quote:
Dat weet ik. Op een aantal terreinen komen we niet dichter bij elkaar. In dat besef kunnen we er rekening mee houden. Desondanks heb jij altijd zinvolle bijdragen doe prikkelen en gebaseerd zijn op kennis. Kennis die ook weer gekleurd is ten opzichte van overtuigingen van een ander overigens. Maar desondanks kennis en vaak diepgang.
Als jij aangeeft heldere formulingen belangrijk te vinden begrijp ik dat. Toch heb ik dan het verzoek aan jou soms iets uitgebreider te antwoorrden. Aan de ene kant geeft dat meer ruimte voor te stellen vragen en aan de andere kant meer ruimte op de materie. Dan kan het gevolg weer zijn dat het inzicht van de ander wordt gevoed en weer beter reageert.
Over liefdevol relativeren; ook ik moet met regelmaat mijn telsten bijwerken. Hetzij in de verwerking of achteraf. Maar wat je zegt klopt. Ik wil graag relativeren in de zin die jij aangeeft. Bruggebouwer te zijn. Maar het is dan wel zaak dat men ook over de soms door mij gebouwde (wankele) bruggetjes durft te lopen.
(terzijde)
Wat me wel opvalt is dat jij de enige bent die reageerde. Wat betekent dit ten aanzien van de vragen ik dus stelde?
De grondslag van mijn vragen zijn eigenlijk "neem niet alles klakkeloos over van wat een ander verteld (overlevering). Toets dat, denk en overweeg ook zelf (voor een deel). Timoteus nenadrukt dat zelf. IK ben er zelf achter gekomen dat een belangrijk deel van de traditie dan klopt (niet alles dus) maar dat dit kloppende deel wel gebaseerd is op een eindfolrmulering die niet zegt over de weg daar naar toe. Dus de levensweg die elke christen toeleidt naar dat punt, de kloppende eindformulering.
(simpeler gezeg; je kunt vertellen wat een gevolg is van iets. De oorzaak, de weg daarnaar toe is met hobbels en weet ik wat. Ik noem dat maar even voor het gemak levensheiliging. Dat is dus niet meer en meer leven in een heiliger vorm, maar in een meer en meer heilig inzicht, beleving en besef die juist gebaseerd is op onze feilbaarheid)
Maar ik heb ook wel eens het gevoel dat een deel van de mensen blind achter een leer aanlopen, niet meer nadenken en zelf wil studeren (de paplepel) en daarmee alles wat een ander vindt op voorhand afwijst.
Zij ontdekken dus niets meer en worden lauw en veel erger, ze raken het werkelijk inzicht van de levensweg in christelijke zim kwijt. Ze hebben het verdedigingsschild van het inzicht en de geestelijke wapens niet meer
Over die clubjes; ik denk dat deze heel zinnige dingen hebben te zeggen die je als belangrijk toevoeging zou mogen beschouwen en er wel toe kunnen leiden dat iets wellicht moet worden bijgesteld.
Die bijstelling voor leden / leken heeft dan meer te maken met het beeld van na bijv 1948 en voor kenners vanaf een bepaalde periode daarvoor.
Diak, als jij nog aankopingspunten ziet voor een apart topic (bijvoorbeeld levensheiliging; vorm of besef, uiting of doorleving) mag je die openen.
Ik haak dan komende vrijdag of zaterdag evene kort in, want daarna ben ik weer een week weg.
nu ga ik voor twee weken naar de camping.