Auteur Topic: Betekenis van Maria verschijningen  (gelezen 21168 keer)

pyro

• Bekijk profiel
Betekenis van Maria verschijningen
« Gepost op: juli 12, 2009, 05:39:22 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 12 juli 2009 om 11:10:
[...]
Ik ben benieuwd. Allereerst over welke specifieke verschijning het gaat, de desbetreffende boodschap en de onderbouwing hoe die boodschap tegen die van de Bijbel ingaat. Overigens lijkt het me dan verstandig om een Maria verschijning te nemen die officieel onderzocht en waar gebeurd bevonden is door de katholieke Kerk.

Volgens het internationaal Maria congres (Lourdes 2008) komen Maria verschijningen steeds vaker voor. En is het belangrijk verder te kijken dan de vreugde van de de verschijning zelf, omdat er een boodschap achter zit.

"Volgens de geleerden zijn de Mariaverschijningen de Wil van God, waarmee hij de mensheid herinnert aan de verlossing die in de toekomst ligt. Zij baseren zich hiermee op een uitspraak van Jezus, na diens opstanding, gericht aan Maria Magdalena: "Houd mij niet vast…" De geleerden concludeerden hieruit dat wij ook niet vast moeten houden aan de verschijning zelf, maar lering moeten trekken uit de boodschap die er achter zit."
(vgls Congres over Mariaverschijningen )

De volgende dag maakten Amerikaanse kranten melding dat Maria haar boodschap had achtergelaten in een druif.
Het is mij overigens niet duidelijk of de boodschap al dan niet tegen de bijbel ingaat.
Men kan althans opmerken dat Maria hemeldruif een fruitige verschijning is.

http://www.ikonrtv.nl/uploadedImgs/druifmaria.jpg
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2009, 05:40:51 pm door pyro »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2009, 06:26:23 pm »
Ik moet hier spontaan aan de "Rorschachtest" denken.

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 13, 2009, 05:39:08 pm »
In reaktie op Thorgrem, vanuit een topic waar dit topic uit is voortgekomen, geloof ik.
Er zijn een aantal door de RKK erkende Maria-verschijningen, waarin deze Maria zich presenteert als de "Koningin der Hemelen".
Zij presenteert zich als "de Weg" en claimt dat door haar lijden de mensen gered zijn.
Ik heb daar een aantal documentaires over gezien en e.e.a. gelezen, helaas heb ik geen geschreven bronnen voorhanden, weet ook niet meer welke docu's het waren...
Mijn grote struikelblok is ook dat Maria, de moeder van de Zoon des mensen, dood is.
Het is immers on-bijbels om doden te aanbidden, laat staan er contact mee te hebben.

Er gebeuren wel wonderen en tekenen tijdens verschijningen, maar ook daarover is de bijbel en Jezus in zijn citaten duidelijk, in die zin, dat we moeten waken voor de grote misleidingen.

Best eng allemaal, in deze tijd van enerzijds grote geestelijke honger van vele mensen, en anderzijds vele mensen die al het 'hogere' (extra-dimensionale / metafysische) ontkennen.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 05:41:16 pm door Jerommel »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 13, 2009, 05:45:00 pm »

quote:

Jerommel schreef op 13 juli 2009 om 17:39:
In reaktie op Thorgrem, vanuit een topic waar dit topic uit is voortgekomen, geloof ik.
Er zijn een aantal door de RKK erkende Maria-verschijningen, waarin deze Maria zich presenteert als de "Koningin der Hemelen".
Zou je die dan even concreet willen aangeven? Een gesprek op basis van dit soort vage verwijzingen is onzinnig.

quote:

Zij presenteert zich als "de Weg" en claimt dat door haar lijden de mensen gered zijn.
Idem, bronnen graag.

quote:

Ik heb daar een aantal documentaires over gezien en e.e.a. gelezen, helaas heb ik geen geschreven bronnen voorhanden, weet ook niet meer welke docu's het waren...
Dan wordt het dus een onzinnig gesprek. Jij beweert wat, en iedereen moet maar geloven dat je het correct weergeeft?

quote:

Mijn grote struikelblok is ook dat Maria, de moeder van de Zoon des mensen, dood is.
Het is immers on-bijbels om doden te aanbidden, laat staan er contact mee te hebben.
Het is niet alleen onbijbels, het is ook onchristelijk. Ook levenden aanbidden, anders dan de levende God, is onchristelijk.

quote:

Er gebeuren wel wonderen en tekenen tijdens verschijningen, maar ook daarover is de bijbel en Jezus in zijn citaten duidelijk, in die zin, dat we moeten waken voor de grote misleidingen.
Waarmee je wel insinueert dat sprake is van misleiding, maar aangezien je niet eens duidelijk kan of wil aangeven waar je naar verwijst, blijft er voornamelijk wat vage laster over.

quote:

Best eng allemaal, in deze tijd van enerzijds grote geestelijke honger van vele mensen, en anderzijds vele mensen die al het 'hogere' (extra-dimensionale / metafysische) ontkennen.
Best eng ja, mensen die zonder bronnen wat lasterlijk komen spreken over de moeder Gods.
So sue me!

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 13, 2009, 05:58:38 pm »
God heeft geen moeder.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 13, 2009, 06:03:51 pm »

quote:

Nu wordt het pas echt spannend. Want als je het theotokos ontkend, dan ontken je de tweenaturenleer wat weer tot gevolg heeft dat je de drie-eenheid ontkend. Interessant.

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2009, 06:16:26 pm »
Gaat lekker hier...
Wat heeft de 3-eenheid met "de moeder Gods" te maken?
Voor mij niets.
Jezus was al de Zoon voordat Hij in het vlees kwam.
Hee, ieder z'n geloof hoor, maar het theotokos is niet bijbels, dus heb ik er geen boodschap aan.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 13, 2009, 06:32:07 pm »

quote:

Ja ach, zo gaat het over het algemeen als iemand niet onderbouwt wat boute stellingen dropt. Ik heb het vele malen mogen aanschouwen.

quote:

Wat heeft de 3-eenheid met "de moeder Gods" te maken?

Met consistentie. Het is namelijk voor christenen een vast gegeven dat;
a; Jezus is God (volgens de drie-eenheid)
b; Jezus is waarlijk 100% mens en 100% God (volgens de tweenaturenleer)
c; Het kindje Jezus is uit Maria gekomen.

Dan kun je volgens de geldende logica niet ontkennen dat Maria de moeder Gods is. Althans, niet als je consequent bent.  

quote:

Voor mij niets.
Dat blijkt. Dat veranderd echter niets aan de constatering die een ieder kan waarnemen.

quote:

Jezus was al de Zoon voordat Hij in het vlees kwam.
Dat doet er verder niets aan af.

quote:

Hee, ieder z'n geloof hoor, maar het theotokos is niet bijbels, dus heb ik er geen boodschap aan.

Zo makkelijk is het helaas niet.

Maar goed, ga maar even in op de reactie van Rkdiak die nog open staat. Dan kunnen we kijken wat voor interessants we nog meer tegenkomen.

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 13, 2009, 06:56:34 pm »
Wat jouw logica jou doet geloven moet jij weten, ik zie het anders.
Dat jij je christendom baseert op buitenbijbelse bronnen is ook jouw keuze, maar niet de mijne.
(Dat is eigenlijk altijd de hoofdzaak tussen kerkelijke / traditionele en bijbelse christenen)

Slechts voor de vleeswording was Maria "nodig", net als voor Jezus' broers.
Maar het Woord was er al voor den beginne.
Hij moest als 100% mens komen om de zonden te kunnen dragen.
De mens Jezus stierf, God-Jezus is onsterfelijk.

Het doet er voor mij dus alles aan af, en zo makkelijk is het helaas wel. (in dit geval)

Ik ga nog ff kijken of ik nog met iets op de proppen kan komen m.b.t. Rkdiak's opmerkingen,
Maar ik vermoed dat jullie als RK-boys eigenlijk sowieso niet negatief tegenover de "Maria"-boodschappen staan, so why bother anyway?
Oh ja, omdat het on-topic is natuurlijk... :-D

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2009, 07:21:10 pm »
Okee, voorbeeldje van eigen bodem :

Van 1945 tot 1959 zou Maria tenminste vijftig keer verschijnen aan de Amsterdamse kantoormedewerkster Ida Peerdeman. In diverse boodschappen gaf Maria aan dat ze Vrouwe van alle Volkeren genoemd wilde worden en vroeg ze erkenning voor haar zending als "Medeverlosseres, Middelares en Voorspreekster". Onder de boodschappen bevonden zich ook voorspellingen. De verschijning zou het overlijden van Pius XII hebben voorspeld, de bouw van de Berlijnse Muur, het Tweede Vaticaans Concilie en de enorme geloofsafval in West-Europa. Ine Peerdeman overleed in 1996.
bron: http://www.katholiekneder...ctID578439_FJaar2002.html

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 13, 2009, 07:34:32 pm »

quote:

Jerommel schreef op 13 juli 2009 om 19:21:
Okee, voorbeeldje van eigen bodem :

Van 1945 tot 1959 zou Maria tenminste vijftig keer verschijnen aan de Amsterdamse kantoormedewerkster Ida Peerdeman. In diverse boodschappen gaf Maria aan dat ze Vrouwe van alle Volkeren genoemd wilde worden en vroeg ze erkenning voor haar zending als "Medeverlosseres, Middelares en Voorspreekster". Onder de boodschappen bevonden zich ook voorspellingen. De verschijning zou het overlijden van Pius XII hebben voorspeld, de bouw van de Berlijnse Muur, het Tweede Vaticaans Concilie en de enorme geloofsafval in West-Europa. Ine Peerdeman overleed in 1996.
bron: http://www.katholiekneder...ctID578439_FJaar2002.html

Ja, en nu? Dat er Maria verschijningen zijn geweest in Nederland is een vrij bekend gegeven.
Jij gaat nu echter aantonen dat deze boodschap tegen die van de Bijbel ingaat.

Ik wens je succes, en maak me maar wakker wanneer je eindelijk zo ver bent. Want eerlijk gezegd vind ik het resultaat tot nog toe vrij bedroevend. Ik had een uitdaging verwacht op een onderwerp waarvan ik niet zoveel ken, dat ik me had moeten verdiepen enz enz. Tot nu toe verkoop je enkel gebakken lucht.

En je hebt Rkdiak ook nog niet beantwoord.

En om de gebruikelijke clichés alvast voor te zijn; volgens de katholieke Kerk is het verboden om Maria te aanbidden, Maria mag slechts vereerd worden. En ja, daar zit verschil tussen.

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 13, 2009, 07:40:08 pm »
"Jij gaat nu echter aantonen dat deze boodschap tegen die van de Bijbel ingaat. "
Tja, vriend, bij zo'n  houding komt bij mij het 2 TIM 2:14-17 gevoel op...
Bovendien, als jij denkt dat dit wel bijbels is moet jij maar aantonen waar het staat, niet?
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 07:46:22 pm door Jerommel »

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 13, 2009, 08:07:27 pm »
Wacht even hoor, waar gaat het hier nou mis?
Ik vertel wat dingetjes die eigenlijk niemand inhoudelijk tegenspreekt,
vervolgens word ik beticht van laster, gebaseerd op een onbijbelse "moeder Gods" theorie.
Ik plak er nog even een fragment vanuit de RKK hoek bij, wat aardig mijn beweringen ondersteund, en dan voldoet het niet aan de verwachtingen o.i.d.

Nou, hier nog een fillumpie dan, maar dat zal wel weer te lang zijn naar uwer smaeck:
>>>.http://www.youtube.com/watch?v=w5Ke7Tn3uOU.<<<
Dave Hunt over de Mariaverschijningen. (edit) oeps, verkeerde filmpje, alleen de laatste 10 min. gaan over Maria...  (Ik zoek nog wel ff verder...)
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 11:22:41 pm door Jerommel »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 13, 2009, 08:10:39 pm »

quote:

Jerommel schreef op 13 juli 2009 om 19:40:
"Jij gaat nu echter aantonen dat deze boodschap tegen die van de Bijbel ingaat. "
Tja, vriend, bij zo'n  houding komt bij mij het 2 TIM 2:14-17 gevoel op...
Bovendien, als jij denkt dat dit wel bijbels is moet jij maar aantonen waar het staat, niet?

Sorry, hoor, maar jij begon in deze thread over bijbels en on-bijbels...

Dit wordt vast weggehaald, maar deze lol wil ik hebben:

Altijd weer verbazingwekkend om te zien hoe dingen worden bestempeld als katholiek (beter: "Rooms"), zodat er vervolgens tegenaan kan worden geschopt.

Krijg ik een Spreuken 26:4 gevoel van  :+

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2009, 08:17:30 pm »

quote:

Jerommel schreef op 13 juli 2009 om 18:56:
Wat jouw logica jou doet geloven moet jij weten, ik zie het anders.
Dat jij je christendom baseert op buitenbijbelse bronnen is ook jouw keuze, maar niet de mijne.
(Dat is eigenlijk altijd de hoofdzaak tussen kerkelijke / traditionele en bijbelse christenen)

'Bord', 'voor', 'kop'.

quote:

Hij moest als 100% mens komen om de zonden te kunnen dragen.

En hoe denk je dat Maria de titel 'Theotokos' heeft verworven?

quote:

De mens Jezus stierf, God-Jezus is onsterfelijk.

Over onbijbels gesproken...

quote:

Maar ik vermoed dat jullie als RK-boys eigenlijk sowieso niet negatief tegenover de "Maria"-boodschappen staan, so why bother anyway?
Zoals de waard is kent hij zijn gasten.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)