quote:
okidoki schreef op 15 juli 2009 om 22:46:[...]
as/400 zegt mij niets.
Apple ook weinig en Windows ben ik na het scala aan crashes meer dan zat.
Het geheel is door een certified club aangelegd en zelfs zij adviseren om geen windows te doen.
(ws omdat ze ook mac leveren natuurlijk)
Stap 1, gooi die club eruit en vervang ze door een toko waar ze wel weten wat ze doen.
* AVee is bepaald geen Windows fan, maar het is tegenwoordig prima mogelijk een fatsoenlijk netwerk in de lucht te houden.quote:
op toptijden 6 die draadloos werken via een router.
Allen kunnen ze in de basispc komen om data op te halen.
dat gaat dan om bestanden en niet om programma's, de werkers loggen in met hun laptop.
Daarnaast draait er een printer op voor alle 6 gebruikers.
internet gaat buiten de pc om overigens.
Waarom draadloos? Dat wil nog wel eens een bron van problemen zijn.
quote:
Het systeem is XP Pro maar valt bij het minste of geringste uit.
XP Pro kan prima stabiel werken, mits fatsoenlijk beheerd. En mits de hardware stabiel is, het kan natuurlijk gewoon zijn dat er met de PC zelf iets mis is waardoor de boel uitvalt. Wat voor soort problemen heb je?
quote:
Elke keer een service uitvoeren kost veel geld.
Zie boven, en als je zorgt dat je met die nieuwe club een vast bedrag (per maand/jaar) afspreekt dan hebben ze er zelf belan bij dat de boel blijft draaien, in plaats van er belang bij te hebben dat het stuk gaat...
quote:
Omdat het voor de meeste werkers een bekend iets is.
Mensen worden in opleidingen al opgevoed met Office.
Linux is voorzover ik begrijp open source en verder snap ik weinig van dat gebeuren. Die tijd ligt achter mij, ik ben met win95 gestopt met bouwen van pc's en netwerken.
Veel te duur is een maat die niet zozeer speelt.
Als ik de kosten van het huidige optel dan ben ik ook de nodige euro's kwijt.
De leverancier kan mij een totaalpakket bieden voor ¤5000,-
Dat is dan een basispc met Office en een mcbook Pro 15" en een Pro 17" ook met office erop.
(Overige software kan ik om laten zetten bij de leverancier.
Dat bespaart natuurlijk.)
Zij installeren dan de meuk en zorgen dat het een jaar onderhouden wordt
MS Office op een Mac is niet gelijkwaardig aan MS Office op Windows, de interface is anders, 't is wat minder stabiel, er zijn nog wel eens wat probleempjes met de uitwisselbaarheid van documenten met de Windows versie en MS Access is niet beschikbaar in de Mac versie. Als 'wat ze gewend zijn' een belangrijk argument is, of Access essentieel dan is een Mac niet echt een optie. Verder is het mooi spul, maar wel erg duur.
Verder is er niet zo heel veel mis met Apple's tegenwoordig. OS-X is een stukken beter dan het oude OS-9. Het is overigens niet direct een of-of keuze, mijn Linux op m'n werk doet prima mee in een enorm Windows netwerk, de Mac van een collega van me ook.
Wat ik zelf zou doen, Linux server op whatever hardware er nog rondslingert. Pentium 3 is goed genoeg, Debian stable op installeren, 1x per maand updates installeren en nooit meer uit zetten. Ik heb zoiets hier thuis staan, die gaat echt nooit uit. En de problemen zijn altijd gevolg van m'n eigen expirimenten

Op de laptops moet gewoon staan wat de gebruiker er op wil hebben, of je moet bereid zijn tijd te besteden aan het leren van iets nieuws. En als het dan Windows wordt, verbied je medewerkers om zelf software te installeren. Het liefst zou je alle prive gebruik willen verbieden. In het netwerk hier zijn de problemen met virussen eigenlijk altijd te herleiden tot een laptop die prive op het verkeerde soort websites is geweest of die in het thuisnetwerk een virus heeft opgelopen.
Maar je klinkt alsof je helemaal niet van plan bent het zelf te doen. Echt waar, ik ben een grote Windows hater, maar een beetje beheerder moet met alles vanaf Windows 2000 een redelijk stabiele server kunnen inrichten. Zoek een leverancier die wel weet waar die me bezig is, spreek een vaste prijs af, en bij voorkeur ook garanties over beschikbaarheid, zodat het hen en niet jou geld kost als het stuk gaat. En laat die vervolgens gewoon doen waar ze goed in zijn. Zeker voor een server hoef je helemaal niet te weten wat het allemaal is, als ie het gewoon maar altijd doet