quote:
Allereerst kun je mij gewoon aanspreken. Vooral van een kerel van 38 lijkt het me niet teveel gevraagd om anderen gewoon bij hun zelfgekozen naam te noemen op dit forum.
Indien mijn reacties voorspelbaar zijn (en dat hoop ik) staat het je vrij om daar op te anticiperen.
quote:
Dat over die dramatisering is een (verplichte?) disclaimer en gaat over een antal scenes. Dus waar je nou zo triomfantelijk over bent is me niet duidelijk.
Ik ben in mijn nopjes omdat je er niet in slaagt een deuk in een pakje boter te slaan. Je hebt overduidelijk geen kaas gegeten van zowel christendom als mariologie. Ook niet zo vreemd, aangezien je nog met je eerste pasjes in het christendom bezig bent. Maar om dan al zo hoog van de toren te blazen, ja ach, dat is lichtelijk lachwekkend zullen we maar zeggen.
quote:
[...]
Veel plezier met je indruk dan. (?)
Dat zal zeker lukken.
quote:
Okay, aan de bijbel toetsen.
Jezus is de enige weg tot de Vader, Naast (de 3-enige) God is er geen ander en ook geen moeder, het contact met de doden verhaal natuurlijk, Jezus betaalde aan het kruis alles en het was geen team-effort met z'n moeder,Eva was de moeder der volkeren, niet Maria, ja enzovoorts dus. Je weet het zelf ook wel.
Leuk, we gaan het aan de Bijbel toetsen. Helaas kom je niet verder dan wat oppervlakkig gebrabbel. Als je enig benul had van de Bijbel (lees bijvoorbeeld de bruiloft te Kana) dan had je wel geweten dat Maria altijd naar Christus verwijst.
Johannes 2; 5 Zijn moeder zei tegen de dienaren: ‘Wat Hij u ook beveelt, doe het maar.’
Maar nog makkelijker is het gegeven (althans voor christenen) dat Maria de moeder van Jezus is (en zo moeilijk te onthouden is het elk jaar opnieuw uitgekauwde verhaal van kerst niet)
Tellen we daarbij op dat christenen geloven dat Jezus God is is 1+1 al snel 2. Behalve voor jou dan.
En laten we voor het gemak ook nog eens even het evangelie volgens Lucas erbij nemen.
Lucas 1;
28 Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.’ 29 Ze schrok hevig bij het horen van zijn woorden en vroeg zich af wat die begroeting te betekenen had. 30 Maar de engel zei tegen haar: ‘Wees niet bang, Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. 31 Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen. 32 Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. 33 Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’
34 Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ 35 De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God. 36 Luister, ook je familielid Elisabet is zwanger van een zoon, ondanks haar hoge leeftijd. Ze is nu, ook al hield men haar voor onvruchtbaar, in de zesde maand van haar zwangerschap, 37 want voor God is niets onmogelijk.’ 38 Maria zei: ‘De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd.’ Daarna liet de engel haar weer alleen.
39 Kort daarop reisde Maria in grote haast naar het bergland, naar een stad in Juda, 40 waar ze het huis van Zacharias binnenging en Elisabet begroette. 41 Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest 42 en riep luid: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! 43 Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt?
quote:
Prima dat je er anders over denkt, maar kom jij dan met bijbelteksten die jouw mening ondersteunen.
Reeds gedaan. Wanneer kom jij met Bijbelteksten die jouw mening ondersteunen? Of beter gezegd, mijn mening ontkrachten.
quote:
Ik heb me aardig verdiept in de ontstaansgeschiedenis van de bijbel en de kerken in de eerste eeuwen, maar zoals je weet verschillen de opvattingen over die materie ook nogal.
Prima, dan weet je ongetwijfeld dat de Bijbel zoals wij die kennen ontstaan is uit de traditie waar jij zo tegenaan probeert te schoppen.
quote:
Ik ben zo'n sola scriptura figuur. Ik zit hier dan wellicht verkeerd?
En ik doe dit idd nog niet zo lang, maar "net nieuw" ben ik niet.
Ieder zijn ding hoor. Maar het sola scriptura is ook gebaseerd op een traditie, zeker niet in de Bijbel terug te vinden.
quote:
Het accuraat relevante verzen ophoesten is niet mijn sterke punt, helaas, vooralsnog.
Nou daag.
Dag dag. Ik hoop dat je de volgende keer met een wat meer uitdagende bijdrage komt.