Die dominee schijnt dat helemaal niet gezegd te hebben. Hij zegt alleen dat hij het WK als werelds beschouwt en zo een vreemde stelling is dat nu ook niet. Ieder moet er het zijne van denken en het geweten daarin volgen. Het volmaaktste zou zijn om zich af te houden van het WK, omdat het natuurlijk wel degelijk iets werelds heeft en vooral "het vlees" voedt, maar dat betekent niet dat het verkeerd is om gewoon wel te kijken.
Ik geloof dat er dingen zijn die verkeerd zijn, die niet verkeerd zijn, die goed zijn en die beter zijn. Paulus zegt ook dat alles mag, maar niet alles nuttig is. Dat betekent niet meteen dat het daarom verkeerd is, maar dat je er niet beter of slechter van wordt als je het doet. Zo is het niet verkeerd om het WK te kijken, maar is het ook geen goede daad in de zin dat elke christen dat zou moeten doen. Het kan een manier van ontspanning zijn, maar het is niet verplicht en niet iedereen vindt het WK leuk.
Het is echter denk ik beter om het WK níét te kijken, om het wereldse zoveel mogelijk te vermijden. Maar dat iets beter is, wil niet meteen zeggen dat iedereen het dwingend opgelegd moet krijgen. Zo is het ook beter om sober te eten, maar is het niet verkeerd om te genieten van een uitgebreide maaltijd. Ik doe mijzelf en God geen kwaad als ik het WK volg en hoop dat Nederland wereldkampioen wordt, maar zou misschien (!) een heel stuk heiliger worden als ik het niet keek.
Voor sommige christenen kan het echter misschien weer wél goed zijn om te kijken, om bijvoorbeeld elitair en dus hoogmoedig gedrag de kop in te drukken of gewoon enkele verkeerde vooroordelen over het WK weg te nemen. Uiteindelijk zul je je geweten hierin moeten volgen en je moeten blijven beseffen dat er niet enkel sprake is van goed of kwaad.
Natuurlijk zal dat uiteindelijk wel zo zijn, maar er zijn dus nog altijd veel nuances daarbinnen en je kunt nu eenmaal niet jezelf heiliger voordoen dan je bent. Slechte daden moet je natuurlijk altijd vermijden, daar zal elke christen het mee eens zijn. En je kunt ook het kijken naar het WK tot zonde maken, door bijvoorbeeld dronkenschap, losbandigheid of afgoderij van voetballers. Maar als het om niet verkeerde dingen gaat, is er al meer vrijheid, mits je naar je geweten luistert en deze door Christus laat vormen.