quote:
Aslanning schreef op 23 augustus 2009 om 22:54:Ik moest weer even kijken naar het verband, maar het heeft idd betrekking op het winnen van mensen. Het blijft uiteraard een beeld, dat rennen - gelukkig maar want ik ben niet zo enthousist voor rennen...

Nee, zo'n hardloopwedstrijd is ook niet aan mij besteed. De bedoeling van Paulus is natuurlijk te zeggen dat we alles in de strijd moeten gooien om Gods doel te bereiken: het winnen van mensen. En dat is, zoals ook al door Oogje werd opgemerkt, dat we ons verre moeten houden van alles wat ons van God afleidt. Geen energie verspillen (vs. 26) aan wat geen waarde heeft, zodat we beschikbaar kunnen zijn voor wat God door ons heen wil doen.
Het lijkt me ook dat er bedoeld wordt dat we ons steeds op Jezus moeten richten. Jezus zegt "Blijf in Mij, zonder Mij kun je niets doen" (Joh.15.)
quote:
Waarom rennen?
In vers 19 staat "Vrij als ik ben ten opzichte van iedereen, ben ik de slaaf van iedereen geworden om zo veel mogelijk mensen te winnen."
"Slaaf van iedereen" kun je ook verkeerd opvatten. Er zijn veel mensen die om aardig gevonden te worden alles maar doen voor een ander en geen "nee" kunnen zeggen. Slaaf zijn voor een ander is een ander dienen vanuit de liefde van God. Dan kun je op een koninklijke manier slaaf zijn, naar het voorbeeld van Jezus. Dat kun je doen om iemand te winnen voor Jezus, maar je kunt het ook doen voor iemand die al gewonnen is voor Jezus.
Als ik dat zo schrijf lijkt het theoretisch zo prachtig, maar nu nog de praktijk....
quote:
Ik wil nog wat vragen toevoegen ...
1) Te winnen voor wat eigenlijk?
Voor Jezus. Omdat anderen gered moeten worden. Ze kunnen verloren gaan en dat is vreselijk. Zwever schreef: "Omdat er een wereld is die in brand staat en gered moet worden...
quote:
2) Wanneer heb je eigenlijk iemand gewonnen?
Als hij (of zij) zover komt dat hij Jezus aanvaardt als zijn Redder en Verlosser.
quote:
3) Heb je zelf wel eens iemand gewonnen of kun je zoiets niet weten?
Ik heb onder moslim/asielzoekers gewerkt en daarvan zijn er heel wat tot geloof gekomen. Dat was niet mijn werk of het werk van het team waarin ik zat. Uiteindelijk is het Gods Geest die mensen overtuigt. We mogen de handschoen zijn waarin Gods hand zijn werk wil doen (beeld van Corrie ten Boom).
Ook is het mogelijk dat je wel eens iemand hebt mogen dienen, of voor iemand gebeden hebt en iets hebt mogen zeggen waardoor God zijn hart kon bereiken, terwijl je nooit hebt gemerkt dat de persoon gelovig is geworden.
Toch zullen er ook gelegenheden zijn geweest die we voorbij hebben laten gaan.
quote:
Ik hoop dat jullie het met me eens zijn dat het essentiële vragen zijn; immers Paulus zegt dat we zelfs moeten rennen!
Ik denk dat dit beeld heel goed past bij wat er in de gelijkenis van de talenten is beschreven. (Math. 25) We krijgen talenten van God en dan verwacht God dat we ermee gaan woekeren. De beloning is dienovereenkomstig. We krijgen dus een erekrans een soort beloning voor wat Christus in ons tot stand brengt.
De redding krijgen we niet uit verdienste.
Maar als we niets
willen doen met wat we ontvangen hebben dan wacht ons de buitenste duisternis:
quote:
Math.25:28 Pak hem dat talent maar af en geef het aan degene die er tien heeft. 29 Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft nog worden ontnomen. 30 En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.”
dit komt overeen met:
quote:
1 Kor.9:27 Ik hard mezelf en oefen me in zelfbeheersing, want ik wil niet aan anderen de spelregels opleggen om uiteindelijk zelf te worden gediskwalificeerd.
Dit is het aspect "rennen", nu nog hoe dat te combineren is met rust.