quote:
elle schreef op 15 juli 2009 om 13:28:[...]
Ik vind het nog steeds een dubieuze uitspraak.
Vergelijk het met de Joodse manier van omgaan met hun bijbel: die wordt in de synagoge, achter slot en grendel bewaard, en alleen mensen met toestemming mogen er met speciale jatten aanzitten.
Vergelijk de situatie eens met Hand. 17:11, dat was nog vroeger in de geschiedenis.
quote:
De Joden in Berea waren welwillender dan die in Tessalonica, want ze luisterden vol belangstelling naar de verkondiging van het evangelie en bestudeerden dagelijks de Schriften om te zien of het inderdaad waar was wat er werd gezegd.
quote:
Elle schreef:
Wat betreft de latijnse mis: kijk naar de Moslims.
Daar vergeleek ik het ook wel eens mee.
quote:
Elle schreef:
Dit onderwerp bespreken vanuit de huidige westerse kennis en westerse tijdgeest levert per definitie misverstanden op.
We hebben toch onze kerkgeschiedenis? Niet dat ik me doorgaans daar veel mee bezig houd. Maar ik heb geleerd dat Luther meende dat hij zijn gerechtigheid moest verdienen. Hij had in zijn kerk nog nooit gehoord van de genade die er is in Jezus Christus. Dat aan het kruis de wet van zonde die tot de dood leidt, teniet is gedaan. Zelfkastijding en boetedoeningen waren nodig om je zaligheid verdienen. De monniken moesten bedelen om in hun onderhoud te voorzien.
Het kerkvolk kon d.m.v. aflaten zijn zaligheid kopen. Ze waren volledig onkundig van vergeving door het bloed van Jezus om niets. Als ze maar hun geld naar Tetzel brachten zou hun ziel behouden zijn.
Als het evangelie was verkondigd hadden de mensen toch kunnen weten dat dit een leugen was?
Totdat Luther in de bijbel ontdekte dat de
rechtvaardige door geloof zou leven, kwam er een nieuwe dimensie in zijn leven. Iedereen moest het goede nieuws weten!
De tekst Rom.1:17 "de rechtvaardige zal door het geloof leven", was eyeopener voor Luther en cruciaal in de hele ontwikkeling.
Maar ook nu ontbreekt de boodschap van rechtvaardiging door het geloof wel eens in protestantse kerken, al wordt dit dan op een andere manier gebracht.
quote:
Elle schreef:
Rest nog steeds dat de oude katholieke kerk een bijbel hadden met daarin de deuterocanonieke boeken; of die bijbel nu toegankelijk was voor veel of weinig mensen.
Als een bijbel in de boekenkast staat heb je er ook niets aan. Het woord moest gepredikt worden.
quote:
Elle schreef:
en dat in de reformatie die boeken uit de bijbel verdwenen zijn.
Het door jou aangevoerde financiele aspect vind ik niet steekhoudend: de deuterocanonieke boeken werden of niet, of in een kleiner lettertype, apart van de rest, 'toegevoegd'. Hoe dan ook een nieuwe status aparte. Terwijl men er ook voor had kunnen kiezen om de gehele bijbel in een wat kleiner lettertype te drukken.
Dit is niet mijn argument. Dit heb ik overgenomen uit het eerder geciteerde boek OI&JL (afgekort) blz. 404. Op blz. 403 staat ook nog dat in bepaalde protestantse kringen gedeelten uit de apocriefe boeken in de eredienst gebruikt werden.
En wat het "achterhouden van de bijbel" betreft heb ik ook nog enkele links gezien over het concilie van Toulouse in 1229.
http://www.aloha.net/~mikesch/banned.htmen....
quote:
„Het concilie van Toulouse, dat omstreeks de tijd van de kruistocht tegen de Albigenzen bijeenkwam, bepaalde: Leken mogen geen exemplaren van het Oude en Nieuwe Testament in hun bezit hebben. ... Het is hun ten strengste verboden de hierboven aangeduide boeken in de volkstaal te hebben”.
„De districtsbestuurders moeten de ketters opsporen in hun huizen en in de bossen. Zelfs hun ondergrondse schuilplaatsen moet men volledig vernietigen”. - Concil. Tolosanum, paus Gregorius IX, Anno chr. 1229. Canons 14 en 2. Dit concilie werd gehouden tijdens de kruistocht tegen de Albigenzen.
http://agp-internet.com/react/2005/ellenwhite/0114.htm
Ik heb gezien dat rkdiak ook enkele gunstige dingen over het bijbelgebruik heeft geplaatst. Ik geloof best dat er pausen zijn geweest die de bijbel wel wilden doorgeven. Mij werd steeds gevraagd het te onderbouwen met bronnen. Dat ontbrak in ieder geval bij deze berichten. De link laatstedag.wordpress heb ik bekeken, maar ik zag op het eerste gezicht geen informatie m.b.t. dit onderwerp.
Ik wil stoppen met dit onderwerp. Er is wat mij betreft genoeg over gezegd.