quote:
Hendrik-NG schreef op 13 januari 2010 om 20:01:[...]
Ook Paulus erkent dat hij de (volledige) wijsheid niet in pacht heeft:
1 Kor 13:8 De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 13:9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 13:10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 13:11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 13:12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13:13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.
Beste Hendrik-NG, weet je wel zeker dat Paulus zichzelf daarmee bedoelde en niet veel meer zijn gehoor die nog onder de wet waren?
Elders schreef hij immers:
Gal 1,11Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk door mij verkondigd is, niet is naar de mens.
Hiermee zegt hij dat God hem een geheim had toevertrouwd wat hij de broeders bekend maakte. Daaruit blijkt dat Paulus meer wist dan de andere broeders en het lijkt me daarom stug dat de apostel zichzelf bedoelde.
2 Petr 3,15En acht de lankmoedigheid van onze Heere voor zaligheid; gelijk ook onze geliefde broeder Paulus,
naar de wijsheid, die hem gegeven is, u geschreven heeft;
Wel opvallend eigenlijk dat uitgerekend Petrus dit zei, aangezien hij ongeletterd was. De apostel had de brieven dus niet gelezen, maar wist wel wat er in stond. Dat is iets om over na te denken nietwaar?
Petrus stelt dat de wijsheid Paulus
gegeven is (uiteraard door God) en daardoor lijkt het me zeer onaannemelijk dat Paulus zichzelf als apostel bedoelde als zijnde onwetend. Volgens mij beeldde hij veel de eerste Adam onder het oude verbond uit. Sowieso begreep Petrus alles, want dat had Jezus nadrukkelijk belooft.
Joh 14,26Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam,
Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
Paulus was hier niet bij, maar je begrijpt mijn punt. Indien Paulus slechts de helft begreep zou hij dat nooit over hem gezegd hebben.
Ik bedoel dit niet aanvallend naar jou toe overigens, maar ik hoop dat je er eens over nadenkt!