Ik vind mijn bijbelkennis een beetje bedroevend. Ik ben veel verhalen van vroeger vergeten, lees regelmatig in het OT dingen waarbij ik denk 'oja, dat staat er ook in, 'kheb het ooit geweten'. Mijn parate kennis van bijbelverzen is behoorlijk klein ('t houdt wel op bij gen. 3:15 en Joh. 1:1, zeg maar). 'kWeet soms wel teksten, maar dan niet de tekstverwijzing (in een discussie zeggen: d'r staat ergens in de bijbel dat 'alles is geoorloofd' is en vervolgens niet vermelden waar dat staat, komt niet echt constructief over, vinnik).
Toen ik bij mijn ouders woonde werd de bijbel elke 3 jaar doorgelezen, ongeveer. Dus heb ik de bijbel 5x langs horen komen. Maar dat was op een saaie manier, die niet uitnodigde tot luisteren. Daarnaast was er geen gelegenheid tot bespreking/commentaar leveren op het gelezene.
Afgelopen jaar, tijdens mijn stage in het buitenland, heb ik een deel gelezen van 'de bijbel in 1 jaar', en dan in 't engels. Maar die stage duurde geen jaar.
Nu lees ik de bijbel niet systematisch, maar het NT zal ik wel in zijn geheel hebben gelezen, al is het niet van voor naar achter. Ik lees meer thematisch: bij het lezen van boeken uit de serie 'de laatste bazuin', dan lees ik de gerelateerde stukken uit openbaringen en Daniel. Als ik geinteresseert ben in waarschuwingen aan gemeenten, dan lees ik bijv. de eerste 3 hoofdstukken van openbaringen en stukken handelingen. Als ik wil weten hoe het zit met uitverkiezing, heidenen, joden enz., lees ik wat Jezus en Paulus daarover te zeggen hadden.
Zo mis ik natuurlijk dingen: als ik niet weet dat een ander bijbelboek daar ook iets over zegt, dan zal ik het niet opzoeken (zo miste ik bijv. wat Ezechiel over Joden, het oude en het nieuwe verbond verteld heeft).
Naar aanleiding van dit forum heb ik de bijbel doorgespit op stukken die over het oude en nieuwe verbond gingen, over de heilige Geest, over sex en huwelijk enzo.
Daarvoor gebruik ik vaak
online concordanties van de bijbel. Zo kom ik soms nieuwe bijbelgedeelten tegen, die mij soms erg verrassen.
Maar dan nog is het mogelijk dat ik bepaalde teksten niet vind, omdat ik net de verkeerde zoeksleutels heb ingevoerd.
Het oude testament is er in al die tijd een beetje bij ingeschoten, met uitzondering van genesis-deuteronomium en de psalmen, al ken ik die ook niet steengoed. En vooral met de profeten ben ik slecht bekend, terwijl daar toch wel mooie stukken in blijken te staan. Dus heb ik mij voorgenomen om daar eens, meer systematisch, in te duiken.
Is dit een antwoord op je vraag, Johanan? Enneuhhh... Hoe doe jij dat, bijbellezen? Nog tips? Mijn tip (aan ieder die het horen wil): pak eens een andere vertaling dan je gewend bent. Dus bijv. de Willibrordvertaling ipv NBG51. Of de vertaling 2000, die volgend jaar uitkomt, maar waar nu al proefversies van beschikbaar zijn.