Auteur Topic: Heb jij wel eens de bijbel in zijn geheel doorgelezen?  (gelezen 1994 keer)

Johanan

• Ik kom alleen nog terug voor b
    • Bekijk profiel
Heb jij wel eens de bijbel in zijn geheel doorgelezen?
« Gepost op: mei 11, 2003, 11:13:44 pm »
Ik vraag me af hoeveel mensen dus de hele bijbel hebben doorgelezen. Ik ben hier nieuwschierig naar, omdat je op nogal wat forums met bijbelteksten om je oren wordt geslagen... Dus ik vroeg me af: wie heeft in werkelijkheid ooit de bijbel helemaal doorgelezen?

Kan je er ook nog een bepaalde reden voor opnoemen dat je het wel of niet hebt gedaan?
Ik kom dus alleen nog maar terug als er belangrijke onderwerpen zijn...

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2003, 11:26:19 pm »
Ik kan niet met zekerheid zeggen of ik de bijbel in zijn geheel heb doorgelezen. Maar ik lees wel af en toe een heel bijbelboek in 1 keer door. Ik weet dat je dat niet bedoelt, maar geef het als tip omdat het mij helpt om naast de studie per tekst, de structuur van een bijbelboek goed voor ogen te krijgen. Het geeft mij meer zicht op de ondelinge verbanden tussen teksten in een bijbelboek.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 12, 2003, 09:22:51 am »
Wij zijn thuis gewend om aan tafel uit de bijbel te lezen en dan de volgorde van de bijbelboeken min of meer aan te houden. In mijn nog niet zo lange leeftijd heb ik toch de hele bijbel al een keer of drie, misschien vier gehoord. Bovendien ben ik nu ook voor mezelf bezig de hele bijbel door te lezen aan de hand van Sola Scriptura van drs. C. van der Waal. Maar ik heb het idee, en dat zal ik mn hele leven wel houden, dat ik iedere keer weer wat nieuws ontdek tijdens het lezen!!
computerfout: een vreemde een in de byte

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 12, 2003, 09:36:33 am »
Zoals in een ander onderwerp gezegt werd, het schatgraven in de bijbel, Gods Woord, houdt nooit op!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 12, 2003, 10:34:25 am »
Ik vind mijn bijbelkennis een beetje bedroevend. Ik ben veel verhalen van vroeger vergeten, lees regelmatig in het OT dingen waarbij ik denk 'oja, dat staat er ook in, 'kheb het ooit geweten'. Mijn parate kennis van bijbelverzen is behoorlijk klein ('t houdt wel op bij gen. 3:15 en Joh. 1:1, zeg maar). 'kWeet soms wel teksten, maar dan niet de tekstverwijzing (in een discussie zeggen: d'r staat ergens in de bijbel dat 'alles is geoorloofd' is en vervolgens niet vermelden waar dat staat, komt niet echt constructief over, vinnik).

Toen ik bij mijn ouders woonde werd de bijbel elke 3 jaar doorgelezen, ongeveer. Dus heb ik de bijbel 5x langs horen komen. Maar dat was op een saaie manier, die niet uitnodigde tot luisteren. Daarnaast was er geen gelegenheid tot bespreking/commentaar leveren op het gelezene.
Afgelopen jaar, tijdens mijn stage in het buitenland, heb ik een deel gelezen van 'de bijbel in 1 jaar', en dan in 't engels. Maar die stage duurde geen jaar.

Nu lees ik de bijbel niet systematisch, maar het NT zal ik wel in zijn geheel hebben gelezen, al is het niet van voor naar achter. Ik lees meer thematisch: bij het lezen van boeken uit de serie 'de laatste bazuin', dan lees ik de gerelateerde stukken uit openbaringen en Daniel. Als ik geinteresseert ben in waarschuwingen aan gemeenten, dan lees ik bijv. de eerste 3 hoofdstukken van openbaringen en stukken handelingen. Als ik wil weten hoe het zit met uitverkiezing, heidenen, joden enz., lees ik wat Jezus en Paulus daarover te zeggen hadden.
Zo mis ik natuurlijk dingen: als ik niet weet dat een ander bijbelboek daar ook iets over zegt, dan zal ik het niet opzoeken (zo miste ik bijv. wat Ezechiel over Joden, het oude en het nieuwe verbond verteld heeft).

Naar aanleiding van dit forum heb ik de bijbel doorgespit op stukken die over het oude en nieuwe verbond gingen, over de heilige Geest, over sex en huwelijk enzo.
Daarvoor gebruik ik vaak online concordanties van de bijbel. Zo kom ik soms nieuwe bijbelgedeelten tegen, die mij soms erg verrassen.
Maar dan nog is het mogelijk dat ik bepaalde teksten niet vind, omdat ik net de verkeerde zoeksleutels heb ingevoerd.

Het oude testament is er in al die tijd een beetje bij ingeschoten, met uitzondering van genesis-deuteronomium en de psalmen, al ken ik die ook niet steengoed. En vooral met de profeten ben ik slecht bekend, terwijl daar toch wel mooie stukken in blijken te staan. Dus heb ik mij voorgenomen om daar eens, meer systematisch, in te duiken.

Is dit een antwoord op je vraag, Johanan? Enneuhhh... Hoe doe jij dat, bijbellezen? Nog tips? Mijn tip (aan ieder die het horen wil): pak eens een andere vertaling dan je gewend bent. Dus bijv. de Willibrordvertaling ipv NBG51. Of de vertaling 2000, die volgend jaar uitkomt, maar waar nu al proefversies van beschikbaar zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2003, 10:43:54 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2003, 10:49:12 am »
Ik heb denk ik in mijn leven de Bijbel ongeveer ook 5 keer van begin tot einde gelezen.
Daarna veel meer door de Bijbel gewandeld aan de hand van thema´s.
Een leuk boek daarvoor is "Een jaar met de Bijbel"  geschreven door George Carey en David Day, vertaald door ds.Ype Schaaf.(Ark boeken, ISBN 90-338-1246-0)
Het werkt met weekthema´s en gebruikt verschillende vertalingen van de Bijbel:
Statenvertaling, Groot Nieuws, NBG, Willibrord en Startbijbel.
Ik doe niet meer mee.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2003, 01:11:19 pm »
De bijbel is de openbaring van God. Sommige teksten zeggen je niets, andere teksten juist wel weer.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2003, 02:59:20 pm »
Ik denk wel dat het goed is om 1 keer i.i.g. de hele Bijbel van begin tot einde door te lezen. Zelf ga ik daar binnenkort aan beginnen, maar dan wel met het N.T.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2003, 03:00:31 pm »
quote:
op 12 May 2003 14:59:20 schreef Tave:
Ik denk wel dat het goed is om 1 keer i.i.g. de hele Bijbel van begin tot einde door te lezen. Zelf ga ik daar binnenkort aan beginnen, maar dan wel met het N.T.

Dus niet de hele Bijbel...
Ik doe niet meer mee.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2003, 03:09:17 pm »
volgens mij is het sowieso goed om structureel de bijbel van voor naar achter te lezen, en niet maar 1 keer. Wat dat betreft zijn gezinnetjes ideaal: elke keer na het avondeten maak je wat tijd voor bijbellezen.
Maar als je geen gezinnetje hebt, schiet het er al snel bij in . Dus daar moet ik nog een vorm voor vinden. Vlak voor 't slapen gaan, of net na het opstaan werkt niet: ben ik te moe/ te weinig gedisciplineert voor.

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2003, 07:34:29 pm »
Is een gezinnetje bevorderlijk voor bijbellezen? Dat is maar de vraag. Overigens, toen ik net op kamers ging wonen, heb ik naast de Bijbel de Korte Verklaring gelezen. Dat kan erg stimulerend zijn om de Bijbel helemaal door te lezen. Door er juist iets (hoeft natuurlijk niet de KV te zijn) naast te lezen.

Stel je nu eens voor dat je een half jaar niet naar gtst kijkt, en daarvoor in de plaats een commentaar bij een Bijbelboek. Ik weet zeker dat het resultaat zal zijn dat je na een half jaar eigenlijk geen gtst gemist hebt; maar dat er veel Bijbelteksten (opnieuw) voor je gaan leven, juist in combinatie met verwante teksten. En daar heb je niet slechts een half jaar plezier van, maar een heel leven.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 12, 2003, 07:37:40 pm »
Ik kijk geen GTST

En ik heb geen structureel moment om bijbel te lezen, waardoor dat er 'regelmatig' bij inschiet. En het avondeten in een gezin is vaak bijzonder regelmatig, en daarom geschikt voor structureel bijbellezen. Da's al wat ik zeggen wilde..

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 12, 2003, 07:55:42 pm »
Ik bedoel jou niet persoonlijk hoor. Maar je hoort nogal eens dat mensen geen tijd hebben voor Bijbelstudie, maar wel naar (de equivalenten van) gtst kijken.

En bij gezinnetjes kan het Bijbellezen ook dik tegenvallen.

Peter

• Bekijk profiel

Johanan

• Ik kom alleen nog terug voor b
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 13, 2003, 07:57:54 pm »
quote:
Is dit een antwoord op je vraag, Johanan? Enneuhhh... Hoe doe jij dat, bijbellezen? Nog tips? Mijn tip (aan ieder die het horen wil): pak eens een andere vertaling dan je gewend bent. Dus bijv. de Willibrordvertaling ipv NBG51. Of de vertaling 2000, die volgend jaar uitkomt, maar waar nu al proefversies van beschikbaar zijn.

WOW... wat een lang antwoord! En ja, 't is zeker een antwoord op mijn vraag. Bij mij is het bijbellezen eigenlijk pas begonnen toen ik al een jaartje ofzo belijdenis had gedaan. Sinds ik ben aangesloten bij een ander forum (www.cdb-online.nl) lees ik zeer regelmatig in de bijbel. Soms dan ben ik een stuk aan 't opzoeken en dan kom ik weer iets tegen waardoor ik dat hele stuk vergeet en zomaar een hoofdstuk of 2 lees...
Wat ik sinds enige tijd doe is heel regelmatig s'avonds voor het slapen gaan in de bijbel lezen. En wel in het OT. Over het NT heb ik al veel van gelezen en gehoord, maar ik wilde wel eens weten wat er in het OT staat. Tenslotte is het NT de vervulling van het OT.
Maar goed, ik lees niet op volgorde. Maar ik lees wel een heel bijbelboek door. Ik ben bijvoorbeeld nu bezig met Jeremia, waar ik allemaal dingen in tegenkom waar ik vroeger op school wel van heb geleerd maar toch weer was vergeten. Daarvoor heb ik Job gelezen. Ik wilde nl. wel eens weten wat er nou precies met Job gebeurde. Ik wil niet zeggen dat ik alles uit dat boek snap, maar ik heb er wel heel wat meer inzicht door gekregen!

Je tip over die bijbelvertalingen is een hele handige... Maar ik pas hem al toe want ik lees nl. uit de Groot Nieuws Bijbel. Die leest zo gemakkelijk!

Nog een tip van mij: wil je het OT in een notedop, dan kun je de serie "Door het Woord" doorlezen. Is wel een schoolboek. Helaas weet ik de naam v.d. schrijver niet meer...
Nog een tip: begin gewoon met lezen en dwing jezelf ertoe om elke keer in ieder geval 1 hoofdstuk door te lezen. De verbanden zie je dan wat gemakkelijker en het verhaal "makes sense".
Ik kom dus alleen nog maar terug als er belangrijke onderwerpen zijn...

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 14, 2003, 01:07:05 am »
quote:
op 12 May 2003 15:00:31 schreef Riemer Lap:
[...]

Dus niet de hele Bijbel...

Jawel, ik begin alleen met het NT, daarna OT.. maar goed ik laat jullie weten hoe ver ik kom motiveert mij alleen maar weer
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)