quote:
Als er helemaal niks over Jezus geschreven stond in de wet en de profeten, zouden er dan ooit Joden zijn geweest die zich hadden bekeerd tot het christendom? Als Jodin zijnde weet je toch dat de Joden zich nooit hadden laten bekeren mits zij het terug konden vinden in de geschriften? Het christendom is ontstaan te Jeruzalem en de apostelen waren allen Joden die het evangelie met wat jij de Tenach noemt onderbouwden, want er waren in de eerste eeuw nog geen nieuwe testamenten beschikbaar. Het bevreemdt mij daarom wel een beetje dat christenen zo stellig zijn over het feit dat middels de wet en de profeten niet aan te tonen is dat Jezus de Messias is. Ik kan je verzekeren dat de christenen in de eerste eeuw daar echt anders over dachten. Nu weet ik dat je het nieuwe testament niet erkent, maar ik wil je toch graag de volgende verzen even laten lezen.
Hand 17,11 En dezen waren edeler, dan die te Thessaloníca waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid,
onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren. Hand 18,28 Want hij overtuigde de Joden met grote ernst in het openbaar,
bewijzende door de Schriften, dat Jezus de Christus was. 1 Kor 15,3 Want ik heb u ten eerste overgegeven, hetgeen ik ook ontvangen heb,
dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften; Dit is slechts een hele kleine greep, maar hiermee heb ik aangetoond dat de eerste christenen de wet en de profeten onderzochten om te toetsen of het evangelie waar was en velen hebben zich toen ook bekeerd. Hier volgen een aantal verwijzingen naar Jezus.
'Maar ik ben een worm en geen man, een smaad van mensen, en veracht van het volk.' (Ps 22,7)
'De steen, die de bouwlieden verworpen hadden, is tot een hoofd des hoeks geworden.' (Ps 118,22)
'Dan zal Hij u tot een Heiligdom zijn; maar tot een steen des aanstoots en tot een rotssteen der struikeling voor de twee huizen van Israël, tot een strik en tot een net voor de inwoners te Jeruzalem.' (Jes 8,14)
'Daarom, alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik leg een grondsteen in Sion, een beproefde steen, een kostbare hoeksteen, die wel vast gegrondvest is; wie gelooft, die zal niet haasten.' (Jes 28,16)
'Een stem van de roepende in de woestijn: Bereidt de weg des HEEREN, maakt recht in de wildernis een baan voor onze God!' (Jes 40,3)
'Toen deze geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht van zijn scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open.' (Jes 53,7)
'Ziet, Ik zend Mijn engel, die voor Mijn aangezicht de weg bereiden zal; en haastig zal tot Zijn tempel komen die Heere, Die gij zoekt, te weten de Engel des verbonds, aan Wie gij lust hebt; ziet, Hij komt, zegt de HEERE der heerscharen.' (Mal 3,1)
Groeten,
Piebe.