Jerommel beetje foutje gemaakt...
Begon over Loyola, terwijl hij eigenlijk (specifiek) op Adam Weishaupt doelde...
Beetje suf he...
quote:
Hm... 1 onder de paus, denk ik dan... Via de RK-kerk via Maria tot Jezus...
quote:
Nee, die verzen vergeet ik zeker niet. De Katholieke Kerk heeft ze niet voor niks opgenomen in de bijbel toen zij die samenstelde.
Hm, ik geloof dat de meningen daar toch over verdeeld zijn, over wie de Bijbel samenstelden.
quote:
De verzen uit 2 Tim 2 slaan o.a. op Hymeneüs en Filetus, die de lichamelijke verrijzenis ontkenden en daarmee een gnostische interpretatie gaven aan het evangelie zoals die verkondigd werd door Paulus. Logisch dat de Katholieke Kerk die verzen opnam want zij heeft het evangelie al 2000 jaar verdedigd tegen het gnosticisme. Kortom: De RKK stelt dit soort duistere praktijken al 2000 jaar aan de kaak, waar Ef 5:11 over spreekt.
Die verzen zijn best toepaselijk en er zijner natuurlijk nog meer (die ik zo 1 2 3 niet kan ophoesten) die toepasselijk zijn op meer dan de gnostische dwaalleraren.
quote:
De katholieke uitvoering? Volgens mij is Maria ook de moeder van Jezus bij protestanten, maar misschien vergis ik mij en heeft Luther dat gedeelte ook verwijderd uit jullie bijbel?
O ja, laten we die discussie er ook bij halen. Wie de grootste Bijbelverkrachters zijn geweest door de eeuwen heen. Komen we toch niet uit.
quote:
Tja, dat Jezus een moeder heeft kan ik ook niet helpen. Misschien hadden sommige heidense goden dat ook, misschien had Mohammed ook een moeder, wie zal het zeggen. Om dan maar meteen Maria als heidens af te doen vind ik nogal ver gaan.
Ja, leuk. Ik heb het over de Madonna, moeder met baby. Als religieus concept, zegmaar. U kent ze wel van over de hele wereld stammend uit de oude heidense religies. Neejjj, Maria noem ik niet heidens dus. Dat weet je ook wel.
quote:
Yep, 25 december is een heidense datum en wat is daar precies het probleem mee? De RKK ontkent dat ook niet, waarom zou ze? We vieren de geboorte van Jezus, had van mij ook op 19 november gemogen of op Koninginnedag, kan mij het schelen… als we het maar wel gedenken.
Mja, ik doe daar iets minder licht over, persoonlijk. Lijkt allemaal een beetje teveel op omgedoopt Babolonisch. Pasen ook op de verkeerde datum... En nog veel meer van die dingetjes. Je weet wel wat ik bedoel toch? Al die symboliek, relikwien, uitdossingen (vissenkop = mijter) enz.
Kijk, ik heb deze dingen en nog veel meer dingen die met religie hebben te maken in een vrij korte tijd tot me genomen, en het is een erg breed onderwerp. Dat zien we in dit topic ook weer.
Er tekent zich (bij mij) een schets af die een vrij duidelijke vorm heeft, alleen de details kan ik (nog) niet goed reproduceren, zoals je wel merkt. Helaas voor mij... (en irritant voor anderen misschien).
quote:
Gelukkig heeft mijn bakker een snijmachine. Maar het breken van het brood is natuurlijk geen avondeten. Dan had Jezus ook een pan met spruitjes kunnen neerzetten. Maar goed, de RKK heeft de sabbat ook niet afgeschaft, alleen verschoven naar zondag (Hnd 20:7; 1 Kor 16:2), want het oude is voorbij en het nieuwe is er al (2 Kor 5:17; Gal 6:15).
Nou, in Jezus' tijd was het breken van het brood gewoon zoiets als het opscheppen van aardappels. Tja, en elke keer dat de gemeente samen at was dat het lichaam van Jezus, en de beker met wijn het bloed. Symbolisch wel te verstaan, maar wel serieus genomen. Ik bedoel, zo kan je het ook bekijken. En ja, de gemeente kwam niet perse op zondag bijeen, ook niet perse op de sabbath. Maar de wet is niet veranderd. "Jota noch tittel". "Volstrekt niet", zegt Paulus (eh is dat in de juiste context? Ja toch...?) En ZEKER de 10 geboden niet, dus zeker de sabbath niet. De regeltjes over hoe de sabbath ingevuld dient te worden zijn m.i. minder belangrijk.
quote:
Overigens zijn er ook genoeg bewijzen uit de vroege kerk dat zondag werd aangehouden i.p.v. de sabbat. Ten eerste omdat Jezus verrezen is op zondag (Matt 28:1). Ten tweede, de vroege christenen wilden zich onderscheiden van het judaïsme. Dat bleek uit het afschaffen van het ritueel slachten van dieren, want alleen Jezus is het Lam Gods. Tevens andere voedselwetten en besnijdenis werden afgeschaft. De sabbat bleef, maar werd verschoven naar de Dag van de Heer (Op 1:10).
zie vorig
quote:
Is al door Laodicea beantwoord hierboven.
Ga ik zeker nog eens nader onderzoeken
quote:
Zeker, ik zie dat verschil vooral in het feit dat we een chronisch gebrek aan woestijnen hebben hier in de polder. Maar het gaat niet zozeer om de vorm, maar om de inhoud. Je kan je ook terugtrekken voor contemplatie in een gebouw in de bossen…
Ja, maar in de Bijbel is de woestijn een symbool voor beproeving, (en het getal 40 ook, geloof ik. ) Retraite en monniken e.d. is ook iets uit de Hindu religie (en wellicht anderen).
quote:
Juist, jouw inziens. De katholieke clerus hebben geen goddelijke status en staan dus niet boven de parochianen. Voor zover ik weet zijn het gewoon jongens die bij mij uit de parochie kunnen komen en geroepen zijn door God om de Kerk en dus het Lichaam van Christus te dienen en af te zien van wereldse zaken.
Ik doel op dingen als de biecht en het bepalen van de 'oplossing' voor hoe de gratie (terug) te verdienen. De aflaten en die soort dingen. Da's in de praktijk sinds de reformatie ook in de RK-kerk wellicht anders, zeker in de overwegend protestante landen, maar naar ik heb begrepen nooit officieel opgegeven.
quote:
Dat heeft hij zeker niet geschrapt. Dus wellicht schort het aan jouw interpretatie van het 2e gebod.
Ik doelde op de geboden uit de cathechismus
quote:
Nope, zelfs geen clerus. Maar zover ik weet zit er nog steeds een paus in het Vaticaan, dus wat werd er precies beeïndigd?
Vaticaan als staat, als staat met een leger.
quote:
Ja, dat het over de eindtijd gaat lijkt me wel. Maar ik denk niet dat de eindtijd in 1929 onder Mussolini was. Wie zegt dat de eindtijd niet begint in 3812 wanneer aliens van Thetan de aarde zullen bezetten? Misschien wordt de NWO wel geleid vanaf Thetan [...] etc etc. Je kan de grootste onzin verkopen door een paar feitjes te plakken aan een compleet fictief verhaal… en mensen trappen er graag in. Als je dan om bewijs vraagt komt er niks
Je hebt talent (ahum...) Maargoed, bewijs is niet gemakkelijk te leveren. Het is eerder een berg met aanwijzingen. Maar dat geldt voor meer dingen. Ik bedoel, je bent geen atheist, toch? Dus...
quote:
… alleen een vaag youtube filmpje.
Hm... Als je een documentaire (in dit geval een lezing en een docu die een boek samenvat) op youtube of google video plaatst is het toch niet meteen een vaag filmpje? Dave Hunt en W. J. Veith zijn geen klojo's.
quote:
Nou doe dan maar 1 of 2 dingen, dat scheelt weer een stuk.
Nou, zoals ik bovenaan al aangaf haalde ik eventjes wat namen door elkaar, hoewel ze wel allebij in het verhaal voorkomen...
Wat ik eerder schreef over Loyola had dus betrekking op Weishaupt.

Silly me... my bad...
Om iets duidelijkers er over te kunnen schrijven moet ik meer huiswerk doen. Het resultaat zal een berg tekst opleveren, want het grijpt nogal in elkaar allemaal. Ik wilde het in eerste instantie (min of meer op verzoek) alleen maar vluchtig en gedeeltelijk schetsen, dat heb ik geprobeerd.
quote:
Ga gerust je gang. Mijn username is niet voor niks St Ignatius… naar Ignatius van Loyola. Ik heb zo’n beetje elk boek over hem en de jezuïeten gelezen die er te krijgen is. Ik ga ter kerke bij de jezuïeten, mijn biechtvader is jezuiet etc etc. Mijn kerk huisvest ook de grootste bibliotheek buiten het Vaticaan m.b.t. de geschiedenis van de Jezuieten, dus ik kan het ook opzoeken. En nee, het zijn niet alleen maar pro- bronnen, maar ook van alles contra. Dus wijdt zoveel uit als je wilt…
Hm... We zullen elkaar wel flink geindoctrineerd vinden dan...