quote:
Ik had deze reactie nog niet gezien en wil er graag iets over zeggen. Wat betekent het dat alles in God een doel heeft?
Spr 16,4De HEER heeft alles wat hij heeft gemaakt zijn doel gegeven, de goddelozen heeft hij voor de ondergang bestemd.
Judas is de personificatie van de goddeloze, de antichrist, de mens die tot verderf geschapen is (Rom 9,21) om het goede te doen zegevieren. Zonder kwaad is goed niet te definiëren. De Bijbel staat boordevol tegenstellingen zo is het oude verbond de duisternis (2 Kor 4,6) waarvan het begin de vloek van Adam was en het nieuwe verbond het licht daar in. Oud en nieuw, donker en licht, vlees en bloed, vloek en zegen, het goede en het kwade gaan altijd samen. Dus als het goede gered is, dan moet het kwade wel verdorven worden, anders is alles toch verloren?
Op basis hiervan zou je kunnen denken dat goed en kwaad voorbestemd zijn en ik denk dat dit waar en onwaar is. Het was voorbestemd dat Jezus op aarde zou komen en het was voorbestemd dat Judas hem zou uitleveren. Doch vraag ik mij af of het ook voorbestemd is dat ik iemand een duw geef. Dat is ook een vorm van kwaad nietwaar?
Ik denk dat een deel voorbestemd was en een ander deel niet. Want de apostelen roepen de gelovigen op rechtvaardig te zijn, om het eeuwige leven van Christus te krijgen. Als alles voorbestemd was zou dat onnodig zijn geweest om te schrijven.
'Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven? Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigen, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.' (1 Kor 6,9-10)
1 Kor 15,50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.
Gal 5,21Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van welke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
Opvallend is dat Paulus de gemeente zelf vervolgde voor zijn bekering en dus ook schuldig was aan wat hij afkeurt. Dat Paulus gered werd stond vast, want hij was op weg naar Jeruzalem om christenen te vervolgen toen Jezus hem aansprak. God kan dus kiezen op basis van genade, maar dat bracht in het geval van Paulus ook een grote ommekeer in zijn leven.
quote:
1 Kor.15: 22
22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.
1 kor.15:28
28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.
Ja, dus iedereen zal uiteindelijk naar de hemel gaan, of je nou een goed of slecht mens bent geweest!
Dat staat nog ter discussie wat mij betreft.
'Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel.
Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe.' (Mat 23,13)
Mat 5,20 Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
Het lijkt mij duidelijk dat niet iedereen het Koninkrijk zal ingaan, maar God is vergevingsgezind dus wie weet.
Mat 1821 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.