Auteur Topic: Jubileum Christenunie; tijd voor een feestje?  (gelezen 10425 keer)

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
Jubileum Christenunie; tijd voor een feestje?
« Gepost op: januari 20, 2010, 03:38:05 pm »
Afgelopen zaterdag stond in het ND een groot artikel over het aanstaande jubileum van de Christenunie. Daarbij werd vooral ingegaan op onverkwikkelijkheden uit het verleden. Toen moest ik denken aan de periode dat ik zelf nog enthousiast lid was. Dat heb ik beëindigd in 2007.

Nog altijd ben ik enigszins verbijsterd dat de Christenunie regeert, zonder dat het iets heeft betekend voor de belangrijkste doelgroepen van deze partij, namelijk het ongeboren leven, en de oudere mensen op wie euthanasie wordt toegepast. We hebben het dan over ca. 30.000 en 6.000 levensbeëindigingen, per jaar!

Nu snap ik best dat het voor een kleine partij moeilijk is een bestaande praktijk totaal om te buigen. Maar gezien het feit dat het hier om (kwetsbaar!) leven gaat en er nauwelijks andere partijen zijn die hiervoor opkomen, heb ik me verbaasd over het gemak waarmee de Christenunie is gaan regeren. Zeg nou zelf, in het licht van ca. 36.000  levensbeëindigingen per jaar zijn kwesties als het trouwen van homoparen door de ambtenaar van de burgerlijke stand, dijkversterking en het kindgebondenbudget relatieve bagatellen.

Ik snap ook goed dat het niet realistisch is te veronderstellen dat er op de abortus- en euthanasie-praktijk geen grote omwentelingen te verwachten zouden zijn. Die had ik ook niet. Ik had wel verwacht dat er minstens een kleine afname zou zijn, bijvoorbeeld van 5 of 10% lagere aantallen. Helaas is het daar niet van gekomen. Daarom mijn vraag: Wat heeft het ongeboren leven, of wat heeft een oudere medeburger op wie mogelijk euthanasie wordt toegepast, er aan dat de Christenunie (mee) regeert. Ik denk helemaal niets.

Dus daarom de vraag: tijd voor een feestje?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2010, 04:01:03 pm »
Tijd voor een feestje?? Wat mij betreft niet.

Ik zie niet hoe ze iets aan het abortuspercentage kunnen veranderen. Dat is voor mij geen echte reden om niet te willen feesten.

Maar laat ze eerst Balkenende eens op zijn knieeen door het stof kruipen ivm het Irak-rapport. Slappe hap! Ik denk er nog steeds ernstig over om mijn lidmaatschap op te zeggen. Iedereen vond die Weapons-of-mass-destruction dreiging flauwekul, behalve de ministerraad. Nu is er na jaaaaaren een rapport dat precies dat zegt, en gaat Balkenende (niet gehinderd door enige nuchtere correctie van de CU) doen alsof het een bliksemslag bij heldere hemel is.
Eigenlijk is het defensiestandpunt van de CU sowieso een minpunt, maar tot nog toe kon ik er mee leven.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2010, 04:03:49 pm »
Hoewel ik altijd geroepen heb dat de CU oppositie zou moeten blijven voeren, en het me ook achteraf lijkt dat dat een stuk beter zou zijn geweest, snap ik niet zo goed waarom je ze op alleen euthanasie en abortus afrekent.

Hoewel medische ethiek en bescherming van het leven altijd belangrijke onderdelen van de christelijke politiek zijn geweest, is dat toch niet het enige? Hoe zit het met de zorg voor armen en verdrukten, weduwen en wezen, vervolgden wereldwijd, bevorderen van vrede en veiligheid, verdeling van rijkdom, rentmeesterschap over de natuur, et cetera, et cetera? Nu heb ik niet de illusie dat de CU op een van die punten wel iets bereikt heeft, of had kunnen bereiken, maar ik zou niet weten waarom je uit de regering zou moeten blijven vanwege bepaalde wetgeving die lang geleden is aangenomen?

Een daling van het abortuscijfer op een korte termijn als 4 jaar is nogal naief. Ten eerste is dat cijfer in NL al behoorlijk laag, in verhouding tot buurlanden, daarnaast hangt zoiets vooral samen met lange termijn voorlichting en opvoeding. Als de CU daarin iets bereikt zou hebben, dan valt dat misschien over 10 jaar terug te vinden in de cijfers. Zulk magnetrondenken is leuk voor populistische schreeuwpartijen, maar ik hoop toch dat je dat niet van de CU verwacht?
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2010, 04:05:53 pm door Pooh »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2010, 04:50:57 pm »
Hoezo 25 jaar CU? Ze willen toch niet zeggen dat ze de tijd van GPV meenemen in hun 25 jaar? Want dat was een geheel andere partij dan deze CU.
Volgens mij bestaat de CU nog niet zo lang en zouden ze gewoon kunnen samen gaan met de CDA. Daarin is nog maar weinig verschil.
Dus tijd voor een feestje? Lijkt me niet. Eerder tijd voor een rouw samenkomst om wat verloren is gegaan.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2010, 05:00:38 pm »

quote:

joepie schreef op 20 januari 2010 om 16:50:
Hoezo 25 jaar CU? Ze willen toch niet zeggen dat ze de tijd van GPV meenemen in hun 25 jaar? Want dat was een geheel andere partij dan deze CU.
Wie heeft het over 25 jaar? :? De CU bestaat binnenkort 10 jaar.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 20, 2010, 05:57:56 pm »
Gefeliciteerd CU. Voor mij als CDA'er is het zeker tijd voor een feestje. Nog nooit hebben we een partij gehad die eigenlijk net is als een eigen afdeling binnen de eigen partij, een soort van vazal-partij. Een leuke toevoeging van 6 zetels.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2010, 06:02:55 pm »

quote:

joepie schreef op 20 januari 2010 om 16:50:
Dus tijd voor een feestje? Lijkt me niet. Eerder tijd voor een rouw samenkomst om wat verloren is gegaan.
Wat is er precies verloren gegaan (behalve de naam)?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2010, 08:36:57 pm »

quote:

elle schreef op 20 januari 2010 om 16:01:
Tijd voor een feestje?? Wat mij betreft niet.

Ik zie niet hoe ze iets aan het abortuspercentage kunnen veranderen. Dat is voor mij geen echte reden om niet te willen feesten.

Maar laat ze eerst Balkenende eens op zijn knieeen door het stof kruipen ivm het Irak-rapport. Slappe hap! Ik denk er nog steeds ernstig over om mijn lidmaatschap op te zeggen. Iedereen vond die Weapons-of-mass-destruction dreiging flauwekul, behalve de ministerraad. Nu is er na jaaaaaren een rapport dat precies dat zegt, en gaat Balkenende (niet gehinderd door enige nuchtere correctie van de CU) doen alsof het een bliksemslag bij heldere hemel is.
Eigenlijk is het defensiestandpunt van de CU sowieso een minpunt, maar tot nog toe kon ik er mee leven.
Ik HEB het lidmaatschap recent opgezegd. CU is een slappe en zwakke partij, heeft vrijwel niets klaar gespeeld en het het evangelie van Christus te grabbel gegooid. Dit o.a. op de terreinen van euthanasie, abortus en ook zeker godslastering. Ik zal geen SGP stemmen, maar daar heb ik toch duizend keer meer waardering voor inmiddels. Dus....ik stem niet meer...
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2010, 08:37:24 pm door grondig christelijk »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2010, 09:46:41 pm »
Zo somber als GC ben ik nog niet maar het is waar dat ze weinig klaar gemaakt hebben en regeringsdeelname was niet het meest briljante  plan. Maar goed ze zitten nu in het schuitje en zullen mee moeten varen. Gelukkig breekt JP zelf al het nodige af dus misschien is het wel snel afgelopen. Maar een feestje? Nee niet echt.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 21, 2010, 12:13:58 am »

quote:

Zwever schreef op 20 januari 2010 om 18:02:
[...]

Wat is er precies verloren gegaan (behalve de naam)?

Nou eh, ze zijn niet meer gereformeerd, ze zijn ook evangelisch, er zijn leden die ook lid zijn van de RKK, ze zijn ook nog reformatorisch,....
Ofwel: er zijn geen zuilen meer en daar hebben ze aan meegewerkt door samen te gaan met de RPF en open te staan voor katholieken.
Blijkt ook nog dat ze homo's niet weren in hun partij en wat andere opvattingen hebben over sommige van oorsprong gereformeerde stokpaardjes.
Zomaar een eerst reactie.

Een feestje?
Ja, we vieren dat we sinds 10 jaar geen verschil meer zien tussen CDA en CU.
We vieren ook dat we sinds een aantal jaren een kabinet hebben met een tweeling en een eenling.
CU voegt mi weinig toe aan het politieke bestel, ze zouden net als bij de omroepen wat clubjes op één hoop moeten gooien.
Maakt het stemmen ook eenvoudiger.
voorstel:
SGP blijft SGP
CDA en CU wordt CDU
PVDA en SP wordt SPvdA
PVV en Verdonk wordt VPVV
Partij voor de dieren en GroenLinks wordt Groen Dier
D66 en de VVD gaan verder als IN Individueel Nederland
Mail me maar als je wat wilt weten

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 21, 2010, 09:35:10 am »

quote:

okidoki schreef op 21 januari 2010 om 00:13:
[...]

Nou eh, ze zijn niet meer gereformeerd, ze zijn ook evangelisch, er zijn leden die ook lid zijn van de RKK, ze zijn ook nog reformatorisch,....
Ofwel: er zijn geen zuilen meer en daar hebben ze aan meegewerkt door samen te gaan met de RPF en open te staan voor katholieken.
Blijkt ook nog dat ze homo's niet weren in hun partij en wat andere opvattingen hebben over sommige van oorsprong gereformeerde stokpaardjes.
Dat deel lijkt me wel behoorlijk reden voor een feestje!
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2010, 09:35:18 am door Pooh »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 21, 2010, 09:49:14 am »

quote:

Pooh schreef op 21 januari 2010 om 09:35:
[...]

Dat deel lijkt me wel behoorlijk reden voor een feestje!
Yep. Maar politiek gezien doen ze mij weinig.
Mail me maar als je wat wilt weten

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 21, 2010, 11:18:26 am »
Zowel vanuit de RPF als vanuit het GPV werd sterk de nadruk gelegd op de beschermwaardigheid van het leven. Daarin waren deze partijen, met de SGP, uniek. Natuurlijk waren er ook andere belangrijke zaken, kort samen te vatten onder de groepen ‘weduwen en wezen’. Maar de medisch-ethische thema’s waren dominant, en vanuit de achtergrond van beide partijen logisch.

Datzelfde zie je terug in de verkiezingsprogramma’s van de Christenunie. Dat betekent dat je op een dergelijk belangrijk thema iets moet binnenhalen, wil regeringsdeelname verantwoord zijn. In feite heeft de Christenunie (en voorlopers) altijd geroepen dat het kwetsbare leven bij deze partij veilig geborgd is. Dan verwacht ik inderdaad niet, gezien de 6 zetels, dat er van een radicale omezwaai sprake is bij regeringsdeelname. Ik verwacht wel dat er een maatregel wordt ingevoerd die het aantal voortijdig beëindigde levens (ca. 36.000 per jaar), vermindert. Ook als is het maar met enkele procenten. Maar nee, omwille van regeringsdeelname heeft de Christenunie haar meest kwetsbare achterban verraden.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 21, 2010, 04:05:02 pm »
Ik heb zeer veel waardering voor de ChristenUnie,
benevens haar bewindslieden en kamerleden.

Edoch, waarom niet samengewerkt c.q. samengegaan met het getalswaardig
sterkere CDA?

In die fractie zitten n.b. ook lieden (o.a. Eddy Bilder, Jan Schinkelshoek)
die een klaarder principiëel laten horen dan de CU!!!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 21, 2010, 04:10:12 pm »
In mijn opinie moet je elke gelegenheid aangrijpen voor een feestje. En ik vind dat de overheid dat zou moeten stimuleren.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2010, 04:10:31 pm door Mellon »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 21, 2010, 11:18:48 pm »
En nu even concreet: Onlangs riep Rouvoet vlgs het ND lokale politici op het CU-succes in de regering meer uit te dragen:

quote:

Hij noemt als voorbeeld het drugsbeleid. ,,Na jarenlang gedoogbeleid is er onder dit kabinet een kentering gekomen in het drugs- en alcoholbeleid: coffeeshops in de nabijheid van scholen moeten dicht, alcoholgebruik onder jongeren wordt drastisch aangepakt door scherpere leeftijdscontrole, een reclameverbod tot 21:00 uur en strafbaarstelling van alcoholbezit onder de zestien.''

Fietsroutes
Ook de aanpak van knelpunten in het openbaar vervoer en de aanleg van fietsroutes noemt Rouvoet ,,herkenbare ChristenUnie-accenten'', net als geld voor uitstapprogramma's voor prostituees en de opvang van tienermoeders.

Stellen al deze punten nu echt niets voor?

Ter aanvulling:
In de brief, te lezen op de CU-website, schrijft Rouvoet:

quote:

Speerpunt 1: Betrokken, bloeiende samenleving

We hebben geld vrijgespeeld voor kwetsbare groepen, zoals voor de opvang van tienermoeders via centrumgemeenten, voor uitstapprogramma's voor prostituees en voor schuldhulpverlening door vrijwilligersorganisaties. Ook worden overal de Centra voor Jeugd en Gezin ingericht en is er heel veel aandacht voor opvoedondersteuning gekomen. Jeugd en Gezin, vanouds een speerpunt van de ChristenUnie, staat op de kaart!

Speerpunt 2: Duurzame leefomgeving

Heel veel knelpunten in het regionale Openbaar vervoer worden aangepakt, en er is 25 miljoen vrijgemaakt voor de aanleg van fietsroutes. Ook worden andere infrastructurele knelpunten aangepakt, onder andere bij de vaarwegen. Herkenbare ChristenUnie-accenten!

Speerpunt 3: Dienstbare, betrouwbare overheid

Na jarenlang gedoogbeleid is er onder dit kabinet een kentering gekomen in het drugs- en alcoholbeleid: coffeeshops in de nabijheid van scholen moeten dicht, alcoholgebruik onder jongeren wordt drastisch aangepakt door scherpere leeftijdscontrole, een reclameverbod tot 21:00 en strafbaarstelling van alcoholbezit onder de 16. Ook wordt in steeds meer gemeenten een blowverbod in de openbare ruimte ingevoerd: ooit begonnen met een ChristenUnie-motie in de Tweede Kamer, nu terugkerend in het kabinetsbeleid. Tot slot is de Winkeltijdenwet aangescherpt. De effecten worden al zichtbaar, zoals onlangs in de gemeente Westland.
En daarnaast: hoe christelijk is het om voor je (politieke) verantwoordelijkheid weg te lopen als je de mogelijkheid krijgt mede het land te regeren?
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2010, 11:21:56 pm door Mezzamorpheus »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 30, 2010, 01:22:34 pm »
Ik vraag me toch af welke conclusie ik eraan moet verbinden dat ik tot nu toe geen antwoord gekregen heb...  O-)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 30, 2010, 02:50:18 pm »
Grote vraag is of het meeregeren is wat de CU doet. Die paar dingetjes die Rouvoet noemt zouden net zo goed van het CDA kunnen zijn. Ze kunnen het nu uitvoeren omdat ze niet met VVD en D66 in het kabinet zitten maar dat is het dan ook wel. Middelkoop is pispaal op defensie, op V&W mag een staatssecretaris de klappen vangen voor Eurlings. En de jeugdzorg is nog altijd een even grote bureaucratie als voorheen waar je blij mag zijn als je hulp krijgt. Nee het is nog steeds geen feestje en politiek verantwoordelijkheid nemen komt pas als ze 1/3 van het kabinet uitmaken.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2010, 02:50:57 pm door dingo »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 30, 2010, 03:32:35 pm »
Meeregeren is toch heel iets anders dan oppositie voeren.Het laatste deden ze mi zeker beter,het eerste komt onvoldoende uit de verf en er zijn pijnlijke blunders gemaakt door meerdere bewindslieden.

Nee geen tijd voor een feestje,werk aan de winkel.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 30, 2010, 11:05:20 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 30 januari 2010 om 15:32:
Meeregeren is toch heel iets anders dan oppositie voeren.Het laatste deden ze mi zeker beter,het eerste komt onvoldoende uit de verf en er zijn pijnlijke blunders gemaakt door meerdere bewindslieden.
Ik denk dat voor elke partij regeren moeilijker is; je moet immers compromissen sluiten.

Inderdaad maken de CU-bewindslieden niet zo'n sterke indruk. Rouvoet blijft steken in de bureaucratie, Van Middelkoop doet meerdere onhandige uitspraken (en ligt blijkbaar minder goed binnen defensie); Huizinga doet het eigenlijk nog het best (een kraakbare OV-chip, geërfd van je voorgangers, daar doe je weinig tegen).
Ze hebben natuurlijk ook weinig ervaring met besturen. Een departement leiden lijkt me anders dan een kamerfractie leiden.

Van een 6-zetelpartij mag je in een coalitie eigenlijk niet verwachten dat ze puur christelijke punten kan scoren. En RPF en GPV hebben in de oppositie toch ook niets bereikt?

Kortom:
Dát CU meeregeert is beter dan (enkele jaren geleden) verwacht.
Hóe CU meeregeert is zoals te verwachten viel.
as blunt as Ockham's razor

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 30, 2010, 11:09:35 pm »
En de concrete punten die ik citeer worden volkomen genegeerd....

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 30, 2010, 11:41:27 pm »

quote:

Speerpunt 1: Betrokken, bloeiende samenleving

Ik ben benieuwd hoe men dit wil gaan meten. Ik denk als je een enquête houd onder de Nederlandse bevolking dat men aan zal geven dat het allemaal nog slechter is geworden. Ja, natuurlijk op enkele plaatsjes waar er veel tijd en voornamelijk ontzettend veel geld in is gepompt zal er verbetering waarneembaar zijn, maar over de hele lijn geloof ik er helemaal niets van dat er vooruitgang is geboekt.

Jeugdzorg is nog steeds een belabberd zooitje bureaucraten enz enz.

quote:

Speerpunt 2: Duurzame leefomgeving

Het openbaar vervoer is hier enkel achteruitgegaan, de toestand bij de NS is te vergelijken met die van een gemiddeld oostblokland waneer het weer eens gesneeuwd heeft, of er blaadjes gevallen zijn of als het vriest of wanneer er een groot evenement is.

quote:

Speerpunt 3: Dienstbare, betrouwbare overheid

Overheid in 1 zin met dienstbaar en betrouwbaar. Ik ben benieuwd wat de gemiddelde Nederlander vindt. Natuurlijk is het erg leuk om onderzoekjes te doen waarvan de uitkomst al vast staat omdat de opdrachtgever het Rijk is, maar ik ben wel benieuwd naar echte onderzoeken.

Zoals een ander ook al zei, voor dit alles had de CU niet hoeven meeregeren, dat had het CDA ook wel kunnen doen. Laat de CU maar eens met concrete bewijzen komen dat zij het voor elkaar hebben gekregen dat er iets verbeterd is en ook constructief verbeterd.

Ik vind Rouvoet best een geschikt politiek leider van de CU en ook best een capabel politicus, maar de taak die hij nu heeft, daar bakt hij niets van. Althans, het komt niet uit de verf. Diegene op defensie kan ik eigenlijk niet serieus nemen.

Maar volgens mij doet de CU het in de peilingen helemaal niet zo slecht, dus ze zal voor de achterban wel iets goeds doen. Of is het bij gebrek aan beter?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 31, 2010, 11:05:36 am »
Sla je nu bewust de reeks concrete punten die Rouvoet opsomt over, of niet? Vlgs mij gaat het niet om de kopjes, maar om de concrete punten.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 31, 2010, 11:38:15 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 11:05:
Sla je nu bewust de reeks concrete punten die Rouvoet opsomt over, of niet? Vlgs mij gaat het niet om de kopjes, maar om de concrete punten.
Die concrete punten zie ik graag onderbouwt. Iedereen kan wel zomaar wat roepen over wat er allemaal bereikt is, maar politici vertrouw ik wat dat betreft niet.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 31, 2010, 12:23:29 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 31 januari 2010 om 11:38:
[...]

Die concrete punten zie ik graag onderbouwt. Iedereen kan wel zomaar wat roepen over wat er allemaal bereikt is, maar politici vertrouw ik wat dat betreft niet.
Hoezo 'onderbouwd'? Al die concrete punten zijn gewoon genomen maatregelen en besluiten door het kabinet hoor.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 31, 2010, 12:41:37 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 12:23:
[...]

Hoezo 'onderbouwd'? Al die concrete punten zijn gewoon genomen maatregelen en besluiten door het kabinet hoor.
Oww, dan. Dat betekend dus automatisch dat het werkt, effect heeft enz enz. Gelukkig. Kunnen de burgers weer gerust slapen. De overheid zegt het dus het zal wel zo zijn.  :Z

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 31, 2010, 01:34:18 pm »
Volgens mij is de eerste vraag vooral of de genoemde genomen besluiten op zichzelf goed en als ChristenUnie-punten aanwijsbaar zijn. Daar gaat het om in dit topic: of de ChristenUnie wel of niet wat klaarspeelt in het kabinet.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2010, 01:35:14 pm door Mezzamorpheus »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 31, 2010, 02:52:29 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 13:34:
Volgens mij is de eerste vraag vooral of de genoemde genomen besluiten op zichzelf goed en als ChristenUnie-punten aanwijsbaar zijn.
In mijn ogen hadden het net zo goed CDA punten kunnen zijn. Dus dan is het eerste antwoord al negatief (tenzij iemand mij kan laten zien waarom dit enkel door de CU bereikt had kunnen worden). Dan hoeven we idd geen eens verder te kijken.

quote:

Daar gaat het om in dit topic: of de ChristenUnie wel of niet wat klaarspeelt in het kabinet.
Ik ben benieuwd of iemand dan met overtuigende en onderbouwde punten komt. Kijk zo'n opsomming is natuurlijk leuk bij een preek voor eigen parochie, maar meer ook niet.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 31, 2010, 03:29:28 pm »
Ik zie in dit topic de trend ontstaan dat men de CU niet meer te onderscheiden vindt van de CDA.

Hoe kan het dan dat ik bij van die verkiezings-testen altijd eindig bij CU en de CDA meestal een eindje van me af staat?

De ChristenUnie lijkt mij veel meer 'orthodox-christelijke' waarden & normen uitstralen dan de CDA om eerlijk te zijn. Bij de ChristenUnie zie je dat ze daadwerkelijk werken vanuit hun gelóóf, bij de CDA krijg ik meer de indruk dat ze nog iets proberen te doen met puur de christelijke normen en waarden, zonder dat het geloof nog echt een rol speelt.

Ook al is de CU klein, ze trekken per man wel veel harder aan het 'normen & waarden' touw dan de CDA, mijns inziens. In een regering dus altijd de moeite waard om te hebben. Toch? Of zijn anderen van mening dat de CDA net zo hard haar best doet?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 31, 2010, 03:56:08 pm »
Als ik de samenvatting van dit boek lees dan lijk je ongelijk te hebben.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 31, 2010, 04:44:55 pm »

quote:

dingo schreef op 31 januari 2010 om 15:56:
Als ik de samenvatting van dit boek lees dan lijk je ongelijk te hebben.
In die samenvatting staan bijna alleen vragen. Ik ben benieuwd hoe je dit wil gebruiken om Zwevers ongelijk aan te tonen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 31, 2010, 05:03:11 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 31 januari 2010 om 14:52:
[...]
In mijn ogen hadden het net zo goed CDA punten kunnen zijn. Dus dan is het eerste antwoord al negatief (tenzij iemand mij kan laten zien waarom dit enkel door de CU bereikt had kunnen worden). Dan hoeven we idd geen eens verder te kijken.

Ik had het CDA geen kentering in het drugs- en alcohol(gedoog-)beleid zien brengen. De aanpak van knelpunten in het openbaar vervoer en de aanleg van fietsroutes lijkt me ook typisch CU. Het CDA roept wel het eea over openbaar vervoer, maar echt wezenlijke vooruitgang heb ik het CDA daar nooit op zien boeken.
Als de CU het niet voorgesteld had, waren er geen opvang voor tienermoeders, uitstapprogramma's voor prostituees, en meer aandacht voor schuldhulpverlening door vrijwilligersorganisaties gekomen. Blowverbod en aanscherping Winkeltijdenwet komen ook uit CU-koker. Nu jij.

quote:

Kijk zo'n opsomming is natuurlijk leuk bij een preek voor eigen parochie, maar meer ook niet.
Het gaat toch ook om je eigen parochie? Je moet eerst verantwoording afleggen aan je achterban toch?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 31, 2010, 05:26:05 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 16:44:
[...]

In die samenvatting staan bijna alleen vragen. Ik ben benieuwd hoe je dit wil gebruiken om Zwevers ongelijk aan te tonen.
Er schijnen ook antwoorden te zijn volgens dit nieuwsbericht. Ik heb uiteraard het boek zelf nog niet gelezen maar het lijkt mijn beeld van de CU te bevestigen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 31, 2010, 06:34:33 pm »
Als je naar het gesprek luistert (naast het bericht kan je daarop klikken) hoor je dat Voerman een fusie van CU en CDA 'uitgesloten' acht. Het CDA is 'pragmatischer' geworden de afgelopen jaren en de CU wil aan 'christelijke politiek' blijven doen, aldus Voerman.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2010, 06:35:11 pm door Mezzamorpheus »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 31, 2010, 07:21:02 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 18:34:
Als je naar het gesprek luistert (naast het bericht kan je daarop klikken) hoor je dat Voerman een fusie van CU en CDA 'uitgesloten' acht. Het CDA is 'pragmatischer' geworden de afgelopen jaren en de CU wil aan 'christelijke politiek' blijven doen, aldus Voerman.
Fuseren is nog weer wat anders maar het onderscheid tussen de beide partijen verkleint wel in rap tempo.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 31, 2010, 08:53:12 pm »
Ik betwijfel het, met name dat 'rappe tempo', maar dit topic gaat over wat de CU wel/niet bereikt heeft als regeringspartij en het valt me op dat mensen wel veel klagen, maar afhaken zodra het concreet wordt. Wat toch op z'n minst doet vermoeden dat het allemaal zo slecht nog niet gaat.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 31, 2010, 09:53:58 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 17:03:
[...]

Ik had het CDA geen kentering in het drugs- en alcohol(gedoog-)beleid zien brengen.
Het CDA heeft voorheen ook met de VVD geregeerd. Een kentering in de aanpak was toen niet mogelijk schijnbaar. Evenwel is het gezin als hoeksteen van de samenleving een CDA motto. Iets wat het CU nu schijnbaar naar zich toe probeert te trekken.

quote:

De aanpak van knelpunten in het openbaar vervoer en de aanleg van fietsroutes lijkt me ook typisch CU.
Fietsroutes lijkt mij meer iets van lokale overheden. De aanpak van fileleed wordt voornamelijk gedirigeerd door CDA minister Eurlings. En wat het openbaar vervoer betreft; het is een groot zooitje. Als er geen gedonder op het spoor is dan is er wel weer een buschauffeur afgetuigd waardoor er geen bussen meer rijden.

quote:

Het CDA roept wel het eea over openbaar vervoer, maar echt wezenlijke vooruitgang heb ik het CDA daar nooit op zien boeken.
De CU ook niet. Wat dat betreft lijken ze dus precies op elkaar.

quote:

Als de CU het niet voorgesteld had, waren er geen opvang voor tienermoeders, uitstapprogramma's voor prostituees, en meer aandacht voor schuldhulpverlening door vrijwilligersorganisaties gekomen.
Want jij kan in een alternatieve realiteit kijken wat er allemaal wel en niet was gebeurd als de CU niet in de regering zat?

quote:

Blowverbod en aanscherping Winkeltijdenwet komen ook uit CU-koker. Nu jij.

Blowverbod; een wassen neus, symptoom bestrijding. Concreet is er helemaal niets veranderd behalve dat coffeeshops een straatje verder moeten zitten van een school.
Winkeltijdenwet; nog nooit heb ik zoveel koopzondagen gezien in mijn stad en de omgeving. Nog nooit zijn hier een aantal supermarkten op zondag open geweest, nu elke zondag een x aantal.  

quote:

[...]

Het gaat toch ook om je eigen parochie? Je moet eerst verantwoording afleggen aan je achterban toch?
Ze hebben enkel een verkooppraatje gehouden er wat jij hier geplaatst hebt staat niets geen verantwoording slechts wat inhoudsloze leuzen. Ik ben geen achterban van de CU, en dat zijn heel veel mensen hier niet. Een preek voor eigen parochie heeft dus geen enkele zin.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 31, 2010, 09:54:32 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 20:53:
Ik betwijfel het, met name dat 'rappe tempo', maar dit topic gaat over wat de CU wel/niet bereikt heeft als regeringspartij en het valt me op dat mensen wel veel klagen, maar afhaken zodra het concreet wordt. Wat toch op z'n minst doet vermoeden dat het allemaal zo slecht nog niet gaat.
Indien je alles vanuit de bevolking, maar ook vanuit stemmers maar negeert dan valt het allemaal reuze mee ja.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 01, 2010, 10:43:16 am »
Stel nu dat de CU níet in het kabinet had gezeten, omdat CDA + PVDA groot genoeg waren voor een meerderheid. Had het er dan toch niet een beetje anders uitgezien?

Ze hebben maar 6 zetels, dus heel hard roepen kun je nou ook weer niet binnen een coalitie, lijkt me.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 01, 2010, 10:51:25 am »

quote:

Thorgrem schreef op 31 januari 2010 om 21:53:
Fietsroutes lijkt mij meer iets van lokale overheden.

Wel handig dat de CU daar anders geld voor vrijmaakt, op landelijk niveau.

quote:

De aanpak van fileleed wordt voornamelijk gedirigeerd door CDA minister Eurlings.

Dat is een coalitie, inderdaad, waarin je in een akkoord afspraken over maakt. Toch?

quote:

En wat het openbaar vervoer betreft; het is een groot zooitje. Als er geen gedonder op het spoor is dan is er wel weer een buschauffeur afgetuigd waardoor er geen bussen meer rijden.

Of het een groot zooitje is, lijkt me te bezien. We hebben nu éénmaal een van de drukst bereden stukjes spoor ter wereld. Als je de kwaliteit van het OV wereldwijd zou bekijken doet Nederland het absoluut zo slecht niet; ik denk eerder dat we (gezien de drukte) één van de beste OV-landen ter wereld zijn.

Maar in plaats van een welles-nietes, laten we het eens omdraaien: wat had de CU dan wél moeten doen volgens jou, Thorgem? Wel gegeven het feit dat ze 6 zetels hebben en dus niet alles zelf uitmaken?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 01, 2010, 11:21:36 am »

quote:

Zwever schreef op 01 februari 2010 om 10:51:
[...]

We hebben nu éénmaal een van de drukst bereden stukjes spoor ter wereld. Als je de kwaliteit van het OV wereldwijd zou bekijken doet Nederland het absoluut zo slecht niet; ik denk eerder dat we (gezien de drukte) één van de beste OV-landen ter wereld zijn.

(...)
Klopt wel. Aan de andere kant willen we altijd voor een duppie op de eerste rang zitten, dus is er altijd achterstallig onderhoud en werken we met strakke uitgekiende schema's om het materieel rijdende te houden. Met als gevolg dat bij wat blaadjes, wat sneeuw of vertraging het hele landelijke netwerk plat ligt.
Ik begrijp dat een stevige investering in een netwerk met hogere capaciteit (qua voltages op de bovenleidingen) jaren geleden al verstandig zou zijn geweest. Maar nee, dat kan niet uit, wals we het 'goed uitkienen' redden we het ook, lijkt de gedachte.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 01, 2010, 02:32:53 pm »
Terecht noemt Mezza een aantal punten die door de Christenunie zijn binnengehaald. En afgezien van de spielerei rond fietsroutes, betreft dat inderdaad de groepen waarvoor de Christenunie moet opkomen. Ter nuancering, het zijn voor een deel wel zaken die al tijdens eerdere kabinetten zijn voorbereid (coffeeshops rond scholen, reclamebeperking, etc.). desondanks zijn er inderdaad ook zaken die zonder Christenunie niet zouden zijn afgesproken en nu wel gerealiseerd. Waarvan acte!

Blijft staan dat mijn eerste post nog steeds van kracht is, en de geloofwaardigheid van de partij ondermijnt. Mijn stem voor de Tweede Kamer gaat dus naar de SGP. Voor andere verkiezingen hangt het af van de partijprogramma’s en het stemgedrag in het verleden.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 01, 2010, 02:57:46 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 01 februari 2010 om 14:32:
Blijft staan dat mijn eerste post nog steeds van kracht is, en de geloofwaardigheid van de partij ondermijnt. Mijn stem voor de Tweede Kamer gaat dus naar de SGP. Voor andere verkiezingen hangt het af van de partijprogramma’s en het stemgedrag in het verleden.

Beste Nieuw Terbregge. Je noemt je opmerkingen uit de openingspost.. Ik heb ze er nog eens bijgehaald (en ze zelf nog eens gelezen):

quote:

Nog altijd ben ik enigszins verbijsterd dat de Christenunie regeert, zonder dat het iets heeft betekend voor de belangrijkste doelgroepen van deze partij, namelijk het ongeboren leven, en de oudere mensen op wie euthanasie wordt toegepast. We hebben het dan over ca. 30.000 en 6.000 levensbeëindigingen, per jaar!

Eenzelfde reactie komt er bij me op als tijdens de eerste keer dat ik dit las: NATUURLIJK is het niet mogelijk om een jubileumfeest in 1 adem te noemen met kwetsbaar leven dat eindigt... Dit zal NOOIT samengaan...

Maar hoe ver reikt verantwoordelijkheid, vraag ik me dan af.. Er van uitgaand dat de mensen die abortus (prov.) of euthanasie plegen juist in het algemeen NIET tot de achterban van de partij behoren (en dus niet tot hun "doelgroep"/"invloedssfeer"). Het zou dus betekenen dat een partij hier een breekpunt van zou moeten maken (hun eigen mening geforceerd op zou moeten leggen aan een andersdenkende meerderheid) OF dat ze bewust kiest voor de oppositie/regeringsverantwoordelijkheden mijdt. Dat de CU beide niet gedaan heeft siert de partij in mijn ogen... En dan is een felicitatie in het kader een jubileum best op zijn plaats, denk ik... (Ook al zijn er de nodige pijnlijke momenten geweest in de partijgeschiedenis. Zal ik zeker niet ontkennen).
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 01, 2010, 03:28:45 pm »
Hehe, now we're talking. :)

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 02, 2010, 03:58:37 pm »
Voor een (kleine) partij die wordt uitgenodigd voor regeringsdeelname is de vraag van belang:  Wat moeten we minimaal binnenhalen willen we verantwoord kunnen regeren, zonder onze belangrijke programmapunten te verloochenen. Als de partij dus wordt uitgenodigd met als lokkertje: 25 mln voor fietspaden, weten we allemaal: niet doen. De lokkertjes nu zijn geweest de punten die Mezza noemt betreffende zwakkere groepen in de samenleving. Dat dit is binnengehaald is, ondanks mijn nuancering van vorige post, dus een succes te noemen.
De vraag is dan: Is het genoeg? Mijn antwoord is dus: nee. Dat je juist bij de meest confronterende leven- en dood-kwesties niets binnenhaalt, is blamerend. Je bent de enige partij (met de SGP) die hier altijd een terecht en zwaar punt hebt gemaakt. Vervolgens laat je die mensen gewoon zitten, en met de snoepjes van de fietspaden (en natuurlijk de Mezzapunten) zeg je ja. Te vroeg. En laten we het nu eens omdraaien. Ik heb altijd een partij gestemd die opkwam voor het ongeboren en eindigende leven. Is het gek dat ik nu die partij de rug toekeer en mijn verwachtingen richting de SGP richt?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 02, 2010, 04:29:18 pm »
Ik kan me nog heel goed herinneren dat na de laatste verkiezingen de stemverhoudingen dusdanig lagen dat er weinig andere coalities mogelijk waren dan de huidige.. Ja, er waren wellicht andere opties. Over links... Ik waardeer het (ondanks alle bedenkingen die je bij de "regeringspraktijk" kan hebben) nog steeds dat de CU destijds in deze regering is gestapt.

Ik geef eerlijk toe, het is koffiedik kijken. Maar ik denk dat de combi CDA/PVDA anders zou zijn uitgepakt met een SP of Groen Links als "lijm". En dat laatste bedoel ik niet denigrerend, alsof de CU enkel de laatste zeteltjes mag aandragen om de meerderheid vol te maken... Ik denk dat de invloed verder reikt dan uit enkele "gegunde succesjes" zou blijken...

En mocht dit niet het geval zijn, en de CU door de "zittende macht" enkel gebruikt zijn om zelf te kunnen blijven zitten, dan NOG is de stap naar het nemen van regeringsverantwoordelijkheid te prijzen, omdat dit wel een redelijk stabiele regering heeft opgeleverd in uiterst onstabiele tijden... En ik hou mijn hart vast voor de verkiezingen die komen gaan... (ik heb een hartgrondige hekel aan populisten.... :nee: :nee: :nee: )
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 02, 2010, 08:18:58 pm »

quote:

Zwever schreef op 01 februari 2010 om 10:51:
[...]

Wel handig dat de CU daar anders geld voor vrijmaakt, op landelijk niveau.
Idd, want de rest is zo perfect voor elkaar dat dat geld anders nooit op zou komen....

quote:

[...]

Dat is een coalitie, inderdaad, waarin je in een akkoord afspraken over maakt. Toch?
Vreemd, ik kan me uitspraken van CU aanhangers nog herinneren van maanden voor de kamerverkiezingen de laatste keer. Nu ze zelf is verworden tot een CDA vind de eigen aanhang het schijnbaar allemaal best. Ik vind het prima hoor, want het is idd de realiteit.

quote:

[...]

Of het een groot zooitje is, lijkt me te bezien. We hebben nu éénmaal een van de drukst bereden stukjes spoor ter wereld. Als je de kwaliteit van het OV wereldwijd zou bekijken doet Nederland het absoluut zo slecht niet; ik denk eerder dat we (gezien de drukte) één van de beste OV-landen ter wereld zijn.
IK ben benieuwd hoe ons OV zich verhoud met die in andere West-Europese landen. Ik denk (en heb overigens al eens een onderzoek gelezen) dat Nederland in vergelijking met een willekeurige Duitse deelstaat behoorlijk te kakken wordt gezet. Druk spoor of niet, als reiziger maakt het je eigenlijk geen knol uit waarom je nu weer eens niet op tijd kan zijn, je hebt enkel te maken met de gevolgen.

quote:

Maar in plaats van een welles-nietes, laten we het eens omdraaien: wat had de CU dan wél moeten doen volgens jou, Thorgem? Wel gegeven het feit dat ze 6 zetels hebben en dus niet alles zelf uitmaken?

Wat ze zouden kunnen doen is zichzelf opheffen. Of indien dat niet mogelijk blijkt zich laten assimileren door het CDA. En indien dat een stapje te ver is zouden ze in ieder geval eens de drie formulieren van eenheid vaarwel kunnen zeggen. :)
Elk van de drie opties die ik geef kunnen ze zelf doorvoeren zonder rekening te houden met andere partijen (behalve bij optie twee, maar dat zal wel niet zo moeilijk zijn).
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2010, 08:19:51 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 02, 2010, 08:23:08 pm »

quote:

Zwever schreef op 01 februari 2010 om 10:43:
Stel nu dat de CU níet in het kabinet had gezeten, omdat CDA + PVDA groot genoeg waren voor een meerderheid. Had het er dan toch niet een beetje anders uitgezien?
Zonder meer dat het er dan anders had uitgezien, misschien wel stukken beter. Misschien ook wel niet. Misschien reden we dan nu al allemaal elektrisch, en misschien ook wel niet. Misschien werden scholen dan gehouden aan hun identiteit, misschien ook niet. Misschien was de DSB niet gevallen, misschien ook wel. Wie weet wat er allemaal wel niet gebeurd zou kunnen zijn, of wat juist allemaal niet. Maar daarover speculeren heeft maar heel weinig zin. Kan wel interessant zijn overigens, maar meer dan dromen is het niet.

quote:

Ze hebben maar 6 zetels, dus heel hard roepen kun je nou ook weer niet binnen een coalitie, lijkt me.
Indien je voor spek en bonen meedoet kun je beter niet aan het spel meedoen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 03, 2010, 12:08:02 am »

quote:

Thorgrem schreef op 02 februari 2010 om 20:18:
Wat ze zouden kunnen doen is zichzelf opheffen. Of indien dat niet mogelijk blijkt zich laten assimileren door het CDA. En indien dat een stapje te ver is zouden ze in ieder geval eens de drie formulieren van eenheid vaarwel kunnen zeggen. :)
Elk van de drie opties die ik geef kunnen ze zelf doorvoeren zonder rekening te houden met andere partijen (behalve bij optie twee, maar dat zal wel niet zo moeilijk zijn).
Waarom precies moeten ze opgaan binnen de CDA? Als je hun programma naast dat van de CDA legt, is het dan werkelijk hetzelfde?

Hoe verklaar je dan dat ik bijvoorbeeld consequent bij CU uitkom in testen, terwijl CDA meestal redelijk ver van me afstaat? Dan hebben ze toch een eigen bestaansrecht, ook al is het niet 'jouw' partij?

Mijns inziens is het fundamentele verschil tussen CDA en CU dat de eerste partij alleen handelt vanuit christelijke normen en waarden (zónder een duidelijk geloof daarachter, vandaar bijvoorbeeld moslims in de partij); terwijl de CU duidelijk vanuit een actief geloof handelt. Je ziet in de praktijk dat dat toch een substantieel verschil levert, of ben je dat niet met me eens?
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2010, 12:08:37 am door Zwever »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 03, 2010, 08:30:52 pm »

quote:

Zwever schreef op 03 februari 2010 om 00:08:
[...]

Waarom precies moeten ze opgaan binnen de CDA? Als je hun programma naast dat van de CDA legt, is het dan werkelijk hetzelfde?
In theorie misschien niet, maar in de praktijk vrijwel wel.

quote:

Hoe verklaar je dan dat ik bijvoorbeeld consequent bij CU uitkom in testen, terwijl CDA meestal redelijk ver van me afstaat? Dan hebben ze toch een eigen bestaansrecht, ook al is het niet 'jouw' partij?
De CU is over het algemeen wat linkser dan het CDA, maar de CU zou prima thuispassen in de linkse hoek van het CDA. En zoals ik al zei, in de theorie (en dat zijn die kieswijzers) zal er best wel een klein verschil inzitten, maar in de praktijk hebben we nu wel kunnen zien dat het op hetzelfde neerkomt.

quote:

Mijns inziens is het fundamentele verschil tussen CDA en CU dat de eerste partij alleen handelt vanuit christelijke normen en waarden (zónder een duidelijk geloof daarachter, vandaar bijvoorbeeld moslims in de partij); terwijl de CU duidelijk vanuit een actief geloof handelt. Je ziet in de praktijk dat dat toch een substantieel verschil levert, of ben je dat niet met me eens?

Het resultaat is hetzelfde. Dat het CDA mensen niet onnodig wil vervelend door constant de drijfveer naar het hoofd te slingeren lijkt mij enkel positief. Aangezien het in de praktijk toch op hetzelfde neerkomt. Daarnaast getuigd het van zwakte als je het christelijke moet benoemen en niet voor zichzelf laat spreken. En ja, ook moslims hebben een plaats in het CDA, geheel volgens de christelijke visie op naastenliefde.

De CU bestaansrecht? Elke partij die zich niet echt weet te onderscheiden van een andere kan beter tot fusie op opheffing overgaan. Dat scheelt een heleboel zorgen bij de komende samenstelling van een regering.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2010, 08:31:51 pm door Thorgrem »