Auteur Topic: Opnieuw een scheuring???  (gelezen 110223 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #500 Gepost op: februari 07, 2010, 10:28:11 pm »

quote:

Doarsie schreef op 07 februari 2010 om 22:24:
[...]

Volgens mij lees ik 'niets nieuws'.
Ik neem dan ook aan dat 'ze' zich bij eerdere 'vrijgemaakten' zullen voegen.

Ik schreef ook niet dat het nieuws was :)
Wat Dalfsen gaat doen weet ik niet, laten we hopen en bidden dat er weer eenheid gevonden wordt en dat de breuk geheeld wordt.
Mail me maar als je wat wilt weten

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #501 Gepost op: februari 07, 2010, 10:40:58 pm »
Ja, dat hoop en bid ik ook.  Wij hebben ( hadden) Ds. Heres nog wel eens te preken.

Ik mocht er wel graag naar luisteren.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #502 Gepost op: februari 07, 2010, 10:53:55 pm »

quote:

Doarsie schreef op 07 februari 2010 om 22:40:
Ja, dat hoop en bid ik ook.  Wij hebben ( hadden) Ds. Heres nog wel eens te preken.

Ik mocht er wel graag naar luisteren.

Je kunt hem niet verwijten dat hij niet kan preken denk ik, ik heb wel eens wat online van hem beluisterd.
Jammer dat het zo moet...

joepie

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #503 Gepost op: februari 08, 2010, 09:26:12 am »

quote:

okidoki schreef op 07 februari 2010 om 15:47:
[...]

offtopic:kun je deze opmerking uitleggen?

Naar aanleiding van mijn opmerking dat wim zijn eigen keizerrijkje heeft gesticht......
Ik hoef alleen maar zijn reactie,s te lezen in een ander topic over de scheuring.
Of te kijken hoe hij meent dat er b.v. nog maar één kerkdienst per zondag genoeg is terwijl er met elkaar is afgesproken dat er twee kerkdiensten zullen belegd worden per zondag.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2010, 09:26:56 am door joepie »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #504 Gepost op: februari 08, 2010, 11:15:45 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 februari 2010 om 20:22:
[...]

Je worstelt met eenzelfde probleem als ik, zie ik...

inderdaad. Ik had ook niet anders verwacht, op basis van wat je al eerder hebt geschreven (over andere onderwerpen) :-)

quote:

Want, om het dan maar eens "postmodern" te formuleren: wat is dan de basis voor onze kennis?? Een en dezelfde bijbel, die soms waarheden kan opleveren die tot op zekere hoogte (!) divergent zijn... En we (op grond van diezelfde bijbel) de afwijkende mening van een ander een zelfde status moeten toekennen als de eigen mening...

Dan toch de "eigen mening" maar ondergeschikt maken aan "de traditie"?? Maar die traditie is OOK niet statisch... Hetgeen alleen al de geschiedenis van de Reformatie aantoont (maar in feite de hele Kerkgeschiedenis)!!!

Rest inderdaad een "laten we allemaal proberen oprecht naar de bijbel te luisteren"... En het vertrouwen op Gods leiding in zijn Kerk (geloof, dus)...
Het grote probleem is, dat we zo ontzettend moeilijk onze eigen verborgen wensen en angsten kunnen scheiden van wat we lezen. Kijk maar naar de situatie die vanmorgen (alweer) op het nieuws was over de commissie Davids (dus over de vraag of het kabinet voldoende geinformeerd heeft ivm de Irak-oorlog, etc). Balkenende heeft de belangrijkste conclusies al bij het eerste verschijnen terzijde geschoven, en de PvdA uiteraard niet. Nu proberen ze een gezamelijke brief namens het kabinet op te stellen, omdat ze het oneens zijn over wat dat Commissie-Davids rapport nu precies zegt. Maar wat het zegt, lijkt me duidelijk (en als ze willen, nodigen ze Davids uit die het nog eens kan uitleggen). Het gaat er niet om wat de waarheid is, maar wat ze ervan kunnen maken, wat in hun politieke straatje past. Dat is een aardig voorbeeld van hoe het vaak ook gaat met bijbeluitleg op het ene punt na, dat je de auteur niet om verduidelijking kan vragen, en dat we de Auteur -- de Geest -- niet altijd goed begrijpen. Maar ook bij die uitleg spelen onze angsten, wensen, gedragingen, zondes, etc mee, en vinden we maar al te vaak de bevestiging van het standpunt dat we toch al hadden.

Het is wellicht geen absolute regel, maar ik vind een conclusie die iemand op basis van de bijbel trekt, een stuk plausibeler als die conclusie niet blijkt te zijn wat die persoon wenste, maar juist iets lastigs, iets schijnbaar tegenstrijdigs, iets moeilijks. Dan weet ik in ieder geval dat eigen wensen en verlangens hopelijk geen rol hebben gespeeld (tenzij iemand een sado-masochist is, uiteraard!)

quote:

[...]

Zoals je, hopelijk, in mijn posts zult merken heb ik geen afkeer van dogma's of dogmatische systemen. Ik verdiep me er graag in om meer duidelijkheid te krijgen m.b.t. de boodschap van de bijbel.

check!

quote:

Toch realiseer ik me dat een "denksysteem" nooit het laatste woord kan hebben... En dat het soms nodig kan zijn om geloofswaarheden te herformuleren als de omstandigheden daar toe dwingen... En daar lijken onze "moderne tijden" soms wel heel sterk aanleiding toe te geven... Waarbij antwoorden uit het verleden niet altijd een antwoord geven op actuele vragen...

(...)
mee eens, herformulering kan nodig zijn. En het kan zelfs nodig zijn om iets wat we absoluut waar achtten (dogma's) te heroverwegen. Maar uitgaande van Nunc's rule-of-thumb... ik ben er heel voorzichtig mee om dat te doen omdat 'de situatie' of 'de moderne tijden' daartoe aanleiding zouden geven. Iets dat de tand des tijds heeft doorstaan, en doordenken van vele generaties gelovigen, en kritiek van vele generaties 'ketters', acht ik a priori een stuk betrouwbaarder dan iets waarvan we nu ineens ontdekken dat het allemaal heel anders is dan we in het verleden dachten, en wat - oh grote verrassing - precies overeenkomt met wat we graag wensten, of wat de (post-)moderne maatschappij acceptabel vindt.  (n.b. ik sluit dus niet uit dat het kan gebeuren, maar ik acht de kans dat het zo gebeurt heel klein).

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #505 Gepost op: februari 08, 2010, 12:00:30 pm »

quote:

Nunc schreef op 07 februari 2010 om 19:30:
[...]

ik snap dat zoiets pijn kan doen. Andersom heb ik dat ook, bv. bij de afwijzing door evangelicalen, katholieken, etc. Ik denk dat we daar niet aan kunnen ontkomen zolang er essentiële verschillen zijn.

Het ging mij in m'n reactie dan ook niet daarom. Ik heb er geen probleem mee dat mensen het niet met mij eens zijn. Andersom ben ik het ook niet altijd met iedereen eens. Wel heb ik er problemen mee, als iemand een andere groep (nota bene een partij in de discussie) wegzet met opmerkingen als "wat je doet heeft niks meer met kerk te maken" (en dan nog zonder enige onderbouwing). Het is één ding om het met de ander oneens te zijn, het is iets heel anders om de ander zo keihard af te serveren.
Beste Nunc. Ik heb er afgelopen nacht (ik had toch even tijd...) nog eens over doorgedacht... Ik denk dat we wel degelijk kunnen ontkomen aan "het afwijzen van andersdenkenden" op het moment dat er verschillen zijn in denken...

Kijk eens wat Paulus leert in zijn eerste Korinthebrief over "het Lichaam van Christus". Wij zijn niet ineens in een situatie beland waarin we niet 1 lichaam zijn maar meerdere... Sterker nog, uitgaand van de beeldspraak van Paulus (Christus?!) is dit ook onmogelijk...!! Wij zijn hooguit verschillende lichaamsdelen...!!

Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen.

En wat gaat er aan vooraf? Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu Joden of Grieken zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn.

Of we nu Joden of Grieken zijn... Als je het binnen de Kerk nu hebt over een verschil in geloofspraktijk.. Me dunkt dat deze verschillen destijds groter waren dan die binnen de huidige GKV!!! En toch, zegt Paulus, wij zijn één Lichaam... En we kunnen niet tegen elkaar, als lichaamsdelen, zeggen "we hebben elkaar niet nodig"... Let wel: dit geldt dus voor ALLE kerkelijke "partijen"!! (dus b.v. ook NGK/GKV....)

En let ook eens op de context van deze passage: deze loopt m.i. van 1 Kor 11:17 t/m 1 Kor 14....

"Richt u op de hoogste gaven. Maar eerst wijs ik u een weg die nog voortreffelijker is"... Paulus wijst m.i. de weg uit de huidige kerkelijke strubbelingen!!!

En natuurlijk mag je streven naar de hoogste gave van kennis en waarheid... Maar "eerst wijs ik u een weg die nog voortreffelijker is"...

(En ja, die is "tegen het zere been van alle partijen" bedoeld... En IK schrik er OOK van als ik in mijn eigen spiegel kijk...!!)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #506 Gepost op: februari 08, 2010, 12:04:58 pm »

quote:

joepie schreef op 08 februari 2010 om 09:26:
[...]

Naar aanleiding van mijn opmerking dat wim zijn eigen keizerrijkje heeft gesticht......
Ik hoef alleen maar zijn reactie,s te lezen in een ander topic over de scheuring.
Of te kijken hoe hij meent dat er b.v. nog maar één kerkdienst per zondag genoeg is terwijl er met elkaar is afgesproken dat er twee kerkdiensten zullen belegd worden per zondag.
offtopic:In feite geef je hem daarmee een schopje onder de tafel door, ben ik niet van je gewend :)
Het beleid in A'dam is een kerkenraadsbeleid, dominees maken geen beleid immers, de plaatselijke raad bepaalt.
De persoonlijke opmerkingen over wat hij volgens jouw wel / niet wil met betrekking tot 2e diensten doet hier helemaal niet terzake lijkt mij.
Daarnaast herken ik wel aardig wat in zijn schrijfsels, niet dat de vorm altijd charmant is maar dat went wel.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2010, 12:19:45 pm door Riemer Lap »

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #507 Gepost op: februari 08, 2010, 05:47:03 pm »
bedankt voor je reactie, Hendrik. Ik denk dat je twee dingen door elkaar laat lopen, namelijk de leer (de inhoud, dogma's, etc) en wat jij 'geloofspraktijk' lijkt te noemen. Joden en grieken verschilden veel van elkaar, zeker meer dan jij en ik, qua cultuur. Daar is niks mis mee, sterker nog, het kan verstikkend zijn als iedereen een kopie van elkaar is.

Maar ik zie wel dat Paulus meermalen waarschuwt tegen afwijkende leer, dwaalleraren, etc. Dus kennelijk kunnen joden en grieken wel naast elkaar bestaan in de kerk, maar de zuivere leer en de dwaalleer niet. De weg van liefde die Paulus wijst, kan wel de weg zijn voor culturele verschillen, maar als ik de waarschuwingen en harde veroordelingen van Paulus over dwaalleer zie, duidelijk niet voor dwaalleer!

Als je die twee door elkaar haalt, krijg je ofwel een soort doperse hang naar perfecte heiligen zonder enige zonde (dus je mag pas bij de kerk horen als je al een heilige bent, zonder zonde), of je krijgt een kerk waarin je met de mantel der liefde bedenkt wat Jezus en Zijn apostelen stellig afwijzen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #508 Gepost op: februari 08, 2010, 06:24:02 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 06 februari 2010 om 15:41:
Edit; Never mind. Als iemand zijn eigen straatje schoon wil vegen door vooral te wijzen naar de ander dan kan ik dat eigenlijk enkel heel meelijwekkend vinden.
Met ze in gesprek gaan gaat ook niet heb ik ontdenkt. Het doet me denken aan een beeld die me uitgelegd werd van wat God wil en hoe mensen in de kerk helaas vaak zijn. God wil immers dat we als arenden opstijgen met behulp van de wind dat Gods adem voorstelt. Maar in het nest ruziën de arendskuikens en maken veel ophef. De veren vliegen in het rond in het nest. Maar we moeten geen aandacht besteden aan het lawaai dat de kuikens in het nest maken, maar ons richten op God.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2010, 06:25:18 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #509 Gepost op: februari 08, 2010, 06:29:04 pm »

quote:

Salomo schreef op 04 februari 2010 om 19:43:
[...]

Er zijn veel plaatsen, inderdaad ook Amsterdam, waar ik alleen al om de kerkelijke gemeente en predikanten nooit zou gaan wonen. En ik weet zeker dat er velen zijn die zo redeneren. In dit soort gemeenten is het 'evenwicht' zoek en dit zal nooit meer herstellen (oorzaak? imho uiteindelijk de landelijke synoden die steeds meer verschillen toestond).
Daar komt dan nog bij dat hier doorgaans de meeste van onze jongeren kerkelijk worden opgevoed en dit op een manier, als die straks allemaal kerkenraden en synoden gaan bevolken mieteren we hard genoeg zo van ons hellend vlak de PKN in ;-)
Dat zou mooi zijn.

joepie

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #510 Gepost op: februari 08, 2010, 06:47:35 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 februari 2010 om 12:04:
[...]

offtopic:In feite geef je hem daarmee een schopje onder de tafel door, ben ik niet van je gewend :)
Het beleid in A'dam is een kerkenraadsbeleid, dominees maken geen beleid immers, de plaatselijke raad bepaalt.
De persoonlijke opmerkingen over wat hij volgens jouw wel / niet wil met betrekking tot 2e diensten doet hier helemaal niet terzake lijkt mij.
Daarnaast herken ik wel aardig wat in zijn schrijfsels, niet dat de vorm altijd charmant is maar dat went wel.

Ik vind hem anders redelijk openbaar boven tafel ;-)

En dat geloof jij nog?
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2010, 06:48:55 pm door joepie »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #511 Gepost op: februari 08, 2010, 06:51:44 pm »

quote:

drentenaar schreef op 05 februari 2010 om 12:27:
[...]

Beste leeuw,

Heeft de NGK nou zo bar veel reden om optimisme te koesteren over haar toekomst?
Mij lijkt van niet!
De benaming NGK is een 'verzamelnaam'.

In de éne plaats werkt men van harte samen met de PKN,
in een andere met de CGK óf met de GKv,
soms (Deventer, Nijmegen) zowel met CGK als met GKv,
óf (A'frt-Vathorst!) met PKN én CGK.

Ik heb best wat sympathie voor de NGK,
doch concludeer dat men - zeker op landelijk niveau - amper profiel heeft!
Overigens heeft de NGK sedert haar ontstaan  - ca. 1967 - geen groei gekend.

Dat zegt me niet zo veel. Tachtig procent van de jongeren van de nederlands gereformeerde kerk in Nijverdal gaat nog naar de kerk. Ook dat zegt me niet zo veel, wat me veel meer zegt: er zijn er die Jezus Christus volgen. Er zijn er ook die dat doen in samenwerking met christenen uit andere gemeentes. Nijverdal kent een platform dat gezamelijk zich inspant om de buitenkerkelijke jongeren te berijken in Nijverdal. In dit platform zijn er vertegenwoordigers actief vanuit de PKN, NGK, GKV, vrij evangelischen, vol evangelischen, LDH en nog wat.

Samen staan ze sterk, wat ze alleen niet kunnen doen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #512 Gepost op: februari 08, 2010, 06:56:56 pm »

quote:

drentenaar schreef op 05 februari 2010 om 11:53:
[...]

Ben de laatse paar jaar enkele malen ter kerke gegaan in de Tituskapel én in de Oosterparkkerk.
Minder orthodox dan in Drenthe? Lijkt me niet.
Minder orthoprax dan in Drenthe? Misschien wel ...

Ik constateerde 'slechts' twee verschilpuntjes:
1) Titus- én Ooster zijn diasporagemeenten,
hetgeen in mijn Asser wijkkerk bepaald niet het geval is.  
2) De 'evangelicaalslag' is in Amsterdam nog wat heftiger dan in Assen.

Maar .... na 60 lange vijgemaakte jaren, mét ups en downs,
kan ik enkel concluderen:
In 2020 schuiven de laatste 50.000 vrijgemaakten naadloos de PKN in!
Dan al?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #513 Gepost op: februari 08, 2010, 07:01:51 pm »

quote:

joepie schreef op 08 februari 2010 om 09:26:
[...]

Zijn opmerking is een persoonlijke mening, dat mag hij hebben lijkt me. En er valt wel wat voor te zeggen, al ben ik het er zelf persoonlijk niet met hem eens. Een vrijgemaakte christen bij ons vertelde dat in zijn vrijgemaakte kerk (ongeveer 250 leden) 's avonds nog maar 40 mensen in de kerk zitten. Je zou kunnen zeggen: "de gemeente koos er zelf voor alleen nog maar de ochtenden te bezoeken."

Onze situatie: drie kerken houden samen één avonddienst. De helft van de jeugddiensten zijn ook 's avonds. Dat doen we omdat er onder andere jongeren zijn die na een avond stappen niet voor de kerk vroeg uit bed gaan, maar wel een avonddienst bezoeken. Uit een landelijk onderzoek is er ook eens gebleken dat er meer jongeren in de synodaal gereformeerde kerk zitten, dan in de hervormde kerken (destijds nog geen PKN). Een reden was dat de gereformeerde jongeren naar een gereformeerde avonddienst konden, terwijl veel hervormde kerken geen avonddiensten meer kenden.

Ik heb me wel eens af zitten vragen of een discoavond tot diep in de nacht niet een uitvinding van de duivel is om de jongeren uit de kerken te houden. Ik heb jaren lang zelf de gevolgen in mijn eigen leven ondervonden.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2010, 07:34:56 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #514 Gepost op: februari 08, 2010, 07:10:44 pm »

quote:

Nunc schreef op 05 februari 2010 om 18:53:
Als dat weren niet meer gebeurt in een bepaalde groep, is dat dan nog het lichaam van Christus? Doet het dan nog wat Christus geboden heeft?
Bij welke kerk hoorde Jezus en stond Hij geregeld in te preken?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #515 Gepost op: februari 08, 2010, 07:37:06 pm »
Wederom ter info.
Een aardig grote groep die in Dalfsen zelfstandig is gegaan.

Nd vandaag
Wat mij opvalt is dat de ambtsdragers nog geen heldere status hebben: wel of niet vertrokken zeg maar.
Het lijkt mij dat als een ambtsdrager en een predikant oproepen om niet meer gehoor te geven aan de kerkenraad ter plekke dat dit onder "breken" zou vallen maar kennelijk is dat nog niet het geval.(?)

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #516 Gepost op: februari 08, 2010, 07:50:33 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 februari 2010 om 19:10:
[...]

Bij welke kerk hoorde Jezus en stond Hij geregeld in te preken?

flauwe vraag. Jezus gaf zelf opdracht om waakzaam te zijn voor dwaalleer, hij gaf die opdracht ook nog eens via zijn discipelen meerdere malen, en toen Hij aan Johannes verscheen (Openbaring) kregen 3 v/d 7 gemeenten te horen dat ze wat aan de dwalingen in hun gemeente moesten doen.

Jezus heeft dus vrij duidelijk gemaakt wat Hij verlangt van Zijn gemeente. Het kan best zijn dat ik bij de verkeerde kerk zit (en dan hoor ik dat graag!) maar het kan in ieder geval niet zo zijn dat alle verschillende leren in de verschillende kerken allemaal helemaal waar zijn.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #517 Gepost op: februari 08, 2010, 09:00:45 pm »

quote:

Nunc schreef op 08 februari 2010 om 19:50:
Jezus gaf zelf opdracht om waakzaam te zijn voor dwaalleer, hij gaf die opdracht ook nog eens via zijn discipelen meerdere malen, en toen Hij aan Johannes verscheen (Openbaring) kregen 3 v/d 7 gemeenten te horen dat ze wat aan de dwalingen in hun gemeente moesten doen.
Efeze, Pergamum, Tyatira, Sardes en Laodicea krijgen als GEHELE gemeente het bevel: "breek met het leven dat u nu leidt".
Maar:
Tegen een valse profetes in Tyatira wordt specifiek gezegd: Ik zal haar ziek maken en hen die overspel met haar plegen in ellende storten, tenzij ze met haar breken...

Dit lijkt een zelfde boodschap uit te dragen als Paulus doet in 1 Kor:
11:28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 11:29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf. 11:30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven. 11:31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld. 11:32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld.

Ofwel: de gehele gemeente (het HELE Lichaam van Christus) moet zichzelf toetsen of bekering noodzakelijk is, ieder lid afzonderlijk; laat het individu dit na, en bekeert deze zich niet terwijl dit wel noodzakelijk is, dan velt de Heer zijn oordeel over die personen.

Geeft Jezus niet de opdracht om e.e.a. binnenkerkelijk te behandelen??!!

dingo

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #518 Gepost op: februari 08, 2010, 09:10:53 pm »

quote:

Nunc schreef op 08 februari 2010 om 17:47:
bedankt voor je reactie, Hendrik. Ik denk dat je twee dingen door elkaar laat lopen, namelijk de leer (de inhoud, dogma's, etc) en wat jij 'geloofspraktijk' lijkt te noemen. Joden en grieken verschilden veel van elkaar, zeker meer dan jij en ik, qua cultuur. Daar is niks mis mee, sterker nog, het kan verstikkend zijn als iedereen een kopie van elkaar is.

Maar ik zie wel dat Paulus meermalen waarschuwt tegen afwijkende leer, dwaalleraren, etc. Dus kennelijk kunnen joden en grieken wel naast elkaar bestaan in de kerk, maar de zuivere leer en de dwaalleer niet. De weg van liefde die Paulus wijst, kan wel de weg zijn voor culturele verschillen, maar als ik de waarschuwingen en harde veroordelingen van Paulus over dwaalleer zie, duidelijk niet voor dwaalleer!

Als je die twee door elkaar haalt, krijg je ofwel een soort doperse hang naar perfecte heiligen zonder enige zonde (dus je mag pas bij de kerk horen als je al een heilige bent, zonder zonde), of je krijgt een kerk waarin je met de mantel der liefde bedenkt wat Jezus en Zijn apostelen stellig afwijzen.

Toch waren er in de tijd van Paulus ook al verschillende stromingen: zeflbenoemde volgelingen van Petrus, van Apollos, Paulus zelf en Christus. En wat zegt Paullus, al die anderen zijn fout? Nee hij zegt: "Wat is Apollos eigenlijk? En wat is Paulus? Zij zijn niet meer dan dienaren die u tot geloof hebben gebracht, beiden op de wijze die de Heer hun heeft geschonken."

En die grote aantallen dwaalleraren in de GKV waar zijn die? Waarom worden er uitspraken verlangd van de synode die binden boven wat de bijbel leert? Is er dan helemaal niets aan de hand? Tuurlijk wel er zitten allemaal mensen in de gkv dus volmaakt zal het niet worden vooralsnog. Maar om wat er nu speelt te scheuren is onverantwoord maar inmiddels zijn er al zulke grote woorden gesproken dat er geen weg meer terug is.

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #519 Gepost op: februari 08, 2010, 09:43:52 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 februari 2010 om 21:00:
[...]

Efeze, Pergamum, Tyatira, Sardes en Laodicea krijgen als GEHELE gemeente het bevel: "breek met het leven dat u nu leidt".
Maar:
Tegen een valse profetes in Tyatira wordt specifiek gezegd: Ik zal haar ziek maken en hen die overspel met haar plegen in ellende storten, tenzij ze met haar breken...

11:28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 11:29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf. 11:30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven. 11:31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld. 11:32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld.

Ofwel: de gehele gemeente (het HELE Lichaam van Christus) moet zichzelf toetsen of bekering noodzakelijk is, ieder lid afzonderlijk; laat het individu dit na, en bekeert deze zich niet terwijl dit wel noodzakelijk is, dan velt de Heer zijn oordeel over die personen.

Jezus vermaant twee hele gemeenten ook omdat er sommigen zijn die aan de leer van de Nicolaieten vasthouden. Paulus en anderen roepen op om dwaalleer en dwaalleraren niet toe te laten in de gemeente. Jezus heeft ook (mat.18) opdracht gegeven om mensen die hardnekkig doorgaan met zondigen, uit de gemeente te zetten.

Het is dus beide. Zelfonderzoek en bekering, maar ook het toezicht op elkaar en onderlinge tucht, weren van dwaalleer etc.

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #520 Gepost op: februari 08, 2010, 09:47:38 pm »

quote:

dingo schreef op 08 februari 2010 om 21:10:
[...]

Toch waren er in de tijd van Paulus ook al verschillende stromingen: zeflbenoemde volgelingen van Petrus, van Apollos, Paulus zelf en Christus. En wat zegt Paullus, al die anderen zijn fout? Nee hij zegt: "Wat is Apollos eigenlijk? En wat is Paulus? Zij zijn niet meer dan dienaren die u tot geloof hebben gebracht, beiden op de wijze die de Heer hun heeft geschonken."

nee, Paulus zegt niet "die anderen zijn fout", maar "al die stromingen en groepsvorming zijn fout". En verder, uit andere woorden van Paulus, Johannes, etc, en van Jezus zelf, kun je afleiden dat dwaalleer afgewezen wordt.

quote:

En die grote aantallen dwaalleraren in de GKV waar zijn die? Waarom worden er uitspraken verlangd van de synode die binden boven wat de bijbel leert? Is er dan helemaal niets aan de hand? Tuurlijk wel er zitten allemaal mensen in de gkv dus volmaakt zal het niet worden vooralsnog. Maar om wat er nu speelt te scheuren is onverantwoord maar inmiddels zijn er al zulke grote woorden gesproken dat er geen weg meer terug is.
laat even heel duidelijk zijn, dat ik niet heb beweerd dat er grote aantallen dwaalleraren zijn. Het ging mij om een algemene opmerking op een algemene vraag van Hendrik. Ik heb wel zo m'n bedenkingen bij uitspraken van bepaalde personen, en ook bij bepaalde synode-uitspraken (en enkele daarvan zouden dwaalleer kunnen zijn), maar ik neem de uitspraak niet voor mijn rekening, dat er "grote aantallen dwaalleraren" in de GKv zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2010, 09:49:28 pm door Nunc »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #521 Gepost op: februari 09, 2010, 12:11:33 am »

quote:

Nunc schreef op 08 februari 2010 om 19:50:
[...]

flauwe vraag. Jezus gaf zelf opdracht om waakzaam te zijn voor dwaalleer, hij gaf die opdracht ook nog eens via zijn discipelen meerdere malen, en toen Hij aan Johannes verscheen (Openbaring) kregen 3 v/d 7 gemeenten te horen dat ze wat aan de dwalingen in hun gemeente moesten doen.

Jezus heeft dus vrij duidelijk gemaakt wat Hij verlangt van Zijn gemeente. Het kan best zijn dat ik bij de verkeerde kerk zit (en dan hoor ik dat graag!) maar het kan in ieder geval niet zo zijn dat alle verschillende leren in de verschillende kerken allemaal helemaal waar zijn.

Nee dit is geen flauwe vraag, maar een hele serieuse. Bij welke kerk hoorde Jezus en in welke preekte Hij? Hij bestreed de dwaalleer van binnenuit namelijk. Hij bleef Jood en preekte van de straat en vanuit de tempel. Ook de disipelen preekten wel eens in synagogen. Dat werd niet altijd in dank afgenomen, maar in Berea viel het in goede aarde bijvoorbeeld.

Ik geloof dat we vanuit de synagoge van satan kunnen preken. In het hol van het beest.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #522 Gepost op: februari 09, 2010, 12:22:12 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 februari 2010 om 21:00:
[...]

Maar:

Sterker nog, Hij deed dat zelf ook. Hij bestreed de dwaalleer vanuit de tempel onderandere en als Jood. Tegenover de Samaritaanse vrouw bij de waterpunt sprak hij als Jood haar aan. Jezus identificeerde zich met het Joodse geloof en al waren er velen die Zijn evangelie niet aannamen, Hij bleef zijn hele leven lang een Joodse gelovige. Als een koning der Joden stierf Hij, ook als een koning der gereformeerden en een koning der katholieken zou je het vertaalt naar deze tijd kunnen zeggen.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2010, 12:24:25 am door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #523 Gepost op: februari 09, 2010, 02:25:26 am »

quote:

dingo schreef op 08 februari 2010 om 21:10:
Waarom worden er uitspraken verlangd van de synode die binden boven wat de bijbel leert?

Je citaat illustreert de nieuwe leer. De synode moest gewoon kiezen: gaan we voor de zuivere leer of voor een oplossing uit een impasse. Een impasse die mogelijk zielenheil in gevaar brengt, onrust veroorzaakt, en gemeten vernieuwd enthousiasme in de kiem smoort.

Niemand kan een ander veroordelen, dus de synode ook niet. Maar de synode vergat dat het niet gaat om recht, of om bestuurskwesties, of plaatselijke onenigheid. Maar gewoon om het Woord van God. Wie God's Woord op een voetstuk plaatst en God's Eer hoog houdt als de staf van Mozes, die zal in de geestelijke strijd ook niet het onderspit delven.

Maar wie meent te moeten kiezen uit kwaden, en te moeten besturen tot eenheid, die heeft het zaad van het kwaad gemaakt tot wortels van een ongeestelijke stam.

Wat denk je van overwegingen als:

"Een eigen bijbel is in onze kerk niet haalbaar"
"Met het vervallen van het vierde gebod is de eenheid van de Wet niet gebroken"
"Met concrete fouten in onze kanselbijbel is de eenheid van de Schrift nog niet gebroken"

Sta jij daar achter?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #524 Gepost op: februari 09, 2010, 07:06:25 am »

quote:

small brother schreef op 09 februari 2010 om 02:25:
[...]

Je citaat illustreert de nieuwe leer. De synode moest gewoon kiezen: gaan we voor de zuivere leer of voor een oplossing uit een impasse. Een impasse die mogelijk zielenheil in gevaar brengt, onrust veroorzaakt, en gemeten vernieuwd enthousiasme in de kiem smoort.
Wat een onzinnig eenzijdige en foutieve interpretatie. Wat een valselijke typering van en beperking tot 2 keuzen. Als iemand die werkelijk zo ziet doet diegeen geen recht aan de situatie waar de synode zich over heeft gebogen.

quote:

Wat een ontzettende verdraaiing +  misinterpretatie van een standpunt.

quote:

Sta jij daar achter?
Niet als dit het niveau van de argumenten is van de beteuterden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #525 Gepost op: februari 09, 2010, 07:27:45 am »

quote:

gaitema schreef op 09 februari 2010 om 00:11:
[...]

Nee dit is geen flauwe vraag, maar een hele serieuse. Bij welke kerk hoorde Jezus en in welke preekte Hij? Hij bestreed de dwaalleer van binnenuit namelijk. Hij bleef Jood en preekte van de straat en vanuit de tempel. Ook de disipelen preekten wel eens in synagogen. Dat werd niet altijd in dank afgenomen, maar in Berea viel het in goede aarde bijvoorbeeld.

Ik geloof dat we vanuit de synagoge van satan kunnen preken. In het hol van het beest.
je haalt twee dingen door elkaar: waar je preekt, en waar je bij hoort. Paulus preekte nota bene in Athene tussen de afgodenbeelden. Paulus hoorde daar echter zeker niet bij, hij bestreed het niet "van binnenuit". Hij ging echter wel het hol van de leeuw in. Niet voor niets

Uiteraard predikte Jezus in de tempel en de synagogen. Hij kwam immers in eerste instantie voor het joodse volk, het verbondsvolk? En waar kwamen die bij elkaar...? Maar Jezus' advies aan zijn discipelen was wel: "schud het stof van je voeten", en niet "blijf maar gezellig als ze Mijn leer niet willen horen".

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #526 Gepost op: februari 09, 2010, 08:47:40 am »

quote:

Nunc schreef op 08 februari 2010 om 17:47:

Misschien is mijn "bias" dat "mijn" gemeente in '83 in tweeën brak op (in benoem het bewust simplistisch) "het invoeren van het liedboek"; verschillen in gewenste geloofspraktijk kwamen aan het licht maar men verketterde elkaar om een vermeende (en ik zeg hier bewust vermeende) dwaling in de leer...

Ook binnen mijn huidige gemeente zijn er (weliswaar nog grotendeels onderhuidse) spanningen over "richting/koers"... Maar het is niet op dit punt dat de hakken in het zand gaan... De loopgraven (excuses voor de militaristische term) tekenen zich echter af langs vermeend leerstellige verschillen... En ook langs echte leerstellige verschillen... Ik ontken dat ook niet... Maar naar mijn mening gaat het niet om wezenlijke verschillen die uitmaken tussen "heil en onheil".

(b.v. in '83 zijn er twee orthodox gereformeerde kerken ontstaan met beide een net iets andere "nestgeur"; en mocht de GKV verder breken, dan ontstaan er twee orthodox gereformeerde kerken met beide een net iets andere "nestgeur"...)

Wat ik aan de zijlijn waarneem bij alle discussies binnen de GKV komt mij akelig bekend voor... Ik zie hele bekende discussies, argumenten, etc voorbijkomen. En zie mij bekende mechanismen in het werk treden. Er ZAL een leerstellige kern aan de ge-/verschillen ten grondslag liggen... Maar hiernaast worden een heleboel andere zaken aangevoerd die naar mijn bescheiden mening HEEL veel met geloofspraxis te maken hebben en niets met geloofs-/dwaalleer... En dat vertroebelt m.i. de discussie, de verhoudingen, etc etc meer dan nodig is...

Kortom: ik zie gewoon een conflict escaleren op een al te "menselijke" manier... Begrijpelijk maar kwalijk in het licht van de Schrift... ("gij geheel anders"...)
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2010, 08:48:18 am door Hendrik-NG »

small brother

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #527 Gepost op: februari 09, 2010, 09:43:04 am »

quote:

elle schreef op 09 februari 2010 om 07:06:
Wat een onzinnig eenzijdige en foutieve interpretatie. Wat een valselijke typering van en beperking tot 2 keuzen. Als iemand die werkelijk zo ziet doet diegeen geen recht aan de situatie waar de synode zich over heeft gebogen.

Een one-liner werkt als een voorbeeld: het is helder, het geeft een mening weer, of een typering van een ander.

Het verschil tussen goedkope retoriek en moddergooien aan de ene kant en een scherp neerzetten van een mening of waarheid aan de andere kant zit niet in de retoriek zelf, maar in het inzicht en de verdediging die nadere toelichtingen aan de dag brengen of volkomen ongegrond doen blijken.
Ik heb het nog eens bekeken, en ik zie dat ik het ook anders kan verwoorden, maar ik geloof dat ik niet de meest negatieve typering van de werkelijkheid heb neergezet.

quote:

Wat een ontzettende verdraaiing +  misinterpretatie van een standpunt.
Wil je een toelichting? Wil je de context? Zal ik die geven of wil je zelf het initiatief?

quote:

Niet als dit het niveau van de argumenten is van de beteuterden.

Misschien begreep je me niet. Ik heb geen nog argumenten gebruikt. De kreten uit de akta noemde ik tot illustratie van de stijl van de synode. Ik had ook een andere selectie kunnen maken.
Mag ik vaststellen dat jij dus niet achter de overwegingen staat? Heb je dan interesse in meer informatie op wilde je het hierbij laten?
Maar ik wil wel graag even doorgaan op dat valselijke van de typering die ik maakte. Vindt jij valselijk dat ik afleidt dat de synode niet primair koos voor de zuivere leer? Zullen we dan die drie punten nader bespreken die ik noemde? Dan beginnen we in ieder geval gelijkgestemd..

Als er hele groepen zijn vertrokken, dan is het toch een al bestaande mening in de GKv dat de synode dwaalt? En dat is toch ook een geaccepteerde mening?!!
Want na het doorlopen hebben van de kerkelijke weg wordt je niet veroordeeld en vermaand maar gewoon verder overgegeven aan de praktijk van onze kerk. Dus daar waar de een netjes de kerkelijke weg volgt en dan niet veroordeeld wordt (als hij al ontvankelijk is), daar spreek jij zonder enige schroom en zonder enige motivering van valselijkheid. Geeft dat geen stof tot nadenken? Is dat niet gewoon hetzelfde doen als wat we de ander verwijten?
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2010, 09:44:36 am door small brother »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #528 Gepost op: februari 09, 2010, 09:58:30 am »
Even ter opheldering: staan die kreten zo in de acta? Zo ja, kun je even aangeven waar? Zo nee, waarom zeg je dat dan?

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #529 Gepost op: februari 09, 2010, 11:03:15 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 februari 2010 om 08:47:
(...)
... En ook langs echte leerstellige verschillen... Ik ontken dat ook niet... Maar naar mijn mening gaat het niet om wezenlijke verschillen die uitmaken tussen "heil en onheil".
(...)

ik ben het met je eens dat het meestal niet om "heil" vs. "onheil" gaat. Een verkeerde keuze maken op het punt van de vrouw in het ambt, of over of het duizendjarig rijk nu figuurlijk is of niet, of zelfs of er predestinatie is of niet, zal vast niet bepalen of je gered wordt. Helemaal me eens.

En toch zie je dat dwaalleer afgewezen moet worden. Die twee staan dus niet tegenover elkaar, ze zijn niet gekoppeld. Het zou best kunnen zijn dat God alle moslims ook redt (om maar eens wat hypothetisch te noemen) omdat ze wel in één God geloven (maar op een grondig verkeerde manier). Maar dat betekent niet dat we hun dwaalleer ook moeten accepteren in de kerk. De kerk is niet het groepje mensen dat als enige gered wordt (sterker nog, binnen de kerk zitten ook hypocriete mensen, zie bv. de Nederlandse geloofsbelijdenis over de kerk) die zeggen christen te zijn, maar het niet zijn. De kerk is "slechts" de omkadering van Gods verbondsvolk, van de juiste leer over God, etc. Zoals er ook tijdens het oude verbond al afvalligen leefden onder het joodse volk (wel besneden, niet gelovig) en er andersom buiten het volk ook gelovigen waren (Melchizedek, Nebukadnesar, de mensen in Nineve, de proselieten, Cornelius in handelingen, etc). Soms ook mensen die maar een heel beperkt begrip en kennis van God hadden (kijk eens wat ze in Nineveh van Jona hoorden: niks, behalve dan dat God ze zou oordelen. Erg miniem dus).

"Gered worden" en "ware kerk" zijn niet twee kanten van dezelfde medaille. Omdat veel mensen dat wel denken, ontstaat het beeld dat "ware kerk"-denken exclusief en arrogant is (alsof alleen zij gered zouden worden...).

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #530 Gepost op: februari 09, 2010, 11:56:47 am »

quote:

Nunc schreef op 09 februari 2010 om 11:03:
[...]

ik ben het met je eens dat het meestal niet om "heil" vs. "onheil" gaat. Een verkeerde keuze maken op het punt van de vrouw in het ambt, of over of het duizendjarig rijk nu figuurlijk is of niet, of zelfs of er predestinatie is of niet, zal vast niet bepalen of je gered wordt. Helemaal me eens.

En toch zie je dat dwaalleer afgewezen moet worden. Die twee staan dus niet tegenover elkaar, ze zijn niet gekoppeld. Het zou best kunnen zijn dat God alle moslims ook redt (om maar eens wat hypothetisch te noemen) omdat ze wel in één God geloven (maar op een grondig verkeerde manier). Maar dat betekent niet dat we hun dwaalleer ook moeten accepteren in de kerk. De kerk is niet het groepje mensen dat als enige gered wordt (sterker nog, binnen de kerk zitten ook hypocriete mensen, zie bv. de Nederlandse geloofsbelijdenis over de kerk) die zeggen christen te zijn, maar het niet zijn. De kerk is "slechts" de omkadering van Gods verbondsvolk, van de juiste leer over God, etc. Zoals er ook tijdens het oude verbond al afvalligen leefden onder het joodse volk (wel besneden, niet gelovig) en er andersom buiten het volk ook gelovigen waren (Melchizedek, Nebukadnesar, de mensen in Nineve, de proselieten, Cornelius in handelingen, etc). Soms ook mensen die maar een heel beperkt begrip en kennis van God hadden (kijk eens wat ze in Nineveh van Jona hoorden: niks, behalve dan dat God ze zou oordelen. Erg miniem dus).

"Gered worden" en "ware kerk" zijn niet twee kanten van dezelfde medaille. Omdat veel mensen dat wel denken, ontstaat het beeld dat "ware kerk"-denken exclusief en arrogant is (alsof alleen zij gered zouden worden...).

Ook ik ben geen moedwillig promotor van dwaalleer... En signaleer wel eens zaken die m.i. voortkomen uit onjuiste interpretaties van de Schrift en hetgeen ons geleerd wordt...

Maar je haalde Openbaring aan. De Efeziers krijgen te horen: Zo hebt u mensen die beweren dat ze apostelen zijn, op de proef gesteld en als leugenaars ontmaskerd. U bent standvastig en hebt veel verdragen omwille van mijn naam, zonder te verslappen.

Ze hebben "de leer" voortdurend onder de loep genomen en op argumenten kunnen weerleggen (maak ik op uit de tekst). Maar dit wel binnen de context van één gemeente...

Verderop lees ik, dat Christus waarschuwt dat Hij t.z.t. in zal grijpen in de situatie van individuen op het moment dat ze blijven volharden in eigenwijzigheden...

Ofwel: God geeft zegen aan welgevallige ontwikkelingen en staakt zijn steun bij voortduren van onwelgevallige ontwikkelingen...

Het "ware kerkdenken" wijs ik niet af omdat het exclusief of arrogant zou zijn. Maar omdat de Kerk opgroeit op een akker "waarbij goed en slecht zaad tegelijkertijd tot ontkieming komen" maar we niet voortijdig kunnen wieden...

Mat 13:27 De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” 28 Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” 29 Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’”’

De Ware Kerk bestaat gewoon... En groeit helaas op tussen het onkruid... Aan ons de taak om medegemeenteleden te waarschuwen... In de hoop (en vertrouwen op God) dat er uit sommige planten toch nog iets moois groeit.

In deze beeldspraak: de Ware Kerk gedachte zoals ik hem signaleer binnen de GKV (hij is me met de paplepel ingegoten: ik heb op een GKV school gezeten; was het TOEN al oneens met de leerkracht....) is m.i. een vorm van "voortijdig wieden van de akker"...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #531 Gepost op: februari 09, 2010, 12:20:34 pm »

quote:

small brother schreef op 09 februari 2010 om 09:43:
[...]
Het verschil tussen goedkope retoriek en moddergooien aan de ene kant en een scherp neerzetten van een mening of waarheid aan de andere kant zit niet in de retoriek zelf, maar in het inzicht en de verdediging die nadere toelichtingen aan de dag brengen of volkomen ongegrond doen blijken.

Hiermee verwijt je mensen die de synode vormden en daar vergadert hebben dat ze goedkoop en retorisch zijn in hun besluiten en datzelfde verwijt je de scribenten van de Reformatie en andere organen.
Die goedkope retoriek tref je niet aan, je tref weloverwogen besluiten aan.
Retoriek? Ja, maar niet zoals jij het schrijft van de kant die jij nu bewust lijkt te willen besmetten.

quote:

Ik heb het nog eens bekeken, en ik zie dat ik het ook anders kan verwoorden, maar ik geloof dat ik niet de meest negatieve typering van de werkelijkheid heb neergezet.
Je hebt het over een eigen werkelijkheid, niet over de werkelijkheid.
En dat is eerder het probleem denk ik: ieder zijn eigen gelijk en beslist niet meer de weg zoeken naar wat de kern van het gelijk is: Christus.

quote:

Wil je een toelichting? Wil je de context? Zal ik die geven of wil je zelf het initiatief?
Of zij die toelichting wil weet ik niet, maar in het kader van het geheel zou het fijn zijn als je je eigen kreten kunt onderbouwen.

quote:

Misschien begreep je me niet. Ik heb geen nog argumenten gebruikt.
Kun je die dan wel leveren?
En dan niet van het gehalte EIW of Reformanda en ook niet van het niveau De Reformatie. Gewoon, heldere argumenten. Moet kunnen denk ik

quote:

Als er hele groepen zijn vertrokken, dan is het toch een al bestaande mening in de GKv dat de synode dwaalt?
Nee, als al mijn honden kattenbrokken eten zijn het nog geen katten. Je denkwijze klopt niet. Je lijtk te redeneren in de zin van "waar rook is, is vuur" maar rook kan ook waterdamp blijken zeg maar.

quote:

En dat is toch ook een geaccepteerde mening?!!
Nee, als er mensen vertrekken dan is dat eerder omdat zij een eigen inzicht boven dat van de anderen (= de blijvers) stellen. Zij hebben daar redenen voor die meermalen weerlegt zijn maar blijven hameren op die redenen.
Dan kun je twee dingen doen: voor de zoveelste keer weerleggen of het dreinende kind laten dreinen en verder negeren.
De eerste optie is tot aan Zwolle en later gebruikt, mogelijk dat optie 2 nu van toepassing begint te worden.

quote:

Want na het doorlopen hebben van de kerkelijke weg wordt je niet veroordeeld en vermaand maar gewoon verder overgegeven aan de praktijk van onze kerk.
Als je deze zin toepast op de groep mensen die zich niet kan en wil conformeren aan de besluiten van Zwolle en die brullend door de kerken gaan dan is het inderdaad bijzonder jammer dat er niet veroordeeld en vermaand wordt.
Het gegeven dat leden van de GKV oproepen om je te voegen bij een andere kerk maar intussen zelf wel lid blijven is daarin wel opvallend.

en dan bedoel ik zaken als deze:
(Bron: EIW)
Dáár ligt de kernoorzaak van de breuk. Daarom kunnen ambtsdragers het coram Deo in hun geweten niet meer verantwoorden te buigen voor synodale ordonnanties. En het ook onverdraaglijk vinden hoe erediensten worden ontheiligd. Dienstknechten van God die Hem meer gehoorzaam willen blijven dan allerlei bevelen vanuit een neo-synodocratie.
De keus is niet gemakkelijk. Je verlaat een comfortabele gesettelde gemeenschap met vele faciliteiten. De toekomst is menselijk gezien heel onzeker. Wat is er veel moeite om in eenheid van het ware geloof samen voort te gaan.
Maar één ding is zeker, de Here is trouw aan zijn Verbond en beloften. Hij is het Die voorgaat. Hem volgen hoe diep het dal ook is en hoe zwaar de strijd: gehoorzaamheid levert de erekrans die Gods kinderen uit genade ontvangen.
Het mag diep verdriet doen dat er opnieuw een breuk ontstond in de GKv. Tegelijk mag ook de blijdschap worden ervaren die het volgen van Jezus Christus in de ruimte van het Woord met zich meebrengt.

+ een scala aan andere oproepen uit deze kringen.

Per saldo roept men dan wel iets over de achterblijvers en veroordeelt men  terdege wat die "gesettelde gemeenschap" gelooft en belijdt.
En dat doet men dan als scribent van EIW terwijl die (voorzover ik weet) toch allen GKV-er zijn.

quote:

Dus daar waar de een netjes de kerkelijke weg volgt en dan niet veroordeeld wordt (als hij al ontvankelijk is), daar spreek jij zonder enige schroom en zonder enige motivering van valselijkheid. Geeft dat geen stof tot nadenken? Is dat niet gewoon hetzelfde doen als wat we de ander verwijten?

Wacht even: de kerkelijke weg is niet de weg van veroordeling maar de weg van behouden.
Of bedoel je deze zin even anders dan wat ik lees?
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2010, 12:18:53 am door Riemer Lap »

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #532 Gepost op: februari 09, 2010, 01:33:05 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 februari 2010 om 11:56:
[...]

Ook ik ben geen moedwillig promotor van dwaalleer... En signaleer wel eens zaken die m.i. voortkomen uit onjuiste interpretaties van de Schrift en hetgeen ons geleerd wordt...

Maar je haalde Openbaring aan. De Efeziers krijgen te horen: Zo hebt u mensen die beweren dat ze apostelen zijn, op de proef gesteld en als leugenaars ontmaskerd. U bent standvastig en hebt veel verdragen omwille van mijn naam, zonder te verslappen.

Ze hebben "de leer" voortdurend onder de loep genomen en op argumenten kunnen weerleggen (maak ik op uit de tekst). Maar dit wel binnen de context van één gemeente...

Verderop lees ik, dat Christus waarschuwt dat Hij t.z.t. in zal grijpen in de situatie van individuen op het moment dat ze blijven volharden in eigenwijzigheden...

Ofwel: God geeft zegen aan welgevallige ontwikkelingen en staakt zijn steun bij voortduren van onwelgevallige ontwikkelingen...

Het "ware kerkdenken" wijs ik niet af omdat het exclusief of arrogant zou zijn. Maar omdat de Kerk opgroeit op een akker "waarbij goed en slecht zaad tegelijkertijd tot ontkieming komen" maar we niet voortijdig kunnen wieden...

Mat 13:27 De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” 28 Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” 29 Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’”’

De Ware Kerk bestaat gewoon... En groeit helaas op tussen het onkruid... Aan ons de taak om medegemeenteleden te waarschuwen... In de hoop (en vertrouwen op God) dat er uit sommige planten toch nog iets moois groeit.

In deze beeldspraak: de Ware Kerk gedachte zoals ik hem signaleer binnen de GKV (hij is me met de paplepel ingegoten: ik heb op een GKV school gezeten; was het TOEN al oneens met de leerkracht....) is m.i. een vorm van "voortijdig wieden van de akker"...

Uiteraard groeit er onkruid op het akker, maar dat is niet in tegenspraak met het idee van de ware kerk (wel met het idee wat de dopers bv. hadden in de 16-17e eeuw, van de heilige gemeente zonder zonden).

En natuurlijk waarschuwt Christus voor valse apostelen, maar dat is dus niet binnen de gemeente. Apostelen komen namelijk van buiten, net zoals Paulus. Uiteraard kan een dwaalleer ook van binnen de gemeente komen. Sterker nog, dat zal meestal het geval zijn. Maar als dat het geval is, moet die dwaalleer (plus dwaalleraar/valse profeet) wel geweerd worden.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #533 Gepost op: februari 09, 2010, 04:07:53 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 februari 2010 om 13:33:
[...]
Maar als dat het geval is, moet die dwaalleer (plus dwaalleraar/valse profeet) wel geweerd worden.
Of ze met goede argumenten tegemoet treden en ze overtuigen van het ongelijk... "Wees standvastig en verdraag veel omwille van mijn naam, zonder te verslappen"... Vraagt waarschijnlijk een lange adem, veel geduld (en veel gebed - en wrsch in omgekeerde volgorde...)

drentenaar

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #534 Gepost op: februari 09, 2010, 05:26:28 pm »

quote:

gaitema schreef op 09 februari 2010 om 00:11:
Nee dit is geen flauwe vraag, maar een hele serieuse.
Bij welke kerk hoorde Jezus en in welke preekte Hij?

Enge en griezelige vraag!
Net doen alsof Jezus de eerste Christen was!
Natuurlijk niet, hij was/is een Jood! O-)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #535 Gepost op: februari 09, 2010, 05:41:03 pm »

quote:

drentenaar schreef op 09 februari 2010 om 17:26:
[...]

Enge en griezelige vraag!
Net doen alsof Jezus de eerste Christen was!
Natuurlijk niet, hij was/is een Jood! O-)

Wat is er zo eng en griezelig aan deze vraag? Maar goed, als Hij zelfs, de Christus hem zelf, in het jodendom bleef en niet van haar scheurde, zouden we dan niet serieus kunnen nadenken over de optie of we niet zijn aanpak zouden kunnen volgen?

zoals Paulus het zei: geroepen vanuit de staat waarin we verkeerden. Hij als Jood, jij als gereformeerd vrijgemaakte en ik als PKNer.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2010, 05:42:13 pm door gaitema »

drentenaar

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #536 Gepost op: februari 09, 2010, 05:46:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 09 februari 2010 om 17:41:
Wat is er zo eng en griezelig aan deze vraag?

Maar, beste Gait, Jezus kwam toch niet op aarde om een kerk te stichten???
Zijn goddelijke missie was om de komst van Het Koninkrijk aan te kondigen!!!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #537 Gepost op: februari 09, 2010, 05:50:33 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 februari 2010 om 07:27:
[...]

je haalt twee dingen door elkaar: waar je preekt, en waar je bij hoort. Paulus preekte nota bene in Athene tussen de afgodenbeelden. Paulus hoorde daar echter zeker niet bij, hij bestreed het niet "van binnenuit". Hij ging echter wel het hol van de leeuw in. Niet voor niets

Uiteraard predikte Jezus in de tempel en de synagogen. Hij kwam immers in eerste instantie voor het joodse volk, het verbondsvolk? En waar kwamen die bij elkaar...? Maar Jezus' advies aan zijn discipelen was wel: "schud het stof van je voeten", en niet "blijf maar gezellig als ze Mijn leer niet willen horen".

Ik meende dat het Paulus' advies was, maar dat doet er denk ik niet zo veel toe. Immers was bij Paulus en bij Jezus God zelf aan het woord.
Wat er bij horen betreft zeg je iets waars.  Hij hoorde bij het Joodse volk en hij zei dat niet iedere Jood een echte Jood was. Geld dat ook niet voor ons?  wij gaan naar kerken waarin geloof ik ook niet elke christen een echte christen is. Ik geloof dat het vooral gaat om de mogelijkheid om Gods woord te laten klinken. Als je tot een volmaakte kerk behoort, dan is in wezen het niet meer nodig om te preken, dan wordt het tijd om de straat op te gaan en daar de verkondiging te houden. Maar daar heb je het weer, dan preek je te midden van groepen mensen waar de dwaalleer ook om zich heen gegrepen heeft. Er is geen betere plek om te preken, dan juist te midden van de mensen die sterk onder invloed staan van dwaalgeesten. Een oorlog voer je niet in een land van vrede, maar juist daar waar de vijand aanwezig is. Je moet die zien te verdrijven, uit zijn huis te zetten.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2010, 05:52:02 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #538 Gepost op: februari 09, 2010, 05:57:56 pm »

quote:

drentenaar schreef op 09 februari 2010 om 17:46:
[...]

Maar, beste Gait, Jezus kwam toch niet op aarde om een kerk te stichten???
Zijn goddelijke missie was om de komst van Het Koninkrijk aan te kondigen!!!

Hij kwam inderdaad niet naar de aarde om een kerk te stichten :)
Laten we dan ook maar de komst van Gods koninkrijk verkondigen.
Is dit wat je zegt niet juist het teken aan de wand dat we ons niet moeten drukmaken om blunders die in kerken begaan wordt om vervolgens dan van hen te gaan scheiden? Kunnen we niet beter gewoon het goede voorbeeld geven en juist binnen die gaos doen wat Jezus ons voordeed?

small brother

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #539 Gepost op: februari 10, 2010, 03:31:31 am »

quote:

okidoki schreef op 09 februari 2010 om 12:20:

quote:

Hiermee verwijt je mensen die de synode vormden en daar vergadert hebben dat ze goedkoop en retorisch zijn in hun besluiten en datzelfde verwijt je de scribenten van de Reformatie en andere organen.

Nee, het gaat om mijn geplaatste steekwoorden. Die woorden zijn goedkope retoriek. Of zij zijn het niet; dat is afhankelijk ervan of ik het kan toelichten en hoe ik dat kan. Begrijp je me?
Wat zij in ieder geval al wel zijn is onderscheidend. Ze vallen op en ze zijn provocatief. En vervolgens roepen ze emotie op. En dat is ook terecht want er gaat ook emotie van uit.

Wat je hier ziet in zo'n stukje draad is een voorbeeldje van een veel voorkomend verschijnsel.
1. Mensen zeggen van alles over wat ze vinden. Weinigen luisteren omdat het gewoon niet hun interesse heeft of omdat ze persoonlijk niet geraakt zijn of omdat ze vragen hebben bij de intenties.
2. De mensen van 1. doen van alles en raken zo zoetjes aan wat geagiteerd. En omdat niemand echt luistert (betrokkenheid toont) worden ze door het herhalen van hun standpunten en de keukentafelpraat met de gelijkgezinden feller en aanvallender.
3. Totdat ze zo fel zijn dat iedereen op een bepaald moment wel wordt geraakt. Maar dit raken is dan in zo een ver stadium van emotie en onbegrip dat het ten enen male onmogelijk dat deze twee weer bijelkaar komen.

Veel heeft dus te maken met de mate van betrokkenheid en een opklimmende graad van frustratie, van zowel zender als ontvanger.
Ook in onderwerpen begon het met emoties van zeer gewenst tot zeer verwerpelijk bij onschuldige onderwerpen als liedjes zingen tot de onderwerpen die nu tot scheuringen leiden.

Wie weet nu nog dat toen we de nieuwe berijmingen kregen honend werd gedaan over de oubollige woorden door de voorstanders, terwijl de tegenstanders al hun glijbaan-van-verval-intrige bewezen zagen in de kleine haast onmerkbare wijzigingen van bepaalde woorden. Reeds toen werd er tegen de oudere generaties aangeschopt. Want de generaties die zelfhet vertikt om Woord en Psalm uit het hoofd te leren pakte juist dat af van de oudere generatie. Onschuldig ik zeg het. Maar de toon was gezet, en het zaad van onderlinge tegenstand gezaaid.

quote:

Je hebt het over een eigen werkelijkheid, niet over de werkelijkheid.
En dat is eerder het probleem denk ik: ieder zijn eigen gelijk en beslist niet meer de weg zoeken naar wat de kern van het gelijk is: Christus.

Ieder heeft zijn eigen werkelijkheid. Naar boven hebben wij wel een kern, dat is Christus. Maar tussen ons in staan muren. Dus we gaan zaken over muren heen te gooien om aan elkaar door te geven waar we vol mee zitten. Zullen wij erin slagen om te selecteren wat wij over de muur zullen gooien? We weten niet hoe te gooien, noch hoe het aankomt. Christus verlicht ons allen, maar toch zien wij niet hoe Christus degene aan de andere kant van de muur verlicht. De kunst is dus om van elkaar te leren waar je staat, en om je erop voor te bereiden dat het niet ligt aan de intentie van de ander richting God, dat je iets anders terug krijgt geworpen dan je had verwacht.
Liefde is dat we vertrouwen en hopen dat degene aan de andere kant gevoed wordt met dezelfde Geest. Liefde is dat we ontdekken dat het niet een muur is tussen ons in maar een muur van geesten die het zicht wegnemen en de kracht van de Geest uitdagen.

quote:

In het kader van het geheel zou het fijn zijn als je je eigen kreten kunt onderbouwen.

Waar ik eerder schreef dat mensen 2 generaties in kringetjes moeten praten om de Heilige Schrift in b.v. Romeinen 1:27 te ontkrachten, zo is het met het nooit aflatende gedraai en halve waarheden van de huidige generatie. Woorden kunnen daarom niet scherp genoeg zijn omdat zonder scherpte, velen door de woorden de tekst niet meer zien.

Nemen we de sabbat. De Bijbel is duidelijk. God's Wet is bekend. De sabbatsviering kent dus een letterlijke wet van God en een geestelijke betekenis in het nieuwe verbond die naar de letter heeft afgedaan, maar in geestelijke zin nog verder gaat. Zoals met alle geboden het geval is. De kerk heeft de sabbat naar de zondag verplaatst. We kunnen het lang hebben over het hoe en waarom, maar het gaat nu om het feit an sich. Maar dan gaat het niet aan om zoveel duizend jaren later die verschuiving vanuit het letterlijke gebod naar het geestelijke gebod te gebruiken als argument dat het instituut 'zondag' een niet-schriftuurlijk instituut is. Wat de rechtzinnigen aangeboden wordt is dat zij hun leer mogen blijven hanteren als mening. Maar niet als Goddelijk gebod.
Wat zijn we dus: naar aanleiding van een preek van wat blijkt de enige homosexuele gereformeerde predikant in Nederland te zijn (mag het kwaad nog kwaad genoemd worden?) wordt een gebod van God  verworpen in materieel opzicht en in geestelijk opzicht. En oordeel zelf over de argumentatie:

bezwaar: 2.5. Ex. 31:13, 16v. leren de sabbat als teken van een eeuwig verbond. Dit verbondsteken blijft ook, net als het andere verbondsteken: de doop kwam in plaats van de besnijdenis, zo de zondag in plaats van de sabbat!
rapport: Het rapport wijst erop dat het woord ‘eeuwig’ niet altijd ‘eindeloos’ betekent, cf. het wassen van handen (Ex. 30:21).

1.1. Ex. 20:8-11 (tekst 4e gebod).Het rapport stelt daar tegenover: is dat een bewijs? Het gaat in het 4e gebod om het gedenken. Het rusten van de Here is daarvoor slechts de reden. Dus: de Hére heeft wel gerust, maar betekent dat echt dat wij dus ook moeten rusten? Dat staat er niet met zoveel woorden bij. Wil je de mening dat de sabbat een niet scheppingsinstelling is veroordelen, dan moet je bewijs daarvoor hard zijn.

1.3. Jes. 56:1-8; 66:3. Deze teksten leren dat in de toekomst ook de heidenen in de zegen (van de sabbat) zullen gaan delen.
Het rapport stelt daar tegenover: Jesaja en de andere profeten verkondigen het heil van het NT vaak in OT-taal. Jesaja zegt hier bijv. ook dat de brandoffers en slachtoffers van de heidenen de Here welgevallig zullen zijn. Maar die worden toch ook in het NT niet meer gebracht? Geldt dat dan wel van de sabbat?!

bezwaar: [i]3.3. De wet is een eenheid, dus blijft het 4e gebod gelden. Hand. 20:7; 1 Cor. 16:2 spreken over het onderhouden van de 1e dag der week en Op. 1 geeft aan dat er een ‘dag des Heren’ is.Hiertegenover wijst het rapport erop dat het rustgebod nergens in het NT herhaald wordt. Bovendien: wordt de eenheid van de wet per definitie gebroken als er een gebod tussen uit zou vallen? Voorts: de eerste dag der week heeft in het NT speciale betekenis, maar bewijst dat een plicht tot rusten op die dag?[/i]
bron

quote:

Kun je die dan wel leveren?
En dan niet van het gehalte EIW of Reformanda en ook niet van het niveau De Refromatie. Gewoon, heldere argumenten. Moet kunnen denk ik

Dat lijkt mij ook. Maar ik zou wel erg eigenwijs moeten zijn als ik zou denken dat waar de mensen die er vol van zitten reeds veel over hebben gezegd, dat ik daar als buitenstaander veel meer effect zou sorteren. Dan zou ook fijn zijn dat, als ik wat over de muur gooi dat onvoldoende goudgehalte bevat, dat er niettemin wordt gezocht naar de inhoud. Want de muur is een muur van geesten die het opvangen, verdraaien, en doorgooien. Woorden zijn een verpakkingsmiddel van de geest. En alleen het Woord van God is recht en waarheid.

quote:

Nee, als er mensen vertrekken dan is dat eerder omdat zij een eigen inzicht boven dat van de anderen (= de blijvers) stellen.

Zoals ik stel, stel jij ook. Fijn tegen elkaar op. My bad, OK. Laten we nu eens even stoppen. Ik heb de aanzet gegeven en jij hebt gereageerd en samen slagen wij erin om ons te verliezen in elkaar.
dus:
                                        STOP

Het gaat niet om ons. Niet om jou en niet om mij. Het gaat om het Woord van God. Wie vertrekt of wie blijft is niet interessant. God zal hen die Hij roept voorzien van hetgeen ze nodig hebben. Want wij zijn hier allen gedoopt, en wedergeboren (daarvan getuigt onze belijdenis) en daarom  geloven wij dat God ons daarmee zal achtervolgen gedurende ons leven.
En zelfs de verschillende onderwerpen zijn m.i. helemaal niet interessant. Wat mij raakt is hoe het Woord van God beschadigd wordt en hoe de Geest van God bedekt lijkt te zijn.

quote:

Als je deze zin toepast op de groep mensen die zich niet kan en wil conformeren aan de besluiten van Zwolle en die brullend door de kerken gaan dan is het inderdaad bijzonder jammer dat er niet veroordeeld en vermaand wordt.

Maakt het voor jou uit of zij wel of niet de besluiten ratificeren of althans zich eraan conformeren? Probeer nu eens bij jezelf uit: als de hele groep besluit om te conformeren, maar allemaal te verhuizen naar jouw wijk. Zodat ze als een soort van bondsvrijgemaaktekerk zouden fungeren. Gebonden aan de synode maar in geloof enigszins afwijkend. Test jezelf nu eens. Zou je blij zijn? Wat zou je doen en denken? Ik denk dat jouw probleem is dat je gewoon 'klaar' met ze bent. En als dat zo is, wat ik nog niet weet, dan heeft het helemaal geen zin voor jou om te spreken over de besluiten van Zwolle. Want het gaat je niet om de wijze waarop van de besluiten en niet om de inhoud van de afzonderlijke onderwerpen maar om het resultaat, waar je het mee eens bent.

quote:

Wacht even: de kerkelijke weg is niet de weg van veroordeling maar de weg van behouden.
Of bedoel je deze zin even anders dan wat ik lees?

Maakt niet uit.
Maar probeer wel voor jezelf inhoud te geven aan "de weg van behouden."
Hadden we niet net nieuwe regels gekregen voor "de weg tot het behoud?" Probeer jij me nu eens een antwoord te geven hoe de synode dan regels kan ontwikkelen die beperkingen stelt aan "de weg tot het behoud". Hoe kun je -niet-ontvankelijk worden verklaard op een "weg tot het behoud?" Nee, wees nuchter. De bijbel spoort aan om niet naar een wereldse rechter te gaan, maar wij als kerk hebben een rechtspraak die niet onder wil doen voor de wereldse rechter. Het zou mij niets verbazen dat jij als je ogen open gaan, een stuk bezwaarder zou zijn dan de bezwaarden.

Maar verlies je alstjeblieft niet in de mensen. Want wat bezwaard is dat ben jij ook. Ik bedoel dit. Toen Hoorn in 1983 definitief de vrijgemaakte laan uit werd geschopt, toen schopte onze kerk tegen zichzelf. Maar ze deed het om met zichzelf in het reine te komen. Om in juridische termen "om" te kunnen gaan. Het was op dezelfde synode dat ook het ware kerk-begrip belangrijk was tegenover de christelijk gereformeerden en allerlei kerken in Zuid-Afrika enzo. De kerk was toen al minder principieel dan degene die zij beoordeelde. (dat ging erover dat volgens Hoorn de kerkorde uitsluitend gericht is op de kerkmensen zelf, en de synode, dat dat onaanvaardbare versmaling. Met prachtige consequenties voor wie wat vindt over de "ware"kerk. Saillant is dat Hoorn zich nooit heeft kunnen herkennen in de wijze waarop zijn mening door de synode is neergezet.
Zo ook met de situatie waarin wij nu zitten. Wij willen afrekenen met wie we waren, en wij schuiven al onze schuld en ellende in de schoenen van de bezwaarden. Het zijn niet gewoon meningsverschilen maar diepgewortelde haat tegen een manier van denken en communcieren en principieel willen zijn. Maar vergeet niet dat het nest waaruit zij komen jouw nest is. En de leer die zij zo aanhangen is jouw leer (niet meer). En de felheid waarmee zij strijden is jouw felheid. En de onhebbelijke dwang van - ik heb nu een inzicht, nu moet jij ook anders ben je zondig- zo ben jij ook. want zij zijn dezelfde producten als jij ook, voortgekomen uit een goed nest, maar nog met sporen in ons van de strijd in het verleden, die zo heftig naar buiten komt omdat voor beide zijden een uitlaatklep is gevonden van wat er wel in zit, maar er officieel bij beide partijen helemaal niet inzit, maar er uitgeperst wordt door die anderen.

Laatste voorbeeld: terug naar het onbelangrijke liedboek der kerken.
Hoe kun jij, Okidoki, invoering verdedigen als je 40 jaar er fel tegen bent, dat er een categorie goedgelovigen is die dat gewoon aanneemt en gelooft en niet kan terugschakelen? Toen al en daarom al had de kerk best twee generaties mogen wachten en nadenken en deputatair testen. Wie heeft er haast?
Ik vind zulke voorbeelden erg illustratief. Of het gaat om alles, het Woord van God. Of het gaat om niets, wat we zingen. Maar in beide gevallen is actie en reactie, liefdeloosheid, en strijd, exact hetzelfde.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #540 Gepost op: februari 10, 2010, 08:50:30 am »
small broter, zou je kunnen reageren op Pooh in "Opnieuw een scheuring???" ? Ik wil graag weten waar betreffende kreten in de acta terug te vinden zijn.

small brother

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #541 Gepost op: februari 10, 2010, 09:00:31 am »

quote:

Pooh schreef op 10 februari 2010 om 08:50:
small broter, zou je kunnen reageren op Pooh in "Opnieuw een scheuring???" ? Ik wil graag weten waar betreffende kreten in de acta terug te vinden zijn.
Hoi. de eerste heb ik je net gegeven, zie je'm?

dingo

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #542 Gepost op: februari 10, 2010, 09:48:12 am »

quote:

small brother schreef op 09 februari 2010 om 02:25:
[...]

Welke nieuwe leer? Dit is HET punt van de vrijmaking van '44!

quote:

Niemand kan een ander veroordelen, dus de synode ook niet. Maar de synode vergat dat het niet gaat om recht, of om bestuurskwesties, of plaatselijke onenigheid. Maar gewoon om het Woord van God. Wie God's Woord op een voetstuk plaatst en God's Eer hoog houdt als de staf van Mozes, die zal in de geestelijke strijd ook niet het onderspit delven.
Dat is een behoorlijke dooddoener want alle voor- en tegenstanders doen een beroep op het Woord van God. De synode heeft naar eer en geweten gehandeld en gesteld dat met een beroep op de Bijbel meerdere visies mogelijk zijn en dat dit beperken een bovenschriftuurlijke binding zou zijn. Daar mag je het uiteraard mee oneens zijn maar het is m.i. een betere uitspraak dan ongefundeerd iets roepen.

quote:

Maar wie meent te moeten kiezen uit kwaden, en te moeten besturen tot eenheid, die heeft het zaad van het kwaad gemaakt tot wortels van een ongeestelijke stam.
Het nastreven van eenheid is een bijbelse opdracht als men dat als wortels van een ongeestelijke stam bestempeld moet je je afvragen hoe "geestelijk" zo'n opmerking is.

quote:

"Een eigen bijbel is in onze kerk niet haalbaar"
Lijkt me terecht we deden het al tijden met de NBG'51 en kan door de huidige generatie bijna niet meer gelezen worden. Daarbij de Jehovagetuigen hebben ook hun eigen bijbel met aangepaste teksten die tegenstrijdigheden met hun leer voorkomen. Maar uiteindelijk zijn het allemaal vertalingen waarbij de oorspronkelijke grondtekst niet meer beschikbaar is.

quote:

Het niet houden van de sabbat naar Joods gebruik is inderdaad niet het einde van de eenheid van de Wet, temeer daar het vierde gebod niet meer terugkeert in het NT waar de andere geboden dat wel doen.

quote:

"Met concrete fouten in onze kanselbijbel is de eenheid van de Schrift nog niet gebroken"
Inderdaad een foutloze vertaling is onmogelijk en het pretenderen dat het wel mogelijk is getuigt niet van enige realiteitszin.

quote:

Sta jij daar achter?
Met de kanttekeningen die ik er nu bij geplaatst heb wel ja. Die kanttekeningen/overwegingen zijn overigens ook gewoon terug te vinden in de acta. Maar het smijten van oneliners is natuurlijk veel eenvoudiger. (Ja ik kan ook provoceren).

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #543 Gepost op: februari 10, 2010, 10:06:57 am »

quote:

small brother schreef op 10 februari 2010 om 09:00:
[...]

Hoi. de eerste heb ik je net gegeven, zie je'm?
Nee. Er zit nogal een verschil tussen de vraag "wordt de eenheid van de wet per definitie gebroken als er een gebod tussen uit zou vallen?" in een Deputatenrapport, en de door jouw geclaimde stellng "Met het vervallen van het vierde gebod is de eenheid van de Wet niet gebroken" in de acta. Als de rest van je uitspraken andere 2 uitspraken even onzorgvuldig en gekleurd is zijn weergegeven, weet ik genoeg.

(Daarmee is mijn vraag dus wel beantwoord, maar wellicht niet op de manier die je bedoelde)
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2010, 10:41:24 am door Pooh »

rtfm08

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #544 Gepost op: februari 10, 2010, 10:19:31 am »

quote:

Pooh schreef op 10 februari 2010 om 10:06:
[...]

Als de rest van je uitspraken even onzorgvuldig en gekleurd is weergegeven, weet ik genoeg.

(Daarmee is mijn vraag dus wel beantwoord, maar wellicht niet op de manier die je bedoelde)
Dit soort opmerkingen zijn mi zeker als mod niet gepast,dat je het denkt is iets anders.Het valt me vaker op dat op het forum niet helemaal zuiver is als het gaat over dit soort zaken.Jammer is dan ook dat dit soort kritische noten van tijd tot tijd verwijderd worden  8)7

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #545 Gepost op: februari 10, 2010, 01:06:20 pm »

quote:

small brother schreef op 10 februari 2010 om 03:31:
[...]

Nee, het gaat om mijn geplaatste steekwoorden. Die woorden zijn goedkope retoriek. Of zij zijn het niet; dat is afhankelijk ervan of ik het kan toelichten en hoe ik dat kan. Begrijp je me?
Nee want je hebt tot op heden geen toelichting gegeven immers en hebt ook nog geen heldere argumenten geleverd.

quote:

Wat zij in ieder geval al wel zijn is onderscheidend. Ze vallen op en ze zijn provocatief. En vervolgens roepen ze emotie op. En dat is ook terecht want er gaat ook emotie van uit.

Wat je hier ziet in zo'n stukje draad is een voorbeeldje van een veel voorkomend verschijnsel.
1. Mensen zeggen van alles over wat ze vinden. Weinigen luisteren omdat het gewoon niet hun interesse heeft of omdat ze persoonlijk niet geraakt zijn of omdat ze vragen hebben bij de intenties.
Je hebt nogal een lage dunk van de leden van de GKV.
Velen hebben wel geluisterd en een conclusie getrokken. Dat die conclusie niet aansluit bij wat jij wenselijk acht doet er dan niet zoveel toe.

quote:

2. De mensen van 1. doen van alles en raken zo zoetjes aan wat geagiteerd. En omdat niemand echt luistert (betrokkenheid toont) worden ze door het herhalen van hun standpunten en de keukentafelpraat met de gelijkgezinden feller en aanvallender.
Welke mensen van 1: de sprekers of de niet luisteraars? Het aanvallende, verwijt je dat de niet luisteraars of verwijt je dat de sprekers?
Ofwel: je bent wazig in wat je nu wilt zeggen.

quote:

3. Totdat ze zo fel zijn dat iedereen op een bepaald moment wel wordt geraakt. Maar dit raken is dan in zo een ver stadium van emotie en onbegrip dat het ten enen male onmogelijk dat deze twee weer bijelkaar komen.
O, dus toch: je erkend dat de sprekers elkaar hebben opgezocht en onderling elkaars gevoelen aan de keukentafel hebben versterkt.
En onmogelijk om weer bijeen te komen? Nee hoor, voor God is niets onmogelijk immers?

quote:

Veel heeft dus te maken met de mate van betrokkenheid en een opklimmende graad van frustratie, van zowel zender als ontvanger.
Doet mij wederom denken aan het kind wat een snoepje wil maar dat niet mag van mama. Er is genoeg over geschreven over het gedrag denk ik.

quote:

Ook in onderwerpen begon het met emoties van zeer gewenst tot zeer verwerpelijk bij onschuldige onderwerpen als liedjes zingen tot de onderwerpen die nu tot scheuringen leiden.
Altijd hetzelfde liedje :)

quote:

Wie weet nu nog dat toen we de nieuwe berijmingen kregen honend werd gedaan over de oubollige woorden door de voorstanders, terwijl de tegenstanders al hun glijbaan-van-verval-intrige bewezen zagen in de kleine haast onmerkbare wijzigingen van bepaalde woorden.
Ho stop. Hier ga je een grens over die niet juist is. Wil je beweren dat de bundel 1978 fout is? Dan heb je als je richting de nieuwe vrijmaking gaat wel een probleem: ze gebruiken hem daar immers.
Daarnaast is de inhoud van de bezwaren tegen die bundel ongegrond gebleken.

quote:

Reeds toen werd er tegen de oudere generaties aangeschopt. Want de generaties die zelfhet vertikt om Woord en Psalm uit het hoofd te leren pakte juist dat af van de oudere generatie.
Schoppen tegen de oudere generatie? Het gaat hier helemaal niet om jong of oud. Kijk maar naar het aantal jongeren in de nieuwe vrijmaking. Daarnaast gooi je wederom een verwijt in de strijd: leden van de GKV kennen de psalmen niet meer uit hun hoofd en kennen  de bijbel ook niet meer. Baseer dat nu eens ergens op?
Wat je nu schrijft is zinloos mensen betichten van dingen die helemaal niet spelen en ook niet echt relevant zijn.

quote:

Onschuldig ik zeg het. Maar de toon was gezet, en het zaad van onderlinge tegenstand gezaaid.
Ik zou je gemaakte verwijten niet onschuldig willen noemen.

quote:

Ieder heeft zijn eigen werkelijkheid. Naar boven hebben wij wel een kern, dat is Christus. Maar tussen ons in staan muren.
Wie heeft het metselwerk aan die muur gedaan? Ik zou zeggen dat de synode stenen heeft geleverd om een pad te maken maar dat anderen cement van ontevredenheid hadden en zijn gaan metselen.

quote:

Dus we gaan zaken over muren heen te gooien om aan elkaar door te geven waar we vol mee zitten. Zullen wij erin slagen om te selecteren wat wij over de muur zullen gooien? We weten niet hoe te gooien, noch hoe het aankomt. Christus verlicht ons allen, maar toch zien wij niet hoe Christus degene aan de andere kant van de muur verlicht. De kunst is dus om van elkaar te leren waar je staat, en om je erop voor te bereiden dat het niet ligt aan de intentie van de ander richting God, dat je iets anders terug krijgt geworpen dan je had verwacht.
Hier kan ik dus helemaal niets mee.

quote:

Liefde is dat we vertrouwen en hopen dat degene aan de andere kant gevoed wordt met dezelfde Geest. Liefde is dat we ontdekken dat het niet een muur is tussen ons in maar een muur van geesten die het zicht wegnemen en de kracht van de Geest uitdagen.
Nee, liefde is elkaar erkennen als broer en zus IN Christus en elkaar niet de broek uitvegen om wat de ander zingt.

quote:

Waar ik eerder schreef dat mensen 2 generaties in kringetjes moeten praten om de Heilige Schrift in b.v. Romeinen 1:27 te ontkrachten, zo is het met het nooit aflatende gedraai en halve waarheden van de huidige generatie. Woorden kunnen daarom niet scherp genoeg zijn omdat zonder scherpte, velen door de woorden de tekst niet meer zien.
Wederom een verwijt zonder aan te tonen.

quote:

Nemen we de sabbat.
Ik doe niet aan de sabbat.

quote:

De Bijbel is duidelijk. God's Wet is bekend. De sabbatsviering kent dus een letterlijke wet van God en een geestelijke betekenis in het nieuwe verbond die naar de letter heeft afgedaan, maar in geestelijke zin nog verder gaat. Zoals met alle geboden het geval is. De kerk heeft de sabbat naar de zondag verplaatst. We kunnen het lang hebben over het hoe en waarom, maar het gaat nu om het feit an sich. Maar dan gaat het niet aan om zoveel duizend jaren later die verschuiving vanuit het letterlijke gebod naar het geestelijke gebod te gebruiken als argument dat het instituut 'zondag' een niet-schriftuurlijk instituut is.
Je zou ook eens kunnen lezen wat er sinds eeuwen geleerd is over deze Heilige dag. Dan kom je mogelijk op een ander standpunt en besef je wat een HEERLIJKHEID het is dat wij in onze cultuur nog een zondag kennen.

quote:

Wat de rechtzinnigen aangeboden wordt is dat zij hun leer mogen blijven hanteren als mening. Maar niet als Goddelijk gebod.
nope.

quote:

Wat zijn we dus: naar aanleiding van een preek van wat blijkt de enige homosexuele gereformeerde predikant in Nederland te zijn (mag het kwaad nog kwaad genoemd worden?)
Ja je mag kwaad kwaad noemen maar het is te gek voor woorden dat je hier een mens oordeelt op zijn geaardheid in een kwestie waar dat totaal niet speelt. Ik zou zeggen: heroep deze uitspraak.

quote:

wordt een gebod van God  verworpen in materieel opzicht en in geestelijk opzicht. En oordeel zelf over de argumentatie:

bezwaar: 2.5. Ex. 31:13, 16v. leren de sabbat als teken van een eeuwig verbond. Dit verbondsteken blijft ook, net als het andere verbondsteken: de doop kwam in plaats van de besnijdenis, zo de zondag in plaats van de sabbat!
rapport: Het rapport wijst erop dat het woord ‘eeuwig’ niet altijd ‘eindeloos’ betekent, cf. het wassen van handen (Ex. 30:21).

1.1. Ex. 20:8-11 (tekst 4e gebod).Het rapport stelt daar tegenover: is dat een bewijs? Het gaat in het 4e gebod om het gedenken. Het rusten van de Here is daarvoor slechts de reden. Dus: de Hére heeft wel gerust, maar betekent dat echt dat wij dus ook moeten rusten? Dat staat er niet met zoveel woorden bij. Wil je de mening dat de sabbat een niet scheppingsinstelling is veroordelen, dan moet je bewijs daarvoor hard zijn.

1.3. Jes. 56:1-8; 66:3. Deze teksten leren dat in de toekomst ook de heidenen in de zegen (van de sabbat) zullen gaan delen.
Het rapport stelt daar tegenover: Jesaja en de andere profeten verkondigen het heil van het NT vaak in OT-taal. Jesaja zegt hier bijv. ook dat de brandoffers en slachtoffers van de heidenen de Here welgevallig zullen zijn. Maar die worden toch ook in het NT niet meer gebracht? Geldt dat dan wel van de sabbat?!
Ik ken het rapport dus doe geen moeite.
Nogmaals: dit heeft niets te maken met de geaardheid van een predikant maar gaat over het 4e gebod.

quote:

Dat lijkt mij ook. Maar ik zou wel erg eigenwijs moeten zijn als ik zou denken dat waar de mensen die er vol van zitten reeds veel over hebben gezegd, dat ik daar als buitenstaander veel meer effect zou sorteren. Dan zou ook fijn zijn dat, als ik wat over de muur gooi dat onvoldoende goudgehalte bevat, dat er niettemin wordt gezocht naar de inhoud. Want de muur is een muur van geesten die het opvangen, verdraaien, en doorgooien. Woorden zijn een verpakkingsmiddel van de geest. En alleen het Woord van God is recht en waarheid.
Je blijft achter een muurtje staan terwijl er voldoende deuren en ramen inzitten. Wat is dat toch, werk je in de bouw :) ?

quote:

Zoals ik stel, stel jij ook. Fijn tegen elkaar op. My bad, OK. Laten we nu eens even stoppen. Ik heb de aanzet gegeven en jij hebt gereageerd en samen slagen wij erin om ons te verliezen in elkaar.
dus:
                                        STOP

Het gaat niet om ons. Niet om jou en niet om mij. Het gaat om het Woord van God. Wie vertrekt of wie blijft is niet interessant. God zal hen die Hij roept voorzien van hetgeen ze nodig hebben. Want wij zijn hier allen gedoopt, en wedergeboren (daarvan getuigt onze belijdenis) en daarom  geloven wij dat God ons daarmee zal achtervolgen gedurende ons leven.
En zelfs de verschillende onderwerpen zijn m.i. helemaal niet interessant. Wat mij raakt is hoe het Woord van God beschadigd wordt en hoe de Geest van God bedekt lijkt te zijn.
Als je dat gelooft dan mag je wel met schaamrood op de kaken lezen hoe je een predikant zijn geaardheid gebruikt om het 4e gebod te bewijzen, dat je een scala aan verwijten gebruikt om een muur op te bouwen waarachter je veilig kunt gaan zitten.
Je roept heel hard stop maar gooit ondertussen vrolijk door.

quote:

Maakt het voor jou uit of zij wel of niet de besluiten ratificeren of althans zich eraan conformeren? Probeer nu eens bij jezelf uit: als de hele groep besluit om te conformeren, maar allemaal te verhuizen naar jouw wijk. Zodat ze als een soort van bondsvrijgemaaktekerk zouden fungeren. Gebonden aan de synode maar in geloof enigszins afwijkend. Test jezelf nu eens. Zou je blij zijn? Wat zou je doen en denken?
Met de "mijnen" blijven knokken voor een kerk waarin de waarheid geleerd en beleden wordt. Of iemand dan op zondag een hoed op zijn hoofd zet of in een korte broek zit is daarin totaal niet interessant voor mij.

quote:

Ik denk dat jouw probleem is dat je gewoon 'klaar' met ze bent. En als dat zo is, wat ik nog niet weet, dan heeft het helemaal geen zin voor jou om te spreken over de besluiten van Zwolle. Want het gaat je niet om de wijze waarop van de besluiten en niet om de inhoud van de afzonderlijke onderwerpen maar om het resultaat, waar je het mee eens bent.
Beslist niet en als je leest alhier zul je ook ontdekken dat ik op delen ook moeiten heb met besluiten.
Ik ben alleen van mening dat mijn moeite niet hoeft te lijden tot een breuk in het lichaam van Christus. Daarin stel ik me liever zo op dat ik de eenheid blijf zoeken in het geloof in plaats van eenheid zoeken in de ruzie.

quote:

-
Je overige verwijten laat ik maar voor wat het is.

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #546 Gepost op: februari 10, 2010, 02:58:43 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 februari 2010 om 10:06:
[...]

Nee. Er zit nogal een verschil tussen de vraag "wordt de eenheid van de wet per definitie gebroken als er een gebod tussen uit zou vallen?" in een Deputatenrapport, en de door jouw geclaimde stellng "Met het vervallen van het vierde gebod is de eenheid van de Wet niet gebroken" in de acta. Als de rest van je uitspraken andere 2 uitspraken even onzorgvuldig en gekleurd is zijn weergegeven, weet ik genoeg.
(...)

uit een bijlage v/d acta over de zondagsrust:

bezwaar: 3.3. De wet is een eenheid, dus blijft het 4e gebod gelden. Hand. 20:7; 1 Cor. 16:2 spreken over het onderhouden van de 1e dag der week en Op. 1 geeft aan dat er een ‘dag des Heren’ is
Hiertegenover wijst het rapport erop dat het rustgebod nergens in het NT herhaald wordt. Bovendien: wordt de eenheid van de wet per definitie gebroken als er een gebod tussen uit zou vallen? Voorts: de eerste dag der week heeft in het NT speciale betekenis, maar bewijst dat een plicht tot rusten op die dag? (bron, bijlage bij de acta (PDF), ook bekend als "Zondag, HEER-lijke dag", zie hier voor alle acta van synode 2005)

Wat wordt hier bedoeld? Wat is de context van deze woorden? Het gaat om een kort artikel (deel van een reeks van 9) dat aan de lokale kerkblaadjes is aangeboden door de betreffende deputaten. In dit artikel wordt een rijtje aangedragen bezwaren behandeld:

Bijbelse argumenten
We zijn bezig na te gaan welke gegevens rechtstreeks vanuit Gods Woord vruchtbaar gemaakt kunnen worden, bij de vraag hoe we vandaag de dag onze zondag zullen besteden tot eer van God. De Synode van Zuidhorn heeft (in de lijn van die van Leusden 1999), uitgesproken dat de mening van hen die de zondag ‘niet op een Goddelijk gebod gegrond achten’, niet veroordeeld moet worden. Daar is bezwaar tegen gemaakt. Daar zijn bijbelwoorden tegen aan gezet. We zetten hier op een rijtje welke, en vervolgens hoe daar in een synode rapport op gereageerd is. De argumenten van de bezwaarden worden onderstreept.
(inleiding v/h 7e artikel, nog steeds uit bijlage v/d acta).

Het is dus duidelijk wat de context is: een kort artikel waarin de bezwaren die ingebracht zijn tegen de lijn van "zondag, HEER-lijke dag", een kort antwoord krijgen.

reactie op een bezwaar:
De vraag m.b.t. de eenheid v/d wet begint dan ook met verwijzen naar het rapport: "Hiertegenover wijst het rapport erop dat het rustgebod nergens in het NT herhaald wordt.". Daarna volgt de bewuste zin: "Bovendien: wordt de eenheid van de wet per definitie gebroken als er een gebod tussen uit zou vallen?". Dit is niet direct zo in het rapport terug te vinden. Wel de constatering dat het grootste deel van de tien geboden wel in het NT geciteerd wordt, maar het sabbats-gebod niet, maar er staat niks uitgebreids over de vragen m.b.t. de eenheid van de wet, anders dan dat Christus de wet geheel vervuld heeft (Matteus 5). Daarna volgt nog de opmerking (wel weer terug te vinden in het rapport "HEER-lijke dag") dat de eerste dag van de week wel heel duidelijk een speciale plaats heeft in het NT (denk aan Opb.1, Joh.20-21; zie rapport voor de overige plekken)

Het bewuste citaat geeft dus antwoord op een opgeworpen bezwaar.
Het bezwaar is vrij vertaald dat de wet een eenheid is, dus dat je niet zomaar 1 gebod (sabbatsgebod) kunt laten vallen (dus het verbreken van de eenheid v/d wet is een probleem). Als je wel een gebod zou laten vallen, kun je immers moeilijk van een eenheid spreken. Verder verwijst het bezwaar nog naar 'onderhouden v/d eerste dag v/d week' en naar de 'dag des Heren'.

Het artikel geeft reacties op alle drie genoemde elementen (eenheid, 'onderhouden' en 'dag des Heren'). Het artikel v/d deputaten reageert op het 'onderhouden' en de 'dag des Heren' door op te merken dat de eerste dag zeker een bijzondere plek heeft, maar dat dat op zich geen verplichte rust impliceert (met die logische implicatie ben ik het eens) en dat het rustdag-gebod nergens in het NT herhaald wordt (volgens mij ook een correcte observatie. Er wordt wel geregeld naar verwezen, o.a. door Jezus, maar dat is wat anders dan "herhalen").

rhetorische vraag: bovendien ...
Op het gedeelte v/h bezwaar m.b.t. de eenheid van de wet (dus incl. 4e gebod) reageert men met: "Bovendien: wordt de eenheid van de wet per definitie gebroken als er een gebod tussen uit zou vallen?". Dit is een vraag die twee mogelijke antwoorden kan hebben: "ja" of "nee" ("weet niet" is geen antwoord). Het is ofwel zo dat de eenheid v/d wet per definitie gebroken wordt als er een gebod tussenuit valt ("Ja") of het is niet zo dat die eenheid gebroken wordt als er een gebod tussenuit valt ("nee").

Welke van de twee zou bedoeld worden met deze vragende reactie? Ja of nee?

antwoord: ja
Als er "ja" bedoeld wordt met deze rhetorische vraag, dan zou dat betekenen dat men erkent dat de eenheid van de wet wel degelijk per definitie gebroken wordt als er één gebod uitvalt. Is dit een logische interpretatie van deze woorden van de deputaten? Ze reageren op ingebrachte bezwaren met: "Hiertegenover (..) bovendien (...) Voorts (...)". Als de rhetorische vraag het antwoord "ja" bedoelt, dan zou het een heel vreemde structuur worden. De reactie zou dan zijn:
"Hiertegenover --deel v/h bezwaar ontkracht-- , Bovendien --beaamt ander deel v/h bezwaar--, Voorts --ontkracht ander deel v/h bezwaar--.
Dat lijkt me een eigenaardige constructie. Zo heb ik woorden als "hiertegenover", "bovendien" en "voorts" nog nooit zien gebruiken. De woorden "bovendien" en "voorts" fungeren als opsommingswoorden ("ten eerste", "verder", etc).

Bovendien zou deze interpretatie betekenen dat de deputaten erkennen dat de eenheid v/d wet per definitie gebroken wordt door het laten vallen van één gebod. Maar ... dat is kennelijk geen probleem want ze propageren wel dat het laten vallen van dit ene gebod een valide bijbelse interpretatie is. Je zou dan een argument verwachten waarom de eenheid van de wet niet noodzakelijk is. Anders zou hier immers een argument niet ontkracht zijn, en zou het er op neerkomen dat een deel van het bezwaar overeind staat: "de eenheid wordt geboken (en dat is een probleem)".

antwoord: nee
De enige andere optie is "nee". Dat betekent dat we "Hiertegenover (...) bovendien (...) voorts" moet en begrijpen als: als tegenargument tegen het bezwaar poneren we argument X, bovendien poneren we argument Y, en voorts poneren we argument Z. De "bovendien"-vraagzin is dan dus een rhetorische zin die (uiteraard) met "nee" beantwoord moet worden. Dus vraag: "wordt de eenheid van de wet per definitie gebroken als er een gebod tussen uit zou vallen?", antwoord: "Nee" -- de eenheid wordt dus niet per definitie gebroken als één gebod uitvalt, alhoewel er niet wordt uitgelegd hoe het dan kan. Deze rhetorische vraag met nee-antwoord wordt opgeworpen om te laten zien dat het bezwaar geen noodzakelijkheid is: het is niet per definitie zo dat de eenheid van de wet verbroken wordt (als we het maar op een goede manier doen). Bezwaren 3.2 en 3.6 krijgen een zelfde soort rhetorisch antwoord. Ook 2.4 en 2.6 uit het vorige artikel (nr. 6) hebben dezelfde stijl: een bezwaar wordt weerleg met een rhetorische vraag.

conclusie:
Welke van de twee antwoorden op de rhetorische vraag "wordt de eenheid van de wet per definitie gebroken als er een gebod tussen uit zou vallen?" wordt hier bedoeld? "Ja" of "Nee"? Het "ja"-antwoord levert een absurde interpretatie van de opsommingswoorden "bovendien" en "voorts", en resulteert bovendien in het stilzwijgend beamen van het bezwaar in plaats van het weerleggen ervan, of van de volkomen afwezigheid van argumenten waarom het verbreken van de eenheid geen probleem zou zijn.

Het "Nee"-antwoord pas helemaal bij de betekenis van "bovendien" en "voorts" en suggereert (maar legt niet uit) dat het breken van de eenheid van de wet niet per definitie hoeft te gebeuren als er een wet uitvalt, en dat het dus geen probleem is (onder bepaalde voorwaarden) dat een wet uitvalt. Verder past de stijl van weerleggen van bezwaren met een rhetorische vraag in het grotere plaatje. Van de elf andere bezwaren in twee artikelen worden er vier met rhetorische vragen gepareerd.

Dus: Pooh, de weergave van small brother is correct.
De enige logische interpretatie van de rhetorische vraag is "nee" en op die manier wordt de vraag gewoon gebruikt als weerlegging van het bezwaar, en betekent gewoon (positief geformuleerd): "de eenheid van de wet wordt niet per definitie verbroken met het vervallen van het vierde gebod". Het enige wat je op small brother zou kunnen aanmerken, is dat hij "per definitie" heeft weggelaten in z'n herformulering. Het gebruik van "per definitie" geeft aan dat als je op de ene manier een wet laat uitvallen, het geen breken van de eenheid is, maar dat het op een andere manier laten vallen dat wel is. Het is echter een nuance die niks afdoet aan het standpunt van de deputaten in dit korte artikel: de eenheid van de wet wordt niet gebroken als er een wet uitvalt, zolang het maar op een bepaalde manier gebeurt (het "per definitie" gedeelte).

Small brother was dus niet onnauwkeurig, en z'n weergave is niet gekleurd. Er zit geen wezenlijk verschil tussen de rhetorische vraag (met "nee"-antwoord) en dezelfde zin maar dan als standpunt/argument geformuleerd.

n.b. ik doe vooralsnog geen uitspraak over of ik het eens ben met de weerlegging van de deputaten. Men stelt dat de eenheid van de wet niet per definitie gebroken wordt als een gebod uitvalt, maar men legt niet uit op welke manier dat dan goed kan gebeuren. Totdat die uitleg komt, vind ik het wel een onwaarschijnlijke zaak.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2010, 03:17:44 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #547 Gepost op: februari 10, 2010, 03:02:05 pm »
.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2010, 03:02:33 pm door Nunc »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #548 Gepost op: februari 10, 2010, 03:42:26 pm »

quote:

Nunc schreef op 10 februari 2010 om 14:58:
[...]

rhetorische vraag: bovendien ...
Op het gedeelte v/h bezwaar m.b.t. de eenheid van de wet (dus incl. 4e gebod) reageert men met: "Bovendien: wordt de eenheid van de wet per definitie gebroken als er een gebod tussen uit zou vallen?". Dit is een vraag die twee mogelijke antwoorden kan hebben: "ja" of "nee" ("weet niet" is geen antwoord). Het is ofwel zo dat de eenheid v/d wet per definitie gebroken wordt als er een gebod tussenuit valt ("Ja") of het is niet zo dat die eenheid gebroken wordt als er een gebod tussenuit valt ("nee").

Welke van de twee zou bedoeld worden met deze vragende reactie? Ja of nee?

Beste Nunc. Je beperkt de mogelijkheden sterk als je de optie “weet niet” bij voorbaat voor ongeldig verklaart!!!

Let wel: wat is in de ogen van Jezus “de wet”? De gehele Thora… (Hij is niet gekomen om de Wet of de Profeten af te schaffen, zegt Hij zelf).

wordt de eenheid van de wet per definitie gebroken als er een gebod tussen uit zou vallen?

Je hebt gelijk dat het enig juiste antwoord “ja” is…!! De wet is een éénheid. De Thora is een éénheid. Exodus 20 stopt niet bij vers 17 “…zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort”! Het betoog gaat verder in Ex 21: “Wanneer je een Hebreeuwse slaaf koopt, moet hij je zes jaar lang dienen; in het zevende jaar mag hij als vrij man vertrekken, zonder iets te hoeven betalen“ etc etc

Ofwel: Sabbat is sabbat en niet de zondag… Wanneer je een hebreeuwse slaaf koopt, etc etc

Ik denk dat de optie “weet niet” verder uitgediept moet worden in de zin van “wij kunnen de bepalingen van het oude verbond niet 1 op 1 op de huidige situatie toepassen (nieuwe verbond, andere tijd,  etc etc) maar intussen proberen we naar eer en geweten oprecht naar de bijbel te luisteren”.

Misschien zou dit laatste het antwoord moeten zijn achter het vraagteken?!! Misschien is het de betekenis die aan het begrip “Wet” wordt toegekend datgene wat het verschil in inzicht, de begripsverwarringen veroorzaakt??!!

Let wel: ik probeer bijzonder serieus te nemen wat Jezus zegt in Mat 5 (en dus niet het 4e gebod buiten werking te stellen, of zo):
17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. 20 Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2010, 03:52:22 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #549 Gepost op: februari 10, 2010, 04:06:10 pm »
Laat ik eens onder woorden proberen te brengen wat mijn standpunt is:

De Thora kan niet 1 op 1 worden vertaald naar een "wetsboek voor onze tijd". Wij moeten ons realiseren wat het betekent als we zeggen dat “de Wet in Christus vervuld is”.

Wat het betekent als Paulus zegt (Rom 7): 4 Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God. 5 Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. 6 We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest.

Leefregels van God worden zo geen “verplichtingen tot een rechtvaardig leven op eigen kracht” maar “werken van dankbaarheid”.

Het Nieuwe Testament gaat ons voor door het voorleven/voorhouden van deze “werken van dankbaarheid” en ik wil dit voorbeeld graag volgen. Daarom probeer ik naar eer en geweten het voorbeeld van de apostelen toe te passen in mijn eigen leven. Uit dankbaarheid.. Tot eer van God…
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2010, 04:07:06 pm door Hendrik-NG »