Auteur Topic: Opnieuw een scheuring???  (gelezen 110220 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #550 Gepost op: februari 10, 2010, 04:10:41 pm »
Nog weer anders gezegd, meer in termen van de "HC" (ellende, verlossing, dankbaarheid):

Ik denk dat we, bij het te lang doordiscussieren over de enig juiste toepassing van de Wet, te veel in onze "ellende" blijven hangen...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #551 Gepost op: februari 10, 2010, 04:32:49 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 februari 2010 om 15:42:
[...]

Beste Nunc. Je beperkt de mogelijkheden sterk als je de optie “weet niet” bij voorbaat voor ongeldig verklaart!!!
daar ben ik me van bewust, alleen ik zie nu dat ik het niet uitgelegd heb. Zal ik alsnog doen. De vraag of X in principe Y is, is een vraag naar een feit (of eigenlijk, naar of dat feit X altijd, principieel, noodzakelijk Y is). Dat kan alleen maar zo zijn of niet zo zijn, ontologisch gezien. Het is zo of het is niet zo (tenzij je er postmodernisme bij wilt slepen, maar ik geloof absoluut  :P  niet in "waarheid is relatief").

De optie "weet niet" is uiteraard een antwoord op de vraag, net als bv. ook "vind ik niet belangrijk" of het antwoord "lichtgroen"! Maar het is niet een antwoord op de ontologische vraag, de vraag naar feiten en zaken. De optie "weet niet" is een epistemisch antwoord: onze kennis schiet (misschien: tot nu toe, of: per definitie altijd, of: ...) tekort.

Als het antwoord op de "bovendien ...?" vraag "misschien" of "weet niet" is volgens de deputaten, dan is dat geen echt antwoord op de vraag Bovendien: wordt de eenheid van de wet per definitie gebroken als er een gebod tussen uit zou vallen?. Het is dan een erkennen dat we niet weten of het altijd zo is. Dat kan natuurlijk, maar dat is een rare reactie op het bezwaar dat de eenheid van de wet vervalt als je één wet uit laat vallen. Met zo'n vraag + "weet niet"-antwoord, weerleg je het bezwaar niet.  

Stel dat ik met een geweer op iemand richt en wil gaan schieten en jij tegen mij zou zeggen: "je mag geen geweer op iemand richten en dan afschieten (want dat is schadelijk voor die ander)"... Is het dan van mijn kant een weerlegging als ik "weten we niet" zou antwoorden en dan toch zou gaan schieten? Nee toch? Als ik "ja dat is zo" zou zeggen, zou dat een antwoord zijn (maar wel een pijnlijk antwoord voor het slachtoffer). En als ik "is dat in principe zo?" zou vragen (met als rhetorisch antwoord: "nee") dan is dat wel een aanzet tot weerlegging. Immers, ik zou kunnen vervolgen: "mijn geweer is helemaal niet geladen!" of: "ik weet dat de loop dicht zit!" of "het is geladen met confetti ipv een kogel!. Dan zeg ik dat het niet altijd automatisch zo is, want onder bepaalde (genoemde) voorwaarden gebeurt het niet: het gebeurt niet per definitie.

ik zie dat je ook inhoudelijk op de vraag wilt ingaan of de zondag nu wel of niet een goddelijk gebod is. Dat was op zich niet mijn bedoeling. Ik wilde er alleen maar op wijzen dat Pooh onterecht sprak over small brother.

quote:

Let wel: wat is in de ogen van Jezus “de wet”? De gehele Thora… (Hij is niet gekomen om de Wet of de Profeten af te schaffen, zegt Hij zelf).

wordt de eenheid van de wet per definitie gebroken als er een gebod tussen uit zou vallen?

Je hebt gelijk dat het enig juiste antwoord “ja” is…!! De wet is een éénheid. De Thora is een éénheid. Exodus 20 stopt niet bij vers 17 “…zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort”! Het betoog gaat verder in Ex 21: “Wanneer je een Hebreeuwse slaaf koopt, moet hij je zes jaar lang dienen; in het zevende jaar mag hij als vrij man vertrekken, zonder iets te hoeven betalen“ etc etc

Ofwel: Sabbat is sabbat en niet de zondag… Wanneer je een hebreeuwse slaaf koopt, etc etc
het antwoord dat je hier geeft zou vallen onder de "nee" categorie, want je zegt: "de eenheid van de wet vervalt niet automatisch (per definitie) als het sabbatsgebod (voor de zondag) vervallen is". Als ik je goed begrijp bedoel je dus dat de sabbats-wet niet vervallen is, maar dat ze specifiek geldt voor de hebreeuwse situatie (vandaar de verwijzing naar 'hebreeuwse slaaf") toch? Dat is dan toch een uitwerking van het "nee" antwoord? "Nee, de eenheid van de wet vervalt niet per definitie als ... , want ...<uitleg> "

quote:

Ik denk dat de optie “weet niet” verder uitgediept moet worden in de zin van “wij kunnen de bepalingen van het oude verbond niet 1 op 1 op de huidige situatie toepassen (nieuwe verbond, andere tijd,  etc etc) maar intussen proberen we naar eer en geweten oprecht naar de bijbel te luisteren”.
klopt. Het kan niet 1-op-1, dat laat Jezus in de bergrede ook al zien: De daar genoemde geboden krijgen een verdieping. Dat suggereert (maar bewijst niet) dat andere geboden ook een dergelijke verdieping krijgen. Wat is de verdieping die het sabbatsgebod krijgt? Uiteraard (staat ook in rapport) dat Jezus onze rust is ("kom tot mij, allen die vermoeid en belast zijn..."). Maar Jezus is de vervulling van de hele wet, ook van "Gij zult niet stelen" (want ook dat is perfect door Jezus vervuld). En "Gij zult niet stelen" krijgt ook z'n verdieping, maar de basis (niet stelen) vervalt daarmee niet. De offerwetten kregen ook in Jezus hun verdieping: Hij bleek het echte offer, de OT-offers waren voorafschaduwing. Die offers behoorden echter duidelijk bij het oude verbond, dus daarvan snappen we weer wel waarom ze binnen het nieuwe verbond niet gelden.

Sabbath is en blijft dus een lastige.

quote:

Misschien zou dit laatste het antwoord moeten zijn achter het vraagteken?!! Misschien is het de betekenis die aan het begrip “Wet” wordt toegekend datgene wat het verschil in inzicht, de begripsverwarringen veroorzaakt??!!

zou ook nog kunnen

quote:

Let wel: ik probeer bijzonder serieus te nemen wat Jezus zegt in Mat 5 (en dus niet het 4e gebod buiten werking te stellen, of zo):
<citaat uit Mat.5>
dat begrijp ik, en dat wil ik zelf ook. Vandaar dat ik denk dat "Ja" (laten vallen van één wet verbreekt eenheid) en "nee" (laten vallen van één wet verbreekt niet per definitie de eenheid) antwoorden zijn, als er op "nee, niet per definitie" maar een uitleg komt hoe het dan kan. Want alleen suggereren dat het kan, maar niet bewijzen, is vrij zwak. Op die manier kun je iets niet bewijzen, inmers: (vraag) "Moet 1 + 1 dan per definitie 2 zijn?, (antwoord): weten we niet" is m.i. geen ontkrachting van "1 + 1 = 2", maar meer een postmoderne filosofische manier om iets zonder argumenten in twijfel te kunnen trekken.

Als het antwoord "ja" is (dus: eenheid v/d wet wordt verbroken bij laten vallen van één gebod) dan moeten we ofwel bewijzen dat dat verbreken geen probleem is, of concluderen dat het wel een probleem is en dus die ene wet niet laten vallen.

Als het antwoord "nee" is (dus: niet per definitie de wet verbroken bij laten vallen van één gebod) dan moeten we duidelijk laten zien in welke gevallen dat verbreken niet gebeurt, en laten zien dat dat de manier is waarop we met de zondag omgaan.

Als het "antwoord" een "weet niet" is, dan moeten we de veilige weg kiezen. "Weet niet" betekent dat het uiteindelijk "ja" of "nee" kan zijn (ontologisch gezien). Als je niet weet of rust houden op de zondag i.t.t. op de sabbat niet meer een goddelijk gebod is, dan moet je m.i. niet het risico nemen en gaan leren dat het OK is om de rust op de zondag niet als goddelijk gebod te zien.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2010, 04:39:09 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #552 Gepost op: februari 10, 2010, 04:36:14 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 februari 2010 om 16:06:
(..)
Leefregels van God worden zo geen “verplichtingen tot een rechtvaardig leven op eigen kracht” maar “werken van dankbaarheid”.

Het Nieuwe Testament gaat ons voor door het voorleven/voorhouden van deze “werken van dankbaarheid” en ik wil dit voorbeeld graag volgen. Daarom probeer ik naar eer en geweten het voorbeeld van de apostelen toe te passen in mijn eigen leven. Uit dankbaarheid.. Tot eer van God…
mee eens. De wet is nuttig, omdat ze ons leefregels geeft om onze dankbaarheid te tonen, en God te eren. Niet om ons heil te verwerven.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #553 Gepost op: februari 10, 2010, 04:38:56 pm »
Als we het nu eens simpel stellen:

- De Thorah kent meer dan 600 wetten.
- Jezus heeft deze in zijn geheel vervuld
- Daardoor zijn wij dood voor deze hele wet
- Daarmee is geen enkele wet uit de Torah op ons van toepassing. Zelfs die van moord niet. Anders waren we immers niet dood voor die wet.
- Wij moeten 'slechts' de Wet van Christus volgen, welke 'losjes' wordt uiteengezet in het NT.

Wat valt hier tegen in te brengen?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #554 Gepost op: februari 10, 2010, 04:43:02 pm »
Zwever, prachtig!
Daar zou ik nou 3 pagina's vol woorden en ingewikkelde zinnen aan kwijt zijn. :+
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #555 Gepost op: februari 10, 2010, 05:04:57 pm »

quote:

Zwever schreef op 10 februari 2010 om 16:38:

- Daarmee is geen enkele wet uit de Torah op ons van toepassing. Zelfs die van moord niet. Anders waren we immers niet dood voor die wet.
- Wij moeten 'slechts' de Wet van Christus volgen, welke 'losjes' wordt uiteengezet in het NT.

Inderdaad in hele grote lijnen wat ik ook probeer te zeggen... Met een kanttekening van Paulus (Rom 6) erbij:

Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven?

Ofwel: het zou wel ERG ondankbaar van ons zijn (of sterker: getuigen van ongeloof, onbekeerd zijn) als we niet "de Wet van Christus" zouden volgen... Of niet naar eer en geweten zouden willen toepassen wat de Thora en Profeten ons leren...

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #556 Gepost op: februari 10, 2010, 05:07:15 pm »

quote:

Zwever schreef op 10 februari 2010 om 16:38:

- Bijvoorbeeld dat Paulus stelt dat de gehele wet goed is om te onderwijzen?

- Bijvoorbeeld dat in Handelingen 15:1-21 het argument is "Mozes wordt overal voorgelezen, dus we hoeven maar een paar regels op te schrijven en naar de gemeente in Antiochie te sturen"?

- Bijvoorbeeld dat in Romeinen 2 het volgende staat: 12 Want allen, die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en allen, die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden; 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

- Bijvoorbeeld dat Paulus in Romeinen 3:31 opmerkt: "Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet."

- Bijvoorbeeld dat in Romeinen 6 staat: "15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! 16 Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid? 17 Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is; 18 en, vrijgemaakt van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid. 19 Ik zeg dit van menselijk standpunt om de zwakheid van uw vlees. Want gelijk gij uw leden gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de wetteloosheid tot wetteloosheid, zo stelt nu uw leden ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging. 20 Want toen gij slaven waart der zonde, waart gij vrij van de gerechtigheid. 21 Wat voor vrucht hadt gij toen? Dingen, waarover gij u nu schaamt; immers, het einde daarvan is de dood. 22 Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven. 23 Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Here."? -- dus dat we nu we niet meer "onder de wet" zijn, niet ineens kunnen zondigen (dus dingen doen die de wet verbiedt) want we zijn in dienst gekomen van Christus.

-Bijvoorbeeld dat de wet en het gebod heilig en rechtvaardig en goed zijn (Rom. 7:12), en dat de wet in wezen geestelijk is (Rom. 7;14) en we dienaar van de Wet Gods zijn (7:26)

- Bijvoorbeeld dat de eis van de wet in ons vervuld wordt (Rom.8:4)

- Bijvoorbeeld dat Paulus tegen de Galaten kan zeggen (nadat hij heeft gesteld dat we niet "onder de wet" zijn, dat tegen zodanige mensen [die een opsomming aan dingen refererend aan de wet] doen, de wet niet is (Gal.5:23)

- Bijvoorbeeld dat Jacobus (jac.2) zegt dat zelfs wie de gehele wet houdt, behalve één gebod, al schuldig is aan alle! (wat overigens iets anders is dan dat we via de wet onze rechtvaardigheid moeten verdienen) En dat Jacobus de wet zelfs de "wet der vrijheid"  kan noemen!

- Bijvoorbeeld dat de mensen die uitgesloten worden van het Koninkrijk (Openbaring 22 en elders) mensen zijn die dingen doen die de wet verboden had.

Nogmaals, ik stel niet dat de we "onder de wet" staan. Dat staan we niet volgens Paulus! Maar dat we niet onder de "vloek van de wet" (Galaten) staan, en dus ons behoud niet te verdienen is door ons te houden aan de wet, betekent niet dat de de wet (of delen van de wet?) niet meer op ons van toepassing zijn. Daar is namelijk van alles tegen in te brengen! Als dat zo zou zijn, dan zou de wet niet nuttig zijn om te onderwijzen, niet heilig, rechtvaardig en goed, niet de "wet der vrijheid" genoemd worden, zouden apostelen zich niet druk gemaakt hebben om de inhoud van de wet (bv. Jac.2), etc.  

Het kan best zijn dat delen van de wet vervuld zijn, en dus in concrete vorm verleden tijd zijn (offerwetten, etc) en dat er nieuwe wetten zijn specifiek behorend bij het nieuwe verbond. Maar stellen dat geen enkele wet uit de Torah op ons van toepassing zou zijn, kan ik niet bijbels onderbouwen. Daarvoor zie ik teveel argumenten voor het tegengestelde.

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #557 Gepost op: februari 10, 2010, 05:10:46 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 februari 2010 om 17:04:
[...]

Inderdaad in hele grote lijnen wat ik ook probeer te zeggen... Met een kanttekening van Paulus (Rom 6) erbij:

Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven?

Ofwel: het zou wel ERG ondankbaar van ons zijn (of sterker: getuigen van ongeloof, onbekeerd zijn) als we niet "de Wet van Christus" zouden volgen... Of niet naar eer en geweten zouden willen toepassen wat de Thora en Profeten ons leren...
"in grote lijnen", dat wel. Maar zeggen dat de wet op geen enkele manier op ons van toepassing is, klopt dus niet. Dat is ook niet jouw standpunt, want volgens jou (en mij) is de wet wel degelijk op ons van toepassing, alleen niet op de manier zoals ze dat was onder het oude verbond. Toen dacht men dat je via de wet bij God kwam (dus heel kort door de bocht: eerst de wet, en dan via de wet naar God). Nu heeft de wet een heel andere plek: Het begint bij Jezus, en via de genade van Jezus in wiens dienst we zijn gaat het naar uit dankbaarheid en eerbetoon en dienstbaarheid de wet (in NT verdieping) houden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #558 Gepost op: februari 10, 2010, 05:44:14 pm »
Nunc, ik weet nog niet wat jou persoonlijke mening is, behalve dan dat je het opneemt voor de bezwaarden. Vindt je dat je uit de kerk moet als je dwaalleer bespeurt en je het niet met wortel en al uit de kerk kan rukken of vindt je dat je het van binnenuit moet blijven bestrijden? Ik gaf mijn voorbeeld van wat Jezus deed, maar heb niet het idee dat het geland is wat ik er mee aan wil geven en ook niet dat jullie weten wat je zou moeten doen.

Want laten we eerlijk zijn, niemand hier geloofd in een bestaande ware kerk, omdat elk kerkverband verontreinigd is.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2010, 11:19:40 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #559 Gepost op: februari 10, 2010, 05:53:05 pm »
Nunc, ik vraag me soms echt af hoeveel energie je steekt om andermans standpunt te begrijpen.

Hand 15:21 kun je prima anders interpreteren.
Romeinen 2 kun je niet lezen zonder de rest van de brief, en daarin schetst Paulus een heel andere boodschap dan jij hier even uit de contekst rukt. Romeinen 2 gaat namelijk over Joden, en niet over ons.
Romeinen 3, het bevestigen van de wet door ons geloof, wil niet zeggen dat de wet voor ons nog net zo geldt als voor de Joden aan wie die gegeven is. Juist niet, lees de rest van de brief.
Rom 6: Paulus zet hier de wet van Mozes tegenover de wet van de Geest/de wet van Christus. Wij moeten God nog steeds gehoorzamen. Maar niet obv oud-testamentische/verbondswetten, maar obv de nieuw-testamentische/verbondswetten die door de Geest in ons hart geschreven worden. Waar het onder het oude verbond om daden ging, gaat het nu om het hart/de intentie. Waar het onder het oude verbond uit jezelf moest komen, gaat het nu om de Geest die in ons het goede bewerkt. Het geeft geen pas om het onderpand van het oude verbond ook voor het nieuwe te willen laten gelden. Dan heb je imho het hele nieuwe verbond niet begrepen, ga je voorbij aan het heil in Christus, in wie wij begraven en opgestaan zijn tot een nieuw leven, een nieuw verbond.
Rom 7: uiteraard is de wet goed. Die maakte de komst van Christus noodzakelijk, zodat Christus ons vrij kon kopen van de wet. Zonder wet geen heil in Christus. Maar dat zegt niet dat wij onder die wet vallen of dat die wet nog steeds macht over ons heeft.
Romeinen 8:4 Paulus ziet hier een verschil in de wet -sec- en de eis der wet. De eis der wet vervullen we door de Geest, we zijn echter dood voor de wet zelf.
Gal 5:23: ik vind je hier een kromme draai geven aan de woorden van Paulus. Er wordt een verschuiving beschreven van daden naar intentie/levenshouding. Wanneer je levenshouding in Christus juist is, zal de wet je daden niet kunnen veroordelen. Met andere woorden: je daden doen er niet toe, wanneer in Christus je hart/geweten zuiver is.
Jacobus 2: ook hier dring je je eigen interpretatie op aan de tekst. De wet van de vrijheid wordt hier imho tegenover de wet gezet waaruit hij een aantal geboden haalt (echtbreuk, moord). Bij de wet der vrijheid zie je niet naar de persoon (heb uw naaste lief als uzelf). Bij 'de wet' wel, en overtreed je 1 gebod, dan oordeelt de wet je schuldig.
Openbaring 22: ik volg je argument hier niet. Degenen die uitgesloten worden van het koninkrijk zijn degenen die niet in het boek des levens staan. De boeken waarin de daden beschreven staan hebben niets te maken met deelname aan het koninkrijk, wel met het oordeel. Je weet zelf: ieders daden zullen een veroordeling afroepen. Slechts in Christus is er heil en kom je in het boek der levenden. Of je het heil bemachtigt staat los van je daden.

Met andere woorden: elk door jou genoemd argument is geen onweerlegbare tegenwerping op Zwevers stellingen. Hooguit toon je onbegrip voor je opponenten. Paulus stelt dat we niet onder de wet staan, maar omdat jij vindt (en velen met jou) dat we ons wel aan de OT-wetten moeten houden druk jij (en velen met jou) imho je eigen interpretatie op allerlei teksten. Ik vind het krom.
Dood voor de wet is dood voor de wet. Levend door de Geest dient men zich te houden aan de wet van de Geest. Per saldo is dat niet verschillend, maar het betekent dat je een ander dus niet kan afrekenen op een OT-wet. En dat schept de vrijheid om de sabbat naar de zondag te verplaatsen. Want het blijft goed om 1 dag per week vrij te maken voor God.

En zolang mensen dit niet inzien en tegelijk wel van de synode eisen dat er op grond van dat eenzijdige inzicht tav de wet besluiten genomen moeten worden, blijft het rommelen in de kerken. Eenheid forceer je niet door eenzijdige bijbelinterpretaties tot norm te verheffen..
Een van de keren dat eenheid op een dergelijke manier geforceerd werd, zag Schilder zich door de synode monddood gemaakt en zag hij zich genoodzaakt zich vrij te maken van die synode.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #560 Gepost op: februari 10, 2010, 07:16:18 pm »

quote:

Nunc schreef op 10 februari 2010 om 17:10:
[...]

"in grote lijnen", dat wel. Maar zeggen dat de wet op geen enkele manier op ons van toepassing is, klopt dus niet. Dat is ook niet jouw standpunt, want volgens jou (en mij) is de wet wel degelijk op ons van toepassing, alleen niet op de manier zoals ze dat was onder het oude verbond. Toen dacht men dat je via de wet bij God kwam (dus heel kort door de bocht: eerst de wet, en dan via de wet naar God). Nu heeft de wet een heel andere plek: Het begint bij Jezus, en via de genade van Jezus in wiens dienst we zijn gaat het naar uit dankbaarheid en eerbetoon en dienstbaarheid de wet (in NT verdieping) houden.
Datgene in de Wet wat weergeeft hoe "de mens" leeft/zou moeten leven naar Gods beeld is datgene wat van toepassing is voor ieder mens. En dat zijn b.v. de bepalingen waarvan Jezus een aanscherping geeft in oa. de Bergrede (en feitelijk heel het NT). Helaas blijkt dat ook vaak de leefwijze die veel volharding vraagt, met veel vallen en opstaan gepaard gaat. Maar ook de leefwijze die vervuld is in/door "de Nieuwe Adam". En ook ons voorland: eens mogen ook wij ten volle voldoen aan het "beeld van God zijn"... Waar het nu aantobben blijft gaat het dan "als vanzelf"...

Er staan OOK bepalingen in dezelfde Wet die m.i. door God ingesteld om de mens niet het excuus te geven voor het creëren van een "eigenmachtige godsdienst". Die geboden geven ons te denken. Maar i.h.a. zullen die bepalingen m.n. van kracht zijn geweest in het Oude Verbond (denk b.v. aan de offervoorschriften, inrichting van de tabernakel, etc etc).

En er staan ook bepalingen in de Wet die mogelijk bedoeld zijn geweest om van Israël een "voorbeeldnatie" te maken. Met uiterlijke tekenen voor de buitenwereld (maar ook "interne functie"); denk b.v. aan het dragen van de Tzitzit (Num 15:37 De HEER zei tegen Mozes: 15:38 ‘Zeg tegen de Israëlieten dat zij en al hun nakomelingen aan de zoom van hun kleren kwastjes moeten bevestigen waarin een blauwpurperen draad verwerkt is. 15:39 Bij het zien van die kwastjes zullen jullie herinnerd worden aan alle geboden van de HEER, zodat jullie die naleven en mij niet ontrouw worden door de begeerten van je hart en je ogen te volgen. 15:40 Ze zullen jullie helpen om aan al mijn geboden te denken en die na te leven en jullie God toegewijd te blijven.)

In het licht van het NT is dus m.i. het "leven naar de Wet" het meer en meer gaan leven als "beeld van God", uit liefde voor wie God is met als vast staand einddoel dat we dat ideaal uiteindelijk ook mogen bereiken...
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2010, 07:37:03 pm door Hendrik-NG »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #561 Gepost op: februari 10, 2010, 08:13:49 pm »
Hoi Nunc,

Wat een lap tekst :-) Laten we het proberen wat eenvoudig te houden en kies voor jou de top 2 teksten die het tegendeel beweren van wat ik zeg. Oké?

Let wel: ik zeg dus niet dat de wet van geen enkele waarde is, of dat we er niks van kunnen leren als christenen, maar dat hij gewoon - at face value - geen zeggenschap over ons heeft. We zijn er dood voor.

Ofwel: zeggen dat je iets als christen niet mag OMDAT het zo in de Thorah staat is volgens mij dus altijd verkeerd of incompleet. Zelfs als het over moorden gaat.

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #562 Gepost op: februari 11, 2010, 10:33:23 am »

quote:

Zwever schreef op 10 februari 2010 om 20:13:
Hoi Nunc,

Wat een lap tekst :-) Laten we het proberen wat eenvoudig te houden en kies voor jou de top 2 teksten die het tegendeel beweren van wat ik zeg. Oké?

ik weet niet of dat nodig is. De manier waarop je het nu formuleert, lijkt me al iets anders dan wat je eerst zei (maar kennelijk niet anders dan wat je eerder bedoelde)

quote:

Let wel: ik zeg dus niet dat de wet van geen enkele waarde is, of dat we er niks van kunnen leren als christenen, maar dat hij gewoon - at face value - geen zeggenschap over ons heeft. We zijn er dood voor.

Ofwel: zeggen dat je iets als christen niet mag OMDAT het zo in de Thorah staat is volgens mij dus altijd verkeerd of incompleet. Zelfs als het over moorden gaat.
Eerst schreef je: "Daarmee is geen enkele wet uit de Torah op ons van toepassing". Maar dat is m.i. wat anders dan dat de Torah geen zeggenschap meer over ons heeft. We worden niet meer naar de wet geoordeeld en gerechtvaardigd, dus inderdaad, de wet heeft geen zeggenschap meer over ons. We zijn vrij van de vloek van de wet.

Uiteraard zou je kunnen zeggen, dat ten tijde van het oude verbond men ook al niet iets moest doen "omdat het in de Torah staat", maar "omdat God het heeft opgedragen, omdat het Gods wens is". En dat geldt nu natuurlijk nog steeds. Paulus maakt in de Romeinenbrief vrij duidelijk dat wij in dienst zijn gekomen van Christus -- en wat doet een dienstknecht? Zijn Heer gehoorzamen. Niet om iets te verdienen, maar uit eer en dankbaarheid. Je kunt/moet inderdaad niet zeggen: "dit mag niet, want dat staat in de Torah", maar "mijn Heer wil niet dat ik dit doe".

De lastige vraag is alleen, wat is nu precies de wens van de Heer? En het lijkt mij dat uit de opmerkingen van Paulus en Jacobus (en anderen) over de wet, blijkt dat de wet in ieder geval een heel goede indicatie is. Probleem is alleen, dat we niet precies weten welke wetten er ceremonieel waren, welke door Christus volkomen vervuld zijn, en welke er juist heel relevant zijn voor ons leven, etc.

Dat was de reden waarom ik argumenten opsomde voor de relevantie van de wet. Niet om aan te tonen dat de wet ons be- (en ver-)oordeelt, maar om te laten zien dat de apostelen naar de wet verwijzen als ze het hebben over Christus' wil voor ons. Zo is het ook opgepakt in de H.C. waar de wet in het kader van de dankbaarheid staat. Uit dankbaarheid voor de grote genade die we gekregen hebben, willen we de wil van de Heer doen. Dat is de reden waarom we iets wel of niet mogen -- omdat het wel of niet met de wens van onze Heer overeenstemt.

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #563 Gepost op: februari 11, 2010, 11:27:09 am »

quote:

elle schreef op 10 februari 2010 om 17:53:
Nunc, ik vraag me soms echt af hoeveel energie je steekt om andermans standpunt te begrijpen.

dankjewel. Ik doe inderdaad alleen maar aan discussies mee om m'n eigen gelijk te halen en de ander zoveel mogelijk te negeren.

quote:

Hand 15:21 kun je prima anders interpreteren.

hoe? Ik kan ook zeggen dat het niet anders kan. Als je geen concreet voorbeeld geeft, zegt het niet zoveel.

quote:

Romeinen 2 kun je niet lezen zonder de rest van de brief, en daarin schetst Paulus een heel andere boodschap dan jij hier even uit de contekst rukt. Romeinen 2 gaat namelijk over Joden, en niet over ons.
Romeinen 2: 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is

als je nauwkeurig leest, zie je dat dit gedeelte wel degelijk over de heidenen gaat. Het staat er ook gewoon, je hoeft er geen professor voor te zijn. Ik ruk dus niks uit z'n verband, ik lees gewoon dat het in heldere taal over heidenen gaat.

Verder schetste ik net als Hendrik de boodschap dat de wet voor ons de "status" heeft van betonen van dankbaarheid. Dat mag je van mij "uit de context rukken" noemen, of niet. Maar het is wel hoe de wet ook in de catechismus wordt behandeld.

quote:

Romeinen 3, het bevestigen van de wet door ons geloof, wil niet zeggen dat de wet voor ons nog net zo geldt als voor de Joden aan wie die gegeven is. Juist niet, lees de rest van de brief.
schreef ik ergens dat de wet "nog net zo geldt"? Nee!!!!. Wellicht heb ik problemen met het begrijpen van andermans posts, jij zegt het immers. Maar ik lees voor zover ik weet niet wat er niet staat. Wat je hier lijkt te doen, is een valse tegenstelling schetsen tussen wet en vrijheid. Als ik zeg dat de wet nog van belang is (en nog iets met ons te maken heeft) dan zeg ik niet dat we gerechtvaardigd worden door de wet.

Ik wees erop dat Paulus stelt dat we de wet niet buiten werking stellen (Rom.3), maar bevestigen. Dat is wat Paulus schrijft: "Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet". (rom.3:31). Als je daar een probleem mee hebt, zul je dat met Paulus op moeten nemen, niet met mij.

en nee, ik denk niet dat dat betekent dat we gerechtvaardigd worden door de wet. Dat idee wijst Paulus meermalen af, ook in de Romeinenbrief.

quote:

Rom 6: Paulus zet hier de wet van Mozes tegenover de wet van de Geest/de wet van Christus. Wij moeten God nog steeds gehoorzamen. Maar niet obv oud-testamentische/verbondswetten, maar obv de nieuw-testamentische/verbondswetten die door de Geest in ons hart geschreven worden. Waar het onder het oude verbond om daden ging, gaat het nu om het hart/de intentie. Waar het onder het oude verbond uit jezelf moest komen, gaat het nu om de Geest die in ons het goede bewerkt. Het geeft geen pas om het onderpand van het oude verbond ook voor het nieuwe te willen laten gelden. Dan heb je imho het hele nieuwe verbond niet begrepen, ga je voorbij aan het heil in Christus, in wie wij begraven en opgestaan zijn tot een nieuw leven, een nieuw verbond.
Het "zondigen" waar Paulus het in Rom.6 over heeft, is het zondigen tegen de wet, want zo begint hij z'n betoog hier: "Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme?" (6:1) en "Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!" (6:15). Paulus kan van "zonde" spreken omdat de wet aan dat woord context verleent. Daarna gaat hij verder, en betoogt iets over dienstbaarheid en in dienst zijn van de zonde of van Christus. Als dat niet gaat over als dienstknecht Gods wetten doen, dan slaat z'n inleiding (vers 1 en 15) nergens op. Waarom dan refereren aan de wet?

quote:

Rom 7: uiteraard is de wet goed. Die maakte de komst van Christus noodzakelijk, zodat Christus ons vrij kon kopen van de wet. Zonder wet geen heil in Christus. Maar dat zegt niet dat wij onder die wet vallen of dat die wet nog steeds macht over ons heeft.
De wet is, niet was, goed volgens Paulus. In de tweede helft van Rom.7 specificeert Paulus wat hij in het eerste deel schreef, over de zonde en de wet (en dat de wet niet zondig, maar juist heilig en goed is). Hoe zit het dan met die vloek van de wet? Hoe zit het dan met onder de wet leven? Geoordeeld worden door de wet? De lezer kan zich afvragen: "maar Paulus, je hebt toch net gezegd dat we niet meer onder de wet zijn? En nu is de wet ineens goed en heilig en niet zondig etc..?. En het antwoord?
"21 Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; 22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, 23 maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. " (Rom. 7:21-23).
De inwendige mens (van de wedergeboren mens) verlustigt zich in de wet van God. Klinkt heel erg als de profetie dat God bij het nieuwe verbond: "Maar dít is het verbond, dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HEREN: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn." (Jeremia 31:33)

quote:

Romeinen 8:4 Paulus ziet hier een verschil in de wet -sec- en de eis der wet. De eis der wet vervullen we door de Geest, we zijn echter dood voor de wet zelf.
ja, en? Had ik anders beweerd dan? Ik reageerde op de opmerking van Zwever: "Daarmee is geen enkele wet uit de Torah op ons van toepassing. Zelfs die van moord niet. Anders waren we immers niet dood voor die wet."

Als we de wet in ons hart vervullen, is ze dus wel degelijk op ons van toepassing. Dat is heel wat anders dan dat we ernaar geoordeeld worden en dat onze rechtvaardiging daarvan afhangt. Dat zijn gewoon twee verschillende dingen, en je kan de relevantie van de wet voor ons in het nieuwe verbond niet wegwuiven door te wijzen op het niet meer door de wet geoordeeld worden.

quote:

Gal 5:23: ik vind je hier een kromme draai geven aan de woorden van Paulus. Er wordt een verschuiving beschreven van daden naar intentie/levenshouding. Wanneer je levenshouding in Christus juist is, zal de wet je daden niet kunnen veroordelen. Met andere woorden: je daden doen er niet toe, wanneer in Christus je hart/geweten zuiver is.
hoezo is het een kromme draai? Ik herhaalde gewoon wat Paulus schreef, en jij diept dat hier uit. Je kunt dat moeilijk een kromme draai noemen.  Verder stelt Paulus in Gal.5 wel dat we niet meer "onder" de wet zijn (als in: geoordeeld worden door...) maar ook dat de liefde de wet vervult (vervullen is dus kennelijk wat anders dan "onder" de wet zijn). De werken van de Geest zijn in lijn met de wet (want: "tegen zodanige mensen is de wet niet", Gal.5:23)

Overigens, je daden doen er wel degelijk toe, kijk maar naar de lijst met mensen die het Koninkrijk niet inkomen. Als je daden en intenties niet stroken met je beleden woord, is je geloof zonder inhoud (Jacobus):
19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. (Gal.5).

quote:

Jacobus 2: ook hier dring je je eigen interpretatie op aan de tekst. De wet van de vrijheid wordt hier imho tegenover de wet gezet waaruit hij een aantal geboden haalt (echtbreuk, moord). Bij de wet der vrijheid zie je niet naar de persoon (heb uw naaste lief als uzelf). Bij 'de wet' wel, en overtreed je 1 gebod, dan oordeelt de wet je schuldig.
"5 Hoort, mijn geliefde broeders! Heeft God niet de armen naar de wereld uitverkoren om rijk te zijn in het geloof en erfgenamen van het Koninkrijk, dat Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben? 6 Doch gíj hebt de arme smadelijk behandeld. Zijn het niet de rijken, die u geweld aandoen en die u voor de rechtbanken slepen? 7 Zijn zij het niet, die de goede naam, welke over u aangeroepen is, lasteren? 8 Indien gij echter de koninklijke wet vervult naar het schriftwoord: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, dan doet gij wèl. 9 Doch indien gij met aanzien des persoons handelt, doet gij zonde en wordt gij door de wet overtuigd van overtreding. 10 Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle (geboden). 11 Want Hij, die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft ook gezegd: Gij zult niet doodslaan. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslag, zijt gij toch een overtreder van de wet geworden. 12 Spreekt zó en handelt zó als (mensen past), die door de wet der vrijheid zullen geoordeeld worden. 13 Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid (echter) roemt tegen het oordeel." (Jacobus 2)

Je poneert een onderscheid tussen de "wet van de vrijheid" en "de wet" in Jacobus 2. Maar waar is dat onderscheid op gebaseerd? Er is ook nog een "koninklijke wet" (Jac.2:8), welke "wet" is dat dan? Je zou denken dat het daar om de wet der vrijheid moet gaan. Immers, Christus is koning? Maar als we kijken naar de parallel met Paulus' woorden:
"8 Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. 9 Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 10 De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet." (Rom.13, zie ook Gal.5:14)

Ook Jezus' samenvatting van de wet komt hierop neer: "(...) Welk gebod is het eerste van alle? 29 Jezus antwoordde: 30 Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. 31 Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet. " (o.a. in Mar.12)

Dus de "koninklijke wet" is naar alle waarschijnlijkheid gewoon "de wet" (als in "de Torah"). En toch zegt Jacobus van die koninklijke wet dat we wel doen als we die wet vervullen naar het schriftwoord (je naaste liefhebben, 2:8). En (vers 9) die wet overtuigt ons van zonde (zie Paulus, Gal.3:24 etc). Maar het is "de wet" uit vers 9 die ook in vers 10 genoemd wordt, en waardoor we bij struikelen "schuldig bevonden worden" (vers 10) en de wet overtreden (vers 11). Als vers 12 dan spreekt over de "wet der vrijheid" waardoor we geoordeeld zullen worden, dan vind ik het vergezocht om te stellen dat het daar ineens over een andere wet gaat. Het betoog van Jacobus draait erom, dat de misstanden in de gemeente te bestrijden, en dat doet hij door hen erop te wijzen dat ze de koninklijke wet (die de torah blijkt te zijn) niet vervullen, en dat ze daarin schuldig staan en deze wet hebben overtreden. Als er dan daarna weer over "wet" wordt gesproken, en over oordeel, dan is het vergezocht om te denken dat het daar over een compleet andere, compleet nieuwe, nog niet in het betoog geïntroduceerde wet, zou gaan.

Overigens komt het thema "wet" nog weer terug in Jac.4. De brief van Jacobus heeft een structuur waarin veel gedeelten later herhaald worden. In Jac.4 staat:

11 Spreekt geen kwaad van elkander, broeders. Wie van zijn broeder kwaad spreekt of hem oordeelt, spreekt kwaad van de wet en oordeelt haar; en indien gij de wet oordeelt, zijt gij geen dader, doch een rechter der wet. 12 Eén is wetgever en rechter, Hij, die de macht heeft om te behouden en te verderven. Maar wie zijt gij, dat gij uw naaste oordeelt?.

De wet waarover het hier gaat is niet de wet der vrijheid (tenminste, als je aanneemt dat dat een andere zou zijn dan "de wet" uit Jac.2). Maar als we iemand oordelen, veroordelen we "de wet" en zijn we geen daders van de wet, wat impliceert dat we wel "daders van de wet" dienen te zijn (anders slaat deze opmerking van Jacobus nergens op). En God (of eigenlijk: Jezus, zie Jac.5:9) wordt getekend als "rechter" en "wetgever". Het draait dus op een (niet helemaal duidelijke) manier toch nog steeds om de wet. Niet omdat we door de wet gerechtvaardigd kunnen worden, want één misstap en we hebben ze allemaal gebroken!

Jacobus heeft het in het tweede en vierde hoofdstuk m.i. gewoon over één en dezelfde wet, die óók de wet van Christus is. De vraag is alleen (zie m'n post aan Zwever) op welke manier die precies relevant is, welke gedeelten er ceremonieel waren, etc.

quote:

(...) Bij de wet der vrijheid zie je niet naar de persoon (heb uw naaste lief als uzelf). Bij 'de wet' wel (...)
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar dit staat i.i.g. niet in Jacobus. Bij "de wet" (Torah) zie je ook niet naar de persoon. Als je dat wel doet, ga je tegen de wet in. Dat was juist wat bv. door profeten als Jesaja en Jeremia scherp veroordeeld werd.

quote:

Openbaring 22: ik volg je argument hier niet. Degenen die uitgesloten worden van het koninkrijk zijn degenen die niet in het boek des levens staan. De boeken waarin de daden beschreven staan hebben niets te maken met deelname aan het koninkrijk, wel met het oordeel. Je weet zelf: ieders daden zullen een veroordeling afroepen. Slechts in Christus is er heil en kom je in het boek der levenden. Of je het heil bemachtigt staat los van je daden.

Klopt, hier heb je helemaal gelijk in. Ik had over het hoofd gezien dat er een verwijzing naar het boek des levens stond in Opb.21, terwijl dat verder over dezelfde groep gaat als in Opb.22.

quote:

Met andere woorden: elk door jou genoemd argument is geen onweerlegbare tegenwerping op Zwevers stellingen.
als je wat nauwkeuriger had gelezen, had je nu deze onware opmerking niet hoeven maken. Mijn voorbeelden (op Opb.21-22 na) laten allemaal zien dat "de wet" belangrijk en relevant voor ons is. (N.b. niet dat wij onder de wet staan, dat is wat anders, wat ik nooit betoogd heb.)

quote:

Hooguit toon je onbegrip voor je opponenten.

Hier begon je ook al mee, maar ik zie niet waar je dit onbegrip bij mij hebt aangewezen.

quote:

Paulus stelt dat we niet onder de wet staan, maar omdat jij vindt (en velen met jou) dat we ons wel aan de OT-wetten moeten houden druk jij (en velen met jou) imho je eigen interpretatie op allerlei teksten. Ik vind het krom.

Wonderlijk.
Denk je niet, dat jij hier en daar wat krom redeneerde? Zeggen dat een tekst toch echt over de joden gaat, terwijl er nota bene in het vers zelf staat dat het over heidenen gaat? Zeggen dat ik iets verdraai terwijl ik gewoon aanhaal wat Paulus schreef? Poneren dat er sprake is van twee "wetten" in Jacobus terwijl de tekst toch echt één en dezelfde wet suggereert?

En dan suggereren dat ik als volgt te werk ga:
1.) ik vind dat we ons aan de wet moeten houden, en  
2.) daarom druk ik een eigen interpretatie op de teksten, kennelijk
3.) om m'n gelijk te krijgen.

Heel fraai!. Proberen iemands motieven in een kwaad daglicht te stellen.

quote:

Dood voor de wet is dood voor de wet. Levend door de Geest dient men zich te houden aan de wet van de Geest. Per saldo is dat niet verschillend, maar het betekent dat je een ander dus niet kan afrekenen op een OT-wet.

Uit de evangeliën en de brieven blijkt dat je wel degelijk anderen op zonden kunt wijzen. Uiteraard zijn wij niet degene die het uiteindelijke oordeel vellen, maar als we de ander (en onszelf!) niet zouden kunnen oordelen, zouden we de ander nooit kunnen opbouwen en behoeden voor zonden!

quote:

En dat schept de vrijheid om de sabbat naar de zondag te verplaatsen. Want het blijft goed om 1 dag per week vrij te maken voor God.

niet "schept de vrijheid om...". Chistus (dus God zelf) heeft die verplaatsing gedaan met zijn opstanding, met die daaropvolgende verschijningen op de zondag, met de uitstorting van de Geest op Pinksteren (wat dus ook weer een zondag was) en met zijn verschijning op de zondag aan Johannes. De apostelen hebben dit direct opgepikt, zo blijkt uit de bijeenkomsten die op de eerste dag van de week waren. Zij hebben ingezien dat de Heer van de Sabbat dit deed.

quote:

En zolang mensen dit niet inzien en tegelijk wel van de synode eisen dat er op grond van dat eenzijdige inzicht tav de wet besluiten genomen moeten worden, blijft het rommelen in de kerken. Eenheid forceer je niet door eenzijdige bijbelinterpretaties tot norm te verheffen..

eenheid bereik je door allerlei mogelijke bijbelinterpretaties hun vrije loop te laten?

quote:

Een van de keren dat eenheid op een dergelijke manier geforceerd werd, zag Schilder zich door de synode monddood gemaakt en zag hij zich genoodzaakt zich vrij te maken van die synode.
Het rommelde voor die tijd ook al. Dat was niet doordat er eenheid geforceerd werd, maar doordat er dwaalleer toegelaten werd. Niet "forceren van eenheid" is wat kerken breekt, maar tolereren van dwaalleer vanaf de kansel. Niet voor niets waarschuwen meerdere apostelen in het spoor van Jezus zelf voor valse profeten en dwaalleraren die de gemeentes met hun dwaalleer zullen doen struikelen. Ze waarschuwen echter niet tegen het door jou gestelde gevaar van "eenzijdige bijbelinterpretatie" (n.b. zolang het de juiste bijbelinterpretatie is)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #564 Gepost op: februari 11, 2010, 12:01:30 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 februari 2010 om 11:27:
[...]
Elle: Hand 15:21 kun je prima anders interpreteren.
[...]

hoe? Ik kan ook zeggen dat het niet anders kan. Als je geen concreet voorbeeld geeft, zegt het niet zoveel.

Het is een flinke hoeveelheid tekst die je geproduceerd hebt... Ik ga er vanavond nog eens rustig voor zitten...

Intussen heb ik ("tussen de bedrijven door") eens naar Handelingen 21 gekeken... Het is wel een eigenaardige toevoeging, dat vers 21... Want: slaat het op de voorgaande verzen, dan lijkt er een raar soort tegenspraak in het betoog te zitten...

19 Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen... En dan vers 21: In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.

En dat na vers 10 Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? Want het is DIE wet die al sinds mensenheugenis op iedere sabbat in de synagogen wordt voorgelezen... DAT juk dus...

Zou dus vers 21 een aansporing zijn om deze wet volledig te blijven onderhouden, of zou het de slotconclusie zijn: "sinds mensenheugenis krijgen wij de wet al voorgelezen en het juk is te zwaar gebleken"???

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #565 Gepost op: februari 11, 2010, 12:05:05 pm »

quote:

Het rommelde voor die tijd ook al. Dat was niet doordat er eenheid geforceerd werd, maar doordat er dwaalleer toegelaten werd. Niet "forceren van eenheid" is wat kerken breekt, maar tolereren van dwaalleer vanaf de kansel.
Voor zover ik weet had Schilder zich niet vrijgemaakt als de leer van de veronderstelde wedergeboorte niet bindend was opgelegd door de synode. Heb op dit moment geen tijd om uitgebreid naar bronnen te zoeken, maar weet vrijwel zeker dat die te vinden zijn.

quote:

Niet voor niets waarschuwen meerdere apostelen in het spoor van Jezus zelf voor valse profeten en dwaalleraren die de gemeentes met hun dwaalleer zullen doen struikelen.
Volgens mij doen ze dat altijd tegen lokale gemeentes en niet tegen kerkverbanden.

quote:

Ze waarschuwen echter niet tegen het door jou gestelde gevaar van "eenzijdige bijbelinterpretatie" (n.b. zolang het de juiste bijbelinterpretatie is)
Volgens mij doet Paulus niet anders als hij tekeer gaat tegen mensen die de genade niet begrijpen en vasthouden aan de besnijdenis etc.

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #566 Gepost op: februari 11, 2010, 01:24:31 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 11 februari 2010 om 12:05:
[...]

Voor zover ik weet had Schilder zich niet vrijgemaakt als de leer van de veronderstelde wedergeboorte niet bindend was opgelegd door de synode. Heb op dit moment geen tijd om uitgebreid naar bronnen te zoeken, maar weet vrijwel zeker dat die te vinden zijn.

zou interessant zijn om uit te zoeken. Het is echter niet richtinggevend.

quote:

[...]

Volgens mij doen ze dat altijd tegen lokale gemeentes en niet tegen kerkverbanden.

Er bestond nog niet zoiets als een "kerkverband" in de begintijd v/d kerk. Of beter  gezegd, alle kerken vormden samen nog één verband, omdat er nog geen dwaalleer en verdeeldheid in interpretatie was. Wat je wel ziet, is dat de "moederkerk" en de apostelen sturing geven aan de andere gemeenten.

Maar, hoe logisch is het als je een waarschuwing tegen dwaalleer wel laat gelden richting de lokale gemeente, maar niet richting de samenwerking van die lokale gemeentes? Is het wel OK als er dwaalleer in een andere gemeente waar je samen het lichaam van Christus mee vormt, ontstaat, maar niet als het in jouw eigen gemeente gebeurt?

quote:

[...]

Volgens mij doet Paulus niet anders als hij tekeer gaat tegen mensen die de genade niet begrijpen en vasthouden aan de besnijdenis etc.
nee, want dat is niet een "eenzijdige" juiste bijbelinterpretatie, maar gewoon een dwaling. Het was mijn reactie op elle, die schreef: "En zolang mensen dit niet inzien en tegelijk wel van de synode eisen dat er op grond van dat eenzijdige inzicht tav de wet besluiten genomen moeten worden, blijft het rommelen in de kerken. Eenheid forceer je niet door eenzijdige bijbelinterpretaties tot norm te verheffen..".

Ongetwijfeld kun je eenheid forceren door verkeerde bijbelinterpretaties dwingend op te leggen, maar ik denk dat we allebei niet geinteresseerd zijn in eenheid rond een verkeerde interpretatie of eenheid rond een dwaling.

Maar eenheid rond de juiste leer, daar kan ik bijbels gezien niks tegen inbrengen.
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 01:29:14 pm door Nunc »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #567 Gepost op: februari 11, 2010, 02:58:20 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 februari 2010 om 13:24:
Maar eenheid rond de juiste leer, daar kan ik bijbels gezien niks tegen inbrengen.
Dit is dan het manco van de hedendaagse discussies. Niet alleen wat de juiste leer is/zou zijn, maar ook het belang van 'de juiste leer'. Waarom die leer zo op een sokkel, zoveel mogelijk (juridisch!) uitgewerkt? Ik lees in de Bijbel dat er wel belangrijkere dingen zijn dan 'het bewaren van de meest zuivere leer'. Ik vind het verdrietig dat er erg veel tijd verloren gaat aan het bepalen en bevestigen van de kaders van het geloofsleven.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #568 Gepost op: februari 11, 2010, 03:57:59 pm »

quote:

Ursa schreef op 11 februari 2010 om 14:58:
[...]

Dit is dan het manco van de hedendaagse discussies. Niet alleen wat de juiste leer is/zou zijn, maar ook het belang van 'de juiste leer'. Waarom die leer zo op een sokkel, zoveel mogelijk (juridisch!) uitgewerkt?

waarom? Omdat Jezus en zijn apostelen waarschuwen voor dwaalleraren, omdat ze waarschuwen dat valse profeten als wolven in schaapskleren zullen binnendringen en de gelovigen ten val brengen. Daarom, omdat Jezus Zelf dwaalleer zeer serieus neemt!

En als je wilt weten hoe het in de praktijk uitwerkt... ga eens kijken in een wat vrijzinnigere PKN gemeente. Precies wat Jezus bedoelde: gelovigen die ten val gebracht worden door dwaalleraren.

quote:

Ik lees in de Bijbel dat er wel belangrijkere dingen zijn dan 'het bewaren van de meest zuivere leer'. Ik vind het verdrietig dat er erg veel tijd verloren gaat aan het bepalen en bevestigen van de kaders van het geloofsleven.
Jezus en Zijn apostelen waarschuwen anders in stellige bewoordingen... dat geeft aan dat het wel degelijk zeer belangrijk is. Je ziet bv. ook dat minstens 3 van de 7 gemeenten die een persoonlijke brief van Christus krijgen (Opb.2-3) terechtgewezen worden omdat ze dwaalleer toegestaan hebben. Dwaalleer is niet iets "academisch", iets wat vooral leuk is voor theologen en niet relevant voor je eigen leven. Dwaalleer is onwaarheid over God, onwaarheid over diegene die het belangrijkst is, diegene met wie je een relatie hebt. Dwaalleer kan die relatie verstoren of in de weg staan. Kijk naar vrijzinnige gemeenten, waar valse profeten en dwaalleraren het mensen onmogelijk hebben gemaakt om nog van de gekruisigde en opgestane Christus te horen! ("Want er zijn immers nog veel belangrijkere zaken: geloven in God is veel belangrijker dan of Christus nu wel of niet echt is opgestaan")

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #569 Gepost op: februari 11, 2010, 04:49:05 pm »

quote:

dankjewel. Ik doe inderdaad alleen maar aan discussies mee om m'n eigen gelijk te halen en de ander zoveel mogelijk te negeren.

Nunc, je bent misschien uit irritatie over wat ik schreef niet op me ingegaan of omdat je het nonsens vond wat ik schreef of wat anders, maar wat me wel opvalt is dat je veel begrip toont voor bezwaarden, maar niet voor de genen die geen bezwaren hebben. Ten minste, zo kom je wel op mij over. We kunnen het niet snel goed zeggen, of het is weer o zo verkeerd wat we hebben gezegd.

Nu vraag ik me toch serieus af hoe je er zelf in staat.

Ik heb je altijd als een serieuse gesprekspartner gezien en het verbaast me gewoon iedere keer weer hoe je reageerd en ons van alles kwalijk neemt. Gewoon omdat we eigenlijk eerlijk er voor uit komen dat we denken dat de bezwaarden en heilloze weg zijn ingeslagen door openlijk geestelijken en de synode van de gkv van alles en nog wat te beschuldigen en uit de gkv te stappen en wat ik nog het meeste verafschuw over hun aanpak (niet over hen in personen) is om allerlei mensen die beweren vanuit een wat evangelisch klinkende bewoordingen Gods aanwezigheid te ervaren als verdacht neer te zetten, als dwalende schapen die in werkelijkheid wel eens verscheurende wolven zouden kunnen zijn. Hoe kan ik dat vanuit een aangeklaagden bankje rustig bekijken zonder er het kwaad dat een wig tussen christenen zet er in te zien, zonder het gevoel te krijgen hier tegen geestelijke duistere machten te moeten opnemen? Wat heeft het voor zin om met die duistere demonen een gesprek aan te gaan? Ze winnen de discussie toch vanuit hun duistere sluwheid. Hiermee bedoel ik niet de bezwaarden zelf, maar de duistere machten die graag misbruik van christenen maken en als we niet uitkijken ook gebruik van ons dus maken om anderen het zwijgen op te leggen.

Misschien is het daarom verstandig ons niet druk over ze te maken, maar vooral het goede voorbeeld te laten zien, en door middel van die voorbeelden te laten zien dat we toch wel goede vruchten afwerpen.

zoals het in de bijbel staat: door goed te zijn voor je tegenstanders en hen goed vanuit liefde te behandelen, stapel je gloeiende kolen op hun hoofden. Als ze zien hoe je God dient en goed voor ze bent, dan zullen sommigen onder hen God de eer geven en Hem gaan dienen.

Daaraan herken je ook je broeders en zusters.
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 05:05:38 pm door gaitema »

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #570 Gepost op: februari 11, 2010, 05:56:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 11 februari 2010 om 16:49:
[...]

Nunc, je bent misschien uit irritatie over wat ik schreef niet op me ingegaan of omdat je het nonsens vond wat ik schreef of wat anders (...)

nee hoor, het was geen irritatie, ik kom gewoon niet aan alles toe. Ik ga zo even teruglezen wat ik van je overgeslagen heb.

quote:

(...) maar wat me wel opvalt is dat je veel begrip toont voor bezwaarden, maar niet voor de genen die geen bezwaren hebben. Ten minste, zo kom je wel op mij over. We kunnen het niet snel goed zeggen, of het is weer o zo verkeerd wat we hebben gezegd.

ik toon inderdaad begrip voor de bezwaarden. Deels omdat ik het (voor een aardig deel) met ze eens ben, deels omdat ze in het verdomhoekje zitten, en ik dat niet christelijk vind (en ik geregeld de enige lijk te zijn die het wat kan schelen dat ze met modder besmeurd worden!).

Dat betekent dus ook dat ik me er erg aan stoor als iemand "grappig" doet over hun ruggen heen, of als iemand uitspraken doet als "we hadden ze er allang uit moeten knikkeren" (o.i.d.) of zegt dat het scheurmakers zijn, die leugens en halve waarheden verspreiden, etc.

Wat betreft geen begrip lijken te tonen voor niet-bezwaarden... ik weet niet helemaal waar je dat op baseert. Als ik het niet met iemand eens ben, ben ik het niet met iemand eens. Dan maakt het niet uit of het m'n beste vriend of m'n ergste vijand is. Als ik het niet met een bezwaarde eens ben, dan zal ik die daar bv. ook gewoon op aanspreken. Als zoiemand iets onterechts of ondoordachts zegt over een ander, dan zal ik dat aanwijzen, en andersom ook. Als small brother bv. onterechte verwijten krijgt, dan wijs ik die aan. Als iemand iets zegt dat volgens mij niet helemaal (of: helemaal niet) klopt, dan geef ik aan waar ik denk dat dat niet klopt.  Als iemand mij beschuldigt van kromme interpretaties, of claimt dat ik teksten pluk, maar ik niet overtuigd ben van de argumenten daarvoor, dan zeg ik dat, etc. Ik heb daar eigenlijk geen voorkeuren in bij wie ik dat wel of niet zou doen.

quote:

Nu vraag ik me toch serieus af hoe je er zelf in staat.

heel in het kort: veel begrip voor hun problemen, deels in mijn eigen gemeente dezelfde problemen. Niet altijd met ze eens, soms ronduit met ze oneens.

quote:

Ik heb je altijd als een serieuse gesprekspartner gezien en het verbaast me gewoon iedere keer weer hoe je reageerd en ons van alles kwalijk neemt. Gewoon omdat we eigenlijk eerlijk er voor uit komen dat we denken dat de bezwaarden en heilloze weg zijn ingeslagen door openlijk geestelijken en de synode van de gkv van alles en nog wat te beschuldigen en uit de gkv te stappen  (...)

ik reageer "zo", als iemand modder gooit of iets op een onchristelijke weg zegt. Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand kritiek heeft op iemand anders, maar wel met onterechte kritiek, gemene en onchristelijke woorden, dat soort dingen.

quote:

en wat ik nog het meeste verafschuw over hun aanpak (niet over hen in personen) is om allerlei mensen die beweren vanuit een wat evangelisch klinkende bewoordingen Gods aanwezigheid te ervaren als verdacht neer te zetten, als dwalende schapen die in werkelijkheid wel eens verscheurende wolven zouden kunnen zijn.

dit ben ik zelf nog niet bij ze tegengekomen op dit forum, maar het zou ongetwijfeld kunnen gebeuren. Als ik zoiets tegenkom, zou ik daar ook protesteren. Dat doe ik ook als ik in m'n eigen gemeente met mensen praten die op die manier spreken over anderen die "vanuit wat evangelisch klinkende bewoordingen" iets zeggen.

quote:

Hoe kan ik dat vanuit een aangeklaagden bankje rustig bekijken zonder er het kwaad dat een wig tussen christenen zet er in te zien, zonder het gevoel te krijgen hier tegen geestelijke duistere machten te moeten opnemen? Wat heeft het voor zin om met die duistere demonen een gesprek aan te gaan? Ze winnen de discussie toch vanuit hun duistere sluwheid. Hiermee bedoel ik niet de bezwaarden zelf, maar de duistere machten die graag misbruik van christenen maken en als we niet uitkijken ook gebruik van ons dus maken om anderen het zwijgen op te leggen.

ik snap denk ik wat je bedoelt. De verdeeldheid doet mij ook veel pijn. We taxeren alleen de punten waarop het misgaat anders. Ik denk dat de bezorgde GKv'ers meer gelijk hebben dan degenen die "progressief" (of hoe het ook heet) willen zijn. Ik denk dat die kant teveel meegaat in o.a. het post-modernisme.

quote:

Misschien is het daarom verstandig ons niet druk over ze te maken, maar vooral het goede voorbeeld te laten zien, en door middel van die voorbeelden te laten zien dat we toch wel goede vruchten afwerpen.

Ik denk niet dat het verstandig is om je er niet al te veel druk om te maken. Het gaat immers om toch wel wezenlijke dingen, namelijk Gods gemeente, het lichaam van Christus. Uiteraard moet het geen theoretische discussie worden, want geloof zonder goede vruchten is inderdaad dood.

quote:

zoals het in de bijbel staat: door goed te zijn voor je tegenstanders en hen goed vanuit liefde te behandelen, stapel je gloeiende kolen op hun hoofden. Als ze zien hoe je God dient en goed voor ze bent, dan zullen sommigen onder hen God de eer geven en Hem gaan dienen.

Daaraan herken je ook je broeders en zusters.
Een goed punt dat je hier aandraagt. Ook de bezorgde GKv'ers zouden hier soms wat meer mee kunnen doen. Ik kan je echter wel verzekeren dat het uitermate vermoeiend is om "bezorgd" te zijn. Je krijgt van ambtsdragers (hier op het forum!) te horen dat ze je eigenlijk al veel eerder de kerk uit hadden moeten trappen en je krijgt minachting en hoon over je heen, ook in je eigen gemeente. Persoonlijk voel ik me geregeld niet eens meer thuis in de diensten in m'n eigen kerk (terwijl ik nota bene net 31 ben en best van een bandje + Opwekking houd, etc!)
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 06:24:51 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #571 Gepost op: februari 11, 2010, 06:13:12 pm »
Gait, ik ga je posts die ik overgeslagen heb, alsnog langs. Dit was volgens mij de eerste die ik over had geslagen:

quote:

gaitema schreef op 09 februari 2010 om 17:50:
[...]

Ik meende dat het Paulus' advies was, maar dat doet er denk ik niet zo veel toe. Immers was bij Paulus en bij Jezus God zelf aan het woord.

nee hoor, het was een advies van Jezus (zie o.a. Mat.10:14). Het is wel zo dat van Paulus en anderen beschreven wordt, dat ze dit daadwerkelijk deden (Hand.13:51).

quote:

Wat er bij horen betreft zeg je iets waars.  Hij hoorde bij het Joodse volk en hij zei dat niet iedere Jood een echte Jood was. Geld dat ook niet voor ons?  wij gaan naar kerken waarin geloof ik ook niet elke christen een echte christen is.

inderdaad, dat is zeker zo. Staat ook ergens zo vermeld in (dacht ik) de nederlandse geloofsbelijdenis.

n.b. er is wel een verschil tussen een kerk met ware leer waar mensen lid zijn die zich niet aan die leer houden, er niet in geloven, of zich niet christelijk gedragen, en een kerk waar niet de ware leer wordt geleerd.

quote:

Ik geloof dat het vooral gaat om de mogelijkheid om Gods woord te laten klinken. Als je tot een volmaakte kerk behoort, dan is in wezen het niet meer nodig om te preken

de "volmaakte kerk" is wel iets anders dan de "ware kerk". De volmaakte kerk hebben we pas na de wederkomst (en dan valt er niks meer te prediken!). Het is de groep van volkomen heiligen, zonder enige zonde.

de "ware kerk" is de benaming voor een kerk waar je het evangelie helemaal (niets meer, maar ook niets minder) te horen krijgt. Dat het daar zit met gelovige zondaren, maakt het niet minder een "ware kerk". Ook het feit dat er hypocriete naam-christenen lid kunnen zijn en doen alsof, verandert niets aan het feit dat je daar in de kerk wel het hele evangelie te horen krijgt.

quote:

, dan wordt het tijd om de straat op te gaan en daar de verkondiging te houden.
Juist omdat er binnen de ware kerk niet alleen maar perfecte zondeloze heiligen zitten (ofwel: helemaal geen eentje) moet er binnen de ware kerk gepredikt worden. Dat is namelijk de enige plek waar je het hele evangelie in z'n volle glorie kunt krijgen. Daar zitten ook gewoon mensen die zondig zijn, die aangespoord moeten worden. Daar zitten ook gewoon jongeren en pas-bekeerden die nog heel veel moeten leren, etc. Toen Jezus op aarde rondliep preekte Hij ook niet alleen maar voor de "andere joden" (buiten de groep van discipelen), maar juist ook tegen z'n discipelen. De ware kerk is een "adres" waar je terecht kunt voor het volle evangelie in al z'n glorie, niet de benaming van een verzameling perfecte en zondeloze heiligen.

quote:

Maar daar heb je het weer, dan preek je te midden van groepen mensen waar de dwaalleer ook om zich heen gegrepen heeft. Er is geen betere plek om te preken, dan juist te midden van de mensen die sterk onder invloed staan van dwaalgeesten. Een oorlog voer je niet in een land van vrede, maar juist daar waar de vijand aanwezig is. Je moet die zien te verdrijven, uit zijn huis te zetten.
klopt, helemaal mee eens. Juist in de wereld moet ook gepredikt worden! Maar dat staat niet tegenover het feit dat je ook binnen de kerk moet preken. En je definieert de kerk ook niet a.h.v. waar je moet preken, want dan zouden moskeeën en heksenkringen en satanisten-zwarte missen óók bij de kerk horen! In de metafoor van de vijand en oorlogsvoering, is de "ware kerk" je thuis, je kasteel waar je in ieder geval veilig bent, waar je getraind wordt, waar je tactiek leert, vanwaaruit je de vijand kunt uitvallen. Maar je zegt niet dat het front, daar waar de vijand is, je veilige burcht is.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #572 Gepost op: februari 11, 2010, 08:09:32 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 februari 2010 om 17:56:
[...]
ik toon inderdaad begrip voor de bezwaarden. Deels omdat ik het (voor een aardig deel) met ze eens ben, deels omdat ze in het verdomhoekje zitten, en ik dat niet christelijk vind (en ik geregeld de enige lijk te zijn die het wat kan schelen dat ze met modder besmeurd worden!).
Ik heb mijn posts nog eens doorgelezen of ik wel voldoende geuit heb dat ik me zorgen maak als er over en weer met modder gegooid wordt. Want: ALS ik zeg dat ik me zorgen maak over het conflict binnen de GKV (en dat doe ik) dan strekt zich die zorg naar ALLE partijen uit...

Ik denk dat deze uitspraak er nog het dichtst in de buurt kwam: Kortom: ik zie gewoon een conflict escaleren op een al te "menselijke" manier... Begrijpelijk maar kwalijk in het licht van de Schrift... ("gij geheel anders"...)
Wie de schoen past...

quote:

ik reageer "zo", als iemand modder gooit of iets op een onchristelijke weg zegt. Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand kritiek heeft op iemand anders, maar wel met onterechte kritiek, gemene en onchristelijke woorden, dat soort dingen.
Als een conflict escaleert dan is het maar al te menselijk dat dit gebeurd... Op mijn werk adviseer ik in een dergelijk geval mediation...

In feite doe ik dat hier op het forum ook als ik wijs op onze Middelaar... Alleen in Hem kunnen we onze eenheid bewaren (en als we onze eenheid bewaren bewijzen we dat we in Hem zijn)...

De "time out" die we in een conflict in acht kunnen nemen kunnen we goed gebruiken om dit laatste te overdenken...!!!

Wat is immers de rots waarop Christus zijn Ware Kerk bouwt? Toch deze openbaring, deze geloofsbelijdenis: "U bent de messias, de Zoon van de levende God"?!! Geen enkele partij binnen de GKV zal dit toch ontkennen? (En trouwens binnen de NGK en CGK ook niet, en zo ken ik nog wel een paar kerkverbanden...)

En als de meningen over andere punten dan uiteenlopen - geen mens is hetzelfde - bedenk dan dat Christus wellicht nog aan bezig is met het bouwen van Zijn Kerk... Ik vertrouw volledig op Hem in de wetenschap dat die Kerk uiteindelijk precies zo wordt als Hij hem voor ogen heeft...

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #573 Gepost op: februari 11, 2010, 08:48:27 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 februari 2010 om 20:09:
[...]

Ik heb mijn posts nog eens doorgelezen of ik wel voldoende geuit heb dat ik me zorgen maak als er over en weer met modder gegooid wordt. Want: ALS ik zeg dat ik me zorgen maak over het conflict binnen de GKV (en dat doe ik) dan strekt zich die zorg naar ALLE partijen uit...

sorry, ik had niet specifiek aan jou gedacht, ik dacht meer aan de mensen waarvan ik weet/vermoed dat ze GKv lid zijn. Ik weet dat jij (en bv. ook Gaitema en anderen) als 'buitenstaanders' wel her en der hun zorgen hebben geuit over de verdeeldheid.

quote:

(...)

Als een conflict escaleert dan is het maar al te menselijk dat dit gebeurd... Op mijn werk adviseer ik in een dergelijk geval mediation...

In feite doe ik dat hier op het forum ook als ik wijs op onze Middelaar... Alleen in Hem kunnen we onze eenheid bewaren (en als we onze eenheid bewaren bewijzen we dat we in Hem zijn)...

De "time out" die we in een conflict in acht kunnen nemen kunnen we goed gebruiken om dit laatste te overdenken...!!!
klopt, met name een "time out" zou welkom zijn. Iets waar we in onze gemeente ook al meer dan eens tevergeefs om gevraagd hebben. Even wat rustiger vaarwater, niet keer op keer gejaagd veranderingen doorvoeren die een deel van de gemeente vervreemden van de rest.

quote:

Wat is immers de rots waarop Christus zijn Ware Kerk bouwt? Toch deze openbaring, deze geloofsbelijdenis: "U bent de messias, de Zoon van de levende God"?!! Geen enkele partij binnen de GKV zal dit toch ontkennen? (En trouwens binnen de NGK en CGK ook niet, en zo ken ik nog wel een paar kerkverbanden...)

En als de meningen over andere punten dan uiteenlopen - geen mens is hetzelfde - bedenk dan dat Christus wellicht nog aan bezig is met het bouwen van Zijn Kerk... Ik vertrouw volledig op Hem in de wetenschap dat die Kerk uiteindelijk precies zo wordt als Hij hem voor ogen heeft...
vertrouwen op Hem, dat zeker. Maar vertrouwen is geen excuus voor fatalisme ;-) Ik vertrouw bv. ook op God die mensen verkiest (predestinatie enz.) maar ik weet me ook aangespoord om te getuigen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #574 Gepost op: februari 11, 2010, 08:54:52 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 februari 2010 om 20:48:
[...]
sorry, ik had niet specifiek aan jou gedacht, ik dacht meer aan de mensen waarvan ik weet/vermoed dat ze GKv lid zijn. Ik weet dat jij (en bv. ook Gaitema en anderen) als 'buitenstaanders' wel her en der hun zorgen hebben geuit over de verdeeldheid.
Snap wat je bedoelt en je zet het woord ook tussen aanhalingstekens.. Maaruh... Ik zie mezelf toch echt ook als "binnenverbander"...  ;)

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #575 Gepost op: februari 11, 2010, 09:36:52 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 februari 2010 om 20:54:
[...]

Snap wat je bedoelt en je zet het woord ook tussen aanhalingstekens.. Maaruh... Ik zie mezelf toch echt ook als "binnenverbander"...  ;)
ja, laten we het vooral nog ingewikkelder gaan maken. Ik ben een voormalig synodaal gereformeerde, dus jij als NGK-er staat zowel links als rechts van mij, afhankelijk vanuit welke kerkelijke situatie ik je bekijk  (H)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #576 Gepost op: februari 11, 2010, 10:45:48 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 februari 2010 om 10:33:
ik weet niet of dat nodig is. De manier waarop je het nu formuleert, lijkt me al iets anders dan wat je eerst zei (maar kennelijk niet anders dan wat je eerder bedoelde)

Jep, niet anders bedoeld, ik formuleerde het alleen wat zwart-witter.

quote:

Eerst schreef je: "Daarmee is geen enkele wet uit de Torah op ons van toepassing". Maar dat is m.i. wat anders dan dat de Torah geen zeggenschap meer over ons heeft. We worden niet meer naar de wet geoordeeld en gerechtvaardigd, dus inderdaad, de wet heeft geen zeggenschap meer over ons. We zijn vrij van de vloek van de wet.

Ja, en we zijn er óók vrij van om de gehele wet (Thorah) als christenen proberen te houden. Maar dat weet je ook wel.

quote:

De lastige vraag is alleen, wat is nu precies de wens van de Heer? En het lijkt mij dat uit de opmerkingen van Paulus en Jacobus (en anderen) over de wet, blijkt dat de wet in ieder geval een heel goede indicatie is. Probleem is alleen, dat we niet precies weten welke wetten er ceremonieel waren, welke door Christus volkomen vervuld zijn, en welke er juist heel relevant zijn voor ons leven, etc.

Juist. En daarvoor lijken mij twee bronnen voorhanden:

- Concrete aanwijzingen van Jezus en apostelen (liefde voor God / je naaste / bergrede / man-vrouw verhoudingen / etc)
- De Geest (we leven niet door de Wet, maar door de Geest). En die Geest openbaart ons hoe we de Thorah kunnen 'vertalen' naar leefregels (vrijheid) voor ons leven nu.

Daarom zei ik dat het wat 'losjes' wordt geformuleerd.

quote:

Dat was de reden waarom ik argumenten opsomde voor de relevantie van de wet. Niet om aan te tonen dat de wet ons be- (en ver-)oordeelt, maar om te laten zien dat de apostelen naar de wet verwijzen als ze het hebben over Christus' wil voor ons. Zo is het ook opgepakt in de H.C. waar de wet in het kader van de dankbaarheid staat. Uit dankbaarheid voor de grote genade die we gekregen hebben, willen we de wil van de Heer doen. Dat is de reden waarom we iets wel of niet mogen -- omdat het wel of niet met de wens van onze Heer overeenstemt.

Dit klinkt goed. De vraag is alleen hoe je dit toepast als je op een wet stuit zoals de Sabbat; om weer op de scheuring terug te komen.

Als we uit genade leven, moeten we m.b.v. de Geest / het NT de 'vertaling' maken van een gebod naar christenen nu. Altijd. Soms scherpt dat aan (echtscheiding), soms verzwakt dat juist (geen kleren uit 2 stoffen).

Het punt is echter dat de bezwaarden nu zeggen (als ik het goed begrijp): de Sabbat is een Goddelijk Gebod; dus je mag daar niet aan toornen!

Maar dan zeg ik: Het gebod om geen kleren uit 2 stoffen te maken is dat ook; moeten wij ons daar ook aan houden? Om het schematisch uit te drukken:

Thorah: Gij zult niet doden --> interpretatie --> ook wij Christenen moeten niet doden, en niet doodwensen

Thorah: Gij zult geen kleren uit 2 stoffen nemen --> interpretatie --> wij Christenen hoeven hier niets mee.

Thorah: Gij zult de Sabbat vieren --> interpretatie --> Gij zult de Zondag vieren (aldus bezwaarden)

Je begrijpt dat de laatste 'interpretatie' heel wat denkwerk vereist. Ben je het met me eens dat het nogal verregaand is om dus te stellen dat de zondagsrust een 'Goddelijk gebod' voor Christenen is?
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 11:04:31 pm door Zwever »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #577 Gepost op: februari 12, 2010, 12:08:43 am »

quote:

Ursa schreef op 11 februari 2010 om 14:58:
[...]

Dit is dan het manco van de hedendaagse discussies. Niet alleen wat de juiste leer is/zou zijn, maar ook het belang van 'de juiste leer'. Waarom die leer zo op een sokkel, zoveel mogelijk (juridisch!) uitgewerkt? Ik lees in de Bijbel dat er wel belangrijkere dingen zijn dan 'het bewaren van de meest zuivere leer'. Ik vind het verdrietig dat er erg veel tijd verloren gaat aan het bepalen en bevestigen van de kaders van het geloofsleven.
Zoals ik al eerder heb geschreven: steek die energie niet in het zoeken van verschil in mening maar steek die energie nu eens in de gemeente.
Wat zal dat een bloei geven.
Geloven is niet een kwestie van wel / niet lijkt mij.
Als iemand graag op zondag buiten de erediensten niets wil doen: laat hem.
Als een ander van mening is dat hij buiten de erediensten een borrel mag drinken in het dorpscafe: laat hem.
Waar maken we ons druk om?
Niet om de kern van het evangelie maar over de invulling.
Besef ook dat de kerk in Amsterdam anders van cultuur zal zijn dan die in Goeree Overflakkee of weet ik veel wat.
En als je daar niet mee overweg kunt of het bezwaard je zozeer dat je geloofsleven in gedrang komt: ga dan naar een kerk of gemeente waar je je thuis kunt voelen.
Er zijn nu eenmaal mensen die veel waarde hechten aan wat jij noemt "juistheid" van de leer en die tot op de millimeter willen weten wat wel en wat niet mag.
Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee.
Waar ik wel moeite mee heb is dat deze mensen de neiging vertonen om hun behoefte aan regels op wil gaan leggen aan anderen.
Kortom: geef elkaar wat ruimte in de invulling en ontdek dat je elk op eigen wijze vorm kunt geven aan geloof.
@ Ursa:ik leen je opmerking even voor een uitwerking :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #578 Gepost op: februari 12, 2010, 12:23:33 am »

quote:

Nunc schreef op 11 februari 2010 om 13:24:
[...]
zou interessant zijn om uit te zoeken. Het is echter niet richtinggevend.
Op Wikipedia staat het in ieder geval zo:

quote:

Er werd een uitspraak gedaan over de doop die noodzakelijk werd gevonden om de erfenis van dr. A. Kuyper te beschermen. Hiermee werd een compromisformule opengebroken over Kuyper's leer van de 'veronderstelde wedergeboorte', die in 1905, dus in Kuyper's tijd, tot stand was gekomen. De synode handelde - zo beweren de vrijgemaakten - in strijd met artikel 31 van haar eigen Dordtse Kerkenordening, en de nieuwe uitspraak werd als enig aanvaardbare uitleg opgelegd, waarmee de synode verder ging dan Kuyper zelf ooit had gedaan; de synode vroeg van ieder die zich kandidaat wilde stellen voor het ambt van predikant de recente synodebesluiten te onderschrijven, de zgn. "kandidatenbinding". Schilder (en ook zijn collega Prof. Greijdanus) verzetten zich tegen deze besluiten. Reden voor de synode om Schilder (en Greijdanus) te schorsen en uiteindelijk te ontslaan en uit zijn ambt te zetten.

Waarom is het trouwens niet richtinggevend?

quote:

Er bestond nog niet zoiets als een "kerkverband" in de begintijd v/d kerk. Of beter  gezegd, alle kerken vormden samen nog één verband, omdat er nog geen dwaalleer en verdeeldheid in interpretatie was. Wat je wel ziet, is dat de "moederkerk" en de apostelen sturing geven aan de andere gemeenten.

Ja, maar ze spreken wel elke gemeente afzonderlijk aan. Je ziet ze nooit zeggen: 'omdat in gemeente B dit en dat geleerd wordt moeten jullie als gemeente A nu in actie komen.'

quote:

Maar, hoe logisch is het als je een waarschuwing tegen dwaalleer wel laat gelden richting de lokale gemeente, maar niet richting de samenwerking van die lokale gemeentes? Is het wel OK als er dwaalleer in een andere gemeente waar je samen het lichaam van Christus mee vormt, ontstaat, maar niet als het in jouw eigen gemeente gebeurt?

Misschien moeten we het primaat wat dat betreft wat meer leren verschuiven van het landelijke verband naar de plaatselijke gemeente. Wat op zichzelf volgens mij heel gereformeerd is. Als gemeentelid ben je vlgs mij in eerste instantie verantwoordelijk voor de situatie in je eigen gemeente. De regionale en landelijke zorg kan je vlgs mij met een gerust hart overlaten aan de daarvoor aangewezen broeders ambtsdragers.

quote:

nee, want dat is niet een "eenzijdige" juiste bijbelinterpretatie, maar gewoon een dwaling. Het was mijn reactie op elle, die schreef: "En zolang mensen dit niet inzien en tegelijk wel van de synode eisen dat er op grond van dat eenzijdige inzicht tav de wet besluiten genomen moeten worden, blijft het rommelen in de kerken. Eenheid forceer je niet door eenzijdige bijbelinterpretaties tot norm te verheffen..".

Ongetwijfeld kun je eenheid forceren door verkeerde bijbelinterpretaties dwingend op te leggen, maar ik denk dat we allebei niet geinteresseerd zijn in eenheid rond een verkeerde interpretatie of eenheid rond een dwaling.

En Elle wijst er vlgs mij op dat je dat niet zult bereiken zolang mensen dingen van synodes eisen op grond van een eenzijdig inzicht tav de wet. Ik vermoed dat ze hier een punt heeft.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2010, 12:24:01 am door Mezzamorpheus »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #579 Gepost op: februari 12, 2010, 01:42:52 am »

quote:

Nunc schreef op 11 februari 2010 om 18:13:
Gait, ik ga je posts die ik overgeslagen heb, alsnog langs. Dit was volgens mij de eerste die ik over had geslagen:

okee.

quote:

nee hoor, het was een advies van Jezus (zie o.a. Mat.10:14). Het is wel zo dat van Paulus en anderen beschreven wordt, dat ze dit daadwerkelijk deden (Hand.13:51).

O, dan heb ik het zo gelezen denk ik.

quote:

inderdaad, dat is zeker zo. Staat ook ergens zo vermeld in (dacht ik) de nederlandse geloofsbelijdenis.

n.b. er is wel een verschil tussen een kerk met ware leer waar mensen lid zijn die zich niet aan die leer houden, er niet in geloven, of zich niet christelijk gedragen, en een kerk waar niet de ware leer wordt geleerd.

De kerk met de ware leer is die van Jezus Christus, maar die is door geestelijken die in de war waren, nog niet rijp waren voor het herderschap of dwaalden versplintert geraakt, is mijn overtuiging. Voor de kerk met de ware leer moet je bij de gemeentes van Paulus en Petrus zijn, maar daarvan hebben we niet alles meer. We moeten het doen met de overlevering dat er van over is, waarin de kern trouwens wel overgeleverd is. Kerken met een volle ware leer bestaan niet meer. Wel kerken die wijzen op onze God in,met,door en als Jezus Christus die gekruisigd is, gestorven is voor onze zonden en aanraden op Hem te vertrouwen. Die kerken hebben de kern van de ware leer wel behouden.

quote:

de "volmaakte kerk" is wel iets anders dan de "ware kerk". De volmaakte kerk hebben we pas na de wederkomst (en dan valt er niks meer te prediken!). Het is de groep van volkomen heiligen, zonder enige zonde.

de "ware kerk" is de benaming voor een kerk waar je het evangelie helemaal (niets meer, maar ook niets minder) te horen krijgt. Dat het daar zit met gelovige zondaren, maakt het niet minder een "ware kerk". Ook het feit dat er hypocriete naam-christenen lid kunnen zijn en doen alsof, verandert niets aan het feit dat je daar in de kerk wel het hele evangelie te horen krijgt.

Die kerk was er twee duizend jaar geleden nog wel en nu in de hemel nog steeds :) . Hij is er ook op aarde, maar opgedeeld onder vele denominaties met tegenstrijdige leerstukken soms. Ik noem alleen maar wat namen: "Ethiopisch orthodox, messiaans joods, koptisch orthodox, syrisch orthodox, armeens apostolisch, armeens evangelisch (een soort PKN), chinesche huiskerkbeweging, pinksters, babtist, prebesteriaans, gereformeerden, zevende dag adventisten,  lutheraans en Rooms Katholiek." Ik geloof echt dat geen enkele van deze stromingen de ware leer 'volledig' hebben, maar dat de ware kerk wel onder hen leeft, met als hun enige echte herder met de ware leer in zijn hart, verstand en zijn geweten: Jezus Christus onze Heer. Er zijn maar weinigen of geen die zijn volledige leer kennen. Ik ken die ook niet volledig. Was het maar waar dat ik die had, dan zou ik nooit meer ‘s nachts wakker hoeven te liggen over wezenlijke vragen.

De gelovigen uit die verschillende kerken zien dat God daar aan het werk kan zijn. Mensen vanuit verschillenden denominaties zien hoe God hen daarin gebruikt hebben en getuigden ervan, ook dat ze er steun hebben gevonden en het evangelie hebben ontvangen. Al kan een kerk elders beter lopen en een vollere leer hebben, dat betekend nog niet dat God je daar wil hebben. God kan je ook gebruiken om juist een ziekere kerk te zuiveren. Daar is echter wel vertrouwen in Jezus voor nodig. Zonder Hem komt er niets van terecht. En de PKN getuigd ervan dat een kerk met een onheldere visie over haar leer wel degelijk gemeentes hebben waar God sterk aan het werk is, met aan het roer sterke geestelijke herders en vrijwilligers in de kerk met een heldere visie voor ogen.

quote:

Juist omdat er binnen de ware kerk niet alleen maar perfecte zondeloze heiligen zitten (ofwel: helemaal geen eentje) moet er binnen de ware kerk gepredikt worden. Dat is namelijk de enige plek waar je het hele evangelie in z'n volle glorie kunt krijgen. Daar zitten ook gewoon mensen die zondig zijn, die aangespoord moeten worden. Daar zitten ook gewoon jongeren en pas-bekeerden die nog heel veel moeten leren, etc. Toen Jezus op aarde rondliep preekte Hij ook niet alleen maar voor de "andere joden" (buiten de groep van discipelen), maar juist ook tegen z'n discipelen. De ware kerk is een "adres" waar je terecht kunt voor het volle evangelie in al z'n glorie, niet de benaming van een verzameling perfecte en zondeloze heiligen.

Die was er vroeger onder leiding van Petrus, Paulus en de andere disipelen onder andere. Tegenwoordig zijn ze verdeeld over de denominaties met verschillende leringen aanwezig.

quote:

klopt, helemaal mee eens. Juist in de wereld moet ook gepredikt worden! Maar dat staat niet tegenover het feit dat je ook binnen de kerk moet preken. En je definieert de kerk ook niet a.h.v. waar je moet preken, want dan zouden moskeeën en heksenkringen en satanisten-zwarte missen óók bij de kerk horen! In de metafoor van de vijand en oorlogsvoering, is de "ware kerk" je thuis, je kasteel waar je in ieder geval veilig bent, waar je getraind wordt, waar je tactiek leert, vanwaaruit je de vijand kunt uitvallen. Maar je zegt niet dat het front, daar waar de vijand is, je veilige burcht is.
Dat is wel zo, daarom is een ding wel belangrijk, namelijk de geesten te toetsen. Als de geesten "openlijk" belijden dat God in Jezus mens geworden is en onder ons heeft gewoond, gekruizigd is, gestorven en begraven. Daarmee onze zonden op zich nam, op stond uit de dood en is opgevaren naar de hemel en daar is bij de Vader, die gemeenschap is zeker een christelijk belijdende gemeenschap. Uit haar hoef je niet weg te trekken.

small brother

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #580 Gepost op: februari 12, 2010, 02:44:23 am »
ONDERWERP: KERK

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 februari 2010 om 11:56:
Mat 13:27 De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” 28 Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” 29 Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’”’

Dit beeld gebruikte ik ook in een eerdere post. Het is een mooi beeld om niet te heftig in te grijpen in een groep waar valse en zuivere leer door elkaar heen lopen. Wat Jezus toepast mogen wij ook als beeld toepassen. Maar we moeten tegelijk niet vergeten dat dit beeld door Jezus waarschijnlijk gebruikt wordt in een context van de wereld tot de jongste dag. Het dient om uit te leggen waarom er onkruid is, en waarom daar niet hard tegen wordt opgetreden door God. En dan is de boodschap dat het nut heeft dat goed en kwaad naast elkaar zijn. Mijn uitleg: opdat het goede opvalt als goed en opdat het kwaad het goede beproeve.

quote:

De Ware Kerk bestaat gewoon... En groeit helaas op tussen het onkruid... Aan ons de taak om medegemeenteleden te waarschuwen... In de hoop (en vertrouwen op God) dat er uit sommige planten toch nog iets moois groeit.
Binnen een kerk is dat beeld een klein beetje anders, door de context van een kerk waarin de gelovigen zijn vergaderd en waarin gezag is ingesteld tot onderhouding van o.a. een gezonde leer. In die context heb je te maken met een aanspreken op het gezag, een aanspreken op de leer, en een aanspreken op de liefde. Gezag noem ik speciaal omdat een christen in dienstbaarheid tot zijn broeder ook gezag tot ordening van de kerk aanneemt. Onkruid is niet aanspreekbaar op God. Maar goed, dit alles in acht genomen hebbende, dan is het ook binnen de kerk zo dat het gegeven beeld toepassing kan vinden. Want als een persoon tekenen van onkruid meent waar te nemen bij zijn broeder, en gezag, leer, en liefde bieden niet wat je hoopte, dan is het goed om te beseffen dat ook God het onkruid in zijn akker laat geworden. Toegepast: als de persoon in kwestie het onkruid gaat bestrijden, dan zal hij (omdat aanspreken niet hielp) zich gedwongen voelen om drastische maatregelen te nemen. Dat is fout. In die heel beperkte context kan dit beeld je brengen tot gewoon doen alsof je neus bloed en in de liefde blijven, met in het achterhoofd de overweging dat God dit misschien als test van jou en de gemeente laat bestaan.

Maar in de gemeente geldt gewoon dat er instructies zijn om de gezonde leer te handhaven, en gij, zegt Paulus, oordeelt gij wie binnen zijn. Wie buiten is oordeelt God.

quote:

Wij MOETEN oordelen, namelijk of een leer goed of fout is. Anders worden wij bedrogen door de Tegenstander: 1 Joh 4:1; 2 Joh 7, 10-11; 1 Kor 5:12-13; Ef 5:11; 1 Kor 11:31-32 enz. Wij moeten alles toetsen en beoordelen Hand. 17:11, 1 Thess 5:21, enz.
De Heer Jezus Christus beval: “oordeelt een rechtvaardig oordeel” (Joh 7:24). Hij zei tot een man: “Gij hebt recht geoordeeld” (Luk 7:43). Aan anderen vroeg onze Heer: “En waarom oordeelt gij ook van uzelf niet, wat recht is?” (Luk 12:57).

quote:

Hendrik-NG schreef:
In deze beeldspraak: de Ware Kerk gedachte zoals ik hem signaleer binnen de GKV is m.i. een vorm van "voortijdig wieden van de akker"...

Ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt in je waarneming, maar ik denk dat de normatieve realiteit anders is:
De Ware kerk is een begrip uit de NGB, dat door ik meen alle protestante kerken wordt geleerd. Elke zichzelf respecterende kerk hanteert dit begrip om aan te geven dat de gelovigen zich als eenheid laten verzamelen tot een lichaam, het lichaam van Christus. De betekenis van dit begrip is dat wie bij de kerk hoort, er niet uit mag gaan, omdat er buiten de kerk geen heil is. Dat laatste is een logische gedachte omdat eruit gaan suggereert dat iemand zich losmaakt van de eenheid die Jezus Christus vormt met Zijn kerk. Niets bijzonders dus zou je zeggen. Een beetje uit de toon valt het echter als een kerk - in een conflict ontstaan uit een andere kerk -  dit begrip gaat gebruiken om tegen de anderskerkelijken te gaan zeggen dat zij bij de valse kerk zijn en dat zij zich MOETEN voegen bij de Ware kerk. Juist hier, waar geoordeeld wordt over anderen in een andere kerk, kun je jouw beeld van de akker toepassen, denk ik. Je ziet werken van God's Geest, en je zou de goede gelovigen wel willen dwingen om de juiste leer in te prenten, maar ze staan niet onder jouw gezag noch onder jouw invloed. Nou, houd je dan maar gewoon met je eigen kerk bezig en met evangelisatie elders.

Want hoewel dat ware kerk-verhaal theoretisch juist is voor degene die IN de kerk zijn, is het voor degene die er buiten is, niet zo onderscheidend omdat hij ook een eigen ware kerk leert. Spreken over ware kerk is dus niet zo onderscheidend, hoewel dat wel zo klinkt. Want het gaat altijd om de onderliggende leerverschillen. In een gebroken wereld kun je krijgen dat er meerdere kerken zijn, en er zijn ook veel meer dan in de tijd van de opstelling van de NGB. Dus op een gegeven moment kun je terecht verzuchten wat al die ware kerken toch bezielt. Maar de kern blijft dat - hoewel niemand het wil noemen- dat de eigen kerk een onderscheiding biedt voor de eigen kerkleden, waardoor er een eigen doop en avondmaal is en een eigen tucht en een eigen woordbediening. En daarmee hanteer je in wezen een ware kerk begrip. Dat er vervolgens zoveel chaos ontstaat dat de kerken niet alleen geen zicht erop hebben of andere kerken misschien ook een ware kerk zouden kunnen zijn, maar dat zelfs de eigen kerk niet meer helder heeft of zij zichzelf nog wel mag zien als een kerk die de leer zuiver wil houden, ja dan kun je inderdaad het vaste voedsel even laten staan en gaan vasten, om vervolgens de melkspijs weer te gaan nuttigen en te groeien in geloof en in de gezonde leer.

Dus samenvattend heeft de GKv-praktijk waarschijnlijk met een juist begrip onjuiste scherpstellingen gecreëerd die de aandacht afleidden van de inhoudelijke leer of dwaling en die de kerk als beeld nogal heeft achtervolgd. Maar in de kern was het, vermoed ik, geen onjuist begrip van Ware kerk.

quote:

Dat werd het pas in 1983. Toen ging de vrijgemaakte kerk pas voor het eerst formeel de mist in met de leer van de Ware kerk. De GKv synode sprak namelijk in 1983 voor het eerst expliciet uit dat de vrijgemaakte kerk de ware kerk is omdat er naast de ware kerk nog andere kerken geinstitueerd kunnen zijn in gehoorzaamheid aan God.
Dat is dus ten enenmale onmogelijk volgens artikel 28 NGB.
En het was anders niet zo erg en ook wel een beetje grappig, ware het niet dat de synode het begrip ware kerk ten onrechte verbreedde, en daarbij Ds. Hoorn veroordeelde omdat Ds. Hoorn het ten onrechte versmalde. Terwijl ze gewoon bij elkaar langs praatten met Hoorn als verdediger van het juiste standpunt, en de synode als verdediger van een wenselijker standpunt voor de praktijk van alle dag.
Dit onrecht aangedaan aan Hoorn is rechtgezet in 2003. Rechtgezet? Werkelijk? Nou, ja, theorétisch wel, want in 2003 nam de synode terug dat er ook andere kerken in gehoorzaamheid kunnen zijn geinstitueerd naast de ware kerk (waarbij onduidelijk blijft wat NU wordt verstaan onder ware kerk).
En pas in 2005 nam ze het herstel van 2003 terug door (implicite) te overwegen, dat de 'leer' van Ds. Hoorn is af te wijzen.
Dus van 2003 tot 2005 was Ds. Hoorn theoretisch misschien wel in aanmerking gekomen voor een uitnodiging of hij misschien niet op zijn minst een beetje op een verkeerd been was gezet door die nogal centrale "schrijffout"....
Ik weet niet of de kerk van Ds. Hoorn nog bestaat en ik geloof niet dat hier herstelden zijn onder ons, maar ik zou anders tegen hun zeggen: doe er wat mee...
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2010, 02:49:26 am door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #581 Gepost op: februari 12, 2010, 10:35:34 am »

quote:

small brother schreef op 12 februari 2010 om 02:44:

Maar in de gemeente geldt gewoon dat er instructies zijn om de gezonde leer te handhaven, en gij, zegt Paulus, oordeelt gij wie binnen zijn. Wie buiten is oordeelt God.

Dat is een mooie tekst om aan de hand daarvan op te maken niet te  hoeven bemoeien met christenen uit andere gemeentes :)
Ik denk dat dat ook het beste werkt binnen een landelijk kerkverband. Wat de synode aandraagt dient als voorbeeld, maar de ene gemeente binnen het kerkverband hoeft niet te vallen over wat een andere gemeente binnen het kerkverband doet. Laat dat maar als er bemoeit moet worden aan de synode over.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #582 Gepost op: februari 12, 2010, 11:17:24 am »
Beste Small Brother. Dank voor je woorden van begrip.

E.e.a. roept nog wel een aantal vragen in mij op. Je zegt:

quote:

[...]
Maar de kern blijft dat - hoewel niemand het wil noemen- dat de eigen kerk een onderscheiding biedt voor de eigen kerkleden, waardoor er een eigen doop en avondmaal is en een eigen tucht en een eigen woordbediening. En daarmee hanteer je in wezen een ware kerk begrip. Dat er vervolgens zoveel chaos ontstaat dat de kerken niet alleen geen zicht erop hebben of andere kerken misschien ook een ware kerk zouden kunnen zijn, maar dat zelfs de eigen kerk niet meer helder heeft of zij zichzelf nog wel mag zien als een kerk die de leer zuiver wil houden, ja dan kun je inderdaad het vaste voedsel even laten staan en gaan vasten, om vervolgens de melkspijs weer te gaan nuttigen en te groeien in geloof en in de gezonde leer.

Dus samenvattend heeft de GKv-praktijk waarschijnlijk met een juist begrip onjuiste scherpstellingen gecreëerd die de aandacht afleidden van de inhoudelijke leer of dwaling en die de kerk als beeld nogal heeft achtervolgd. Maar in de kern was het, vermoed ik, geen onjuist begrip van Ware kerk.
Vat ik je standpunt goed op, als ik zeg: "voor eenieder geldt de eigen kerk als ware kerk en hij/zij moet hier naar handelen" zodat (c.f. NGB 28) "allen die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel handelen". Maar dat er vervolgens wel een onderscheid gemaakt moet worden tussen de kerken onderling, waarbij de juiste leer maatgevend is...??

Is er dan geen cirkelredenering, waar we niet uitkomen? Behalve via een eigen kerk die per definitie JOUW (zeg ik in het algemeen..) versie van de juiste leer verkondigt??!!!

Hier dreigt m.i. een bijkomende "voorwaarde des heils", naast het sola fide!! Immers: binnen een kerk blijven die NIET jouw versie van de juiste leer verkondigt is dus blijkbaar een "persisteren in zonde"... En "wie dan eet en drinkt eet zich een oordeel"....

Ofwel: je kan alleen behouden worden als je tot de juiste kerk behoord... Maar die juiste kerk kan alleen maar die kerk zijn waar jij jezelf 100% in kan vinden... En zo wordt onze keuze en ons inzicht medebepalend voor ons behoud... (Of het feit dat God ons geboren heeft laten worden in toevallig de juiste kerk (ik zeg toevallig, want wij weten dan niet dat dit de juiste kerk is) - als optie 2; of optie 3: je wordt toevallig lid van de juiste kerk; beide opties die m.i. sterk door een idee van "dubbele predestinatie" gestempeld zijn.. ik wijs ze af...)

Ik dacht toch dat de reformatoren wat anders leerden wat betreft de voorwaarden voor ons behoud...!!!

Maar misschien vat ik je woorden verkeerd op (of die van mijn GKV-leerkracht 5e klas lagere GKV-school; zal omstreeks '81 zijn geweest dat deze mij, en de rest van de klas, probeerde uit te leggen wat de "ware kerk gedachte" precies inhoudt - als je maar hard genoeg tegen de schenen wordt geschopt dan weet je dat ook na ca. 28 jaar nog akelig precies...)

Misschien bedoel je te zeggen dat de Ware Kerk is samengesteld uit de "ware gelovigen" uit alle bestaande kerken. Maar in dat geval zie ik niet in waarom ik mijn eigen gemeente zou verlaten op het moment dat hier op enig punt in de leer een iets andere mening verkondigd zou worden dan de mijne...  (dat zou ook tegen NGB 28 ingaan!!)

(tenzij de centrale leerpunten uit het Christelijke Evangelie glashard ontkend zouden worden - een voorbeeld hiervan: God gebeurd m.i. niet omdat wij mensen er toevallig "zijn" (ds. H.); God "is wie Hij is"!! - ja uit een dergelijke gemeente waar het eerste als "waarheid" gepredikt zou worden zou ik mogelijk OOK vertrekken; tenzij "de wal het schip ook daar zou keren"...)

Vandaar mijn oproep tot (in ieder geval een besef van) eenheid van de kerken... En waar ik besef dat dit binnen een gebroken wereld niet mee zal vallen, in ieder geval de oproep tot het bewaren van de eenheid binnen de GKV!!! Ik denk dat alleen dit een juiste toepassing van NGB 28 is...

small brother

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #583 Gepost op: februari 12, 2010, 12:36:15 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 februari 2010 om 10:35:

quote:

Dat is een mooie tekst om aan de hand daarvan op te maken niet te  hoeven bemoeien met christenen uit andere gemeentes :)
Ik denk dat dat ook het beste werkt binnen een landelijk kerkverband. Wat de synode aandraagt dient als voorbeeld, maar de ene gemeente binnen het kerkverband hoeft niet te vallen over wat een andere gemeente binnen het kerkverband doet. Laat dat maar als er bemoeit moet worden aan de synode over.

Wie ongeestelijk handelt doet er altijd goed aan dat niet te doen. Je keuze voor het woord bemoeien geeft dus ook je antwoord. Als het de bedoeling is om ongestoord te doen wat een andere gemeente zou afkeuren dat zit je al in een geestelijk dal. Normaal zou zijn in geestelijk leven dat je twee ouderlingen naar die gemeente stuurt en vraagt wat je zou kunnen leren, of je zorg uit wat er volgens jou schort aan lokale leer of praktijk. Ondersteunt elkaar is ook geldig op dat vlak. Nee, is JUIST geldig op dat vlak. Maar dat de situatie in kerkelijk Nederland niet normaal is, is geloof ik geen discussiepunt meer.
Maar ook: het is inderdaad goed als er reguleringen zijn waardoor gemeentes elkaar wel of niet bemoedigen en vermanen. Dan lijkt het inderdaad logisch dat het landelijke verband daar een rol in speelt. Maar dan niet vergeten dat de regels de norm dienen, maar niet zelf zijn. Dus allerlei procedures dat de ene gemeente niet in beroep kan komen bij de synode omdat hij geen belanghebbende is ..... Erg werelds als je het mij vraagt. De Geest is altijd ontvankelijk, en ook een ander die een geestelijk oordeel vraagt (Hendrikse).
Evenzo voor het geval er geen directe communicatie bestaat - maar een jarenlange procedure welke al je overige discussie en handelen opschort - als je tenminste niet al direct bij het eerste contact als scheurnaker de kerkelijke laan uitgestuurd wilt worden.

Vergeet de praktijk. Maar houd vast dat orde een goede zaak is mits zij de orde dient en geen instrument wordt tot iets anders, en dat aanspreekbaarheid op je eigen leer een betere zaak is.
Als het gezag ook geloofd wordt, komt dat de eenheid ten goede. En gezag is verordineerd door God. Mijn opmerking over de RKK, waarin Throgrem zich verslikte, was inzoverre een positief voorbeeld! Maar eenheid is geen norm.

Dus, nee, ik ben het niet met je eens. Maar als we stellen dat de kerk in crisis is en het landelijke instituut op een bepaald punt geestelijk 'failliet' (wat je daar ook onder verstaat) wordt verklaard, dan zou deze regel in zoverre inderdaad toepassing kunnen vinden. En dan ben ik het (even niet critisch naar de NGB kijkend) in zoverre, denk ik, met je eens.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2010, 01:11:27 pm door small brother »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #584 Gepost op: februari 12, 2010, 02:29:19 pm »
@Nunc: ben het met je eens dat dwaalleer bestreden dient te worden. Ik denk echter dat je argument, als we een schaal inrichten van vrijzinnig (0) tot pijnlijk precies (10), ergens rond de 0 balanceert, terwijl ik het eerder over '10' heb. Immers, in 'onze' kerkelijke conflicten is het Apostolicum niet in het geding.* Een gemeente moet een balans weten te vinden tussen waarheid en liefde, dat zij elkaar dienen. De waarheid opleggen als krappe boord verstikt de verscheidenheid die ook in een gezonde gemeente aanwezig is. Neem bijvoorbeeld de Sabbath-zondag kwestie: wat mij betreft vergelijkbaar met het christelijk vegetarisme dat Paulus aanhaalt. Als je dat wilt geloven, prima - maar ga anderen er niet op verketteren, daar is namelijk geen Bijbelse grond voor.

Over de PKN gesproken, zie hoe de Gereformeerde Bond al bijna 200 (!) jaar standhoudt en voorgaat in het Evangelie - kijk hoeveel invloed deze groepering heeft binnen de PKN! Daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Zijn we niet te bang? Bang dat ons geloof aangetast wordt, zoals bij zovelen gebeurd is? Durven we dan nog wel te vertrouwen op de kracht van ons geloof? Volgens mij is 'echt' geloof amper/niet aantastbaar (valkuil alert inderdaad).

* Tenminste, dat lijkt me het juiste criterium voor een christelijke gemeente.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #585 Gepost op: februari 12, 2010, 02:53:20 pm »

quote:

Ursa schreef op 12 februari 2010 om 14:29:
@Nunc: ben het met je eens dat dwaalleer bestreden dient te worden. Ik denk echter dat je argument, als we een schaal inrichten van vrijzinnig (0) tot pijnlijk precies (10), ergens rond de 0 balanceert, terwijl ik het eerder over '10' heb. Immers, in 'onze' kerkelijke conflicten is het Apostolicum niet in het geding.* Een gemeente moet een balans weten te vinden tussen waarheid en liefde, dat zij elkaar dienen. De waarheid opleggen als krappe boord verstikt de verscheidenheid die ook in een gezonde gemeente aanwezig is. Neem bijvoorbeeld de Sabbath-zondag kwestie: wat mij betreft vergelijkbaar met het christelijk vegetarisme dat Paulus aanhaalt. Als je dat wilt geloven, prima - maar ga anderen er niet op verketteren, daar is namelijk geen Bijbelse grond voor.

ik vraag me af of je uberhaupt een afweging of keuze moet maken tussen "waarheid" en "liefde". Ik zie daartoe geen oproep in de bijbel. Wel tot het weren van dwaalleer en eveneens een oproep tot christelijke liefde.

quote:

Over de PKN gesproken, zie hoe de Gereformeerde Bond al bijna 200 (!) jaar standhoudt en voorgaat in het Evangelie - kijk hoeveel invloed deze groepering heeft binnen de PKN!

welke invloed precies? Dat Hendrikse als atheistische ds. nog steeds mag blijven? Dat Kuitert er nooit uit is gegooid (ondanks aandringen van bv. de GKv), dat de vrijzinnigheid van Ter Linden niet tegengehouden wordt?

quote:

Daar kan ik alleen maar respect voor hebben.

begrijp me niet verkeerd. Ik heb respect voor hun (meestal) rechte rug en doorzettingsvermogen. Maar ik zie als oud-PKN'er niet zoveel van de grote invloed. De Bond is een eiland, ze heeft hooguit wat politieke invloed (door aantallen en geld) binnen synodes. Maar ze kan de dwaalleer niet effectief bestrijden, ze kan alleen maar het pand bewaren en het eiland veilig houden.

quote:

Zijn we niet te bang? Bang dat ons geloof aangetast wordt, zoals bij zovelen gebeurd is? Durven we dan nog wel te vertrouwen op de kracht van ons geloof? Volgens mij is 'echt' geloof amper/niet aantastbaar (valkuil alert inderdaad).
En toch is het argument "zijn we niet te bang? Bang dat ons geloof aangetast wordt ...etc.." geen argument om maar geen kerkdiensten meer te houden, onze jeugd maar niet meer kerkelijk op te voeden, onze bijbeltjes te verbranden, in het vervolg alleen nog maar bij vrijzinnige bijeenkomsten binnen te lopen of ons aan te melden bij de Jehovah's getuigen. Ik zie niet in hoe het dan wel een argument kan zijn, om her en der dwaalleer toe te staan. Verder... ik zie dit argument ook nergens in de bijbel terug. Zo van: jullie zijn sterk genoeg, laat die dwaalleraren maar in jullie midden.... Nee, het tegenovergestelde zie je: waarschuwingen dat ze eruit gegooid moeten worden, waarschuwingen dat ze mensen ten val kunnen brengen, stevige kritiek van Jezus omdat gemeenten dwaalleer in hun midden hebben gelaten, etc.

quote:

* Tenminste, dat lijkt me het juiste criterium voor een christelijke gemeente
is dat zo? Op wellicht het punt na van de opstanding, eeuwig leven, etc,. kan een Jehovah's getuige ook uitstekend achter het apostolicum staan. Immers, waar staat daarin dat Jezus God is? Waar staat dat de Geest een Persoon is? Waar staat de drie-eenheid. Waar staat uberhaupt dat we gered zijn door genade in het apostolicum? Je hebt op z'n minst een stuk meer nodig (of je moet accepteren dat mormonen, Jehovah's getuigen, rastafari's, en allerlei andere sekten of afsplitsingen van het christendom er óók onder kunnen vallen). Zelfs een vrijzinnige die de letterlijke opstanding loochent, kan eronder vallen. Er staat immers in het apostolicum niet dat Jezus letterlijk fysiek is opgestaan? Dus dat kunnen we ook best interpreteren als "opgestaan in de gedachten van de discipelen" (of: kies je eigen favoriete dwaling en vul 'm hier in).

Het spijt me, maar het komt op mij nogal naïef over om te denken dat het apostolicum een sterk criterium is voor "een christelijke gemeente". Niet voor niets heeft de vroege kerk meerdere belijdenissen opgesteld, die een stuk meer stellen dan alleen maar wat in het apostolicum staat. Ik snap de wens om als christenen zoveel mogelijk één te zijn, en ik deel die wens ook. Maar het is niet realistisch omdat er zoveel dwaalleer is die de verdeeldheid veroorzaakt binnen "het christendom".

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #586 Gepost op: februari 12, 2010, 03:11:36 pm »

quote:

Nunc schreef op 12 februari 2010 om 14:53:
[...]
begrijp me niet verkeerd. Ik heb respect voor hun (meestal) rechte rug en doorzettingsvermogen. Maar ik zie als oud-PKN'er niet zoveel van de grote invloed. De Bond is een eiland, ze heeft hooguit wat politieke invloed (door aantallen en geld) binnen synodes. Maar ze kan de dwaalleer niet effectief bestrijden, ze kan alleen maar het pand bewaren en het eiland veilig houden.

En omdat ze doen wat Paulus doet en vermeldt in Gal 2 waardeer ik ze:

2:4 en dat met het oog op de binnengedrongen valse broeders, lieden, die waren binnengeslopen, om onze vrijheid, die wij in Christus Jezus hebben, te bespieden, en zo ons tot slavernij te brengen. 2:5 Wij zijn voor hen geen ogenblik gedwee uit de weg gegaan, opdat de waarheid van het evangelie ook verder bij u zou blijven.

Vergelijk Mat 5: het zout hoort in de pap en een lichtbron zet je niet apart op een onzichtbare plek...

5:13 Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.
5:14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 5:15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 5:16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #587 Gepost op: februari 12, 2010, 03:31:01 pm »

quote:

Nunc schreef op 12 februari 2010 om 14:53:
[...]
welke invloed precies? Dat Hendrikse als atheistische ds. nog steeds mag blijven? Dat Kuitert er nooit uit is gegooid (ondanks aandringen van bv. de GKv), dat de vrijzinnigheid van Ter Linden niet tegengehouden wordt?
Beste Nunc. Heb jij wellicht bijbelteksten paraat waarin staat dat dwaalleraren de kerk uit moeten worden gezet? Dit om wat "tegenwicht" te bieden tegen een andere aanpak van dwaalleer, die ik zojuist in 2 Tim 2 (en trouwens ook in heel veel meer teksten) ben tegengekomen (de "wees geduldig en hardnekkig consequent" aanpak):

2:24 Een dienaar van de Heer moet geen ruzie maken, maar voor iedereen vriendelijk zijn; hij moet een goede leraar zijn en een verdraagzaam mens, 2:25 en zijn tegenstanders zachtmoedig terechtwijzen. Dan brengt de Heer hen misschien tot inkeer, zodat zij de waarheid leren kennen 2:26 en ontsnappen uit de valstrik van de duivel, die hen levend gevangen heeft genomen en hen dwingt zijn wil te doen.

(want ik kan me op zich wel voorstellen DAT daar voorbeelden van te vinden zijn... ze schieten me alleen niet zo 123 te binnen...)

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #588 Gepost op: februari 12, 2010, 04:00:54 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 12 februari 2010 om 15:31:
[...]

Beste Nunc. Heb jij wellicht bijbelteksten paraat waarin staat dat dwaalleraren de kerk uit moeten worden gezet? Dit om wat "tegenwicht" te bieden tegen een andere aanpak van dwaalleer, die ik zojuist in 2 Tim 2 (en trouwens ook in heel veel meer teksten) ben tegengekomen (de "wees geduldig en hardnekkig consequent" aanpak):

2:24 Een dienaar van de Heer moet geen ruzie maken, maar voor iedereen vriendelijk zijn; hij moet een goede leraar zijn en een verdraagzaam mens, 2:25 en zijn tegenstanders zachtmoedig terechtwijzen. Dan brengt de Heer hen misschien tot inkeer, zodat zij de waarheid leren kennen 2:26 en ontsnappen uit de valstrik van de duivel, die hen levend gevangen heeft genomen en hen dwingt zijn wil te doen.

(want ik kan me op zich wel voorstellen DAT daar voorbeelden van te vinden zijn... ze schieten me alleen niet zo 123 te binnen...)

voorbeelden heb ik eerder in dit topic al gegeven, dus je zou even terug moeten zoeken. Zo uit m'n hoofd kan ik wel de volgende geven: Jezus waarschuwt tegen valse profeten. Paulus (in handelingen) waarschuwt een gemeente dat er dwaaleraren (wolven) in schaapskleren de gemeente binnen zullen dringen en mensen ten val brengen. Jezus spreekt gemeenten in Openbaring 2-3 bestraffend toe omdat ze dwalingen (of dwaalleraren?) hebben toegelaten en niet bestreden. Paulus spreekt er ook ergens over (Timoteus, Titus?).

Overigens, het citaat dat jij geeft, gaat niet over dwaalleraren maar over "gewone" gemeenteleden die dwalen. Het is juist een aansporing voor een dienaar v/h woord, om dwalenden zachtmoedig terecht te wijzen. Dat is dus niet een tekst die het toestaan/toelaten/tolereren van dwaalleraren bijbels kan rechtvaardigen.

small brother

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #589 Gepost op: februari 12, 2010, 04:06:31 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 12 februari 2010 om 11:17:
Vat ik je standpunt goed op, als ik zeg: "voor eenieder geldt de eigen kerk als ware kerk en hij/zij moet hier naar handelen" zodat (c.f. NGB 28) "allen die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel handelen".
Inderdaad. Onder vermelding dat ik de NBG niet dicht op mijn hart draag, dus het kan zijn dat iemand het preciezer gaat uitdrukken. Ik acht de NGB ondergeschikt aan God's Woord, maar ik wil dat niet gebruiken als excuus om alles wat mij niet bevalt af te danken als ballast. Zeker in een tijd dat iedereeen shopt uit God's Woord en God's kerk, en de Heilige Geest, en wat hem maar welgevallig is, zonder erg veel besef te hebben van het verschil tussen vrijheid van de wet en gehoorzaamheid aan God.

quote:

Maar dat er vervolgens wel een onderscheid gemaakt moet worden tussen de kerken onderling, waarbij de juiste leer maatgevend is...??
Ik maak inderdaad (er is) inderdaad onderscheid tussen het niveau van gemeenteleden en de kerken onderling. Bij de kerken onderling is er de behoefte aan onderlinge beproeving en sterking. Bij de confrontatie gemeentelid tegenover een andere kerk krijg je het babelonische effect dat de beoordeling plaatsvindt op basis van die toevallige praktijk op dat moment. Het is erg leerzaam en mogelijk versterkend om te zien dat er werken van de Geest ook in andere kerken zijn. En je mag op lokaal niveau ook van harte zeggen: wie is mijn broeder of mijn zuster: die de wil van God doen. Deze simplificering past bij het geloven als een kind. Echter om vervolgens de lijn door te trekken naar de leer en het avondmaal en de doop, gaat van simpel geloven over tot een vorm van naiviteit en ongeloof. Want tot zelfbescherming (en dit is niet voor iedeeen gelijk) zou je de vraag dan eerder hebben: misschien moet ik bij terugkomst eens aan een ouderling (als die kennis heeft) vragen wat nu het verschil is. Dat werpt je gelijk weer terug op de leerstukken van soms erg academisch niveau, maar dat hoeft niet schadelijk te zijn omdat het op datzelfde moment je weer terugwerpt op de orde die jouw kerk had ingesteld. Het is voor niemand schadelijk dat hij in een andere, of slechtere, of zelfs verdervelijke omgeving terecht komt - want Christus heeft ons bevrijd en de Geest kan ons beschermen (en dat is wat anders dan te beginnen met dat alles wat je doet in eigenwijzevanGodlossevrijheid uit de Geest moet zijn). Maar criterum is of je hart naar die omgeving uitgaat, of je daar met Christus lijdt waar je Christus naam ziet verontachtzaamd. En dan ga je niet uit een zogenaamd respect voor een ander zijn geloof, dankbaar zijn en meedoen met die anderen. De christelijke houding is er een van blijdschap voor hetgeen uit God is en verdriet voor wat in strijd is (volgens jouw zicht) met God, de 10 geboden, of de liefde. Dat ik hier de 10 geboden moet noemen is omdat ik merk dat de wet niet meer door iedereen gezien wordt als de 10 geboden en omdat de 10 geboden niet meer gezien worden als een goddelijk instituut van de Liefde. Alsof niemand meer het schriftwoord vat dat het liefdegebod de samenvatting is van de 10 geboden.

quote:

Is er dan geen cirkelredenering, waar we niet uitkomen? Behalve via een eigen kerk die per definitie JOUW (zeg ik in het algemeen..) versie van de juiste leer verkondigt??!!!

Ik denk het niet, misschien wel. De NGB is waarschijnlijk lastiger dan wij aankunnen, dus ik zou altijd de terugkoppeling naar het waarom willen zoeken. Waarom praat je over een ware kerk? Niet omwille van de kerk zelf maar omwille van Christus. De behoefte om in Christus te zijn, en de oproep om in Christus te zijn is een basiselement bij het idee van één zijn in Christus en een zijn met de gemeente als leden van één lichaam. Buiten het lichaam van Christus is geen heil. Vandaar de oproep AAN GELOVIGEN om zich bij de eenheid van Christus, dat is de kerk, te houden of te voegen. Nu hebben we gezien aan de katholieke kerk dat in de tijd het instituut zichzelf meer eer geeft dan waartoe zij in leven is geroepen. Dat kan (en zal) dus ook de opvolgers van de "scheurmakers"van de reformatie gelden. Als er dan opnieuw scheuringen optreden, is het dan principieel onmogelijk dat die scheuringen er gewoon moeten zijn? Dan is het in beginsel goed dat een individu vertrouwt en mag vertrouwen dat zijn kerk zijn leer goed op orde heeft en ook een roeping heeft om als kerk die leer uit te dragen aan andere groepen gescheurden. Van een katholiek zou je kunnen zeggen dat hij eerder zalig wordt dan een protestant, want een protestant heeft geleerd te toetsen op God's Woord, terwijl een katholiek als leek niet eens hoeft te begrijpen wat God's Woord zegt, en de kerk als plaatsvervanger heeft van God's Woord en God zelf, en zalig wordt als hij de kerk gelooft.
Maar door Christus heeft een dergelijk oud-testamentisch begrip van geloof afgedaan, en mogen/moeten wij zelf treden in de beoordeling van liefde en gehoorzaamheid, daarbij geleid door de kerk. Gezindheid is dus doorslaggevend, en kennis vergroot de taak en roeping. Maar kennis begint bij het Woord van God dat ons leert God niet te zien als faciliteerder van alle geestjes die in Hem zijn, maar een eiser die verwacht dat als Zijn Zoon heeft geleden en is gekruisigd, niemand moet denken dat hij daarmee is vrijgekocht tot iets anders dan gehoorzaamheid aan God. Dezelfde gehoorzaamheid die Christus zelf ook had.  

quote:

Hier dreigt m.i. een bijkomende "voorwaarde des heils", naast het sola fide!! Immers: binnen een kerk blijven die NIET jouw versie van de juiste leer verkondigt is dus blijkbaar een "persisteren in zonde"... En "wie dan eet en drinkt eet zich een oordeel"....

Avondmaal vieren is gemeenschap uitoefenen. Met Christus maar ook met de gemeente waarin je zit. Dus het is eenvoudig. Als je binnen een kerk zit die niet jouw versie van de juiste leer verkondigt, dan is het deelnemen aan het avondmaal inderdaad in strijd met de verkondigde eenheid. Daarbij zijn een paar kanttekeningen: Ten eerste: als jij een andere kerk hebt of kent waar de leer wel zuiver wordt verkondigd dan ben je met die andere kerk een en kun je met die kerk het avondmaal vieren. Als die twee kerken leren dat zij van elkaar zodanig verschillen dat voor de een de ander niet gehoorzaam is aan Christus en God, dan hoor je ook niet aan het avondmaal te gaan. Dit punt laat zich veel makkelijker beschrijven met geweten: als jouw geweten zuiver is dan kun je aangaan; is jouw geweten belast doordat er zonden zijn volgens jou dan heb je een roeping en kun je niet aangaan. Ten tweede zijn er verschillen en verschillen. Daar ga ik niet op in. De kerkelijke leer is van oudsher volgens mij dat de avondmaalstafel zuiver gehouden moet worden. Daar moet je als buitenstaander (want niet een met hen) ook respect  voor hebben. Hoewel ik persoonlijk een tegenstander ben van dat zogenaamde zuiver houdenvan het avondmaal. Want Judas ging ook aan. Ik gelof in de zuiverende werking van het avondmaal zelf voor geweten en geloof. Daarom is het avondmaal ook voor de zondaar toegankelijk in mijn visie, en NA het avondmaal heb je dan een gelijke basis: Want de zondaar beleed net als jij een afkeer van zichzelf, bevrijd door Christus, en gereed om de draad weer op te pakken. Welk een betere basis zou een ouderling niet wensen voor een bespreking van de zonde?!!
Je merkt ik dwaal een beetje af. Ik probeer je lijn te vatten over "voorwaarde des heils", maar het kwartje valt niet en het onderwerp lijkt mij niet zo geschikt voor academische discussies. Ik hoop dat ikzelf in ieder geval duidelijker geworden ben.

quote:

Ofwel: je kan alleen behouden worden als je tot de juiste kerk behoord... Maar die juiste kerk kan alleen maar die kerk zijn waar jij jezelf 100% in kan vinden... En zo wordt onze keuze en ons inzicht medebepalend voor ons behoud... (Of het feit dat God ons geboren heeft laten worden in toevallig de juiste kerk (ik zeg toevallig, want wij weten dan niet dat dit de juiste kerk is) - als optie 2; of optie 3: je wordt toevallig lid van de juiste kerk; beide opties die m.i. sterk door een idee van "dubbele predestinatie" gestempeld zijn.. ik wijs ze af...)

Je hebt gelijk. Onze keuze is altijd bepalend voor ons heil. Maar hier is een valkuil zo diep als de hel. Als wij zelf kiezen, kiezen wij wat aangenaam is, en voor ons prettig, en als het niet aangenaam en prettig geoeg is dan zoeken wij het waar het beter is. Maar God is helemaal niet aangenaam - ik zeg dit naar de mens. Christus bracht helemaal geen verlossing - ik zeg dit naar de mens. Het is waanzin om te denken dat de mens is bevrijd en verlost en nu eigen baas is. De verlossing die Christus gaf was uit de dood en uit de zonde. De aangenaamheid die God bracht was er voor Adam en Eva alleen, dus voor hen die gehoorzaam waren aan hem. Het oude testament is er niet voor niets geweest; het leert de onderwerping aan de hoog verheven God, en het leert de liefde voor wie Hij kiest, en wie zich dan ook volledig zich aan Hem onderwerpt. Vrees was toen weliswaar een gelovig begrip, maar wel echt meer dan alleen ontzag! En in Christus zijn wij bevrijd om te laten zien dat wij Christus ook kunnen volgen als mens, en God heeft ons zijn Geest gegeven om ons daarbij te steunen, te troosten, en te inspireren. Smal is de weg, en klein de poort om in te gaan.

quote:

Ik dacht toch dat de reformatoren wat anders leerden wat betreft de voorwaarden voor ons behoud...!!!

Misschien wel, vertel het me maar.

quote:

Maar misschien vat ik je woorden verkeerd op (of die van mijn GKV-leerkracht 5e klas lagere GKV-school; zal omstreeks '81 zijn geweest dat deze mij, en de rest van de klas, probeerde uit te leggen wat de "ware kerk gedachte" precies inhoudt - als je maar hard genoeg tegen de schenen wordt geschopt dan weet je dat ook na ca. 28 jaar nog akelig precies...)

Wie niet heeft geleerd om over de mensen heen te kijken kan naar mijn beleving niet gereformeerd meer zijn.. Een belangrijk probleem is dat we door de mensen de kerk niet meer zien.

quote:

Misschien bedoel je te zeggen dat de Ware Kerk is samengesteld uit de "ware gelovigen" uit alle bestaande kerken. Maar in dat geval zie ik niet in waarom ik mijn eigen gemeente zou verlaten op het moment dat hier op enig punt in de leer een iets andere mening verkondigd zou worden dan de mijne...  (dat zou ook tegen NGB 28 ingaan!!)

Met je ïets andere"formulering geef je je eigen antwoord, ik zal het iets scherper opvatten om beantwoording zin te geven.

Ik heb de NGB niet geschreven en sta er misschien net zover van af als jij. Maar als we dan toch willen doen alsof we ons geloof en onze kerk serieus nemen, is het niet meer dan billijk dat we studie maken als we de leer willen verwerpen. (Om dan ook te komen tot een officieel verwerpen.) Dus hoewel het antwoord je misschien niet aanstaat, is het gewoon heel simpel de roeping van art. 28 om je te voegen in de eenheid die Christus is met ons. Dat je toch blijft zitten war je zit  terwijl je geweten klaagt dat er iets grondig mis is heeft twee consequenties: dat na elk avondmaal je publiekelijk je punt maakt - of dat je wegblijft van het avondmaal. En ten tweede dat je dus principieel geen gemeentelid bent maar een missionair werker (was je dus op tijd bij :-)). Want als jij sterk staat in het geloof kun je niet geschaad worden, maar kun je wel een evangeliserende functie hebben. Ik schreef daar eerder over. Vergelijk het huwelijk dat geheiligd wordt door de gelovige vrouw van een ongelovige man. Jouw gemeente wordt gezegend met jou als jij je dienstbaar aan mens, en iets meer aan God, opstelt.

quote:

(tenzij de centrale leerpunten uit het Christelijke Evangelie glashard ontkend zouden worden - een voorbeeld hiervan: God gebeurtd m.i. niet omdat wij mensen er toevallig "zijn" (ds. H.); God "is wie Hij is"!! - ja uit een dergelijke gemeente waar het eerste als "waarheid" gepredikt zou worden zou ik mogelijk OOK vertrekken; tenzij "de wal het schip ook daar zou keren"...)
Ja, en dat brengt me op het laatste punt dat wellicht relevantie heeft. Ik geloof dat we niet zomaar een kerk mogen gaan stichten (niet gemeente maar kerk - als enige lichaam van Christus) Want God bouwt zijn kerk, en wij kiezen niet hoe wij God zullen dienen, maar God doet dat. Dat heeft best wel consequenties, en mede daarom houd ik het voor mogelijk dat als de vrijmaking door God gewerkt is (dat zeggen de vrijmakers zelf), dat dan de voortzetters van de vrijmaking wellicht wel degelijk een uitkomst was toebereid in de persoon van Ds. Hoorn. En die gedachte durf ik te uiten omdat het wel heel treffend is wat de synode ervan gebakken heeft. (kan er nog iets goeds voortkomen uit kampen...? Jawel Joh. Wolters kwam uit kampen.) De bijbelse voorbeelden zijn legio, dat God uitkomst brengt, maar eerst een lange periode van beproeving geeft alvorens Hij zijn zegen brengt. En ook dit: steeds als er een kans is dat de mens het moet doen (mozes/david/petrus) laat God zien dat het zo dus ZEKER niet werkt - als het gaat om Zijn kerk en Zijn plan. ook de profeten kregen geen eigen volk (Behalve Mozes die het aanbod afsloeg). waarom wij wel? Wie oren heeft,... moet met dit weer oppassen dat ze niet bevriezen :-)

quote:

Vandaar mijn oproep tot (in ieder geval een besef van) eenheid van de kerken... En waar ik besef dat dit binnen een gebroken wereld niet mee zal vallen, in ieder geval de oproep tot het bewaren van de eenheid binnen de GKV!!! Ik denk dat alleen dit een juiste toepassing van NGB 28 is...
Eens....
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2010, 05:31:54 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #590 Gepost op: februari 12, 2010, 04:48:13 pm »
Voor wie het wil lezen: Sieds de Jong, gkvprediker te Assen heeft in de Reformatie een overzicht geschreven over de nieuwe vrijmaking.
Een zeer heldere lijn (historisch ).

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #591 Gepost op: februari 13, 2010, 09:57:08 am »

quote:

small brother schreef op 12 februari 2010 om 12:36:
[...]

Wie ongeestelijk handelt doet er altijd goed aan dat niet te doen. Je keuze voor het woord bemoeien geeft dus ook je antwoord. Als het de bedoeling is om ongestoord te doen wat een andere gemeente zou afkeuren dat zit je al in een geestelijk dal. Normaal zou zijn in geestelijk leven dat je twee ouderlingen naar die gemeente stuurt en vraagt wat je zou kunnen leren, of je zorg uit wat er volgens jou schort aan lokale leer of praktijk. Ondersteunt elkaar is ook geldig op dat vlak. Nee, is JUIST geldig op dat vlak. Maar dat de situatie in kerkelijk Nederland niet normaal is, is geloof ik geen discussiepunt meer.
Maar ook: het is inderdaad goed als er reguleringen zijn waardoor gemeentes elkaar wel of niet bemoedigen en vermanen. Dan lijkt het inderdaad logisch dat het landelijke verband daar een rol in speelt. Maar dan niet vergeten dat de regels de norm dienen, maar niet zelf zijn. Dus allerlei procedures dat de ene gemeente niet in beroep kan komen bij de synode omdat hij geen belanghebbende is ..... Erg werelds als je het mij vraagt. De Geest is altijd ontvankelijk, en ook een ander die een geestelijk oordeel vraagt (Hendrikse).
Evenzo voor het geval er geen directe communicatie bestaat - maar een jarenlange procedure welke al je overige discussie en handelen opschort - als je tenminste niet al direct bij het eerste contact als scheurnaker de kerkelijke laan uitgestuurd wilt worden.

Vergeet de praktijk. Maar houd vast dat orde een goede zaak is mits zij de orde dient en geen instrument wordt tot iets anders, en dat aanspreekbaarheid op je eigen leer een betere zaak is.
Als het gezag ook geloofd wordt, komt dat de eenheid ten goede. En gezag is verordineerd door God. Mijn opmerking over de RKK, waarin Throgrem zich verslikte, was inzoverre een positief voorbeeld! Maar eenheid is geen norm.

Dus, nee, ik ben het niet met je eens. Maar als we stellen dat de kerk in crisis is en het landelijke instituut op een bepaald punt geestelijk 'failliet' (wat je daar ook onder verstaat) wordt verklaard, dan zou deze regel in zoverre inderdaad toepassing kunnen vinden. En dan ben ik het (even niet critisch naar de NGB kijkend) in zoverre, denk ik, met je eens.

Met Hendrikse noem je wel een mooi voorbeeld, daar kunnen we best onze zorg over uiten en daarvan mogen we ook best bezwaar maken binnen het kerkverband denk ik. Ik zat meer te denken aan hoeveel kerken er onder andere binnen de PKN zijn. Als we ons allemaal met elkaar gaan bezig houden om dingen waar we ons zorgen om maken, dan zijn we daar misschien te veel tijd in kwijt en kunnen we ons beter daarin richten op de synode die zich daar mee bezig kan houden om zelf vooral te werken aan eigen problemen. Als we daarin gesteund worden door een andere gemeente die graag wil helpen, dan kan dat wel prettig zijn.

In het verleden stuurde de gereformeerde kerk van Urk naar alle gereformeerde kerken een brief waarin ze hun zorg uiten over zegeningen van homorelaties. Dat soort dingen vindt ik wel een goede zaak.

small brother

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #592 Gepost op: februari 13, 2010, 11:36:33 am »
Ik ben het volledig met je eens. Een belangrijk punt voor ordening en tegengaan van chaos is een praktische, en het is goed als de synode daar een rol in krijgt.

Een ander punt dat je noemt is een kerkraad die brieven stuurt aan andere kerkraden, en dat is in feite een nuancerend punt omdat je je ook zou kunnen voorstellen dat er een regel zou bestaan dat alle brieven via een synode-orgaan gaan. Want "ongewild kan communicatie overkomen als een stuk tégenleiding of stemmingmakerij tegenover de kerk". We hebben het dan voor je er erg in hebt over de als zeer ernstig aangemerkte zonde van kerkscheuring.

En weer een ander punt is ook een praktische, als je ergens merkt dat communicatie niet loopt (bijvoorbeeld als iemand brieven stuurt aan alle kerkraden waar je als gemeentelid nooit van te horen krijgt), dat je dan zoekt naar vervangende middelen van communicatie.
Maar dat gaat dan niet over de regels en de wijze van praktisch invulling geven van gemeente bouwen en bewaren (communicatie en gezag), maar over de wijze waarop die regels worden gehanteerd. Want de regels hebben een dienende functie. Afspraak is afspraak hoor je nog wel eens, en dat klinkt als iets van de ouderwetse stijl. Maar dat is het niet. Afspraken ordenen, maar zij scheppen niet de norm. Regels ordenen, maar zij scheppen niet de norm. Gezag ordent, en zij schept wel een norm.

Daarom denk ik dat, te langen leste, de doorslag wordt gegeven door de leidinggevenden. Zij worden het meest verantwoordelijk gehouden door God. Dus zij behoren ook de meeste zeggenschap te krijgen over het geheel. Dat is een hoger staande norm dan revolutie met revolutie beantwoorden. Het volk krijgt die koning waar zij om vraagt, maar ook de profeten, en de uitkomst waar de verdrukte zielen om vragen. Wie onder de koning wordt gesteld, of verbannen wordt, of in ballingschap vlucht, die zal te Zijner tijd Zijn Koning mogen verwachten en zich reeds nu onder het gezag van Zijn Woord stellen.
En dat bedoel ik in het geheel niet als een verkapte oproep. Zalig de verdrukten, die hun ziel noodgedwongen in lijdzaamheid bezitten, maar hun hoop vestigen op de Here hun God.

Dus: ik hoop dat ik met deze woorden niet ongemerkt iets toedoe of afdoe aan wat jij vindt, maar zo niet, dan concludeer ik dat ik het helemaal met je eens ben.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2010, 11:42:56 am door small brother »

rtfm08

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #593 Gepost op: februari 14, 2010, 04:29:23 pm »
Bijgevoegd nog een stukje van het opinieplein,en zo kun je nog pagina's vol schrijven  ;)

http://www.nd.nl/artikele...-strijd?offset=1#comments

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #594 Gepost op: februari 15, 2010, 12:38:09 am »

quote:

small brother schreef op 13 februari 2010 om 11:36:
Dus: ik hoop dat ik met deze woorden niet ongemerkt iets toedoe of afdoe aan wat jij vindt, maar zo niet, dan concludeer ik dat ik het helemaal met je eens ben.
Je doet er niets aan toe of af, dus we zijn het eens. Ik geloof dat bij al deze dingen wijsheid om de hoek komt kijken. Alles heeft zijn tijd, en in overgave aan God zal alles op zijn tijd goed komen, want dat is God nu eenmaal van plan met ons.

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #595 Gepost op: februari 16, 2010, 10:33:11 am »

quote:

okidoki schreef op 12 februari 2010 om 16:48:
Voor wie het wil lezen: Siedts de Jong, gkvprediker te Assen heeft in de Reformatie een overzicht geschreven over de nieuwe vrijmaking.
Een zeer heldere lijn (historisch ).

Ik heb het artikel net gelezen. Op zich een verhelderend overzicht. Maar ik vond wel dat het zo opsommen van een lijst met fouten van de ander, erg suggestief is. Zeker als je het combineert met z'n eigen conclusies:

Wat een ontluisterend beeld van kerk-zijn en kerkelijk leven! Zoveel conflicten en scheuringen in zo'n kort tijdbestek! Zulke grote woorden die binnen no time tegen eerdere geestverwanten worden gesproken. Er komt steeds meer commotie en het gaat over steeds minder. Ik hoef geen hele rijen Bijbelteksten op te sommen om aan te gevan dat dit vanuit christelijk oogpunt geen verheffend beeld is: Als de Here Jezus zegt: "Een goede boom brengt goede vruchten voort" zegt dat al genoeg

Natuurlijk, Siets de Jong heeft gelijk dat het geen fraai beeld is. Maar wat als ik een lijstje maak van grote missers uit de vroege kerk? Petrus die Jezus verloochent op het enige moment dat het erop aankomt (Marcus 14)? Thomas die twijfelt aan zijn mede-apostelen (Joh.20)? Judas die nota bene zijn Heer verraadt (Mat.26)? Gemeenteleden die liegen tegen hun leiding (Hand.5)? Griekse weduwen die genegeerd worden bij de zorg voor de armen en weduwen (Hand.6)? Onenigheden en felle woordenstrijd over de besnijdenis (Hand.15)? Apostelen (Marcus) die elkaar in de steek laten bij het zendingswerk (Hand.15) Apostelen die daar ruzie om krijgen (Hand.15)? Huichelaars die de gemeente binnen gedrongen waren (Gal.2)? Apostelen (o.a. Petrus) die verwerpelijk/huichelachtig gedrag vertoonden (Gal.2)? Misstanden bij het avondmaal (1 Kor.11)? Partijvorming (1 Kor.1 en 11)? Grove zonden in de gemeente (1 Kor.5)? Gemeenteleden bij de wereldse rechter aanklagen (1 Kor.6)? Dwaalleraren toestaan wat tot ernstige verwijten van Jezus leidt (Opb.2-3)?

Na zo'n opsomming zou ik ook kunnen concluderen:
Wat een ontluisterend beeld van kerk-zijn en kerkelijk leven! Zoveel conflicten en scheuringen in zo'n kort tijdbestek! Zulke grote woorden die binnen no time tegen eerdere geestverwanten worden gesproken. Er komt steeds meer commotie en het gaat over steeds minder. Ik hoef geen hele rijen Bijbelteksten op te sommen om aan te gevan dat dit vanuit christelijk oogpunt geen verheffend beeld is: Als de Here Jezus zegt: "Een goede boom brengt goede vruchten voort" zegt dat al genoeg

Maar dat zou tendentieus zijn. Mensen zijn zondig, en dat levert problemen op, zeker in spannende situaties (je zou hetzelfde kunnen doen voor andere perioden uit de kerk, bv. rond de vrijmaking of rond de reformatie, etc). Daarom vind ik het bedroevend dat zo'n artikel geschreven en gepubliceerd wordt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #596 Gepost op: februari 16, 2010, 10:44:53 am »

quote:

Nunc schreef op 16 februari 2010 om 10:33:
Maar dat zou tendentieus zijn. Mensen zijn zondig, en dat levert problemen op, zeker in spannende situaties (je zou hetzelfde kunnen doen voor andere perioden uit de kerk, bv. rond de vrijmaking of rond de reformatie, etc). Daarom vind ik het bedroevend dat zo'n artikel geschreven en gepubliceerd wordt.
Das raar, aan de ene kant zeg je dat zonden en fouten wél benoemd moeten worden en aan de andere kant zeg je dat dat niet mag, want 'mensen zijn zondig, en dat levert problemen op'. Dat lijkt me niet consequent.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #597 Gepost op: februari 16, 2010, 12:07:17 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 februari 2010 om 10:33:
[...]

Ik heb het artikel net gelezen. Op zich een verhelderend overzicht. Maar ik vond wel dat het zo opsommen van een lijst met fouten van de ander, erg suggestief is. Zeker als je het combineert met z'n eigen conclusies:

Maar het is toch een feit dat deze dingen zijn gebeurd en dat er nog steeds scheurinkjes zijn in die gemeenten?
Mogen de feiten dan niet gewoon genoemd worden?
Daarnaast laat je een stuk weg van zijn tekst waardoor zijn conclusie in een ander daglicht komt te staan.
Hij schrijft namelijk verder dan wat jij aanhaalt:
Ik schrijf dit ook niet met voldoening neer of om nog wat zout in de wonden te strooien. dat is niet de reden dat ik dit artikel heb geschreven. Ik heb het geschreven omdat ik in de ontwikkeling binnen de GKh zoveel herken...van onszelf, en omdat ik denk dat goed kijken in de spiegel die ons hier wordt voorgehouden, ons kan dienen (ds. de Jong in De Reformatie 13-02-2010pagina 283]
Dus: niet het opsommen van fouten om de ander te kwetsen maar om jezelf te spiegelen. Dat lees jij er in maar dat staat er nadrukkelijk dus niet.

quote:

Natuurlijk, Siets de Jong heeft gelijk dat het geen fraai beeld is. Maar wat als ik een lijstje maak van grote missers uit de vroege kerk? Petrus die Jezus verloochent op het enige moment dat het erop aankomt (Marcus 14)? Thomas die twijfelt aan zijn mede-apostelen (Joh.20)? Judas die nota bene zijn Heer verraadt (Mat.26)? Gemeenteleden die liegen tegen hun leiding (Hand.5)? Griekse weduwen die genegeerd worden bij de zorg voor de armen en weduwen (Hand.6)? Onenigheden en felle woordenstrijd over de besnijdenis (Hand.15)? Apostelen (Marcus) die elkaar in de steek laten bij het zendingswerk (Hand.15) Apostelen die daar ruzie om krijgen (Hand.15)? Huichelaars die de gemeente binnen gedrongen waren (Gal.2)? Apostelen (o.a. Petrus) die verwerpelijk/huichelachtig gedrag vertoonden (Gal.2)? Misstanden bij het avondmaal (1 Kor.11)? Partijvorming (1 Kor.1 en 11)? Grove zonden in de gemeente (1 Kor.5)? Gemeenteleden bij de wereldse rechter aanklagen (1 Kor.6)? Dwaalleraren toestaan wat tot ernstige verwijten van Jezus leidt (Opb.2-3)?

Na zo'n opsomming zou ik ook kunnen concluderen:
Inderdaad: dat zou je kunnen zeggen en het klopt nog ook. De Kerk is wonderbaarlijk bewaart door God.
De Jong zegt niets anders dan wat jij schrijft.
Hij gaat echter wel een stap verder: hij zegt dat wat we zien bij de ander gelijk is aan wat wij jaren hebben gedaan naar anderen toe.
"Wij" wisten het altijd als de beste en de ander was een valse kerk. (zelfde artikel in De Reformatie)

quote:

Tendentieus is wel een mode woord aan het worden in deze materie.
Ik vindt het helemaal niet bedroevend dat een predikant eens de andere zijde laat zien van dit gebeuren.
De Jong sluit dan ook af met iets wat ik van harte onderstreep en waar ik van aanneem dat jij dat ook onderstreept:
De ontwikkelingen binnen de GKh kun je vanuit het perspectief van de GKv betreurenswaardig vinden. Maar nog betreurenswaardiger  zou het zijn er niet van te (willen) leren.

Zoals jij zijn tekst quote doet geen recht aan wat de man schrijft.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 12:10:19 pm door Riemer Lap »

Nunc

• Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #598 Gepost op: februari 16, 2010, 03:12:36 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 16 februari 2010 om 10:44:
[...]

Das raar, aan de ene kant zeg je dat zonden en fouten wél benoemd moeten worden en aan de andere kant zeg je dat dat niet mag, want 'mensen zijn zondig, en dat levert problemen op'. Dat lijkt me niet consequent.
Nee, wat jij hier stelt, doe ik helemaal niet. Ik heb er geen probleem mee als zonden benoemd worden (an sich), maar in het bewuste artikel is het gewoon een opsomming die als effect op de lezer heeft: "nou nou, daar komt ook echt niks goeds vandaan... boom en vruchten enzo". En daar heb ik wel problemen mee. Dat is gewoon consequent. Het artikel is (bedoeld of onbedoeld) suggestief met z'n "herken de boom aan zijn vruchten". Zo'n zelfde suggestieve opsomming kan ik ook maken voor de vroege kerk. Zo'n zelfde opsomming maken Jehovah's getuigen van de katholieke kerk, kunnen katholieken van misstanden gedurende de reformatie maken, etc. Het zegt niks. Het laat alleen maar zien dat de zonde aan alle kanten en in alle hoeken en gaten doorgedrongen is. Meer niet. Om dus een voorpagina artikel in de Reformatie te wijden aan de zonden en misstanden bij de nieuwe vrijmaking, is op z'n minst tendentieus.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opnieuw een scheuring???
« Reactie #599 Gepost op: februari 16, 2010, 03:19:22 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 februari 2010 om 15:12:
[...]

Nee, wat jij hier stelt, doe ik helemaal niet. Ik heb er geen probleem mee als zonden benoemd worden (an sich), maar in het bewuste artikel is het gewoon een opsomming die als effect op de lezer heeft: "nou nou, daar komt ook echt niks goeds vandaan... boom en vruchten enzo". En daar heb ik wel problemen mee. Dat is gewoon consequent. Het artikel is (bedoeld of onbedoeld) suggestief met z'n "herken de boom aan zijn vruchten". Zo'n zelfde suggestieve opsomming kan ik ook maken voor de vroege kerk. Zo'n zelfde opsomming maken Jehovah's getuigen van de katholieke kerk, kunnen katholieken van misstanden gedurende de reformatie maken, etc. Het zegt niks. Het laat alleen maar zien dat de zonde aan alle kanten en in alle hoeken en gaten doorgedrongen is. Meer niet. Om dus een voorpagina artikel in de Reformatie te wijden aan de zonden en misstanden bij de nieuwe vrijmaking, is op z'n minst tendentieus.
Van Dale:
ten·den·ti·eus bn, bw (min) met een bep. bedoeling de waarheid verdraaiend
De Jong verdraait geen waarheden, hij somt op.
In feite zeg je dat hij liegt...
Of je moet menen dat het woord wat anders betekent?
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 03:20:12 pm door Riemer Lap »