Auteur Topic: Betekenis van Maria verschijningen  (gelezen 26748 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Betekenis van Maria verschijningen
« Reactie #100 Gepost op: juli 19, 2009, 01:25:49 pm »

quote:

Jerommel schreef op 18 juli 2009 om 01:58:
Inderdaad een interessante nieuwe wending van het topic. Roept wel weer een hoop andere vragen op...

Dat "Jezus was altijd al mens" kan ik ergens wel in komen en het geschapen zijn naar Hun gelijkenis lijkt daar op te duiden.
Even wat Gods woord in dat verband zegt:

quote:

Fil.2:6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis.

quote:

Jerommel schreef:
Maar Jezus kwam als een "2e Adam", ik denk die van voor de val (de Adam zonder zonde).

Ik zeg dat vanwege Gen 3:22 "Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad." Dat impliceert dat mensen sindsdien als God zijn geworden,
maar het deed God de aarde vervloeken en de dood introduceren.

Klopt, de mensen willen worden als God, maar er is maar één God die zich wilde vernederen tot mens. Zo was hij inderdaad een tweede Adam.
Adam = mens. Van nature (onze eerste geboorte) zijn we nageslacht van de eerste Adam die ongehoorzaam was. Door wedergeboorte (onze tweede geboorte) zijn we ingelijfd in de tweede Adam die gehoorzaam was tot in de dood aan het kruis.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: juli 19, 2009, 01:41:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 juli 2009 om 11:08:
De eerste Adam en de tweede Adam heeft te maken met iets overeenkomstigs en iets nieuws geloof ik. De eerste Adam was de eerste mens en is de eerste mens die zondigde. Door hem kwam de eerste zonde in de wereld. De tweede Adam is ook de eerste mens, want hij stond als eerste op uit de dood en is als eerste van de dood het eeuwige leven ingegaan. Zoals door Adam de zonde en de dood in de wereld kwam, zo werd door de tweede Adam de wereld van de zonde en de dood verlost.

Dat is overeenkomstig Gods woord. Adam was het hoofd van de schepping. Aan hem was het beheer over die schepping toevertrouwd. Maar dat was fout gelopen. Het hoofd van de mensheid had de zaak in het honderd laten lopen. De schepping zucht onder de gevolgen van de zonde (Rom.8:22)
Dat wilde God tot geen prijs. Hij maakte een plan en Hij gaf de schepping een nieuw Hoofd. Dan komt alles weer goed. Op Gods tijd verscheen Jezus in de geschiedenis. Wie zich aan Hem geeft stapt uit het koninkrijk van de duisternis in het koninkrijk van Licht. (instappen!!)

quote:

Efeze 1:10 om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, al wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten,
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: juli 19, 2009, 02:11:23 pm »
Wie is er allemaal wel eens op een mariabedevaart gegaan? In een naburig dorp hebben zo hier elk jaar een bedevaart die vorig jaar gemoderniseerd is. Wellicht dat ik er dit jaar eens heenga.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: juli 19, 2009, 04:45:06 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 juli 2009 om 14:11:
Wie is er allemaal wel eens op een mariabedevaart gegaan? In een naburig dorp hebben zo hier elk jaar een bedevaart die vorig jaar gemoderniseerd is. Wellicht dat ik er dit jaar eens heenga.

In mijn jeugd ben ik wel eens mee naar Oostakker geweest. (Met de trein) Van Genk naar Scherpenheuvel ben ik te voet gelopen.
Maar het impozantste is wel Lourdes. Daar ben ik geweest, als ik al lang pantheist was. Het heeft mij desondanks zeer geïmponeerd. Emotioneel zeer bewegend.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: juli 19, 2009, 06:12:11 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 juli 2009 om 14:11:
Waarom hebben ze eigenlijk geen Jezusbedevaart? Dan kunnen protestanten mee doen. Veel beter voor de eenheid, nu blijft het een exclusief feestje waar protestanten niets mee hebben.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: juli 19, 2009, 06:13:05 pm »

quote:

Adinomis schreef op 19 juli 2009 om 13:41:
[...]

Dat is overeenkomstig Gods woord. Adam was het hoofd van de schepping. Aan hem was het beheer over die schepping toevertrouwd. Maar dat was fout gelopen. Het hoofd van de mensheid had de zaak in het honderd laten lopen. De schepping zucht onder de gevolgen van de zonde (Rom.8:22)
Dat wilde God tot geen prijs. Hij maakte een plan en Hij gaf de schepping een nieuw Hoofd. Dan komt alles weer goed. Op Gods tijd verscheen Jezus in de geschiedenis. Wie zich aan Hem geeft stapt uit het koninkrijk van de duisternis in het koninkrijk van Licht. (instappen!!)

[...]
Hoe kom je toch aan die kennis? Het verbaast me iedere keer weer.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: juli 19, 2009, 06:33:07 pm »

quote: Adinomis

Klopt, de mensen willen worden als God, maar er is maar één God die zich wilde vernederen tot mens. Zo was hij inderdaad een tweede Adam.

Maar even een nieuw topic aanmaken hier over.
Want dit heeft niks meer met Mariaverschijningen te maken.

Zie: "het Offer, de basisvragen".

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: juli 19, 2009, 06:34:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 juli 2009 om 18:12:
[...]

Waarom hebben ze eigenlijk geen Jezusbedevaart? Dan kunnen protestanten mee doen. Veel beter voor de eenheid, nu blijft het een exclusief feestje waar protestanten niets mee hebben.
Of dat zo goed zou zijn? De hele Maria-kult heeft een beetje voedoe-karakter.

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: juli 19, 2009, 06:44:48 pm »
Niet oecumenisch verantwoorde opmerking verwijderd... O-)
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2009, 07:32:49 pm door Jerommel »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: juli 19, 2009, 06:56:41 pm »
Edit; ik zal pas verder antwoorden als de grove beledigingen verwijderd zijn.
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2009, 07:03:14 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: juli 19, 2009, 06:57:42 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2009, 07:18:02 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: juli 19, 2009, 06:59:06 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2009, 07:19:19 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: juli 19, 2009, 08:21:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 juli 2009 om 18:12:
[...]

Waarom hebben ze eigenlijk geen Jezusbedevaart?
Elke zondag omstreeks 10:00 uur in de parochie bij jou in de buurt. Kijk even op de website van de parochie voor de exacte tijden.

quote:

Dan kunnen protestanten mee doen.
Dat zou kunnen. Ze kiezen er echter zelf voor om dat niet te doen.

quote:

Veel beter voor de eenheid, nu blijft het een exclusief feestje waar protestanten niets mee hebben.

Ook protestanten zijn welkom op een mariabedevaart. Ze kiezen er echter zelf voor om dat niet te doen.
Ik vraag me overigens af waar de allergie voor Maria vandaan komt, binnen de protestantse theologie is daar namelijk geen sprake van.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: juli 19, 2009, 08:29:02 pm »

quote:

vrolijke schreef op 19 juli 2009 om 18:34:
[...]

Bullshit uit de grote duim gezogen.

Maar goed, dit topic dient geen doel meer. Er is niet aangetoond dat de Maria verschijningen tegen de Bijbel ingaan, en ook datgene wat er in de topictitel aangegeven wordt is niet ter sprake gekomen. Daarentegen is het een topic zoals te verwachten viel wanneer men over Maria of heiligen spreekt in protestantse kringen.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: juli 19, 2009, 11:02:17 pm »

quote:

vrolijke schreef op 19 juli 2009 om 18:34:
[...]

Dit impliceert dat je alle verschijningen op één hoop gooit als het eerste het beste spooksel of opgeroepen geest. Zo wordt alles een grote vrolijke heksenketel, wat me nogal onzorgvuldig lijkt. Zelfs voor een pantheist.
Een Christelijk uitgangspunt is dat we kunnen onderscheiden of een geest uit God is, door toetsing.
Zonder het licht en de gaven van Gods Geest, aangewezen op eigen inzicht tast een mens in het duister.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: juli 19, 2009, 11:18:38 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 juli 2009 om 20:29:
Er is niet aangetoond dat de Maria verschijningen tegen de Bijbel ingaan
Gegeven de verslagen van verschijningen in de bijbel, ook van heiligen zoals we aan het eind van Mattheus lezen, kunnen we denk ik wel stellen dat een hedendaagse Maria verschijning niet bij voorbaat tegen de geest van de bijbel indruist.

quote:

en ook datgene wat er in de topictitel aangegeven wordt is niet ter sprake gekomen.

Klopt, maar dit is geen reden om er alsnog aandacht aan te besteden. Is de betekenis van een Maria verschijning één op één hetzelfde als de boodschap die ze bij die gelegenheid uitspreekt?
En de boodschap zelf is meestal een geestelijk appel tot plaatsvervangende boetedoening voor ontaarde mensen, kan men dat zo stellen?

quote:

Daarentegen is het een topic zoals te verwachten viel wanneer men over Maria of heiligen spreekt in protestantse kringen.
Dat is moeilijk te vermijden denk ik. Eigenlijk vind ik het in deze draad nog wel meevallen.

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: juli 19, 2009, 11:45:08 pm »
Ohw... beetje traag geposte reaktie (zie ik nu) op pyro's voorgaande post...

En zonder bijbel helemaal, dacht ik toch...

Bovendien heeft vrolijke het over de Maria-kult, iets dat over het algemeen toch typisch katholiek is, beter gezegd 'binnen de katholieke cultuur leeft'.
De katholieke kerk heeft wel meer dingen waar je als principieel bijbel-gebaseerde (zoekende) christen vanzelf vraagtekens bij tegen komt als je gaat 'toetsen'.
Ook als (onder)zoekende  nog niet- / niet meer-christen kom je die tegen.

Ik wil maar zeggen, het wantrouwen komt niet zomaar uit de lucht gevallen, en is niet zomaar af te doen als niets anders dan anti-geloof of laster van eigenwijze, opstandige of afgunstige luitjes, of als symptoom van gebrek aan kennis. ...Zelfs bij mij niet... :9  8)7  :P

De rijzende vraagstukken dienen aan de kaak gesteld te worden, en verlangen zeker voor de principieel bijbel gebaseerde christenen een bijbel gebaseerde verklaring, die ook nog eens moet kloppen met de context en de strekking van diezelfde bijbel.
En zo ontstond begrijpelijkerwijs het protestantisme.

Verder ben ik het wel met pyro eens.
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2009, 11:49:13 pm door Jerommel »

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: juli 20, 2009, 12:03:18 am »

quote:

kunnen we denk ik wel stellen dat een hedendaagse Maria verschijning niet bij voorbaat tegen de geest van de bijbel indruist.
Hm... Tja, als ik dan een kijkje neem bij wat "the Lady of the Roses" profeteert en beweert over de Eucharist bijvoorbeeld, dan zullen de meningen daar nogal over verdeeld zijn, vrees ik...
Even los van de vraag of het katholiek gedachtegoed / cultuur is of dat het officieel is erkend door het vaticaan.

Goed, genoeg van mij hier, lijkt me zo.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: juli 20, 2009, 09:00:03 am »

quote:

Je doet me een beetje denken aan dominee Andries Cornelissen bij het theologische debat met pastoor Lenaert van Vechel (een van de martelaren van Gorcum).

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: juli 20, 2009, 09:46:50 am »

quote:

Thorgrem schreef op 20 juli 2009 om 09:00:
[...]

Je doet me een beetje denken aan dominee Andries Cornelissen bij het theologische debat met pastoor Lenaert van Vechel (een van de martelaren van Gorcum).

Grappig, die associatie had ik ook!

Los daarvan, Jerommel heeft kennelijk al besloten zich te beperken tot een minderheidsvisie binnen het christendom, en daar is niks mis mee. Maar het lijkt me niet zo zinvol om weer in het soort discussies te vervallen waar hij nogal op aanstuurt. Beleefd vragen beantwoorden, en verder lekker laten lopen, zou mijn advies zijn, broeder :)
So sue me!

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: juli 20, 2009, 10:26:53 am »
Modbreak:
Blijkbaar is men niet in staat over dit onderwerp zinnig te discussieren zonder vooroordelen en veroordelingen -> slotje
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2009, 10:39:06 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte