Auteur Topic: Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’  (gelezen 92228 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’
« Gepost op: juli 08, 2010, 11:10:48 am »

quote:

Geloof & Kerk maandag, 30 mei 2005   

Bethelkerk in Drachten bomvol bij themadienst over wederkomst

Drachten - ,,Deze generatie maakt het mee dat Jezus terugkeert op aarde.’’ Dat zei voorganger Orlando Bottenbley van de Vrije Baptisten in Drachten zondagavond tijdens een themadienst over de wederkomst. De speciale dienst trok 2300 mensen. Verschillende belangstellenden moesten naar huis worden gestuurd: de grote zaal van de Bethelkerk zat bomvol.
Rond half acht zondagavond – het aanvangstijdstip van de dienst – stonden er nog files op de invalsweg van Drachten. Allemaal mensen die graag de dienst wilden bijwonen. Een aantal mensen moest worden teleurgesteld. Op last van de brandweer mochten er niet meer mensen in de grote zaal. Bottenbley toonde zich blij verrast met de hoge opkomst. ,,Dit is echt fantastisch’’. Hij kondigde aan de komende maanden geregeld op het thema terug te komen.
In een bijna anderhalf uur durende preek legde Bottenbley zijn visie uit op de wederkomst. Hij deed dit aan de hand van Romeinen 8, een briefgedeelte waarin Paulus antwoord geeft aan de gemeente in Rome op de vraag wanneer de opgestane en ten hemel gevaren Jezus zal terugkeren op aarde.
In de brief betoogt Paulus dat de schepping reikhalzend uitziet naar ‘de openbaring van de kinderen van God’, waarmee de wederkomst wordt bedoeld. Bottenbley: ,,Wanneer zal dat gebeuren? Als Jezus een teken van de Vader krijgt om de hemel te verlaten en zijn kinderen mee te nemen naar het huis van de Vader. De vraag is dan natuurlijk: wie zijn de kinderen van God? Paulus is daar heel helder in: het zijn de mensen die door de Geest van God worden geleid.’’
Bottenbley is ervan overtuigd dat bij de wederkomst van Jezus alle gelovigen meegenomen worden naar de hemel. ,,Stel dat Jezus op dit moment terugkomt op aarde. Dan is opeens een groot deel van de stoelen in deze zaal leeg. Allemaal mensen die meegenomen zijn naar de hemel. En de mensen die achterblijven kijken elkaar verbijsterd aan en zullen zeggen: ‘Wij horen er niet bij’.’’

Tekenen

In de Bijbel staan verschillende tekenen genoemd die duidelijk maken wanneer de wederkomst aanstaande is. Deze tekenen staan voornamelijk genoemd in het boek Openbaringen. Het gaat daarbij onder meer om oorlogen, aardbevingen en natuurrampen. Het is niet God die deze verschrikkingen veroorzaakt, betoogt Bottenbley. ,,Deze dingen ontstaan door de gebrokenheid in de wereld. De oorzaak van de gebrokenheid is de zondeval. Door de zondeval is de aarde vervloekt. Niet door God, maar het is wel gebeurd. Daarom kon een tsunami plaatsvinden, met meer dan 288.000 doden. Daarom zijn er dagelijks aardbevingen.’’
Deze wereld heeft nog maar een korte tijd te gaan, stelt Bottenbley. Dat is niet zijn eigen wijsheid: gerenommeerde wetenschappers stellen dat de mens de aarde dusdanig vervuilt, dat grote rampen, overstromingen en verwoestingen niet te voorkomen zijn. Tijdens de dienst zondagavond liet hij kort fragmenten zien van een uitzending van Nova waarin milieu-experts aan het woord werden gelaten. Deze stelden onder meer dat de zeespiegelstijging zo snel gaat, dat de Nederlandse dijken over dertig jaar niet meer hoog genoeg zijn.

Wanneer

Deze sombere voorspellingen van experts brengen de voorganger van de Vrije Baptisten bij de vraag wanneer de wederkomst zal plaatsvinden. Bottenbley is daarbij huiverig om een jaartal of datum te noemen. In de Bijbel staat dat niemand de tijd en de plaats weet, behalve God. Wel is volgens de voorganger duidelijk dat het moment daar is als ,,het goede nieuws over alle koninkrijken wordt verkondigd’’. Jezus zegt dat zelf in Mattheüs 24.
Het moment waarop alle volken van God gehoord hebben is nabij, daar is Bottenbley van overtuigd. Uit contacten met de bijbelvertalers van Wycliffe heeft hij begrepen dat in het jaar 2025 de bijbel in alle ‘grote’ talen beschikbaar is (die door meer dan een miljoen mensen worden gesproken). Er zijn op de wereld 6913 talen. De bijbel moet nog vertaald worden in 2644 talen. Er lopen nu 1678 taalprojecten. De meeste talen waarin de bijbel nog vertaald moet worden, zijn talen van kleine volken. Per jaar verdwijnen er ook een aantal talen, omdat de taal ‘uitsterft’.

Radio

Een ander teken is dat Trans World Radio de boodschap van de Bijbel ,,over tien tot vijftien jaar’’ zal kunnen uitzenden in de ruim driehonderd talen die door 97 procent van de bevolking worden gesproken. De verspreiding van het woord gaat sneller naarmate de techniek beter is. Vertalen is tegenwoordig dankzij de computer veel makkelijker dan dertig jaar geleden. Ook internet speelt een grote rol bij het verspreiden van het evangelie.
Het zijn, aldus Bottenbley, tekenen dat het moment dichterbij komt dat iedereen van het goede nieuws gehoord kan hebben en het moment daar is dat Jezus terugkeert op aarde. ,,Deze generatie maakt de wederkomst mee’’, aldus Bottenbley.
Hij riep de christenen op om mensen om hen heen te vertellen van God. ,,Als u dat niet doet, en de mensen een kans ontzegt om bij Jezus te horen, bent u eigenlijk een moordenaar.’’

http://newharvest.punt.nl/upload/Bottenbley.jpg
Orlando Bottenbley.

-Bron-
Wat vinden jullie hier van? Is Orlando Bottenbley een onheilsprofeet of iemand die we serieus moeten nemen?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 08, 2010, 01:14:16 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 juli 2010 om 11:10:
[...]
Wat vinden jullie hier van? Is Orlando Bottenbley een onheilsprofeet of iemand die we serieus moeten nemen?

Dat ligt er maar aan welke theologische bril je draagt.
Niet serieus nemen is veilig kiezen voor je eigen (kerk)visie
Dan hoef je niet na te denken.

Ik zelf ben er van overtuigd dat Jezus uiterlijk in 2017/2018 komt en ik hier dus weg ben.
Bijbelse bewijzen heb ik er niet echt voor maar dit is mijn persoonlijke overtuiging, gebaseert op huidige gebeurtenissen; berichten; profetieen en mijn uitleg van div. teksten etc.
uut grûn

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 08, 2010, 01:22:45 pm »
Het kan veel sneller. Jezus komt toch immers terug op de Olijfberg volgens één van de profetieën? Gewoon een paar goede staven dynamiet erin waarmee je de hele berg tegen de vlakte haalt. Voordat je op de trigger kan drukken moet Jezus dan wel terug gekomen zijn :)

Wat serieuzere reactie: ik vind het linken van 'hoeveel talen zijn bereikt' en 'wanneer komt Jezus terug' eerlijk gezegd meer lijken op Wycliffe propaganda dan serieuze theologie. En om stellig 'deze generatie' te zeggen (dus zeker binnen 100 jaar) vind ik bijna net zoiets als een dag of uur noemen. Aangezien het al 2000 jaar duurt, is een tijdsbestek van 100 jaar niet veel!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 08, 2010, 01:42:58 pm »

quote:

marody schreef op 08 juli 2010 om 13:14:
[...]

Ik zelf ben er van overtuigd dat Jezus uiterlijk in 2017/2018 komt en ik hier dus weg ben.
Bijbelse bewijzen heb ik er niet echt voor maar dit is mijn persoonlijke overtuiging, gebaseert op huidige gebeurtenissen; berichten; profetieen en mijn uitleg van div. teksten etc.
En wat als Bottenbley zich vergist en er niets gebeurt?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 08, 2010, 01:55:27 pm »

quote:

Ik zelf ben er van overtuigd dat Jezus uiterlijk in 2017/2018 komt en ik hier dus weg ben. Bijbelse bewijzen heb ik er niet echt voor maar dit is mijn persoonlijke overtuiging, gebaseert op huidige gebeurtenissen; berichten; profetieen en mijn uitleg van div. teksten etc.
Hoe denk je dat het op ons overkomt dat jij ergens van 'overtuigd' bent maar geen bewijzen hebt?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 08, 2010, 02:01:36 pm »
De kans dat Bottenbly zich vergist lijkt me aanzienlijk.
Door de verbeterde media horen we dagelijks van rampen. Het sluit alleen geenszins uit dat er rampen waren voor er media was; men hoorde er alleen niets over.
Tijdens de middeleeuwen verging de wereld ook dikwijls bijna.
Tijdens de crisis in 1927 en de oorlog daarna verging de wereld ook bijna.
De wapenwedloop tussen USA en USSR zorgde ook voor spannende momenten.

Kortom: er zijn wat gevaren geweken, er zijn wat gevaren bij. Aangezien de media vooral nare dingen benadrukken, wordt het huidige gevaar waarschijnlijk overschat.
We zullen heus wel nare tijden krijgen, maar 't eind van de wereld hoeft het niet te zijn. Maar hopen mag altijd.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2010, 02:02:10 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 08, 2010, 04:40:58 pm »
Bottenbley beredeneerd op een manier dat me wel bevalt, ook ik krijg de indruk dat deze aarde niet meer zo lang heeft als ik puur naar de wetenschappers luister. Iedereen doet alsof het niet zo'n vaart zal lopen, maar de zeespiegelstijging lijkt me nog niet eens het grootste probleem: eerder de grote volksverhuizingen die het op gang brengt, de massale vissterfte in de oceanen die al in enkel tientallen jaren voor een kwart is uitgedund en op dit tempo over een halve eeuw met meer dan 95 procent is uitgedund, de koraalrifsterfte dat zeer ernstige vormen aanneemt, de enorme overtollige hoeveelheden plastic dat verbrokkeld is tot zandachtige korreltjes die over de hele wereld wordt waargenomen in de zee en oceaanwater (sinds kort ontdekt), de grondstoffen zoals olie en gas die opraken voor 2050 en het enorme vleestekort dat er zal zijn om de mensen dan te voeden. Het zal de volken tegen elkaar op gaan drijven en elkaar de das omdoen. Dan niet te vergeten: het enorme morele verval dat al in Europa en de VS gaande is, maar ook al in de grote steden van China waar de welvaart oprukt en de christelijke jongeren in tegenstelling tot het platte land het christelijke geloof ook maar vaak laten voor wat het is.

Als ik zo om me heen kijk, dan zie ik geen uitweg.

En dan vergeten we nog wat we zo vaak gezongen hebben: "als de bom valt"
Ik denk dat de rampspoed juist komt in een tijd dat de mensen grote snurkerts zijn en denken dat het allemaal wel mee zal vallen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 08, 2010, 05:15:18 pm »
Doemscenario's zijn prima. Maar daamee vergaat de wereld nog niet. Hooguit de wereld zoals wij die nu kennen; waarin iedereen een auto heeft, een riant huis en een voldoende salaris.

Ik proef een beetje dat het lomp van God zou zijn als Hij met zoveel rampen en tegenspoed nog steeds op Zich zou laten wachten.
Ik denk dat de huidige situatie verbleekt bij de rampen die in openbaringen beschreven worden. De huidige situatie lijkt me dus niet erg genoeg.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2010, 05:15:44 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 08, 2010, 05:38:22 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 juli 2010 om 16:40:
En dan vergeten we nog wat we zo vaak gezongen hebben: "als de bom valt"
Doe Maar geloofde dus niet dat de bom zou vallen en ze hebben gelijk gekregen! Terwijl bijna elk mens er in de jaren 80 van overtuigd was dat het ieder moment kon gebeuren. Bangmakerij en dat is wat Bottenbley nu weer doet. Echter dekt hij zichzelf wel in, want als Jezus niet komt op het moment dat hij het heeft voorspeld, dan is Orlando al lang met pensioen!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 08, 2010, 05:57:01 pm »
Jezus heeft ook gezegd dat Hij zou terug keren als Zijn koninkrijk overal bekend/gekomen zal zijn. Dus niet of de bijbel in alle mogelijke talen vertaald is.

Daarnaast vind ik het ook de angst aanpraten, evangeliseren vanuit angst werkt niet, zowel voor de brenger niet, die in angst leeft of tie wel genoeg vertelt over Jezus. En niet voor de brenger die of de ander uitlacht en voor gek verklaart met zo een God of uit angst voor God kiest en dus eigenlijk niet voor God kiest, maar voor een verkeerd beeld van Hem. (afgod..?)

Als we het bekijken vanuit de kant Gods koninkrijk verkondigen, het goede evangelie dat Jezus ook bracht. Dan gaat het anders, want dat brengt vrijheid en redding. De mens leeft dan na bekering niet meer uit angst, maar uit vrijheid en de brenger ook! Daarnaast spreekt dat ook meer aan omdat het een levend evangelie is! Jezus kwam een leven vol overvloed brengen en niet een bekrompen, angstig, depressief, schuldig makend leven waar teveel christenen tegenwoordig al inzitten. Wat helemaal niet nodig is, want Jezus bracht een goed evangelie en wij ook, vol van leven en liefde!! Breng niet de hel, maar het vrije leven een relatie met God de Vader, Zijn Zoon en de Heilige Geest.

Maar, misschien wijkt het een beetje af, maar ik zie wel dat zulk soort boodschappen er gebracht worden mensen bang worden en juist niet gaan evangeliseren. Lees het artikel maar van medema in het nd.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 08, 2010, 06:05:49 pm »

quote:

Zwever schreef op 08 juli 2010 om 13:55:
[...]
Hoe denk je dat het op ons overkomt dat jij ergens van 'overtuigd' bent maar geen bewijzen hebt?

Vaag.

Ik heb ook geen zin in een discussie, en al helemaal niet in een forum met (naar ik aan neem) grotendeels geref. broeders en zusters.
Ik kijk naar Israël (trouwens zonder een uitgebreide Israël visie)
satan is al 2000 jaar bezig om de Joden te vernietigen.
Dat doet hij niet zonder reden. Mijn conclusie is dat hij weet dat God nog iets met het volk van plan is en dat probeert te verhinderen.
Een andere mogelijkheid is dat het volk nog steeds Gods oogappel is en dat satan daarom probeert het volk te vernietigen, om God daar mee te treiteren.
Kortom: er volgt nog iets voor Israël. Belangrijk is voor mij dat Israël weer terug is in het land.

Gezien de huidige ontwikkelingen in het midden oosten en wereldwijd zie ik het net rond Israël steeds strakker gespannen worden naar een climax
Wetenschappelijk lijken wij ook hard op weg naar het einde van deze aarde te gaan, dan wel een wereldwijde climax van ongekende grote

Vanuit de bijbel geloof ik in de opname van de gemeente (en ik hoop dat dat voor de grote verdrukking komt)

Ik ben er vast van overtuigd en ik ben er klaar voor.
God heeft alles aan mij gegeven wat ik mij kan wensen.
Er is niets wat mij meer gelukkig kan maken: IK HEB JEZUS MOGEN LEREN KENNEN. De rest is voor mij persoonlijk bijzaak.
Ik verlang er naar om met Hem mee te gaan.
De tijd die mij rest wil ik gebruiken dat nog zoveel mogelijk mensen tot Jezus mogen komen.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2010, 10:57:53 pm door marody »
uut grûn

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 08, 2010, 06:11:17 pm »
Hardstikke mooi om ons te bepalen bij de wederkomst van Jezus! Dat mis ik weleens in mijn eigen gemeente (PKN) WAs dit jaar op een mannendag, met het zelfde thema.
Het enige is dat geen sterveling dag noch uur kent. Hete enige wat ik mij dan ok weleens afvraag bij me zelf, is het feit dat Jezus terugkomt, voor mij net zo'n grote realiteit als dat ik morgen ga werekn, over twee weken 3 weken vakantie heb. Hier hoor ik te weinig over spreken. Dan bedoel ik vooral in bijbelstudie en preken.
O, ja de verlangen naar de wederkomst in tijden van rampspoed, is menselijk soms staat het water mij aan de lippen en denk ik, wanneer komt Jezus terug. Eerlijk gezegd dat lijkt mij te makkelijk.
Hoe zat dat eigenlijk in de jaren van voorspoed, de jaren 70 en de 80 er jaren, werd er toen ok over de wederkomst gesproken.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 08, 2010, 06:35:18 pm »

quote:

elle schreef op 08 juli 2010 om 17:15:
Ik denk dat de huidige situatie verbleekt bij de rampen die in openbaringen beschreven worden. De huidige situatie lijkt me dus niet erg genoeg.
Marcus 13
 24 Maar in de dagen na de verschrikkingen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, 25 de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 26 Dan zal men de Mensenzoon zien komen op de wolken, bekleed met grote macht en luister. 27 Dan zal hij de engelen eropuit sturen om zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeen te brengen, van het uiteinde van de aarde tot het uiteinde van de hemel.
28 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 29 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het einde nabij is. 30 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.

Jezus plaatst het in de eerste eeuw, dat is opmerkelijk nietwaar?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 08, 2010, 06:40:43 pm »

quote:

marody schreef op 08 juli 2010 om 18:05:
Ik heb ook geen zin in een discussie, en al helemaal niet in een forum met (naar ik aan neem) grotendeels geref. broeders en zusters.
Hoezo niet? Indien je geloof gebouwd is op de steenrots zal de stromende regen en de waaiende wind (Mat 7,24-25) je niet kunnen deren. ;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 08, 2010, 06:42:48 pm »

quote:

Er is niets wat mij meer gelukkig kan maken: IK HEB JEZUS MOGEN LEREN KENNEN. De rest is voor mij persoonlijk bijzaak.
Hier spreek je jezelf nogal tegen!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 08, 2010, 07:29:59 pm »

quote:

Antonius schreef op 08 juli 2010 om 18:11:
Hardstikke mooi om ons te bepalen bij de wederkomst van Jezus! Dat mis ik weleens in mijn eigen gemeente (PKN) WAs dit jaar op een mannendag, met het zelfde thema.
Het enige is dat geen sterveling dag noch uur kent. Hete enige wat ik mij dan ok weleens afvraag bij me zelf, is het feit dat Jezus terugkomt, voor mij net zo'n grote realiteit als dat ik morgen ga werekn, over twee weken 3 weken vakantie heb. Hier hoor ik te weinig over spreken. Dan bedoel ik vooral in bijbelstudie en preken.
O, ja de verlangen naar de wederkomst in tijden van rampspoed, is menselijk soms staat het water mij aan de lippen en denk ik, wanneer komt Jezus terug. Eerlijk gezegd dat lijkt mij te makkelijk.
Hoe zat dat eigenlijk in de jaren van voorspoed, de jaren 70 en de 80 er jaren, werd er toen ok over de wederkomst gesproken.

Waar vindt de gedachte dat Jezus terugkomt om ons uit de ellende te redden zijn oorsprong eigenlijk? Als ik de volgende passage lees krijg ik een ander beeld van de wederkomst:

1 Petrus 4
3 U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst. 4 Zij vinden het vreemd dat u niet langer meedoet aan hun liederlijke uitspattingen en ze spreken daarom kwaad over u. 5 Maar ze zullen zich daarvoor moeten verantwoorden tegenover hem die zich gereedhoudt om recht te spreken over levenden en doden. 6 Ook aan de doden is het evangelie verkondigd, opdat ook zij, al zijn ze naar hun leven op aarde door de mensen veroordeeld, bij God in de geest kunnen leven.
7 Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest, zodat u kunt bidden.

Hoe zouden de eerste christenen aan wie deze brieven gericht waren dit hebben geïnterpreteerd? Of wat te denken van andere volksstammen welke in die tijd leefden en de brieven nooit hadden gelezen?
Wat betekent nabij in de Bijbel?

Num 24,17
Wat ik zie is niet in het heden, wat ik waarneem is niet nabij. Een ster komt op uit Jakob, een scepter uit Israël. Hij verbrijzelt Moab de slapen, de kinderen van Set slaat hij neer.

Dit is een profetie over de Messias (Gen 49,10) die zo'n 1500 jaar nadat Numeri geschreven werd in vervulling ging. Als 1500 jaar niet nabij is, hoe kan 2000 jaar dan wél nabij zijn?
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2010, 07:45:09 pm door Piebe »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 08, 2010, 07:43:05 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 juli 2010 om 17:38:
[...]

Doe Maar geloofde dus niet dat de bom zou vallen en ze hebben gelijk gekregen! Terwijl bijna elk mens er in de jaren 80 van overtuigd was dat het ieder moment kon gebeuren. Bangmakerij en dat is wat Bottenbley nu weer doet. Echter dekt hij zichzelf wel in, want als Jezus niet komt op het moment dat hij het heeft voorspeld, dan is Orlando al lang met pensioen!

Ik heb hem geen vast jaartal zien noemen, behalve dan dat hij vermoed dat het ongeveer over 30 jaar is, vanwege een berekening over de zeespiegelstijging, vanwege wat wetenschappers beweren en een rekensommetje van het Nederlands Bijbelgenootschap over het moment waarop de bijbels in alle talen vertaald zouden zijn. Die rekensom heeft het NBG inderdaad gemaakt, want dat heb ik in de bladen van het Nederlands Bijbelgenootschap gelezen die ik als vrijwilligers ontvang  :)
Ik zie daarom ook geen probleem als het later blijkt te zijn, want hij heeft zijn uitspraak niet gedaan op basis van een visioen van Jezus of een bijbelberekening of zo, maar gewoon op basis van zijn eigen veronderstellingen die hij presenteert als feiten, maar door zijn argumenten te herleiden zijn als veronderstellingen. Dat vind ik wat anders. In mijn veronderstelling zou hij er wel eens niet ver naast kunnen zitten.

Er is ook geen sprake van bangmakerij, maar van realistisch luisteren naar de wetenschappers en dan realistisch kijken naar hoe de mensen ermee omgaan. Want kijk maar: er worden nog steeds atoombommen gemaakt, waarom? De oceaan vissen we leeg, de koraalrif sterft in hoog tempo (terwijl ze 3/4 van onze zuurstof verzorgen), daarnaast blijven we onze tropische wouden kappen (1/4 van de zuurstof, resteert steeds minder zuustrof dus), de Noordpool smelt sneller dan verwacht, de gevolgen zijn nog niet te overzien. Overal zit plastic in het zee en oceaanwater, dat schadelijke gevolgen op het leven in het water heeft. Om de westerse wereld te voorzien in hun voedsel, dan hebben we in 2050 als we op ons huidige niveau doorgaan meer dan 3 keer de planeet aarde nodig etc (laat staan dat de Afrika, India, Rusland en China opbloeid)..etc..

Er is zoveel dat ons al tientallen jaren waarschuwt, maar de motor van de economie (het wortel van het kwaad, de hoer van Babilon waar iedereen mee hoereert) draait maar door en draait maar ongehinderd door.

Het meest zorgwekkende is simpelweg het morele verval. De mensen kunnen dan niet anders dan hun eigen ondergang te gemoed gaan, want ze volgen Gods wegen niet. Dat zie je ook in een verhardende politiek.

Maar Bottenbley jaagt juist geen angst aan maar een mooie boodschap: “Jezus zal komen en ons ophalen”

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 08, 2010, 07:55:03 pm »

quote:

farao schreef op 08 juli 2010 om 17:57:
Jezus heeft ook gezegd dat Hij zou terug keren als Zijn koninkrijk overal bekend/gekomen zal zijn. Dus niet of de bijbel in alle mogelijke talen vertaald is.

Daarnaast vind ik het ook de angst aanpraten, evangeliseren vanuit angst werkt niet, zowel voor de brenger niet, die in angst leeft of tie wel genoeg vertelt over Jezus. En niet voor de brenger die of de ander uitlacht en voor gek verklaart met zo een God of uit angst voor God kiest en dus eigenlijk niet voor God kiest, maar voor een verkeerd beeld van Hem. (afgod..?)

Als we het bekijken vanuit de kant Gods koninkrijk verkondigen, het goede evangelie dat Jezus ook bracht. Dan gaat het anders, want dat brengt vrijheid en redding. De mens leeft dan na bekering niet meer uit angst, maar uit vrijheid en de brenger ook! Daarnaast spreekt dat ook meer aan omdat het een levend evangelie is! Jezus kwam een leven vol overvloed brengen en niet een bekrompen, angstig, depressief, schuldig makend leven waar teveel christenen tegenwoordig al inzitten. Wat helemaal niet nodig is, want Jezus bracht een goed evangelie en wij ook, vol van leven en liefde!! Breng niet de hel, maar het vrije leven een relatie met God de Vader, Zijn Zoon en de Heilige Geest.

Maar, misschien wijkt het een beetje af, maar ik zie wel dat zulk soort boodschappen er gebracht worden mensen bang worden en juist niet gaan evangeliseren. Lees het artikel maar van medema in het nd.

Dat ben ik trouwens wel met je eens, al is zijn doel denk ik vooral de blijde boodschap te brengen dat Jezus snel weerkomt en dat je met Hem mee mag en dat we dat goede nieuws iedereen moeten meegeven. Des ondanks maakt hij wel een blunder inderdaad; namelijk wordt van ons gevraagd om iedereen het mee te geven, zonder erop te wijzen dat God zijn boden naar de mensen zend en ze ook zal bijstaan in wat ze zeggen moeten. Niet wij, maar Jezus zal dan door ons heen spreken. Niet wij kiezen, maar Jezus kiest de mensen uit die Hij middels ons wil berijken. wij zijn dan zijn knechten en doen wat hij ons zegt. Dikwels lijkt het tegenovergestelde gebracht te worden, dat wij de opdrachtgevers zijn en Jezus voor onze karretjes spannen, dat wij het allemaal zelf moeten doen.

Dat kan dus niet, we kunnen namelijk helemaal niets doen, behalve dat wat Jezus ons geeft.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 08, 2010, 08:00:25 pm »

quote:

[...]

Vaag.

Satan is al 2000 jaar bezig om de Joden te vernietigen.
Dat doet hij niet zonder reden. Mijn conclusie is dat hij weet dat God nog iets met het volk van plan is en dat probeert te verhinderen.
Een andere mogelijkheid is dat het volk nog steeds Gods oogappel is en dat satan daarom probeert het volk te vernietigen, om God daar mee te treiteren.
Kortom: er volgt nog iets voor Israël. Belangrijk is voor mij dat Israël weer terug is in het land.

Gezien de huidige ontwikkelingen in het midden oosten en wereldwijd zie ik het net rond Israël steeds strakker gespannen worden naar een climax
Wetenschappelijk lijken wij ook hard op weg naar het einde van deze aarde te gaan, dan wel een wereldwijde climax van ongekende grote

Vanuit de bijbel geloof ik in de opname van de gemeente (en ik hoop dat dat voor de grote verdrukking komt)

De tijd die mij rest wil ik gebruiken dat nog zoveel mogelijk mensen tot Jezus mogen komen.

Dan heb ik iets interessants voor je, namelijk Jezus wijst er ook op dat wij deel zijn van Zijn volk. Ook wij zullen vervolgd worden door het grote Babilon dat zal vallen en opweg gaan naar Jeruzalem, wat trouwens als je het mij vraagd het nieuwe Jeruzalem is.

Echter het preciese tijdstip weten we niet, want Jezus komt als een dief in de nacht :)
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2010, 08:01:10 pm door gaitema »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 08, 2010, 08:07:47 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 juli 2010 om 19:29:
[...]

Waar vindt de gedachte dat Jezus terugkomt om ons uit de ellende te redden zijn oorsprong eigenlijk? Als ik de volgende passage lees krijg ik een ander beeld van de wederkomst:

1 Petrus 4
3 U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst. 4 Zij vinden het vreemd dat u niet langer meedoet aan hun liederlijke uitspattingen en ze spreken daarom kwaad over u. 5 Maar ze zullen zich daarvoor moeten verantwoorden tegenover hem die zich gereedhoudt om recht te spreken over levenden en doden. 6 Ook aan de doden is het evangelie verkondigd, opdat ook zij, al zijn ze naar hun leven op aarde door de mensen veroordeeld, bij God in de geest kunnen leven.
7 Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest, zodat u kunt bidden.

Hoe zouden de eerste christenen aan wie deze brieven gericht waren dit hebben geïnterpreteerd? Of wat te denken van andere volksstammen welke in die tijd leefden en de brieven nooit hadden gelezen?
Wat betekent nabij in de Bijbel?

Num 24,17
Wat ik zie is niet in het heden, wat ik waarneem is niet nabij. Een ster komt op uit Jakob, een scepter uit Israël. Hij verbrijzelt Moab de slapen, de kinderen van Set slaat hij neer.

Dit is een profetie over de Messias (Gen 49,10) die zo'n 1500 jaar nadat Numeri geschreven werd in vervulling ging. Als 1500 jaar niet nabij is, hoe kan 2000 jaar dan wél nabij zijn?

Allemaal heel mooi, ook is de wederkomst, het feit dat Jezus terugkomt, los van wanneer, een net zo grote realitiet als het leven van alledag?
En hoe vaak hoor jij er voor preken?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 08, 2010, 08:10:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 juli 2010 om 19:43:
[...]

Ik heb hem geen vast jaartal zien noemen, behalve dan dat hij vermoed dat het ongeveer over 30 jaar is, vanwege een berekening over de zeespiegelstijging, vanwege wat wetenschappers beweren en een rekensommetje van het Nederlands Bijbelgenootschap over het moment waarop de bijbels in alle talen vertaald zouden zijn. Die rekensom heeft het NBG inderdaad gemaakt, want dat heb ik in de bladen van het Nederlands Bijbelgenootschap gelezen die ik als vrijwilligers ontvang  :)
Ik zie daarom ook geen probleem als het later blijkt te zijn, want hij heeft zijn uitspraak niet gedaan op basis van een visioen van Jezus of een bijbelberekening of zo, maar gewoon op basis van zijn eigen veronderstellingen die hij presenteert als feiten, maar door zijn argumenten te herleiden zijn als veronderstellingen. Dat vind ik wat anders. In mijn veronderstelling zou hij er wel eens niet ver naast kunnen zitten.

Bottenbley noemt geen jaartal, maar zei wel:

,,Deze generatie maakt de wederkomst mee’’

Vergelijk dat eens met wat Jezus zei:

Mat 23,36
Ik verzeker jullie: op deze generatie zal dit alles neerkomen.

En ook met Mat 16,28:

Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Een generatie is een tijdsbestek van zo'n 30 jaar, wanneer we spreken over de vorige generatie nederpop en rock dan denken we aan Doe Maar en Normaal. Bottenbley noemt dus geen datum, maar wel een tijdsbepaling. Zodra Orlando met pensioen gaat en Jezus niet is gekomen, praten we er misschien nog eens over! ;)

quote:

Er is ook geen sprake van bangmakerij, maar van realistisch luisteren naar de wetenschappers en dan realistisch kijken naar hoe de mensen ermee omgaan. Want kijk maar: er worden nog steeds atoombommen gemaakt, waarom? De oceaan vissen we leeg, de koraalrif sterft in hoog tempo (terwijl ze 3/4 van onze zuurstof verzorgen), daarnaast blijven we onze tropische wouden kappen (1/4 van de zuurstof, resteert steeds minder zuustrof dus), de Noordpool smelt sneller dan verwacht, de gevolgen zijn nog niet te overzien. Overal zit plastic in het zee en oceaanwater, dat schadelijke gevolgen op het leven in het water heeft. Om de westerse wereld te voorzien in hun voedsel, dan hebben we in 2050 als we op ons huidige niveau doorgaan meer dan 3 keer de planeet aarde nodig etc (laat staan dat de Afrika, India, Rusland en China opbloeid)..etc..
Doe dan mee aan de actie, plant een boom in je achtertuin! Als we dat doen zal niemand stikken door zuurstoftekort! De westerse wereld doet het zelf, wij willen goedkope troep hebben en houden daardoor het systeem in ere. Er is op de aarde genoeg om elke mond te voeden, maar de mensen willen niet delen.

quote:

Er is zoveel dat ons al tientallen jaren waarschuwt, maar de motor van de economie (het wortel van het kwaad, de hoer van Babilon waar iedereen mee hoereert) draait maar door en draait maar ongehinderd door.
Geld is een middel en wordt pas het slijk der aarde als de bezitter dat is denk ik. Eigenlijk heb ik nog nooit iemand gezien die al zijn bezittingen verkocht en het geld aan de armen gaf. Aangezien jij en ik gebrek aan geld hebben, zou ons offer des te groter, maar wij doen het ook niet! Een losse gulden loopt niet weg en sterker nog, hij doet helemaal niets. Geld is niet het slijk der aarde, want een hond wil het niet vreten maar rolt zich maar al te graag in de modder! ;)

quote:

Het meest zorgwekkende is simpelweg het morele verval. De mensen kunnen dan niet anders dan hun eigen ondergang te gemoed gaan, want ze volgen Gods wegen niet. Dat zie je ook in een verhardende politiek.

Maar Bottenbley jaagt juist geen angst aan maar een mooie boodschap: “Jezus zal komen en ons ophalen”
Een mooie boodschap? De man noemt iedere christen die niet evangeliseert een moordenaar! Daar doet hij iemand als ik te kort mee!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 08, 2010, 08:14:49 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 juli 2010 om 20:00:

Echter het preciese tijdstip weten we niet, want Jezus komt als een dief in de nacht :)
Ja, maar niet voor de kinderen van het licht (1 Tess 5,5; Ef 5,8) en je denkt toch niet dat wij de nacht toebehoren?

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 08, 2010, 08:16:57 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 juli 2010 om 20:14:
[...]

Ja, maar niet voor de kinderen van het licht (1 Tess 5,5; Ef 5,8) en je denkt toch niet dat wij de nacht toebehoren?
Haha, dat betekent alleen maar dat wij voorbereid zijn omdat we waakzijn geweest. Darmee weten we nog steeds niet op welke dag Hij zla komen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 08, 2010, 08:22:43 pm »

quote:

Antonius schreef op 08 juli 2010 om 20:16:
[...]

Haha, dat betekent alleen maar dat wij voorbereid zijn omdat we waakzijn geweest. Darmee weten we nog steeds niet op welke dag Hij zla komen.
Ik denk dat Jezus op Prinsjesdag komt! Dan is iedereen op dezelfde plaats en heeft hij meteen alle aandacht! :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 08, 2010, 08:26:35 pm »

quote:

Antonius schreef op 08 juli 2010 om 20:07:
[...]

Allemaal heel mooi, ook is de wederkomst, het feit dat Jezus terugkomt, los van wanneer, een net zo grote realitiet als het leven van alledag?
Nee, dat lijkt mij niet. Als Jezus fysiek terugkomt hoe kan alle oog hem dan zien? Als hij in Zoeterwoude terugkomt, hoe zien de Eskimo's er dan wat van?

quote:

En hoe vaak hoor jij er voor preken?
Nooit, want ze weten geen raad met de verzen waar de wederkomst op gebaseerd is. Zodra er vragen komen over Mattheus 16,28 zitten ze met de handen in het haar! Ik heb mijn dominee er wel eens over doorgevraagd en ben uiteindelijk maar opgehouden omdat ik merkte dat ie kwaad werd, maar hij zei in alle eerlijkheid 'we weten het niet.'
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2010, 08:27:39 pm door Piebe »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 08, 2010, 08:37:43 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 juli 2010 om 20:26:
[...]

Nee, dat lijkt mij niet. Als Jezus fysiek terugkomt hoe kan alle oog hem dan zien? Als hij in Zoeterwoude terugkomt, hoe zien de Eskimo's er dan wat van?

[...]

Ik bedoel dat de wederkomst net zo staat te gebeuren als het dagelijks leven.
Uiteraard, geen fysieke, zo denk ik er steeds meer over, hoe kan iedereen hem anders tegelijk zien?

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 08, 2010, 09:21:00 pm »
Omdat dan het gordijn dat werkelijkheid heet wordt weggescheurd, zodat een ieder het schrikwekkende Aanschijn Gods zal zien in het Licht? Omdat dan alles niet meer zal zijn zoals het was, omdat natuurwetten dan door elkaar geschudt zullen worden, net zoals al een beetje gebeurde toen de volmaakt Rechtvaardige tóch stierf, en alles tot stof en as zal verkeren op die dag der Wrake?

Maar als dat iets te hooggegrepen is, dan kun je altijd nog redeneren dat met de huidige media zo'n gebeurtenis zéker door niemand gemist zal worden. Nu ziet toch ook de hele wereld hoe Nederland zondagavond tegen Spanje zal voetballen? Welnu, de wederkomst zal zéker met stip het grootste nieuws allertijden zijn, overal ter wereld.

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 08, 2010, 10:49:55 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 juli 2010 om 18:40:
[...]
Hoezo niet? Indien je geloof gebouwd is op de steenrots zal de stromende regen en de waaiende wind (Mat 7,24-25) je niet kunnen deren. ;)

Nou gewoon, ik heb geen zin in een zinloze discussie.
Zinloos, omdat mijn bijbelse onderbouwing best wel rammelt en ik dus geen energie wil steken in een rammelende verdediging.
Ik geloof vast dat Jezus uiterlijk 2017/2018 terugkomt en mocht het niet zo zijn, dan heb ik het mis gehad. Dat zien we dan wel.
Mijn verwachting van een spoedige opname zal echter blijven bestaan.
Daar is mij leven op ingericht en leven in deze realiteit is geweldig
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2010, 10:56:57 pm door marody »
uut grûn

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 08, 2010, 10:52:12 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 juli 2010 om 18:42:
[...]
Ik zou niet weten hoe?
uut grûn

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 08, 2010, 11:28:28 pm »

quote:

[...]

Vaag.

Wat een onlogische gedachte bij een forum waar divers pluimage rondhuppelt.

quote:

satan is al 2000 jaar bezig om de Joden te vernietigen.
Een andere mogelijkheid is dat de dag en tijd van de wederkomst voor ons mensen verborgen is en blijft.
En dat elke speculatie daarover onzinnig is...

quote:

Die wetenschap is meer dan verdeeld. Daarnaast geloof ik niet dat wetenschappelijk aangetoond kan worden wat God in Zijn agenda heeft.

quote:

De opname van gelovigen voor de grote verdrukking? Noem daar eens wat bijbelse gronden voor?
Openbaring of zo?

quote:

Ik mag toch hopen dat je NU al in het Koninkrijk leeft en niet denkt dat je huidige leven als Kind van God niet koninklijk is?

quote:

Zaaien is een opdracht maar zelf bepalen waneer Christus zal oogsten weer niet.
Denk je daar ook over na?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 08, 2010, 11:34:28 pm »

quote:

[...]

Eigenlijk heb ik wel diep medelijden met je.
Hoe zul jij je voelen op 01-01-2019?
Welke desillussie zul je dan mogelijk hebben?
Dat God niet aan je gevoel voldeed?

Daarnaast kun je prima een overtuiging hebben maar onderzoek je gevoelen wel voordat je ze deelt.
God heeft een andere agenda dan jou en mij immers?
Als we lezen "als een dief in de nacht"  en "niemand zal weten wanneer"  dan geldt dat ook voor jou toch?
Wat je ook bedenkt of voelt: het zal dus niet kloppen.
Idem dito het verhaal van Orlando Bottenbley: niet Orland weet, God weet.
Strijd daarom de goede strijd zou ik zeggen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 09, 2010, 12:05:49 am »

quote:

marody schreef op 08 juli 2010 om 22:52:

quote:

quote:

marody schreef:
Piebe:
marody:
Ik zou niet weten hoe?
Ik denk dat Piebe bedoelt dat die twee stukjes die hij onderstreept heeft elkaar tegenspreken. In het eerste staat dat er niets is wat je meer gelukkig kan maken. Dus: iets erbij kan/hoeft niet meer.
Dat neem je terug in het tweede onderstreepte stuk, want je zegt daar dat je ergens naar verlangt! Als je nog ergens naar verlangt zeg je dat er nog wel iets bij je geluk moet worden toegevoegd! En dat terwijl je eerst zei dat dat niet mogelijk of niet nodig was.

Het klinkt als haarkloverij misschien, maar het is op zich niet verkeerd om goed je ervan bewust te zijn wat je zegt. In tegendeel zelfs!  

(Mocht Piebe het nog anders bedoelen dan vertelt hij het wel, denk ik.)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 09, 2010, 12:34:58 am »

quote:

Piebe schreef op 08 juli 2010 om 20:10:

Bottenbley noemt geen jaartal, maar zei wel:

,,Deze generatie maakt de wederkomst mee’’

Vergelijk dat eens met wat Jezus zei:

Mat 23,36
Ik verzeker jullie: op deze generatie zal dit alles neerkomen.

En ook met Mat 16,28:

Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Een generatie is een tijdsbestek van zo'n 30 jaar, wanneer we spreken over de vorige generatie nederpop en rock dan denken we aan Doe Maar en Normaal. Bottenbley noemt dus geen datum, maar wel een tijdsbepaling. Zodra Orlando met pensioen gaat en Jezus niet is gekomen, praten we er misschien nog eens over! ;)

Ik zal het anders zeggen: mijn overgrootvader zei tegen mijn moeder toen ze nog een meisje was: "meid, de kerk zal blijven kraken en scheuren tot dat Jezus terug komt."

Zoals mijn opa het bedoelde, zo vat ik de voorspelling van Bottenbley op. Hij constateerd wat en zegt er iets over waarvan hij denkt dat het zo gaat gebeuren. Mijn overgrootvader had zo zijn redenen om dat te zeggen en meneer Bottenbley net zo. Het nadeel is echter wel dat het een heel verschil maakt of hij dat zegt of iemand van ons, omdat hij voorganger is. Hier reageerde iemand met een precies jaartal waarin hij denkt dat Jezus weerkomt.

ps. ik heb geen idee wanneer Jezus terug komt, ik zal ook niet zo direct dat benoemen als dat hij dat doet. Maar ik heb wel het idee dat het geen 100 jaar meer duurt, maar dat is puur bekeken naar hoe hard de aarde erop achteruit gaat.

quote:

Doe dan mee aan de actie, plant een boom in je achtertuin! Als we dat doen zal niemand stikken door zuurstoftekort! De westerse wereld doet het zelf, wij willen goedkope troep hebben en houden daardoor het systeem in ere. Er is op de aarde genoeg om elke mond te voeden, maar de mensen willen niet delen.

Dat zeg ik: de mensen bezorgen hun eigen ondergang  :+

quote:

Geld is een middel en wordt pas het slijk der aarde als de bezitter dat is denk ik. Eigenlijk heb ik nog nooit iemand gezien die al zijn bezittingen verkocht en het geld aan de armen gaf. Aangezien jij en ik gebrek aan geld hebben, zou ons offer des te groter, maar wij doen het ook niet! Een losse gulden loopt niet weg en sterker nog, hij doet helemaal niets. Geld is niet het slijk der aarde, want een hond wil het niet vreten maar rolt zich maar al te graag in de modder! ;)

Nou ik heb geen geldgebrek hoor, ik doe verwoede pogingen om geen geldgebrek te krijgen  ;) , ik zag net op mijn bankrekening dat stichting Tear nog weer geld van me gekregen heeft. Maar je hebt gelijk: als ik mijn auto verkoop, dan kan ik veel mensen blij maken.

Neemt niet weg dat de bijbel het geld de wortel van al het kwaad noemt en dat is wel zichtbaar als ik om me heen kijk.

quote:

Een mooie boodschap? De man noemt iedere christen die niet evangeliseert een moordenaar! Daar doet hij iemand als ik te kort mee!

Die man denkt dat, ik weet niet of die opmerking van oorsprong van hem kwam, maar die uitspraak gaat al jaren door de kerken heen. Iemand (een jongere) in onze kerk noemde in een jongerenviering het ook zo dat als je iemand het evangelie onthoud, dat je dan een moordenaar bent, en ik kende die uitspraak toen al vanuit de Visie van de EO.
Ik weet zo ook wel waar dat uit te herleiden valt, het staat immers ergens in het oude testament dat wanneer iemand door jouw toedoen verloren gaat, omdat je hem weigerde te waarschuwen, dat je daar dan door God verantwoordelijk voor wordt gesteld. Er valt dus wel wat voor te zeggen.

Al geloof ik dat het in het christendom juist het grote geheim is (wat maar weinig christenen door hebben) dat je zelf een ander het evangelie helemaal niet kan brengen, al zou je het nog zo willen. God alleen kan dat doen en Hij kan jou als instument gebruiken of zeg maar als een buikspreekpop gebruiken om op het juiste moment het evangelie door te geven. Daarvoor is er echter een vertrouwensrelatie voor nodig tussen jou en je redder en geneesheer Jezus Christus.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 09, 2010, 12:49:49 am »
Een mooi voorbeeld is denk ik wel toepasselijk. Een christen zou bij me laatst op bezoek komen. Een heel avontuur vond plaats, want we zouden samen voor het jongerenwerk naar de dominee van de Nederlands gereformeerde kerk gaan. Hij miste echter ons station en stond later weer in Wierden te koekeloeren. Hij had geen mobiel bij me, ik ook niet. Toen hij weer opnieuw in Nijverdal was ben ik inmiddels met het weer opgehaalde mobiel op weg naar de dominee. Bleek mijn mobiel weer leeg te zijn. Belde ik hem bij de dominee op, nam hij weer niet op. Zijn mobiel lag immers bij hem thuis. Na de dominee ging ik naar mijn huis om mijn mobiel aan de lader te zetten. Dat deed ik en zag dat mijn buurvrouw twee huizen verder op had gebeld. De jongen zat bij hem thuis op de thee. Ik haar opgebeld en hij was er nog. Hij had zich in het huis vergist. Vervolgens werd ik ook uitgenodigd op de thee bij mijn buurvrouw en zag ik daar dat hij doorleuk heel open over ons geloof zat te praten en hoe hij ervaren had dat Jezus hem in situaties geholpen heeft. Zij vindt dat als werkzaam in de zorg weer beroepsmatig heel interessant om te horen hoe hij zich ontwikkeld, met dus volgens zijn woorden vanuit de kracht die Jezus hem geeft.

Schitterend! Ik had me al eens zitten afvragen of ik er met haar niet eens over moest hebben en vond nooit de manier, maar hij mist één keer een halte, het bezoek aan de dominee en mijn huis en zit vervolgens doodleuk het evangelie op de thee bij mijn buurvrouw te verkondigen!

Als dat geen door God geleid toeval is, dan weet ik het niet meer. Zo iets bedenk je niet. Zo komt God in Jezus (als de Heilige Geest) bij de mensen aan huis.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 09, 2010, 07:57:07 am »

quote:

Trajecto schreef op 09 juli 2010 om 00:05:
[...]

Ik denk dat Piebe bedoelt dat die twee stukjes die hij onderstreept heeft elkaar tegenspreken. In het eerste staat dat er niets is wat je meer gelukkig kan maken. Dus: iets erbij kan/hoeft niet meer.
Dat neem je terug in het tweede onderstreepte stuk, want je zegt daar dat je ergens naar verlangt! Als je nog ergens naar verlangt zeg je dat er nog wel iets bij je geluk moet worden toegevoegd! En dat terwijl je eerst zei dat dat niet mogelijk of niet nodig was.

Het klinkt als haarkloverij misschien, maar het is op zich niet verkeerd om goed je ervan bewust te zijn wat je zegt. In tegendeel zelfs!  

(Mocht Piebe het nog anders bedoelen dan vertelt hij het wel, denk ik.)
:ja:

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 09, 2010, 08:01:07 am »

quote:

gaitema schreef op 09 juli 2010 om 00:49:
Een mooi voorbeeld is denk ik wel toepasselijk. Een christen zou bij me laatst op bezoek komen. Een heel avontuur vond plaats, want we zouden samen voor het jongerenwerk naar de dominee van de Nederlands gereformeerde kerk gaan. Hij miste echter ons station en stond later weer in Wierden te koekeloeren. Hij had geen mobiel bij me, ik ook niet. Toen hij weer opnieuw in Nijverdal was ben ik inmiddels met het weer opgehaalde mobiel op weg naar de dominee. Bleek mijn mobiel weer leeg te zijn. Belde ik hem bij de dominee op, nam hij weer niet op. Zijn mobiel lag immers bij hem thuis. Na de dominee ging ik naar mijn huis om mijn mobiel aan de lader te zetten. Dat deed ik en zag dat mijn buurvrouw twee huizen verder op had gebeld. De jongen zat bij hem thuis op de thee. Ik haar opgebeld en hij was er nog. Hij had zich in het huis vergist. Vervolgens werd ik ook uitgenodigd op de thee bij mijn buurvrouw en zag ik daar dat hij doorleuk heel open over ons geloof zat te praten en hoe hij ervaren had dat Jezus hem in situaties geholpen heeft. Zij vindt dat als werkzaam in de zorg weer beroepsmatig heel interessant om te horen hoe hij zich ontwikkeld, met dus volgens zijn woorden vanuit de kracht die Jezus hem geeft.

Schitterend! Ik had me al eens zitten afvragen of ik er met haar niet eens over moest hebben en vond nooit de manier, maar hij mist één keer een halte, het bezoek aan de dominee en mijn huis en zit vervolgens doodleuk het evangelie op de thee bij mijn buurvrouw te verkondigen!

Als dat geen door God geleid toeval is, dan weet ik het niet meer. Zo iets bedenk je niet. Zo komt God in Jezus (als de Heilige Geest) bij de mensen aan huis.
Een prachtig verhaal, waar KPN al niet goed voor is!  :+

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 09, 2010, 08:40:15 pm »
Nee, dat ging via T-mobile :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 17, 2010, 02:56:17 pm »
In maart van dit jaar heeft refdag.nl Orlando Bottenbley (bron) geïnterviewd en met name de volgende passage viel me daarbij op:

'Toen ds. Bottenbley in 1988 verbonden werd aan de Bethelgemeente, maakte die een stormachtige groei door. De gemeente ging toen naar haar huidige locatie aan De Bolder. De Bethelgemeente telt ongeveer 2700 volwassen gedoopte leden. Inclusief kinderen en tieners zijn er 4300 mensen ingeschreven.'

Dat ziet er als volgt uit.

http://www.leeuwardercourant.nl/multimedia/dynamic/00415/bethelkerk_415629j.jpg
De bethelkerk vanbuiten.

http://newharvest.punt.nl/upload/Bethelkerk.jpg
Een enorme kille zaal met een kolossaal podium en videoschermen.

http://img.youtube.com/vi/rMHloZCEfWc/0.jpg
Een mimespeler die de kruisiging vertolkt.

Ik vraag me af waarom deze gemeente zo explosief groeit, zou het komen omdat men de bezoekers entertaint?
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2010, 02:58:47 pm door Piebe »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 17, 2010, 08:57:19 pm »
Volgens onze ds. Boomsma groeit de gemeente vooral hard omdat heel veel talenten vanuit de omliggende kerken daar naar toe zijn gegaan en daar actief zijn geworden. Al die mensen die in die andere kerken nodig waren funtioneren nu binnen de Bethelgemeente met veel succes voor die gemeente, maar een ramp voor de omliggende kerken. In de buurt van grote kerken als deze zie je vaak behoorlijk kaal geslagen/leeggezogen gemeentes. Dat is heel sneu voor die kerken.

De geschiedenis van de Nijverdalse kerken laten dat net zo zien. Onze kerk "de synodaal gereformeerde kerk" is zo'n succeskerk plaatselijk bij ons geweest met een succesvolle zendingsdominee. Van een andere zendingsgemeente bij ons liepen ze over in grote getalen naar deze gemeente bij het onstaan ervan voor iets meer dan een eeuw terug.  Nog steeds loopt de gemeente relatief best goed en heeft bij ons nog de grootste bezoekersaantallen.

Zijn wij dat een entertaintmentkerk? Ach, bepaalde dominee's weten gewoon de mensen pakkender het evangelie te brengen en in combinatie met de vuur van Jezus Christus kan dat gezond uitwerken. Zoals je hier dus ook ziet: met veel talentvolle actieve gemeenteleden bouw je heel wat op. Een dominee alleen maakt de kerk nooit.

Harold-2

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 17, 2010, 08:59:37 pm »

quote:

Piebe schreef op 17 juli 2010 om 14:56:

Dat ziet er als volgt uit.

http://www.leeuwardercourant.nl/multimedia/dynamic/00415/bethelkerk_415629j.jpg
De bethelkerk vanbuiten.

http://newharvest.punt.nl/upload/Bethelkerk.jpg
Een enorme kille zaal met een kolossaal podium en videoschermen.

http://img.youtube.com/vi/rMHloZCEfWc/0.jpg
Een mimespeler die de kruisiging vertolkt.

Ik vraag me af waarom deze gemeente zo explosief groeit, zou het komen omdat men de bezoekers entertaint?

Ik weet niet of een kerk moet voldoen aan de standaard voorwaarden van een gebouw van minimiaal 100 jaar oud met een toren en kerkklok?

Je kunt een gemeente toch niet beoordelen op hun kerkgebouw....

En entertainment: als je kerkgangers (gelovigen en ongelovigen) op een andere  manier dan we gewend zijn in de traditionele kerken aan het denken kunt zetten , is dat dan bij voorbaat fout?

Ik zou zo zeggen: als je een oordeel wilt vellen over de Bethel, bezoek de diensten eens, en dan kom je er misschien achter waarom de mensen geraakt worden. Ik ben er in ieder geval wel geraakt door het evangelie terwijl ik op het punt stond de kerk, en daarmee God de rug toe te keren. Dus de geest werkt op vele manieren.

En ik ben 1 van de velen die er (weer) tot geloof zijn gekomen. En ik als GKV-er niet alleen: 2 weken geleden beleden 6 moslims bijvoorbeeld hun geloof en werden gedoopt.
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2010, 09:11:24 pm door Harold-2 »

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 21, 2010, 08:14:32 am »

quote:

Piebe schreef op 17 juli 2010 om 14:56:
Je komt blijkbaar niet op een idee dat de zegen van God hier misschien een rol in zou kunnen spelen?
uut grûn

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 21, 2010, 08:27:13 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 juli 2010 om 23:34:
Eigenlijk heb ik wel diep medelijden met je.
Hoe zul jij je voelen op 01-01-2019?
Welke desillussie zul je dan mogelijk hebben?
Dat God niet aan je gevoel voldeed?

Daarnaast kun je prima een overtuiging hebben maar onderzoek je gevoelen wel voordat je ze deelt.
God heeft een andere agenda dan jou en mij immers?
Als we lezen "als een dief in de nacht"  en "niemand zal weten wanneer"  dan geldt dat ook voor jou toch?
Wat je ook bedenkt of voelt: het zal dus niet kloppen.
Idem dito het verhaal van Orlando Bottenbley: niet Orland weet, God weet.
Strijd daarom de goede strijd zou ik zeggen.

Heerlijk voor je Riemer, om in beide reacties zo even uit kunnen halen. Klinkt veel frustratie in door.
Je zou je blik verbreden door eens wat studie van buiten de geref. gezindte te gaan lezen/luisteren, dan zul je er achter komen dat de andere uitleg misschien niet zo onnozel is zoals je nu door laat schemeren.
Jezus komt inderdaad als een dief in de nacht, maar voor hen die Hem niet verwachten. Ik verwacht Hem wel.
En al zou Jezus niet in 2018 komen, ben ik dan treurig? Nee hoor.
Ik zie het als een win-win-win situatie alle 3 de opties zijn winst voor mij. Ik sluit mij geheel aan bij Paulus met voor mij als extra de terugkomst van Jezus. En als dat nu met een opname gebeurd of op de manier hoe jij er over denkt, ik vind beide prima.

Fil.1:18 Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt – dát het gebeurt verheugt me. En mijn vreugde is blijvend, 19 omdat ik weet dat dit alles door uw gebed en de hulp van de Geest van Jezus Christus tot mijn redding leidt. 20 Het is mijn stellige hoop en verwachting dat ik mij nergens voor zal hoeven te schamen, maar dat Christus bij alles wat mij overkomt in alle openheid geëerd zal worden, of ik nu in leven blijf of moet sterven. 21 Want voor mij is leven Christus en sterven winst. 22 Als ik blijf leven, kan ik vruchtbaar werk doen, maar toch weet ik niet wat ik moet kiezen. 23 Ik word naar twee kanten getrokken: enerzijds verlang ik ernaar te sterven en bij Christus te zijn, want dat is het allerbeste; 24 anderzijds is het omwille van u beter dat ik blijf leven. 25 Omdat ik hiervan overtuigd ben, weet ik dat ik inderdaad voor u behouden zal blijven, zodat uw geloof groter en vreugdevoller wordt. 26 Wanneer ik bij u terugkeer, hebt u des te meer reden om u op Christus Jezus te laten voorstaan.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2010, 08:54:19 am door marody »
uut grûn

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 21, 2010, 08:42:50 am »
Marody: ik geloof dat Jezus heel snel terug komt, al zat ik niet aan een jaartal te denken. Ik geloof net als dat Riemer zegt, dat we het niet kunnen weten. Hij komt als een dief in de nacht, voor iedereen. Ik zie nergens in de tekst staan dat wij het dan wel zouden weten. Welliswaar door ons verwacht en aan de tekenen van de tijd herkend als iets dat steeds dichterbij komt. Maar Hij komt pas terug als de laatste van zijn kinderen het koninkrijk der hemelen zijn ingegaan en dat Koninkrijk leeft in hen. Nou ja, je hebt dan de opname en daardoor zullen ook weer mensen tot geloof komen, maar Hij wacht tot het moment dat buiten die opname om en wat erdoor het gevolg zal zijn er geen mensen Jezus zullen aannemen als hun Heer, als Heerser over hun leven.
Zelfs Jezus zei over de tijdstip van de wederkomst: "enkel de vader weet het." Hij wist zelf ook niet wanneer Hij terug zou komen.

2019 is voor mij net als het jaar 2000 toen ook een bepaalde Efraïmgroep of zo hun spullen verkocht hadden, omdat ze verwacht hadden dat Jezus dan weer zou komen.

Waarom zouden we daar ook op focussen? We leven nu en als dienaren van Jezus.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2010, 08:48:02 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 21, 2010, 08:52:17 am »

quote:

marody schreef op 21 juli 2010 om 08:14:
[...]

Je komt blijkbaar niet op een idee dat de zegen van God hier misschien een rol in zou kunnen spelen?
Nou is het een rare tijd, ook valse bewegingen groeien explosief.  zowel satan als God veroorzaken een opwekking. En satan kopiëerd het werk van God en maakt er een valse opwekking van. Mensen die de opwekking actief gaan verwachten in een grote opwekking hier of daar, lopen hem mis, want de ware opwekking begint in jezelf. Het koninkrijk van God is in u. Je hoeft al helemaal niet de zegen elders te halen.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2010, 08:55:29 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 21, 2010, 08:54:06 am »
Daarmee zeg ik niet dat Bethel een valse opwekking kent, daar laat ik me niet over uit. Ik weet namelijk niet wat er in die mensen leeft, ik kan alleen zien wat ze laten zien. Het oogt wel okee, aan God is het wie zijn kinderen zijn.

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 21, 2010, 09:03:25 am »

quote:

gaitema schreef op 21 juli 2010 om 08:52:

Nou is het een rare tijd, ook valse bewegingen groeien explosief.  zowel satan als God veroorzaken een opwekking. En satan kopiëerd het werk van God en maakt er een valse opwekking van.

Kun jij je voorstellen dat satan mensen tot Jezus laat komen, dat ze tot geloof komen en hun leven door Jezus laten leiden.
Ik niet.
Ik zou zeggen, onderzoek de vruchten en herken de boom.

quote:

gaitema schreef op 21 juli 2010 om 08:54:
Daarmee zeg ik niet dat Bethel een valse opwekking kent, daar laat ik me niet over uit. Ik weet namelijk niet wat er in die mensen leeft, ik kan alleen zien wat ze laten zien.Het oogt wel okee, aan God is het wie zijn kinderen zijn.
Je ziet aan de vruchten dat het oke lijkt, mensen komen tot Jezus en gaan Hem volgen als Heer. Wat twijfel je dan nog.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2010, 09:12:17 am door marody »
uut grûn

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 21, 2010, 09:15:54 am »

quote:

marody schreef op 21 juli 2010 om 09:03:
[...]

Kun jij je voorstellen dat satan mensen tot Jezus laat komen, dat ze tot geloof komen en hun leven door Jezus laten leiden.
Ik niet.

Nee, maar dat is ook het gekke: de valse christenen zijn moeilijk van de echte te onderscheiden. Vandaar dat de landbewerkers van de landman ook het onkruid moesten laten staan. In de bronvertaling staat trouwens geen onkruid, maar dolle tarwe. Dolle tarwe kan je niet gebruiken, maar lijkt sprekend op het bruikbare tarwe. Inderdaad: kijk naar de vruchten.

Jezus zei ook:
Matteüs 7: 20-27

20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
24 Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots. 25 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op een rots. 26 En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand. 27 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt, stortte het in, en er bleef alleen een ruïne over.’  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap  

quote:

Ik zou zeggen, onderzoek de vruchten en herken de boom.
Ja klopt. Ik heb laatst twee keer het advies gehad het vooral dicht bij huis te zoeken en je niet druk te maken over andere gemeentes. Ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit. Laten we knokken voor onze mede broeders en zuster hier ter plaatse, plus de genen die nog Jezus moeten leren kennen.

Ik ben er trouwens wel een keer geweest in de Bethel. Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb niet een andere gevoel erbij als bij ons in de kerk, maar ik zie wel heel veel jonge gezinnen. De boodschap was toen best goed, al was Bottenbley er niet. Het verraste mij trouwens hoe weinig ze er zongen. Ik wordt soms moe van een uur lang zingen dat ze hier bij de vol evangelischen kunnen, maar daar zongen ze nog minder dan bij ons. Ik snap echter wel waarom, want ik herken dat in het planwerk voor de jeugddiensten dat tijd kostbaar is.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2010, 09:24:42 am door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 21, 2010, 10:00:22 am »

quote:

marody schreef op 21 juli 2010 om 08:14:
[...]

Nee, want dan zou ik kunnen impliceren dat de vloek op die gemeenten rust welken krimpen door de groei van de Bethelkerk.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 21, 2010, 10:04:49 am »

quote:

gaitema schreef op 21 juli 2010 om 08:52:
[...]

Nou is het een rare tijd, ook valse bewegingen groeien explosief.  zowel satan als God veroorzaken een opwekking.

Beste Gait, geloof je dan niet dat Jezus is geopenbaard om de satan zijn macht te verbreken?

1 Joh 3,8
Die de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 21, 2010, 10:07:42 am »

quote:

gaitema schreef op 21 juli 2010 om 09:15:
[...]

Nee, maar dat is ook het gekke: de valse christenen zijn moeilijk van de echte te onderscheiden. Vandaar dat de landbewerkers van de landman ook het onkruid moesten laten staan. In de bronvertaling staat trouwens geen onkruid, maar dolle tarwe. Dolle tarwe kan je niet gebruiken, maar lijkt sprekend op het bruikbare tarwe. Inderdaad: kijk naar de vruchten.

Staat daar dolle tarwe? Wat interessant zeg, heb je daar misschien een bron van?

Als dolle tarwe niet van echte te onderscheiden is aan de buitenkant, dan werpt dat een opmerkelijk licht aan het herkennen van de vruchten. Blijkbaar moeten we ze dus proeven voordat we kunnen beoordelen hoe de boom is.