quote:
Jerommel schreef op 19 september 2009 om 22:30:Het vaticaan werpt zich op als geestelijke hoofdstad van de wereld. De paus als geestelijk leider, als spreekbuis met God. Welke God? Nou, de tendens is steeds meer, onder de vlag van de 'Oecumene', dat we allemaal dezelfde God aanbidden, en het spreekwoord "Alle wegen leiden naar Rome" komt in deze context in een nieuw licht te staan, zo lijkt het.
Ja, die tendens dat we allemaal dezelfde God aanbidden is zeker iets wat de katholieke kerk en wat Christus, het Hoofd van onze Kerk, voorstaan. Om met de woorden uit het gebed van ons Hoofd in Johannes 17 te spreken “…
opdat zij één zijn.”
quote:
We zagen de paus de koran kussen, zegeningen geven aan en ontvangen van allerlei 'heidense' geloofsvertegenwoordigers.
Tja, volgens het Hoofd van onze Kerk moet hij dat wel : “
Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen.” (Lucas 6:28).
Maar dat geldt dus alleen voor degenen die naar Hem luisteren, dat hoef jij dus niet te doen hoor. Maak je geen zorgen.
quote:
Hierbij moeten we ook niet vergeten dat 'Rome' al lang geleden menging van geloof heeft toegepast. Er zijn toch een aantal opvallende paralellen te trekken tussen het katholicisme en heidense geloven. Bijvoorbeeld: de (witte en / of zwarte) Madonna
Oh, vereerden de heidenen ook een Moeder van Jezus Christus?
quote:
Kerstboom
Ik denk dat dat een foutje is. De Kerstboom is géén katholieke leer. Ik ben hem in nog geen enkel katholiek geschrift van de afgelopen 2000 jaar tegengekomen. Maar dat heidenen Kerstbomen kopen zien we elk jaar. Duizenden niet-katholieke gezinnen hebben zo’n ding in huis.
quote:
Zondag
“
Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood.” (Hand 20:7).
Maar volgens jou volgden de apostelen een heidens gebruik?
quote:
Sprenkeldoop
Dus heidenen doopten hun kinderen ook?
quote:
retraite en / of zo'n levensstijl (monniken en nonnen)
“
Vervuld van de heilige Geest trok Jezus weg van de Jordaan, en geleid door de Geest zwierf hij veertig dagen rond in de woestijn” (Lc 4:1)
Poeh die Jezus toch, beetje terugtrekken in de woestijn! Dus Jezus volgde ook al heidense gebruiken?
quote:
de hierarchische struktuur,
Dus Paulus was eigenlijk ook al een heiden toen hij bisschoppen en diakens aanstelde? ( 1 Tim 3:1-13)
quote:
beelden,
Tsss, zelfs Koning Salomo was dus een heiden?
“
Heel de tempel liet hij over de gehele oppervlakte met goud bekleden. Ook heel het altaar dat tot de achterzaal behoorde, liet hij met goud bekleden. Voor de achterzaal liet hij van olijfhout twee kerubs* maken van tien el hoogte.” (1 Kon 6:22-23)
En dan zou je denken dat God dit heidense gebouw wel meteen van de aarde zou wegvagen, maar nee hoor… wat doet God?
“
Ik heb dit huis dat u gebouwd hebt geheiligd, opdat mijn naam er voor altijd zal wonen; mijn ogen en mijn hart zullen er steeds verblijven.” ( 1 Kon 9:3)
Het moet toch niet gekker worden. Zelfs God houdt zich niet aan de criteria van Jerommel! God zegent gewoon ff een heidens gebouw met beelden!
quote:
Zowel voor als achter de schermen is er veel vanuit de roomse hoek gekomen.
Zeker: universiteiten, scholen, ziekenhuizen, weeshuizen, armenzorg, daklozenopvang etc.
quote:
Dat is een tijdje niet zo geweest, en dat lijkt aardig te passen bij het verstreken zijn van de 1260 jaar die ergens in de 4e eeuw begonnen met de eerste officiele roomse paus en met Napoleon eindigden.
Oh, in die 1260 jaar zijn bovenstaande zaken ook gewoon doorgegaan hoor. Even voor jouw informatie: Napoleon was geen paus, zelfs geen katholieke clerus!
quote:
Als de kop van de draak die dodelijk verwond leek (Openb.) maar in 1929 weer levend bleek, toen onder Mussolini het Vaticaan weer in ere hersteld werd.
Dus de Openbaring van Johannes in de 1e eeuw A.D. had betrekking op Mussolini in 1929? Ah ja, dan is dat meteen even duidelijk.
quote:
Sinsdien is de paus weer aan het groeien in aanzien op het toneel van de wereldleiders.
Sinds 1929 bedoel je? En daarvoor dus niet?
quote:
De wereldleiders zijn meestal wel vrijmetselaar of ridder van Malta of dergelijk.
Je bedoeld de Vrijmetselarij waar katholieken voor geexcommuniceerd kunnen worden? En die al een paar eeuwen ten zwaarste wordt afgekeurd door de Kerk? Nou, ik ben wel benieuwd naar je lijstje van wereldleiders en het bewijs waaruit zou blijken dat ze vrijmetselaar zijn. Van Clinton, Roosevelt en Churchill is het algemeen bekend. Dus doe maar een lijstje van huidige wereldleiders.
quote:
De Jezuieten lijken en dikke vinger in de pap te hebben bij die genootschappen.
Lijkt? Waar blijkt dat dan uit?
quote:
Daar ligt de connectie tussen Rome en de machten.
Waar precies? Je doet een paar beweringen en zegt dan dat daar de connectie ligt. Maar toon het eens aan dan?