quote:
op 17 Oct 2003 08:52:42 schreef Wilhelmina:
Ik ben heel benieuwd naar de bijbehorende bijbelteksten.
In het algemeen staan er niet al te veel verwijzingen naar bijbelteksten in het boek. Er wordt vaker verwezen naar de belijdenisgeschriften.
Ik noem de punten hier omdat dit boek vormend is geweest voor het denken over wedergeboorte in de GKV. In ieder geval voor mijn generatie (40+). Voor mij geeft dit een goed overzicht van het traditionele denken van de GKV op dit punt. Ik moest dit beamen op belijdeniscatechesatie. Iets wat ik met volle overtuiging heb gedaan. Dit was in principe ook de enige informatie die ik had op dit punt, schrijvers die iets anders zouden brengen waren per definitie verdacht. Iedereen binnen de GKV had deze gedachten, daar kon je gewoon niet anders over denken.
Veel van deze punten kan ik nog steeds beamen. Alleen ben ik er nog niet van overtuigd dat bekering en wedergeboorte twee namen zijn voor dezelfde zaak.
Ik zal proberen de gedachten achter deze stellingen samen te vatten.
* bekering en wedergeboorte zijn twee namen voor een zaak
Dat blijkt b.v. duidelijk uit het gesprek, dat Jezus volgens Joh. 3 heeft gevoerd met Nicodemus. Wanneer Nicodemus zegt, dat hij wedergeboren moet worden, dan betekent dat voor Nicodemus, dat hij zich moet bekeren. Nicodemus moest zich bekeren van zijn eigenwillige godsdienstigheid en ongehoorzame vroomheid, hij moest zich bekeren van zijn hoogmoedige farizese eigengerechtigheid. Hij moest zijn behoud niet verwachten van zijn godsdienstige prestaties, maar van Gods genade alleen, hij moest leren om kinderlijk te vertrouwen op Gods beloften en nederig leven naar de wil van de HERE, die hem bekend was uit de Schriften.* orde van het heil: roeping, geloof, rechtvaardiging, bekering (maar 1 heilswerk vd HG)
verwijzing naar de NGB artikel 24:
Wij geloven dat dit ware geloof, in de mens verwekt door het horen van het Woord van God en door de werking van de Heilige Geest (i), hem opnieuw geboren doet worden en hem tot een nieuw mens maakt (ii). Dit ware geloof doet hem leven in een nieuw leven en bevrijdt hem uit de slavernij van de zonde (iii).(i) Hand 16:14; Rom 10:17; 1 Kor 12:3. (ii) Ezech. 36:26,27; Joh 1:12,13; Joh 3:5; Ef 2:4-6; Tit 3:5; 1 Petr 1:23. (iii) Joh 5:24; Joh 8:36 Rom 6:4-6; 1 Joh 3:9.
* het enig onderscheid in de eeuw van de reformatie is dat wedergeboorte meer de nadruk legt op Gods werk, bekering meer de nadruk op het werk van de mens.
Geen bewijs, maar een geschiedkundige constatering
* wedergeboorte is niet de inplanting van een nieuwe levenskiem
Er wordt de volgende onschriftuurlijke leer geschetst:
Wedergeboorte is de inplanting van een nieuwe levenskiem, een daad van 1 keer, van 1 moment. Die wedergeboorte brengt de HG middelloos tot stand, d.w.z. zonder gebruik van het middel van het Woord. Bij die wedergeboorte is de mens lijdelijk. Daarvan weet hij in de regel eerst niets af. De HG brengt later door het Woord die levenskiem van de wedergeboorte tot doorbraak en ontwikkeling. Dat gebeurt door bekering. Daarin is de mens niet lijdelijk. Maar het kan soms lang duren, dat de wedergeboorte tot doorbraak komt. Die kan lange tijd verborgen blijven. Wanneer de HG bij iemand de nieuwe levenskiem door het Woord tot ontwikkeling brengt, dan kan zo iemand de kenmerken van wedergeboorte bij zich bespeuren. Wanneer hij die kenmerken van wedergeboorte bij zich bespeurt, dan is hij klaar. Dan weet hij, dat de HG zijn belangrijkste, zijn eigenlijke werk, waar het op aan komt, bij hem heeft verricht. Dan weet hij, dat hem niets kan gebeuren, dat hij behouden is en zalig wordt. En omdat de HG de wedergeboorte middelloos werkt, d.w.z. zonder middel van het Woord en de mens daarin geheel lijdelijk is, valt ook bij kleine kinderen, ja bij pasgeboren kinderen al van wedergeboorte te spreken. Anders zouden vroegstervende kinderen ook niet zalig kunnen worden, zeggen die mensen. En zij beroepen zich daarvoor op Joh. 3:3 waar staat: Tenzij iemand opnieuw geboren wordt, kan hij het koningkrijk van God niet zien.De volgende punten zijn geschreven als een bestrijding van die leer.
* wedergeboorte werkt de HG door middel van het Woord
1 Petr 1:23 en Jac 1:18
* wedergeboorte bewijst zich terstond in het doen en laten van de mens
Toen Paulus tot bekering kwam, zei hij: Here, wat moet ik doen? Hij ging,
zoals hem bevolen werd, naar Damascus, hij vastte, bad, liet zich dopen en
predikte het Evangelie * de mens is niet lijdelijk bij de wedergeboorte
Omdat de HG de wedergeboorte werkt d.m.v. het Woord, is de mens daarbij
niet lijdelijk * de grond van de zekerheid van ons behoud ligt niet in de zgn kenmerken van
wedergeboorte
De grond voor de zekerheid van ons behoud .... ligt alleen in Gods belofte.
Wie de grond voor de zekerheid van zijn behoud zoekt in de kenmerken van
wedergeboorte, die wil leven uit de bevinding in plaats van uit geloof. ... Die
begaat de dwaasheid, dat hij zijn anker uitwerpt in het schip in plaats van
buiten het schip, in de vaste bodem van Gods belofte. * bij kinderen is van wedergeboorte geen sprake
Omdat de HG de wedergeboorte werkt door middel van het Woord is er bij
kleine kinderen van wedergeboorte niet te spreken. ... Joh 3:3 geldt niet voor
kleine kinderen, maar voor mensen die Gods Woord kunnen horen en verstaan.
Aan vroeggestorven kinderen van het verbond brengt de HERE zijn belofte van
het eeuwig leven tot vervulling, zonder dat die kinderen nog aan de eis van
geloof en wedergeboorte hebben kunnen voldoen. * wedergeboorte is niet een zaak van in 1 keer
Christenen die menen dat ze voor eens en voor altijd bekeerd zijn komer er
makkelijk toe te verslappen in de strijd tegen de zonde, om de zonde in hun
leven niet zo ernstig te nemen, om te leven in valse gerustheid. ... Nee, het feit
dat de HG ons heeft bekeerd, moet ons dringen tot een leven van voortgaande
bekering. Nu moet ik mij altijd weer bekeren.De rest is wel bekend, daar gaat het over de afsterving van de oude en de opstanding van de nieuwe mens.
* de bekering duurt heel ons leven door (afsterven oude, opstanding nieuwe mens)
* de bekering is verandering in inzicht en verandering in levensgedrag
* De bekering is een wonder dat de HG moet verrichten
* Maar ook wij moeten ons bekeren, dat is de eis van bekering. Doe je dat niet dan ga je verloren.
Er zijn dus niet zoveel tekstverwijzingen Wilhelmina.