16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
Matteüs 28:16-20
• Wat spreekt je aan in het verhaal van Matteüs 28: 16-20?
Wat mij het meest bijzonder aanspreekt is dat Jezus beloofd met Zijn volgelingen te zijn tot aan de voltooiing van deze wereld. In vers 18staat dat Hij alle macht heeft in de hemel en op de aarde, Jezus de machtigste man van hemel en aarde beloofd met ons te zijn!
• Wat staat je tegen in het verhaal?
niets
• Wat is volgens jou de kern van het verhaal?Wat vind je moeilijk om te begrijpen?
Het tekstgedeelte speelt zich vlak af voor Jezus naar de hemel gaat, Hij bemoedigt aan de ene kant zijn volgelingen en aan de andere kant geeft Hij hun kort weer wat hun missie is op aarde.
• Wat voor titel zou jij boven dit verhaal zetten?
Ik vind het persoonlijk een erg kort stukje om apart een titel voor te maken, ik zou denk ik het noemen:
Jezus laatste instructies voor Zijn hemelvaart
• Stel: Jezus zou jou op dit moment als leerling vragen de wereld in te gaan en de mensen te vertellen van zijn goede boodschap. Wat zou jouw reactie zijn?
Lastig, persoonlijk draag ik zorg voor een gezin met 3 kids en daadwerkelijk vertrekken om ergens anders de goede boodschap te vertellen heeft nogal wat consequenties voor het gezin. In mijn eigen omgeving ben ik van tijd tot tijd een getuige en op internet promoot ik de website
www.settingcaptivesfree.com, waar geintereseerden in het geloof ik de cursus "The Cross" aanbeveel.
• Wat zou dit voor jou betekenen?
Veel vragen hoe het verder moet met het gezin.
• Is er een verschil met Jezus’ vraag aan de discipelen tweeduizend jaar geleden? Zo ja, wat dan?
Nee, aan de ene kant hebben wij nog steeds de opdracht de goede boodschap te verspreiden en aan de andere kant denk ik dat er genoeg te getuigen is in de eigen omgeving.