Hoewel ik altijd geroepen heb dat de CU oppositie zou moeten blijven voeren, en het me ook achteraf lijkt dat dat een stuk beter zou zijn geweest, snap ik niet zo goed waarom je ze op alleen euthanasie en abortus afrekent.
Hoewel medische ethiek en bescherming van het leven altijd belangrijke onderdelen van de christelijke politiek zijn geweest, is dat toch niet het enige? Hoe zit het met de zorg voor armen en verdrukten, weduwen en wezen, vervolgden wereldwijd, bevorderen van vrede en veiligheid, verdeling van rijkdom, rentmeesterschap over de natuur, et cetera, et cetera? Nu heb ik niet de illusie dat de CU op een van die punten wel iets bereikt heeft, of had kunnen bereiken, maar ik zou niet weten waarom je uit de regering zou moeten blijven vanwege bepaalde wetgeving die lang geleden is aangenomen?
Een daling van het abortuscijfer op een korte termijn als 4 jaar is nogal naief. Ten eerste is dat cijfer in NL al behoorlijk laag, in verhouding tot buurlanden, daarnaast hangt zoiets vooral samen met lange termijn voorlichting en opvoeding. Als de CU daarin iets bereikt zou hebben, dan valt dat misschien over 10 jaar terug te vinden in de cijfers. Zulk magnetrondenken is leuk voor populistische schreeuwpartijen, maar ik hoop toch dat je dat niet van de CU verwacht?