Auteur Topic: Triniteit en WTG  (gelezen 20230 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #50 Gepost op: december 30, 2009, 03:17:37 pm »

quote:

Knoalster schreef op 30 december 2009 om 14:29:
niets moet, zijn niet verplicht om te lezen enzo,
wordt natuurlijk wel zeer op prijs gesteld

je wordt uitgesloten als je niet meer wilt klopt, daar heb ik geen probleem mee, ben er wel mee eens dat dat wat te is, geen enkel contact enzo meer. ene kant is dat logisch, slechte gedachten enzo,
maar ik vind het een beetje te

en dwingend is het helemaal niet, je bent gewoon vrij, ook in omgang met buitenstaanders kun je gewoon doen wat je wilt

lees nu eens zelf wat je schrijft? Hoe weet je dat dit op prijs wordt gesteld? Hebben ze dat gezegd?
Uitsluiten heb je geen probleem mee, maar je vind het wat te...wat deed jezus als een schaap verdwaalde?
Omgang met buitenstaanders is vrij, je hoeft dus niet verplicht die buitenstaander te vertellen wat het WT verkondigd?
« Laatst bewerkt op: december 30, 2009, 03:18:05 pm door grondig christelijk »

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #51 Gepost op: december 30, 2009, 03:19:30 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 december 2009 om 15:00:
[...]

Allee, dit schiet niet echt op hé. Als je dit zelf echt zo zwart wit geloofd, dan is er niet veel hoop op wat zal ik zeggen, geestelijk inzicht.

sounds awesome!

quote:

gaitema schreef op 30 december 2009 om 15:06:
[...]

Je noemt jezelf toch een christen? Dan ben je volgens je eigen oordeel onkruid.

Jullie hebben volgens mij de kern van het evangelie gemist. Namelijk de gekruizigde Heer voor onze zonden. Vervolgens ben je op Gods troon gaan zitten en noem je ons even anders vertaalt addergebroed.

ik ben Christen klopt, maar ik bedoelde de andere Christelijke groepen, beetje onduidelijk van me

Ze missen dat punt helemaal niet hoor,
ze geloven ook in het loskoopoffer van Jezus
« Laatst bewerkt op: december 30, 2009, 03:24:07 pm door Knoalster »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #52 Gepost op: december 30, 2009, 03:21:46 pm »

quote:

Knoalster schreef op 30 december 2009 om 09:19:
[...]

duidelijke teksten om te laten zien dat Jezus niet een God is,
een God wordt je niet, een God ben je,
Jezus krijgt de kracht van zijn Vader, God
niet van zichzelf, en ook duidelijk komt naar voren dat Jezus Gods zoon is, niet Zoon de God

Jezus kwam naar de aarde die hij zelf geschapen heeft. Is Hij dan geen God? Ik weet niet wat jullie in johannes 1 hebben staan, maar bij ons staat dat hij het Woord van God is, bij God is en God is. Hij kwam naar de aarde die door Hem geschapen is, maar ze hebben Hem niet herkent.

Heb je Hem herkent als je schepper, Heer en redder van je zonden? Hij heeft zijn kruis op zich genomen en is gestorven op Golgota voor onze zonden, zodat een ieder die in Hem gelooft (in de zin van vertrouwen hebben en volgen) niet verloren gaan maar een eeuwig leven hebben.

Jezus werd gevraagd: "laat ons de Vader zien." Waarop Jezus antwoordde: "wie mij heeft gezien heeft de Vader gezien."

Wat ook in de bijbel staat is de uitspraak van Jezus tegen over de Samaritaanse vrouw bij de waterput: "jullie aanbidden de God die jullie niet kennen. Er zal een tijd komen dat de waarachtige aanbidders zullen bidden in geest en waarheid, die tijd is er nu al."

In de bijbel staat ook: "Er zullen volken zijn die de geschreven wet van God niet hebben, maar door hun doen en laten laten ze zien dat ze wel weten wat goed en slecht is. De Geest heeft de wet in hun harten geschreven. Hun gedachten klagen hun aan en hun gedachten spreken ze ook weer vrij."

Of je dus bij Jezus hoort of niet heeft niet enkel en alleen met je kennis en weten te maken, in Gods ogen is ons weten ook slechts beperkt. Of je een kind van God bent of niet hangt af van of je (wetend of onwetend) Jezus volgt of niet.

De vraag is dus voor ieder mens persoonlijk: "wat doe je met de kennis die je hebt en hoe laat je jouw hart spreken door de liefde die God is en ons hart wil aanspreken?"
Een nieuwe start is een nieuw begin

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #53 Gepost op: december 30, 2009, 03:24:52 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 december 2009 om 15:08:
[...]

Je moet Jezus volgen, geen mensen. De mensen hebben dikwels te menselijke ideeën.

klopt ja, daarom staan die ook boven het WTG

quote:

grondig christelijk schreef op 30 december 2009 om 15:17:
[...]

Omgang met buitenstaanders is vrij, je hoeft dus niet verplicht die buitenstaander te vertellen wat het WT verkondigd?

klopt

we volgen Jezus ook hoor, maar dat hoeft niet te zijn als een God!
en idd Jezus is het woord, maar alle kracht daarvan komt van God, niet van hemzelf, God heeft Jezus geschapen, en kan dus niet 1 en dezelfde zijn
« Laatst bewerkt op: december 30, 2009, 03:27:47 pm door Knoalster »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #54 Gepost op: december 30, 2009, 03:28:40 pm »

quote:

sorry, mijn engels is te slecht. Heb je ondervertiteling?

quote:

ik ben Christen klopt, maar ik bedoelde de andere Christelijke groepen, beetje onduidelijk van me

Ze missen dat punt helemaal niet hoor,
ze geloven ook in het loskoopoffer van Jezus

O, dan is er wel hoop voor jullie. Dan verbaast het me toch dat je ons (als mede gelovigen in Jezus Christus) als vals zien, we belijden de kern van het christelijk geloof toch wel degelijk, en sterker nog: "sommigen van ons hebben Hem sterk ervaren in onze levens, ik ken zelfs mensen die Jezus hebben gezien. Ik ken wat dat betreft 3 katholieken, één hervormd meisje, mijn gereformeerde tante en één pinksterchristen"

Ik neem het je verder niet kwalijk dat je zo reageerd trouwens, ik heb respect voor je overtuiging. Ik begrijp dat je hier zo tegen aan kijkt.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2009, 03:30:41 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #55 Gepost op: december 30, 2009, 03:32:17 pm »
Hmm. Merkwaardig veel katholieken trouwens. Wat ik toch met die mensen heb.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #56 Gepost op: december 30, 2009, 03:43:12 pm »

quote:

Knoalster schreef op 30 december 2009 om 14:03:
Mattheus 13 is juist goede voor het WTG,
veel onkruid dat het zeldzame goede kruid verbergt

dat is precies alle Christenen, onkruid, tegenover het zeldzamere goede kruid, de JG

Slaap lekker verder. Christus zal altijd bij ons zijn. Maar volgens jou was Christus 1870 jaar verdwenen om opeens bij dhr Charles Taze Russell op te duiken?

quote:

RKK kun je idd wel onkruid noemen,
jij dumpt de aflaten maar gewoon, maar dat was wijd verbrijd en ondersteund door de paus enzo, dat is gewoon mensen geld af stelen

Nou dumpen niet, je krijgt ze niet zomaar. Ook vandaag de dag niet. En zoals gezegd, het was regionaal. Maar waar werd dat ondersteund door de paus? Heb je daar bewijs voor?

quote:

en de kruisvaarden, de hebberige paus stuurt maar wat mannetjes heen voor een oorlog, terwijl oorlog helemaal niet mag.

Neuh, de paus werd verzocht vanuit Constantinopel om steun te sturen voor onze christelijke broeders aldaar die werden belaagd door de moslims. Uit christelijke broederliefde stemde de paus daarmee in en omdat de moslims het Heilige Land hadden bezet. Van wie mag oorlog niet?

quote:

jij noemt mij iemand met hele leugens, maar wie liegt hier nou dan?

Jij dus. Aantoonbare leugens.

quote:

jij bent gewoon de geschiedenis aan het veranderen om de RKK maar goed te laten lijken

Neuh, deze feiten zijn gewoon te vinden in elke willekeurige encyclopedie of geschiedenisboek.

quote:

zoals dat vermoorden van mensen die bijbel lazen en vertaalden, das een feit.

Toon maar aan dan. Als het een feit is dan kost het vast geen moeite om historische bronnen te geven.

quote:

alleen Latijns mocht, en toen konden priesters en wat anderen als enige Latijns praten,

Heb je ooit geschiedenis gehad op school? Wel eens gehoord van het Romeinse Rijk? Zoals ik al zei, dat liep van Syrie tot Groot-Brittanie en de lingua franca was Latijn in dit gebied. Dus niet alleen priesters ‘ en wat anderen’ …

quote:

dus niemand kon het lezen en dus ook de RKK niet afwijzen, hierdoor kon de RKK de macht behouden(machtsbewustelingen)

Ook flauwekul, zoals gezegd waren de meesten analfabeet. En niet iedereen was katholiek. Sowieso ten tijde van het Romeinse Rijk waren er nog genoeg mensen die in de Romeinse goden geloofden of in de Mithras cultus o.i.d.

quote:

de gewone taal die werd gesproken was dus gewoon verboden, vertalers werden gedood en de vertaling verbrand, vreselijke praktijken dus

Ja je hebt een grote fantasie, maar tot nu toe heb je nog niks bewezen van dit soort onzin.

quote:

dat hebben ze niet geleerd in de koninkrijkszaal hoor, dat is overal te zien, en mensen konden die tijd niet lezen?

Nee in die zaal houden ze zich vooral bezig met het voorliegen van hun mensen met valse data voor de eindtijd. En het invullen van urenbriefjes…vrijheid zei je?

quote:

maar dat werd ze onmogelijk gemaakt en verboden omdat Bijbel alleen in Latijn mocht

Nogmaals, Latijn was de gangbare taal van het Romeinse Rijk dus iedereen begreep wat er gezegd werd.

quote:

daarom is de RKK ook opgesplits geraakt
Nah, dat de orthodoxen hebben zich afgescheiden om andere redenen. Niet omdat ze de bijbel niet konden lezen. De oorspronkelijke bijbel was sowieso al in het grieks geschreven.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #57 Gepost op: december 30, 2009, 03:43:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 december 2009 om 15:32:
Hmm. Merkwaardig veel katholieken trouwens. Wat ik toch met die mensen heb.
8)7 wat bedoel je

Thorgrem

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #58 Gepost op: december 30, 2009, 06:47:59 pm »
Nou goed, nog een keer omdat je tekens zo'n lekkere voorzet geeft.

quote:

Knoalster schreef op 30 december 2009 om 13:54:
[...]

ik ben een hem, geen haar ;)
Excuus. Ik zal proberen het te onthouden voor in het vervolg.

quote:

en ik leg gereformeerd direct naast me neer ja, alleen dat ze in 3-eenheid geloven is al genoeg om het weg te leggen. meer hoef ik er niet van te weten.
Fijn dat je zo duidelijk bent. Wat doe je hier op een christelijk forum dan nog als ik vragen mag?

quote:

wachttoren een anti-geloof?
Heel juist, dat is wat ik zeg ja.

quote:

Thorgrem wie zit er hier nou andere geloven aan te vallen? dat ben jij. en of je het nou erkent of niet, moet jij weten
je staat er heel erg alleen voor

Laten we even teruggaan naar jou derde reactie op dit forum. In je tweede reactie op dit forum heb je een aantal dingen gevraagd, en daar heb ik je vriendelijk op geantwoord. Om vervolgens dit over mij hene te krijgen;

quote:

Knoalster schreef op 23 september 2009 om 20:06:
met alle respect naar jouw mening Thorgrem
maar ik ben echt veel anders als jouw, ik geloof niet blind

als ik jouw zo hoor ben je gewoon een kip zonder kop,
die iets blindelings gelooft

Goed, dat is al enige tijd geleden. Sindsdien ben je niet meer actief geweest tot eergister waarin je in je eerste bijdrage sinds lange tijd gelijk het volgende plaatst. Let wel, dit is geheel uit jezelf zonder dat er ook maar iemand nog wat gezegd had;

quote:

Knoalster schreef op 28 december 2009 om 20:33:
bij mij is dat dus Jehovahs Getuigen worden, tja met die 3-eenheid die dikke onzin is, vallen vele religies al af, geen aanval maar de bijbel ondersteunt de 3-eenheid voor geen meter

Het staat er allemaal zwart op wit en een ieder die het na wil lezen kan dat makkelijk opzoeken. Dus hou vooral jezelf voor de gek.

Ik sta er overigens nooit alleen voor.

quote:

[...]

dat is ook weer zo'n onzin ding, ze hersenspoelen niet hoor,
RKK doet dat juist eerder, RKK gaat helemaal niet om de bijbel
het gaat allemaal om de show, prieser met apenkleren aan,
grote versierde kerken enzo
Indien je daadwerkelijk interesse hebt wil ik het je best allemaal uitleggen hoor. Open er gerust een topic over en met plezier zal ik je de waarheid vertellen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #59 Gepost op: december 30, 2009, 07:53:12 pm »

quote:

Ik kwam op 3 katholieken en maar één van ieder andere groep.
Maar goed, voor God zijn er slechts twee groepen. Terug gevonden kinderen van God en verloren kinderen van God.

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #60 Gepost op: december 30, 2009, 10:28:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 december 2009 om 15:28:
[...]

sorry, mijn engels is te slecht. Heb je ondervertiteling?

[...]

O, dan is er wel hoop voor jullie. Dan verbaast het me toch dat je ons (als mede gelovigen in Jezus Christus) als vals zien, we belijden de kern van het christelijk geloof toch wel degelijk, en sterker nog: "sommigen van ons hebben Hem sterk ervaren in onze levens, ik ken zelfs mensen die Jezus hebben gezien. Ik ken wat dat betreft 3 katholieken, één hervormd meisje, mijn gereformeerde tante en één pinksterchristen"

Ik neem het je verder niet kwalijk dat je zo reageerd trouwens, ik heb respect voor je overtuiging. Ik begrijp dat je hier zo tegen aan kijkt.

sounds awesome ken je dat echt niet? is gewoon klinkt te gek!

en waarom anderen dan vals zijn?

nou sterker nog, Katholieken erkennen JG niet eens als Christen als ik Thorgrem zo hoor!
en buiten je eigen geloof is het toch ook vals?
katholiek vindt al het andere vals, gereformeerden en JGs net zo.

er is zeer zeker hoop voor ons hoor, meer dan dat zelfs ;)

ken je mensen die Jezus hebben gezien?

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #61 Gepost op: december 30, 2009, 10:32:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 30 december 2009 om 18:47:
Nou goed, nog een keer omdat je tekens zo'n lekkere voorzet geeft.

[...]

Excuus. Ik zal proberen het te onthouden voor in het vervolg.

[...]

Fijn dat je zo duidelijk bent. Wat doe je hier op een christelijk forum dan nog als ik vragen mag?

[...]

Heel juist, dat is wat ik zeg ja.

[...]

Laten we even teruggaan naar jou derde reactie op dit forum. In je tweede reactie op dit forum heb je een aantal dingen gevraagd, en daar heb ik je vriendelijk op geantwoord. Om vervolgens dit over mij hene te krijgen;

[...]

Goed, dat is al enige tijd geleden. Sindsdien ben je niet meer actief geweest tot eergister waarin je in je eerste bijdrage sinds lange tijd gelijk het volgende plaatst. Let wel, dit is geheel uit jezelf zonder dat er ook maar iemand nog wat gezegd had;

[...]

Het staat er allemaal zwart op wit en een ieder die het na wil lezen kan dat makkelijk opzoeken. Dus hou vooral jezelf voor de gek.

Ik sta er overigens nooit alleen voor.

[...]

Indien je daadwerkelijk interesse hebt wil ik het je best allemaal uitleggen hoor. Open er gerust een topic over en met plezier zal ik je de waarheid vertellen.

wat ik op een Christelijk forum doe?
nou ik ben Christen in 1e plaats!
en ben wel benieuwd hoezo jullie in een 3-eenheid kunnen geloven,
wat jullie daarvoor aanhalen.

ik viel jouw daar niet hard aan, en ben natuurlijk ook dankbaar voor alle hulp
alleen hier wordt WTG gewoon niet erkent, anti-geloof, hersenspoelers en nog meer van dat gedoe

zwart op wit in Bijbel dat 3-eenheid er is?
zwart op wit dat de 3-eenheid er niet is bedoel je zeker?

de Bijbel zegt overal dat niemand gelijk is aan God, en dat de Vader meer is als de zoon, gezien je bericht van: Zoon de God, erkennen jullie Jezus niet eens als Zoon van God

Jezus is de Zoon van God, erg belangrijk, maar is niet gelijk aan God

Thorgrem

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #62 Gepost op: december 30, 2009, 10:34:39 pm »

quote:

Knoalster schreef op 30 december 2009 om 22:28:
[...]

nou sterker nog, Katholieken erkennen JG niet eens als Christen als ik Thorgrem zo hoor!

Dat ik jou niet als christen erken wil niet zeggen dat ik je vals vindt. Je doet een aanname om er vervolgens op voort te borduren. Dat is enkel interessant als je graag jezelf wil horen en het daar dan grondig mee eens wil zijn.
In mijn ogen ben je geen christen daar je Christus loochent door Hem niet te erkennen als God de Zoon. In het verleden zijn daar tijdens oecumenische concilies dingen over vastgesteld.

Als katholiek ben ik er van overtuigd dat alle religies enige waarheid bezitten. Zo ook het wachttoren genootschap.

quote:

Voor elk mens is er hoop.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2009, 10:35:03 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #63 Gepost op: december 30, 2009, 10:41:51 pm »

quote:

Knoalster schreef op 30 december 2009 om 22:32:
[...]

wat ik op een Christelijk forum doe?
nou ik ben Christen in 1e plaats!
en ben wel benieuwd hoezo jullie in een 3-eenheid kunnen geloven,
wat jullie daarvoor aanhalen.
Maar bij voorbaat vind je het al een belachelijk niet te begrijpen iets. Vanwaar dan nog al die moeite?

quote:

ik viel jouw daar niet hard aan, en ben natuurlijk ook dankbaar voor alle hulp
alleen hier wordt WTG gewoon niet erkent, anti-geloof, hersenspoelers en nog meer van dat gedoe
A, je wast je handen dus in onschuld. Prima hoor, als je daar zelf mee in het reine kan komen.

quote:

zwart op wit in Bijbel dat 3-eenheid er is?
zwart op wit dat de 3-eenheid er niet is bedoel je zeker?
Zwart op wit dat jij vanaf begin af aan getuigde van je anti-geloof. Je bij voorbaat niet hier bent om te leren van anderen maar slechts om je eigen mening te spuien. Het leek mij wel duidelijk dat ik in die context zwart op wit bedoelde.

quote:

de Bijbel zegt overal dat niemand gelijk is aan God, en dat de Vader meer is als de zoon, gezien je bericht van: Zoon de God, erkennen jullie Jezus niet eens als Zoon van God

Jezus is de Zoon van God, erg belangrijk, maar is niet gelijk aan God

Je geeft aan geen enkel besef te hebben van de triniteit en vervolgens plant je op dat onbegrip ook nog een valse tegenstelling. Ga vooral door zou ik zeggen, zo te zien hebben ze een aanwinst bij het wachttoren genootschap.

Ik ga me hier in ieder geval niet meer mee bezighouden.

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #64 Gepost op: december 30, 2009, 10:46:55 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 30 december 2009 om 15:43:
[...]

Slaap lekker verder. Christus zal altijd bij ons zijn. Maar volgens jou was Christus 1870 jaar verdwenen om opeens bij dhr Charles Taze Russell op te duiken?

[...]

Nou dumpen niet, je krijgt ze niet zomaar. Ook vandaag de dag niet. En zoals gezegd, het was regionaal. Maar waar werd dat ondersteund door de paus? Heb je daar bewijs voor?

[...]

Neuh, de paus werd verzocht vanuit Constantinopel om steun te sturen voor onze christelijke broeders aldaar die werden belaagd door de moslims. Uit christelijke broederliefde stemde de paus daarmee in en omdat de moslims het Heilige Land hadden bezet. Van wie mag oorlog niet?

[...]

Jij dus. Aantoonbare leugens.

[...]

Neuh, deze feiten zijn gewoon te vinden in elke willekeurige encyclopedie of geschiedenisboek.

[...]

Toon maar aan dan. Als het een feit is dan kost het vast geen moeite om historische bronnen te geven.

[...]

Heb je ooit geschiedenis gehad op school? Wel eens gehoord van het Romeinse Rijk? Zoals ik al zei, dat liep van Syrie tot Groot-Brittanie en de lingua franca was Latijn in dit gebied. Dus niet alleen priesters ‘ en wat anderen’ …

[...]

Ook flauwekul, zoals gezegd waren de meesten analfabeet. En niet iedereen was katholiek. Sowieso ten tijde van het Romeinse Rijk waren er nog genoeg mensen die in de Romeinse goden geloofden of in de Mithras cultus o.i.d.

[...]

Ja je hebt een grote fantasie, maar tot nu toe heb je nog niks bewezen van dit soort onzin.

[...]

Nee in die zaal houden ze zich vooral bezig met het voorliegen van hun mensen met valse data voor de eindtijd. En het invullen van urenbriefjes…vrijheid zei je?

[...]

Nogmaals, Latijn was de gangbare taal van het Romeinse Rijk dus iedereen begreep wat er gezegd werd.

[...]

Nah, dat de orthodoxen hebben zich afgescheiden om andere redenen. Niet omdat ze de bijbel niet konden lezen. De oorspronkelijke bijbel was sowieso al in het grieks geschreven.

Jezus weg die afgelopen 1870 jaar? dat is onzin, zoals in de Bijbel te vinden is ging Jezus naar zijn Vader, en ging aan de rechterhand zitten, wachten tot de tijd van zijn koninkrijk(die inmiddels dus al gekomen is)

regionaal? nou voor zover ik erover geleerd heb op school was dat zeer zeker niet regionaal! en dat weet jij ook heel goed.

denk je dat God oorlog goedkeurt? beetje mensen afslachten enzo?
zelfs recentelijk maken RK zichzelf ten schande,
Ierland: Protestant vs RK, gewoon beetje moorden daarom.

aantoonbare leugens? niet van mij hoor.
en geschiedenisboeken zeggen genoeg over dit allemaal.

ik weet niet of RK aparte geschiedenisboeken hebben, maar dit is bij iedereen zo bekend

geschiedenis was waarschijnlijk mijn beste vak op school, vele jaren gehad, en nog altijd geinteresseerd in.

ja, het Romeinse Rijk was erg groot, maar dat heeft niets met de taal te maken, ten 1e praten de mensen daar nog gewoon de lokale taal

alleen de hoge lui konden echt latijn praten, en de tijd van bijbel verbrandingen was ook niet in die tijd, maar tijd later
toen was latijn al helemaal niet meer in.

het gewone volk sprak geen latijns, en waren dus afhankelijk van de dienst doende priester, dat weet jij ook wel, als zelfs ik als geen RK dat weet.

en toen wouden mensen het in lokale taal, maar nee dat mocht niet van RKK, en mensen moesten dus maar gewoon dood en bijbels verbrand

ik heb veel fantasie? ik heb juist een gebrek aan fantasie, dus dat zie ik maar als compliment

kun jij iets bewijzen dan? dat van mij staat in vele godsdienst boeken en in vele andere boeken.

in de zaal bezig met voor liegen? droom je zeker? het is heel erg leerzaam en klopt ook nog eens volgens de bijbel!

uit ervaring weet ik hoe een RK dienst is(Canterbury Cathedral, Engeland)

de Paus liegt jullie allemaal juist voor, al dat domme heilig verklaren van dood normale mensen, al die valse informatie over 3-eenheid en nog veel meer enzo. gewoon een machtswellusteling, hebberig ook nog eens

en er bestaan ik weet niet hoeveel geloven die wel zijn afgesplits omdat ze eindelijk de Bijbel konden lezen en door hadden dat de RKK gewoon keihard liegt

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #65 Gepost op: december 30, 2009, 10:49:57 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 30 december 2009 om 22:34:
[...]

Dat ik jou niet als christen erken wil niet zeggen dat ik je vals vindt. Je doet een aanname om er vervolgens op voort te borduren. Dat is enkel interessant als je graag jezelf wil horen en het daar dan grondig mee eens wil zijn.
In mijn ogen ben je geen christen daar je Christus loochent door Hem niet te erkennen als God de Zoon. In het verleden zijn daar tijdens oecumenische concilies dingen over vastgesteld.

Als katholiek ben ik er van overtuigd dat alle religies enige waarheid bezitten. Zo ook het wachttoren genootschap.

[...]

Voor elk mens is er hoop.

elke religie heeft wel iets goeds ja klopt, er zijn altijd overeenkomsten tussen religies.

ik ben wel een Christen, hoe zou jij het vinden als jij geen christen werd genoemd, WTG hoort gewoon bij Christenen. ik ben dus ook gewoon een Christen. terwijl je het WTG niet eens zo erkent

wij verloochenen Christus niet, jullie verloochenen Jehovah God juist,
door hem gelijk te stellen aan Jezus, terwijl niets gelijk is aan God

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #66 Gepost op: december 30, 2009, 10:53:45 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 30 december 2009 om 22:41:
[...]

Maar bij voorbaat vind je het al een belachelijk niet te begrijpen iets. Vanwaar dan nog al die moeite?

[...]

A, je wast je handen dus in onschuld. Prima hoor, als je daar zelf mee in het reine kan komen.

[...]

Zwart op wit dat jij vanaf begin af aan getuigde van je anti-geloof. Je bij voorbaat niet hier bent om te leren van anderen maar slechts om je eigen mening te spuien. Het leek mij wel duidelijk dat ik in die context zwart op wit bedoelde.

[...]

Je geeft aan geen enkel besef te hebben van de triniteit en vervolgens plant je op dat onbegrip ook nog een valse tegenstelling. Ga vooral door zou ik zeggen, zo te zien hebben ze een aanwinst bij het wachttoren genootschap.

Ik ga me hier in ieder geval niet meer mee bezighouden.

ik heb de 3-eenheid al heel goed bestudeerd Thorgrem!
dat is waar ik het op baseer, en ik verbaas me er dus heel erg over waarom iemand nog in de 3-eenheid kan geloven
dat wou ik wel eens weten

ik getuig niet van een anti-geloof, ik geloof en dus heeft dat niets met anti-geloof te maken, ook het WTG niet!
ik ben hier niet om mijn mening rond te spreiden, ik ben nog niets eens JG, dat heeft een reden!

en typisch katholiek hoor, eerst effe snel wat zeggen wat vaak niet veel betekent, en dan er vandoor om niets meer te zeggen,
heb ik al vaker mee gemaakt

Thorgrem

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #67 Gepost op: december 30, 2009, 11:00:25 pm »

quote:

Knoalster schreef op 30 december 2009 om 22:49:
[...]

elke religie heeft wel iets goeds ja klopt, er zijn altijd overeenkomsten tussen religies.

ik ben wel een Christen, hoe zou jij het vinden als jij geen christen werd genoemd, WTG hoort gewoon bij Christenen. ik ben dus ook gewoon een Christen. terwijl je het WTG niet eens zo erkent

Het zal mij geen donder meer uitmaken of iemand mij christen noemt of niet. Ik weet hoe katholieken afgeschilderd worden in de blaadjes met leergezag in het wachttoren genootschap.

Voor mij is het vrij simpel en objectief. Een ieder die de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel kan belijden wil ik wel als christen aanspreken;

Ik geloof in één God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is.
Die voor ons mensen en omwille van ons heil uit de hemel is neergedaald.
En het vlees heeft aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria: en mens is geworden;
die voor ons ook werd gekruisigd; onder Pontius Pilatus heeft geleden en is begraven.
Ook is hij volgens de schriften verrezen op de derde dag;
Hij is opgeklommen ten hemel; zit aan de rechterhand van de Vader.
En hij zal wederkomen in heerlijkheid om levenden en doden te oordelen.
Hij wiens rijk geen einde zal hebben.
En in de heilige Geest, de Heer die levend maakt;
die voortkomt uit de Vader [en de Zoon(lat.)];
die met de Vader en de Zoon samen wordt aanbeden en verheerlijkt;
die gesproken heeft door de profeten.
En in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk.
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
En ik verwacht de opstanding van de doden.
En het toekomstig eeuwige leven.
Amen.

Jehova's getuigen en enkele andere zichzelf christelijk noemende stromingen kunnen dat niet. En dus zal ik ze niet erkennen als broeders en zusters in Christus.
Daar wik ik overigens slechts dat mee zeggen, dat ik ze niet erken als christenen. Daarmee zeg ik niet dat ze niet lief, goed, aardig, oprecht enz enz zijn, daarmee zeg ik ook niet of ze gered worden of niet. Daarmee geef ik slechts aan dat ik ze niet als broeder of zuster in Christus kan zien, evenals ik moslims, joden of hindoes niet als broeders en zusters in Christus kan zien.

quote:

wij verloochenen Christus niet, jullie verloochenen Jehovah God juist,
door hem gelijk te stellen aan Jezus, terwijl niets gelijk is aan God
Andermaal toon je weer je niet verdiept te hebben in de triniteit. Jezus = God. Hij wordt niet met God gelijkgesteld, hij is het.

En hier laat ik het echt bij, want het is een nutteloos gebed zonder einde, je mening staat toch al vast en ik wens je daar veel succes mee.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #68 Gepost op: december 30, 2009, 11:04:24 pm »

quote:

Knoalster schreef op 30 december 2009 om 22:53:
en typisch katholiek hoor, eerst effe snel wat zeggen wat vaak niet veel betekent, en dan er vandoor om niets meer te zeggen,
heb ik al vaker mee gemaakt

Als het typisch katholiek is om al de infantiele beschuldigingen van tafel te vegen zoals Ignatius en ik gedaan hebben dan vind ik dat een mooie eigenschap. Tevens vind ik het een mooie eigenschap om geen energie te verspillen aan nutteloze zaken waarvan de uitkomst toch al vaststaat. Indien dat ook een katholieke eigenschap is dan kan ik daar ook meer dan prima mee leven.

Kortom je hebt totaal geen indruk gemaakt en nog geen deuk in een pakje boter geslagen. Ik wens je veel succes bij het wachttoren genootschap en heel veel wijsheid, dat zul je nodig hebben.

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #69 Gepost op: december 30, 2009, 11:09:12 pm »
over dat laatste, zelfs dat is altijd anders!

volgens de 1 zijn ze dezelfden, volgens anderen weer gelijkwaardig enzo....

maar God is niet gelijkwaardig aan Jezus, en al helemaal niet 1 en dezelfde persoon,
als je dat denkt dan hoe kan Jezus naast God gaan zitten op de troon?

ik kan moeilijk naast me zelf gaan zitten

waarom zou ik zeggen dat ik de kracht van mezelf krijg(Jezus kreeg de kracht van God, en zegt dat ook vaak)
en waarom bidden/praten met mezelf?

hoe kan ik me zelf later nog weer schapen? aangezien God Jezus heeft geschapen

heb zelf ook niets tegen elk geloof dan ook persoonlijk hoor,
alleen op geloof niet

ik ben in elk geval zeer blij dat ik de kans heb gekregen om het WTG te kunnen bestuderen en te bekijken van dichtbij, een wereld die open gaat

PS: sorry als ik soms de engelse versies type(bv Jesus)
ben gewend om het in het engels te doen

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #70 Gepost op: december 30, 2009, 11:34:21 pm »

quote:

Knoalster schreef op 30 december 2009 om 22:28:

Sound ken ik wel, awesome nu ook ;)

quote:

Ja, ik snap het. Dat heeft met kerkelijke leer te maken waarin beschreven staat wat een christen is en wat niet. Het boeiende vind ik trouwens wat mij is bijgebracht in een discussie daarover dat het geen waardeoordeel is. Iemand die volgens die visie geen christen zou zijn kan nog gerust in de hemel komen als een soort barmhartige Samaritaan als het ware. De optie van een barmhartige Johovagetuige of een pkner als ik die een beetje moeite heeft met bepaalde leerstukken en liever gewoon in plaats daar van  zo letterlijk mogelijk bijbelverzen op dreunt en vertrouwd op Jezus, ongeacht wat het grote geheim tussen Hem en God is en hoe ze samen één zijn en een Geest de wereld in laat gaan door wie God tot ons spreekt.

quote:

ken je mensen die Jezus hebben gezien?

Ik ken één Molukse vrouw bij ons in de buurt die hem zag in een visioen, nadat ze bevrijd was van demonen uit de witte magie onder de Molukkerse protestanten, of terwijl animisme in een protestants christelijk jasje, letterlijk een wolf in schaapkleren. Het komt daar volgens haar veel voor. Molukkers die een mix maken van het animisme en het christendom, dan vervloeken ze je in de naam van Jezus en dat kan heel ver gaan. Het spreekt voor zich dat zo'n vervloeking in de naam van Jezus niet in de naam van de echte Jezus Christus is.

Ze zag Jezus Christus op een paard in de hemelse gewesten met een overwinningszwaard in de hand. Met engelen die ook op paarden in de hemelse gewesten als een leger bij hem waren. Ze hadden een veldslag in de hemelse gewesten op satan en de demonen overwonnen. Vanzelfsprekend geen vergelijkbare oorlog zoals hier met bloedvergieten, het was een geestelijke strijd.

Ik heb bij haar zoon in de klas gezeten en een andere zoon heeft me ooit bond en blauw getrapt in een tijd toen de twee broers van het rechte spoor af waren. Ze zijn echter bekeerd inmiddels, de oudste broer voor een half jaar terug. Ze hebben me beiden om vergeving gevraagd voor wat ze gedaan hadden, al kon ik me van de jongste broer geen kwaad meer herinderen, ik had het me verdrongen op een kleine niet al te betekende opstoot na. Met de jongste heb ik nog een tienerkring geleid voor een jaar. Bijzondere mensen die door een diep dal gegaan zijn van zeer diepe duisternis, maar het licht gezien hebben. De moeder vertelde me het persoonlijk hoe ze na een paar uur bidden door een pinksterchristen volledig bevrijd was en Jezus zag in die visioen.

Verder sprak ik eens een katholiek wiens moeder eigenlijk in een bijna doodervaring te horen kreeg dat het haar tijd nog niet was, een andere katholiek getuigde op internet hoe ze na new-age te hebben aangehangen in een visioen Jezus Christus in levende lijve aan het kruis op Golgota zag sterven. De derde katholiek zag hem ook en vertelde daar over als pater die zich bezig houdt met de bediening van demonen uitdrijven, ook al in een visioen waarbij hij uit zijn lichaam trad, terwijl hij in een klooster aan het zingen was. Daarover vertelde hij op een festival van de Youth for Christ waar ik bij was als tiener.

Het hervormd meisje zat op de club na de periode dat de Molukse jongen me hielp. Ze vertelde over een droom waarin Jezus haar op schoot nam en haar alle goede en verkeerde dingen van haar leven waar verandering in moest komen vertelde op een zulk een liefdevolle manier dat ze die dag erop de hele dag ongelofelijk blij was. Zo mooi was die droom. Dat liet ze me weten op Internet.

Mijn tante riep vlak voor haar dood na een paar weken een zeer pijnlijk ziekbed (kanker) constant geslapen te hebben of compleet uitgeput sprakeloos op bed lag opeens vol hernieuwde krachten en met vrolijk stralende zielsgelukkige ogen: "Nu weet ik het zeker, er is één God!"
Die nacht erna overleed ze. De dominee vertelde in de rouwdienst wat ze riep vlak voor haar dood en vroeg aan de menigte in de kerk: "wat zou ze gezien hebben, waardoor ze het zo zeker wist?" Een aantal mensen was er best van onder de indruk in de dienst en besloten na jaren de kerk (katholieken en protestanten) niet meer te hebben bezocht hem weer voortaan te bezoeken. Een oom van me is er één van. 10 jaar lang hem niet bezocht en zelfs uitgeschreven geweest. Nu gaat hij weer (PKN), want hij weet het nu ook zeker: "er is één God!" komt nog bij dat zijn beste vriend ook nog eens vol evangelisch is geworden en na gebeden in de gemeente van kanker opeens genezen blijkt  te zijn, tot stomme verbazing van de artsen in Amsterdam. Volgens de artsen onmogelijk. Ze hadden nog foto's van het gezwel die opeens spoorloos verdwenen bleek te zijn.

Heel bijzonder dat het zo dicht bij kan komen.

Gods gaat wegen wat geen mens voor mogelijk houdt.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2009, 11:48:20 pm door gaitema »

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #71 Gepost op: december 31, 2009, 10:53:48 am »

quote:

gaitema schreef op 30 december 2009 om 23:34:
[...]

Ja, ik snap het. Dat heeft met kerkelijke leer te maken waarin beschreven staat wat een christen is en wat niet. Het boeiende vind ik trouwens wat mij is bijgebracht in een discussie daarover dat het geen waardeoordeel is. Iemand die volgens die visie geen christen zou zijn kan nog gerust in de hemel komen als een soort barmhartige Samaritaan als het ware. De optie van een barmhartige Johovagetuige of een pkner als ik die een beetje moeite heeft met bepaalde leerstukken en liever gewoon in plaats daar van  zo letterlijk mogelijk bijbelverzen op dreunt en vertrouwd op Jezus, ongeacht wat het grote geheim tussen Hem en God is en hoe ze samen één zijn en een Geest de wereld in laat gaan door wie God tot ons spreekt.

we komen niet in de hemel hoor ;)
slechts 144.000 zullen in de hemel komen en samen met Jezus regeren
anderen(ook niet JG) zullen op het aardse paradijs komen

geloven jullie trouwens wel in het koninkrijk van Jezus?

en geloven verschillen idd ja, met de 3-eenheid wijs je niet genoeg eer naar God, maar verlaag je hem juist, en Jezus hemel je weer op.

geen enkel wezen is gelijk aan God, zelfs Jezus, zijn Zoon niet

en ja al die verhalen over ik zie Jezus, ik geloof er niet zo in,
je kunt wel wat voelen van aanwezigheid,
heb zelf ook wel wat gehad, wat mogelijk zoiets was

maar het daadwerkelijk zien van, nee.

zal in vervolg niet meer engels praten hoor, zodat jij het ook weet lol.
ben gewoon zo gewend om engels te praten, soms ga ik gewoon ineens engels praten tegen NL-ers. nah ja ik ben er in elk geval al klaar voor op mijn 18e
« Laatst bewerkt op: december 31, 2009, 10:55:44 am door Knoalster »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #72 Gepost op: december 31, 2009, 11:14:57 am »

quote:

Knoalster schreef op 31 december 2009 om 10:53:
ben gewoon zo gewend om engels te praten, soms ga ik gewoon ineens engels praten tegen NL-ers. nah ja ik ben er in elk geval al klaar voor op mijn 18e
Gut , je spreekt toch niet in tongen en dat je pinksterchristen bent zonder dat je het al weet? O-)

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #73 Gepost op: december 31, 2009, 11:19:24 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 december 2009 om 11:14:
[...]

Gut , je spreekt toch niet in tongen en dat je pinksterchristen bent zonder dat je het al weet? O-)

uhmmm, spreek je chinees, ik heb geen idee wat je nou weer bedoelt

:X

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #74 Gepost op: december 31, 2009, 12:25:03 pm »
Knoalster, ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig wat je doet met wat Nunc aangedragen had. En ook zou ik willen weten hoe je het met elkaar rijmt dat Jezus Zichzelf op 1 lijn met God stelt (want Hij vergeeft zonden, doet uitspraken waarvan de Joden drommels goed wisten dat die op JHWH slaan, terwijl Jezus die op Zichzelf betrekt) en dat Hij niet Zelf God is. Volgens mij zijn er namelijk maar 2 opties: of Jezus is een godslasteraar van de ergste soort, of Hij spreekt de waarheid en is God. Niet dat het als mens begrijpelijk is hoe er maar 1 God kan zijn en er toch onderscheid is tussen Vader, Zoon en Geest, terwijl die allemaal dezelfde goddelijke status krijgen in de bijbel. Maar bij voorbaat uitsluiten dat dat onmogelijk is omdat je het niet kunt beredeneren is je kop in het zand steken.
Het is eigenlijk heel simpel: de bijbel is duidelijk over het feit dat er maar 1 God is.
Tegelijk zie je Vader, Zoon en Geest van elkaar onderscheiden worden.
Tegelijk zie je dat de Zoon dezelfde goddelijke status heeft als JHWH (zie o.a. de teksten die Nunc aanhaalde)
Tegelijk is de Zoon ook echt mens (want geboren uit een vrouw)

Er zijn in de bijbel genoeg bewijzen dat Jezus echt God was
Er zijn in de bijbel genoeg bewijzen dat Jezus echt mens was
Er zijn in de bijbel genoeg bewijzen dat er maar 1 God is
Er zijn in de bijbel genoeg bewijzen dat Jezus niet God de Vader is

Je kunt weliswaar elk apart aantonen en dan zeggen dat het andere dus niet waar kan zijn, maar dan ga je ervanuit dat het voor mensen voor te stellen is.
Dan laat ik liever alles naast elkaar staan, of ik zou Jezus en wat Hij gedaan heeft moeten afwijzen, of moeten ontkennen dat hij echt mens geworden is.
Kortom, als ik het voorstelbaar wil hebben, moet ik een van de eigenschappen die de bijbel wel aan God en aan Jezus toekent negeren. Dan kan ik net zo goed de hele bijbel overboord zetten. Of, zoals velen in de wereld doen, de bijbel gebruiken als spreukenboek waar je zelf 'wijsheid' uit moet destilleren
computerfout: een vreemde een in de byte

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #75 Gepost op: december 31, 2009, 01:12:23 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 31 december 2009 om 12:25:
Er zijn in de bijbel genoeg bewijzen dat Jezus echt God was
Er zijn in de bijbel genoeg bewijzen dat Jezus echt mens was
Er zijn in de bijbel genoeg bewijzen dat er maar 1 God is
Er zijn in de bijbel genoeg bewijzen dat Jezus niet God de Vader is

dat is nou dat hele vage gedoe.
Jezus is God(Jehovah God), maar aan andere kant ook weer niet,
en ook is er maar 1 bijbel.

dat is toch totaal onlogisch? stellen dat Jezus ''slechts'' de zoon van God is is vele malen logischer, je eert beiden naar hun eigen krachten,
en eert naar de Bijbel, aangezien Bijbel zegt dat God, de Vader, aan niemand gelijkwaardig is.

de Bijbel zegt nergens dat Jezus en God 1 en dezelfde zijn,
en ook niet dat ze gelijkwaardig zijn(in tegenstelling zelfs)

over de versjes van Nunc,
ik heb ze stuk voor stuk bekeken, en ik zie niets verontrustends hoor,
een paar verdienen aandacht, maar de meesten zeggen niets belangrijks erover.

soms kun je de interpretatie verkeert nemen:

Jezus deed vele wonderen, vertelde alles enz.....
maar dat maakt hem geen God, want Jezus vertelde het zelf ook,
hij deed alles door God, Gods wil geschiedde niet die van Jezus,
God gaf Jezus de kracht om alles te kunnen doen, niet Jezus zelf.

ook al het spreken van Jezus over zijn Vader, tegen de Vader zegt al dat Jezus niet dezelfde is als God.

Jezus zelf zegt ook niet dat hij God, of een God is.

Fotogravinnetje misschien zegt het meer als je bijbelversjes toevoegt
« Laatst bewerkt op: december 31, 2009, 01:14:05 pm door Knoalster »

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #76 Gepost op: december 31, 2009, 02:35:59 pm »
voor de mensen die goed engels kunnen is er wel een goed artikel erover:
http://www.watchtower.org/e/20090401a/article_01.htm

of ook wel:
http://www.watchtower.org/o/20050915/diagram_01.htm

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #77 Gepost op: december 31, 2009, 02:42:46 pm »

quote:

Knoalster schreef op 31 december 2009 om 13:12:
[...]

dat is nou dat hele vage gedoe.
Jezus is God(Jehovah God), maar aan andere kant ook weer niet,
en ook is er maar 1 bijbel.

dat is toch totaal onlogisch? stellen dat Jezus ''slechts'' de zoon van God is is vele malen logischer, je eert beiden naar hun eigen krachten,
en eert naar de Bijbel, aangezien Bijbel zegt dat God, de Vader, aan niemand gelijkwaardig is.

de Bijbel zegt nergens dat Jezus en God 1 en dezelfde zijn,
en ook niet dat ze gelijkwaardig zijn(in tegenstelling zelfs)

over de versjes van Nunc,
ik heb ze stuk voor stuk bekeken, en ik zie niets verontrustends hoor,
een paar verdienen aandacht, maar de meesten zeggen niets belangrijks erover.

soms kun je de interpretatie verkeert nemen:

Jezus deed vele wonderen, vertelde alles enz.....
maar dat maakt hem geen God, want Jezus vertelde het zelf ook,
hij deed alles door God, Gods wil geschiedde niet die van Jezus,
God gaf Jezus de kracht om alles te kunnen doen, niet Jezus zelf.

ook al het spreken van Jezus over zijn Vader, tegen de Vader zegt al dat Jezus niet dezelfde is als God.

Jezus zelf zegt ook niet dat hij God, of een God is.

Fotogravinnetje misschien zegt het meer als je bijbelversjes toevoegt
Jezus sprak in gelijkenissen, maar jij interpreteert het letterlijk. Zou dat wel de bedoeling zijn?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #78 Gepost op: december 31, 2009, 02:46:03 pm »
hij zegt wat hij heeft gezegd ja,
wat zou hij er anders mee hebben bedoeld?
waarom zou hij figuurlijk praten

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #79 Gepost op: december 31, 2009, 03:29:57 pm »

quote:

Knoalster schreef op 31 december 2009 om 14:46:

Precies, daarom zijn er van die zogenaamde 144.000 geen enkele die Jehova's Getuigen is. Want die 144.000 komen uit de 12 stammen van Israel.

"Daarop vernam ik het aantal getekenden: honderdvierenveertigduizend uit alle stammen van de Israëlieten: twaalfduizend getekenden uit de stam Juda, twaalfduizend uit de stam Ruben, twaalfduizend uit de stam Gad, twaalfduizend uit de stam Aser, twaalfduizend uit de stam Naftali, twaalfduizend uit de stam Manasse, twaalfduizend uit de stam Simeon, twaalfduizend uit de stam Levi, twaalfduizend uit de stam Issakar, twaalfduizend uit de stam Zebulon, twaalfduizend uit de stam Jozef, twaalfduizend uit de stam Benjamin." (Opb 7:4-8)
« Laatst bewerkt op: december 31, 2009, 03:30:14 pm door St. Ignatius »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #80 Gepost op: december 31, 2009, 03:42:36 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 31 december 2009 om 15:29:
[...]

Precies, daarom zijn er van die zogenaamde 144.000 geen enkele die Jehova's Getuigen is. Want die 144.000 komen uit de 12 stammen van Israel.

"Daarop vernam ik het aantal getekenden: honderdvierenveertigduizend uit alle stammen van de Israëlieten: twaalfduizend getekenden uit de stam Juda, twaalfduizend uit de stam Ruben, twaalfduizend uit de stam Gad, twaalfduizend uit de stam Aser, twaalfduizend uit de stam Naftali, twaalfduizend uit de stam Manasse, twaalfduizend uit de stam Simeon, twaalfduizend uit de stam Levi, twaalfduizend uit de stam Issakar, twaalfduizend uit de stam Zebulon, twaalfduizend uit de stam Jozef, twaalfduizend uit de stam Benjamin." (Opb 7:4-8)

Bovendien zijn het allemaal joodse mannen die maagd zijn gebleven.

"...Niemand kon het lied leren behalve de honderdvierenveertigduizend, die van de aarde zijn vrijgekocht.  Zij zijn het die zich niet met vrouwen hebben bevlekt, maar maagdelijk zijn gebleven..." (Opb 14:3-4)

Is het wachttorengenootschap opgesplitst in 12 stammen? Zijn alle mannen maagd gebleven?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #81 Gepost op: december 31, 2009, 04:07:23 pm »

quote:

Knoalster schreef op 31 december 2009 om 14:46:

Dat is een hele terechte vraag. Bedenk je hierbij dat God over zijn zoon zei:

Ps 2,7
Ik zal van het besluit verhalen: De HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.

En in hetzelfde hoofdstuk lezen we:

'Kust de Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij  op de weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen.' (Ps 2,12)

Vertrouw jij op de Zoon Knoalster? Bewandel jij de weg die leidt naar geluk?

Wat Jezus anders bedoelde is denk ik een hele boel, zo zouden de oude en nieuwe zakken wijn voor het oude en het nieuwe verbond kunnen staan.

quote:

Waarom Jezus in gelijkenissen sprak? Het antwoord geeft hij zelf:

Mat 13,13
Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.

Jezus sprak in gelijkenissen omdat het volk figuurlijk blind en doof was en daar hebben sommigen nog steeds last van. Het is wijs van je om de discussie eens aan te gaan met andere christenen, want je zal in gaan zien dat de leerstellingen van de JGs niet waterdicht zijn.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2009, 04:09:28 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #82 Gepost op: december 31, 2009, 05:20:10 pm »
Ik heb zojuist deze discussie gelezen. Ik ben geen Christen, evenmin heb ik me verdiept in de Triniteit, dus ik heb geen oordeel. Desondanks vraag ik me af of de Triniteit de meest voor de hand liggende oplossing is voor het enigma dat in dit draadje wordt geschetst.

quote:

Nunc:
Blijft de vraag, waarom we geloven dat Jezus God is.
Allereerst omdat Johannes dat schrijft. Ik weet dat het WTG en sommige andere groepen claimen dat de vertaling 'het woord was een god' moet zijn, maar grappig genoeg is dat niet wat de meeste experts zeggen, en ook niet wat de vroege kerkvaders (die zelf koine-grieks als moedertaal hadden) lazen en niet wat de tegenstanders uit de tijd van de vroege kerk lazen (bv. keizer Julianus (Apostatus) die op basis van Joh.1:1 claimede dat het christendom twee Goden had en dus niet aansloot op het monotheistische jodendom) --> er is dus alle reden om "het Woord is God" zeer serieus te nemen als vertaling.
En hoe zit het met de volgende benadering: In het begin schiep God de Hemel en de Aarde. God schiep via Zijn woord (God zei "er is licht" en er was licht; God zei "Er moet midden in het water een gewelf komen dat de watermassa’s van elkaar scheidt" en zo vond het plaats,...). In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was (HN) God. Het was in het begin bij God; alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. Lees Genesis 1 en je ziet de perfecte uitleg van Johannes 1:1-3.
God zei "er is licht" en er was licht. In het woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen. Het woord is licht geworden; het woord is ook een gewelf geworden dat de watermassa's scheidt; het woord is ook de zaadvormende planten en bomen geworden; het woord is de lichten aan het hemelgewelf geworden en eveneens de grote zeedieren, alle krioelende levende wezens en allerlei gevleugeld gevogelte. Het woord is ook mens geworden: Jezus. Geen van allen is God, hoewel allen Zijn woord zijn geweest, waardoor alles is ontstaan, zonder welke niets is ontstaan van wat bestaat, bij God, en God zelf. Nu zijn het dieren geworden, vogels geworden, licht en duisternis geworden, Jezus geworden: niet God.
Een erg voor de hand liggende lezing, niet?

quote:

Nunc:
Maar er is veel meer. Zo zegt Thomas 'mijn Here en mijn God' tegen Jezus (Joh.20:28) en zo'n uitspraak zie je verder alleen in ps.35 waar het direct aan JHWH gericht is.
Je kunt de uitspraak ook anders verstaan. Tomas zei tegen (αυτω) Jesus (niet over, περί, Jezus): "mijn Heer en mijn God!" Iemand zei tegen (αυτω) Jezus: "uw moeder en uw broers [staan buiten, jouw zoekend te spreken]." Betekent dit dat Jezus Zijn moeder en Zijn broers was, [buiten Zichzelf staande om Hemzelf te zoeken]? Het is mogelijk dat Tomas zich uitte TEGEN (αυτω) Jezus OVER God; de God van Jezus die Jezus heeft laten herrijzen. De uitspraak valt simpel te interpreteren als een lofuiting voor God Die Tomas' geliefde Meester heeft doen opstaan uit de dood. Tomas kwam tot besef dat God Zijn Zoon uit de dood heeft laten herrijzen, en geloofde.

quote:

Nunc:
Verder zit Jezus (het Lam) bv. op de troon van JHWH volgens Openbaring 22:1 en 3. Jezus is ook 'de Eerste en de Laatste' (Opb.1:17-18, 22:13) net zoals God de Vader. Het Lam en de Vader krijgen in Openbaring 4 t/m7 ook dezelfde lof, heerlijkheid, dank, etc, toegezongen. Het Lam wordt dus in de hemel op dezelfde wijze aanbeden als God. Jezus had in Joh.5 ook al aangekondigd dat men dan de Zoon zou eren zoals men de Vader eert.

Maar ook bv. Paulus schrijft het. Als Paulus in Ef.4 een betoog schrijft, dan merkt hij op:
7 Aan ieder van ons is genade geschonken naar de maat waarmee Christus geeft. 8 Daarom staat er: ‘Toen hij opsteeg naar omhoog, voerde hij gevangenen mee en schonk hij gaven aan de mensen.’ 9 ‘Hij steeg op’ – wat betekent dat anders dan dat hij ook is afgedaald naar wat lager ligt, naar de aarde? 10 Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen. (Efeze)

Dus omdat Christus afdaalde en opsteeg, staat er "Toon hij opsteeg ...". Maar waar staat dat en over Wie gaat het?

19 U voerde gevangenen mee,
eiste gaven van opstandige mensen,
en steeg op naar uw woning, JEHOVAH, onze God. (Psalm 68)

De auteur van de Hebreeën-brief doet hetzelfde in Hebr.1:10 waar God de Vader over de Zoon zegt: ‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,
en de hemel is het werk van uw handen.
11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
ze zullen als een gewaad verslijten,
12 als een mantel zult u ze oprollen,
als een gewaad zullen ze worden verwisseld;
maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen geen einde nemen.’ (Hebr. 1:10-12)

ik laat het aan jou, om even te kijken in psalm 102 over Wie dit gezegd wordt. En toch zegt de Vader dit volgens de Hebreeën-auteur over de Zoon. Veel duidelijker kan eigenlijk niet.

De evangelisten doen ook vrolijk mee. Johannes schrijft in Joh.12: 41 Dit zeide Jesaja, omdat hij zijn heerlijkheid zag en van Hem sprak.. Johannes schrijft hier over waarom de mensen Jezus niet geloofden, dus de 'zijn' en 'Hem' gaan over Jezus. Maar het citaat op basis waarvan Johannes dit schrijft (de voorgaande verzen) zijn een citaat uit Jesaja 6, waar ze (alweer) over JEHOVAH gaan. Het is namelijk Jesaja's roepingsvisioen, waarin Jesaja de heerlijkheid van JEHOVAH ziet, en nergens apart Jezus wordt vermeld. Dus Jesaja vermeldt JEHOVAH en het is het zien van JEHOVAH waarom Jesaja gaat profeteren, en Johannes claimt dat Jesaja JEZUS zag en dat het zien van Jezus nota bene de reden was waarom Jesaja dit profeteerde/schreef.

Johannes de doper (o.a. Marcus 1:1-3) is degene die als volgt beschreven wordt: "de stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden". Dit gaat overduidelijk over Jezus. Jezus bevestigt later ook aan de discipelen van Johannes de doper dat Hij degene is die zou komen (Mattteus 11:3-6). Tot zover niks mis mee, maar wel als je even naleest wat de profetie van Jesaja, die op Johannes de doper van toepassing is, precies luidt: Hoor, iemand roept: Bereidt in de woestijn de weg van JEHOVAH, effent in de wildernis een baan voor onze God. (Jes. 40:3). Dan blijkt de verheven identiteit van Jezus.

Maar je ziet het ook op andere manieren. Volgens Paulus (filippenzen 2) heeft Jezus de naam boven alle namen gekregen. Welke naam kan er als enige boven alle andere namen staan? Inderdaad, die van JEHOVAH. Zie bv. "Dat zij de naam van JEHOVAH loven, want zijn naam alleen is verheven, zijn majesteit is over aarde en hemel." (Psalm 148:13). Dit is ook in lijn met de rest van het NT, want het is de naam van Jezus die aangeroepen wordt tot behoud: 11 Jezus is de steen die door u, de bouwlieden, vol verachting is weggeworpen, maar die nu de hoeksteen geworden is. 12 Door niemand anders kunnen wij worden gered, want zijn naam is de enige op aarde die de mens redding biedt.’ (Hand.4, zie ook Joh.20:30)

Engelen worden ook als "God" aangesproken; zelfs in de T'NaCh. Niet noodzakelijkerwijs omdat ze God ZIJN, maar omdat ze God VERTEGENWOORDIGEN. Het feit dat engelen de enige wezens/personen zijn die naast de Almachtige Vader door de T'NaCh als "God" worden aangesproken, is overigens een interessant gegeven.

Het hanteren van gepersonificeerde attributen was een manier om over God's eigen krachten te spreken. Over de Torah werd als een persoon gesproken. In de Joodse teksten van De Wijsheid van Salomon werd de wijsheid vermenselijkt. De wijsheid werd als medeschepster beschouwd; ook zij zat zat op de troon van God, op de hoogte van alle Goddelijke kennis. Dat betekent niet dat ze God was; ze werd als God's hoogste functionaris beschouwd, de pure afspiegeling van de glorie van God, de spiegel waarin men de onzichtbare God kon zien. Als je haar zag, dan zag je God.
Op een vergelijkbare manier hanteerde Filo de Logos (het Woord van God). In Quaest. Genesis 2:62 noemt Filo de Logos "ton deuteron theon", wat het best vertaald kan worden als "de tweede god." Hij schrijft dat Adam naar de beeltenis van de Logos is geschapen, welke het rationele gedeelte van de menselijke ziel vertegenwoordigt. Soms is de Logos een engel, soms een mesites (tussenpersoon) tussen God en de mens. De Logos wordt beschreven als de protogonon, de eerstgeborene, de aartsengel en ook de "Naam van God" (de Confusione Lingguarum 146).

Ook Spijt (tesjoevah) krijgt in de eerste eeuwse Joodse teksten Jozef en Asenath deze status. Deze status werd hen toegedicht omdat ze ons dichter naar God leidden.

Ook van Henoch werd gezegd dat hij op de Troon van Glorie, God's Troon, zou zitten (bv. 1 Henoch 45:3; zie ook 51:3, 55:4, 61:8, 62:2, 3, 5-6, 70:27). Henoch wordt ook opgennomen in de Hemel in 1 Henoch 71:1, 5. Henoch wordt ook de "Mensenzoon" en "Uitverkorene" genoemd in 1 Henoch hoofdstukken 37-71. Ook Henoch zat op een verheven Troon (3 Henoch 10:1). Henoch wordt zelfs "de mindere J.H.W.H" genoemd, met een duidelijke verwijzing naar Exodus 23:20-21 ("mijn naam is in hem,[/i]" 12:5). En in 2 Henoch 24:1-3 nodigt God Henoch uit om aan Zijn linker hand te zitten, waar zelfs de geheimen die engelen niet weten aan hem onthuld worden.  

Ook Mozes en Samu'el werden "Elohiem" genoemd; niet alleen driemaal in de T'NaCh (waar het ook gewoon "machtige" kan betekenen), maar ook in de Griekse tekst van Filo wordt Mozes "God" genoemd (theos). Mozes wordt het "perfecte model" genoemd voor anderen met goddelijke aspiraties. En in zijn commentaar op Deuteronomium 5:31 wordt van Mozes gezegd dat hij deel uitmaakt van God's Wezen, God's Natuur (tes heautou physeos). Volgens E. R. Goodenough in By Light, Light 223-34 wordt in teksten als Sac. 9-10, Prob. 43; Quaest. Exid. 2:29, 4; Mut. 19, 24-26, 127-28; Post. 28-30 Mozes vergoddelijkt (ik heb deze teksten zelf niet gechecked). Mozes werd in de Joodse teksten van Het Testament van Mozes beschouwd als iemand die al vanaf het begin van de wereld bestond (1:14; cf. 3:12); de meest perfecte leraar ter wereld. In de Exagoge van Ezechi'el zat ook Mozes op de Troon waar zelfs de sterren (plethos asteron) voor hem neerbogen (verzen 68-82) en verderop wordt gezegd: "hij zal de stervelingen berechten" (brabeuseis kai kathegese broton). Ook Malkitsedek, Jaho'el (die zelfs de naam van God draagt) en Micha'el werden met vergelijkbare termen beschreven. In de Dode Zee Rollen 11Q Melchizedek wordt Malkitsedek beschreen als "de elohiem die verrijst."
Dit is slechts een klein gedeelte (ik heb de voorbeelden uit Hurtado's boek "One Lord, One God" gehaald), maar het onderliggende principe is duidelijk: zonder het geloof in 1 God te verliezen, werden er allerlei entiteiten metaforisch als God of bijna-goddelijk beschreven. Dat betekende in het Jodendom absoluut niet dat ze daadwerkelijk werden gezien als God. De nagedachtenis aan hun voorbeeld is een krachtig exiler waarin we de stem en de bedoeling van God zien uitgedrukt. Ik heb hetzelfde een beetje met Mahatma Gandhi. God's bedoeling spreekt door de daden van tsadikiem (rechtvaardigen). Het IS God die spreekt via de daden van de rechtvaardigen. Via hen is er contact met de Onzichtbare Oneindige God.
Gezien de historische context is het niet ondenkbaar dat iets vergelijkbaars gebeurde in het Christendom. Het NT is binnen de context van dit Jodendom ontstaan: omstreeks dezelfde tijd en met een vergelijkbare terminologie. Jezus was voor vele Christenen het perfecte klankbord van God, zoals Mozes dat voor anderen was. De mobiele telefoon die verbinding heeft met de onzichtbare God, zodat we "God" tegen de telefoon zeggen, maar in werkelijkheid naar God aan de andere kant van de lijn verwijzen.

quote:

Nunc:
Dus nee, als verstandig mens kan ik zeer goed in de drie-eenheid geloven, want hoe meer ik in de bijbel lees, hoe meer bewijzen ik tegenkom. Bewijzen, overigens, die ik al vaker aan WTG-leden heb voorgelegd, zowel digitaal als persoonlijk, en op een hoop persoonlijke aanvallen na (zo vriendelijk zijn ze dus niet altijd!) en een hoop ontwijkgedrag, kreeg ik niet echt weerleggingen of argumenten waarom ik deze teksten verkeerd zou begrijpen (tenzij je: 'de drie-eenheid is heidens, en dus zie je het gewoon verkeerd' als serieuze weerlegging wilt aanmerken). De bijbel laat het duidelijk zien: Jezus is God, krijgt goddelijke aanbidding, zit op de troon van God, draagt de naam van God (JEHOVAH), etc.

Binnen de grenzen van de door jouw geciteerde verzen, lijkt het me vanuit het perspectief van Joodse Christenen uit de eerste eeuw niet noodzakelijk, noch voor de hand liggend, om Jezus als een persoon binnen een Goddelijke eenheid te zien.
Maar evenmin lijkt me de identificatie als Micha'el logisch. Paulus spreekt zich hier impliciet TEGEN uit als hij in Kolossensen 2:18-19 kritiek uit tegen hen die opgaan in engelenverering (threskeia ton angelon).

De (mijns inziens) meest realistische benadering zou simpelweg de gedachtegang volgen van Joodse bronnen ten tijde van Jezus. Heel Joods en heel eerste eeuws: precies wat de eerste Christenen waren.

quote:

Nunc:
De grote puzzel die dan overblijft, is hoe het precies kan. Hoe kunnen Vader (JEHOVAH) en Zoon (JEHOVAH) verschillend zijn terwijl er toch maar één God is? Dat is iets om lang en diep over na te denken. Maar je kunt niet, omdat het je niet op het eerste gezicht duidelijk is, de mogelijkheid afwijzen. De feiten wijzen ernaartoe, en daar zitten we gewoon aan vast.

Als je geen alternatief zoekt voor de lijn die het meest overeenstemt met het Joodse gedachtengoed van de eerste eeuw, is er m.i. geen enigma dat vereist dat Vader en Zoon als verschillende individuen binnen dezelfde God bestaan.
Is het weerlegbaar wat ik poneer? Zoniet, is het een werkbaar, realistisch en historisch onderbouwd concept?
« Laatst bewerkt op: december 31, 2009, 06:54:22 pm door Esther.bat.Mordechai »
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #83 Gepost op: december 31, 2009, 06:43:22 pm »

quote:

Knoalster schreef op 31 december 2009 om 10:53:
we komen niet in de hemel hoor ;)
slechts 144.000 zullen in de hemel komen en samen met Jezus regeren
anderen(ook niet JG) zullen op het aardse paradijs komen

O zo zien jullie dat.

quote:

geloven jullie trouwens wel in het koninkrijk van Jezus?

Ja zeker. Je bent deel aan Gods koninkrijk als je Jezus volgt. Dat is een rijk dat niet van deze wereld is.

quote:

en geloven verschillen idd ja, met de 3-eenheid wijs je niet genoeg eer naar God, maar verlaag je hem juist, en Jezus hemel je weer op.

geen enkel wezen is gelijk aan God, zelfs Jezus, zijn Zoon niet

Ik snap wat je zegt.

quote:

en ja al die verhalen over ik zie Jezus, ik geloof er niet zo in,
je kunt wel wat voelen van aanwezigheid,
heb zelf ook wel wat gehad, wat mogelijk zoiets was

maar het daadwerkelijk zien van, nee.

Waarom? Stefanus zag Jezus toch ook toen hij gesteningd werd? Zou Jezus vandaag zich niet meer laten zien? en Johannes had van die typische visioenen waarin hij het lam Gods zag. Paulus werd verblind toen Jezus hem aansprak. Dergelijke getuigenissen zijn van alle tijden.

Het zijn trouwens tegenwoordig vooral moslims die getuigen van het zien van Jezus in een droom of een visioen. Meestal in moslimlanden. Na dat ze hem gezien hebben worden ze een volgeling van Jezus. De meesten noemen zich dan christen, enkelen noemen zich gewoon moslims met een nieuwe geloofs belijdenis, namelijk "er is geen God dan Allah en Jezus is Zijn Zoon."

Er zijn moslimgebieden waar de enige christenen of messiasbelijdende moslims die er zijn allemaal op zo'n manier Jezus hebben leren kennen als hun redder.

quote:

Ach soms mag het hoor, leer ik weer wat woordenschat bij. Zo lang je het maar kort houdt ;)
« Laatst bewerkt op: december 31, 2009, 06:49:19 pm door gaitema »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #84 Gepost op: december 31, 2009, 06:50:09 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 31 december 2009 om 17:20:
Ik heb zojuist deze discussie gelezen. Ik ben geen Christen, evenmin heb ik me verdiept in de Triniteit, dus ik heb geen oordeel. Desondanks vraag ik me af of de Triniteit de meest voor de hand liggende oplossing is voor het enigma dat in dit draadje wordt geschetst.

ik wil er nu kort op reageren (alweer teveel online geweest) maar wil in het nieuwe jaar wel grondiger op je punten ingaan.

quote:

[...]

En hoe zit het met de volgende benadering: In het begin schiep God de Hemel en de Aarde. God schiep via Zijn woord (God zei "er is licht" en er was licht; God zei "Er moet midden in het water een gewelf komen dat de watermassa’s van elkaar scheidt" en zo vond het plaats,...). In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was (HN) God. Het was in het begin bij God; alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. Lees Genesis 1 en je ziet de perfecte uitleg van Johannes 1:1-3.
God zei "er is licht" en er was licht. In het woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen. Het woord is licht geworden; het woord is ook een gewelf geworden dat de watermassa's scheidt; het woord is ook de zaadvormende planten en bomen geworden; het woord is de lichten aan het hemelgewelf geworden en eveneens de grote zeedieren, alle krioelende levende wezens en allerlei gevleugeld gevogelte. Het woord is ook mens geworden: Jezus. Geen van allen is God, hoewel allen Zijn woord zijn geweest, waardoor alles is ontstaan, zonder welke niets is ontstaan van wat bestaat, bij God, en God zelf. Nu zijn het dieren geworden, vogels geworden, licht en duisternis geworden, Jezus geworden: niet God.
Een erg voor de hand liggende lezing, niet?

niet echt, ik ken 'm ook niet van de vroege kerkvaders die er toch dichter op stonden dan wij. Als ik je goed begrijp, stel je dat Gods Woord van alles is geworden bij de schepping. Maar dat is niet wat Johannes schrijft: Hij schrijft dat het Woord God is en bij God is. En verderop dat het Woord mens is geworden. Het gaat dus niet om 'woorden' in de zin van uitspraken, maar om iets, een identiteit, een entiteit, die Woord genoemd wordt.

quote:

[...]

Je kunt de uitspraak ook anders verstaan. Tomas zei tegen (αυτω) Jesus (niet over, περί, Jezus): "mijn Heer en mijn God!" Iemand zei tegen (αυτω) Jezus: "uw moeder en uw broers [staan buiten, jouw zoekend te spreken]." Betekent dit dat Jezus Zijn moeder en Zijn broers was, [buiten Zichzelf staande om Hemzelf te zoeken]? Het is mogelijk dat Tomas zich uitte TEGEN (αυτω) Jezus OVER God; de God van Jezus die Jezus heeft laten herrijzen. De uitspraak valt simpel te interpreteren als een lofuiting voor God Die Tomas' geliefde Meester heeft doen opstaan uit de dood. Tomas kwam tot besef dat God Zijn Zoon uit de dood heeft laten herrijzen, en geloofde.
dit zou misschien een mogelijkheid kunnen zijn, als er niet stond dat Thomas Jezus antwoordde. Nu is de meest natuurlijke interpretatie, dat Thomas dit tegen Jezus zegt, en niet tegen Jezus over God (en al de andere aanwijzingen).

quote:

[...]

Engelen worden ook als "God" aangesproken; zelfs in de T'NaCh. Niet noodzakelijkerwijs omdat ze God ZIJN, maar omdat ze God VERTEGENWOORDIGEN. Het feit dat engelen de enige wezens/personen zijn die naast de Almachtige Vader door de T'NaCh als "God" worden aangesproken, is overigens een interessant gegeven.

weet ik. Dit zou ook een argument van Jehovah's getuigen (wachttoren genootschap) kunnen zijn :)

Maar de teksten die ik aanstipte, zijn specifieker. Teksten over JHWH worden gebruikt om Jezus te beschrijven. Dat is veel sterker dan het gebruik van 'el' (of zelfs 'elohiem')

quote:

Het hanteren van gepersonificeerde attributen was een manier om over God's eigen krachten te spreken. Over de Torah werd als een persoon gesproken. In de Joodse teksten van De Wijsheid van Salomon werd de wijsheid vermenselijkt. De wijsheid werd als medeschepster beschouwd; ook zij zat zat op de troon van God, op de hoogte van alle Goddelijke kennis. Dat betekent niet dat ze God was; ze werd als God's hoogste functionaris beschouwd, de pure afspiegeling van de glorie van God, de spiegel waarin men de onzichtbare God kon zien. Als je haar zag, dan zag je God.
Op een vergelijkbare manier hanteerde Filo de Logos (het Woord van God). In Quaest. Genesis 2:62 noemt Filo de Logos "ton deuteron theon", wat het best vertaald kan worden als "de tweede god." Hij schrijft dat Adam naar de beeltenis van de Logos is geschapen, welke het rationele gedeelte van de menselijke ziel vertegenwoordigt. Soms is de Logos een engel, soms een mesites (tussenpersoon) tussen God en de mens. De Logos wordt beschreven als de protogonon, de eerstgeborene, de aartsengel en ook de "Naam van God" (de Confusione Lingguarum 146).

Ook Spijt (tesjoevah) krijgt in de eerste eeuwse Joodse teksten Jozef en Asenath deze status. Deze status werd hen toegedicht omdat ze ons dichter naar God leidden.

Ook van Henoch werd gezegd dat hij op de Troon van Glorie, God's Troon, zou zitten (bv. 1 Henoch 45:3; zie ook 51:3, 55:4, 61:8, 62:2, 3, 5-6, 70:27). Henoch wordt ook opgennomen in de Hemel in 1 Henoch 71:1, 5. Henoch wordt ook de "Mensenzoon" en "Uitverkorene" genoemd in 1 Henoch hoofdstukken 37-71. Ook Henoch zat op een verheven Troon (3 Henoch 10:1). Henoch wordt zelfs "de mindere J.H.W.H" genoemd, met een duidelijke verwijzing naar Exodus 23:20-21 ("mijn naam is in hem,[/i]" 12:5). En in 2 Henoch 24:1-3 nodigt God Henoch uit om aan Zijn linker hand te zitten, waar zelfs de geheimen die engelen niet weten aan hem onthuld worden.  

Ook Mozes en Samu'el werden ook "Elohiem" genoemd; niet alleen driemaal in de T'NaCh (waar het ook gewoon "machtige" kan betekenen), maar ook in de Griekse tekst van Filo wordt Mozes "God" genoemd (theos). Mozes wordt het "perfecte model" genoemd voor anderen met goddelijke aspiraties. En in zijn commentaar op Deuteronomium 5:31 wordt van Mozes gezegd dat hij deel uitmaakt van God's Wezen, God's Natuur (tes heautou physeos). Volgens E. R. Goodenough in By Light, Light 223-34wordt in teksten als Sac. 9-10, Prob. 43; Quaest. Exid. 2:29, 4; Mut. 19, 24-26, 127-28; Post. 28-30 Mozes vergoddelijkt (ik heb deze teksten zelf niet gechecked). Mozes werd in de Joodse teksten van Het Testament van Mozes beschouwd als iemand die al vanaf het begin van de wereld bestond (1:14; cf. 3:12); de meest perfecte leraar ter wereld. In de Exagoge van Ezechi'el zat ook Mozes op de Troon waar zelfs de sterren (plethos asteron) voor hem neerbogen (verzen 68-82) en verderop wordt gezged: "hij zal de stervelingen berechten" (brabeuseis kai kathegese broton). Ook Malkitsedek, Jaho'el (die zelfs de naam van God draagt) en Micha'el werden met vergelijkbare termen beschreven. In de Dode Zee Rollen 11Q Melchizedek wordt Malkitsedek beschreen als "de elohiem die verrijst."
Dit is slechts een klein gedeelte (ik heb de voorbeelden uit Hurtado's boek "One Lord, One God" gehaald), maar het onderliggende principe is duidelijk: zonder het geloof in 1 God te verliezen, werden er allerlei entiteiten metaforisch als God of bijna-goddelijk beschreven. Dat betekende in het Jodendom absoluut niet dat ze daadwerkelijk werden gezien als God. De nagedachtenis aan hun voorbeeld is een krachtig exiler waarin we de stem en de bedoeling van God zien uitgedrukt.

Hoe Jezus binnen de drie-eenheids leer gezien wordt, ligt ook dicht bij de personificatie-voorbeelden die jij aandraagt. Dat is zeker ook een deel van Wie Jezus is. Maar met de 'personificatie theorie' dek je niet alle bijbelteksten af, vandaar dat het slechts een onderdeel is, niet allesverklarend.

quote:

(..)

Binnen de grenzen van de door jouw geciteerde verzen, lijkt het me vanuit het perspectief van Joodse Christenen uit de eerste eeuw niet noodzakelijk, noch voor de hand liggend, om Jezus als een persoon binnen een Goddelijke eenheid te zien.
Maar evenmin lijkt me de identificatie als Micha'el logisch. Paulus spreekt zich hier impliciet TEGEN uit als hij in Kolossensen 2:18-19 kritiek uit tegen hen die opgaan in engelenverering (threskeia ton angelon).

wat betreft engelenverering geef ik je gelijk, alhoewel Paulus het natuurlijk niet over 'aartsengelenverering' heeft.

Citaat

De (mijns inziens) meest realistische benadering zou simpelweg de gedachtegang volgen van Joodse bronnen ten tijde van Jezus. Heel Joods en heel eerste eeuws: precies wat de eerste Christenen waren.

quote:

Als je geen alternatief zoekt voor de lijn die het meest overeenstemt met het Joodse gedachtengoed van de eerste eeuw, is er m.i. geen enigma dat vereist dat Vader en Zoon als verschillende individuen binnen dezelfde God bestaan.
Is het weerlegbaar wat ik poneer? Zoniet, is het een werkbaar, realistisch en historisch onderbouwd concept?
wat je voorstelt, komt heel dichtbij de drie-eenheid, maar is het net niet. Je 'model' komt echt een heel eind, maar Jezus wordt ook identiek gemaakt aan God, doordat oudtestamentische teksten over JHWH op Hem toegepast worden (sterker nog, er wordt gezegd dat ze er vanwege Jezus staan), en Jezus wordt ook door het zijn van de Eerste en de Laatste, expliciet aan God gelijkgesteld. Dus het is net één trapje hoger. Het is zeker ook een soort personificatie, alleen dan met wat extra's, namelijk dat de mens Jezus echt dat Goddelijk Woord is, en dat die 'personificatie' van Gods Woord nog net iets dichter/hechter bij/in God is, dan de door jou gegeven voorbeelden.

Maar je observaties zijn zeker sterk en ze dekken het overgrote deel van de gegevens uit het nieuwe testament over Jezus af. En hoe beter de theorie is, hoe minder gegevens er zijn die er niet onder vallen, en dus ook hoe minder tegenvoorbeelden er zijn.

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #85 Gepost op: december 31, 2009, 09:08:43 pm »
jij hebt je er heel diep in verdiept Esther,
veel kennis ook van het Grieks, paar dingen had ik al eerder gehoord maar zeker niet alle.

snap er echter niet veel van lol

voor mij is het echter wel al duidelijk genoeg, Jezus is niet God, ook niet gelijk aan God

ten 1e zit Jezus aan de rechterhand van God op de troon,
kan hij naast zichzelf zitten? nee

bidden is een serieuze gelegenheid, dus waarom zou Jezus dan gaan bidden naar zichzelf, zo serieus is dat niet, ook klinkt dat als een schizofreen, praten met meerdere stemmen in je hoofd

en ik kom ook weer op het feit van Joh 14:28: De Vader is meer als Ik,
duidelijk toch?

ook dat Jezus de kracht altijd ontvangt van God, en niet van zichzelf!

als Jezus een God is, waarom krijgt hij alle kracht dan van een ander?
zo machtig is hij dus niet(niet zo machtig als God)

maar Ester spreek je nou tegen de 3-eenheid, of voor de 3-eenheid?
tegen toch?

over de engelen dat je dat ook niet logisch lijkt,
in de Bijbel staat echter daar iets over:

So he has become better than the angels, to the extent that he has inherited a name more excellent than theirs.

5 For example, to which one of the angels did he ever say: “You are my son; I, today, I have become your father”? And again: “I myself shall become his father, and he himself will become my son”? 6 But when he again brings his Firstborn into the inhabited earth, he says: “And let all God’s angels do obeisance to him.”

sorry Gaitema dat het engels is hoor :P

in het 1e deel zegt God dat Jezus boven de engelen wordt gesteld, dat betekent dus dat Jezus gelijk stond aan de engelen, hij werd dus de aarstengel
ook staat er verderop: God zegt: Wie van de engelen zei God tegen: Jij bent mijn zoon en vandaag ben ik de Vader geworden

in Fillipenzen staat ook dat Jezus zichzelf niet gelijkstelde aan God.
''gave no consideration to a seizure, namely, that he should be equal to God.''

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #86 Gepost op: december 31, 2009, 09:14:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 december 2009 om 18:43:
[...]

O zo zien jullie dat.

[...]

Ja zeker. Je bent deel aan Gods koninkrijk als je Jezus volgt. Dat is een rijk dat niet van deze wereld is.

[...]

Ik snap wat je zegt.

[...]

Waarom? Stefanus zag Jezus toch ook toen hij gesteningd werd? Zou Jezus vandaag zich niet meer laten zien? en Johannes had van die typische visioenen waarin hij het lam Gods zag. Paulus werd verblind toen Jezus hem aansprak. Dergelijke getuigenissen zijn van alle tijden.

zo zien we dat idd ja.
Jezus koninkrijk is idd niet op aarde, maar regeert vanuit de hemel over de aarde ook

tja over Jezus die zich laat zien, nee sorry ben ik sceptisch over hoor,
hij is nu aan het regeren, zijn koninkrijk regeert al mocht je het nog niet weten

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #87 Gepost op: december 31, 2009, 09:20:25 pm »

quote:

Piebe schreef op 31 december 2009 om 16:07:
[...]

Dat is een hele terechte vraag. Bedenk je hierbij dat God over zijn zoon zei:

Ps 2,7
Ik zal van het besluit verhalen: De HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.

En in hetzelfde hoofdstuk lezen we:

'Kust de Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij  op de weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen.' (Ps 2,12)

Vertrouw jij op de Zoon Knoalster? Bewandel jij de weg die leidt naar geluk?

Wat Jezus anders bedoelde is denk ik een hele boel, zo zouden de oude en nieuwe zakken wijn voor het oude en het nieuwe verbond kunnen staan.

[...]

Waarom Jezus in gelijkenissen sprak? Het antwoord geeft hij zelf:

Mat 13,13
Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.

Jezus sprak in gelijkenissen omdat het volk figuurlijk blind en doof was en daar hebben sommigen nog steeds last van. Het is wijs van je om de discussie eens aan te gaan met andere christenen, want je zal in gaan zien dat de leerstellingen van de JGs niet waterdicht zijn.

ik geloof zeer zeker in Jezus en hij is zeer belangrijk, we bidden niet voor niets in de naam van Jezus, hij gaf het loskoopoffer voor ons
en ik doe mijn best om op de goede weg te wandelen, en geluk ik hoop dat ik dat mag krijgen

en die 1e versjes die je opbracht zegt ook al wat erover ja, dat Jezus niet God is

discussie aangaan met anderen is idd goed, het versterkt je eigen geloof,
omdat de 3-eenheid gewoon niet gesteunt wordt, en omdat de bijbel vol staat met dingen tegen de 3-eenheid

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #88 Gepost op: januari 01, 2010, 04:46:31 pm »
trouwens Joh 1:1 is verkeerd vertaald uit het grieks,
in werkelijk staat er:

''het Woord is een god'' (kleine letter idd)

god slaat waarschijnlijk dus op een engel, zoals ook duidelijk in bijbel staat,
nam God 1 engel die hij zijn Zoon noemde, Jezus dus

http://translate.google.n....htm%23Horner&sl=en&tl=nl

waardeloze vertaling van engels naar nederlands, aangeraden wordt om de originele te bekijken:

http://forananswer.org/To...rs%20and%20NWT.htm#Horner
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2010, 05:11:44 pm door Knoalster »

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #89 Gepost op: januari 01, 2010, 06:55:43 pm »

quote:

Knoalster:
maar Ester spreek je nou tegen de 3-eenheid, of voor de 3-eenheid?
tegen toch?

Ik neem geen standpunt in; ik ben Joods en geloof zelf niet in het NT. Ik benader het NT vanuit interesse en respect, maar niet vanuit geloof.

Persoonlijk vind ik het model van de Triniteit niet erg goed passen binnen het Joodse gedachtengoed van de eerste eeuw van waaruit het Christendom is ontstaan en ben benieuwd of er een beter model mogelijk is. Ook vind ik het opvallend dat er onder de vroege Christenen minder overeenstemming bestond omtrent de manier waarop Jezus moest worden gezien ten opzichte van de Vader (en de Heilige Geest), dan bij latere Christenen. Het lijkt er m.i. op dat het model van een Triniteit binnen het vroege Christendom nog niet volledig had wortelgeschoten. Het is volgens mij echter wel een werkend model; maar misschien niet het beste.

quote:

in het 1e deel zegt God dat Jezus boven de engelen wordt gesteld, dat betekent dus dat Jezus gelijk stond aan de engelen, hij werd dus de aarstengel
Is dat niet een beetje een voorbarige conclusie? Als Jezus boven de engelen wordt gesteld, betekent dit slechts dat Hij in een voorgaande situatie niet boven de engelen stond. Meer niet.

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #90 Gepost op: januari 01, 2010, 06:58:32 pm »
Nunc,

Jaho'el neemt in de Apocalyps van Avraham 11:1-4 de plaats van God in: waar in Dani'el 7:9, 10:5-6 en Ezechi'el 1:26-28 God de Persoon in kwesie is, daar neemt in de Apocalyps van Avraham 11:1-4 Jaho'el Zijn plaats in (zoals volgens het NT Jezus God's plaats inneemt in T'NaCh teksten). Ook, in 10:3-4, wordt Avraham gezegend en kracht gegeven door God's naam: Jaho'el. Jaho'el betekent "J.H.W.H en God." En Jaho'el beschrijft zichzelf eveneens als drager van God's naam. Met andere woorden: Jaho'el wordt synoniem gemaakt met God, met Zijn naam en beschreven als drager van Zijn naam.

Wat betreft het Woord van God: in de T'NaCh zelf rent het Woord van God als een persoon (Psalm 147:15), vetrekt vanuit God en keert terug naar God als vervuller van God's wil. Dan is het niet verwonderlijk als in de Joodse Targoemiem (Joodse religieuze Geschriften) God's bevel en Zijn handelingen worden weergegeven als uitgevoerd door Zijn Woord ("memra" is Aramees voor "woord" en komt van het werkwoord "amar", wat "spreken" betekent). Het memra was God's woord, maar werd ook beschreven als God zelf; het memra was een instrument in de schepping, maar het memra werd ook beschreven als een individu; het memra was er voor de schepping, vanaf het begin tot aan het laatste. Johannes volgde een Joods model.

Ik schrik er niet van als in Joodse oude teksten iemand aangesproken wordt alsof hij God is. Net als het memra, als Jaho'el, als Malkitsedek, als Mozes die allen als God werden geidentifceerd, is ook Jezus de verpersoonlijking van God's wil. Dat is aantoonbaar een Joods model. Maar van het feit dat de verpersoonlijking van God's wil aangesproken wordt als "God" en er T'NaCh-passages worden toegepast op hem, waarin God wordt vervangen door Zijn verpersoonlijking, kan niet worden afgeleid dat hij werkelijk God IS. God wordt aanbeden DOOR MIDDEL VAN hem. Hij is brief waarop we de woorden aan God richten.
De Torah is een geschenk van God. Omdat we God niet kunnen omhelzen, omhelzen we letterlijk de Torah. Omdat we God, onze Schepper die buiten ons bereik is, willen kussen, ontvangt de Torah onze kussen. De boodschapper ontvangt van ons God's naam; de Boodschapper ontvangt de omhelzingen, de kussen en smeekbeden, omdat we God willen kussen en omhelzen. Maar we weten dat de Boodschapper niet werkelijk God zelf is.

Hiermee is laten zien dat het geven van God's naam aan een malach (boodschapper) het Joodse model volgt; God's Woord is gelijkgesteld aan J.H.W.H en wordt tegelijk voorgesteld als God zelf, alsook een persoon buiten God, alsook een instrument in de schepping, bestaand vanaf het begin tot aan het laatste.
Dit komt overeen met de wijze waarop Jezus in de teksten van de Christelijke Canon wordt voorgesteld.

Nu de vraag: als de historische en geografische context waarin het NT is ontstaan deze terminologie gebruikt voor malachiem en personen die in werkelijkheid niet als God werden beschouwd, waarom zou de intentie van het NT dan afwijken?
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2010, 08:51:37 pm door Esther.bat.Mordechai »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #91 Gepost op: januari 01, 2010, 07:23:38 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 01 januari 2010 om 18:55:
Is dat niet een beetje een voorbarige conclusie? Als Jezus boven de engelen wordt gesteld, betekent dit slechts dat Hij in een voorgaande situatie niet boven de engelen stond. Meer niet.

En dat is al best wat.  Het idee leeft dat Jezus als het Woord van God dat bij God is en God is naar de omschrijving van Johannes 1 altijd bij God is geweest.

Ik vraag me af wat er in het beginchristendom allemaal voor ideeën waren. Volgens mij was er ook veel onduidelijk in die tijd.

Ik heb eens wat van opgepikt dat er een beeld heerste van de Christus Geest van God die je kan vervullen. En Jezus zou de gene zijn die vervult was van de Christus Geest en zo Gods Zoon kon genoemd worden. Net als trouwens het volk van God ook Gods Zoon genoemd wordt.

Helaas is er volgens mij niet veel meer van bekent van die periode.
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2010, 07:24:36 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #92 Gepost op: januari 01, 2010, 07:27:41 pm »

quote:

Knoalster schreef op 31 december 2009 om 21:14:
[...]

zo zien we dat idd ja.
Jezus koninkrijk is idd niet op aarde, maar regeert vanuit de hemel over de aarde ook

tja over Jezus die zich laat zien, nee sorry ben ik sceptisch over hoor,
hij is nu aan het regeren, zijn koninkrijk regeert al mocht je het nog niet weten

Ach ja, je bent niet de eerste die sceptisch is.

De vetgedrukte zin snap ik trouwens niet. Het klinkt dubbelzinnig. Je weet dat Hij regeert, maar toch mag je het niet weten  }:|

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #93 Gepost op: januari 01, 2010, 08:49:42 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 01 januari 2010 om 18:55:
[...]

nee dat is niet voorbarig,
Hebreeen 1:5 zegt: ''tegen wie van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Jij bent mijn Zoon, vandaag ben ik je Vader geworden''

dat betekent dus dat God over engelen praat, en daar 1 uit nam en als zijn Zoon zag, Jezus dus

@gaitema

dat had geen betrekking op mij, dat was voor het geval jullie nog niet wisten dat het koninkrijk van Jezus al regeert

en beetje laat maar ook nog @thorgrem

de uitkomst staat idd al vast, de Bijbel is overduidelijk over de 3-eenheid, het wordt niet gesteund
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2010, 08:50:46 pm door Knoalster »

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #94 Gepost op: januari 01, 2010, 09:05:13 pm »

quote:

Knoalster:
Hebreeen 1:5 zegt: ''tegen wie van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Jij bent mijn Zoon, vandaag ben ik je Vader geworden''
Dat is niet helemaal een juiste vertaling. De oorspronkelijke vertaling gebruikt de term ΓΕΓΕΝΝΗΚΑ "[ik] heb gegenereerd/verwekt", wat een Koine vertaling is van Psalm 2:7 waar het werkwoord ילדתיך wordt gebruikt met dezelfde betekenis ("ik heb je verwekt").

Bovendien zegt je passage binnen zijn context niet meer dan dat Jezus machtiger is geworden dan engelen tegen wie God [n]ooit heeft gezegd "je bent Mijn zoon; Ik heb je nu verwekt."
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2010, 09:14:54 pm door Esther.bat.Mordechai »

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #95 Gepost op: januari 01, 2010, 09:44:31 pm »
waar moet die foute vertaling dan zijn Esther?
ik denk laatste regel

de vers die ik ophaal laat wel degelijk zien dat hij slechts 1 van de engelen als zijn Zoon beschouwde, God heeft maar 1 Zoon, dus de engel waar hij over sprak moet Jezus wel zijn geweest

laat dus zien dat Jezus een engel is

en hoezo laat alleen zien dat Jezus machtiger is geworden dan engelen, daar gaat het toch ook om? dat hij de aartsengel is, en dat hij een engel is, want God sprak tegen engelen waar hij zijn Zoon uit nam

laat dus zien en dat Jezus een engel is, en dat Jezus wel boven de engelen staat, hij moet dus wel een aartsengel zijn geweest,
Michael dus

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #96 Gepost op: januari 01, 2010, 10:29:35 pm »

quote:

Knoalster:
waar moet die foute vertaling dan zijn Esther?
ik denk laatste regel
"vandaag ben ik je vader geworden" moet zijn "vandaag heb ik je voortgebracht"

quote:

Knoalster:
de vers die ik ophaal laat wel degelijk zien dat hij slechts 1 van de engelen als zijn Zoon beschouwde...

Dan lees je iets in de tekst dat er niet staat.

quote:

Knoalster:
God heeft maar 1 Zoon, dus...
Huh? Exodus 4:22: "dit zegt de J.H.W.H: Israël is mijn zoon, mijn eerstgeboren zoon.

Exodus 4:23: "Ik heb je bevolen Mijn zoon [Israel] te laten gaan om mij te vereren, maar dat heb je geweigerd. Daarom zal ik je eerstgeboren zoon doden"

Hosea 11:1: "Toen Israël nog een kind was, had Ik het lief; en uit Egypte heb Ik Mijn zoon (Israel) weggeroepen."

I Kronieken 22:9-10: "want zijn naam zal Sj'lomo zijn, en Ik zal vrede en stilte over Israel geven in zijn dagen. Die zal Mijn Naam een huis bouwen, en die zal Mij tot een zoon zijn, en Ik hem tot een Vader."

2 Samuel 7:14: "Ik zal hem [Sh'lomo] zijn tot een Vader, en hij [Sh'lomo] zal Mij zijn tot een zoon; dewelke als hij misdoet, zo zal Ik hem met een mensenroede en met plagen der mensenkinderen straffen."

En zo meer...

quote:

dus de engel waar hij over sprak moet Jezus wel zijn geweest laat dus zien dat Jezus een engel is
Nee, dat lees je erin. Zelfs indien je Jezus als een engel zou beschouwen, valt het tegendeel eenvoudig te verdedigen, namelijk dat andere engelen ook God's zonen kunnen zijn. Job 1:6: "Er was nu een dag, toen de kinderen van God kwamen, om zich voor J.H.W.H te stellen, dat de Satan ook in het midden van hen kwam."
Maar we hoeven het tegendeel niet te verdedigen, aangezien uit jouw passage niet volgt dat Jezus een engel is geweest (zie mijn vorige post).

quote:

En hoezo laat alleen zien dat Jezus machtiger is geworden dan engelen, daar gaat het toch ook om? dat hij de aartsengel is, en dat hij een engel is, want God sprak tegen engelen waar hij zijn Zoon uit nam
laat dus zien en dat Jezus een engel is, en dat Jezus wel boven de engelen staat, hij moet dus wel een aartsengel zijn geweest,
Michael dus
Dat lees je erin. "Lager dan de engelen" betekent dat Hij geen engel was. "Hoger dan de engelen" betekent dat Hij geen engel was. En in geen geval moet uit jouw passage worden geconcludeerd dat Jezus een engel was.

Knoalster

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #97 Gepost op: januari 01, 2010, 10:49:32 pm »
Israel als zoon is heel wat anders als Jezus als Gods Zoon,
geen enkel mens ziet Israel als een Gods zoon, Jezus wel

en mijn post laat wel degelijk zien dat Jezus een engel was:

''tegen wie van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Jij bent mijn Zoon, vandaag heb ik je voortgebracht''

lees dat nou eens goed, daar zie je dat God praat over een engel, de enige engel tegen wie hij zegt: Jij bent mijn Zoon!

aangezien Jezus Gods Zoon is, betekent het dus dat God hier praat over de engel Jezus

dat valt er duidelijk in te lezen hoor

en dat je aanhaalt dat engelen ook kinder van God worden genoemd, zegt alleen maar dat Jezus dus ook een engel is, wat hij idd ook is!

dat Jezus een engel is staat duidelijk in Hebreeen 1:5,6
Jezus was in zijn tijd op aarde geen engel meer, hij stond dus lager als de engelen, maar in zijn tijd in de hemel was hij hoger als de engelen,
terwijl hij een engel zelf was? dat betekent dus dat hij de belangrijkste engel was, de aartsengel, en dat is Michael

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #98 Gepost op: januari 01, 2010, 11:28:17 pm »

quote:

Knoalster:
''tegen wie van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Jij bent mijn Zoon, vandaag heb ik je voortgebracht''
Het antwoord kan bv. zijn: Aan geen enkele engel. Hij heeft alleen tegen Jezus gezegd "Jij bent Mijn Zoon."
De context suggereert namelijk een retorische vraag.

quote:

lees dat nou eens goed, daar zie je dat God praat over een engel, de enige engel tegen wie hij zegt: Jij bent mijn Zoon!...
Je gevolgtrekking klopt niet, aangezien je conclusie alleen werkt indien je bij voorbaat aanneemt dat Jezus een engel is. Waarom zou je dat doen?

quote:

En dat je aanhaalt dat engelen ook kinder van God worden genoemd, zegt alleen maar dat Jezus dus ook een engel is, wat hij idd ook is!
Nee. Het zou alleen betekenen dat de engelen kinderen van God zijn. Niet dat Jezus, Die ook een Kind van God is, dus een engel is.

Misschien dat je alvast kunt ingaan op Paulus' kritiek op engelen-verering. Ook aartsengelen vallen in de catagorie "engelen."
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2010, 11:38:56 pm door Esther.bat.Mordechai »

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
Triniteit en WTG
« Reactie #99 Gepost op: januari 02, 2010, 12:01:07 am »
Hopelijk is deze post niet ondergesneeuwd door de rest van de discussie. Ik heb geen haast hoor, maar ben gewoon benieuwd naar de reactie:

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 01 januari 2010 om 18:58:
Nunc,

Jaho'el neemt in de Apocalyps van Avraham 11:1-4 de plaats van God in: waar in Dani'el 7:9, 10:5-6 en Ezechi'el 1:26-28 God de Persoon in kwesie is, daar neemt in de Apocalyps van Avraham 11:1-4 Jaho'el Zijn plaats in (zoals volgens het NT Jezus God's plaats inneemt in T'NaCh teksten). Ook, in 10:3-4, wordt Avraham gezegend en kracht gegeven door God's naam: Jaho'el. Jaho'el betekent "J.H.W.H en God." En Jaho'el beschrijft zichzelf eveneens als drager van God's naam. Met andere woorden: Jaho'el wordt synoniem gemaakt met God, met Zijn naam en beschreven als drager van Zijn naam.

Wat betreft het Woord van God: in de T'NaCh zelf rent het Woord van God als een persoon (Psalm 147:15), vetrekt vanuit God en keert terug naar God als vervuller van God's wil. Dan is het niet verwonderlijk als in de Joodse Targoemiem (Joodse religieuze Geschriften) God's bevel en Zijn handelingen worden weergegeven als uitgevoerd door Zijn Woord ("memra" is Aramees voor "woord" en komt van het werkwoord "amar", wat "spreken" betekent). Het memra was God's woord, maar werd ook beschreven als God zelf; het memra was een instrument in de schepping, maar het memra werd ook beschreven als een individu; het memra was er voor de schepping, vanaf het begin tot aan het laatste. Johannes volgde een Joods model.

Ik schrik er niet van als in Joodse oude teksten iemand aangesproken wordt alsof hij God is. Net als het memra, als Jaho'el, als Malkitsedek, als Mozes die allen als God werden geidentifceerd, is ook Jezus de verpersoonlijking van God's wil. Dat is aantoonbaar een Joods model. Maar van het feit dat de verpersoonlijking van God's wil aangesproken wordt als "God" en er T'NaCh-passages worden toegepast op hem, waarin God wordt vervangen door Zijn verpersoonlijking, kan niet worden afgeleid dat hij werkelijk God IS. God wordt aanbeden DOOR MIDDEL VAN hem. Hij is brief waarop we de woorden aan God richten.
De Torah is een geschenk van God. Omdat we God niet kunnen omhelzen, omhelzen we letterlijk de Torah. Omdat we God, onze Schepper die buiten ons bereik is, willen kussen, ontvangt de Torah onze kussen. De boodschapper ontvangt van ons God's naam; de Boodschapper ontvangt de omhelzingen, de kussen en smeekbeden, omdat we God willen kussen en omhelzen. Maar we weten dat de Boodschapper niet werkelijk God zelf is.

Hiermee is laten zien dat het geven van God's naam aan een malach (boodschapper) het Joodse model volgt; God's Woord is gelijkgesteld aan J.H.W.H en wordt tegelijk voorgesteld als God zelf, alsook een persoon buiten God, alsook een instrument in de schepping, bestaand vanaf het begin tot aan het laatste.
Dit komt overeen met de wijze waarop Jezus in de teksten van de Christelijke Canon wordt voorgesteld.

Nu de vraag: als de historische en geografische context waarin het NT is ontstaan deze terminologie gebruikt voor malachiem en personen die in werkelijkheid niet als God werden beschouwd, waarom zou de intentie van het NT dan afwijken?