Nou, doen we even tussendoor reageren op wat reakties aan mij gericht, if y'all don't mind...
quote:
St. Ignatius schreef op 20 september 2009 om 07:57: Ja, die tendens dat we allemaal dezelfde God aanbidden is zeker iets wat de katholieke kerk en wat Christus, het Hoofd van onze Kerk, voorstaan. Om met de woorden uit het gebed van ons Hoofd in Johannes 17 te spreken “…
opdat zij één zijn.”
Ja, opdat zij in Christus 1 zijn, wel te verstaan. Vergeet dan 2Tim2:17-24 ook niet, en Efe 5:11 ook niet.
quote:
Tja, volgens het Hoofd van onze Kerk moet hij dat wel : “Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen.” (Lucas 6:28).
Eh, 2Tim2:17-24 en EFE 5:11 ook weer. En Gal 1:8 "Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt."
quote:
Maar dat geldt dus alleen voor degenen die naar Hem luisteren, dat hoef jij dus niet te doen hoor. Maak je geen zorgen.
[...]
Oh, vereerden de heidenen ook een Moeder van Jezus Christus?
Zoals je wel weet is de Madonna de katholieke uitvoering van een symbolische goddelijke moeder met kind. Een heidens concept. Ja, daar valt over te discussieren, dat wel.
quote:
Ik denk dat dat een foutje is. De Kerstboom is géén katholieke leer. Ik ben hem in nog geen enkel katholiek geschrift van de afgelopen 2000 jaar tegengekomen. Maar dat heidenen Kerstbomen kopen zien we elk jaar. Duizenden niet-katholieke gezinnen hebben zo’n ding in huis.
Okee, kerst op 25 december dan. 25 december is een typisch heidense datum waarop er nogal wat religieuze worden herdacht. Het is 1 van de redenen dat zo'n filmpje als Zeitgeist (bijvoorbeeld) paralellen trekt tussen oude mythen en Christus. Enne, ik dacht (maar kan me vergissen) dat er in het Vaticaan ook een boom prijkte met 'kerst'
quote:
“Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood.” (Hand 20:7).
Maar volgens jou volgden de apostelen een heidens gebruik?
Ja, je breekt elke dag het brood. Dat heet avondeten, ook wel avondmaal. Nee, serieus, er is geen reden om de zondag aan te nemen aan de hand van het NT, en zeker niet van het OT. 4e gebod, jota noch tittel...
quote:
Dus heidenen doopten hun kinderen ook?
Bijbels is doop door onderdompeling. Wijwater en sprenkeling bestond al langer maar is niet Bijbels.
quote:
“Vervuld van de heilige Geest trok Jezus weg van de Jordaan, en geleid door de Geest zwierf hij veertig dagen rond in de woestijn” (Lc 4:1)
Poeh die Jezus toch, beetje terugtrekken in de woestijn! Dus Jezus volgde ook al heidense gebruiken?
Ja, leuk punt. Maar dat was buiten, in de woestijn. Dat is iets anders. Het is iig niet wat ik bedoelde. En als je eerlijk bent zie je ook wel een verschil, denk ik.
quote:
Dus Paulus was eigenlijk ook al een heiden toen hij bisschoppen en diakens aanstelde? ( 1 Tim 3:1-13)
Neej, 'tuurlijk niet. Maar helaas kan ik je hier nu geen fatsoenlijk repliek op geven, dan moet ik even zoeken naar de verschillen tussen bijbels en traditioneel. Excuses.
Wellicht heb je gewoon gelijk en heb ik me teveel laten meeslepen.
EDITJE: M.i. zet de RK-kerk haar functionarissen tussen Christus en de gemeente. Boven de gemeente dus, niet als deel er van.
quote:
Tsss, zelfs Koning Salomo was dus een heiden?
“Heel de tempel liet hij over de gehele oppervlakte met goud bekleden. Ook heel het altaar dat tot de achterzaal behoorde, liet hij met goud bekleden. Voor de achterzaal liet hij van olijfhout twee kerubs* maken van tien el hoogte.” (1 Kon 6:22-23)
En dan zou je denken dat God dit heidense gebouw wel meteen van de aarde zou wegvagen, maar nee hoor… wat doet God?
“Ik heb dit huis dat u gebouwd hebt geheiligd, opdat mijn naam er voor altijd zal wonen; mijn ogen en mijn hart zullen er steeds verblijven.” ( 1 Kon 9:3)
Interessant. Goed punt. Maar ik betwijfel of Salomo het 2e gebod uit zijn leer schrapte.
quote:
Het moet toch niet gekker worden. Zelfs God houdt zich niet aan de criteria van Jerommel! God zegent gewoon ff een heidens gebouw met beelden!
Haha, very funny.
quote:
Zeker: universiteiten, scholen, ziekenhuizen, weeshuizen, armenzorg, daklozenopvang etc.
Ja, je zou zeggen zo op de buitenkant beoordeeld dat ze wel een plekje in de hemel verdienen...
quote:
Oh, in die 1260 jaar zijn bovenstaande zaken ook gewoon doorgegaan hoor. Even voor jouw informatie: Napoleon was geen paus, zelfs geen katholieke clerus!
Ach, meen je dat nou, Napoleon geen paus? duh...
Maar hij beindigde (of ik vergis me lelijk) de pauselijke macht.
quote:
Dus de Openbaring van Johannes in de 1e eeuw A.D. had betrekking op Mussolini in 1929? Ah ja, dan is dat meteen even duidelijk.
Dat zou dus zo maar eens kunnen. Of denk jij niet dat Op over de eindtijd gaat?
[...]
Sinds 1929 bedoel je? En daarvoor dus niet?[/quote]Nou, zijn aanzien overstijgt sindsdien steeds meer zijn kerk, dacht ik. Zo wordt hij ook steeds meer hoog aangezien door 'niet-katholieken' bedoel ik.
quote:
Je bedoeld de Vrijmetselarij waar katholieken voor geexcommuniceerd kunnen worden? En die al een paar eeuwen ten zwaarste wordt afgekeurd door de Kerk? Nou, ik ben wel benieuwd naar je lijstje van wereldleiders en het bewijs waaruit zou blijken dat ze vrijmetselaar zijn. Van Clinton, Roosevelt en Churchill is het algemeen bekend. Dus doe maar een lijstje van huidige wereldleiders.
Ja, ik weet dat het officieel wordt verworpen. Maar dat ligt bij de jezuieten al weer anders, en sowieso in de praktijk wordt er niet te veel met die verwerping gedaan. Althans, zo heb ik het aannemelijk gemaakt gekregen. Verder zijn er nog meer genootschappen naast de vrijmetselarij, met vergelijkbare kenmerken en onderlinge banden.
Maar, je maakt een goed punt.
quote:
Lijkt? Waar blijkt dat dan uit?
Uit vele dingen... Dat kost pagina's...
Nou, we hebben Loyola natuurlijk. Die nadat de Illuminati verboden werden zijn werk voortzette met het hervormen van de vrijmetselaars. Sowieso is de Jesuieten-orde interessant om eens onder de loupe te nemen. Ik ga daar nu niet over uitwijden.
Als het je interesseert kan je er zelf genoeg over vinden. Al zullen de door jou geprefereerde bronnen er wellicht een ander licht op schijnen dan de door mij geprefereerde bronnen.
quote:
Waar precies? Je doet een paar beweringen en zegt dan dat daar de connectie ligt. Maar toon het eens aan dan?
Nou, ik had niet de intentie of de ambitie om hier een sluitend verhaal neer te zetten. De topic vraagt of het onzin is. Nee, dat is het niet. Maar of en in hoeverre dingen werkelijk waar zijn is een andere vraag, en is ook een kwestie van geloof, denk ik.
Evengoed wel bedankt voor de kritiek, dat heb ik (helaas) af en toe wel nodig.
Okay?