Dit is er niet het topic voor, dus het beste is als je er een ander topic voor opent, maar ik zal er kort even op ingaan.
quote:
Etienne schreef op 24 december 2009 om 09:39:[...]
Spreek tegen ouderen en je zal merken dat kindermisbruik een veelvoorkomende plaag is die decennia lang reeds de clerus van de katholieke kerk tot in het bot heeft aangetast.
Aangezien ik in Nederland woon zullen dat voornamelijk Nederlandse ouders zijn. En wat blijkt dan, in Nederland zijn er geen problemen zoals die zich voordoen/deden in de VS of Ierland. En in de VS is bijvoorbeeld 0,3% van de priesters aangeklaagd. Dat is te veel, maar aan de andere kant minder als in andere bedrijfstakken.
quote:
Hoe komt het? Omdat zij mensengeboden ,dogma's zoals het celibaat,als leerstellingen onderwijzen.’
Ga jij de eerste worden die dit kan bewijzen? Tot nu toe wordt het wel vaak geroepen ja, maar bewijzen, daar komt men nooit mee, laat staan onderzoeken van een gerenommeerde universiteit. Als jij het dan toch hebt over mensengeboden, je klets gewoon na wat je hoort zonder het te onderzoeken.
Daarnaast wil ik wel weten waar je deze tekst vandaan gehaald hebt, citeren zonder bron mag niet, dat weet je.
quote:
Geef eens op Rorate.com in de zoekbalk 'pedofilie' in je zal dan weten dat dit een algemeen voorkomend probleem is.
Zoals in de gehele samenleving. Ook katholieken zijn slechts mensen. Maar als het aantal hits op een forum je maatstaaf is, ja ach, dan zijn we snel uitgepraat. Daarnaast vind ik het erg bemoedigend dat in katholieke kringen zo openlijk over de schandalen in de VS en Ierland wordt gepraat. In tegenstelling tot andere genootschappen waar indien je kritiek hebt op de leiding je er gewoon keihard uitgeknikkerd wordt, en vervolgens als dood bent voor je broeders en zusters.
quote:
Hun fout is des te erger omdat zij mensen zijn die het op zich hebben genomen anderen geestelijke leiding te verschaffen.
Dat het de priesters die mensen misbruikt hebben zwaarder is aan te rekenen dan een willekeurig ander, daar kan ik het wel mee eens zijn. Maar aan de andere kant, heeft een vader niet ook een unieke positie, of een leerkracht?