Auteur Topic: Maria snapt niks meer van Jezus  (gelezen 1784 keer)

Aslanning

• Bekijk profiel
Maria snapt niks meer van Jezus
« Gepost op: september 12, 2009, 10:03:13 pm »
Vanavond las ik Markus 3.
Ik werd nogal verbaasd door wat ik las....
Wat is het geval...
Jezus heeft volgens Markus discipelen uitgezocht, werpt demonen uit, ja komt nauwelijks aan eten toe! Zijn huisgenoten horen daar kennelijk van en hebben de indruk dat Jezus gewoon z'n verstand verloren heeft. Ze gaan direct op weg... Lees maar:

quote:

"Toen zijn verwanten hiervan hoorden, gingen ze op weg om hem, desnoods onder dwang, mee te nemen, want volgens hen had hij zijn verstand verloren." (21)

Dan volgt er een gesprek met de schriftgeleerden die kennelijk speciaal daarvoor uit Jeruzalem waren gekomen...
Vers 31ev. vervolgen dan :

quote:

" Intussen waren zijn moeder en zijn broers aangekomen. Ze stuurden iemand naar binnen om hem te halen. Zelf bleven ze buiten wachten. 32 Er zat een groot aantal mensen om hem heen, en die zeiden tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers staan buiten en zoeken u.’ 33 Hij antwoordde: ‘Wie zijn mijn moeder en mijn broers?’ 34 Hij keek de mensen aan die in een kring om hem heen zaten en zei: ‘Jullie zijn mijn moeder en mijn broers. 35 Want iedereen die de wil van God doet, die is mijn broer en zuster en moeder."

Ik kan me eerlijk gezegd niet aan de indruk onttrekken dat Maria, die zo prachtig had gereageerd in Luk.1 inmiddels zo'n 30 jaar geleden, nu toch de kluts wat was kwijtgeraakt. Van de broers van Jezus lezen we elders dat ze ook niet in Jezus geloofden en je zou er uit kunnen opmaken dat Maria dat hier ook niet doet. Ze snappen gewoon helemaal niks van Jezus bediening....
Jezus maakt ook onderscheid tussen enerzijds zijn ongelovige huisgenoten, inkl. Maria en anderzijds de discipelen van Jezus die de wil van de hemelse Vader doen. En wat is die wil? Wel, dat ze geloven in de naam van Jezus... Joh.3:36 zegt tenminste:

quote:

"Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’"

Dit hoofdstuk zo lezend krijg ik toch niet de indruk dat Maria altijd maar zo super is als ze heel vaak wordt voorgesteld: ze lijkt me eigenlijk redelijk gewoon, met fouten en gebreken. Dat ze later wel echt tot geloof is gekomen is natuurlijk wel duidelijk....

Gaan jullie mee in mijn interpretatie van dit hoofdstuk of zien jullie dat anders. Op grond waarvan in dat geval?
« Laatst bewerkt op: september 12, 2009, 10:19:54 pm door Priscilla en Aquila »
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 14, 2009, 11:50:22 am »
Hij ging terug naar huis, en weer verzamelde zich een menigte, zodat ze zelfs niet de kans kregen om te gaan eten. Toen zijn verwanten hiervan hoorden, gingen ze op weg om hem, desnoods onder dwang, mee te nemen, want volgens hen had hij zijn verstand verloren.
Ook de schriftgeleerden die uit Jeruzalem gekomen waren, zeiden: ‘Hij is bezeten door Beëlzebul,’ en: ‘Dankzij de vorst der demonen kan hij demonen uitdrijven.’ Toen hij hen bij zich geroepen had, sprak hij tot hen in gelijkenissen: ‘Hoe kan Satan zichzelf uitdrijven? 24 Als een koninkrijk innerlijk verdeeld is, kan dat koninkrijk niet standhouden; als een gemeenschap innerlijk verdeeld is, zal die gemeenschap niet kunnen standhouden. En als Satan tegen zichzelf in opstand is gekomen en verdeeld is, kan ook hij niet standhouden, maar gaat hij zijn einde tegemoet. Bovendien kan niemand het huis van een sterkere binnengaan om zijn inboedel te roven, als hij die sterkere niet eerst vastgebonden heeft; pas dan kan hij zijn huis leeghalen. Ik verzeker u: alle wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen worden vergeven, maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp.’ Dit omdat ze gezegd hadden: ‘Hij is bezeten door een onreine geest.’ Intussen waren zijn moeder en zijn broers aangekomen. Ze stuurden iemand naar binnen om hem te halen. Zelf bleven ze buiten wachten. Er zat een groot aantal mensen om hem heen, en die zeiden tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers staan buiten en zoeken u’. Hij antwoordde: ‘Wie zijn mijn moeder en mijn broers?’ Hij keek de mensen aan die in een kring om hem heen zaten en zei: ‘Jullie zijn mijn moeder en mijn broers. Want iedereen die de wil van God doet, die is mijn broer en zuster en moeder.’
 (Marcus 3:20-35)

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Bij deze tekst voel ik me op en top Groninger. De familie van Jezus heeft zoiets van 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Dit zie ik terug in vers 21 in het woordje 'hiervan'. Ze hoorden dat er zo'n menigte op Jezus afkwam dat Hij niet eens meer de tijd had om te eten. Ik krijg het idee dat ze zoiets hadden van: nu is het mooi geweest. Jezus, er is werk aan de winkel in de werkplaats. De kar van de oude Zebedeüs moet nog gerepareerd worden enz. Ga een andere keer maar weer de profeet uithangen. Daarnaast denk ik dat sociale factoren, zoals de familie-eer een rol speelden. En misschien de angst voor ingrijpen van de Romeinen. Zelfs de discipelen hebben lange tijd gedacht - in lijn met de Joodse Messiasverwachting - dat Jezus vooral een leider zou zijn die de Romeinen de zee in zou drijven. Wat dat betreft waren er wel vaker profeten geweest met een lading zeloten achter zich aan. Jezus was niet de eerste en ook niet de laatste gekruisigde. Zo kan men wellicht zeggen dat zij uit liefde Jezus wilden tegenhouden, net als Petrus later zou doen. Ze begrepen het pad dat Hij moest gaan (nog) niet, en hoe zouden ze het moeten begrijpen? Jezus geeft aan dat Zijn doelen anders liggen: 'Want iedereen die de wil van God doet, die is mijn broer en zuster en moeder' (35) Wat wil dit zeggen? Jezus is er allereerst om de wil van Zijn Vader te doen, en niet om zich te conformeren aan de wil en liefde van Zijn moeder en broers. Zij moeten Hem serieus nemen in wat Hij doet, ondanks hun zorgen, gedachten en overtuigingen. Zij moesten leren om Hem te vertrouwen. Zagen zij alleen de mens Jezus? Ik denk Maria zeker niet. Maar om als moeder het pad dat je zoon gaat te accepteren, vraagt veel. Erg veel.

Maar dat is gelukkig niet het eindpunt. Ze hebben het uiteindelijk begrepen en hun vertrouwen in Jezus gesteld. Maria was er bij toen de Heilige Geest werd uitgestort, en een broer van Jezus (Judas geloof ik) is later leider van de gemeente te Jeruzalem. Als mens kun je niet Gods plannen zien, en de wegen die Hij gaat. Je kunt God niet inkaderen. Daarom past bescheidenheid, al wil je spreken vanuit je geloof, je idealen, vanuit liefde.  

(just my two cents of exegese)
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 14, 2009, 03:23:48 pm »
Modbreak:
Herkansing. Als iemand z'n originele bericht terug wil dan mag die mij mailen (of een TR maken).
« Laatst bewerkt op: september 14, 2009, 04:09:06 pm door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 14, 2009, 06:14:42 pm »
Mooie reactie Ursa! De Bijbel lezen, maakt dat je je steeds weer kunt verbazen, geeft aanleiding tot eigen overwegingen, je herkent jezelf, anderen. Het doet iets met je! Mijn eigen verbazing kwam voort uit een discussie met een Zweedse katholiek met wie ik in een heel plezierig gesprek ben over wat de Bijbel over Maria zegt, uiteraard met af en toe wel wat uitstapjes naar hoe hij de dingen ziet, maar gelijktijdig in respect voor elkaars visie. Dat is boeiend. Zo kwam ik op Marcus 3 en vooral de prikkelende NBV geeft dan een vertaling die je snel de NBG of andere oudere vertaling doet grijpen, zo van: "staat dat er echt?" Dat vind ik wel positief van de NBV.

Tja, wat Maria betreft is het goed om te zien hoe zij hier kennelijk met haar "jongens" op weg gaat om "in te grijpen". Uiteraard heel goed bedoelend! Daar twijfel ik eigenlijk helemaal niet aan, maar het laat wel zien dat Maria toch maar een heel gewone vrouw was, een vrome vrouw, dat wel, maar toch ook denkend vanuit haar eigen Joodse Messiasvisie, precies zoals jij ook schrijft.
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18