen ze daar eigenlijk toe? Omdat niet Joden, mensen van een andere taalgroep, overgingen tot het geloof in hun God, zij het dan langs een andere toe¬gang. Dat streek hun tegen de haren in.

citaten uit: Ik spreek in tongen meer dan u allen - G.F.Rendal

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: juni 03, 2009, 11:17:31 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 juni 2009 om 23:59:

Je kunt natuurlijk best vinden dat een christen vurig van geest moet zijn, maar dat kun je niet verbinden met de uitdrukking: doop met vuur en niet met doop met de Geest. :)
In de tekst "weest vurig van geest" staat in de grondtekst geen afleiding van "vuur". (Rom.12:11)

quote:

Van welk volk is daar sprake? Van de Joden! Er was dus kennelijk sprake van een teken voor de Joden, de ongelovige Joden. Een teken voor de Joden, die niet geloven wilden dat heidenen (talen) ook deel¬genoten van het heil zouden zijn. Die zich met alle kracht daartegen verzetten. Die ‘ons verhinderen tot de heidenen te spreken tot hun behoud’ (1 Thess. 2:16).
Was dit dan een teken om hen te bevestigen van hun verkeerde instelling?

quote:

Wat dat punt betrof, werd alles mij in een ogenblik glashelder. Dat was dus het doel! Het teken bij uitstek! De hele Bijbel ging plotseling voor mij borrelen van Levenssap en waarheid. De woedende tegenkanting van de Joden tegen alles wat niet tot het eigen volk behoorde speelde zich als een film voor mijn geest af.

In 1 Kor. 14 is de klanktaal een teken voor de ongelovigen. Om ze te bestraffen en boos te maken? Het is voor mij niet zo duidelijk als voor de heer Rendal. In vers 25 van dat hoofdstuk lees je zelfs dat het de bedoeling is dat ongelovigen door profetie tot erkenning van de Waarheid komen.

Het woord "tong" is in verschillende talen hetzelfde als "taal". Zelfs ook het woord "tongen van vuur". Slaan de tongen van vuur dan ook op de talen? Ik heb gezien dat er in het Engels, Duits, Frans en Farsi overal het woord "tong" gebruikt wordt en niet het woord "vlam". Dat zou er dus inderdaad op kunnen wijzen dat het met talen te maken heeft.

quote:

De tongen zijn m.i. een uiting die ook met oordeel te maken hebben. En dat kan ook niet anders als in de bijbel vuur staat voor 'oordeel'.
Je bedoelt waarschijnlijk de dubbele uitwerking van de proclamatie van Gods woord. Aannemen = redding, afwijzen = oordeel. Dit vuur verteerde niet, maar was dus een afbeelding van het oordeel.

Het vuur van de brandende braambos, wat niet verteerde, was naar mijn mening ook teken van Gods aanwezigheid. Zo zie ik ook de tongen van vuur op de hoofden in Hand. 2:3.

God is echter een "verterend vuur" Heb.12:29. Waarom was het vuur niet verterend bij de braambos en met Pinksteren? Was het omdat het een afbeelding van het oordeel (over Egypte - over ongelovige Joden) was? Of heeft het te maken met het offer van Jezus?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: juni 04, 2009, 12:03:58 am »

quote:

Adinomis schreef op 03 juni 2009 om 23:17:
Was dit dan een teken om hen te bevestigen van hun verkeerde instelling?

Het spreken in tongen/talen in 1 Kor 14 (het woord klanktaal is inlegkunde om zo een geforceerd onderscheid te maken in 'bestaande talen' zoals in hand 2, en hier dan 'klanktaal', terwijl de grondtekst hier geen aanleiding voor geeft)
is een teken voor de ongelovigejn, en wel voor de ongelovige Joden die het heil niet hadden aangenomen. Als gevolg van hun afwijzing is het heil naar de volken gegaan en horen zij in hun taal spreken van de grote daden Gods.
En wat hoorden de Joden? Het oordeel dat het heil van hun was weggenomen en gegeven werd aan een volk (uit de volken) dat de vruchten er van zou opbrengen.
Het horen van de verkondiging van het heil in andere talen dan hun taal (die tot die tijd exclusief verbonden was met de woorden Gods) was voor hen een teken en oordeel dat God hen terzijde had geschoven vanwege hun ongeloof.

quote:

In 1 Kor. 14 is de klanktaal een teken voor de ongelovigen. Om ze te bestraffen en boos te maken? Het is voor mij niet zo duidelijk als voor de heer Rendal.

Ik hoop dat mijn opmerking hierboven al wat heeft duidelijk gemaakt. :)

Deze link dat het een teken voor ongelovigen (en wel Joden) is, wordt niet zomaar gelegd, maar wordt door Paulus zelf gegeven in 1 Kor 14, en wel in vers

quote:

21 In de wet staat geschreven: Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here.
22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.
De aanhaling uit de wet staat in:

quote:

Deut. 28: 49
De HERE zal tegen u doen aanrukken een volk, dat van verre komt, van het einde der aarde, zoals een arend aanzweeft: een volk, waarvan gij de taal niet verstaat,

Jes 28: 11-13
 11 Voorwaar, door mensen die een onverstaanbare taal spreken, en in een vreemde tongval zal tot dit volk spreken Hij, die tot hen gezegd heeft: 12 Dit is de rust, geeft de vermoeide rust, en dit is de verademing – maar zij wilden niet horen. 13 Zo zal voor hen het woord des HEREN zijn: wet op wet, wet op wet, eis op eis, eis op eis, hier wat, daar wat, opdat zij bij hun gaan achterwaarts struikelen en te pletter vallen, verstrikt en gevangen worden.
Hier zie je dat het horen van die voor de Joden onverstaanbare taal waarin God tot hen spreekt en hen dat als teken geeft: een oordeel van God is omdat zij niet wilden horen.
Derhalve zegt Paulus verder in vers 22, zijn tongen een teken voor ongelovigen - vanwege de aankondiging van dat oordeel van de onverstaanbare talen,in het OT. Het woorden Gods waren niet meer exclusief voor hen, zij hadden niet geloofd.
Dat is de eerste betekenis, reden, van de tongen.

quote:

In vers 25 van dat hoofdstuk lees je zelfs dat het de bedoeling is dat ongelovigen door profetie tot erkenning van de Waarheid komen.

Ik zal even vers 25 in de context quoten zodat het wat duidelijker wordt:

quote:

1 Kor 14
 Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here. 22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.
23 Indien dan de gehele gemeente bijeengekomen is en allen in tongen spreken, en er komen toehoorders of ongelovigen binnen, zullen zij niet zeggen, dat gij wartaal spreekt? 24 Maar als allen profeteren en er komt een ongelovige of toehoorder binnen, dan wordt hij door allen weerlegd, wordt hij door allen doorgrond, 25 het verborgene van zijn hart komt aan het licht en hij zal zich ter aarde werpen, God aanbidden en belijden, dat God inderdaad in uw midden is.

Je ziet in dit stukje de tegensteling die Paulus schetst:

Tongen
- dit volk de Joden zal er niet naar luisteren,
- het is dus een teken voor ongelovigen
- als in de gemeente men in tongen spreekt begrijpt een toehoorder/ongelovige het niet.

Profetie
- hier heeft iedere aanwezige, of toevallige toehoorder er wat aan.
- de ongelovige zal onderkennen dat God er is en zal Hem aanbidden.

quote:

Het woord "tong" is in verschillende talen hetzelfde als "taal". Zelfs ook het woord "tongen van vuur". Slaan de tongen van vuur dan ook op de talen? Ik heb gezien dat er in het Engels, Duits, Frans en Farsi overal het woord "tong" gebruikt wordt en niet het woord "vlam". Dat zou er dus inderdaad op kunnen wijzen dat het met talen te maken heeft.

Het waren verschillende talen die de discipelen spraken in hand 2 (tong is hetzelfde als taal - klanktaal is helemaal niet aan de orde m.i. en al helemaal niet in de grondtekst) en als beeld werd m.i. dit gezien door vertonen van tongen (talen) als van vuur (oordeel).
Netzo als de eerste keer in de bijbel wanneer over talen wordt gesproken het ook een oordeel was, bij de spraakverwarring, is het hier een oordeel vanwege de ongelovige Joden die dit voorspeld hadden gekregen in het OT.

quote:

Je bedoelt waarschijnlijk de dubbele uitwerking van de proclamatie van Gods woord. Aannemen = redding, afwijzen = oordeel. Dit vuur verteerde niet, maar was dus een afbeelding van het oordeel.

Het vuur van de brandende braambos, wat niet verteerde, was naar mijn mening ook teken van Gods aanwezigheid. Zo zie ik ook de tongen van vuur op de hoofden in Hand. 2:3.

In het OT, bij de brandende braambos, was het natuurlijk nog zo dat het offer van Jezus nog niet had plaatsgevonden: God is een verterend vuur en dat was daar nog heel duidelijk. Dat het de braambos niet verteerde was wrs om het vuur de aanwezigheid van God was, en Hij daar was in die braambos. Als die dan zou verbranden, zou God daar ook niet meer in aanwezig kunnen zijn.

En de tongen van vuur, daaraan kon je misschien wel de aanwezigheid van de Heilige Geest die God is- uit afleiden, maar op zich is dat natuurlijk vreemd. Jezus heeft nooit zo'n tong van vuur op Zijn hoofd gehad maar de Geest kwam daar als een duif op Hem.

Dus denk ik toch dat het niet gaat om het aangeven van de aanwezigheid van God de Heilige Geest, maar om het oordelende teken wat zich daar manifesteerde: het spreken in tongen in aanwezigheid van de ongelovige  Joden.
Je ziet in Hand. ook dat er steeds Joden bij waren als mensen in tongen gingen spreken.

quote:

God is echter een "verterend vuur" Heb.12:29. Waarom was het vuur niet verterend bij de braambos en met Pinksteren? Was het omdat het een afbeelding van het oordeel (over Egypte - over ongelovige Joden) was? Of heeft het te maken met het offer van Jezus?

Over de braambos heb ik hierboven al wat gezegd.
De tongen in handelingen 2, waren tongen als van vuur: het zag er zo uit. Die tongen waren aanwezig boven de hoofden van de discipelen en hadden daar ook niets te verteren - om het zo te zeggen. :)
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2009, 09:37:25 am door Priscilla en Aquila »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: juni 04, 2009, 10:46:23 pm »
Over het dopen met water en vuur, heb ik nieuwe dingen geleerd. We gingen wel een enigszins off topic. Daarom wil ik over een volgend stukje van het Johannes evangelie een vraag stellen.

quote:

Johannes, maar voortaan zul je Kefas heten’ (dat is Petrus, ‘rots’).
43 De volgende dag besloot Jezus naar Galilea te gaan en daar ontmoette hij Filippus. Hij zei tegen hem: ‘Ga met mij mee.’ 44 Filippus kwam uit Betsaïda, uit dezelfde stad als Andreas en Petrus. 45 Hij kwam Natanaël tegen en zei tegen hem: ‘We hebben de man gevonden over wie Mozes in de wet geschreven heeft en over wie ook de profeten spreken: Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazaret!’ 46 ‘Uit Nazaret?’ zei Natanaël. ‘Kan daar iets goeds vandaan komen?’ ‘Ga zelf maar kijken,’ zei Filippus. 47 Jezus zag Natanaël aankomen en zei: ‘Dat is nu een echte Israëliet, een mens zonder bedrog.’

Waarom veranderde Jezus de naam van Simon? Dat deed Hij niet bij alle discipelen.

Jezus zei van Natanaël dat hij een mens "zonder bedrog" was. In Rom. 3 en psalm 5 worden alle mensen zondig genoemd.

quote:

Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
11 er is geen mens verstandig,
er is geen mens die God zoekt.
12 Allen hebben ze zich afgewend,
heel de mensheid is verdorven.
Er is geen mens die nog het goede doet,
er is er zelfs niet één.
13 Hun keel is een open graf,
hun tong is bedrieglijk,
achter hun lippen schuilt het gif van een adder,
14 hun mond is vol vervloeking en venijn.
15 Ze haasten zich om bloed te vergieten,
Ook van Zacharias en Elizabeth (Luc.1:6) wordt een goed getuigenis gegeven. Vallen Natanaël,  Zacharias en Elizabeth niet onder de hierboven geciteerde omschrijving?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: juni 05, 2009, 11:51:01 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 juni 2009 om 22:46:
Waarom veranderde Jezus de naam van Simon? Dat deed Hij niet bij alle discipelen.
Ik zal even het stukje wat uitgebreider citeren:

quote:

Johannes 1
41 Andreas, de broeder van Simon Petrus, was een van de twee, die het van Johannes gehoord hadden en Hem gevolgd waren; 42 deze vond eerst zijn broeder Simon en zeide tot hem: Wij hebben gevonden de Messias, wat betekent: Christus. 43 Hij leidde hem tot Jezus. Jezus zag hem aan en zeide: Gij zijt Simon, de zoon van Johannes, gij zult heten Kefas, wat vertaald wordt met Petrus.

De diepere zin van deze nieuwe naam, waarvan Jezus het daar nog in de tioekomst plaatst, blijkt uit vergelijking met Matteüs 16 en 1 Petrus 2. Petrus is een lévende steen geworden door het geloof in de Zoon van de lévende God, (de belijdenis van hem in Matt 16), hij is een bouwsteen
van het huidige Godsgebouw, een levende steen geworden, zoals hijzelf mag uitleggen in zijn eerste brief (1 Petr. 2),  waarin de Gemeente gebouwd wordt op DE levende steen, die ook wordt genoemd de hoeksteen.

quote:

44 De volgende dag wilde Hij naar Galilea vertrekken en Hij vond Filippus. En Jezus zeide tot hem: Volg Mij. 45 Filippus nu was uit Betsaïda, de stad van Andreas en Petrus. 46 Filippus vond Natanaël en zeide tot hem: Wij hebben Hem gevonden, van wie Mozes in de wet geschreven heeft en de profeten, Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazaret. 47 En Natanaël zeide tot hem: Kan uit Nazaret iets goeds komen? Filippus zeide tot hem: Kom en zie. 48 Jezus zag Natanaël tot Zich komen en zeide van hem: Zie, waarlijk een Israëliet, in wie geen bedrog is! 49 Natanaël zeide tot Hem: Vanwaar kent Gij mij? Jezus antwoordde en zeide tot hem: Eer Filippus u riep, zag Ik u onder de vijgeboom. 50 Natanaël antwoordde Hem: Rabbi, Gij zijt de Zoon van God, Gij zijt de Koning van Israël!

quote:

Adinomis:
Jezus zei van Natanaël dat hij een mens "zonder bedrog" was. In Rom. 3 en psalm 5 worden alle mensen zondig genoemd.
[...]
Ook van Zacharias en Elizabeth (Luc.1:6) wordt een goed getuigenis gegeven. Vallen Natanaël,  Zacharias en Elizabeth niet onder de hierboven geciteerde omschrijving?

M.i. zag Jezus de waarachtigheid van Nathanael, vanwege het geloof dat hij had in de komst van de Messias.
Dit gold ook voor Zacharias en Elisabeth en bv Simeon en Anna in de tempel.
Zie bv:

quote:

Rom. 2
28 Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, 29 maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.

Gal 3
29 Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.
Gal 6
16 En allen, die zich naar die regel zullen richten – vrede en barmhartigheid kome over hen, en ook over het Israël Gods.

Wie mag bij God verkeren?
15
1 Een psalm van David.

HERE, wie mag verkeren in uw tent?
Wie mag wonen op uw heilige berg?
2 Hij, die onberispelijk wandelt en doet wat recht is
en waarheid spreekt in zijn hart,
3 die met zijn tong niet lastert,
die zijn metgezel geen kwaad doet
en geen smaad op zijn naaste laadt;
4 in wiens ogen de verwerpelijke veracht is,
terwijl hij hen eert, die de HERE vrezen.
Heeft hij tot zijn schade gezworen, hij verandert het niet;
5 hij leent zijn geld niet op woeker
en aanvaardt geen geschenk tegen de onschuldige.
Wie zó handelt zal nimmer wankelen.
En vanuit zichzelf konden ze dat natuurlijk niet. Geloof is de sleutel.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: juni 08, 2009, 09:25:58 pm »

quote:

De Bruiloft

1 Op de derde dag was er een bruiloft in Kana, in Galilea. De moeder van Jezus was er, 2 en ook Jezus en zijn leerlingen waren op de bruiloft uitgenodigd. 3 Toen de wijn bijna op was, zei de moeder van Jezus tegen hem: ‘Ze hebben geen wijn meer.’ 4 ‘Wat wilt u van me?’ zei Jezus. ‘Mijn tijd is nog niet gekomen.’ 5 Daarop sprak zijn moeder de bedienden aan: ‘Doe maar wat hij jullie zegt, wat het ook is.’ 6 Nu stonden daar voor het Joodse reinigingsritueel zes stenen watervaten, elk met een inhoud van twee à drie metrete. 7 Jezus zei tegen de bedienden: ‘Vul de vaten met water.’ Ze vulden ze tot de rand. 8 Toen zei hij: ‘Schep er nu wat uit, en breng dat naar de ceremoniemeester.’ Dat deden ze. 9 En toen de ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde – hij wist niet waar die vandaan kwam, maar de bedienden die het water geschept hadden wisten het wel – riep hij de bruidegom 10 en zei tegen hem: ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!’ 11 Dit heeft Jezus in Kana, in Galilea, gedaan als eerste wonderteken; hij toonde zo zijn grootheid en zijn leerlingen geloofden in hem.
12 Daarna ging hij naar Kafarnaüm, met zijn moeder, zijn broers en zijn leerlingen, en daar bleven ze een paar dagen.

Zo'n bruiloft in Israël duurde wel een week. Ik heb gelezen dat vaak een heel dorp werd uitgenodigd en dat het een belediging voor het bruidspaar was als je zo'n uitnodiging afsloeg.

De bijbel zegt dat Jezus niemand naar de ogen keek (Math.22:16) en dat hij alleen de wil van zijn Vader deed. Dus ook zo'n bruiloft paste blijkbaar in de wil van de Vader. Maar overal waar Hij is worden mensen bij de heerlijkheid en almacht van God bepaald. Dat zou ook voor ons, zijn broeders (en zusters;) ), moeten gelden: ambassadeurs van het Koninkrijk.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: juni 09, 2009, 12:09:24 am »

quote:

Adinomis schreef op 08 juni 2009 om 21:25:
[...]

Zo'n bruiloft in Israël duurde wel een week. Ik heb gelezen dat vaak een heel dorp werd uitgenodigd en dat het een belediging voor het bruidspaar was als je zo'n uitnodiging afsloeg.

De bijbel zegt dat Jezus niemand naar de ogen keek (Math.22:16) en dat hij alleen de wil van zijn Vader deed. Dus ook zo'n bruiloft paste blijkbaar in de wil van de Vader. Maar overal waar Hij is worden mensen bij de heerlijkheid en almacht van God bepaald. Dat zou ook voor ons, zijn broeders (en zusters;) ), moeten gelden: ambassadeurs van het Koninkrijk.
Ik had er nooit zo bij stilgestaan maar de geschiedenis van de bruiloft te Kana begint met: Op de derde dag.
In hoofdstuk 1 zouden dan de eerste en tweede dag beschreven staan (alhoewel die niet zo genoemd worden)

Eerste dag:

quote:

Hst 1

Johannes wijst op Jezus
29 De volgende dag zag hij Jezus tot zich komen en zeide: Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.
Tweede dag:

quote:

Jezus' eerste discipelen
35 De volgende dag stond Johannes daar weer met twee van zijn discipelen. 36 En toen hij Jezus zag gaan, zeide hij: Zie, het lam Gods! 37 En de twee discipelen hoorden hem dat zeggen en volgden Jezus.
Na dit gedeelte begint hoofdstuk 2:

quote:

De bruiloft te Kana
2
1 En op de derde dag was er een bruiloft te Kana in Galilea en de moeder van Jezus was daar; 2 en ook Jezus en zijn discipelen waren ter bruiloft genodigd.

Hierna wordt er niet gesproken over een vierde dag.
Er zal dan toch een bepaalde reden moeten zijn dat dit op deze manier wordt gezegd door Johannes in zijn evangelie.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: juni 09, 2009, 12:26:43 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 juni 2009 om 00:09:

Ik had er nooit zo bij stilgestaan maar de geschiedenis van de bruiloft te Kana begint met: Op de derde dag.
In hoofdstuk 1 zouden dan de eerste en tweede dag beschreven staan (alhoewel die niet zo genoemd worden)

Inderdaad een opmerkelijk gegeven, wat me nog niet was opgevallen. Ik heb een artikel (uit Joods Messiaanse kring) gevonden dat ook hierover gaat. Ik moet het eerst eens goed bestuderen. Maar misschien kunnen we dat ook wel met elkaar doen. En dan allereerst datgene wat over die dagen gaat.

http://elchanan.antwoordt...agina.php?paginaid=244753

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: juni 09, 2009, 02:06:35 pm »
Uit de grote beelden bij Johannes - Benedictus XVI:
(samenvatting in mijn woorden)

De beginwoorden "op de derde dag" zijn een symbolische sleutel om de gebeurtenissen in Kana te begrijpen. De derde dag is in het oude testament een aanwijzing dat God in aantocht is, zoals bij de ontmoeting tussen God en Israël in Exodus 19:16-18. Hierop is de derde dag in het verhaal van de bruiloft te Kana een teruggrijpen. Uiteraard wijst het verhaal ook vooruit naar de definitieve Godsverschijning in de geschiedenis: de verrijzenis van Christus op de derde dag.

In de kalenderbetekenis hebben exegeten (Barrett) berekend, middels het optellen van de dagen die gemoeid zijn met het roepen van de leerlingen, dat de bruilof te Kana de zevende dag zou zijn geweest sinds het begin van de roepingen. In die zin zou de bruiloft vooruitwijzen naar Gods feest voor de mensheid en de ultieme sabbat zoals die beschreven wordt in Jesaja.

Tenslotte heeft Jezus het tegen Maria over zijn 'uur' dat nog niet is gekomen. Het 'uur' verwijst naar de verheerlijking in Kruis en Opstanding. De overvloedige wijn in Kana (ongeveer 520 liter voor een huiselijk feest!) is een teken dat Gods zelfgave aan de mensheid is begonnen, Jezus laat zijn 'uur' nu al symbolisch plaatsvinden én verwijst ernaar in de toekomst.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: juni 09, 2009, 10:09:45 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 09 juni 2009 om 14:06:
Uit de grote beelden bij Johannes - Benedictus XVI:
(samenvatting in mijn woorden)

De beginwoorden "op de derde dag" zijn een symbolische sleutel om de gebeurtenissen in Kana te begrijpen. De derde dag is in het oude testament een aanwijzing dat God in aantocht is, zoals bij de ontmoeting tussen God en Israël in Exodus 19:16-18. Hierop is de derde dag in het verhaal van de bruiloft te Kana een teruggrijpen. Uiteraard wijst het verhaal ook vooruit naar de definitieve Godsverschijning in de geschiedenis: de verrijzenis van Christus op de derde dag.

Dit vind ik een mooie uitleg. :)
Ik heb even de verzen uit Exodus opgezocht.

quote:

16 En het geschiedde op de derde dag, toen het morgen werd, dat er donderslagen en bliksemstralen en een zware wolk op de berg waren en zeer sterk bazuingeschal, zodat al het volk dat in de legerplaats was, beefde.
17 Toen leidde Mozes het volk uit de legerplaats God tegemoet en zij stelden zich op onder aan de berg. 18 En de berg Sinai stond geheel in rook, omdat de HERE daarop nederdaalde in vuur; de rook daarvan steeg op als de rook van een oven, en de gehele berg beefde zeer.

quote:

In de kalenderbetekenis hebben exegeten (Barrett) berekend, middels het optellen van de dagen die gemoeid zijn met het roepen van de leerlingen, dat de bruilof te Kana de zevende dag zou zijn geweest sinds het begin van de roepingen. In die zin zou de bruiloft vooruitwijzen naar Gods feest voor de mensheid en de ultieme sabbat zoals die beschreven wordt in Jesaja.

Hoe dat optellen in z'n werk gaat, weet ik niet zo, maar de uitleg over de ultieme sabbath, Gods feest voor de mensheid waarvan de zevende dag spreekt (een vooruitwijzing) kan ik me helemaal in vinden.

De rust voor de schepping is naar mijn overtuiging de periode van het 1000-jarig rijk waar de Messias koning is en het koninkrijk van recht en gerechtigheid op aarde is gevestigd. (Benedictus ziet dat misschien weer anders, maar ik vind de overeenkomst qua duiding wel weer mooi.)
Het Vrederijk wordt idd in Jesaja beschreven. Ik neem aan dat hij dat ook bedoelt.

quote:

Tenslotte heeft Jezus het tegen Maria over zijn 'uur' dat nog niet is gekomen. Het 'uur' verwijst naar de verheerlijking in Kruis en Opstanding. De overvloedige wijn in Kana (ongeveer 520 liter voor een huiselijk feest!) is een teken dat Gods zelfgave aan de mensheid is begonnen, Jezus laat zijn 'uur' nu al symbolisch plaatsvinden én verwijst ernaar in de toekomst.

Zijn uur waarvoor Hij in de werled kwam, was er nog niet, maar het uur wat er nog niet was toen Maria Hem zei dat er geen wijn was, kun je m.i. ook opvatten als dat het moment waarop Hij besliste dat Hij in actie zou komen, zou ingrijpen, nog niet was aangebroken.

De conclusie is ook hier dat de uitdrukking ' de derde dag' ons alert moet maken dat dit een diepere betekenis kan hebben.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: juni 09, 2009, 10:14:40 pm »
Ik zie dat P&A ook net een bijdrage heeft geplaatst, die ik nog moet lezen. Dit is dus geen reactie daarop.

De huwelijkssluiting op derde dag d.w.z. dinsdag heeft volgens Joodse bronnen een symbolische betekenis. Ik zag het ook in het Ref. Dagblad (10-08-06):
“Ze trouwden op een zondag. De enige vrije dag naast de sabbat. Op zaterdag mag een jood niet in het huwelijk treden. Maar ook de dinsdag is een gewilde trouwdag voor joodse stelletjes. Omdat de dinsdag eruit springt in de scheppingsgeschiedenis. Er staat van de derde dag tweemaal dat God zag dat het goed was.”
De derde scheppingsdag was de dag van zaaddragend en vruchtdragend gewas en ziet dus op de vruchtbaarheid. De derde dag wordt ook vaak in verband gebracht met schepping en opstanding. Maar de opstanding was dan wel op de derde dag na de kruisiging, maar het was geen derde dag van de week.  
Over de derde dag staat in Hosea een mooie profetie over Israël:

quote:

1 ‘Kom, laten wij teruggaan naar de HEER!
Hij heeft ons verscheurd, hij zal ons genezen;
de hand die sloeg, zal ons verbinden.
2 Hij redt ons na twee dagen van de dood,
de derde dag doet hij ons opstaan:
in zijn nabijheid zullen wij leven.

Dit slaat ook zeker in verband met de opstanding van Jezus op de derde dag. Israël zal op de derde dag opstaan, net als de Messias die uit hen is voortgekomen. Maar ik vind het gezocht om dit met de bruiloft van Kana in verband te brengen. Wel het feit van de Bruiloft van het Lam is mogelijk met deze bruiloft in verband te brengen.
Bumblebee noemde de tekst uit Ex. 19:

quote:

16 Op de derde dag, bij het aanbreken van de morgen, begon het te donderen en te bliksemen, er hing een dreigende wolk boven de berg, en zeer luid weerklonk het geschal van een ramshoorn. Iedereen in het kamp beefde. 17 Mozes leidde het volk het kamp uit, God tegemoet. Aan de voet van de berg bleven ze staan.
Dit zou inderdaad ook op een dinsdag kunnen hebben plaatsgevonden. Als je dit leest als een ontmoeting tussen God en zijn volk, is de vergelijking te maken met de komst van Jezus onder het volk van Israël. Deze ontmoeting was niet zo angstwekkend als in Exodus., maar wel majestueus.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: juni 10, 2009, 12:01:33 am »
Ik zal ook even proberen wat te zeggen over de 'derde dag': de bruiloft te Kana en vanwege die uitdrukking, eerst te kijken naar wat dan de eerste dag en de tweede dag zouden zijn vanuit Johannes 1.

bron: A.C. Gaebelein: Wij hebben zijn heerlijkeid aanschouwd, aantekeningen bij het evangelie van Johannes.

(ook in mijn eigen woorden)
De eerste dag:

quote:

Johannes 1
 Jezus' eerste discipelen
35 De volgende dag stond Johannes daar weer met twee van zijn discipelen. 36 En toen hij Jezus zag gaan, zeide hij: Zie, het lam Gods! 37 En de twee discipelen hoorden hem dat zeggen en volgden Jezus. 38 Maar Jezus keerde Zich om en zag, dat zij Hem volgden, en Hij zeide tot hen: 39 Wat zoekt gij? Zij zeiden tot Hem: Rabbi – wat, vertaald, wil zeggen: Meester –, waar houdt Gij verblijf? 40 Hij sprak tot hen: Komt en gij zult het zien. Zij kwamen dan en zagen, waar Hij verblijf hield, en zij bleven die dag bij Hem; het was omstreeks het tiende uur. 41 Andreas, de broeder van Simon Petrus, was een van de twee, die het van Johannes gehoord hadden en Hem gevolgd waren; 42 deze vond eerst zijn broeder Simon en zeide tot hem: Wij hebben gevonden de Messias, wat betekent: Christus. 43 Hij leidde hem tot Jezus. Jezus zag hem aan en zeide: Gij zijt Simon, de zoon van Johannes, gij zult heten Kefas, wat vertaald wordt met Petrus.

Staat symbool voor
- deze tijd waarin de gemeente wordt gevormd.
Kenmerk voor de gelovigen in deze tijd na de verwerping van Israël, is dat de discipelen Jezus volgen, vragen waar Hij verblijft, en vervolgens daar bij Hem zijn.
Johannes begint met de aankondiging: Zie het Lam Gods. Dit is het hart van het christelijk geloof: Jezus is het Lam, de zondedrager.
De eerste discipelen horen, geloven en volgen Hem.
Ze willen weten waar Jezus 'verblijft' en daar willen zij ook blijven. (verblijven en blijven is hier hetzelfde woord) Het is allemaal nog wat verborgen, Jezus heeft volgelingen maar is hier niet een Koning met grote macht voor iedereen zo te herkennen.
Jezus vraagt wat zij zoeken en zijn eerste antwoord is: Kom en zie.
Dit zegt de overspelige vrouw ook tegen haar dorpsgenoten: kom en zie een man die mij alles heeft gezegd wat ik heb gedaan.
Eerst mogen we gehoor geven aan Jezus' uitnodiging: Komt tot mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.
Als we dan zien wat wie Jezus is, en wat Hij heeft gedaan, dan worden we getuigen daarvan en zeggen aan anderen: Kom en zie.
Petrus zal ook de belangrijkste apostel zijn voor de gemeente, het nieuwe geestelijke huis - zoals hij dat uitlegt in zijn brief.

De  tweede dag:

quote:

Johannes 1
44 De volgende dag wilde Hij naar Galilea vertrekken en Hij vond Filippus. En Jezus zeide tot hem: Volg Mij. 45 Filippus nu was uit Betsaïda, de stad van Andreas en Petrus. 46 Filippus vond Natanaël en zeide tot hem: Wij hebben Hem gevonden, van wie Mozes in de wet geschreven heeft en de profeten, Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazaret. 47 En Natanaël zeide tot hem: Kan uit Nazaret iets goeds komen? Filippus zeide tot hem: Kom en zie. 48 Jezus zag Natanaël tot Zich komen en zeide van hem: Zie, waarlijk een Israëliet, in wie geen bedrog is! 49 Natanaël zeide tot Hem: Vanwaar kent Gij mij? Jezus antwoordde en zeide tot hem: Eer Filippus u riep, zag Ik u onder de vijgenboom. 50 Natanaël antwoordde Hem: Rabbi, Gij zijt de Zoon van God, Gij zijt de Koning van Israël! 51 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Omdat Ik tot u gezegd heb: Ik zag u onder de vijgeboom, gelooft gij? Gij zult grotere dingen zien dan deze. 52 En Hij zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg ulieden, gij zult de hemel open zien en de engelen Gods opstijgen en nederdalen op de Zoon des mensen.

De symbolische betekenis van deze tweede dag is
- de aanneming van de Messias door het overblijfsel van Israël.
Hier in beeld Filippus en Natanael.
Filippus bekent: liefhebber van paarden en Gaebelein betrekt dit op Israël in de Grote Verdrukking, en dan die Israëlieten die de roepstem van de koning zullen horen en tot geloof zullen komen in die tijd. Als een renpaard zullen ze zich haasten naar het einddoel: de komst van de Koning om hen te bevrijden uit de Verdrukking.
Dit gelovig overblijfsel zal getuigen tegen andere Israëlieten die nog niet geloven.
Dit zien we als Filippus Nathanael vindt en getuigt.
Dit getuigenis geeft ook de invalshoek weer van een Israëliet: Wij hebben Hem gevonden, van wie Mozes in de wet geschreven heeft en de profeten, Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazareth.
De Israëliet die nog niet gelovig is reageert dan: Kan uit Nazareth iets goeds komen?
En Filippus zegt: Kom en zie. Natanael moet het zelf ervaren, het moet niet bij het van horen zeggen, blijven.
Jezus geeft aan dat hij een Israëliet is zonder bedrog en dat Hij hem al heeft zien zitten onder de vijgenboom (in de bijbel ook een beeld van israel)
En Natanael erkent Jezus als de Zoon van God en de koning van Israël.
Als Israël tot geloof komt, zullen ze Hem zien weerkomen in heerlijkheid.

(morgen verder over de derde dag)
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2009, 09:13:35 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: juni 10, 2009, 09:44:30 am »
De derde dag

quote:

De bruiloft te Kana
Johannes 2
1 En op de derde dag was er een bruiloft te Kana in Galilea en de moeder van Jezus was daar; 2 en ook Jezus en zijn discipelen waren ter bruiloft genodigd. 3 En toen er gebrek aan wijn kwam, zeide de moeder van Jezus tot Hem: Zij hebben geen wijn. 4 En Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat heb Ik met u van node? Mijn ure is nog niet gekomen. 5 Zijn moeder zeide tot hen, die bedienden: Wat Hij u ook zegt, doet dat! 6 Nu waren daar zes stenen watervaten neergezet volgens het reinigingsgebruik der Joden, elk met een inhoud van twee of drie metreten. 7 Jezus zeide tot hen: Vult de vaten met water. En zij vulden ze tot de rand. 8 En Hij zeide tot hen: Schept nu en brengt het aan de leider van het feest. En zij brachten het. 9 Toen nu de leider van het feest het water proefde, dat wijn geworden was – en hij wist niet, waar deze vandaan kwam, maar de bedienden, die het water geschept hadden, wisten het – riep de leider van het feest de bruidegom, en hij zeide tot hem: 10 Iedereen zet eerst de goede wijn op en als er goed gedronken is, de mindere; gij echter hebt de goede wijn tot dit ogenblik bewaard.
11 Dit heeft Jezus gedaan als begin van zijn tekenen te Kana in Galilea en Hij heeft zijn heerlijkheid geopenbaard, en zijn discipelen geloofden in Hem.

Symbolische betekenis van deze derde dag (i.vm. de vorige twee dagen):
- de vervulling voor Israël: de verbinding met de Heer is hersteld, zij zijn weer aangenomen

Zoals Adinomis al aanhaalde is dit ook duidelijk vanuit
Hosea 6:2 Hij heeft ons na twee dagen doen herleven, ten derde dage zal Hij ons oprichten en wij zullen  leven voor Zijn aangezicht.
In deze geschiedenis is Maria dan het beeld van Israël, de discipelen die bij Jezus zijn, de gelovigen van de gemeente die bij Hem zullen zijn als de tijd van zegeningen voor Israël is aangebroken.
(De bruiloft te Kana kun je m.i. niet zien als de bruiloft van het Lam, die vindt nl plaats in de hemel, deze is op aarde. Met beelden is het ook zo dat je die niet in alle finesses kunt doortrekken.)
Dit uur: Zijn uur van de zegeningen voor Zijn volk, is nog niet aangebroken, maar de hele schepping wacht a.h.w. op deze derde dag, het vrederijk op aarde, de Grote sabbath.
Dan zal de beste wijn geschonken worden: ware echte vreugde voor de aarde en haar bewoners.
Ik denk hierbij bv ook aan dat gedeelte uit Romeinen 8 waarin we lezen dat de schepping zucht en wacht op de verlossing en de openbaring van de zonen Gods. Zal dan ook bevrijd worden van de vergankelijkheid.
Dit is iid wat we in Jesaja al kunnen lezen.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2009, 09:53:32 am door Priscilla en Aquila »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: juni 10, 2009, 09:44:05 pm »
Bumblebee schreef op 09 juni 2009 om 14:06:

quote:

Als dit wonder verwijst naar de ultieme sabbat dan moet het toch om de zevende dag gaan en niet de derde. Als je volgens het evangelie van Johannes telt is het de vijfde dag:

Het evangelie begint met een algemene beschouwing over het Woord dat is vleesgeworden. Vanaf vs.19 krijgen we een verslag van de gebeurtenissen.

Joh.1:19 we gaan tellen: dit zal de eerste dag zijn
Joh. 1:29 hier staat: “de volgende dag” = tweede dag
Joh. 1: 35 hier staat weer “de volgende dag” = derde dag
Joh. 1:44 hier staat ook weer “de volgende dag” = vierde dag
Joh. 2:1 “de derde dag” – bruiloft van Kana

Op internet heb ik het boek van Berret gevonden “The gospel according to St. John”
Op pagina 190 telt hij van hfst.1:41. Hier volgt volgens hem een nieuwe serie dagen. Hij voegt er een reisdag in. Er wordt ook een telling van Sanders genoemd en er wordt bij vermeld dat het allemaal niet zeker is. De berekening is moeilijk te volgen.

Er zijn ook Joodse berekeningen dat Jezus op woensdag is gekruisigd en op sabbat is opgestaan. (De vrouwen gingen vroeg op de eerste dag d.i. ’s avonds na de sabbat en vonden het graf leeg). Dit zou dan allemaal heel mooi samenvallen. Dan is de sabbat de “derde dag” en zou zowel de opstanding als het duizendjarig rijk kunnen uitbeelden.

Priscilla en Aquila schreef dinsdag 9 juni ’09 22.09 uur

quote:

Zijn uur waarvoor Hij in de wereld kwam, was er nog niet, maar het uur wat er nog niet was toen Maria Hem zei dat er geen wijn was, kun je m.i. ook opvatten als dat het moment waarop Hij besliste dat Hij in actie zou komen, zou ingrijpen, nog niet was aangebroken.

De conclusie is ook hier dat de uitdrukking ' de derde dag' ons alert moet maken dat dit een diepere betekenis kan hebben.

Of het terecht is weet ik niet. Maar ik moet in dit verband denken aan de wijze en de dwaze maagden. Daar was de wijn niet op, maar de olie (het symbool voor de Heilige Geest). Maar voor die dwaze maagden was er geen oplossing meer.

Wijn is de vrucht van de wijnstok: Jezus Christus. Het verwijst naar zijn bloed. Als we ranken zijn van de wijnstok {verbonden aan Jezus Christus) vloeit het sap van de wijnstok door ons heen. Dat is het kenmerk van de gemeente.

Brood en wijn zijn de tekenen van het Lichaam en bloed van Christus. Wijn: het bloed waardoor Hij ons gered heeft. Hier moest de bruiloft gered worden en wel zo dat het beste het laatst werd gepresenteerd. Zo mogen wij ook weten dat “het beste” nog komt.

Zou het Gods bedoeling zijn dat we dit allemaal in deze tekst zien? Als God dit er in gelegd heeft, is het mooi om dit te onderzoeken. Aan de andere kant bestaat ook het gevaar dat wij er dingen in gaan leggen die er niet horen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: juni 10, 2009, 11:46:50 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 juni 2009 om 21:44:
Als dit wonder verwijst naar de ultieme sabbat dan moet het toch om de zevende dag gaan en niet de derde.

Dat is een logische gedachte. :)
Toch is dat ook wel mogelijk als de 'derde dag' een term is die sowieso vaak een symbolische betekenis heeft, terwijl het op het eerste gezicht een normale aanduiding is in een verhaal dat wordt verteld.
Dezelfde symboliek zie je een paar hoofdstukken verder in Johannes 4 waar twee dagen worden genoemd, die Jezus doorbrengt in Samaria. Daarna lees je dat Hij de volgende dag naar Israel terugkeert en daar ook weer een wonder doet.
De derde dag in die symboliek doelt dan op de uiteindelijke bloei van Israel nadat ze hun Messias hebben aangenomen. (Hetzelfde zie je in die tekst uit Hosea 6: 1)
En die periode valt wel samen met de utieme Sabbath.

Wat het berekenen betreft, dat is misschien wel eens leuk om te doen, maar het komt mij wat geforceerd over. Je moet er ook niet weer meer in willen leggen door allerlei berekeningetjes.
Als er iets te berekenen is, is dat naar mijn idee altijd iets wat de bijbel zelf aangeeft: bv hier bij de term de derde dag, kun vandaaruit terugkijken naar de vorige twee dagen. In Johannes 4 staat twee dagen en kun je vanuit die term vooruit kijken naar wat er op de volgende dag gebeurt die wordt genoemd.
Zo kun je de 70 weken van Daniel berekenen, maar alleen omdat dat wordt genoemd en er dingen over worden vertelt.

quote:

Er zijn ook Joodse berekeningen dat Jezus op woensdag is gekruisigd en op sabbat is opgestaan. (De vrouwen gingen vroeg op de eerste dag d.i. ’s avonds na de sabbat en vonden het graf leeg). Dit zou dan allemaal heel mooi samenvallen. Dan is de sabbat de “derde dag” en zou zowel de opstanding als het duizendjarig rijk kunnen uitbeelden.

Dit is weer een ietsje andere situatie dan het feit dat er in de evangelien in een geschiedenis gesproken wordt over de derde dag. Verder is de bijbel duidelijk oer het feit datn Jezus de eerste dag der week opstond, en niet op de sabbath.  

quote:

Wijn is de vrucht van de wijnstok: Jezus Christus. Het verwijst naar zijn bloed. Als we ranken zijn van de wijnstok {verbonden aan Jezus Christus) vloeit het sap van de wijnstok door ons heen. Dat is het kenmerk van de gemeente.

Brood en wijn zijn de tekenen van het Lichaam en bloed van Christus. Wijn: het bloed waardoor Hij ons gered heeft. Hier moest de bruiloft gered worden en wel zo dat het beste het laatst werd gepresenteerd. Zo mogen wij ook weten dat “het beste” nog komt.

Zou het Gods bedoeling zijn dat we dit allemaal in deze tekst zien? Als God dit er in gelegd heeft, is het mooi om dit te onderzoeken. Aan de andere kant bestaat ook het gevaar dat wij er dingen in gaan leggen die er niet horen.

Daarom heb ik ook hierboven wat uitgelegd hoe ik daar tegenaan kijk.
Je moet ook opassen dat je de verschillende beelden die de bijbel geeft, niet gaat vermengen. Bijv Jezus als de wijnstok dat geeft Hijzelf als beeld in Johannes 15 en wij zijn de ranken die veel vrucht dragen als we 'in Hem blijven'.
In Johannes 15 wordt helemaal niet over wijn gesproken, het gaat om het beeld.
Als Jezus zegt: Ik zal niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken totdat ik het nieuw drink in Mijn koninkrijk, heeft Hij het m.i. over de letterlijke wijn, de vrucht van de wijnstok - die Hij later samen met ons zal drinken in Zijn koninkrijk.
De wijn bij het Avondmaal, zou je ook kunnen benoemen als het beeld van de verlossing: door Zijn bloed zijn we gered.
Bij de bruiloft te Kana is de wijn toch ook het teken van de vreugde. En dan is het in het beeld van de derde dag een beeld van de uitwerking die de verlossing van Israel heeft.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: juni 17, 2009, 12:16:20 am »

quote:

Joh.2:12 Daarna ging hij naar Kafarnaüm, met zijn moeder, zijn broers en zijn leerlingen, en daar bleven ze een paar dagen.

Dit komt over als "even thuis op verhaal komen". Er staat een verwijstekst bij, en wel Math. 4:

quote:

13 Hij liet Nazaret achter zich en ging wonen in Kafarnaüm, aan het Meer van Galilea, in het gebied van Zebulon en Naftali. 14 Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jesaja: 15 ‘Land van Zebulon en Naftali, gebied aan de weg naar zee en aan de overkant van de Jordaan, Galilea van de heidenen, luister: 16 Het volk dat in duisternis leefde, zag een schitterend licht, en zij die woonden in de schaduw van de dood werden door het licht beschenen.’ 17 Vanaf dat moment begon Jezus zijn verkondiging. ‘Kom tot inkeer,’ zei hij, ‘want het koninkrijk van de hemel is nabij!’

Hierbij staat dus dat hij vanaf dat moment met zijn prediking begon. Ook legt Matheus hier verband tussen het oude en het nieuwe testament.

vragen:
a. woonden er in Kapernaum heidenen? Er was toch een synagoge.
b. was er een reden om van Nazareth naar Kapernaum te verhuizen?
c. op welke manier was het koninkrijk der hemelen nabij?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: juni 17, 2009, 11:41:08 pm »

quote:

Adinomis schreef op 17 juni 2009 om 00:16:
Dit komt over als "even thuis op verhaal komen". Er staat een verwijstekst bij, en wel Math. 4:
[...]

Hierbij staat dus dat hij vanaf dat moment met zijn prediking begon. Ook legt Matheus hier verband tussen het oude en het nieuwe testament.
Joh. 2: 12
Daarna daalde Hij af naar Kafarnaüm, Hij, zijn moeder en zijn broeders en zijn discipelen, en zij bleven daar niet vele dagen.

Hier in het evangelie van Johannes, is het een regeltje dat aangeeft dat Jezus enkele dagen in Kapernaum was; voor meer informatie wat Hij daar heeft gedaan, moeten we bij de andere evangelien zijn. Johannes legt geen accent op de gebeurtenissen daar maar geeft alleen de mededeling in vers 12.

Het is handig om even chronologisch neer te zetten waar Jezus eerst was en vervolgens naartoe ging in het begin van Zijn openbare dienst.

Chronologische gebeurtenissen in het begin van Jezus' dienst:

-  het begon met de verzoeking in de woestijn.
-  Hierna is Jezus in Jeruzalem waar Hij hoort dat Johannes de Doper is gedood.
-  Hij vertrekt daarop naar Galilea waar hij rondgaat in de synagogen en leert,
-  gaat dan naar Nazareth waar Hij leest uit Jesaja 61, waar Zijn boodschap niet wordt aanvaard. Dat staat in Lucas 4 beschreven.
-   Gaat naar Kapernaum, zie ook Matt 4

De verwijstekst bij Johannes 2: 12

quote:

Matt 4
12 Toen Hij vernam, dat Johannes overgeleverd was, trok Hij Zich terug naar Galilea.
13 En Hij verliet Nazaret en ging wonen te Kafarnaüm, aan de zee, in het gebied van Zebulon en Naftali, 14 opdat vervuld zou worden het woord, door de profeet Jesaja gesproken, toen hij zeide:
15 Het land Zebulon en het land Naftali, aan de zeeweg, over de Jordaan, Galilea der heidenen:
16 het volk, dat in duisternis gezeten is, heeft een groot licht gezien, en voor hen, die gezeten zijn in het land en de schaduw des doods, is een licht opgegaan.
17 Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.
Optreden te Kapernaum: vervulling van de profetie uit het OT

Dit is het begin van Zijn openbare dienst in Galilea, hier doet Hij ook wonderen.
Kapernaum betekent 'dorp van vertroosting'.
Het verlaten van Nazareth en wonen te Kapernaum was volgens Matt 4 de vervulling van een profetie uit Jesaja 9, ook wordt er daar een tekst uit Genesis aangehaald:

quote:

Jes. 49:13
 13 Zebulon, aan de zee zal hij wonen,
aan zijn strand de schepen ontvangen.
Zijn gebied strekt zich uit tot aan Sidon.
 21 Naftali, een hinde in vrijheid,
die prachtige kalveren werpt.

Er is hier een tweevoudige beschrijving van Galilea, nl als Zebulon en Naftali in Genesis.
Hier is een moeilijke verklaring voor: In genesis worden de zonen van Jakob beschreven, iedere zoon typeert de gehele natie, en dan een bepaald aspect van de geschiedenis.
Zebulon typeert de tijd van hun verwerping als ze handelslui zijn geworden. In Mattheus 4 woont Zebulon bij de zee.
Hier in Zebulon en Naftali schijnt de genade het eerst, tot de minstbedeelden, de worstelenden.
Naftali betekent worstelaar, en hier in Genesis typeert Naftali de tijd van worsteling en overwinning van het Joodse overblijfsel.
Want het grote licht zal nog een keer schijnen als de Here Jezus weer komt (zijn tweede komst) en het overblijfsel van Israel wat dan tot geloof gekomen is, zal wandelen in dat Licht.

quote:

Jesaja 9
1 Het volk dat in donkerheid wandelt, ziet een groot licht; over hen die wonen in een land van diepe duisternis, straalt een licht.

Hier wordt Galilea beschreven als een volk dat in donkerheid wandelt. De meest donkere en slechtste provincie zou het licht (de Messias) het eerst ontvangen.

quote:

Adinomis
vragen:
a. woonden er in Kapernaum heidenen? Er was toch een synagoge.

De provincie Galilea werd ook wel genoemd "Galilea der volken'. Daar woonde namelijk de meest onwetende klasse der Joden die zich vermengd hadden met de heidenen die zeer talrijk waren in dat grensland.
De aristocratische klasse, de leraars der wet, de geestelijke leiders van alle verschillende secten in Jeriuzalem keken neer op het verachtelijke Galilea.
Op een Galileer werd neergekeken als op een Am-Horetz - een onwetende landman.

Maar juist waar de mensen het diepst zijn gezonken komt de Heer het eerst. Ook is dit een bewijs dat de Heidenen als eerste tot Hem komen (het beeld dat de heidenen het eerste volk zullen zijn in deze tijd die Hem aannemen)

quote:

b. was er een reden om van Nazareth naar Kapernaum te verhuizen?

Misschien het ongeloof van de mensen in Nazareth?
Verder moest de profetie vervuld worden (zie hierboven)

quote:

c. op welke manier was het koninkrijk der hemelen nabij?

Jezus, de Koning Zelf proclameert het Konkrijk dat nabij is.
In Hem, de Koning van het Koninkrijk was het voor Israel nabij. Alleen moesten ze wel de koning aanvaarden. Dat hebben ze niet gedaan en daarom is het koninkrijk uitgesteld. Jezus is nog geen koning te Jeruzalem.
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2009, 11:57:00 pm door Priscilla en Aquila »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: juni 18, 2009, 10:43:12 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 juni 2009 om 23:41:

Het is handig om even chronologisch neer te zetten waar Jezus eerst was en vervolgens naartoe ging in het begin van Zijn openbare dienst.

Chronologische gebeurtenissen in het begin van Jezus' dienst:

- het begon met de verzoeking in de woestijn.
- Hierna is Jezus in Jeruzalem waar Hij hoort dat Johannes de Doper is gedood.
- Hij vertrekt daarop naar Galilea waar hij rondgaat in de synagogen en leert,
- gaat dan naar Nazareth waar Hij leest uit Jesaja 61, waar Zijn boodschap niet wordt aanvaard. Dat staat in Lucas 4 beschreven.
- Gaat naar Kapernaum, zie ook Matt 4

De bruiloft te Kana staat er niet tussen.

quote:

Er is hier een tweevoudige beschrijving van Galilea, nl als Zebulon en Naftali in Genesis.
Hier is een moeilijke verklaring voor: In genesis worden de zonen van Jakob beschreven, iedere zoon typeert de gehele natie, en dan een bepaald aspect van de geschiedenis.
Je bedoelt waarschijnlijk de zegenspreuken van Jacob op zijn sterfbed.

quote:

Zebulon typeert de tijd van hun verwerping als ze handelslui zijn geworden.

Haal je dat uit de bijbel? Waar dan?

quote:

Hier in Zebulon en Naftali schijnt de genade het eerst, tot de minstbedeelden, de worstelenden.

Zo werkt God!

quote:

.

Maar juist waar de mensen het diepst zijn gezonken komt de Heer het eerst. Ook is dit een bewijs dat de Heidenen als eerste tot Hem komen (het beeld dat de heidenen het eerste volk zullen zijn in deze tijd die Hem aannemen)
Ja de hoeren en de tollenaren gingen de schriftgeleerden voor in het koninkrijk van God.  (Math.21:32) Een troostrijke gedachte van hoop voor de mensen om wie we ons zorgen maken.

quote:

Jezus, de Koning Zelf proclameert het Konkrijk dat nabij is.
In Hem, de Koning van het Koninkrijk was het voor Israel nabij. Alleen moesten ze wel de koning aanvaarden. Dat hebben ze niet gedaan en daarom is het koninkrijk uitgesteld. Jezus is nog geen koning te Jeruzalem.
Voor ons nu wel.

quote:

17 Aan de koning der eeuwen, de onvergankelijke, onzichtbare en enige God, zij de eer en glorie tot in alle eeuwigheid. Amen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: september 16, 2009, 09:59:21 pm »
Een vraag over Johannes 3

quote:

14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft.

Waarom wordt Jezus, de Mensenzoon hier vergeleken met een slang?

Dat Jezus verhoogd moest worden is begrijpelijk. Wij moeten onze blik op het kruis werpen om gered te worden, zoals de Israelieten moesten opzien naar de koperen slang.

Maar de slang doet me denken aan de zondeval in het Paradijs. De slang (Oude Slang) wordt ook in Openbaringen tweemaal genoemd, als beeld van de Satan. (Openb.12:9 en 20:2)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: september 16, 2009, 11:58:51 pm »

quote:

Adinomis schreef op 16 september 2009 om 21:59:
Een vraag over Johannes 3

[...]

Waarom wordt Jezus, de Mensenzoon hier vergeleken met een slang?

Dat Jezus verhoogd moest worden is begrijpelijk. Wij moeten onze blik op het kruis werpen om gered te worden, zoals de Israelieten moesten opzien naar de koperen slang.

Maar de slang doet me denken aan de zondeval in het Paradijs. De slang (Oude Slang) wordt ook in Openbaringen tweemaal genoemd, als beeld van de Satan. (Openb.12:9 en 20:2)

Ik heb er wel eens een uitleg van gelezen.

Je kunt het zetten in de lijn van 1 Kor 10 dat al deze dingen de Israelieten overkomen zijn om ons iets te leren.
Wat kun je nu hiervan leren?
Het dodelijke gif van de zonde werkt in de mens en veroorzaakt de geestelijke dood.
Zoals de slangen in de legerplaats in de woestijn de Isrelieten beten en ze het gif in zich kregen.

De koperen slang die verhoogd werd, wijst op Christus - dat zegt Johannes 3 ook.
Wat is nu dat beeld?
Een koperen slang heeft geen giftanden - hij lijkt op een echte slang
Zo was Christus ook een mens in de gedaante gelijk aan het vlees van de zonde.
Maar Hij was niet zondig, had dat gif niet in zich zitten.

Door zich aan de mens gelijk te maken (uitgezonderd de zonde) kon Hij juist daardoor ons verlossen van het gif van de slangen die gebeten hadden - we kunnen zo uit onze geestelijke dood levend worden.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: september 17, 2009, 04:00:29 pm »
De vraag van de slang heeft me eerder ook bezig gehouden. Ik begreep ook niet dat Israël in de woestijn zijn blik op een slang moest richten. Nu ik de vraag hier aan de orde stel, ben ik ook op zoek naar antwoorden gegaan.

Er zijn natuurlijk meerdere beelden op te betrekken.

In het Paradijs werd de slang, na de zondeval, door God vervloekt. Adam en Eva niet. Toch had de mens ook de vloek verdiend.

In Deut.21:23 staat: "Want op een gehangene rust Gods vloek." Eigenlijk wilde het zeggen m.i. "de slang, de duivel, is vervloekt." Dat kan alleen Degene zeggen die de macht over de slang heeft.

Het was waarschijnlijk niet zo prettig, en ook ongeloofwaardig, om naar een slang te gaan zitten kijken, terwijl die je rondom belaagt. Daar was geloof voor nodig.

Die verhoogde slang stond toen dus al symbool voor de vloek die op Christus was gelegd, al begrepen de mensen dat toen nog niet.

Het kruis is ook nu een dwaasheid:

quote:

1 Kor.1:23 maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. 24 Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid, 25 want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen.

Maar het zwakke van God, door in de mens Christus in onze plaats tot een vloek te worden, is onze redding van de aanval van de oude slang.

Als wij 'gebeten' worden in het leven is er maar één oplossing; naar het kruis gaan.

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: september 17, 2009, 05:55:03 pm »

quote:

In het Paradijs werd de slang, na de zondeval, door God vervloekt. Adam en Eva niet. Toch had de mens ook de vloek verdiend.
Adam en Eva kwamen toch vervloekt uit het debakel voort, dacht ik.
Ik bedoel, de dood werd voor (door?) de mens geintroduceerd. Maar dat deden ze zelf, niet God.
Zoiets?
« Laatst bewerkt op: september 17, 2009, 06:37:05 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: september 17, 2009, 06:47:51 pm »

quote:

Jerommel schreef op 17 september 2009 om 17:55:
[...]

Adam en Eva kwamen toch vervloekt uit het debacle voort, dacht ik.
Ik bedoel, de dood werd voor (door?) de mens geïntroduceerd. Maar dat deden ze zelf, niet God.
Zoiets?

Je kan even kijken wat er precies over staat:

quote:

Genesis 3
14 Daarop zeide de HERE God tot de slang: Omdat gij dit gedaan hebt, zijt gij vervloekt onder al het vee en onder al het gedierte des velds; op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten, zolang gij leeft.
[..]
16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.
17 En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft,

Hier lees ik inderdaad dat de slang rechtstreeks wordt vervloekt en de aardbodem.
De mens en zijn vrouw krijgen een 'vloek' opgelegd ieder en ze zullen uiteindelijk tot stof weerkeren.

Misschien omdat God al wist dat Hij hen wilde redden - en hen zo niet letterlijk aan de vloek wilde prijsgeven, dat Hij hen daarom niet letterlijk toen ook vervloekte.
Voor hun zonden werd nl direct daarna een offer gebracht: God gaf hen dierenvellen om zich mee te bekleden:

quote:

Gen 3
21 En de HERE God maakte voor de mens en voor zijn vrouw klederen van vellen en bekleedde hen daarmede.
Er werd dus direct na de zonde een dier gedood, er vloeide bloed voor de mens en zijn vrouw, waardoor God hen nog voort kon laten leven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: september 18, 2009, 07:08:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 september 2009 om 23:58:
[...]

Ik heb er wel eens een uitleg van gelezen.

Je kunt het zetten in de lijn van 1 Kor 10 dat al deze dingen de Israelieten overkomen zijn om ons iets te leren.
Wat kun je nu hiervan leren?
Het dodelijke gif van de zonde werkt in de mens en veroorzaakt de geestelijke dood.
Zoals de slangen in de legerplaats in de woestijn de Isrelieten beten en ze het gif in zich kregen.

De koperen slang die verhoogd werd, wijst op Christus - dat zegt Johannes 3 ook.
Wat is nu dat beeld?
Een koperen slang heeft geen giftanden - hij lijkt op een echte slang
Zo was Christus ook een mens in de gedaante gelijk aan het vlees van de zonde.
Maar Hij was niet zondig, had dat gif niet in zich zitten.

Door zich aan de mens gelijk te maken (uitgezonderd de zonde) kon Hij juist daardoor ons verlossen van het gif van de slangen die gebeten hadden - we kunnen zo uit onze geestelijke dood levend worden.
Het doet me ook denken aan het beeld van de slang van Mozus die de twee slangen van de tovenaars opaten. God is sterker dan het kwaad. Jou uitleg lijkt me ook een mooie uitleg van het beeld van die slangen van Mozus en de tovenaars.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: september 19, 2009, 03:57:09 pm »
Ik vond op internet een goede uitleg, vanuit Jezus woorden. Het gaat aan de hand van misverstanden onder welvaardspredikers die weerlegd worden met de waarheid:
Ook de tekst van Joh.3:14 wordt door de welvaartspredikers verkeerd gebruikt. Er staat:  “En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet ook de Zoon des
  mensen verhoogd worden, opdat een ieder die gelooft, in Hem eeuwig leven  hebbe.” Het feit
  dat Jezus die gebeurtenis tijdens de woestijntocht aanhaalt, is niet vanwege de koperen slang.
  Het is als voorbeeld bedoeld van kijken in geloof naar een goddelijke oplossing. Het kijken
  naar de koperen slang van Mozes bracht  genezing voor hen, die door te zondigen tegen God
  door slangen gebeten waren. Het kijken naar Jezus als gekruisigde brengt redding van de straf
  van de zonde. De profeet Jesaja zegt het als volgt: “Maar om onze overtredingen werd hij
  doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt was
  op hem en door zijn striemen is ons genezing geworden” (Jes.53:5).
« Laatst bewerkt op: september 19, 2009, 03:57:43 pm door gaitema »