Auteur Topic: noodoproep voor uitwisseling bijbellezen  (gelezen 2398 keer)

elsdebok

• Bekijk profiel
noodoproep voor uitwisseling bijbellezen
« Gepost op: oktober 27, 2009, 11:20:16 am »
Goedemorgen,
Ik ben als jeugdouderling van de prot.gem. te Workum druk met de  huiscatechese voor een klein groepje jongeren. We hadden het thema "ik lees, ik lees wat jij niet leest" van JOP Provider uitgezocht.
Het is de bedoeling dat er een uitwisseling plaats vindt over hetzelfde bijbel gedeelte Matt. 28: 16-20. Nu had ik alles keurig geregeld met een groep uit het land en die zouden hun reacties geven zodat we van elkaar kunnen leren bij het lezen van de bijbel. Maar.............helaas gaat dit niet lukken en heb ik vanavond al de huiscatechese!! Nu is dit groepje net heel enthousiast begonnen en zou ik het zo sneu vinden wanneer ik vanavond moet zeggen: ik heb geen reacties binnen gekregen. Dus mijn vraag is, wie helpt mij vanmiddag door mee te lezen en de vragen te beantwoorden. Al zijn het maar 4 reacties dan ben ik al heel blij.

Matteüs 28:16-20
• Wat spreekt je aan in het verhaal van Matteüs 28: 16-20?
• Wat staat je tegen in het verhaal?
• Wat is volgens jou de kern van het verhaal?Wat vind je moeilijk om te begrijpen?
• Wat voor titel zou jij boven dit verhaal zetten?
• Stel: Jezus zou jou op dit moment als leerling vragen de wereld in te gaan en de mensen te vertellen van zijn goede boodschap. Wat zou jouw reactie zijn?
• Wat zou dit voor jou betekenen?
• Is er een verschil met Jezus’ vraag aan de discipelen tweeduizend jaar geleden? Zo ja, wat dan?

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die mij kunnen helpen vandaag, graag reacties voor 6 uur vanavond.
Alvast heel hartelijk dank.
Groetjes Els de Bok
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2009, 11:37:57 am door elsdebok »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 27, 2009, 11:50:06 am »
Voor het gemak zet ik de tekst erbij (NBV)

16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

quote:

elsdebok schreef op 27 oktober 2009 om 11:20:

Een paar dingen. Er staat: enkelen twijfelden nog. Wat bijzonder eigenlijk, zij hadden alles met Jezus meegemaakt! Verder Jezus gaat daar niet apart op in, om ze koste wat kost te overtuigen. Zouden ze nog getwijfeld hebben na zijn hemelvaart?

Verder doet het me wat dat hij zegt dat hem alle macht is gegeven en dat hij met de apostelen zal zijn tot aan de voleinding van de wereld. Dat zijn waardevolle afscheidswoorden (hoe zou het ook anders kunnen).

quote:

Ik kan zo gauw niks bedenken

quote:

• Wat is volgens jou de kern van het verhaal?Wat vind je moeilijk om te begrijpen?

De Heer Jezus neemt zijn gerechte plaats in en legt de apostelen de taak op om alle volken te bereiken.

In vers 19 vind ik het woordje 'dus' opvallend. Jezus zegt dat hij alle macht heeft en dat dus alle volken tot zijn discipelen moeten worden gemaakt. Bedoelt hij dat dan om de twijfel weg te nemen? Dit vind ik dus moeilijk te begrijpen.

quote:

Misschien iets als Opdracht & belofte. Jezus legt de leerlingen een taak op en belooft met hen te zijn.

quote:

• Stel: Jezus zou jou op dit moment als leerling vragen de wereld in te gaan en de mensen te vertellen van zijn goede boodschap. Wat zou jouw reactie zijn?

Ik hoop met de taak ook dezelfde belofte te krijgen  :) Wat een moeilijke vraag! Ik weet het eigenlijk niet zo goed.

quote:

Ik denk dat alle christenen de taak hebben om leerlingen te zijn van Jezus en ook om licht en zout te zijn in de wereld. Lichten maken dingen zichtbaar en zout geeft het leven smaak. Licht en zout kun je zijn in je eigen omgeving, denk ik. Je hoeft er niet per se voor op pad, zoals de leerlingen deden. Voor mijzelf zou het dat niet in eerste instantie betekenen.

quote:

• Is er een verschil met Jezus’ vraag aan de discipelen tweeduizend jaar geleden? Zo ja, wat dan?

Het meest in het oog springende verschil lijkt me dat er in 2000 jaar heel veel leerlingen bij zijn gekomen.

quote:

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die mij kunnen helpen vandaag, graag reacties voor 6 uur vanavond.
Groetjes Els de Bok

Je krijgt vast wel reacties, hier.

Hopelijk heb je iets aan mijn antwoorden. En heel graag gedaan.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2009, 12:19:27 pm door Mellon »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 27, 2009, 12:14:15 pm »
Hallo Els.
Ik wil je best helpen, ik heb alleen wat moeite met de vragen. Als ik bijbel lees, bijbelstudie doe, dan vraag ik me allereerst af: wat staat er eigenlijk? Hoe is dat te begrijpen in wat er omheen staat? Hoe past het in het geheel van de bijbel? Wat betekent dat voor mijn leven, voor mijn manier van leven? En dan pas kom ik toe aan de vragen die jij noemt. Mijns inziens is bijbellezen en bijbelstudie doen ook allereerst luisteren naar wat God te zeggen heeft. Niet: wat heb ik aan dit bijbelgedeelte.
Als je het niet erg vindt, zal ik dus wel een reactie geven, maar niet exact vraag voor vraag beantwoorden.

Het bijbelgedeelte speelt zich af tegen het einde van Jezus' leven op aarde, vlak voor Zijn hemelvaart. In heel Mattheüs zie je dat ook de discipelen moeite hebben met Jezus op Zijn woord te geloven. Ook in vers 17 zie je dat er nog mensen tussen zitten die twijfelen. Opvallend is dat Jezus er niets van zegt dat ze Hem eer bewijzen, terwijl je door de hele bijbel heen ziet dat juist Gods dienaren (mensen en engelen) altijd meteen zeggen: Sta op, eer mij niet, maar God. Nee, Hij zegt: Aan mij is alle macht in de hemel en op de aarde gegeven. Voor de zoveelste keer stelt Jezus Zich op 1 lijn met Jahwe. Daar volgt dan de conclusie (dus) uit: Ga DUS op weg, maak alle volken tot Mijn discipelen en doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, en leer hen zich te houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. Dus het feit dat Jezus alle macht gekregen heeft, betekent dat alle volken tot zijn discipelen gemaakt moeten worden, gedoopt moeten worden en zich aan wat Hij opgedragen heeft moeten houden. Dat wordt ook weer onderstreept door het: houd dit voor ogen: Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.
Niet op eigen kracht, maar onder leiding van Jezus moeten ze getuigen en op bekering aandringen.
Voor ons betekent dat: laat zien in je leven dat je bij Jezus hoort, ga gesprekken daarover niet uit de weg, en probeer het niet op eigen kracht. Je kracht is in de Drieënige God, die alles in de hand houdt.
Wat mij aanspreek in dit gedeelte is de zorg van God voor mensen, en dat dat niet zonder gevolgen kan blijven.
Er is niet iets wat mij tegen staat in het verhaal.
De kern is volgens mij: Jezus heeft alle macht gekregen in de hemel en op de aarde en de hele wereld moet dat weten.
Ik denk dat de NBV een heel terechte titel erboven gezet heeft: de uitzending van de leerlingen
Als Jezus me op dit moment zou vragen de wereld in te gaan en de mensen te vertellen van Zijn goede boodschap, zou ik beschaamd toegeven dat ik te vaak m'n mond houd in gesprekken met anderen en zou ik Hem vragen mij meer vrijmoedigheid te geven om van Hem te getuigen.
Ik denk dat wij niet meer van stad tot stad hoeven te trekken, maar dat we wel in ons contact met onze buren en collega's enzo getuigen moeten van God. En ook de doop als teken en zegel van Gods verbond met ons zal niet mogen verdwijnen
computerfout: een vreemde een in de byte

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 27, 2009, 12:26:38 pm »

quote:

Dat Jezus alle macht heeft gekregen in de hemel en op aarde en dat Hij altijd bij ons wil zijn.

quote:

niets

quote:

de kern: een opdracht om door te geven wat we van Jezus geleerd hebben.

quote:

Instructies voor de strijd.

quote:

Ik wil doen wat u zegt Heer. Kom mijn zwakheid te hulp.

quote:

(voor mij is de vraag: "wat betekent dat voor jou?")
erop te vertrouwen dat Jezus altijd bij me is en Hij me zal leiden in wat er gedaan moet worden.

quote:

In die tijd was het evangelie nog helemaal niet verbreid over de wereld.
Maar ook nu zijn er nog miljoenen die het evangelie nog nooit gehoord hebben, of die een verdraaid evangelie hebben gehoord.

quote:

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

quote:

Groetjes Els de Bok
Graag gedaan. Gods zegen tegewenst bij dit mooie werk!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 27, 2009, 01:35:22 pm »
16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Wat mij het meest bijzonder aanspreekt is dat Jezus beloofd met Zijn volgelingen te zijn tot aan de voltooiing van deze wereld. In vers 18staat dat Hij alle macht heeft in de hemel en op de aarde, Jezus de machtigste man van hemel en aarde beloofd met ons te zijn!

niets

Het tekstgedeelte speelt zich vlak af voor Jezus naar de hemel gaat, Hij bemoedigt aan de ene kant zijn volgelingen en aan de andere kant geeft Hij hun kort weer wat hun missie is op aarde.

Ik vind het persoonlijk een erg kort stukje om apart een titel voor te maken, ik zou denk ik het noemen:

Jezus laatste instructies voor Zijn hemelvaart

Lastig, persoonlijk draag ik zorg voor een gezin met 3 kids en daadwerkelijk vertrekken om ergens anders de goede boodschap te vertellen heeft nogal wat consequenties voor het gezin. In mijn eigen omgeving ben ik van tijd tot tijd een getuige en op internet promoot ik de website www.settingcaptivesfree.com, waar geintereseerden in het geloof ik de cursus "The Cross" aanbeveel.

Veel vragen hoe het verder moet met het gezin.

Nee, aan de ene kant hebben wij nog steeds de opdracht de goede boodschap te verspreiden en aan de andere kant denk ik dat er genoeg te getuigen is in de eigen omgeving.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 27, 2009, 01:36:26 pm »
Hallo Els, leuk dat je hier je vragen post. Het is zeker een mooi gedeelte om over na te denken.

Ik vind de belofte van Jezus dat hij altijd bij ons zal zijn heel bemoedigend. Jezus is niet meer in de lijve bij ons, maar vanuit de hemel wil hij bij ons zijn.

Er is niets wat me echt tegen staat, wel vind ik het verbazend dat sommige van Jezus' leerlinge nog twijfelen.

Volgens mij is de kern dat Jezus ons aanspoort aan zijn nieuwe koninkrijk te bouwen.

Want van U is het koninkrijk

Ik zou nerveus en bang zijn, maar ik zou het doen.

Opoffering,in die zin dat niet wat ik wil voorop staat, maar wat Jezus van me vraagt. Dat zou me moeite kosten.

Zoals al gezegd is, het evangelie is nu veel bekender. Ik denk dat we naast evangelisatie vooral ook erg bezig moeten zijn met dwaalleer en verdeeldheid binnen de kerk(en)
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 27, 2009, 01:37:07 pm »
Oh oh! Nu zijn er meer dan 4 reacties! ;)
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

elsdebok

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2009, 01:53:12 pm »
geweldig deze reacties die al binnen komen op mijn "noodoproep".
fijn om elkaar op deze manier te helpen, mij gebed is verhoort.
ik zal morgenochtend een gezamelijke reactie van de jongeren hier plaatsen.
mochten er vanmiddag nog meer mensen willen reageren, dat mag hoor!
groetjes els

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 27, 2009, 02:58:04 pm »
Het laatste deel "Ik ben met U", hoe zou je anders ooit aan deze opdracht beginnen?

Tegenstaan is niet goede woord, wel zoiets van *slik* hoe moet ik dat voor elkaar krijgen?

Kern is dat Jezus nu alle macht heeft. Moeilijk te begrijpen is dat men zo dicht bij zijn leven, dood en opstanding geweest is en toch nog twijfelt.

Ik ben met U

Laat me niet alleen gaan maar gaat u met mee.

Hetzelfde wat het nu voor mij betekent namelijk een moeilijke opdracht.

Het grote verschil is dat grote delen van de wereld de boodschap al gehoord hebben, hadden kunnen horen als ze gewild hadden.

elsdebok

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 28, 2009, 10:39:25 am »
Wij wilden iedereen langs deze weg bedanken voor de bijdrage in ons thema "ik lees ik lees wat jij niet leest" .
We hebben dankzij jullie een fijne avond gehad en kwamen er achter dat de zelfde bijbeltekst toch voor verschillende meningen kan zorgen.
Maar er waren gelukkig ook heel veel overeenkomsten en we hebben er van geleerd, het is zelfs beter te begrijpen wanneer je met anderen samen een bijbelgedeelte doorneemt.
Bedankt namens Atze, Jan, Mentko, Theunis, Elon en Els