Auteur Topic: Manifest voor eenheid....  (gelezen 2669 keer)

Hans61

• Bekijk profiel
Manifest voor eenheid....
« Gepost op: juni 26, 2009, 05:15:04 pm »
http://www.wijkiezenvooreenheid.nl/

Het is natuurlijk wel een mooi streven,naar èènheid onder christenen,dat alle hokjes zouden wegvallen,
van gereformeerd tot katholiek en van pinkster tot hervormd etc..........

Het enige wat ik mij afvraag is dan hoe krijgt dit vorm en gestalte na een ondertekening van een dergelijk manifest,
worden er in de nabije toekomst nieuwe kerken of gemeenten opgericht of gesticht zonder dat zei verbonden zijn aan een
bepaalde denominatie ?.........

Ik juich het streven naar èènheid zonder meer toe,maar vraag mij wel af hoe die eenheid dan daadwerkelijk gezicht gaat krijgen.

josdouma

• Christus is Alles
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2009, 06:53:28 pm »
Het is een prachtig streven, en daarom heb ik er ook voor gekozen eraan mee te werken. Maar het gaat daarbij niet om kerkelijke (organisatorische) eenheid ('oude oecumene') maar om het zichtbaar maken van christelijke (geestelijke) eenheid ( 'nieuwe oecumene') en het benoemen van deze werkelijkheid: we zijn (ondanks verschillen) in Christus verbonden!

Over 'Oecumene van de spiritualiteit':
http://josdouma.wordpress...ne-van-de-spiritualiteit/

Over 'Oude en nieuwe oecumene'
http://josdouma.wordpress.../oude-en-nieuwe-oecumene/

...opdat alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God de Vader! (Filippenzen 2:11)

josdouma

• Christus is Alles
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2009, 06:53:51 pm »
Zie ook wat Arjan Plaisier zegt: „De nieuwe oecumene heeft een nieuwe stijl.”

http://www.trouw.nl/relig..._hotel_in_Hilversum_.html

« Laatst bewerkt op: juni 26, 2009, 06:55:43 pm door josdouma »
...opdat alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God de Vader! (Filippenzen 2:11)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2009, 08:01:24 pm »

quote:

josdouma schreef op 26 juni 2009 om 18:53:
Het is een prachtig streven, en daarom heb ik er ook voor gekozen eraan mee te werken. Maar het gaat daarbij niet om kerkelijke (organisatorische) eenheid ('oude oecumene') maar om het zichtbaar maken van christelijke (geestelijke) eenheid ( 'nieuwe oecumene') en het benoemen van deze werkelijkheid: we zijn (ondanks verschillen) in Christus verbonden!

Deze éénheid spreekt me meer aan. Eén zijn in Christus is inderdaad het zichtbaar maken van wat er al is. Mensen die een relatie met Christus hebben zullen, als het goed is, elkaar herkennen. Dan kan ook de Heilige Geest bewerken dat er berouw komt over hetgeen we elkaar hebben aangedaan. Zowel op het persoonlijke vlak als op gemeenschappelijke basis.

Het gevaar bestaat m.i. wel weer dat je een geestelijke eenheid gaat organiseren. Zodra het in een systeem verpakt wordt verliest het aan waarde. Ook het woord "spirituele éénheid" kan verwarrend werken. Ik begrijp wel dat hier de Heilige Geest bedoeld wordt. maar deze term is nauw verwant aan New Age. Er zijn zoveel geesten in de religie.
Waarom niet gewoon "éénheid in Christus"?

Jezus Christus is degene die ons aan elkaar verbindt in Zijn bloed. En met de verschillen weet Hij wel raad.

quote:

Phil. 3:15
en als u op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 26, 2009, 08:39:36 pm »

quote:

Hans61 schreef op 26 juni 2009 om 17:15:
http://www.wijkiezenvooreenheid.nl/

Het is natuurlijk wel een mooi streven,naar èènheid onder christenen,dat alle hokjes zouden wegvallen,
van gereformeerd tot katholiek en van pinkster tot hervormd etc..........

Het enige wat ik mij afvraag is dan hoe krijgt dit vorm en gestalte na een ondertekening van een dergelijk manifest,
worden er in de nabije toekomst nieuwe kerken of gemeenten opgericht of gesticht zonder dat zei verbonden zijn aan een
bepaalde denominatie ?.........
Reken hier maar niet op. Na dit manifest zal men nog zo en dan bij elkaar komen om elkaar voor te houden dat ze toch eenheid moeten zoeken. Maar deze eenheid moet vooral niet concreet zijn en het liefst zo vaag en vrijblijvend mogelijk.

quote:

Ik juich het streven naar èènheid zonder meer toe,maar vraag mij wel af hoe die eenheid dan daadwerkelijk gezicht gaat krijgen.
Deze eenheid is er voornamelijk een van mooie wollige woorden op papier.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 26, 2009, 10:23:13 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 juni 2009 om 20:39:
[...]

Reken hier maar niet op. Na dit manifest zal men nog zo en dan bij elkaar komen om elkaar voor te houden dat ze toch eenheid moeten zoeken. Maar deze eenheid moet vooral niet concreet zijn en het liefst zo vaag en vrijblijvend mogelijk.
Als het vaag en niet concreet is zal het inderdaad ten onder gaan. Maar er kan ook een krachtig concreet getuigenis klinken.

quote:

Die eenheid moet niet bestaan uit mooie wollige woorden maar uit een vast vertrouwen op wat God gaat doen. Echt daarop vertrouwen! Dat vraagt geloof! Maar het is de mens van nature eigen om meer te vertrouwen op eigen maaksels: organisaties, systemen, en kerkelijke documentatie dan op het Hoofd van de gemeente, de Opperherder Jezus Christus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 26, 2009, 10:43:19 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 juni 2009 om 20:39:

Verhip, ik ben het met Thorgem eens. Uniek moment :)
Mooie woorden en zo algemeen mogelijk. Tja, daar scheurt niemand zijn broek aan.
Veel "wij kiezen" maar nu nog het "wij DOEN".
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2009, 10:43:41 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 26, 2009, 11:21:12 pm »

quote:

josdouma schreef op 26 juni 2009 om 18:53:

Ik had er al over gehoord op enkele conferenties van Wilkin van de Kamp.
Ik hou het maar op de navolgende bescheiden mening:

Allen in verscheidenheid één, rond Jezus Christus onze Verlosser.  _O_
Prima initiatief.  d:)b  
Blij dat de GKV in het gezicht van Jos Douma is vertegenwoordigd.  :)
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2009, 11:29:43 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 26, 2009, 11:29:02 pm »
Laat ik nog even aanvullen. Ik vind dit een moedige stap. Het is de zuurpruimerige houding van het eigen gelijk voorbij, in het besef dat we in deze schuldig staan naar God en naar elkaar.

Er komt naar ik meen ook nog een speciale manifestatiedag. Ik hoop daar bij te zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2009, 06:50:05 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 juni 2009 om 23:29:
Laat ik nog even aanvullen. Ik vind dit een moedige stap. Het is de zuurpruimerige houding van het eigen gelijk voorbij, in het besef dat we in deze schuldig staan naar God en naar elkaar.
Het spijt me zeer om te moeten vermelden, maar alle kerken blijven hun eigen leer behouden. De visie op doop, avondmaal/eucharistie, vrije wil, de andere sacramenten enz enz zal echt niet veranderen. Het manifest is overigens een verzameling interviews waarvan iig 1 deelnemer niet vooraf wist dat het om zoiets zou gaan. http://www.trouw.nl/relig...erste_dag_averij_op_.html

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2009, 07:18:16 am »

quote:

Thorgrem schreef op 27 juni 2009 om 06:50:
[...]

Het spijt me zeer om te moeten vermelden, maar alle kerken blijven hun eigen leer behouden. De visie op doop, avondmaal/eucharistie, vrije wil, de andere sacramenten enz enz zal echt niet veranderen. Het manifest is overigens een verzameling interviews waarvan iig 1 deelnemer niet vooraf wist dat het om zoiets zou gaan. http://www.trouw.nl/relig...erste_dag_averij_op_.html

Thorgrem,

ik weet dat jij een overtuigd katholiek in de Kerk bent en zoals ik je ken ook van mening dat die Kerk de schathouder is. Ik heb daar waardering voor, want je staat ergens voor en waait niet met alle winden mee.

Ik denk dat dit manifest een heel realistische is. Ze gaat uit van eenheid in verscheidenheid. Hoe men het ook wendt of keert, was het dan beter geweest dat dit initiatief er niet was geweest.
Dat drs Vlastuin meetekende wekte ùberhaupt verbazing bij me, dus zijn reactie achteraf past weer in het beeld.
Het lijkt me wel waard te vermelden dat aan hem al excuses zijn aangeboden omdat een aantal zaken niet helder waren. Daarbij mag toch wel worden aangetekend dat hij geweten kan hebben met wie hij in gesprek was, namelijk mensen die bepaald niet bij zijn denominatie behoorden. Het argument van niet weten is kan je dus ook te wijten aan niet doorvragen aan betreffende vertegenwoordigers.

Over het meewaaien van winden (ruchama) gesproken. Zou er wellicht één kleine mogelijkheid kunnen zijn dat deze wind door de Geest gedragen wordt, ook al is het maar een klein beetje?

Maar misschien is het mogelijk dit initiatief eens van de positieve kant te bekijken?

Wat vind je er van dat de Korte heeft meegedaan?

citaat: Wederzijdse ontmoetingen en kennismakingen kunnen op plaatselijk niveau gebeuren. Daarbij moeten we elkaar niet vastpinnen op wat niet kan – denk aan de eucharistie en het avondmaal. Laten we elkaar vinden in het openen van de Bijbel, diaconaal samenwerken, dienst van Woord, gebed en zang. Dat gebeurt al veel.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2009, 07:21:32 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2009, 07:31:33 am »
Overigens meen ik begrepen te hebben dat één van de redenen van het initiatief is dat de verdeeldheid het beeld van Jezus Christus afbreuk doet en de kracht van de getuigenis in de samenleving heeft gebroken.

Net kwam bij me de gedachte op dat verschillen van inzicht wel eens gebaseerd kunnen zijn op de taal die men bezigt binnen een denominatie. Dat er dus ook een babylonische spraakverwarring is onder denominaties. Als ik met verschillende christenen praat blijkt dat we het vaak veel meer eens zijn dan oneens.
Dan maak ik overigens wederom onderscheidt tussen vrijzinnig en orthodox.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 27, 2009, 10:40:41 am »
Het kan best zijn dat er in ons land geloofsvervolging komt. Ik heb gemeentes bezocht in een land waar grote vervolging is. Ze vertelden me daar dat de kerken door die vervolging naar elkaar toe werden gedreven. Verschillen werden onbelangrijk. Ze moesten elkaar helpen en verenigden zich in gebed. Dat was voor die tijd ondenkbaar. Als we een krachtig getuigenis geven zal Satan niet stil zitten. Zo werkt het kwade mee aan Gods plan.

Uiteindelijk was vervolging ook de oorzaak dat het evangelie over de wereld ging.

Ik zit er niet op te wachten, maar ik weet dat dit proces er aan zit te komen. Het is een bijbels gegeven "door lijden tot heerlijkheid". Laten we ons vooraf wapenen met Gods woord, ervan getuigen en vergevingsgezind zijn naar elkaar.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 27, 2009, 10:57:43 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 27 juni 2009 om 07:18:
Wat vind je er van dat de Korte heeft meegedaan?

De Korte verwoordt gewoon de katholieke leer. Er valt niets te kiezen, er IS al eenheid met mate en tot op zekere hoogte. Niet alleen met andere christenen, maar ook met joden, moslims, hindoes, boeddhisten en atheïsten.

Als manifesten vol wollige bla bla zonder concreet doel, middel of resultaat, zonder enige verplichting, noodzaak of commitment, helpen om mensen een fijn gevoel te bezorgen, dan is dat prima natuurlijk.

Maar wie werkelijk streeft naar eenheid, doet daar iets aan. Wie werkelijk streeft naar eenheid heft haar in zichzelf op, of versterkt haar juist. Dat zijn de opties, de rest is slap geklets.
So sue me!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 29, 2009, 11:35:40 pm »
Ben hier echt ontzettend blij mee! Ik hoop ook echt dat het concreet wordt en de verschillende kerken in plaatsen elkaar gaan vergeven en berouw hebben voor wat ze elkaar hebben gedaan. Ik denk dat dat erg belangrijk is, de satan vind die verdeeldheid en boosheid/haat op elkaar geweldig. We zijn immers al eens (efeze 4) en dat kunnen we beter bewaren. De gemeente, het lichaam is één en de scheuren in de pezen/spieren mogen weer herstellen. Het is mooi dat we als kerken ook één zijn ook al belichten we zaken anders, we kunnen van elkaar leren. Eenheid in liefde is een onwijs krachtig getuigenis, want aan de liefde onderling herkennen we elkaar. Daar begint het denk ik ook, onze hoogmoed los laten en nederig zijn tegenover andere kerken en kerkleden. Jezus maakt ons één.

Geestelijk gezien is wat nu gebeurd onwijs krachtig en ik bid dat dit doorgaat. Waar eenheid is en geen verwijt komt de duivel niet tussen en eenheid is nodig vooral als we willen dat anderen Jezus leren kennen.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.