Auteur Topic: Samengesteld gezin  (gelezen 7351 keer)

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Gepost op: mei 14, 2010, 11:58:16 am »
Graag zou ik met mensen in contact komen die ervaring hebben met het vormen van een samengesteld gezin. Belangrijk daarbij vind ik de weg die je gaat met God. Hoe verloopt dat proces, zijn er Christelijk instanties die hier specifiek hulp bieden., Zijn er echtparen die dit hebben meegemaakt of zijn er kinderen uit een samengesteld gezin. Wat is je ervaring hiermee?
Ik ben zelf 2 en half jaar gescheiden en mijn vriend is ruim een jaar gescheiden. We staan op een punt dat we onze kinderen met elkaar kennis willen laten maken.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2010, 11:58:50 am door Annemarieke »
Annemarieke

Annet

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2010, 12:36:50 pm »

quote:

Annemarieke schreef op 14 mei 2010 om 11:58:
Zijn er echtparen die dit hebben meegemaakt of zijn er kinderen uit een samengesteld gezin.
Nou volgens mij zijn kinderen uit "niet samengestelde gezinnen" vandaag de dag moeilijker te vinden toch?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2010, 01:00:37 pm »
Modbreak:
Onderwerp verplaatst naar CZDP.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2010, 03:15:07 pm »
Helaas, zijn er inderdaad veel kinderen die in een samengesteld gezin opgroeien. of misschien is "helaas"niet het juiste woord, want in een gezin opgroeien waar 2 ouders ruziemakend hun  kinderen opvoeden is helemaal een drama.
Ik woon zelf met mijn 2 kinderen samen en de verwachting is dat we over een tijd met mijn vriend en zijn 2 kinderen een aantal dagen in de week zullen samenwonen. Ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van mensen die dit meemaken. Ik wil me er graag goed op voorbereiden in het belang van de kinderen maar ook in mijn relatie met mijn vriend.
reacties zijn welkom!
Annemarieke

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2010, 03:26:01 pm »
Mijn eerste vraag is: heb je een kerk die je hierbij kan helpen?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #5 Gepost op: mei 14, 2010, 03:31:19 pm »
Ja gelukkig zijn er mensen die ons steunen en waar we goede gesprekken mee kunnen voeren, ook wordt er voor ons gebeden!
Maar ik zou zo graag de praktische problemen willen bespreken en hoe je het aanpakt.
Dank je voor je reactie trouwens! :)
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2010, 03:35:18 pm door Annemarieke »
Annemarieke

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #6 Gepost op: mei 14, 2010, 04:30:59 pm »
Modbreak:
Off topic berichten verwijderd.

In deze draad graag antwoord op de vraag: hoe doe je dat, 2 gezinnen (zo christelijk mogelijk) laten samengaan?
De vraag of dat verstandig/geoorloofd is, is in deze draad niet aan de orde.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2010, 04:32:45 pm door elle »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2010, 05:27:14 pm »
Hoe oud zijn jullie kinderen? Dat lijkt me nogal relevant. Hoe is het contact van de kinderen met eigen vader/resp moeder?

Ik ken een stel waarvan haar kinderen 4 tot 9 jaar zijn, en zijn zoon is 13 oid (andere zoon woont mij moeder). Dat blijkt prima samen te gaan, voor zover ik weet iig. Kinderen noemen de nieuwe ouder bij de voornaam. Gedwongen 'pappa' of 'mamma' laten zeggen tegen iemand die dat niet is, lijkt me te ouderwets.

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2010, 09:10:07 pm »
De kinderen van mijn vriend zijn 5 en 7 (2 jongens), mijn kinderen zijn ook 5 en 7 een jongen en een meisje.
Mijn vriend en ik hebben het er al veel over gehad. We denken eraan om binnenkort de kinderen kennis te laten maken op neutraal terrein.
Wat betreft de opvoeding zitten we redelijk op lijn, alleen mijn kinderen worden bij mijn exman niet gelovig opgevoerd. Dat vind ik best moeilijk.
de kinderen van mijn vriend zitten op een vrijgemaakte school, mijn kinderen op een katholieke school en zelf ben ik vrijgemaakt, en gaan we zondag naar de kerk.

Ik zou de kinderen het zelf willen laten weten wat ze fijn vinden om te zeggen.
Mijn kinderen zeggen geen "u" tegen mij, de kinderen van mijn vriend wel tegen hem. Voor mij is dat geen probleem.
Ik ben vooral ook benieuwd hoe er in een samengesteld gezin omgegaan wordt met de regels , houd je je eigen regels vast? En wat als die verschillen? Hoe pak je dat aan?
Annemarieke

dingo

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2010, 12:55:53 pm »
Heb zelf geen ervaring op dat vlak maar wel wat waarnemingen bij een ander gezin. Zij lieten hun kinderen de partner als respectievelijk oom en tante aanspreken maar enig moment sleet het gewone papa en mama er toch in maar dus niet gedwongen. De regels werden afgestemd zodra ze samen in één huis gingen wonen tot die tijd hadden ze hun eigen regels afhankelijk van waar ze waren. Gingen toen ook in een ander huis wonen maar dat is niet voor iedereen haalbaar natuurlijk.

Wees overigens erop voorbereid dat hoe goed jullie het ook doen, je enig moment toch het verwijt zult krijgen dat je zijn/haar echte ouder niet bent en het dus niet goed doet. Dat hoort kennelijk bij het opgroeien in een samengesteld gezin maar kan wel erg pijnlijk zijn.

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #10 Gepost op: mei 16, 2010, 12:05:34 am »
Ik zou de term "tante" zelf niet zo prettig vinden, maar als de kinderen dat zouden willen, is het prima.
Ik ben er van overtuigd dat God ons zal helpen met het maken van keuzes, al zou ik niet weten hoe ik het anders zou moeten doen dan te bidden en het vertrouwen op Hem te stellen.

Het lijkt me inderdaad moeilijk om te horen te krijgen dat je de echte ouder niet bent. Maar dat is de waarheid. Door de verhalen van mijn vriend heb ik een vrij negatief beeld van zijn ex gekregen, maar ik zal proberen haar nooit af te vallen of op negatieve manier over haar te praten met de kinderen van mijn vriend.
Maar ook dat zal niet altijd makkelijk zijn. Mijn mening is dat je als stiefouder de biologische ouder niet mag afvallen.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2010, 12:06:32 am door Annemarieke »
Annemarieke

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #11 Gepost op: mei 16, 2010, 12:43:45 am »
Wij zijn geen samengesteld gezin maar een gezin met "andermanskind"
ONze eigen kinderen noemen ons papa en mama, de anderen noemen ons bij de voornaam.
Heel praktisch.
we zijn immers geen  oom of tante van het pleegkind en de logeerkinderen?
Mail me maar als je wat wilt weten

dingo

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #12 Gepost op: mei 16, 2010, 09:57:47 am »
Dat klopt maar mijn waarneming geldt een gezin waar volwassenen normaliter niet met de voornaam aangesproken worden. Als dat verder geen probleem is er niets wat je belet het zo op te lossen als jullie het doen.

dingo

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #13 Gepost op: mei 16, 2010, 10:00:21 am »

quote:

Annemarieke schreef op 16 mei 2010 om 00:05:
Ik zou de term "tante" zelf niet zo prettig vinden, maar als de kinderen dat zouden willen, is het prima.
Ik ben er van overtuigd dat God ons zal helpen met het maken van keuzes, al zou ik niet weten hoe ik het anders zou moeten doen dan te bidden en het vertrouwen op Hem te stellen.
Zie mijn opmerking hierboven.

quote:

Het lijkt me inderdaad moeilijk om te horen te krijgen dat je de echte ouder niet bent. Maar dat is de waarheid. Door de verhalen van mijn vriend heb ik een vrij negatief beeld van zijn ex gekregen, maar ik zal proberen haar nooit af te vallen of op negatieve manier over haar te praten met de kinderen van mijn vriend.
Maar ook dat zal niet altijd makkelijk zijn. Mijn mening is dat je als stiefouder de biologische ouder niet mag afvallen.
Je vriend heeft geen enkele reden om zijn ex positief te positioneren hij voelt zich waarschijnlijk verraden en belazerd. Maar het lijkt me een goed plan om hun biologische ouder niet af te vallen.

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #14 Gepost op: mei 16, 2010, 03:15:18 pm »
Soms heb ik de neiging om zo kwaad te worden op alles wat er in een huwelijk mis is gegaan. Ik weet uit eigen ervaring hoe heftig dingen soms zijn. In de nieuwe situatie waarin je dan weer gelukkig wordt met een nieuwe partner vind ik het belangrijk om ook zorgvuldig om te gaan met het groeiproces van de kinderen in het nieuwe gezin. Zij hebben hier niet om gevraagd. Ik hoop dat ze niet al te veel van slag raken als ze 2 "broertjes" erbij krijgen.
Toch blijf ik benieuwd naar reacties van jullie. En vooral ook de weg met God die ik wil nemen. Hoe doe ik dat?
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2010, 03:23:39 pm door Annemarieke »
Annemarieke

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #15 Gepost op: mei 16, 2010, 04:43:57 pm »
Maar het zijn toch helemaal geen broertjes? Het zijn de kinderen van mamma's nieuwe man. Het zijn 2 nieuwe huisgenootjes, maar geen broertjes. Ze 'broertjes' noemen suggereert een bloedband die er niet is.

En 'de weg die jij met God wil nemen'? Dat lijkt me een discussie van een heel andere orde. Ook al is je vorige huwelijk gestrand, dan nog kun je een deel van je belofte, 'trouw', proberen te houden. Een nieuwe relatie aangaan maakt dat onmogelijk.

Ik denk dat het uitdrukken als 'een weg met God in deze zoeken' een manier is om God naar je eigen hand te zetten.
Het doen van Gods wil is soms te moeilijk voor mensen. God is genadig, om Jezus' wil, en geeft ons wat nodig is om Hem te blijven dienen, ondanks onze tekortkomingen en zwakke natuur. Maar verwar een nieuwe liefde die God -uit genade- op je pad brengt niet met het krijgen van Gods toestemming om een oude eed te breken, is mijn stelling.

Wat Gods wil is, is op deze aarde niet te realiseren door mensen, ook niet voor hen die oprecht God willen dienen. Anders zouden er geen huwelijken van christenen stranden.
Christen zijn in de dagelijkse praktijk is helaas iets anders dan christen zijn volgense het boekje, i.e. de bijbel/Gods wil.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2010, 04:51:18 pm door elle »

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #16 Gepost op: mei 16, 2010, 05:59:38 pm »
Ja dat ben ik wel met je eens. Wij kunnen niet waar maken wat God van ons vraagt.
En nee, het zijn idd geen broertjes, maar goed ik word ook een stiefmoeder, dus de kinderen worden wel stiefbroer en stiefzus.. Ik wil er in die zin niet te zwaar aan tillen. Het zal wel in de praktijk moeten blijken hoe de kinderen er mee om gaan. misschien denk ik wel te ingewikkeld en wil ik het allemaal zelf bedenken. Ik blijf vooral bidden en God vragen of Hij me helpt in dit proces vooral om de juiste keuzes te maken.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2010, 06:00:25 pm door Annemarieke »
Annemarieke

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #17 Gepost op: mei 16, 2010, 11:24:32 pm »
Wat is jullie ervaring binnen de kerk met samengestelde gezinnen?
Ik kan me voor stellen dat in diverse kerken "scheidingen" al veroordeeld worden. Ik ben niet trots op mijn scheiding en weet dat het heel heftig en moeilijk geweest is. Ik ben zelf in therapie gegaan om aan mezelf te werken. Na bijna 2 jaar heb ik mijn huidige vriend ontmoet en zijn we dus nu op het punt gekomen waarop we onze gezinnen gaan integreren. Omdat we allebei kerkelijk zijn ben ik benieuwd naar reacties op het onderwerp " de kerk en samengesteld gezin"
Annemarieke

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #18 Gepost op: mei 17, 2010, 01:02:21 pm »
Het mag dan een bijzonder gezin zijn, het is ook een gewoon gezin. Met bijzonder bedoel ik: dat slechts 1 ouder de natuurlijk ouder is van 2 van de 4 kinderen (in jou situatie dan.)
Het is ook een gewoon gezin, kinderen die opgroeien, opgevoed worden, naar school gaan,
En eh oordelen, ik ben ook maar mens, en bovendien single. dus waar praat ik over.
Wat bedoel je met de kerk : een officieel stand punt van kerkeraad/synode of gewoon hoe gemeente leden dit zien?
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #19 Gepost op: mei 17, 2010, 06:35:59 pm »
Modbreak:
Posts over of hertrouwen in de GKv mag, zijn verplaatst naar: Hertrouwen in de GKv: mag/kan dat?.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #20 Gepost op: mei 18, 2010, 12:31:54 am »

quote:

Antonius schreef op 17 mei 2010 om 13:02:

Wat bedoel je met de kerk : een officieel stand punt van kerkeraad/synode of gewoon hoe gemeente leden dit zien?

Is er niet want pastoraat is maatwerk en er is, zeker in de gkv, geen uniform opgelegde regel.
er wordt gekeken naar de reden van de scheiding.
Is er sprake van kwaadwillige verlating (en dat is vrij ruim) en de rol van de beide personen.
Daarna kan er eventueel een kerkelijk huwelijk zijn.
Let wel: eventueel.
Dat ligt dus aan de grond van de scheiding van beide nieuwe partners.
stel dat hij zijn vrouw betrapt heeft met een ander (overspel) en zij door hem bont en blauw geslagen werd dan is er geen reden om de nieuwe relatie af te keuren meen ik.
Mail me maar als je wat wilt weten

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #21 Gepost op: mei 19, 2010, 12:40:21 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 mei 2010 om 00:31:
[...]

Is er niet want pastoraat is maatwerk en er is, zeker in de gkv, geen uniform opgelegde regel.
er wordt gekeken naar de reden van de scheiding.
Is er sprake van kwaadwillige verlating (en dat is vrij ruim) en de rol van de beide personen.
Daarna kan er eventueel een kerkelijk huwelijk zijn.
Let wel: eventueel.
Dat ligt dus aan de grond van de scheiding van beide nieuwe partners.
stel dat hij zijn vrouw betrapt heeft met een ander (overspel) en zij door hem bont en blauw geslagen werd dan is er geen reden om de nieuwe relatie af te keuren meen ik.
deze discussie gaat verder op op een andere discussie over hertrouwen ja/nee.
Annemarieke

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #22 Gepost op: mei 19, 2010, 12:43:12 am »
Graag wil ik nog meer weten over samengestelde gezinnen. Bijvoorbeeld hoe kijken jullie aan tegen tegen het integreren van twee gezinnen. Wat vind je belangrijk in dat proces? Hoe zou je dat aanpakken. En vooral hoe hoe ik dat in relatie met God?

(Situatie is zo dat mijn vriend en ik de kinderen met elkaar kennis willen laten maken)
Annemarieke

Zijnkind

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #23 Gepost op: mei 20, 2010, 10:19:48 pm »

quote:

Annemarieke schreef op 19 mei 2010 om 00:43:
Graag wil ik nog meer weten over samengestelde gezinnen. Bijvoorbeeld hoe kijken jullie aan tegen tegen het integreren van twee gezinnen. Wat vind je belangrijk in dat proces? Hoe zou je dat aanpakken. En vooral hoe hoe ik dat in relatie met God?

(Situatie is zo dat mijn vriend en ik de kinderen met elkaar kennis willen laten maken)

Ik neem aan dat de kinderen wederzijds al met de nieuwe partner kennisgemaakt hebben? Je kan dan eens beginnen met een zondagskoffie bezoekje. Als het bij je ouders of a.s. schoonouders is heb je gelijk wat meer aanspraak en is het op neutraal terrein. Maar zelf zou ik gewoon kiezen bij hem of jou thuis. De kinderen zijn vast wel nieuwsgierig daarna en het geeft wat meer rust. Bovendien weet je dan zeker dat er genoeg voor ze te doen/spelen is. Vooral voor de jongens.
Succes en Gods zegen gewenst!

Er zijn diverse sites over stiefgezinnen en ervaringen van stiefouders/kinderen te vinden. Heb je daar al eens gekeken?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #24 Gepost op: mei 20, 2010, 11:59:49 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 20 mei 2010 om 22:19:
[...]

Er zijn diverse sites over stiefgezinnen en ervaringen van stiefouders/kinderen te vinden. Heb je daar al eens gekeken?

Dank je wel voor je reactie. Fijn! Het geeft ook steun, zo'n reactie!
Ik heb inderdaad die sites bekeken, en heb de vraag neergelegd om in contact te komen met Christelijke mensen die in een samengesteld gezin leven. Ik zou daar graag mee in gesprek komen.

We hebben de kinderen nu 1 keer kennis laten maken in een speeltuin. Dat ging best goed. Kinderen denken minder complex dan hun ouders. Maar dat betekent dat ik mijn keuzes wel steeds wil maken al biddend en vertrouwend op de Heer.
Misschien maak ik me wel te veel druk over hoe we het kunnen aanpakken.. ik moet misschien meer vertrouwen krijgen en er ook van genieten.
Annemarieke

sphnx

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #25 Gepost op: mei 22, 2010, 07:38:29 pm »
Sinds een halfjaar ben ik getrouwd met een man die al drie kinderen heeft (waarvan er 1 bij hem woont; bij ons nu dus), ikzelf heb vier kinderen.
Op zich is het proces van samengaan vrij soepel verlopen. Misschien door het grote verschil in leeftijd van de kinderen (de zoon van mijn man is 16, mijn kinderen zijn in basisschoolleeftijd), maar ik denk ook doordat wel veel bidden en constant in gesprek blijven met elkaar.

Ik denk dat het voor jou ook van belang is de dingen stap voor stap te laten verlopen. Soms gebeuren er dingen die je van te voren niet kan voorzien.

Wij vinden het het belangrijkste dat wij in elk geval samen op 1 lijn zitten, dus dat de kinderen ons niet tegen elkaar uitspelen.
De zin 'jij bent mijn moeder/vader niet' hebben we nog niet gehoord... maar wat niet is kan komen natuurlijk. We proberen zo goed mogelijk met zn allen  gezin te vormen.

De kinderen noemen de nieuwe partner bij de voornaam.

nou ja, zo even wat reacties die in me opkomen na het lezen van bovenstaande. In elk geval ben ik 'ervaringsdeskundige' dus als je vragen hebt: brand los zou ik zeggen..

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #26 Gepost op: mei 23, 2010, 12:12:05 pm »

quote:

sphnx schreef op 22 mei 2010 om 19:38:
Sinds een halfjaar ben ik getrouwd met een man die al drie kinderen heeft (waarvan er 1 bij hem woont; bij ons nu dus), ikzelf heb vier kinderen.
Op zich is het proces van samengaan vrij soepel verlopen. Misschien door het grote verschil in leeftijd van de kinderen (de zoon van mijn man is 16, mijn kinderen zijn in basisschoolleeftijd), maar ik denk ook doordat wel veel bidden en constant in gesprek blijven met elkaar.

Ik denk dat het voor jou ook van belang is de dingen stap voor stap te laten verlopen. Soms gebeuren er dingen die je van te voren niet kan voorzien.

Wij vinden het het belangrijkste dat wij in elk geval samen op 1 lijn zitten, dus dat de kinderen ons niet tegen elkaar uitspelen.
De zin 'jij bent mijn moeder/vader niet' hebben we nog niet gehoord... maar wat niet is kan komen natuurlijk. We proberen zo goed mogelijk met zn allen  gezin te vormen.

De kinderen noemen de nieuwe partner bij de voornaam.

nou ja, zo even wat reacties die in me opkomen na het lezen van bovenstaande. In elk geval ben ik 'ervaringsdeskundige' dus als je vragen hebt: brand los zou ik zeggen..

Dank voor je open reactie. Fijn om te lezen.
Hoe reageerde de omgeving hierop? Heeft bv jouw familie de kinderen van je partner geaccepteerd en andersom? zijn jullie ook verhuisd of juist in je eigen huis blijven wonen? Hoe is dat proces verlopen voordat je ging trouwen? En heb je vanuit de kerk ook steun ervaren tijdens dit proces?

Nou best veel vragen, maar het is fijn om het eens te delen met andere christenen.
Dank je wel!
Annemarieke

sphnx

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #27 Gepost op: mei 23, 2010, 03:13:06 pm »
Hai Annemarieke,

Mijn familie heeft de kinderen van mijn partner geaccepteerd en dat geldt andersom ook. Mijn ouders hebben hier een aantal keren opgepast en de zoon van mijn man wordt dan door hen als een van hun eigen kleinkinderen behandeld. Ik moet zeggen dat dit ook echt super is van hen, want het zal ongetwijfeld niet meevallen om ineens een extra (puber)kleinzoon erbij te krijgen. Net zo goed als dat dit voor mij soms lastig is.
De familie van mijn man woont ver weg en die hebben dus weinig contact met ons en daardoor ook met mijn kinderen. Maar in situaties dat er wel contact is verloopt dit gewoon goed.

We wonen op dit moment in mijn huis(je), mijn man en zijn zoon zijn dus bij mij en de kinderen ingekomen. We hebben er wel voor gekozen om hem (de zoon van mijn man) zijn eigen kamer te geven (kinderen van mij slapen bij elkaar) omdat voor hem de verandering het grootst is. De kinderen accepteren elkaar vrij gemakkelijk.

Vanuit de kerk hebben we wel eea te verstouwen gekregen rond hertrouwen. Maar de mensen die direct om ons heen staan zijn er steeds voor ons geweest.

idd hoop vragen, en nu even wat korte antwoorden.

Misschien kun jij wat dingen benoemen waar je tegenaan loopt of waar je problemen verwacht... ik kan dan bedenken hoe wij dat hebben gedaan of opgelost; misschien heb je dan ook nog iets aan ons verhaal...

fijne zondag nog verder!!

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #28 Gepost op: mei 25, 2010, 11:46:39 pm »

quote:

sphnx schreef op 23 mei 2010 om 15:13:
Hai Annemarieke,

Mijn familie heeft de kinderen van mijn partner geaccepteerd en dat geldt andersom ook. Mijn ouders hebben hier een aantal keren opgepast en de zoon van mijn man wordt dan door hen als een van hun eigen kleinkinderen behandeld. Ik moet zeggen dat dit ook echt super is van hen, want het zal ongetwijfeld niet meevallen om ineens een extra (puber)kleinzoon erbij te krijgen. Net zo goed als dat dit voor mij soms lastig is.
De familie van mijn man woont ver weg en die hebben dus weinig contact met ons en daardoor ook met mijn kinderen. Maar in situaties dat er wel contact is verloopt dit gewoon goed.

We wonen op dit moment in mijn huis(je), mijn man en zijn zoon zijn dus bij mij en de kinderen ingekomen. We hebben er wel voor gekozen om hem (de zoon van mijn man) zijn eigen kamer te geven (kinderen van mij slapen bij elkaar) omdat voor hem de verandering het grootst is. De kinderen accepteren elkaar vrij gemakkelijk.

Vanuit de kerk hebben we wel eea te verstouwen gekregen rond hertrouwen. Maar de mensen die direct om ons heen staan zijn er steeds voor ons geweest.

idd hoop vragen, en nu even wat korte antwoorden.

Misschien kun jij wat dingen benoemen waar je tegenaan loopt of waar je problemen verwacht... ik kan dan bedenken hoe wij dat hebben gedaan of opgelost; misschien heb je dan ook nog iets aan ons verhaal...

fijne zondag nog verder!!

Hallo,

Het verhaal van hertrouwen vind ik ook wel een moeilijk punt. Op een andere forum van het GKV forum is deze discussie geopend.
Wel fijn om te lezen dat je ouders er zo mee om gaan. Mijn ouders staan er ook voor open en binnenkort zal de eerste ontmoeting plaats vinden.
Mijn vriend en ik zijn de laatste weken veel over dit onderwerp in gesprek en komen steeds dichter bij het punt dat we er vertrouwen in hebben. We staan er op dit moment op de zelfde manier in en zitten best wel op 1 lijn.
Ik ben benieuwd hoe mijn dochter om zal gaan met het feit dat ze straks als enig meisje tussen 3 jongens zit. Gelukkig staat ze haar "mannetje" maar goed, het zal toch wennen zijn. Wij willen voorlopig nog even onze eigen huizen aanhouden, en eerst samen een weekendje weg, en dan vakantie. Alles op z'n tijd.
Ik ervaar wel hoe belangrijk het is als er gemeenteleden zijn waar je samen mee kunt bidden, of waar je de situatie kunt bespreken.
Juist zo belangrijk om dicht bij God te blijven en ook samen veel te bidden.

Waar ik tegen op zie is het feit dat er een moment komt waarop je dan ipv met z'n drieen met z'n zessen naar de kerk gaat. Ik weet dat de mening van anderen er niet toe doen, maar ik ben toch huiverig voor ingewikkelde vragen over de scheiding en hertrouwen. Ik ga hier in ieder geval binnenkort met de dominee over praten, want dat is wel iets dat me heel erg bezig houdt! Heb je daar ervaring mee?

Dank voor je reactie!
Gods Zegen!
Annemarieke

sphnx

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #29 Gepost op: mei 27, 2010, 07:07:30 pm »
Hey,

Jazeker heb ik ervaring met vragen over en andere problemen over scheiden en hertrouwen. In principe mag je volgens 'de kerk' maar om twee redenen scheiden, een van die twee is overspel. En dat was bij mij de reden. Ik was dus 'schuldloos' en mocht volgens de kerk dus hertrouwen.
Mijn man is 'gewoon gescheiden', maar goed, ook jij zult weten dat je nooit zomaar gaat scheiden, daar gaat heel veel aan vooraf, veel ellende en verdriet. Maar goed, wij mochten dus niet hertrouwen. Uiteindelijk heeft de dominee wel meegewerkt aan een samenkomst op onze trouwdag in de kerk. En dat was mooi. Maar alle strijd, oordelen en veroordelen van mensen voorafgaand hieraan (en ook daarna) heeft ons wel veel verdriet gedaan.

Weet je, wijzelf zien Gods leiding in ons leven. Hij heeft ons ECHT samen gebracht, we zijn niet naar elkaar op zoek gegaan, maar hebben elkaar gekregen. En ook dat het goed gaat met de kinderen (onder andere) bevestigt ons dat het goed is.
Ik geloof in een God die vergeeft. Als je weet dat je fouten hebt gemaakt (ook als je gescheiden bent), en je hebt oprecht berouw, en hebt vergeving gevraagd, dan IS het ook vergeven. "zover het oosten is van het westen, ZOver doet Hij onze overtredingen van ons!!" God blijft ons onze zonden, fouten en tekortkomingen niet nadragen, maar Hij bedekt ze met het bloed van Christus.
En volgens mij mag je na ELKE zonde waarvoor je vergeving hebt gevraagd en gekregen, verder gaan. Dus ook na een zonde tegen het zevende gebod.
Soms heb ik het gevoel dat bij mensen (in de kerk) het zevende gebod het belangrijkste is. Het gebod boven alle anderen. Als je daartegen gezondigd hebt, dan moet je de rest van je leven boeten.
Als je eenmaal gescheiden bent, dan mag je nooit meer hertrouwen.
Ik weet het niet, ik geloof dat niet echt.
Volgens mij is scheiden niet een ergere zonde dan vloeken, roddelen, belastingpapieren verkeerd invullen, of een hekel hebben aan je buurman...!

Wat ik wel voel en zie en merk is dat het huwelijk een afspiegeling is van het beeld Christus en de kerk. Door het huwelijk te verbreken, verbreek je een verbond dat je ook met God hebt gesloten.
Ik geloof wel dat je de gevolgen daarvan blijft zien. Heel praktisch al doordat je kinderen hebt. Ik blijf mijn hele leven geconfronteerd worden met het feit dat mijn kinderen niet de kinderen zijn van de man waar ik de rest van mijn leven mee ga delen.

Maar toch geloof ik dat God ook uit gebroken situaties iets moois kan maken. Hij keert de dingen ten goede. Alles wat mis is gegaan in mijn leven (en het leven van mijn man) heeft hij samen gebracht in een echt goed huwelijk dat wij nu samen hebben.

Nu voor het eerst voel en begrijp ik ook dat beeld 'Christus en Zijn gemeente' in het huwelijk. Onvoorwaardelijke liefde en trouw.

Ik geloof dat je nadat je oprecht vergeving hebt gevraagd voor fouten, je verder mag!

En wat mensen er verder van vinden: wat maakt het uit!! Mensen vinden altijd wel iets van elkaar (ook DAT is zonde!). Jij zelf weet hoe jij (jullie) staan tegenover God.. en zolang dat open is en eerlijk, dan maakt het echt niet uit wat mensen (ook kerkmensen) daarvan vinden!
Stel je vertrouwen op God en je zult zien dat Hij je zal helpen.

Door een raar proces bij ons in de kerk is het bericht dat ik gescheiden ben (en de reden daarvan) ongeveer een jaar nadat ik daadwerkelijk gescheiden was (en ongeveer 2 jaar nadat mijn ex bij mij wegging) pas in het kerkblaadje gekomen. De zondag daarna nam ik voor het eerst mijn huidige man mee.
"wat zullen de mensen wel denken' was ook mijn eerste (en ongeveer enige) gedachte.
Maar weet je: God gaf mij die man en ik was alleen maar dankbaar dat wij elkaar hadden gevonden in geloof en samen naar de kerk mochten.
En ongetwijfeld heeft iedereen gekeken en gedacht... maar ik kreeg alleen maar 1 mailtje van iemand die ik niet eens kende "wat ben ik blij voor je! "
tja... zo kan het gaan. En ook dat was voor mij een 'knipoogje van God', het was gewoon goed.

Ik hoop dat mijn verhaal beetje duidelijk is (ga het maar niet meer overlezen..) en dat je er wat aan hebt. Ik hoop echt dat jullie je weg vinden samen en met God, en ook in de kerk.
Goed dat je met de dominee gaat praten, ik hoop dat je daar steun aan hebt. Misschien is het ook goed om samen met je vriend het gesprek met de dominee aan te gaan.

Gods zegen voor jou en jullie!

Alja

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #30 Gepost op: mei 27, 2010, 09:23:16 pm »
Ik neem maar even de vrijheid om te reageren op het verhaal van sphnx. Wow, wat een bijzonder indrukwekkend verhaal. Ik ga niet op alles reageren, want zoveel ervaring heb ik niet met trouwen en scheiden enzo, maar ik vind het mooi om te zien dat je ook toegeeft dat er wel zonden zijn gedaan en ze niet wegmoffelt. Ik zie in jouw verhaal het bekennen/belijden van zonden en ook de vreugde van het krijgen van vergeving (en dat dan toevallig in deze situatie, maar het hadden er zoveel andere kunnen zijn). Dat er dan één persoon is die jou een mailtje stuurt met 'ik ben blij voor je!' maakt enerzijds verdrietig, maar anderzijds blij dat er ook iemand is die het evangelie wel gesnapt heeft. Ik vind het gewoon een mooi verhaal. Dat wilde ik even kwijt :).
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2010, 09:23:59 pm door Alja »
<><

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #31 Gepost op: mei 27, 2010, 11:36:55 pm »

quote:

sphnx schreef op 27 mei 2010 om 19:07:

En wat mensen er verder van vinden: wat maakt het uit!! Mensen vinden altijd wel iets van elkaar (ook DAT is zonde!). Jij zelf weet hoe jij (jullie) staan tegenover God.. en zolang dat open is en eerlijk, dan maakt het echt niet uit wat mensen (ook kerkmensen) daarvan vinden!
Stel je vertrouwen op God en je zult zien dat Hij je zal helpen.

Door een raar proces bij ons in de kerk is het bericht dat ik gescheiden ben (en de reden daarvan) ongeveer een jaar nadat ik daadwerkelijk gescheiden was (en ongeveer 2 jaar nadat mijn ex bij mij wegging) pas in het kerkblaadje gekomen. De zondag daarna nam ik voor het eerst mijn huidige man mee.
"wat zullen de mensen wel denken' was ook mijn eerste (en ongeveer enige) gedachte.
Maar weet je: God gaf mij die man en ik was alleen maar dankbaar dat wij elkaar hadden gevonden in geloof en samen naar de kerk mochten.
En ongetwijfeld heeft iedereen gekeken en gedacht... maar ik kreeg alleen maar 1 mailtje van iemand die ik niet eens kende "wat ben ik blij voor je! "
tja... zo kan het gaan. En ook dat was voor mij een 'knipoogje van God', het was gewoon goed.

Ik hoop dat mijn verhaal beetje duidelijk is (ga het maar niet meer overlezen..) en dat je er wat aan hebt. Ik hoop echt dat jullie je weg vinden samen en met God, en ook in de kerk.
Goed dat je met de dominee gaat praten, ik hoop dat je daar steun aan hebt. Misschien is het ook goed om samen met je vriend het gesprek met de dominee aan te gaan.

Gods zegen voor jou en jullie!

Heel bijzonder en oprecht verhaal. ook ik ben onder de indruk en het geeft me veel steun! Ik sta er wat dat betreft wel net zo in als jij.
Ik heb in mijn vorige huwelijk geen kerkelijke belofte gedaan, maar goed, dat maakt voor de dingen die ik verkeerd heb gedaan ook geen verschil. Ik vind wel dat in een huwelijk het meestal toch van 2 kanten komt, en vind het moeilijk om 1 partij als de schuldige aan te wijzen. Dat is niet aan ons. Ik vind ook dat je echt oprecht je zonden tegen over God mag belijden en ik weet zeker dat Hij vergeving geeft! Wat jij ook al schreef.

Ik denk ook zeker dat het goed is om met de dominee te gaan praten en ik heb al met de ouderling en zijn vrouw gesproken samen met mijn vriend.
Het samen vormen op te termijn van een nieuw gezin zie ik wel als een proces en daarbij stellen we beiden ons vertrouwen op God. Het is heel fijn dat je samen naar God kunt gaan om je vragen en onzekerheden voor te leggen. ik vertrouw op God dat Hij richting zal geven en de te nemen stappen zal sturen. Eigenlijk hoef ik helemaal geen angst te hebben.
Ik heb onlangs een boek gekocht " Samengesteld" van Hans Groeneboer. Dat is een boek van een Christelijke schrijver. De volgende vragen komen daarbij oa aan bod:

Hoe voeden ouders hun kinderen op? Wat hebben kinderen
nodig om te groeien van afhankelijkheid naar onafhankelijkheid
en vervolgens naar wederzijdse afhankelijkheid, het stadium
van de volwassenheid? Hoe zorgen ouders ervoor dat ze een
betrouwbaar ouderteam zijn? Beschreven wordt waar de gevaren
liggen en wat de valkuilen zijn voor het samengestelde gezin,
maar ook de kansen, mogelijkheden en de kracht.

Ik ga zelf voor de kansen en mogelijkheden, maar zal ook de valkuilen onder ogen moeten zien. Het gaat stap voor stap.
Annemarieke

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #32 Gepost op: mei 28, 2010, 11:51:32 am »
Ik ben familie van een gescheiden-en-hertrouwd iemand. Ik heb niet zo'n innig contact met mijn familie. Daarom vind ik het niet mijn plaats om te oordelen wat mag en wat niet mag. Aan de ene kant vind ik -theologisch zeg maar- dat echtscheiden niet kan, en daarmee hertrouwen ook niet. Aan de andere kant help je daar mensen in de dagelijkse praktijk geen fluit mee. Dus als iemand scheidt en hertrouwt, dan vind ik dat iets tussen die persoon en God (en daarmee ook van de kerkenraad). Alleen als ik getuige zou zijn geweest bij een van de huwelijken, had ik het mijn plicht gevonden om me er tegen aan te bemoeien.

Wellicht dat het anders is voor 'kleffe' families. Wanneer je iemand goed kent en de motivaties en frustraties van dichtbij meemaakt, dan kun je iemand beter adviseren in zo'n traject. Maar dan nog zou ik denk ik mijn eigen (theologische) overtuiging ondergeschikt maken aan het lijden van de ander.

Wat ik bedoel is: zoek oprecht de weg van God in je leven en neem mensen die het beter menen te weten met een korrel zout (met als uitzonderingen de KR en de getuigen van je huwelijk).

sphnx

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #33 Gepost op: mei 31, 2010, 06:29:49 pm »
@ Annemarieke: dat boek heb ik ook gelezen, geeft wel wat handvatten. Ik vond het wel een prettig boek om te lezen en inderdaad kom ik een aantal dingen ook weer tegen in de praktijk. Toch denk ik dat je zelf stap voor stap moet gaan ontdekken hoe jouw nieuwe gezin opgebouwd gaat worden.

@ Elle, tja...weet je het is zo lastig om een standpunt of mening te hebben als het gaat om gevoelens van mensen die je na staan (of als het om jezelf gaat). Wat zou Jezus doen? Is denk ik nog altijd de beste leidraad. Ik vind theologische meningen altijd erg interessant, maar vaak ook 'oppervlakkig' En daarmee bedoel ik niet dat theologie oppervlakkig is, maar het raakt vaak niet het hart van de zaak. De liefde verdwijnt vaak uit theologische standpunten.
Om een mening ergens over te vormen of om een beslissing te nemen in een lastige zaak, is denk ik veel (heel heel veel) gebed de enige oplossing.

Maar ik ben dan ook niet echt een forum-type; kon het alleen bij deze post niet laten te reageren. ;-)

Annemarieke

• Bekijk profiel
Samengesteld gezin
« Reactie #34 Gepost op: juni 02, 2010, 11:19:43 pm »

quote:

sphnx schreef op 31 mei 2010 om 18:29:

Om een mening ergens over te vormen of om een beslissing te nemen in een lastige zaak, is denk ik veel (heel heel veel) gebed de enige oplossing.

Mensen vormen over het algemeen snel een mening. Dat is mijn bezwaar. Het is makkelijk om je mening te vormen maar vaak weet men de de achtergrond niet, of hoort men maar 1 kant van het verhaal. Voor een buitenstaander is het vaak makkelijk om je mening te geven. Ik herken dat ook wel. Maar als je zelf in een situatie terecht komt kan ook je eigen mening ineens heel anders zijn. Ik probeer juist  ook vanuit het woord van God te leven, maar dat je als mens je eigen mening hebt, dat kan ik voor mezelf ook niet wegnemen. Ik vind bidden inderdaad de oplossing. veel bidden, vragen om wijsheid, vertrouwen op God en ook delen met mede Christenen, om zo in contact te blijven met God.
Annemarieke