quote:
Jou wellicht niet, maar een vredesvoorstel dat per definitie niet bespreekbaar is voor een of beide partijen lijkt mij wel problematisch.
[...]
quote:
Daar lijkt het meestal inderdaad op neer te komen.
quote:
Pooh schreef op 07 juli 2009 om 16:53: Maar die religieuze dimensies spelen dan blijkbaar voor sommigen nog veel harder. Volgens mij zijn de grenzen van '48 behoorlijk eerlijk, historisch verantwoord, en bieden ze beide bevolkingsgroepen genoeg ruimte om gewoon te leven. Dat ze dat niet willen is een ander probleem.
Ze zijn volstrekt willekeurig en bieden geen enkele bescherming voor Israel. Waarom vind je die van '48 wel aanvaardbaar en '67 niet, terwijl die ook veroverd zijn in een oorlog die duidelijk een verdedigingsoorlog was en volstrekt legitiem, ook volgens internationaal recht
Historisch net wat minder verantwoord, maar ach, zolang is 19 jaar ook niet.
Daarnaast is het natuurlijk belachelijk om te verwachten dat Israel ontwikkeld land dat nuttig gebruikt wordt overdraagt aan een stel barbaren dat zichzelf voornamelijk weet te onderscheiden door hun expertise in asymmetrische oorlogsvoering.
quote:
Pooh schreef op 07 juli 2009 om 16:53:Ja, die ja. Natuurlijk kun je soms alleen rechtvaardigheid afdwingen met geweld. Maar dat wil niet zeggen dat je niet meer kunt of mag bepalen wat rechtvaardig is.
Dat klopt, maar ook dat is een vraag van macht zolang die definitievraag bij (internationale) instituten ligt.
quote:
Pooh schreef op 07 juli 2009 om 16:56:[...]
Dat denk ik niet. Ik sta biddend op de bres voor alle onderdrukten en vervolgden in deze wereld, en in dit geval zijn dat toch echt de Palestijnen.
Uiteraard, Israel is rijk, westers(voor een groot deel iig) en zijn in veel opzichten meer ontwikkeld dan de Palestijnen. Ergo, zij zijn de daders en als zij daders zijn kunnen Palestijnen niets anders zijn dan slachtoffers.
Wat moet het fijn zijn om zo zwart-wit te denken.
quote:
Pooh schreef op 07 juli 2009 om 16:56:Ik ben niet van mening dat allerlei bijbelse beloften over 'Israel' of 'Jeruzalem' ook maar iets te maken zouden hebben met de huidige 'staat Israel'. Staan doe ik liever met beide voeten op de grond.
Bijbelse profetieen vervuld zien is per definitie zweverig?
quote:
dingo schreef op 07 juli 2009 om 17:00:[...]
Als je werkelijk zo weinig historisch besef hebt dat je nog nooit het verband gezien hebt tussen Marshallhulp en het Wirtschaftswunder en ook nog nooit het anti-communistische gedachtegoed achter diezelfde hulp gezien hebt, zal ik me die moeite jou en mij besparen.
Daar ben ik heel goed van op de hoogte, evenals (iig. in grove lijnen) van de verschillen in situatie, ideologien, geschiedenis, cultuur en andere zaken tussen de situatie in het midden-oosten op dit moment en het west-europa van na de tweede wereldoorlog.
quote:
dingo schreef op 07 juli 2009 om 17:00:Terzijde van dit alles, ik heb niet gezegd met een hoop geld en economische vrijheid los je alle problemen op. Ik heb wel gezegd dat als er geen einde komt aan de uitzichtloosheid en het totale gebrek aan mogelijkheden om een eigen bestaan op te bouwen voor de Palestijnen dit de grootste bedreiging vormt voor de staat Israël.
Wellicht, maar daar kan Israel maar beperkt wat aan veranderen en als zij zichzelf niet tot schietschijf wilt maken kan ze nog minder doen.