Auteur Topic: verliefdheid vs houden van  (gelezen 2966 keer)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
verliefdheid vs houden van
« Gepost op: februari 14, 2003, 04:07:09 pm »
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen verliefd zijn of van iemand houden?
Pinkeltjefan

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 14, 2003, 05:22:26 pm »
Verliefdhied is de chemische (hormonale)reactie in het lichaam.
Verliefdheid is gelijk aan seksuele aantrekingskracht.

Houden van is afectie hebben naar elkaar toe, dus het niet meer zonder elkaar kunnen leven.
de seksueel aantrekingskracht is bijna verdwenen en de emotonele aantrekingskracht is in de paats gekomen.

verliefdheid duurd maximaal 3 jaar maar is na een paar maanden bijna helemaal verdwenen.
houden van kan levenslang duren.
houden van is niet vansprekend, en als verliefdheid verdwijnt breken de meeste relaties.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

ilona

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2003, 05:40:25 pm »
ik zie het net iets anders. verliefdheid is wat je eerst voelt. je voelt je dan inderdaad vooral lichamelijk naar elkaar toe getrokken. Dit gevoel gaat inderdaad na een lange tijd weer weg.

Houden van is veel intenser, maar het is niet zo dat dan de seksuele aantrekkingskracht helemaal verdwenen is. Die is er zeker wel, alleen is er dan iets extras bij gekomen. het is niet meer alleen maar lichamelijke aantrekkingskracht, maar ook heel sterk emotionele. de wisselwerking is dan veel groter.

Er is vaak sprake van verliefdheid als alles nog nieuw en onzeker is. Van houden van is vaak sprake wanneer je elkaar goed kent en vertrouwt en de nieuwigheid er een beetje vanaf is. Natuurlijk komen er ook wel weer periodes van intense verliefdheid, wanneer je eigenlijk in de fase zit van houden van, maar dat is toch nog iets anders.

Zo zie ik het.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 15, 2003, 06:30:52 pm »
Psychologisch bezien heeft Mack gelijk. Verliefdheid is een gevoel dat iedereen kan 'overkomen'. Liefde is een keuze. Verliefdheid niet. Ook getrouwde mensen kunnen hevig verliefd raken op een ander. Als je dat als getrouwd persoon overkomt kan dat heel vervelend zijn. Immers je houdt nog steeds van de vrouw of man van je keuze. Maar de verliefdheid op een ander zit je eveneens in de weg. Het beste is om dit gevoel van verliefdheid te accepteren, te bespreken. Toegeven aan de verliefdheid is wat anders, dat kan een 'relationele' rampen veroorzaken. Mede omdat het weining met liefde te maken heeft.

In het bedrijfsleven worden managers zelfs getest op het risico om verliefd te worden, waarbij vooral hun reactie op het gevoel 'verliefd' zijn onder de 'loupe' wordt genomen. Dit gebeurt in zogenaamde EQ tests. Want behalve de relatie man-vrouw ondervinden vaak ook bedrijven veel hinder van een manager die verliefd wordt op zijn secretaresse.

Praktijk is meestal dat al die verliefdheidsrelaties waarin niet echt gekozen wordt voor elkaar vaak tot kortstondige (maximaal 3 jaar) relaties leidt.

Tot slot nog een opmerkelijk feit: verliefde mensen hebben minder moeite met ontrouw dan mensen die uit liefde voor elkaar hebben gekozen.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 18, 2003, 08:31:27 pm »
...
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 18, 2003, 08:32:08 pm »
Als je verliefd bent, vliegen er vleermuisjes in je buik.
Als je van iemand houdt, is dat vaak niet het geval (bijvoorbeeld: je houdt van je moeder, maar bent niet verliefd op haar).
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 03, 2003, 02:48:57 pm »

quote:

verliefdheid duurd maximaal 3 jaar maar is na een paar maanden bijna helemaal verdwenen.
Meest idiote stelling die ik ooit gehoord heb... :|
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 03, 2003, 07:40:02 pm »
Max 3 jaar op de dezelfde persoon.
laat ik me zelf als voorbeeld stellen.
ik hou van mijn vriendin maar telkings als ik terug kom uit bosnië ben ik weer hopeloos verliefd op haar.
maar voor dat ik naar bosnië hadden we al 5 maanden verkering maar na 3 maanden was bij mij de verliefdheid echt over maar ik hou van haar hoe ze is en wie ze is.
Met heel mijn hart.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 03, 2003, 09:10:21 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 19:40:02 schreef Mack Raven:
ik hou van mijn vriendin maar telkings als ik terug kom uit bosnië ben ik weer hopeloos verliefd op haar.

Vasthouden dat gevoel, ik ben 10 jaar getrouwd met mijn allerbeste vriendin en nog elke dag ben ik verliefd op haar.
Ik houdt van patat en ben verliefd op haar...

Frank

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2003, 11:45:08 pm »
Hallo,

Ik wil hier toch nog even op in haken! Afgelopen week heb ik mijn relatie beeindigd, we hadden al meer dan drie jaar verkering. Waarom? Omdat ik het gevoel miste en dus het idee had niet van haar te houden. Een week verder weet ik dat er een gevoel ontbrak, maar vraag ik me af of ik toch niet heel veel van haar hou. Wij passen goed bij elkaar en zijn echte maatjes geworden, dus daar ligt het niet aan.
Wat verliefdheid is weet ik ongeveer wel, maar wat is houden van en hoort daar een gevoel bij? Of is het meer een overtuiging dat je met de ander verder wil?

Hoe zien jullie dat?

groetjes frank

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2003, 12:58:22 am »
Volgens mij gaat het chemische.. het kriebelen, dat fijne, na verloop van tijd eraf.. bij de één duurt dat jaaaaaaaaaaaren.. en de andere 3 jaar ;)
Daarna voel je echt nog wel voor elkaar.. maar op een andere manier.. je gaat voor iemand door het vuur, je neemt de ander zijn/haar tekortkomingen voor lief, daar leer je mee omgaan en je stuurt elkaar.

Dat is meer houden van.. correct me if I'm wrong!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2003, 10:46:37 am »
Ik ben 't ermee eens! :)

Want verliefd zijn is veel leuker
En makkelijker dan
We waren veel te jong toen
En wisten niet van houden van

edit:
Frank: Kijk evt. ook eens op http://www.refoweb.nl, Vragen, Ali Hoek van Kooten (oid). Zij beantwoordt oa dit soort vragen van jongeren (maar ik heb op mijn werk geen Flash en kan dus niet het antwoord op net zo'n vraag als de jouwe voor je hierheen kopiëren).
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2003, 11:03:34 am door Marloes »
[Prediker 7:29]

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2003, 10:55:42 am »
Verliefd

Ik ga nu wel eens vroeg naar bed
Met een boek, een sigaret
Dan is het of ik je niet mis
Of ik het zonder jou wel red
Soms blijft iemand slapen een nacht
Maar die kan nooit zo zacht zijn als jij
Soms staar ik in stilte voor me uit
Wat volgens mij ergens op duidt

Ik ben verliefd op jou
Mar het lot laat zich door mij niet keren
Ik ben verslaafd aan jou
Jij bent niet af te leren
Ik hou van jou
Ik ben verliefd op jou

Eens per week maak ik me kwaad
Doe ik het huis en was de vaat
Bewijs ik dat ik je niet mis
Dat het ook zonder jou wel gaat
Soms praat ik eens met een vriendin
Maar ik hoor in gedachten jouw stem
Soms staar ik in stilte voor me uit
Wat volgens mij ergens op duidt

Ik ben verliefd op jou
Maar het lot laat zich door mij niet keren
Ik ben verslaafd aan jou
Ik hou van jou
Ik ben verliefd op jou

VERLIEFDHEID IS EEN VORM VAN KRANKZINNIGHEID

Ik hoor stemmen...
Ik zie spoken...
En raak 't maar niet kwijt
De verbinding is verbroken
Geen kontakt meer met de werkelijkheid

Ik ben verliefd op jou
Maar het lot laat zich door mij niert keren
Ik ben verslaafd aan jou

H.Temming/H.Westbroek

Frank

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2003, 11:57:49 am »
Wat bij mij meespeelt is met name het idee dat ik best zonder haar kan. Hebben jullie dat gevoel ook wel eens?

groetjes Frank

ps bedankt voor de leuke reacties

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2003, 12:19:34 pm »
Heb je ook meegewogen in je overwegingen de vraag hoeveel je voor haar over zou hebben? Liefde is niet alleen houden van en iemand leuk/aardig vinden, maar ook het gevoel krijgen dat je ontzettend veel voor de ander over wilt hebben.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 07, 2003, 12:20:48 pm »

quote:

op 07 May 2003 11:57:49 schreef Frank:
Wat bij mij meespeelt is met name het idee dat ik best zonder haar kan. Hebben jullie dat gevoel ook wel eens?

groetjes Frank

ps bedankt voor de leuke reacties

Ik denk dat je hier aardig de kern raakt.
Ik kan mijn leven niet voorstellen zonder mijn vrouw (en andersom ook :) )
en eerlijk gezegd kan me ook nauwelijks meer herinneren hoe het zonder haar was.

Grof gezegd is volgens mij het verschil tussen verliefdheid en houden van:
verliefdheid: je ziet iemands negatieve kanten niet (de roze wolk?)
houden van: je ziet iemands negatieve kanten, maar je wilt ze accepteren omdat...je van hem/haar houdt

edit:
Even aansluiten bij Mezzamorpheus: volledig mee eens
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Frank

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 07, 2003, 04:03:09 pm »
Goede vraag (wat zou ik voor haar over hebben) ga ik eens goed over na denken. Het is na ruim 3 jaar moeilijk om te bepalen wat je zou doen uit liefde of wat je zou doen uit vriendschap.
Ik ben blij met jullie reacties het helpt me toch om mijn eigen gedachten wat beter te ordenen.

Hebben jullie wel eens een periode gehad waarin je het niet allemaal zo zeker wist? zo ja wat heb je toen gedaan of wat heeft je op de been gehouden.

groetjes Frank

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 07, 2003, 04:22:14 pm »
Ik denk dat "houden van" zich onder andere kenmerkt door de wil om te knokken voor een relatie. Is het je wat waard om de  ander bij je te houden.
Maar ook, hoe zie je je toekomst? Kun je die indenken zonder die ander, en zoja vind je dat eigenlijk helemaal niks? Wil je samen met die ander oud worden?
Is die ander, ondanks al haar fouten, zo belangrijk dat je met haar je leven wilt delen in goede en in slechte tijden.

Ik denk inderdaad dat er maar een smalle scheidslijn loopt tussen echte vriendschap en 'houden van', maar houden van is zeg maar net dat tikje extra.

(Maar ja ik ben single, dus wat weet ik er nu van :) )
Pinkeltjefan

Frank

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 07, 2003, 04:34:57 pm »
Blijkbaar genoeg om iemand te helpen ;)

Bluebird

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 07, 2003, 09:53:38 pm »
Heel wat jaartjes geleden heb ik ook best lang verkering gehad die uit gegaan is, daar waren heel wat mensen toen verbaasd over. Het was een heel aardige, leuke jongen. Men vond ons een leuk stel. (Dat wat anderen zien, zegt helemaal niets, zo blijkt.) Maar ik realiseerde me steeds beter, dat ik vrolijker was voordat ik de relatie had dan tijdens. Ergens kon ik (ondanks de vriendschap) beter zonder hem dan met hem, tenminste: vanaf dat het meer werd dan alleen vriendschap.
Een relatie is duidelijk meer dan vriendschap.

Ik heb er nooit spijt van gehad, ook al heb ik nu geen andere relatie. De verleiding wat toen groot om als een soort gewoonte bij elkaar te blijven, het kostte inspanning om dat niet te doen.
Maar goed, zoiets kan bij iedereen weer anders gaan. Dit is puur mijn ervaring.

Isidore

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 08, 2003, 01:20:37 am »
Om de topicstarter tegemoet te komen aan zijn vraag. Waarom zou je deze gevoelens willen rationaliseren ?
Rationaliseren betekent nl. een verklaring zoeken voor datgene wat we voelen.
Het zoeken naar een antwoord is een moeilijke weg maar een antwoord vinden is onmogelijk.

Duidelijkheid creeer je door onvoorwaardelijk te accepteren wat je hart je in geeft.
Beide "dingen" worden je gegeven en geniet ervan, want een gegeven paard mag je nu eenmaal niet in de bek kijken.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2003, 01:25:00 am door Isidore »

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 08, 2003, 06:15:18 pm »

quote:

op 08 May 2003 01:20:37 schreef Isidore:
Om de topicstarter tegemoet te komen aan zijn vraag. Waarom zou je deze gevoelens willen rationaliseren ?

Rationaliseren betekent nl. een verklaring zoeken voor datgene wat we voelen.
Het zoeken naar een antwoord is een moeilijke weg maar een antwoord vinden is onmogelijk.

Duidelijkheid creeer je door onvoorwaardelijk te accepteren wat je hart je in geeft.
Beide "dingen" worden je gegeven en geniet ervan, want een gegeven paard mag je nu eenmaal niet in de bek kijken.
Ik denk dat dat juist heel goed is om gevoelens te rationaliseren. Verliefdheid zijn ook maar emoties. Als je je daardoor laat leiden kun je weleens de mist in gaan, denk ik.. Of bedoel je dat niet?
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2003, 06:48:42 pm door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Isidore

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 09, 2003, 01:45:53 pm »

quote:

op 08 May 2003 18:15:18 schreef Sarah:
[...]

Ik denk dat dat juist heel goed is om gevoelens te rationaliseren. Verliefdheid zijn ook maar emoties. Als je je daardoor laat leiden kun je weleens de mist in gaan, denk ik.. Of bedoel je dat niet?

Natuurlijk kun je hiermee de mist ingaan, maar dit hoeft niet. Emotie is een toestandsbeeld waarin je psychische gesteldheid in functioneert. Echter betekent verliefdheid voor mij zoiets moois dat er maar één iemand kan zijn die mij dit heeft ingegeven. Hierdoor wordt mijn vertrouwen en geloof in Hem alleen maar vertsterkt en ontstaat bij mij de mogelijkheid om onvoorwaardelijk toe te geven aan mijn emoties zonder hier aan te twijfelen.

Rationaliseren en het volgen van wetmatigheden kunnen ook tekenen van angst zijn omdat je voor jezelf bepaalt dat je zonder deze gegevens zou kunnen afdwalen. Onbewust worden hierdoor voorwaarden gecreëerd in het vertrouwen in God. Hiermee zou je nog wel eens een grotere plank kunnen misslaan.

Door geen scheiding aan te brengen tussen het gevoel en de rationaliteit wordt het vertrouwen, geloof en de liefde van God onvoorwaardelijk. Hierdoor kun je je volledig aan je gevoelens overlaten zonder het pad te verliezen die je voor de periode van je verliefdheid hebt ingeslagen.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 11, 2003, 08:46:44 pm »

quote:

op 09 May 2003 13:45:53 schreef Isidore:
[...]

Natuurlijk kun je hiermee de mist ingaan, maar dit hoeft niet. Emotie is een toestandsbeeld waarin je psychische gesteldheid in functioneert. Echter betekent verliefdheid voor mij zoiets moois dat er maar één iemand kan zijn die mij dit heeft ingegeven. Hierdoor wordt mijn vertrouwen en geloof in Hem alleen maar vertsterkt en ontstaat bij mij de mogelijkheid om onvoorwaardelijk toe te geven aan mijn emoties zonder hier aan te twijfelen.

Rationaliseren en het volgen van wetmatigheden kunnen ook tekenen van angst zijn omdat je voor jezelf bepaalt dat je zonder deze gegevens zou kunnen afdwalen. Onbewust worden hierdoor voorwaarden gecreëerd in het vertrouwen in God. Hiermee zou je nog wel eens een grotere plank kunnen misslaan.

Door geen scheiding aan te brengen tussen het gevoel en de rationaliteit wordt het vertrouwen, geloof en de liefde van God onvoorwaardelijk. Hierdoor kun je je volledig aan je gevoelens overlaten zonder het pad te verliezen die je voor de periode van je verliefdheid hebt ingeslagen.

mooi gezegd.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 11, 2003, 10:03:12 pm »
In de volkskrant magazine van zaterdag 10 mei 2003 staat een aardige reportage onder de titel "Superseks is een illussie". Daaruit komt naar voren dat een relatie eigenlijk alleen kan standhouden op grond van liefde en trouw. De sexuele aantrekkingskracht verdwijnt meestal na een jaar of vier een kind erbij kan er voor zorgen dat de sexuele aantrekkingskracht nog een jaar of drie in stand blijft. Vandaar de vele scheidingen na 7 jaar.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 11, 2003, 10:12:56 pm »
Er is een wezenlijk verschil tussen verliefdheid en houden van en dan laat ik de fysiologische aspecten buiten beschouwing.

Verliefdheid is een gevoel dat dient om elkaar in een korte periode te willen leren kennen. Het is een opstartmechanisme en katalysator voor het "houden van".

Houden van is kort gezegd dat wat je voor elkaar betekent en betekent hebt (is door anderen al veel mooier gezegd en beter uitgelegd.)

Waar het mij om gaat is dat het niet altijd slecht is om er deels rationeel mee om te gaan. Bijvoorbeeld in het geval dat je verliefd wordt op een ander terwijl je een goede relatie hebt. Op zo'n moment ben je volgens mij verplicht om de verliefdheid terzijde te schuiven en door te gaan met het gevoel waar je wat aan hebt "houden van".
Degene waar je van houdt heeft namelijk iets betekent in je leven en doet dat nog.

Je kunt het zelfs deels toepassen op het geloof.

Het gevoel alleen is niet altijd een goede raadgever.