quote:
Ja ik kan er ook vaak met m'n petje niet bij hoor... De vraag is echter of dat het belangrijkste is.
Even dit vooropgesteld! Twijfelen mag! Het prachtigste voorbeeld is wel Thomas natuurlijk. Hoe dikwijls had Jezus niet van te voren aangekondigd dat Hij zou sterven en opstaan uit de dood.... en toch Thomas twijfelde (makkelijk voor ons natuurlijk die het allemaal achteraf kunnen beoordelen!).
"Alleen als ik de wonden van de spijkers in zijn handen zie en met mijn vingers kan voelen, en als ik mijn hand in zijn zij kan leggen, zal ik het geloven." had Thomas gezegd.
Speciaal voor Thomas kwam Jezus nog een keertje extra "langs".
Er staat: " ‘Ik wens jullie vrede!’ zei hij, 27 en
daarna richtte hij zich tot Tomas: ‘Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij..’ De twijfelaar krijgt een speciale behandeling, zou je kunnen zeggen! Doe maar wat je wilde doen, Thomas, zegt de Heer tegen Hem.
Jezus was er natuurlijk helemaal niet bij toen Thomas had gezegd van "als ik niet zijn wonden...." Toch wist Jezus het! Niks raars mee, uiteraard. Dat verwachten we wel van Jezus! Dat betekent ook dat we mogen verwachten dat Jezus jouw en mijn twijfels kent tot op de punten en komma's... en zijn aandacht speciaal op ons wil richten... Het verhaal van Thomas is er het bewijs voor! Thomas mocht zijn hand in de zij van de Heiland leggen. Er staat niet dat hij het ook deed. De ontmoeting met Jezus die zich vol liefde tot hem richt, overweldigde hem totaal! Ik geloof dat Jezus ieder van ons op een vergelijkbare wijze wil ontmoeten... vooral in het lezen van Thomas ervaringen, geloof ik!
Na zijn uitnodiging aan Thomas om te voelen en vast te stellen of hij het wel echt was zei Jezus nog wat tegen hem... : " Wees niet langer ongelovig, maar geloof!" Jezus had er alle reden voor! Het zou vreemd geweest zijn als Hij had gezegd had, dat Thomas rustig kon blijven bij zijn twijfels ... Wie oog in oog staat met deze Jezus roept net als Thomas : "‘Mijn Heer, mijn God!"
Daarmee niet gezegd dat het allemaal even snel gaat als in het verhaal over Thomas. Ik ben ook overtuigd dat God ons niet verwijt als we twijfels hebben op een bepaald punt. Hoe meer we Hem echter leren kennen, hoe meer de redenen om te twijfelen zullen afnemen....
Als we inzien dat Hij ons zo heeft liefgehad dat Hij voor ons de dood inging, zelfs toen we nog zondaren en vijanden van Hem waren, gaan we meer en meer beseffen dat we niet zo veel aanleiding hebben om te twijfelen aan zijn goedheid, rechtvaardigheid. Dat betekent niet dat we daarom direct alles begrijpen wat Hij deed en doet, maar het vormt wel een reden tot vertrouwen! Hij zegt in Jes. 55:8,9 "Want mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet mijn wegen, luidt het woord des HEREN. Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten."
Hopelijk kunnen deze gedachten je helpen in je strijd tegen de twijfels...

En een goed startpunt zijn voor het kijken naar andere vraagpunten die met die twijfels verbonden zijn...