quote:
Hendrik-NG schreef op 06 november 2009 om 09:00:[...]
Om te beginnen moet ik zeggen dat ik erg geboeid ben door het gesprek dat Esther op gang heeft gebracht. Haar vraag heeft me aan het denken gezet en ik besef dat ook ik (
nadat ik Jezus van Nazareth als Messias heb aangenomen) vanuit de evangeliën, en door de uitleg van Jezus over de schriften, de Tenach begrijp. En dat ik zo ook Zijn boodschap in Lucas 4:21 in dat licht bezie.
Laat ik de uitdaging eens aannemen en de weg andersom bewandelen: Zegt Jesaja niet het volgende over "de messias"?
Jesaja 61:1
De geest van God, de HEER, rust op mij,
want de HEER heeft mij gezalfd.Jesaja spreekt hier over een persoon, door de Heer gezalfd. Hij spreekt niet over zichzelf (profeet) maar over een andere persoon. Een koning of hogepriester, want een messias - gezalfde ("Only kings and high priests were actually anointed (Rashi, Kimchi)" - Soncino Books of the Bible, Isaiah; waarbij ik de in de voetnoot voorgestelde suggestie niet over neem om deze zalving maar figuurlijk op te vatten - omdat de tekst op de profeet zou slaan - en niet letterlijk te nemen, zoals ik dat nu doe).
Om aan armen het goede nieuws te brengen
heeft hij mij gezonden,
om aan verslagen harten hoop te bieden,
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken
en aan geketenden hun bevrijding,
om een genadejaar van de HEER uit te roepenVolgens Jesaja zal dus een (door de Heer) gezalfde komen om aan armen het goede nieuws te brengen εὐαγγελίσασθαι (evangelisasthai), aan verslagenen etc etc.
Is er nog de vraag of Jesaja hier spreekt over de achariet hajamiem (eindtijd). Dan moeten we, denk ik, de context van dit citaat ook in beschouwing nemen. Of er van uit gaan dat er een "breuk" bestaat tussen Jesaja 60 en 61, en hij dus op een ander onderwerp overgaat. Dit lijkt me niet logisch: het vervolg van de aangehaalde tekst verhaalt over "Sions treurenden die zullen herbouwen wat eertijds werd vernield". Maar ook de voorgaande teksten (hfdst 59 en 60) gaan over Sions herstel:
Hoofdstuk (59 en) 60 gaat over "God die als bevrijder naar Sion komt; waarover de luister van de Heer zal schijnen; volken zullen zich laten leiden door Sions licht; in dromen stromen de zonen en dochters van Sion weer toe".
"60:17 Ik stel de vrede aan als wachter
en de gerechtigheid als het gezag.
60:18 Van geweld in je land wordt niets meer vernomen,
noch van verwoesting en rampspoed binnen je grenzen".[...]
Ook in deze teksten spreekt Jesaja volgens mij over de achariet hajamiem... (een extra reden om niet aan de profeet zelf te denken in 61:1). En in die tijd komt een messias die goed nieuws brengt, hoop aan verslagenen, etc etc
Ik ben erg benieuwd of jullie reacties mijn inzicht verder kunnen verruimen....
Wees welkom Hendrik-NG!
Ik ben bang dat Esther wellicht zal pogen je inzicht te vernauwen als ze terug is!

Bij deze wil ik je vanaf deze plaats alvast complimenteren met je uitstekende reply als ik zo vrij mag zijn!
Laat mij pogen je inzicht te ondersteunen en als mede getuige van Christus in het oude testament op treden. Op Biblija vond ik dit nog over de Gezalfde.
Ps 2,2 De koningen der aarde stellen zich op, en de vorsten beraadslagen te zamen tegen de HEERE, en tegen Zijn Gezalfde, zeggende:
Ps 18,51Die de verlossingen van Zijn koning groot maakt, en goedertierenheid doet aan Zijn gezalfde, aan David en aan zijn zaad tot in eeuwigheid.
Ps 20,7 Alsnu weet ik, dat de HEERE Zijn Gezalfde behoudt; Hij zal hem verhoren uit de hemel Zijner heiligheid; het heil van Zijn rechterhand zal zijn met mogendheden.
Ps 28,8 De HEERE is hun Sterkte, en Hij is de Sterkheid der verlossingen van Zijn Gezalfde.
Ps 84,10 O God, ons Schild! zie, en aanschouw het aangezicht van Uw gezalfde.
Ps 89,39 Maar Gij hebt hem verstoten en verworpen; Gij zijt verbolgen geworden tegen Uw gezalfde.
Ps 89,52 Waarmee, o HEERE! Uw vijanden smaden, waarmee zij de voetstappen van Uw gezalfde smaden.
Ps 132,10 Weer het aangezicht van Uw Gezalfde niet af, om David, Uw knecht.
Ps 132,17 Daar zal Ik David een hoorn doen uitspruiten; Ik heb voor Mijn Gezalfde een lamp toegericht.
Jes 10,27 En het zal geschieden ten zelfden dage, dat zijn last zal afwijken van uw schouder, en zijn juk van uw hals; en het juk zal verdorven worden, om de Gezalfde.
Jes 45,1 Alzo zegt de HEERE tot Zijn gezalfde, tot Kores, wiens rechterhand Ik vat, om de volken voor zijn aangezicht neer te werpen; en Ik zal de lendenen der koningen ontbinden, om voor zijn aangezicht de deuren te openen, en de poorten zullen niet gesloten worden:
Klaagl 4,20 Resch. De adem van onze neuzen, de gezalfde des HEEREN, is gevangen in hun groeven; van wie wij zeiden: Wij zullen onder zijn schaduw leven onder de heidenen!
Ez 28,14 Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub; en Ik had u alzo gezet; gij waart op Gods heilige berg; gij wandeldet in het midden der vurige stenen.
Hab 3,13 Gij toogt uit tot verlossing van Uw volk, tot verlossing met Uw Gezalfde; Gij doorwonddet het hoofd van het huis van de goddeloze, ontblotende de grond tot de hals toe, Sela.
----------------------------------------------------------------------------------------
....en dat zijn ze nog lang niet eens allemaal! In mijn optiek kan
Gezalfde in al bovenstaande verzen overgezet worden naar Messias en op Jezus van Nazareth betrokken worden.
Groeten.