Auteur Topic: Onrust in de GKv  (gelezen 96696 keer)

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #150 Gepost op: juli 11, 2010, 06:39:36 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 juli 2010 om 18:05:
[...]
 En jij wilt ten stelligste beweren dat je die brief niet leest in leden van de GKv?
Zo komt je schrijven namelijk wel over bij mij.

Ik beweer helemaal niets stelligs, ik ben juist door GKV-vrienden jaloers geworden en op het spoor van Jezus gekomen.
God heeft hen gebruikt om mij tot wedergeboorte te brengen.

quote:

Je draait weer keurig om mijn vraag heen. Daarnaast lees ik hier en daar wel wat tekstplukkerij in je lijstje maar dat is hier niet on topic.

Ik meen je vraag of ik beweert dat mijn werken niet met zonden besmet zijn?
Volgens mij heb ik daar voldoende op geantwoord. Anders moet je het maar zeggen.
Ik denk echter dat wij het daarin niet eens zullen worden.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2010, 06:59:07 pm door marody »
uut grûn

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #151 Gepost op: juli 11, 2010, 06:55:08 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 juli 2010 om 18:09:
[...]
 Nee, God genoot van David omdat God hem had verkozen.
Dat staat niet in die tekst.

Je geniet niet van iemand omdat je hem/haar gekozen hebt.
Je geniet van iemand door zijn/haar zijn.

Toen Jezus na Zijn doop uit het water sprak God: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.

Niet omdat God Jezus had gekozen maar om wie Hij was.
Zo weet ik mij, in Christus, in dezelfde situatie.
God vind vreugde in mij, niet om wat ik doe maar om wie ik, in Christus, ben. (zie o.a. Gal3:25-28)
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2010, 06:56:29 pm door marody »
uut grûn

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #152 Gepost op: juli 11, 2010, 09:33:40 pm »

quote:

marody schreef op 11 juli 2010 om 12:31:
[...]

Ik ben niet buitengewoon sterk. Dat heeft ook geen zin want uit eigen kracht christen-zijn is zinloos. Net als vechten tegen de zonde.
Ik heb de afgelopen 10 jaar wel lessen geleerd hoe ik veel kwaad kan ontlopen. Hiervoor heb ik een aantal wilsbesluiten genomen waar ik mij aan wil houden en welke God gezegend heeft.
Het is een leerproces geweest en is het nog steeds, waar de Heilige Geest mij in leidt.
Zo heb ik er voor gekozen om enkel christelijke muziek te draaien en heb ik de rest weggegooid.
Ik houd mij aan de snelheid op de weg.
Ik wil alleen opgewonden raken van mijn vrouw.
Ik heb een filter op mijn PC
Met warm weer ga ik niet de stad in.
Ik lees alleen christelijke lectuur.
Ik kijk selectief TV
Ik vergiftig mijn lichaam niet met roken.
En zo zijn er nog wat zaken waar ik, heel bewust, geleid door Gods Geest, keuzes voor het aangezicht van God heb mogen nemen.
Deze besluiten voorkomt heel veel strijd.
Er zijn, zover ik weet, geen zonden meer in mijn leven waar ik in volhard. (zoals het roken bijv.)
Zijn ze er wel, dan maakt God mij dat wel duidelijk.

satan heeft dan ook niet zoveel meer om mij, bij God, aan te klagen.
Is daarmee alle strijd verdwenen, absoluut niet maar het scheelt heel veel.
Stille tijd houden, dichtbij Jezus leven, radicaal en transparant in het leven staan helpen daar veel bij.
Daarnaast blijven opletten om niet in valkuilen te lopen.
"trots" is ook een valkuil. Ik weet niet of dat hier speelt, maar het zou altijd kunnen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #153 Gepost op: juli 12, 2010, 12:50:51 am »

quote:

marody schreef op 11 juli 2010 om 12:31:
[...]

Ik ben niet buitengewoon sterk. Dat heeft ook geen zin want uit eigen kracht christen-zijn is zinloos. Net als vechten tegen de zonde.
Ik heb de afgelopen 10 jaar wel lessen geleerd hoe ik veel kwaad kan ontlopen. Hiervoor heb ik een aantal wilsbesluiten genomen waar ik mij aan wil houden en welke God gezegend heeft.
Het is een leerproces geweest en is het nog steeds, waar de Heilige Geest mij in leidt.
Zo heb ik er voor gekozen om enkel christelijke muziek te draaien en heb ik de rest weggegooid.
Jammer...

quote:

Ik houd mij aan de snelheid op de weg.
doen veel niet gelovigen ook

quote:

Ik wil alleen opgewonden raken van mijn vrouw.
Pleit voor je.

quote:

Ik heb een filter op mijn PC
ik heb geen filter, ik kan mij beheersen.

quote:

Met warm weer ga ik niet de stad in.
Waarom niet? Omdat ijsjes eten een zonde is?

quote:

Ik lees alleen christelijke lectuur.
Dan weet je niet wat er in de wereld waar je in staat speelt toch?

quote:

Ik kijk selectief TV
Ik vergiftig mijn lichaam niet met roken.
En zo zijn er nog wat zaken waar ik, heel bewust, geleid door Gods Geest, keuzes voor het aangezicht van God heb mogen nemen.
Deze besluiten voorkomt heel veel strijd.
Er zijn, zover ik weet, geen zonden meer in mijn leven waar ik in volhard. (zoals het roken bijv.)
Zijn ze er wel, dan maakt God mij dat wel duidelijk.
Ik lees dat jij  van mening bent dat je een perfect christen bent geworden. Ik lees ook veel uiterlijke zaken maar dat kan mijn gevoel zijn.
Mijn voorstel is dat je probeert met de uitdagingen in dit leven Christen te zijn.

quote:

satan heeft dan ook niet zoveel meer om mij, bij God, aan te klagen.
Is daarmee alle strijd verdwenen, absoluut niet maar het scheelt heel veel.
Stille tijd houden, dichtbij Jezus leven, radicaal en transparant in het leven staan helpen daar veel bij.
Daarnaast blijven opletten om niet in valkuilen te lopen.

Satan heeft de wereld aan klachten over jou als mens tegenover God.
Besef je dat die klachten teniet gedaan zijn door het ultieme offer van Cristus en dat jij (vergeef me) geen dooie donder daaraan kunt toevoegen?
Ondanks je filter op de pc en het niet roken?
Jij voegt namelijk niets toe daaraan. Christus is de totale verlossing.
Wat ik lees is dat jij van mening bent dat God blij is omdat jij er bent en omdat jij "je ding"  doet.
Daar heb ik moeite mee maar mogelijk dat jij dat kunt uitleggen?
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2010, 12:56:06 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #154 Gepost op: juli 12, 2010, 02:20:23 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 juli 2010 om 00:50:

Kan je dat uit jezelf of door Jezus?
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #155 Gepost op: juli 12, 2010, 02:26:31 am »
Met ons eigen zwoegen en zweten bouwen we een toren van Babel op, dan proberen we uit eigen kracht bij God te komen. dat kan niet. Jezus kan enkel ons reinigen en zo laten leven naar Gods wil. Ik denk ook dat Marody dat bedoelt. Het zou best kunnen dat satan weinig nog aan te klagen heeft, waarom zou je verplicht zondig moeten zijn als christen? Het is juist Gods bedoeling dat we komen op het punt dat satan op een gegeven moment niets meer op ons aan te klagen heeft. Maar onze oude natuur is wel een aanklacht van satan, maar die is gelukkig dood voor God. Waarscheinlijk dat we steeds weer last hebben van onze oude natuur, maar op een gegeven moment is het inderdaad zo dat het zo weinig wordt, dat satan niet veel meer te klagen zou hebben. Dat zie je bij iemand als Elia en Paulus denk ik ook wel, al zei hij zelf: "ik ben me van geen kwaad bewust."

Met andere woorden: hij kon niets meer ontdekken waarin hij Gods wil niet uit zou voeren, maar mocht het wel zo zijn, hij was zich er niet van bewust.

Het kan dus, door Jezus zo te leven als God het ook echt wil.
Dat is Gods doel met ons leven, dat we niet uit eigen kracht, maar door Jezus' kracht gaan leven naar Gods wil. Dat is wel een keuze die je maakt: doe je het zelf of vraag je Jezus om hulp.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2010, 02:28:20 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #156 Gepost op: juli 12, 2010, 02:30:38 am »
Een keuze tussen een leven als een boedist of als een christen. Veel christenen leven als boedisten, ze vertrouwen op zichzelf, inplaats van op Jezus. Dat is wat je geloof dood slaat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #157 Gepost op: juli 12, 2010, 02:39:08 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 juli 2010 om 18:09:
[...]
 Nee, God genoot van David omdat God hem had verkozen.
Lees maar wat je zelf schrijft:

[...]

Ik geloof niet in de leer van de uitverkiezing, is niet echt rechtvaardig namelijk en ook niet wat de bijbel leert als je het mij vraagt. God koos inderdaad David uit, maar niet op basis van puur lucht, al was het wel omdat Hij Hem wilde uitkiezen.  God heeft echter wel degelijk een reden om mensen uit te kiezen en ik heb ook tot God gebeden waarom Hij mij uitkoos, omdat ik niets beters ben dan een ander. Het antwoord op die vraag heb ik naar verloop van tijd gekregen door een Psalm van David dat we in de kerk zingen, waarin staat: "God kent mij dieper dan ik mijzelf ooit heb gekend."

Vanwege zijn kennen van onze diepste diepten weet Hij waarom Hij kiest.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2010, 02:39:52 am door gaitema »

rtfm08

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #158 Gepost op: juli 12, 2010, 07:51:57 am »

quote:

gaitema schreef op 12 juli 2010 om 02:39:
[...]

Ik geloof niet in de leer van de uitverkiezing, is niet echt rechtvaardig namelijk en ook niet wat de bijbel leert als je het mij vraagt.

Dus Calvijn zit of zat er naast ?  ;)
Het is idd een moeilijk onderwerp maar misschein komt dat wel omdat wij het niet kunnen bevatten ?

http://www.eo.nl/algemeen...icle.esp?article=10537893

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #159 Gepost op: juli 12, 2010, 09:16:22 am »

quote:

rtfm08 schreef op 12 juli 2010 om 07:51:
[...]

Dus Calvijn zit of zat er naast ?  ;)
Het is idd een moeilijk onderwerp maar misschein komt dat wel omdat wij het niet kunnen bevatten ?

http://www.eo.nl/algemeen...icle.esp?article=10537893
Calvijn heeft zich inderdaad vergist. De leer van de uitverkiezing heeft ook een probleem. Je ziet bij veel calvanisten de houding van: "wat zou het baten wat ik doe, als God me niet uitverkozen heeft dan beland ik toch in de goot." Dat is heel sterk te zien bijvoorbeeld in de gereformeerde gemeentes van Nederland. God heeft je echter zelf de vrijheid gegeven om een keuze voor Hem te kunnen maken. Ieder mens die geboren is op aarde heeft hij die vrijheid gegeven. Dat God vervolgens mensen inzicht geeft of verblind doet Hij niet omdat Hij nu éénmaal voor de lol de meederheid van de mensen in de hel wil gooien en de rest niet, maar omdat Hij weet wie echt bij Hem horen en wie niet, omdat Hij die mensen persoonlijk diep kent.

Zodat je later nooit kan zeggen: "hoe kon ik er nu aan doen dat ik verloren ga, God verblinde me immers?" Nee, je kan nooit dat in Gods schoenen schuiven. Dat we verloren kunnen gaan is vooral aan jezelf te verwijten. God helpt iemand namelijk niet opweg, als Hij weet dat het geen nut zal hebben.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2010, 09:22:02 am door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #160 Gepost op: juli 12, 2010, 11:55:28 am »

quote:

gaitema schreef op 12 juli 2010 om 09:16:
[...]
Calvijn heeft zich inderdaad vergist. De leer van de uitverkiezing heeft ook een probleem. Je ziet bij veel calvanisten de houding van: "wat zou het baten wat ik doe, als God me niet uitverkozen heeft dan beland ik toch in de goot." Dat is heel sterk te zien bijvoorbeeld in de gereformeerde gemeentes van Nederland. God heeft je echter zelf de vrijheid gegeven om een keuze voor Hem te kunnen maken. Ieder mens die geboren is op aarde heeft hij die vrijheid gegeven. Dat God vervolgens mensen inzicht geeft of verblind doet Hij niet omdat Hij nu éénmaal voor de lol de meederheid van de mensen in de hel wil gooien en de rest niet, maar omdat Hij weet wie echt bij Hem horen en wie niet, omdat Hij die mensen persoonlijk diep kent.

Zodat je later nooit kan zeggen: "hoe kon ik er nu aan doen dat ik verloren ga, God verblinde me immers?" Nee, je kan nooit dat in Gods schoenen schuiven. Dat we verloren kunnen gaan is vooral aan jezelf te verwijten. God helpt iemand namelijk niet opweg, als Hij weet dat het geen nut zal hebben.

Scherp.

Ik ben het grotendeels met je eens, met als enige verschil dat ik geloof dat een kleine groep is uitverkoren, maar reeds in de eerste eeuw en tegenwoordig niet meer. Jezus koos zelf twaalf apostelen uit, dat staat er letterlijk.

Joh 6,70
Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En één uit u is een duivel.

Ook lees ik dat er een verschil is tussen uitverkorenen en geroepenen.

Mat 22,14
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

De JG's noemen dit de kleine kudde (de uitverkorenen) en de grote kudde (de geroepenen) en ik kom door Bijbelstudie tot diezelfde conclusie. Het meningsverschil hierin tussen JG's en mij is dat er naar mijn idee tegenwoordig in deze tijd geen uitverkorenen meer zijn. Wij zijn in staat gesteld om voor God te kiezen en door dat te doen reflecteert dat in onze daden. Iemand die overtuigd is van zijn uitverkiezing kan dat als een vrijbrief zien om onrecht te doen, maar dat lijkt mij een zeer gevaarlijke misvatting.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

small brother

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #161 Gepost op: juli 12, 2010, 01:24:01 pm »

quote:

[...]

In het christelijke leven gaat het in de eerste plaats om onze intenties tot het dienen van God en onze heiliging van ons leven tot Zijn eer.
Iemand van evangelische grondslag en iemand van een meer schriftgetrouwe grondslag kunnen dan wel heel erg van inzichten verschillen over de basis waarop hun handelen is gegrondvest en waarmee hun handelen wordt verklaard, maar in wezen verandert dat niets aan het individu. Want de leer of de grondslag voedt wel tot meer kennis en een bestendiger geloof, maar zij verandert niet de intentie die gericht is op het dienen van God.

Dat gezegd hebbende, is het voor de groeiers in het geloof een genot, en een nut, en een verdienste voor God, om God te leren kennen en dichter te komen tot Zijn aangezicht, zodanig dat ook van ons gezegd kan worden: en hij wandelde met God.

Dit streven om door God te worden gezien en geëerd, is een legitiem streven, maar zij is tegelijk een bron tot heel veel kwaad. Want God verkiest. Deze verkiezing is niet gebaseerd op onze keuzes en ons handelen, maar op de kennis die God heeft van onze ziel, die van de beginne  af door God gekend is. David danste voor de ark en dat was niet oirbaar. Ja dat was het wel, maar omdat hij in overgave aan God uitsluitend de gedachte had bij God - en niet bij mensen. David legt aan de dochter van Saul uit hoe dat zit: hij beroept zich op zijn band met God die sterker is dan banden van mensen. Hij verwijst naar de verkiezing door God van hem boven Saul.

Deze verkiezing is een wisselwerking. God kent de ziel en begeert de liefde van die ziel. Wie (meer) de juiste gesteldheid van ziel heeft is (meer) een zoon van God. Dat neemt niet weg dat die ziel kan kiezen voor het kwaad, en kan vallen voor verleiding en door zwakte. God zal die ziel verkiezen die in "aanleg" reeds is wat God zoekt: volledig in overgave aan God.

In de oude tijd was het gebruikelijk om niet alleen te geloven in God, maar om er ook mee te rekenen in het dagelijkse leven. Met tot gevolg jalouzie of verharding als God anders kiest. Saul diende God. Saul profeteerde met de profeten. Saul was door God verkozen. Toch wist Saul dat God hem niet het meest lief had, en was hij jaloers op David, en Saul ontstak van tijd tot tijd in grote toorn. Wordt hij jaloers doordat David boven hem gesteld werd, of was het reeds in zijn ziel? Als je een ei ziet weet je dat er een kip is geweest. Het kwaad was reeds in hem.

Zo waren de broers van Jozef jaloers op Jozef omdat Jozef geliefd werd. De liefde die de broers wilden, die voelden zij niet. En in plaats van liefdewerken te doen tot het vinden van genade in de ogen van hun  vader, deden zij hun vader groter verdriet en lieten zij zich verleiden tot grove zonde. Ook zij moeten hebben gevoeld dat hoe goed zij het ook proberen, dat zij het nooit zouden winnen in genade boven hun broer.

Dit spanningsveld van liefdewerken doen en genade zoeken te vinden in God's ogen - en tegelijk weten dat wij minder genade verdienen en krijgen dan anderen is een harde confrontatie met onszelf. We kunnen kiezen. Judas, ga heen om te doen wat je moet doen, zei Jezus. Judas kon kiezen [maar hij wist dat hij nooit de nummer één zou worden].
Jezus had heel veel discipelen, en die konden kiezen, maar Jezus haalt eruit wat erin zit: hij confronteert hen met het ware geloof en de opoffering en onderwerping die ermee gepaard gaat, en bijna alle discipelen verlaten hem. Zelfs de verkozen discipelen in het heilsplan van God waren vertwijfeld over de hardheid van de woorden van Jezus, maar zij kozen desalniettemin voor de smalle weg: Here waarheen zouden wij gaan zonder U?

Het was er al vanaf het begin. Abel offerde God en Kaïn offerde God. Kaïn was de eerste en de meeste. Maar God keek niet om naar de offers van Kain. Daardoor kwam uit Kain wat er in zat en door God gekend. De weg die Kain moest gaan is de weg van overgave aan God en een kiezen voor God - ook als het hemzelf wat minder welgevallig was, of als God hem wat minder toegenegen lijkt.

Wij zijn dus onderdeel van een verkiezing. De liefde tot God en de gewilligheid tot overgave is niet aan eenieder in gelijke mate toebedeeld. De genade van God is niet aan ieder in gelijke mate toebedeeld. En beproevingen zijn niet in gelijke delen verdeeld. Maar het kiezen om te groeien in genade en om niet te zwichten voor jaloersheid, wrok, haat en om niet te vervallen in luiheid, eigenwaan, en minachting is een keuze voor God om door Hem gezien te worden en om [toch] ontferming en genade en kracht en zegen toegewezen te krijgen.

Nee, God ziet ons niet aan zoals hij Jezus aan ziet. helemaal niet zelfs. Hij ziet ons aan met al onze zonden en begeerten en hardvochtigheden. En hij beoordeeld ons naar zijn rechtvaardig oordeel. Maar voor wie bewust breekt met zichzelf en die kiest om Jezus te volgen, voor hen haalt Hij om Jezus wil Zijn hand over Zijn hart. Want in hen ziet hij de bereidheid tot liefde en opoffering terug die Hijzelf ook voor de mens heeft. Maar wee degene die Jezus zegt de kiezen en te volgen, maar die niet de hartelijke gezindheid heeft om te volgen !

Verkiezing maakt ons passief? Nee, maar wel lijdzaam en volhardend. In gebed en liefdewerken tot het groeien in genade voor de ogen van God. In de gref-gem heerst optisch aan een kant verslagenheid en deemoed en aan de andere kant juist niet. Maar door het vasthouden aan het Woord van God wordt zij wel in verzekerde bewaring gesteld. Het volk Israël werd ook in verzekerde bewaring gesteld door de wet. Hoewel; hoezeer het vasthouden aan het Woord een vasthouden aan onze levensader is, wij weten allen dat het de liefdewerken zijn die het onderscheid maken voor God. En dan gaat het niet om de liefdewerken uit de traditie waartegen Maarten Luther zodanig mee in conflict kwam dat hij het boek Jacobus als tegenwerkend en belastend ervaarde, maar gewoon om de gezindheid van het hart die door God echt wel wordt gezien, en die er voor ons mensen op vele manier uitkomt of toch wat meer verstopt blijft dan onszelf en anderen lief is.

Wie van de andere kant daarentegen zich verzekerd weet in het geloof door [niet meer dan] de liefde van God, die heeft geen ijkpunt en geen groeier voor het geloof. Want de emotie komt en gaat en zoekt niet de genade van God, maar blijft rusten in de gearriveerdheid in het hemels koninkrijk - met een toegesloten hart (de paradox van dienaars van de geest) voor de groeier van het geloof. Want de Heilige Geest komt uit God en komt door Het Woord, en is evenzoveel in het Woord als in ons hart, en zal de Geest zoeken waar zij is te vinden.

Voor dit moment maakt het verschil in onze achtergrond geen verschil. Want de gezindheid is het die ons bindt. Maar daarna is het aan een ieder van ons om keuzes te maken in het geloof. Wetende dat wijzelf door God worden bemind, of juist niet zo door God worden bemind. Een keuze voor God, ook als God ons minder heeft uitverkoren dan hen die wandelden met Hem. Een keuze om zodanig onszelf en onze begeerten weg te cijferen, dat wij geen stap zullen zetten zonder het eerst te toetsen aan God's Woord en ons geweten in overleg met God.

Deze gezindheid brengt ons geen vrijkaartjes voor het eeuwig schouwspel der engelen en hemelse machten, en ook niet tot een berusting van Eli die hem achterover deed vallen met zijn stoel, maar zij brengt ons tot een willig geweten om te groeien in kennis en waarheid.

Groeien in kennis en waarheid is niet het doen wat anderen ons voorschrijven, maar om te blijven doen wat wij in een vrij geweten reeds deden, maar wel met een waarschuwend licht in ons achterhoofd om alles wat wij menen en beleven, te toetsen aan het Woord van God. Want de leer van de kerk is iets wat met het hart geleerd moet worden uit de schrift, alvorens wij er met het verstand een punt van kunnen maken of een punt erachter kunnen zetten. Want zonder het hart is de leer van de kerk niets anders dan wat de wet is voor de Joden. En zonder leer is het hart niets anders dan een blad in de wind of een schuimkraag op een golf. God toegenegen, maar niet gericht op een volkomen geloof.

Maar weest gij dan allen volmaakt, gelijk de Vader in de hemelen volmaakt is. En blijf niet achter in genade, want wie nu nog achterblijft - na alle kennis en vervulling die over ons gekomen is - zal door een harder oordeel getroffen worden.

Jawel, Jezus, heeft voor ons geleden en is voor ons gekruisigd. Maar de vraag is: zijn wij daardoor bevrijd en gearriveerd, of zijn wij daardoor dienstknechten van God geworden, in alles volgend de leer van het Woord van God, en het voorbeeld van de dienstbaarheid die Jezus zelf aan de dag legde voor God?

Wij zijn bevrijd van de zonde. Is dat dat wij bevrijd zijn tot zonde?
Wij zijn als zonen van God. Is dat dat wij ons hemels erfdeel gaan claimen?

De apostelen aan wie Jezus zich had geopenbaard als heer en meester, noemt hij vrienden op het moment dat hij zijn leven voor hen gaat geven, en hen voorzegd heeft dat zij Hem zullen volgen in lijden. Wees er dan op voorbereid dat hoe meer wij ons zien als vrienden van Jezus, hoe meer ook ons licht zal worden gebruikt tot stralen in het donker. Dat is naar de mens een weg van lijden en overgave en volharding.

Maar wie niet de lijdensweg van het vriendschap van Jezus op aarde kiest en niet één wordt met Jezus in het kindschap van God, die zal niet als vriend worden herkend en die zal te bestemder tijd des te meer lijden buiten de poort.

Wie breekt met het bewaren van God's Woord, en de redding door Christus als het geheel en al van de leer verheft, die is als een opstandige zoon die zijn erfdeel opeist, maar de vader niet wil gehoorzamen en dienen. De vader hoeft hem niets te geven, maar hij doet het toch - als hij het kind gunstig gezind is, want het gaat om een eigen kind dat tot hem terug kan keren.

En wie breekt met het bewaren van God's Woord, en die de vermaningen van de voorvaderen en de profeten minacht en verwerpt, die is als een opstandige zoon, die zijn eigen weg gaat totdat het leven hem terugwerpt op wie hij zou zijn zonder vader. Niemand.

Fijn dat het forum het weer doet :-)
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2010, 02:56:26 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #162 Gepost op: juli 12, 2010, 04:34:24 pm »

quote:

[...]
Calvijn heeft zich inderdaad vergist. De leer van de uitverkiezing heeft ook een probleem. Je ziet bij veel calvanisten de houding van: "wat zou het baten wat ik doe, als God me niet uitverkozen heeft dan beland ik toch in de goot."
Mag ik je er op wijzen dat jij een calvinist bent? De PKN onderschrijft overigens nog steeds de leerregels van Dordt.

quote:

Dat is heel sterk te zien bijvoorbeeld in de gereformeerde gemeentes van Nederland. God heeft je echter zelf de vrijheid gegeven om een keuze voor Hem te kunnen maken. Ieder mens die geboren is op aarde heeft hij die vrijheid gegeven. Dat God vervolgens mensen inzicht geeft of verblind doet Hij niet omdat Hij nu éénmaal voor de lol de meederheid van de mensen in de hel wil gooien en de rest niet, maar omdat Hij weet wie echt bij Hem horen en wie niet, omdat Hij die mensen persoonlijk diep kent.
Dus God kijkt in je hart, bepaalt dat jouw hart Hem wel aanstaat en dat Hij jouw wel wil hebben? Dat neigt toch echt wel naar predestinatie.

quote:

Dat zegt de leer over de uitverkiezing ook niet. Overigens is de leer over de uitverkiezing ook wat de PKN leert. Hoe zie jij dat dan als PKN-ner?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #163 Gepost op: juli 12, 2010, 06:00:21 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 juli 2010 om 16:34:
[...]
 Mag ik je er op wijzen dat jij een calvinist bent? De PKN onderschrijft overigens nog steeds de leerregels van Dordt.

Paulus zei ook: is Christus soms verdeeld?

quote:

Dus God kijkt in je hart, bepaalt dat jouw hart Hem wel aanstaat en dat Hij jouw wel wil hebben? Dat neigt toch echt wel naar predestinatie.?

Ik denk dat het dan niet zo is dat God dan je hart wel okee is vindt, maar eerder dat Hij iets in je hart vindt waar Hij antwoord op zal kunnen geven. God geeft je keuze vrijheid. Satan koos vrijwillig om God de rug toe te keren en wij zijn als gehele mensheid puur vrijwillig daar achteraan gegaan, al zijn we dan verblind door satans verleidingen die zich knap goed voordeed, zoals bij Adam en Eva in het hof.  Zo is het ook zo dat God Jezus naar ons toezond om ons te redden, maar Hij dwingt niet.

Als er iets in ons gevoelig is voor Gods Woorden, dan kan God ervoor kiezen om te spreken.

Dat ik zeg: God kijkt naar wat er in je hart zit, is niet iets wat een ander me geleerd heeft, want een ander heeft me helemaal niets geleerd over dat onderwerp helaas. Niemand heeft me geleerd ''waarom'' God me uitgekozen had. Ik snapte het namelijk niet. Ik was zondig en slecht en nog strijd ik op mijn zwakke momenten daar tegen, al gaat het steeds beter. Ik kon me niet voorstellen dat de mensen om me heen verkeerder zijn dan ik, al moet ik zeggen dat het me later is gaan verbazen hoe bedorven de maatschappij toch helaas wel is geworden, maar dan nog zijn er veel mensen die volgens mij niet slechter dan mij doen en zie ik in die mensen die het wel slechter doen, nog vaak niet eens echt zoveel slechtere mensen, eerder mensen die niet weten wat ze doen. Toch koos God voor mij! Ten minste, dat lijkt voor mij zo te zijn. Ik krijg ook de indruk dat Hij voor jou koos.
 Ik kreeg antwoorden op gebeden en heb God leren kennen als een God die niet enkel 2000 jaar geleden actief de christenen bijstond, maar vandaag de dag nog steeds.

Ik vroeg me echter af, waarom? Want ik verdien het niet!
Ik snap wel dat het juist zo is dat Jezus voor me gestorven is en dat het verdienen dan juist niet meer mee speelt, maar waarom mag ik dat wel zien en zoveel anderen niet?

Toen ik de Psalm zong in een rouwdienst van een oudoom van me, schoot ik vol bij de woorden ''God kent mij dieper dan ik mijzelf ooit heb gekend, Hij kent mijn zitten en mijn staan''
Toen ik dat zong moest ik denken aan mijn diepste verlangens wat er in me al jaren leeft. Ik ben namelijk al jaren jaloers op iemand als Elia, omdat hij tenminste geen groot schuldgevoel hoefde mee te dragen en vooral goed was voor de mensen, een liefdevol mens. Ik ben jaloers op hem, omdat hij met God zo´n sterke band heeft gehad en dat hij nu  bij God in de hemel leeft als een echte man Gods. Dat wat Hij had zou ik maar wat graag hebben gehad, maar ik arme zondaar was God kwijt.

Daar dacht ik toen aan en daarom denk ik dat God doordringt tot de diepste gedachten en overwegingen van een mens en op basis van wat Hij daar vind besluit welke weg Hij met de mensen persoonlijk gaat. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat God met ieder mens een weg gaat, al zou Hij met ze door de diepste slijk van de aarde en het dodenrijk moeten gaan, Hij weet er altijd van en heeft het altijd in de hand. Hij is toch onze Papa.
Hij doet alles met een reden, met alles heeft Hij een rechtvaardig plan, en met alles zoek Hij wat het beste ervoor is.

quote:

Dat zegt de leer over de uitverkiezing ook niet. Overigens is de leer over de uitverkiezing ook wat de PKN leert. Hoe zie jij dat dan als PKN-ner?

Wat ik weet van de leer van de uitverkiezing is dat God voor we geboren werden koos voor wie er behouden blijven en wie er verloren gaan. Dat klopt wel, maar ik stel de vraag ''waarom?'' en geloof zelf dat Hij daar voor ieder mens een persoonlijk reden voor heeft.

Daarbij nog iets, God kijkt vooruit. Al zouden we vandaag duister denken, als Hij weet dat we bekeren zullen als Hij ons het Licht schenkt, dan zal Hij dat vast en zeker doen. Ik denk echter dat de meeste mensen te eigenwijs zijn om naar Hem te luisteren. Sommigen volgens zelfs liever een leer, dan de Heer.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #164 Gepost op: juli 12, 2010, 06:36:12 pm »

quote:

small brother schreef op 12 juli 2010 om 13:24:
[...]

In het christelijke leven gaat het in de eerste plaats om onze intenties tot het dienen van God en onze heiliging van ons leven tot Zijn eer.
Iemand van evangelische grondslag en iemand van een meer schriftgetrouwe grondslag kunnen dan wel heel erg van inzichten verschillen over de basis waarop hun handelen is gegrondvest en waarmee hun handelen wordt verklaard, maar in wezen verandert dat niets aan het individu. Want de leer of de grondslag voedt wel tot meer kennis en een bestendiger geloof, maar zij verandert niet de intentie die gericht is op het dienen van God.

Dat gezegd hebbende, is het voor de groeiers in het geloof een genot, en een nut, en een verdienste voor God, om God te leren kennen en dichter te komen tot Zijn aangezicht, zodanig dat ook van ons gezegd kan worden: en hij wandelde met God.

Dit streven om door God te worden gezien en geëerd, is een legitiem streven, maar zij is tegelijk een bron tot heel veel kwaad. Want God verkiest. Deze verkiezing is niet gebaseerd op onze keuzes en ons handelen, maar op de kennis die God heeft van onze ziel, die van de beginne  af door God gekend is. David danste voor de ark en dat was niet oirbaar. Ja dat was het wel, maar omdat hij in overgave aan God uitsluitend de gedachte had bij God - en niet bij mensen. David legt aan de dochter van Saul uit hoe dat zit: hij beroept zich op zijn band met God die sterker is dan banden van mensen. Hij verwijst naar de verkiezing door God van hem boven Saul.

Deze verkiezing is een wisselwerking. God kent de ziel en begeert de liefde van die ziel. Wie (meer) de juiste gesteldheid van ziel heeft is (meer) een zoon van God. Dat neemt niet weg dat die ziel kan kiezen voor het kwaad, en kan vallen voor verleiding en door zwakte. God zal die ziel verkiezen die in "aanleg" reeds is wat God zoekt: volledig in overgave aan God.

In de oude tijd was het gebruikelijk om niet alleen te geloven in God, maar om er ook mee te rekenen in het dagelijkse leven. Met tot gevolg jalouzie of verharding als God anders kiest. Saul diende God. Saul profeteerde met de profeten. Saul was door God verkozen. Toch wist Saul dat God hem niet het meest lief had, en was hij jaloers op David, en Saul ontstak van tijd tot tijd in grote toorn. Wordt hij jaloers doordat David boven hem gesteld werd, of was het reeds in zijn ziel? Als je een ei ziet weet je dat er een kip is geweest. Het kwaad was reeds in hem.

Zo waren de broers van Jozef jaloers op Jozef omdat Jozef geliefd werd. De liefde die de broers wilden, die voelden zij niet. En in plaats van liefdewerken te doen tot het vinden van genade in de ogen van hun  vader, deden zij hun vader groter verdriet en lieten zij zich verleiden tot grove zonde. Ook zij moeten hebben gevoeld dat hoe goed zij het ook proberen, dat zij het nooit zouden winnen in genade boven hun broer.

Dit spanningsveld van liefdewerken doen en genade zoeken te vinden in God's ogen - en tegelijk weten dat wij minder genade verdienen en krijgen dan anderen is een harde confrontatie met onszelf. We kunnen kiezen. Judas, ga heen om te doen wat je moet doen, zei Jezus. Judas kon kiezen [maar hij wist dat hij nooit de nummer één zou worden].
Jezus had heel veel discipelen, en die konden kiezen, maar Jezus haalt eruit wat erin zit: hij confronteert hen met het ware geloof en de opoffering en onderwerping die ermee gepaard gaat, en bijna alle discipelen verlaten hem. Zelfs de verkozen discipelen in het heilsplan van God waren vertwijfeld over de hardheid van de woorden van Jezus, maar zij kozen desalniettemin voor de smalle weg: Here waarheen zouden wij gaan zonder U?

Het was er al vanaf het begin. Abel offerde God en Kaïn offerde God. Kaïn was de eerste en de meeste. Maar God keek niet om naar de offers van Kain. Daardoor kwam uit Kain wat er in zat en door God gekend. De weg die Kain moest gaan is de weg van overgave aan God en een kiezen voor God - ook als het hemzelf wat minder welgevallig was, of als God hem wat minder toegenegen lijkt.

Wij zijn dus onderdeel van een verkiezing. De liefde tot God en de gewilligheid tot overgave is niet aan eenieder in gelijke mate toebedeeld. De genade van God is niet aan ieder in gelijke mate toebedeeld. En beproevingen zijn niet in gelijke delen verdeeld. Maar het kiezen om te groeien in genade en om niet te zwichten voor jaloersheid, wrok, haat en om niet te vervallen in luiheid, eigenwaan, en minachting is een keuze voor God om door Hem gezien te worden en om [toch] ontferming en genade en kracht en zegen toegewezen te krijgen.

Nee, God ziet ons niet aan zoals hij Jezus aan ziet. helemaal niet zelfs. Hij ziet ons aan met al onze zonden en begeerten en hardvochtigheden. En hij beoordeeld ons naar zijn rechtvaardig oordeel. Maar voor wie bewust breekt met zichzelf en die kiest om Jezus te volgen, voor hen haalt Hij om Jezus wil Zijn hand over Zijn hart. Want in hen ziet hij de bereidheid tot liefde en opoffering terug die Hijzelf ook voor de mens heeft. Maar wee degene die Jezus zegt de kiezen en te volgen, maar die niet de hartelijke gezindheid heeft om te volgen !

Verkiezing maakt ons passief? Nee, maar wel lijdzaam en volhardend. In gebed en liefdewerken tot het groeien in genade voor de ogen van God. In de gref-gem heerst optisch aan een kant verslagenheid en deemoed en aan de andere kant juist niet. Maar door het vasthouden aan het Woord van God wordt zij wel in verzekerde bewaring gesteld. Het volk Israël werd ook in verzekerde bewaring gesteld door de wet. Hoewel; hoezeer het vasthouden aan het Woord een vasthouden aan onze levensader is, wij weten allen dat het de liefdewerken zijn die het onderscheid maken voor God. En dan gaat het niet om de liefdewerken uit de traditie waartegen Maarten Luther zodanig mee in conflict kwam dat hij het boek Jacobus als tegenwerkend en belastend ervaarde, maar gewoon om de gezindheid van het hart die door God echt wel wordt gezien, en die er voor ons mensen op vele manier uitkomt of toch wat meer verstopt blijft dan onszelf en anderen lief is.

Wie van de andere kant daarentegen zich verzekerd weet in het geloof door [niet meer dan] de liefde van God, die heeft geen ijkpunt en geen groeier voor het geloof. Want de emotie komt en gaat en zoekt niet de genade van God, maar blijft rusten in de gearriveerdheid in het hemels koninkrijk - met een toegesloten hart (de paradox van dienaars van de geest) voor de groeier van het geloof. Want de Heilige Geest komt uit God en komt door Het Woord, en is evenzoveel in het Woord als in ons hart, en zal de Geest zoeken waar zij is te vinden.

Voor dit moment maakt het verschil in onze achtergrond geen verschil. Want de gezindheid is het die ons bindt. Maar daarna is het aan een ieder van ons om keuzes te maken in het geloof. Wetende dat wijzelf door God worden bemind, of juist niet zo door God worden bemind. Een keuze voor God, ook als God ons minder heeft uitverkoren dan hen die wandelden met Hem. Een keuze om zodanig onszelf en onze begeerten weg te cijferen, dat wij geen stap zullen zetten zonder het eerst te toetsen aan God's Woord en ons geweten in overleg met God.

Deze gezindheid brengt ons geen vrijkaartjes voor het eeuwig schouwspel der engelen en hemelse machten, en ook niet tot een berusting van Eli die hem achterover deed vallen met zijn stoel, maar zij brengt ons tot een willig geweten om te groeien in kennis en waarheid.

Groeien in kennis en waarheid is niet het doen wat anderen ons voorschrijven, maar om te blijven doen wat wij in een vrij geweten reeds deden, maar wel met een waarschuwend licht in ons achterhoofd om alles wat wij menen en beleven, te toetsen aan het Woord van God. Want de leer van de kerk is iets wat met het hart geleerd moet worden uit de schrift, alvorens wij er met het verstand een punt van kunnen maken of een punt erachter kunnen zetten. Want zonder het hart is de leer van de kerk niets anders dan wat de wet is voor de Joden. En zonder leer is het hart niets anders dan een blad in de wind of een schuimkraag op een golf. God toegenegen, maar niet gericht op een volkomen geloof.

Maar weest gij dan allen volmaakt, gelijk de Vader in de hemelen volmaakt is. En blijf niet achter in genade, want wie nu nog achterblijft - na alle kennis en vervulling die over ons gekomen is - zal door een harder oordeel getroffen worden.

Jawel, Jezus, heeft voor ons geleden en is voor ons gekruisigd. Maar de vraag is: zijn wij daardoor bevrijd en gearriveerd, of zijn wij daardoor dienstknechten van God geworden, in alles volgend de leer van het Woord van God, en het voorbeeld van de dienstbaarheid die Jezus zelf aan de dag legde voor God?

Wij zijn bevrijd van de zonde. Is dat dat wij bevrijd zijn tot zonde?
Wij zijn als zonen van God. Is dat dat wij ons hemels erfdeel gaan claimen?

De apostelen aan wie Jezus zich had geopenbaard als heer en meester, noemt hij vrienden op het moment dat hij zijn leven voor hen gaat geven, en hen voorzegd heeft dat zij Hem zullen volgen in lijden. Wees er dan op voorbereid dat hoe meer wij ons zien als vrienden van Jezus, hoe meer ook ons licht zal worden gebruikt tot stralen in het donker. Dat is naar de mens een weg van lijden en overgave en volharding.

Maar wie niet de lijdensweg van het vriendschap van Jezus op aarde kiest en niet één wordt met Jezus in het kindschap van God, die zal niet als vriend worden herkend en die zal te bestemder tijd des te meer lijden buiten de poort.

Wie breekt met het bewaren van God's Woord, en de redding door Christus als het geheel en al van de leer verheft, die is als een opstandige zoon die zijn erfdeel opeist, maar de vader niet wil gehoorzamen en dienen. De vader hoeft hem niets te geven, maar hij doet het toch - als hij het kind gunstig gezind is, want het gaat om een eigen kind dat tot hem terug kan keren.

En wie breekt met het bewaren van God's Woord, en die de vermaningen van de voorvaderen en de profeten minacht en verwerpt, die is als een opstandige zoon, die zijn eigen weg gaat totdat het leven hem terugwerpt op wie hij zou zijn zonder vader. Niemand.

Fijn dat het forum het weer doet :-)

Dat is het zeker :)
Bij het lezen hiervan lijkt het me alsof je in andere woorden precies zegt wat ik bedoel, namelijk dat God kiest op basis van Zijn inzicht over onze ziel en wat Hij er met de oog op de toekomst ermee kan doen. Daarbij ook de Vader kind relatie, een Vader voed zijn kind op tot volwassenheid, want Hij houdt van Zijn kind.

Hoe het altijd overkwam met de leer van de uitverkiezing, is dat de mensen bang worden om niet uitverkozen te worden en dan moedeloos bij de pakken gaan neerzitten. Vervolgens de prediking erover heen hoe zondig de mens is en hoe het tot niets goeds in staat is, maakt dat het voor veel mensen onberijkbaar lijkt om een kind van God te zijn.

Dat terwijl God je het allemaal niet te zwaar heeft gemaakt. Zijn wet ligt in je hart en op de puntje van je tong, je kan het aannemen als je wil. De overgave aan Jezus.

Echter is het ook zo dat geen enkel mens echt in volle overgave aan Jezus leeft. Geen mens volstaat dat. Maar helemaal geen enkel moment van overgave is het tegenovergestelde. Mensen slaan vaak door en gaan bij de pakken neer zitten. God kiest en Hij kiest maar weinigen uit. Hoe groot is de kans dat Hij mij kiest? 10 procent, iets meer of iets minder? Of nog veel minder?

Volgens mij zijn mensen ontmoedigd geraakt en moeten ze weer weten dat Gods geboden niet zwaar zijn en dat Hij zelf ze via Zijn Geest in je hart heeft geschreven en dat het op het puntje van je tong ligt. Je kan Jezus vragen om hulp en Hij zal je dan helpen  :)

Ik denk zelfs dat Hij staat te popelen op het moment dat Hij ons helpen mag. De vraag is dan altijd of wij zijn hulp willen en inderdaad of we Hem dan ook willen volgen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #165 Gepost op: juli 12, 2010, 06:43:56 pm »

quote:

Piebe schreef op 12 juli 2010 om 11:55:
[...]

Scherp.

Ik ben het grotendeels met je eens, met als enige verschil dat ik geloof dat een kleine groep is uitverkoren, maar reeds in de eerste eeuw en tegenwoordig niet meer. Jezus koos zelf twaalf apostelen uit, dat staat er letterlijk.

Joh 6,70
Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En één uit u is een duivel.

Ook lees ik dat er een verschil is tussen uitverkorenen en geroepenen.

Mat 22,14
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

De JG's noemen dit de kleine kudde (de uitverkorenen) en de grote kudde (de geroepenen) en ik kom door Bijbelstudie tot diezelfde conclusie. Het meningsverschil hierin tussen JG's en mij is dat er naar mijn idee tegenwoordig in deze tijd geen uitverkorenen meer zijn. Wij zijn in staat gesteld om voor God te kiezen en door dat te doen reflecteert dat in onze daden. Iemand die overtuigd is van zijn uitverkiezing kan dat als een vrijbrief zien om onrecht te doen, maar dat lijkt mij een zeer gevaarlijke misvatting.
Jouw punt over geroepenen en uitverkorenen is voor mij wel iets om eens op te letten bij het bijbellezen, als het er over gaat. In eerste instantie denk ik aan de gelijkenis van de koning. Hij nodigd gasten uit voor zijn feest. Velen zijn uitgenodigd, maar weinigen hebben het aanbod aangenomen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #166 Gepost op: juli 12, 2010, 06:57:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 juli 2010 om 18:43:
[...]

Jouw punt over geroepenen en uitverkorenen is voor mij wel iets om eens op te letten bij het bijbellezen, als het er over gaat. In eerste instantie denk ik aan de gelijkenis van de koning. Hij nodigd gasten uit voor zijn feest. Velen zijn uitgenodigd, maar weinigen hebben het aanbod aangenomen.

Paulus is een schoolvoorbeeld van iemand die op basis van genade en niets dan genade werd uitverkoren, want toen Jezus hem riep vervolgde hij de gemeente.
Echter draaide Paulus als een blad aan de boom toen Jezus hem had gekozen om apostel te worden en brak hij met het Jodendom. Indien iemand dus meent uitverkoren te zijn, dan moet hij er ook naar handelen want anders wordt het gevaarlijk.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2010, 06:58:20 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #167 Gepost op: juli 12, 2010, 07:04:41 pm »

quote:

small brother schreef op 12 juli 2010 om 13:24:
Toch wist Saul dat God hem niet het meest lief had, en was hij jaloers op David, en Saul ontstak van tijd tot tijd in grote toorn. Wordt hij jaloers doordat David boven hem gesteld werd, of was het reeds in zijn ziel? Als je een ei ziet weet je dat er een kip is geweest. Het kwaad was reeds in hem.
Hoezo is jaloezie het kwaad? God is immers zelf ook afgunstig (Ex 34,14) en in hem is geen (1 Joh 1,5) duisternis.

dingo

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #168 Gepost op: juli 12, 2010, 07:42:07 pm »

quote:

Piebe schreef op 12 juli 2010 om 19:04:
[...]

Hoezo is jaloezie het kwaad? God is immers zelf ook afgunstig (Ex 34,14) en in hem is geen (1 Joh 1,5) duisternis.
In Samuel staat wel dat God zijn Geest van Saul wegnam dus de duisternis in Saul had weer alle kansen om zich te doen gelden.

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #169 Gepost op: juli 12, 2010, 07:57:46 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 juli 2010 om 00:50:
[...]
 Jammer...
...
 doen veel niet gelovigen ook
...
 Pleit voor je.
...
...
 Waarom niet? Omdat ijsjes eten een zonde is?
...
 Dan weet je niet wat er in de wereld waar je in staat speelt toch?
...
 Ik lees dat jij  van mening bent dat je een perfect christen bent geworden. Ik lees ook veel uiterlijke zaken maar dat kan mijn gevoel zijn.
Mijn voorstel is dat je probeert met de uitdagingen in dit leven Christen te zijn.

Het gaat er niet om dat ik een perfect christen ben of wil zijn maar het verlangen heb om Jezus in alles te willen volgen.
Ik heb deze wilsbesluiten genomen omdat ik mijzelf ken.
Ik ken mijn valkuilen en smoezen om mijzelf voor de gek te houden.

Om te voorkomen dat ik gedachtenloos met bijv. top40 muziek meegalm, waarvan in veel teksten God niet vereert wordt maar de menselijke liefde/ hartstocht etc., heb ik deze in de ban gedaan. Zo wil ik voorkomen ik dat ik de levenslijn met God vervuil met dat wat uit mijn mond komt.

Ik heb mijn auto als vervoermiddel van God in bruikleen gekregen en daarom hoor ik Zijn bezit niet te vervuilen met muziek die Hem niet eren. Ook hoor ik me, qua rijstijl te gedragen zoals de eigenaar dat graag zou zien.
Daarnaast past deze rijstijl ook bij het visje en tekst, achter op de auto.

Ik vind het knap van je, dat je jezelf kan beheersen. Ik kan het vaak niet.
Ik ben 25 jaar pornoverslaaft geweest en weet uit ervaring de gevolgen hiervan.
Dat is ook de reden dat in met mooi weer de stad niet in ga, dat wil ik niet.
Met al die half blote vrouwen op straat, waar ik niet naar wil kijken, ga ik strijd krijgen waar ik geen zin in heb en ik wil mijn hormonen ook niet prikkelen want dat wordt dan dubbel strijd. Aangezien ik mijzelf ken weet ik dat ik dat uiteindelijk ga verliezen. Spr.5 vind ik erg herkenbaar.

Ik volg in grote lijnen het wereldnieuws (wat erg subjectief gebracht wordt)
Voor de rest wil ik op de hoogte blijven met de belevingswereld van de mensen waar ik mee om ga om op hun golflengte te kunnen komen wanneer God gelegenheden geeft om van Hem te getuigen.
Ik heb ruim 100 collega's die Jezus niet kennen. Ze leven niet maar bestaan slechts, zonder hoop, zonder doel. Dat vind ik verschrikkelijk. Ik weet mij daar een getuige van Jezus want ze weten allemaal dat ik christen ben, geroepen om het goede nieuws te brengen. Ik dien dan wel, voor hen, een leesbare brief te zijn.

quote:

Satan heeft de wereld aan klachten over jou als mens tegenover God.
Besef je dat die klachten teniet gedaan zijn door het ultieme offer van Cristus
hij had de wereld klachten maar heeft hij nu, door Christus, niets meer te klagen, zolang ik in Christus blijf.

quote:

en dat jij (vergeef me) geen dooie donder daaraan kunt toevoegen?
Ondanks je filter op de pc en het niet roken?
Jij voegt namelijk niets toe daaraan. Christus is de totale verlossing.
Amen

quote:

Wat ik lees is dat jij van mening bent dat God blij is omdat jij er bent en omdat jij "je ding"  doet.
Daar heb ik moeite mee maar mogelijk dat jij dat kunt uitleggen?

Ik geniet van mijn kinderen, niet om wat ze doen maar omdat ze mijn kinderen zijn.

God is blij met mij, niet omdat ik mijn ding doe maar gewoon omdat ik Zijn kind ben. Ik kan daar niets aan toevoegen of afdoen.
Dit vindt ik geweldig, enorm, ... ik heb er geen woorden voor. Dit (beperkt) besef, alleen daar wordt ik al stil en gelukkig van.

God maakte de wereld om mensen te kunnen laten leven en genieten en Zijn vreugde met hen te delen.
Door de zondeval is dat verstoort maar God wil dat nog steeds en zijn verlangen en liefde zijn zo groot dat Hij er voor koos Zijn Zoon te offeren om de breuk te herstellen.

God vind jou en mij zo waardevol dat Hij Zijn zoon gaf om ons vrij te kopen van de wet opdat wij Zijn kinderen zouden worden.(Gal.4:4) en zelfs tot erfgenamen te maken. Om Zijn vreugde met ons te delen.
Hij wil vertrouwelijke omgang, alles weten wat in ons hart leeft. Dat is pas een liefdevolle Vader.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2010, 09:28:03 pm door marody »
uut grûn

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #170 Gepost op: juli 12, 2010, 07:59:02 pm »

quote:

dingo schreef op 12 juli 2010 om 19:42:
[...]

In Samuel staat wel dat God zijn Geest van Saul wegnam dus de duisternis in Saul had weer alle kansen om zich te doen gelden.
Ik heb het niet specifiek over Saul maar over de emotie jaloezie.

small brother

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #171 Gepost op: juli 12, 2010, 09:13:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 12 juli 2010 om 19:04:
[...]

God is een ijverig God. Dat wil zeggen dat Hij ijvert voor Zijn zaak met grote ijver. Dat wil zeggen dat hij met grote ijver toezicht houdt op hoe de mens Hem eer bewijst en dient met hartelijke liefde.

De ijver van God wordt vertaald met jalouzie omdat wij geen goed begrip hebben van God's ijver en eer en liefde. Maar wij kennen het begrip wel in de mensenwereld. Het is de jalouzie van een man die merkt dat zijn vrouw verliefd wordt op iemand anders.

Jalouzie in deze context is dus het niet dulden dat iemand anders krijgt wat aan jou toebehoort. Nee, nog preciezer: jalouzie is in deze context niet gericht tegen degene die de liefde krijgt die jou toekomt, maar tegen degene die de liefde die jou toekomt geeft aan een ander. Jalouzie in deze context is gekoppeld aan liefde, en aan de toorn over het verbreken van de grootste liefde die een mens ten deel kan vallen.

Afgunst is af-gunnen, het niet gunnen aan een ander wat die ander wel rechtens toekomt. Afgunst is het begeren wat een ander rechtens heeft en jij niet krijgt. Jalouzie in onze context is het legitiem begeren wat ook rechtens jouw eigendom is.

Dus:
Afgunst is een begrip dat nooit gekoppeld kan worden aan God.
Jalouzie kan niet zonder geestelijk inzicht gekoppeld worden aan God.
Jalouzie in geestelijke betekenis (daarvoor is het woord ijverig of later naijverig gangbaar geweest) is een heilige emotie, een typisch bij God horend begrip, dat door mensen slecht begrepen wordt, maar dat vergelijkbaar is met de geldige rechten die een man kan doen gelden op het hart van zijn vrouw.

De liefde is intiem en zij is volledig en zij dient de ander in alles. Maar zij is gebouwd op het vertrouwen dat ze beantwoord wordt. Als dat vertrouwen wordt geschonden, dan is de geboden liefde onnut geweest en de relatie verbroken.
Dat niet zoveel relaties worden verbroken heeft te maken met een trouw die toegepast wordt dwars door alle ontrouw heen. We zeggen dan ook: wat God samenvoegt zal de mens niet scheiden. Maar de legitieme jalouzie dat een ander het hartelijke liefde krijgt die jou toekomt zal er niet minder heftig om zijn.

quote:

. 14 (Want gij zult u niet buigen voor een anderen god; want des HEEREN Naam is IJveraar! een ijverig God is Hij!)

14 want jullie mogen niet voor een andere god neerknielen. De HEER, de Afgunstige, duldt immers geen andere goden naast zich
De NBV tekst bezoedeld hier de Naam van God, als je tenminste het woord afgunst niet opnieuw gaat definiëren. Want immers de context van de bijbel legt wel precies uit wat er wordt bedoeld en verstaan met God's ijver tot de eis van liefde voor God. De context corrigeert dus de fout - als zij opgemerkt wordt.  
Ik had toch echt gemeend dat jij in het verleden zo'n fervente voorstander was van de statenvertaling. Is dat over, dat je je nu zo laat meevoeren door wat ik noem de ongeestelijke winden van het ongeloof in de NBV?

small brother

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #172 Gepost op: juli 12, 2010, 09:16:52 pm »
En dan nog over de uitverkiezing: we zeggen m.i. inderdaad allemaal een beetje hetzelfde. Maar we zeggen niet allemaal dat Calvijn of de leer zich vergist. Het is -denk ik- maar hoe ver je gaat met je waarneming in de diepten van God's raadbesluit. Laten we niet proberen de geheimen van Gods Raad hier even te ontrafelen maar de kern naspreken wat de bijbel ons leert. Abraham was verkoren, maar niet zonder dat hij werd beproefd gaf God de belofte dat de verlosser uit hem geboren zou worden:

quote:

16 En zeide: Ik zweer bij Mijzelven, spreekt de HEERE; daarom dat gij deze zaak gedaan hebt, en uw zoon, uw enige, niet onthouden hebt; Voorzeker zal Ik u grotelijks zegenen, en uw zaad zeer vermenigvuldigen, als de sterren des hemels, en als het zand, dat aan den oever der zee is; en uw zaad zal de poort zijner vijanden erfelijk bezitten. En in uw zaad zullen gezegend worden alle volken der aarde, omdat gij Mijn stem gehoorzaam geweest zijt.

Uit het geloof is Abraham gerechtvaardigd. Niet uit de werken; en niet uit de verkiezing.
Maar de verkiezende genade van God was reeds daar, en God's almacht is niet beperkt dat Hij niet heeft voorzien wat de overleggingen van het hart zullen zijn. Maar vanuit zijn almacht en rechtvaardige toorn en eis tot trouw en liefde en dienstbaarheid is hij neergekomen op de aarde met een voor de mens vatbaar verbond dat door de ontrouw van de mens heen de trouw van God en de doorwerkende genadehand van God toont en bevestigt en tot stand heeft gebracht in een verlossing die geldt voor elke ziel die buigt voor God en van harte navolger wordt van Jezus Christus; Zijn Zoon.

quote:

Gen 26:2>> En de HEERE verscheen hem en zeide: Trek niet af naar Egypte; woon in het land, dat Ik u aanzeggen zal; Woon als vreemdeling in dat land, en Ik zal met u zijn, en zal u zegenen; want aan u en uw zaad zal Ik al deze landen geven, en Ik zal den eed bevestigen, dien Ik Abraham uw vader gezworen heb. Gen 26:24 >> En de HEERE verscheen hem in denzelven nacht, en zeide: Ik ben de God van Abraham, uw vader; vrees niet; want Ik ben met u; en Ik zal u zegenen, en uw zaad vermenigvuldigen, om Abrahams, Mijns knechts, wil
Dat is ten principale niet om uw geloof - hoewel het geloof wel is vereist, en niet om uw werken- hoewel dode ranken wel afgehouwen worden, en niet om uw verkiezing - hoewel het God's verkiezende voorzienigheid was die u hier plaatste, maar om het verbond met uw vader..

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #173 Gepost op: juli 12, 2010, 09:30:49 pm »

quote:

small brother schreef op 12 juli 2010 om 21:13:
[...]

God is een ijverig God. Dat wil zeggen dat Hij ijvert voor Zijn zaak met grote ijver. Dat wil zeggen dat hij met grote ijver toezicht houdt op hoe de mens Hem eer bewijst en dient met hartelijke liefde.

De ijver van God wordt vertaald met jalouzie omdat wij geen goed begrip hebben van God's ijver en eer en liefde. Maar wij kennen het begrip wel in de mensenwereld. Het is de jalouzie van een man die merkt dat zijn vrouw verliefd wordt op iemand anders.
Mee eens.

quote:

Jalouzie in deze context is dus het niet dulden dat iemand anders krijgt wat aan jou toebehoort. Nee, nog preciezer: jalouzie is in deze context niet gericht tegen degene die de liefde krijgt die jou toekomt, maar tegen degene die de liefde die jou toekomt geeft aan een ander. Jalouzie in deze context is gekoppeld aan liefde, en aan de toorn over het verbreken van de grootste liefde die een mens ten deel kan vallen.

Afgunst is af-gunnen, het niet gunnen aan een ander wat die ander wel rechtens toekomt. Afgunst is het begeren wat een ander rechtens heeft en jij niet krijgt. Jalouzie in onze context is het legitiem begeren wat ook rechtens jouw eigendom is.

Dus:
Afgunst is een begrip dat nooit gekoppeld kan worden aan God.
Jalouzie kan niet zonder geestelijk inzicht gekoppeld worden aan God.
Jalouzie in geestelijke betekenis (daarvoor is het woord ijverig of later naijverig gangbaar geweest) is een heilige emotie, een typisch bij God horend begrip, dat door mensen slecht begrepen wordt, maar dat vergelijkbaar is met de geldige rechten die een man kan doen gelden op het hart van zijn vrouw.

De liefde is intiem en zij is volledig en zij dient de ander in alles. Maar zij is gebouwd op het vertrouwen dat ze beantwoord wordt. Als dat vertrouwen wordt geschonden, dan is de geboden liefde onnut geweest en de relatie verbroken.
Dat niet zoveel relaties worden verbroken heeft te maken met een trouw die toegepast wordt dwars door alle ontrouw heen. We zeggen dan ook: wat God samenvoegt zal de mens niet scheiden. Maar de legitieme jalouzie dat een ander het hartelijke liefde krijgt die jou toekomt zal er niet minder heftig om zijn.

[...]

De NBV tekst bezoedeld hier de Naam van God, als je tenminste het woord afgunst niet opnieuw gaat definiëren. Want immers de context van de bijbel legt wel precies uit wat er wordt bedoeld en verstaan met God's ijver tot de eis van liefde voor God. De context corrigeert dus de fout - als zij opgemerkt wordt.

Tussen afgunst en jaloezie zit een dunne lijn, het zijn beide emoties welke uit haat voortkomen en het is bekend dat God kan haten.

Spr 8,13
De vreze des HEEREN is, te haten het kwade, de hovaardigheid, en de hoogmoed, en de kwade weg; Ik haat ook de mond der verkeerdheden.

Op 2,6
Maar dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke Ik ook haat.

Als God kan haten, kan hij ook jaloers en afgunstig zijn, immers wij hebben die eigenschappen ook en zijn naar zijn beeld geschapen?

quote:

Ik had toch echt gemeend dat jij in het verleden zo'n fervente voorstander was van de statenvertaling. Is dat over, dat je je nu zo laat meevoeren door wat ik noem de ongeestelijke winden van het ongeloof in de NBV?
Ik citeer de NBV wel eens voor de leesbaarheid, maar de Statenvertaling is nog steeds favoriet hoor, geen nood! ;)

small brother

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #174 Gepost op: juli 12, 2010, 09:35:02 pm »

quote:

marody schreef op 12 juli 2010 om 19:57:

De satan had de wereld klachten maar heeft nu, door Christus, niets meer te klagen, zolang ik in Christus blijf.
(...)
God is blij met mij, niet omdat ik mijn ding doe maar gewoon omdat ik Zijn kind ben. Ik kan daar niets aan toevoegen of afdoen.

Het is maar wat je ervan maakt om uit te leggen hoe je leeft.
Wat is het: moeten wij Jezus nog volgen of niet?
Jawel wij moeten Jezus volgen. En dat zeg je zelf ook als je de voorwaarde inlast: "zolang jij in Christus blijft." Ben je dan wel of niet gearriveerd? Moet je dan nog iets doen of uitlopen of strijden; of niet?

Zijn juk is zacht en zijn last niet zwaar, maar er is een juk en er is een last. Om te weten hoe je die last op je kunt nemen en hoe zacht dat juk is, is het nuttig om kennis te nemen van het Woord van God en te groeien in kennis. Dat Woord is het dat zegt dat wie meent te staan op moet letten, want dat te menen is reeds een valkuil.

Weest blij met de vrijmoedigheid, en de kennis verlost te zijn, maar verontachtzaam niet het geloof tot het volgen van Jezus Christus en het onderhouden van Zijn geboden. Want zowel het geloof in Jezus Christus als het houden van de geboden vragen om opofferingen en volharding op de weg die door de Heilige Schrift wordt aangeduid als een smalle weg tot een kleine poort.

Als je werkelijk meent dat het kindschap een erfenis is van Christus, waardoor God jou niet meer aanziet als jezelf maar als Christus, ongeacht wat jij meent toe of af te doen, dan begrijp je -vrees ik- te weinig je eigen woorden waar je formuleert "zolang je maar in Christus blijft".

Ik vertrouw dat het bij jou genuanceerder ligt, en dat het meer een kwestie is van hoe we het ons geloof voorzien van concrete kapstokken in onze eigenste leer - die we onbewust toch altijd wel hebben. Maar daar dient dan ook weer zo'n forum voor...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #175 Gepost op: juli 12, 2010, 09:36:37 pm »

quote:

small brother schreef op 12 juli 2010 om 21:16:
Uit het geloof is Abraham gerechtvaardigd. Niet uit de werken; en niet uit de verkiezing.

Er is een verschil tussen de werken van de wet en de werken uit geloof.

Jakobus 2
21 Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, toen hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
22 Ziet gij wel, dat het geloof mede gewerkt heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
23 En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
24 Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleen uit het geloof?
25 En evenzo ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, toen zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een andere weg uitgelaten?
26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.

Het lijkt mij zeer duidelijk dat Abraham zowel uit het geloof, als ook uit zijn werken gerechtvaardigd werd.

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #176 Gepost op: juli 12, 2010, 11:02:42 pm »

quote:

small brother schreef op 12 juli 2010 om 21:35:
[...]

Het is maar wat je ervan maakt om uit te leggen hoe je leeft.
Wat is het: moeten wij Jezus nog volgen of niet?
Jawel wij moeten Jezus volgen. En dat zeg je zelf ook als je de voorwaarde inlast: "zolang jij in Christus blijft." Ben je dan wel of niet gearriveerd? Moet je dan nog iets doen of uitlopen of strijden; of niet?
.. om opofferingen en volharding op de weg die door de Heilige Schrift wordt aangeduid als een smalle weg tot een kleine poort.

De smalle weg en kleine poort zegt mij dat ik op moet letten dat ik niet uitglij of mijn hoofd stoot. Dit zijn dus de verleidingen die op mijn pad komen en die zijn er zat. Door dicht bij Jezus te blijven (Joh.15:4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie) blijft mijn focus beter op Hem gericht dan wanneer ik bezig ben met de dingen van de wereld. Dit is erg lastig, geeft veel strijd en daarom ben ik een aantal jaren geleden begonnen om mijn wereldje kleiner te maken. Klinkt misschien wat wereldvreemd (ik ben tenslotte ook niet van deze wereld) en voor een buitenstaander is het ook vreemd maar ik wordt er erg gelukkig van.
Hoe kleiner mijn wereld wordt, hoe gelukkiger en geborgener ik mij in Christus ervaar. Veel met Hem in gesprek te zijn (in de auto en tijdens hardlopen)
Ik wil geen mening vormen over mensen en zaken die mij niet aangaan.
Geen partij kiezen in conflicten (geeft juist mogelijkheden om bijde partijen te dienen) Luister geen radio (alleen GNR) om veel flauwekul meningen en berichten niet aan te hoeven horen want dat vervuilt mijn hersens.
Door mijn kleiner wordende wereld ambieer ik geen maatschappelijk of financieel succes meer zodat ik daar ook geen focus meer op heb. en dat maakt vrij. Het scheelt dat ik in mijn werk, geen leidinggevende of commerciële functie heb. Mijn werk is erg leuk maar slechts voor mijn levensonderhoud.
Ik ben er nog lang niet maar het begin is er en dat smaakt naar meer en dus wil ik mij focussen op meer van God en minder van mijzelf.

quote:

Als je werkelijk meent dat het kindschap een erfenis is van Christus, waardoor God jou niet meer aanziet als jezelf maar als Christus, ongeacht wat jij meent toe of af te doen, dan begrijp je -vrees ik- te weinig je eigen woorden waar je formuleert "zolang je maar in Christus blijft".
Verklaar je nader.

quote:

Ik vertrouw dat het bij jou genuanceerder ligt, en dat het meer een kwestie is van hoe we het ons geloof voorzien van concrete kapstokken in onze eigenste leer - die we onbewust toch altijd wel hebben. Maar daar dient dan ook weer zo'n forum voor...
Zo'n forum is erg lastig. Met name wanneer je met verschillende kerkbrillen leest en schrijft. Er zit nogal wat kerkcultuur-ruis op de lijn. Mijn manier van uitdrukken is vaak anders dan jullie begrijpen en andersom.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2010, 12:14:08 am door marody »
uut grûn

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #177 Gepost op: juli 12, 2010, 11:59:14 pm »

quote:

Piebe schreef op 12 juli 2010 om 18:57:
[...]

Paulus is een schoolvoorbeeld van iemand die op basis van genade en niets dan genade werd uitverkoren, want toen Jezus hem riep vervolgde hij de gemeente.
Echter draaide Paulus als een blad aan de boom toen Jezus hem had gekozen om apostel te worden en brak hij met het Jodendom. Indien iemand dus meent uitverkoren te zijn, dan moet hij er ook naar handelen want anders wordt het gevaarlijk.
Uitverkoren of geroepen, één ding is zeker: zonder Jezus in de bood is het niet veilig in de storm ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #178 Gepost op: juli 13, 2010, 12:10:44 am »
smal Brother: zoek je nu niet iets waarvan je zelf al kan weten hoe hij daarop zal reageren of snap je hem niet zo goed? Ik voorspel je zijn overtuiging: "in geloof en vertrouwen op Jezus zal Hij hem helpen om te leven naar Gods wil en daarin ligt de vervulling van de hele wet en wat de profeten ons wilde leren."

Dan volg je Hem. En zo denk ik er ook over. De valkuil zit hem daar dan ook niet in, maar juist wat elke kerk/gemeente/stroming/leer eraan toe voegt. Dan delen we Jezus' op en stellen we voorwaarden op om een kind van God te zijn. Terwijl er maar één voorwaarde is om een kind van God te zijn en dat is als een rank op de druivenstronk te vertrouwen op Jezus van dag tot dag. De een doet dan dit tot Gods eer en God weet dat, de ander doet weer wat anders tot Gods eer en Hij weet daar ook van. Wie dat niet doet tot Gods eer zal ook geen hulp van Jezus ontvangen. Jezus gaat met ieder die Hem echt eert een weg.

God is liefde en van geloof, hoop en liefde is de liefde het belangrijkste. Zonder de liefde ben je niets. Zonder Jezus kan je niets doen.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2010, 12:15:47 am door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #179 Gepost op: juli 13, 2010, 12:20:32 am »

quote:

marody schreef op 12 juli 2010 om 23:02:
[...]

De smalle weg en kleine poort zegt mij dat ik op moet letten dat ik niet uitglij of mijn hoofd stoot. Dit zijn dus de verleidingen die op mijn pad komen en die zijn er zat. Door dicht bij Jezus te blijven (Joh.15:4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie) blijft mijn focus beter op Hem gericht dan wanneer ik bezig ben met de dingen van de wereld. Dit is erg lastig, geeft veel strijd en daarom ben ik een aantal jaren geleden begonnen om mijn wereldje kleiner te maken. Klinkt misschien wat wereldvreemd (ik ben tenslotte ook niet van deze wereld) en voor een buitenstaander is het ook vreemd maar ik wordt er erg gelukkig van.
Hoe kleiner mijn wereld wordt, hoe gelukkiger en geborgener ik mij in Christus ervaar. Veel met Hem in gesprek te zijn (in de auto en tijdens hardlopen)
Ik wil geen mening vormen over mensen en zaken die mij niet aangaan.
Geen partij kiezen in conflicten (geeft juist mogelijkheden om beide partijen te dienen) Luister geen radio (alleen GNR) om veel flauwekul meningen en berichten niet aan te hoeven horen want dat vervuilt mijn hersens.
Door mijn kleiner wordende wereld ambieer ik geen maatschappelijk of financieel succes meer zodat ik daar ook geen focus meer op heb. en dat maakt vrij.
Ik ben er nog lang niet maar het begin is er en dat smaakt naar meer en dus wil ik mij focussen op meer van God en minder van mijzelf.

[...]
Verklaar je nader.
[...]
Zo'n forum is erg lastig. Met name wanneer je met verschillende kerkbrillen leest en schrijft. Er zit nogal wat kerkcultuur-ruis op de lijn. Mijn manier van uitdrukken is vaak anders dan jullie begrijpen en andersom.
Duidelijk. Je beschrijving over het volgen van Christus en over je eigen wereld inrichten tot eer van God zijn helder en voorbeeldig. Mijn eerdere woorden aan jou vervallen of verbleken daarbij.

small brother

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #180 Gepost op: juli 13, 2010, 12:24:40 am »

quote:

gaitema schreef op 13 juli 2010 om 00:10:
smal Brother: zoek je nu niet iets waarvan je zelf al kan weten hoe hij daarop zal reageren of snap je hem niet zo goed?
Bedankt, ik was wat traag vrees ik - zowel in het begrip van Marody als in het zien van jouw reactie - nadat ik reageerde..

small brother

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #181 Gepost op: juli 13, 2010, 12:32:35 am »

quote:

Piebe schreef op 12 juli 2010 om 21:36:
[/b]

Het lijkt mij zeer duidelijk dat Abraham zowel uit het geloof, als ook uit zijn werken gerechtvaardigd werd.

Mee eens. Hebr. 11 & Jacobus 2:22 zijn daarover duidelijk.
Aan de vruchten kent men de boom.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #182 Gepost op: juli 13, 2010, 01:00:39 am »

quote:

[...]

Het gaat er niet om dat ik een perfect christen ben of wil zijn maar het verlangen heb om Jezus in alles te willen volgen.
Ik heb deze wilsbesluiten genomen omdat ik mijzelf ken.
Ik ken mijn valkuilen en smoezen om mijzelf voor de gek te houden.

Om te voorkomen dat ik gedachtenloos met bijv. top40 muziek meegalm, waarvan in veel teksten God niet vereert wordt maar de menselijke liefde/ hartstocht etc., heb ik deze in de ban gedaan. Zo wil ik voorkomen ik dat ik de levenslijn met God vervuil met dat wat uit mijn mond komt.

Ik heb mijn auto als vervoermiddel van God in bruikleen gekregen en daarom hoor ik Zijn bezit niet te vervuilen met muziek die Hem niet eren. Ook hoor ik me, qua rijstijl te gedragen zoals de eigenaar dat graag zou zien.
Daarnaast past deze rijstijl ook bij het visje en tekst, achter op de auto.

Ben benieuwd naar de tekst :)
Ik heb geen visje op mijn auto nodig om mij aan de regels te houden (wat ik overigens vaak niet doe omdat mijn werk verlangt dat ik snel moet ingrijpen bij mensen die vastlopen. Geen smoes maar een feit waar ik dagelijks inzit.

quote:

Dat is ook de reden dat in met mooi weer de stad niet in ga, dat wil ik niet.
Met al die half blote vrouwen op straat, waar ik niet naar wil kijken, ga ik strijd krijgen waar ik geen zin in heb en ik wil mijn hormonen ook niet prikkelen want dat wordt dan dubbel strijd. Aangezien ik mijzelf ken weet ik dat ik dat uiteindelijk ga verliezen. Spr.5 vind ik erg herkenbaar.
Je kunt dus nog niet omgaan met de uitdaging maar besluit daarom om de confrontatie te vermijden.
Ik zou graag een dag met je genieten van al die mooie mensen op het terras.
Je kunt namelijk ook genieten zonder opgewonden te raken.
De mens is namelijk erg mooi van maaksel en de maker heeft alleen bij de mens gezegd: Laat ons iets maken, mensen.

quote:

Ik volg in grote lijnen het wereldnieuws (wat erg subjectief gebracht wordt)
Objectief bestaat niet dus lees wat je lezen wilt, ik lees het ND, het RD en de VK, een prima mix :)

quote:

Voor de rest wil ik op de hoogte blijven met de belevingswereld van de mensen waar ik mee om ga om op hun golflengte te kunnen komen wanneer God gelegenheden geeft om van Hem te getuigen.
Ik heb ruim 100 collega's die Jezus niet kennen. Ze leven niet maar bestaan slechts, zonder hoop, zonder doel.
Dat oordeel is niet aan ons gegeven vrees ik. Ik ontmoet elke dag mensen die niet "aan God doen"  maar wel degelijk een levensdoel hebben dat anders is dan een huis, caravan en een hond.

quote:

Dat vind ik verschrikkelijk. Ik weet mij daar een getuige van Jezus want ze weten allemaal dat ik christen ben, geroepen om het goede nieuws te brengen. Ik dien dan wel, voor hen, een leesbare brief te zijn.
Hoe ben je dan leesbaar?
Ben je wel eens werelds met de wereld? Weet je wat het is om de andere kant van het leven te kennen? Om van " God los"  te zijn?
Zo ja. praat daar dan over met hen.
Ervaring leert mij dat dit meer effect heeft dan preken over de Bijbel.

quote:

hij had de wereld klachten maar heeft hij nu, door Christus, niets meer te klagen, zolang ik in Christus blijf.
Niet HAD maar HEEFT. Satan weet heus wel waarom jij met mooi weer de stad niet in wilt gaan etc. etc.

quote:

Amen
Dank :)

quote:

[...]

Ik geniet van mijn kinderen, niet om wat ze doen maar omdat ze mijn kinderen zijn.
Dat geloof ik als pedagoog weer niet. Jij geniet niet als je kinderen je tuinmeubelen slopen, je auto bekrassen en op het bankstel poepen.
Dan geniet jij dus niet van je kinderen.
Geloof ik gewoon niet. Jij wel?

quote:

Dit vindt ik geweldig, enorm, ... ik heb er geen woorden voor. Dit (beperkt) besef, alleen daar wordt ik al stil en gelukkig van.
God geniet van je omdat je van Christus bent, echt niet omdat jij bent wie je denkt te zijn.
Alleen God kent jou immers? (Psalm 139)

quote:

God maakte de wereld om mensen te kunnen laten leven en genieten en Zijn vreugde met hen te delen.
Door de zondeval is dat verstoort maar God wil dat nog steeds en zijn verlangen en liefde zijn zo groot dat Hij er voor koos Zijn Zoon te offeren om de breuk te herstellen.
Verhip, je klinkt gereformeerd :)

quote:

God vind jou en mij zo waardevol dat Hij Zijn zoon gaf om ons vrij te kopen van de wet opdat wij Zijn kinderen zouden worden.(Gal.4:4) en zelfs tot erfgenamen te maken. Om Zijn vreugde met ons te delen.
Hij wil vertrouwelijke omgang, alles weten wat in ons hart leeft. Dat is pas een liefdevolle Vader.

Niet vrij van de Wet in de zin van de 10 woorden en de samenvatting daarvan.
Je bent niet vrij van de geboden. Simpel omdat de 10 geboden leefregels ten goede zijn.
En God wil niet alles weten wat in je is, Hij WEET alles wat in je is.
Dat is wat anders, ik denk dat God heus niet wil weten wat jij denkt als je een terras met schaars gekleedde mensen ziet. Snap je?

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #183 Gepost op: juli 13, 2010, 02:06:28 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 juli 2010 om 01:00:

quote:

marody:

Dat geloof ik als pedagoog weer niet. Jij geniet niet als je kinderen je tuinmeubelen slopen, je auto bekrassen en op het bankstel poepen.
Dan geniet jij dus niet van je kinderen.
Geloof ik gewoon niet. Jij wel?
Dat antwoord slaat nou juist op wat ze doen terwijl marody het erover had wat ze zijn, zijn kinderen namelijk!

small brother

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #184 Gepost op: juli 13, 2010, 12:11:00 pm »

quote:

Piebe schreef op 12 juli 2010 om 21:30:
Tussen afgunst en jaloezie zit een dunne lijn, het zijn beide emoties welke uit haat voortkomen en het is bekend dat God kan haten.

Spr 8,13
De vreze des HEEREN is, te haten het kwade, de hovaardigheid, en de hoogmoed, en de kwade weg; Ik haat ook de mond der verkeerdheden.

Op 2,6
Maar dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke Ik ook haat.

Als God kan haten, kan hij ook jaloers en afgunstig zijn, immers wij hebben die eigenschappen ook en zijn naar zijn beeld geschapen?

God haat het kwaad, maar toch is zijn toorn tegen zijn kinderen geen haten. Ook broeders die het kwaad dat zij zien oprukken haten, kunnen afknappen en erg fel worden of erg toornig worden of erg dwingend worden door hun innerlijke strijd tussen gehoorzaamheid, liefdebetrachting, en de haat voor het kwaad.
Niets menselijks is ons vreemd, maar God is veel menselijks wel vreemd.
Er is dus inderdaad een smalle scheidslijn, misschien een glijdende schaal, maar het gaat tever om - zoals jij doet -  God alle menselijke eigenschappen toe te dichten. God blijft onze God die de mens heeft geschapen tot een godddelijk bewustzijn om te kiezen voor goed en voor kwaad. De mens die kiest voor het kwaad leeft in kwalijke hoedanigheden en eigenschappen en daarvoor zijn namen te geven. Dat wil niet zeggen dat DUS God die eigenschappen ook heeft.

Omgekeerd kunnen mensen wel eigenschappen hebben die God ook kent. Maar zodra het gaat over God krijgt het al een andere klank en een diepere betekenis - geen lege emotie maar een hartelijk gevoelen met een diepere zin.

Psalm 69:10 >> Want de ijver van Uw huis heeft mij verteerd; en de smaadheden dergenen, die U smaden, zijn op mij gevallen.

Joh.2:17 >> En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om.  En Zijn discipelen werden indachtig, dat er geschreven is: De ijver van Uw huis heeft mij verslonden.

IJver is nu hartstocht geworden. ((Als we toch naar willekeur gaan kiezen uit 'mooie' woorden, waarom dan niet gekozen voor "passie"?)) De hartstocht voor liefde die ook de mens kan voelen komt in beginsel van God. Mensen met hartstocht voor Liefde [tot God] worden door God geliefd: "een man naar Gods hart", lees je dan. Maar terwijl de mens de hartstocht niet kan beheersen, en er vaker aan overgeleverd is als een prooi, dan er door verrijkt wordt; is de harts[tocht] van God geen gril of drift van het hart maar een heilige emotie die zuiver gericht en gekoppeld is op hetgeen God ook toekomt.

Waar wij dan doorelkaar spreken over [onze] jalouzie en afgunst als hoedanigheden van God, hebben we gewoon geen enkele notie van het verschil tussen God en de mens.

Dat is jammer, want ook onze hartstocht dient te worden gevoed door, en gericht naar, en gekoppeld aan, hetgaan niet uit ons is, maar aan hetgeen uit God is.

Wie wil groeien in heilige emotie en heilige hartstocht, doet er goed aan de psalmen van David te opwaarderen. Want deze zijn het die door God zelf zijn opgesteld om ook Christus te dienen als richtinggever en troost en steun door de lijdensweg van Zijn leven.

Geen enkel opwekkingslied kan daar aan tippen..
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2010, 12:24:56 pm door small brother »

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #185 Gepost op: juli 13, 2010, 12:37:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 juli 2010 om 01:00:
[...]

Ben benieuwd naar de tekst :)

Een leven zonder Jezus maakt meer kapot dan je lief is.

quote:

Ik heb geen visje op mijn auto nodig om mij aan de regels te houden
Ik ook niet

quote:

(wat ik overigens vaak niet doe omdat mijn werk verlangt dat ik snel moet ingrijpen bij mensen die vastlopen. Geen smoes maar een feit waar ik dagelijks inzit.
Volgens mij een kwestie van prioriteiten stellen. Wie je het meeste wilt dienen.

quote:

Je kunt dus nog niet omgaan met de uitdaging maar besluit daarom om de confrontatie te vermijden.
Ik zou graag een dag met je genieten van al die mooie mensen op het terras.
Je kunt namelijk ook genieten zonder opgewonden te raken.
De mens is namelijk erg mooi van maaksel en de maker heeft alleen bij de mens gezegd: Laat ons iets maken, mensen.
Ik weet het maar toch maar niet.

quote:

Objectief bestaat niet dus lees wat je lezen wilt, ik lees het ND, het RD en de VK, een prima mix

Kranten lezen vind voornamelijk zonde van mijn tijd. Ik ben niet erg geintersseerd in de opinie van een of ander verslaggever.
Ik ben meer geintereseert in het beste nieuws en dat komt vaak niet in de krant of op het journaal / nova

quote:

Hoe ben je dan leesbaar?
Ben je wel eens werelds met de wereld? Weet je wat het is om de andere kant van het leven te kennen? Om van " God los"  te zijn?
Zo ja. praat daar dan over met hen.
Ervaring leert mij dat dit meer effect heeft dan preken over de Bijbel.

God heeft ons een aantal totaal ongelovige, allenstaande vrienden gegeven en die hebben van alles meegemaakt (van insect tot TBS en ex-junk), daar hoeven we echt niet tegen te preken.
Wij willen de liefde van Jezus aan hun tonen door er voor hen te zijn, vriendschap te tonen en gastvrij te zijn en God zegend dit geweldig.

quote:

Niet HAD maar HEEFT. Satan weet heus wel waarom jij met mooi weer de stad niet in wilt gaan etc. etc.
Daar heeft hij mij niet mee want ik wil daar niet heen en ik  daarmee dus niets en dus heeft hij daarin niets om mij aan te klagen

quote:

En God wil niet alles weten wat in je is, Hij WEET alles wat in je is.
Dat is wat anders, ik denk dat God heus niet wil weten wat jij denkt als je een terras met schaars gekleedde mensen ziet. Snap je?

God wil niets liever dan vertrouwelijke omgang met Zijn kinderen.
Dit wil zeggen dat ik mijn hart aan Hem geef, deel wat er in mij hart leeft. Dat is dus een toenaderingsaktie van mij.
Volhardende zonden zal ik niet gauw delen (ook al weet Hij het wel) omdat ik daarmee niet tot God kan naderen maar juist van Hem weg loop.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2010, 12:43:01 pm door marody »
uut grûn

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #186 Gepost op: juli 13, 2010, 12:43:30 pm »

quote:

Trajecto schreef op 13 juli 2010 om 02:06:
[...]

Dat antwoord slaat nou juist op wat ze doen terwijl marody het erover had wat ze zijn, zijn kinderen namelijk!
Die kinderen zijn op dat moment vervelend :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #187 Gepost op: juli 13, 2010, 12:49:05 pm »

quote:

marody schreef op 13 juli 2010 om 12:37:
Volgens mij een kwestie van prioriteiten stellen. Wie je het meeste wilt dienen.
Volgens mij kun jij daar niet over oordelen. Ooit met mensen gewerkt die zelfmoordneigingen hebben of in een psychotische bui zitten?
Dan moet je vooral rustig rijden zodat zij alle tijd krijgen :)
Dus niet.

quote:

God heeft ons een aantal totaal ongelovige, allenstaande vrienden gegeven en die hebben van alles meegemaakt (van insect tot TBS en ex-junk), daar hoeven we echt niet tegen te preken.
Wij willen de liefde van Jezus aan hun tonen door er voor hen te zijn, vriendschap te tonen en gastvrij te zijn en God zegend dit geweldig.
Kijk, dat zijn nou vruchten van de Geest :)

quote:

God wil niets liever dan vertrouwelijke omgang met Zijn kinderen.
Dit wil zeggen dat ik mijn hart aan Hem geef, deel wat er in mij hart leeft. Dat is dus een toenaderingsaktie van mij.
Volhardende zonden zal ik niet gauw delen (ook al weet Hij het wel) omdat ik daarmee niet tot God kan naderen maar juist van Hem weg loop.
Is het niet juist zo dat je de meest harde zonden die je kent in het leven belijdt en benoemd in je gebeden?
Overigens drijven we ongelooflijk af van wat onrust in de GKv is.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #188 Gepost op: juli 13, 2010, 01:22:26 pm »

quote:

small brother schreef op 13 juli 2010 om 12:11:
Niets menselijks is ons vreemd, maar God is veel menselijks wel vreemd.
Er is dus inderdaad een smalle scheidslijn, misschien een glijdende schaal, maar het gaat tever om - zoals jij doet -  God alle menselijke eigenschappen toe te dichten.
Als jij dat vindt dan ben ik zeer benieuwd hoe je dat kan rijmen met Hebreeën 2:

17 Waarom Hij in alles de broeders moest gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn, in de dingen, die bij God te doen waren, om de zonden van het volk te verzoenen.
18 Want in hetgeen Hij Zelf, verzocht zijnde, geleden heeft, kan Hij degenen, die verzocht worden, te hulp komen.

Als sommige menselijke eigenschappen God vreemd zijn, hoe kon hij de jaloerse en afgunstige mensen dan vergeven? Hoe kon hij de zonden op zich nemen die hem onbekend en vreemd zijn, plus de gelovigen reinigen van alle (1 Joh 1,9) ongerechtigheid? Ben heel benieuwd naar je antwoord!
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2010, 01:27:03 pm door Piebe »

Trajecto

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #189 Gepost op: juli 13, 2010, 02:42:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 juli 2010 om

12:43
:

[...]

Die kinderen zijn op dat moment vervelend :)

Ja ja, maar nu niet draaien om waarom het gaat, Riemer:
Marody houdt van zijn kinderen omdat het zijn kinderen zijn.
Niet om wat ze doen, maar omdat het zijn kinderen zijn.
Als ze soms vervelende dingen doen dan vindt hij dat niet leuk en zal hij passende maatregelen nemen, neem ik aan. Hij blijft echter van zijn kinderen houden en laat ze niet los!
Jij houdt van jouw kinderen en degene die je onder je hoede hebt genomen.
Dat je ook wel eens flink kwaad kunt zijn als ze iets vervelends hebben gedaan kan best wezen, maar daar gaat het niet om.
Je gaat mij toch niet vertellen dat het heel anders werkt?

Trajecto

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #190 Gepost op: juli 13, 2010, 03:02:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 juli 2010 om

12:49
:

quote:

marody:

Volgens mij kun jij daar niet over oordelen. Ooit met mensen gewerkt die zelfmoordneigingen hebben of in een psychotische bui zitten?
Dan moet je vooral rustig rijden zodat zij alle tijd krijgen :)
Dus niet.

Klopt.
Als je God denkt te dienen in zo'n geval met keurig regelementair rijden, wordt het trouwens tijd je eens af te vragen welke god je daarmee dient, of dat niet een afgod is, dan.
Niet kwaad zijn overigens als er een acceptgiro voor te hard rijden naderhand in de brievenbus valt; dat hoort er gewoon bij, dat dat kan voorkomen als je in wezen met goede zaken bezig bent.
( Ja, even mopperen mag, maar daar moet het bij blijven ;) )

quote:

Overigens drijven we ongelooflijk af van wat onrust in de GKv is.
Ja. Misschien nieuw topic openen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #191 Gepost op: juli 13, 2010, 04:09:41 pm »

quote:

small brother schreef op 13 juli 2010 om 00:24:
[...]

Bedankt, ik was wat traag vrees ik - zowel in het begrip van Marody als in het zien van jouw reactie - nadat ik reageerde..
Geen punt :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #192 Gepost op: juli 13, 2010, 04:39:42 pm »

quote:

Ik verbaas me er over hoe open en eerlijk mensen er over kunnen zijn die er last van hebben gehad. Ik heb de laatste tijd van iemand geleerd dat je enkel verslavingen als deze (waarin demonen je proberen vast te houden) enkel met hulp van Jezus overwonnen kunnen worden. Voor Gods kracht slaat de duisternis op de vlucht. Als Jezus je voed, dan heiligd Hij je en wordt je weerstand tegen verleidingen steeds sterker en neemt je behoefte aan de begeertes van het vlees af.

Ik kan me ook wel indenken dat je dan minder geboeid raakt voor de media, tv enzo, dat heb ik ook wel de laatste tijd. Dan kijk ik wel tv, maar het doet me niet zoveel meer. Al volgde ik Oranje wel graag, maar had ik er ook geen moeite mee dat ik de achtste en de kwart finale moest missen, vanwege mijn werk. Met de samenvattingen had ik voldoende gezien van het spelletje.

Ik merk ook dat ik makkelijker nee kan zeggen tegen bier, als ik tussendoor cola wil om niet dronken te worden. Ik heb sinds kort besloten erop te vertrouwen dat Jezus me de kracht kan geven, inplaats van op mijn eigen kracht te vertrouwen en ik moet zeggen, dat werkt best goed :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #193 Gepost op: juli 13, 2010, 05:15:41 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 juli 2010 om 16:39:
Ik merk ook dat ik makkelijker nee kan zeggen tegen bier, als ik tussendoor cola wil om niet dronken te worden.
Hemme doar niks anders te drinken dan cola en bier?  :+

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #194 Gepost op: juli 13, 2010, 05:45:28 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 juli 2010 om 12:49:
Is het niet juist zo dat je de meest harde zonden die je kent in het leven belijdt en benoemd in je gebeden?

Ja, maar volhardende zonden worden in de regel niet beleden en blijven daarom buiten het gebed waardoor de vertrouwelijke omgang schade op zal lopen.
God bleef mijn verslavingen (porno en roken) steeds aan de orde stellen tot ik uiteindelijk capituleerde.
Als ik terug kijk zie ik dat deze zaken mijn geloofsontwikkeling danig in de weg hebben gestaan. Ik zeg nu ook dat ik niet aan het avondmaal had moeten gaan.
Door het roken vergiftigde ik mijn lichaam en (hoewel verslaving) volharde ik dus in de zonde. Met mijn pornoverslaving lag dat anders: hier beleed ik het steeds, wanneer ik weer viel maar door de verslaving bleef ik vallen.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2010, 06:34:25 pm door marody »
uut grûn

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #195 Gepost op: juli 13, 2010, 06:28:07 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 juli 2010 om 17:15:
[...]

Hemme doar niks anders te drinken dan cola en bier?  :+
Uh, sie hebt er ook slootwater :P

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #196 Gepost op: juli 13, 2010, 06:33:17 pm »

quote:

marody schreef op 13 juli 2010 om 17:45:
[...]

Ja, maar volhardende zonden worden in de regel niet beleden en blijven daarom buiten het gebed waardoor de vertrouwelijke omgang schade op zal lopen en, als het te lang duurt, zal verdwijnen.

Geen idee hoe het tussen God en jouw werkt  ;) , maar bij mij is het zo dat ik me een keer had voorgenomen om pas God om vergeving te vragen, als ik eerst zelf de zonden probeerde uit te schakelen. Dat werkte niet. Het begon bij mij pas te werken als ik God bad of hij me wilde helpen en mijn excuses aanbood dat ik dat nu al voor de zoveelste keer vroeg. Het was namelijk een proces van geheiligd worden en weer terug vallen, net zo lang tot ik besefte dat God enkel sterk genoeg is om elke verleiding te weerstaan en dat ik dus op Zijn kracht, wijsheid en liefde moest bouwen, en niet op mijn eigen kracht."

Zelfs bij volhardende zonden is het bij mij zo: dat ik dat niet wil doen. Ook verhardende zonden verdween bij mij. Ik ben nog maar 30, dus van een periode van volharding van 25 jaar ken ik nog niet :)
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2010, 06:34:24 pm door gaitema »

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #197 Gepost op: juli 13, 2010, 06:48:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 juli 2010 om 16:39:
Ik verbaas me er over hoe open en eerlijk mensen er over kunnen zijn die er last van hebben gehad. Ik heb de laatste tijd van iemand geleerd dat je enkel verslavingen als deze (waarin demonen je proberen vast te houden) enkel met hulp van Jezus overwonnen kunnen worden.

Ik geloof niet dat er demonen in het spel waren. Pornoverslaafden zijn gevangenen van hun geheim. een visuele cirkel waar ze zelf niet uit komen.
Je zit in een put, je wilt er graag uit maar de deksel mag er niet af.
Toen ik mijn geheim aan mijn vrouw beleed verdween de kracht met het geheim en de kracht van de leugen. Door een herstelprogramma te volgen herstelde ik, aan de hand van Jezus, tot bruikbaarheid.
Sinsdien mag ik dienen in de mannengroep van het programma.
Ik heb de de afgelopen 5 jaar veel mannen meegemaakt en ieder verhaal is anders maar in de kern hetzelfde. Sommigen denken wel dat er demonen in het spel zijn maar deze komen pas in actie wanneer hulp bij Jezus wordt gezocht.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2010, 06:52:19 pm door marody »
uut grûn

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #198 Gepost op: juli 13, 2010, 07:00:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 juli 2010 om 18:33:
Geen idee hoe het tussen God en jouw werkt  ;) , maar bij mij is het zo dat ik me een keer had voorgenomen om pas God om vergeving te vragen, als ik eerst zelf de zonden probeerde uit te schakelen. Dat werkte niet. Het begon bij mij pas te werken als ik God bad of hij me wilde helpen en mijn excuses aanbood dat ik dat nu al voor de zoveelste keer vroeg. Het was namelijk een proces van geheiligd worden en weer terug vallen, net zo lang tot ik besefte dat God enkel sterk genoeg is om elke verleiding te weerstaan en dat ik dus op Zijn kracht, wijsheid en liefde moest bouwen, en niet op mijn eigen kracht."
Bij mij werkt het net zo. Als wij ons verzet opgeven en God de ruimte geven om Zijn werk in ons te doen, pas dan wordt het goed.

quote:

Zelfs bij volhardende zonden is het bij mij zo: dat ik dat niet wil doen. Ook verhardende zonden verdween bij mij. Ik ben nog maar 30, dus van een periode van volharding van 25 jaar ken ik nog niet :)
Mijn verslavingen waren eerst niet echt een probleem totdat ik tot levend geloof kwam en de Heilige Geest mij overtuigde van zonde.
uut grûn

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #199 Gepost op: juli 13, 2010, 08:08:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 juli 2010 om 18:28:
[...]

Uh, sie hebt er ook slootwater :P
Ja sie hebt Grolsch, dat is woar ook. Zelfs de plant'n goan er doad van!